Fegyvertartási törvény 2003
Az EEF közleménye
2004-04-15
Az Országgyűlés vitája a
T/9115 sz. törvényjavaslatról
Az OGY Rendészeti Bizottsága: flóbert fegyverek
A fegyverbarátok véleménye
a törvénytervezetről: www.fegyver.org
Fegyverellenes civilek a fegyvertartási törvény
új tervezetéről 2003-03-05
Az EU csatlakozás és egyéb okok is indokolják,
hogy a fegyvertartást törvény szabályozza. Az
előző kormány alatt a BM már 2001-ben elkészített
egy törvénytervezetet. A különböző fegyverlobbik
nyomására a szigorúbb tervezeteket enyhébb
verziók követték, majd a legkülönbözőbb
pártállású képviselőktől származó
módosító javaslatok tömege lehetetlenné
tette a törvényjavaslat elfogadását. Most a
BM új törvénytervezetet dolgozott ki.
Örülünk annak, hogy a tervezet a fegyverellenes civilek
egyes érveit, szempontjait figyelembe veszi, és üdvözöljük
a tervezetnek a szigorítás irányába mutató
előírásait.
Azt szeretnénk, ha minél kevesebb fegyver lenne civilek
kezében, közterületen és a polgári otthonokban.
Kifogásoljuk, hogy a tervezet több ponton enyhítést
jelent a jelenlegi szabályozáshoz képest. Szigorítást
célzó javaslatokat juttattunk el a BM-hez. Ismételten
hangot adunk a korábbi, ma is aktuális általános
fegyverellenes javaslatoknak, megjegyzéseknek is.
A) Javasoljuk a lég-, gáz-, riasztófegyverek,
íjak nyilvántartásba vételét illetve
tartásuk engedélyhez kötését. E fegyverek
is alkalmasak bűncselekmények elkövetésére, károkozásra
(gyermekbalesetek, madárpusztítás), a fegyverkultusz
terjesztésére. A gázfegyverek még emberéletet
is kiolthatnak. Lehetséges továbbá e fegyverek olyan
átalakítása, hogy az emberre is veszélysesek
legyenek.
B) Javasoljuk, hogy tiltsák be a lőfegyverhez megtévesztésig
hasonlító tárgyak gyártását,
árusítását. Ezek kiválóan alkalmasak
fegyveres rablásra, zsarolásra, fenyegetésre.
C) A tervezet továbbra is privilegizált szerepben említi
a parlamenti illetve EU képviselőket. Megengedhetetlen, hogy a
fegyvertartás státusszimbólum, privilégium
legyen! Különösen indokolatlan ez a kivételezett
helyzet az úgynevezett önvédelmi fegyverekkel kapcsolatban
a parlamenti képviselőknél, akiknek fokozott felelősségük
van a példamutatásban és a minden polgárra
kiterjedő közbiztonság garanciájában.
D) Javasoljuk, hogy minden polgárnak legyen joga fegyvermentes
lakásban lakni, ezért fegyver lakásban való
tartásához szükséges feltétel legyen az
összes ottlakó személy hozzájárulása.
Hangsúlyozzuk: a legális fegyvertartás szigorításának
követelése mellett igen fontosnak tartjuk a közbiztonság
javítását és az illegális fegyverek
begyűjtését is!
Erőszakellenes Fórum /Farkas Henrik/
Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma /Hanti Vilmos elnök/
Magyar Természetvédők Szövetsége /Farkas
István ügyvezető elnök/
Beretzk Péter Természetvédelmi Klub Egyesület,
Röszke /Sára Zsuzsa elnök/
Alba Kör Erőszakmentes Békemozgalom /Rátkai János
ügyvivő/
Márki László, a Nagycsaládososok Országos
Egyesületének elnöke,
Dr. Szász Gábor, a Ferencvárosi Munkás
Szabadidős Egylet ügyvezető titkára
Dr. Csapody Tamás jogász-szociológus
Vida István főtanácsos
A fegyverellenes civil mozgalom észrevételei,
javaslatai
Belügyminisztérium
Jogi Főosztály
Előadó: dr. Ring Béla
Köszönettel vettük a hozzánk eljuttatott lőfegyvertörvény-tervezetet.
Mellékelten megküldjük a hozzáfűzött
megjegyzéseinket. Megjegyzéseink a fegyvertartás
szigorításáért küzdő civil mozgalom 2000-es
felhívásában
http://www.c3.hu/~farkashe/hirek/0009fegyv.html
megfogalmazott követeléseket tükrözik.
Örülünk annak, hogy ez a tervezet a fegyverellenes
civil mozgalom követelései közül már többet
már eleve teljesít, illetve üdvözöljük
a tervezetnek a szigorítás irányába mutató
előírásait. Megjegyzéseink azokra a pontokra mutatnak
rá, ahol további szigorításokat tartanánk
szükségesnek.
Budapest, 2003.01.16.
Farkas Henrik /Erőszakellenes Fórum/
Hanti Vilmos /Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma/
Márki László /Nagycsaládosok Országos
Egyesülete/
Megjegyzések:
I.Vezetői összefoglaló
i) A gáz- és riasztófegyverek eddig engedélykötelesek
voltak, e tervezet szerint nem. A gáz- és riasztófegyverek
egyrészt ugyancsak okozhatnak személyi sérülést,
másrészt átalakítással hatékonyságuk
növelhető, harmadrészt bűncselekmények, pl. rablások,
zsarolás céljára használhatók. Ugyanakkor
önvédelmi funkciójuk erősen vitatható.
m) A lőterek ellenőrzése, rendőri kontrollja feltétlenül
szükséges, mert ezek a fegyvertartási korlátok
kijátszására, a fegyverhez jutás megkönnyítésére
is szolgálhatnak.
II. Részletes előterjesztés
6) Túlzottan megengedő a fllóbert fegyverek szabályozása:
mindössze néhányszáz engedélyköteles
flóbert fegyver lesz, arra is egyszerűsített eljárással
szerezhető meg az engedély.
10) A fegyver iránti igény mindig érinti más
emberek, a társadalom érdekeit is, ezért nem lehet
az egyéni érdekeket, vágyakat liberális, megengedő
módon kezelni. Az seem elfogadható indok a liberalizáláshoz,
hogy a fegyvergyártásból -kereskedelemből sokan élnek.
Senki sem kötelezte őket arra, hogy ilyen tevékenységet
folytassanak, és ha a jogalkotó úgy látja,
hogy e tevékenység káros a társadalomra, akkor
az ő vagyoni érdekeiket a társadalmi érdek alá
kell rendelni.
13) Lég, gáz, riasztó, íj nincs benne.
Ez azt jelenti, hogy ezek gyártása, kereskedelme, tartása
nem lesz kellőképpen korlátozva. A légfegyverek tömeges
terjesztése, terjedése igen hátrányos következményekkel
jár az életminőségre, a környezet élővilágára,
együttjár a gyermekbalesetek számának növekedésével,
a fegyverkultusz terjedésével. Javasoljuk, hogy a lég-,
gáz- és riasztófegyverek, valamint az íj is
legyenek engedélykötelesek. Szükségesnek tartjuk
e fegyverek nyilvántartásba vételét is, hogy
a velük elkövetett szabálysértések, visszaélések,
bűncselekmények feltárása könnyebb legyen.
I. fejezet A törvény célja
Az Országgyűlés, figyelemmel arra....,
hogy a lőfegyverrel elkövetett bűncselekményeket döntően
jogellenesen megszerzett és tartott lőfegyverrel követik el;
Ez nem jó üzenet. A fegyverlobbi kedvenc érvét
visszhangozza, azt sugallja, hogy a legális fegyvertartást
nem kell szigorítani. Nem is megalapozott, mert nincsenek megbízható
statisztikák, a sajtó gyakran ad hírt legális
fegyverrel elkövetett bűncselekményekről, továbbá
sok a soha fel nem derített visszaélés (például
fenyegetés, zsarolás, amihez nyilván alkalmasabb
az engedélyes fegyver). A legális fegyvertartásról
szóló törvényben ne essék szó
az illegális fegyverekről!
10. §
Lőfegyverek gyártása és kereskedelme. Javasoljuk,
hogy a gyártók és kereskedők minden gyártott
illetve eladoott fegyver után fizessenek be a típustól
függő összeget egy központi fegyver-alapba. Ebből az alapból
kellene fedezni
- a fegyverek nyilvántartását,
- ismeretlen fegyveres tettes által elkövetett bűncselekmények
sértettjeinek kárpótlását,
- az államnak a fegyverek, az ismeretlen elkövetők által
fegyveres bűncselekményekkel kapcsolatos eljárások
költségeit.
18. §
Javasoljuk, hogy a gyártási, kereskedelmi engedélyt
a szabályok megszegése esetén haladéktalanul
vonják be.
22. §
Kérdéses a felsorolt egyes foglalkozásoknál
(ahol a fegyverhatsználathoz vezető konfliktus elhagyatott területen
történik) a fegyverhez való jogosultság. Mert
előfordulhatnak visszaélések, élő szemtanú hiányában
a fegyverhassználat jogszerűségét vagy jogszerűtlenségét
nehéz bizonyítani, így az ártatlanság
vélelme alapján sok fegyverrel visszaélés
marad büntetlenül. Feltétlenül szükséges
garanciákat beépíteni az ilyen esetek elkerülésére.
Nem lenne elegendő a mobiltelefon? Közbiztonsági kockázatot
jelent, ha nemcsak hatósági személyek viselhetnek
fegyvert lakatlan, kevéssé látogatott területeken.
24. §
Az 1) a) megfogalmazás visszatér az önvédelmi
fegyvert privilégiumként kezelő szemlélethez. Hangsúlyozottan
javasoljuk az országgyűlési képviselők privilegizált
státuszának megszüntetését: őket ugyanis
fokozott felelősség terheli a közbiztonság állapotáért,
azért, hogy minden polgár biztonságban élhessen.
Ugynacsak kihagyandó az életvitel, hiszen ha ez indok, akkor
az alvilági kapcsolatok, barátságok, a törvényesség
határán mozgó gyanús tevékenységek,
stb. is indokot jelenthetnének önvédelmi fegyver tartására.
25. §
Magángyűjteményekben tartott fegyvereket hatástalanítani
kell! Ellenkező esetben a magángyűjtő a közbiztonságot,
közrendet veszélyeztetheti.
28. §.
Lőfegyver lakáson való tartását csak akkor
engedélyezzék, ha a lakásban lakó összes
felnőtt ahhoz hozzájárul.
29. §
Lőfegyver viselése legyen megtiltva - kivéve intézkedő
rendészeti szervek szolgálati fegyvereit - oktatási,
kulturális, sport, egyházi és egészségügyi
intézményekben. Az önkormányzatok, munkahelyek
további fegyverviselési, fegyvertartási korlátozásokat
írhassanak elő.
27. §
Lőfegyver lakáson való tartását csak akkor
engedélyezzék, ha a lakásban lakó összes
felnőtt ahhoz hozzájárul.
34. §
az engedélyes az engedélybe bejegyzett lőfegyveren kívül
más, engedélyhez kötött lőfegyvert tart jogellenesen
birtokában;
Félreérthető megfogalmazás, hiszen a jogellenes
tartás nyilván megszűnik, mihelyt az a hatóság
tudomására jut. Javasoljuk helyette: Ha az engedélyes
a fegyvertartássl kapcsolatos jogszabályok valamelyikét
megsérti, jogellenesen lőfegyvert, lőszert szerez meg, akkor a
fegyvertartási engedélyt vissza kell vonni, függetlenül
attól, hogy a jogszabályt az engedélyben medadott
fegyverrel vagy más fegyverrel kapcsolatban szegte meg.
A (2)-ben felsorolt esetekben, amikor az engedély visszavonható,
vissza keljenl vonni az engedélyt ismétlődés vagy
szándékosság esetén.
35. § (1) vissza kell szolgáltatni: haladéktalanul,
de legkésőbb az esemény bekövetkezésétől
számított nyolc munkanapon belül.
Ez laza megfogalmazás. Vagy haladéktalanul legyen, vagy
48 órán belül, a nyolc nap sok.
38. § (1) az országba tartósan behozott
Nemcsak a tartósan behozottról kellene nyilvántartás,
hanem bármely behozottról, kivéve a tranzitszállítmányt.
39. §
(2) Anyilvántartásba kerüljön be minden az
adott lőfegyverrel kapcsolatos hatósági, szabálysértési,
büntető, nyomozati, polgári peres eljárás.
49. §
(1)
azonosítás és nyilvántartásba vétel
céljából kötelesek a lakhelyük szerint
illetékes rendőrkapitányságon 2004. május 1-ig
bemutatni.
Mi indokolja a túl távoli határidőt? Helyette
javasoljuk: e törvény kihirdetését követő
30 napon belül
Erőszakellenes Oldalak
Kéziratok,
újságcikkek (Farkas Henrik)
Ez az oldal a Soros Alapítvány támogatásával olvasható
az Interneten.