Privatizáció vagy államkapitalizmus?
http://www.nepszava.hu/articleprint.asp?nID=702879
Népszava Napilap
2004. november 27. szombat
Büszke baloldaliként NEM-mel fogok
szavazni a kórházprivatizáció
megtiltását célzó
népszavazási kérdésre. Nem volt ez
természetes nálam, hiszen hangulatilag az IGEN
állt közelebb vállalt baloldali
értékeimhez. Ami a megvilágosodásomat
hozta: rájöttem, hogy itt az állami tulajdon csak
álca, és a privatizáció egy meglehetősen
alamuszi, semmilyen jogszabállyal meg nem
gátolható formában az állami tulajdonban
már végbe is ment, vagy éppen most van
napirenden. Az utóbbi esetre aktuális példa a
felsőoktatási törvénytervezet. Ennek kulcsponti
eleme, hogy az egyetemek, főiskolák
irányítását egy 7-9 tagú
testületre bízná a tulajdonos állam. A
bevallott cél: ”a menedzseri képességek
intézményi szinten való megjelenése” –
remélem jól jegyeztem meg e rejtélyes mondatot.
Sok igazság van abban, hogy egy
felsőoktatási intézmény egy nagyüzem,
amelynek irányítása bizony menedzseri szakmai
ismereteket is követel. Ez a mondat mégis hamisan
cseng. Én sem vitatom, hogy
szükséges a menedzseri szakismeret,
adótanácsadás, pályázati
tudás és effélék, pláne a gyorsan
változó világunkban. De az lenne a
kézenfekvő, hogy ilyen szakembereket foglalkoztasson a
minisztérium a saját területén a saját
döntési kompetenciájában, valamint a
felsőoktatási intézmények ugyancsak a saát
kompetenciájukban, saját jól felfogott
érdekükben.
Nem az a kérdés tehát,
hogy szükség van-e menedzserekre, hanem az a
kérdés, ami mindig a leglényegesebb: kié a
hatalom, kié a döntés?
Az állami felsőoktatási
intézmények irányítására
tervezett IT megkapná a tulajdonosi jognál is fontosabb
rendelkezési jogot. Formailag maradna az állami tulajdon,
de a működtetés, az irányítás
korszerű, menedzseri lenne. Az IT tagjainak ölébe
úgy hullana ez a rendelkezési, döntési jog,
hogy azért egy forintot sem kellene az
államkasszába befizetniük! Az IT az
intézménytől elkülönült
érdekeltségű szabad mandátumú
magánszemélyekből állna. Meggyőződésem,
hogy a ”tudásgyárak” ilyen struktúrában
való működtetése rosszabb eredményre vezetne,
mint bármely más, ismert szerveződési forma.
Rosszabb, mintha az intézményt kinevezett
egyszemélyi biztos irányítaná. Rosszabb
attól is, ha tényleges privatizáció
után a döntési jog az új tulajdonos
kezébe kerülne. És végül rosszabb a
jelenlegi modelltől is, ami leginkább a jugoszláv
munkásönigazgatáshoz áll közel.
Mostanáig ugyanis az egyetemi polgárok joggal
saját intézményük
részvényeseinek érezhették magukat, ezt
biztosította az autonómia. A döntési
mechanizmus, ha nem is mindig demokratikusan, a szakma
természetéből kifolyólag nem mindenki egyforma
súllyal, de a belső erők, belső oktatók kezében
volt.
Ennek akar most véget vetni a reform. Olyanok
kezébe akarja adni a döntést, akik nem tulajdonosok
és nem is dolgozók, tehát semmi
érdekük nem fűződik az intézmény
eredményes működéshez. Ettől még az
egyszemélyi miniszteri biztosban is jobban bíznék,
hiszen neki lenne főnöke, akinél panaszt lehet tenni,
továbbá lenne egyéni felelőssége,
önérzete, míg egy arctalan testületben
elvész a felelősség.
Az ilyen testületek már jól ki vannak
próbálva. Az állami bankok, más
állami cégek igazgató tanácsai,
felügyelő bizottságai is így működtek anno
és így működnek ma is. Lehet, hogy nem figyelek
eléggé, de számos esetet hallottam bankok
és más hasonló állami cégek,
veszteségeiről, felelőtlen
gazdálkodásáról, de olyan esetet még
nem hallottam, hogy ezért igazi felelőst is találtak
volna valaha a felügyelő bizottságokban.
Az állam rossz tulajdonos. Itt van például az
állami tulajdonú Magyar Posta. Ami autonóm
módon eldönti, hogy felmondja az ugyancsak állami
vasúttal a kapcsolatot, és kiköltözik a
fővárosból vidékre. Ki tudja: mennyibe került
ez az államnak? Ki tudja, mennyivel javult vagy inkább
romlott a szolgáltatás? Persze a szakértőik
elmagyarázzák, hogy mire volt ez jó, csak mi butus
laikusok nem értjük. Az az érzésem, hogy a
Magyar Postánál már megvalósult a korszerű
menedzser-irányítási forma.
Aztán itt volt a Szent István kórház esete.
Ahol az igazgatót kirúgta a tulajdonos
önkormányzatot képviselő bizottság, s hogy
miért, azt a közvélemény máig sem
tudja. Mert azért az nehezen hihető, hogy azért, mert
olcsóbban szerzett be, mint ahogy szokásos, vagy hogy nem
volt vesztesége, mint az ugyancsak szokásos. A
Bizottság szavazott. A Bizottság nem volt érdekelt
a kórház jó működésében, hiszen
az nem volt az övé!
Tévednek, akik úgy okoskodnak:
szavazzunk IGEN-nel, hogy a miénk maradjon a
kórház, a rendelőintézet, a rendelő. A
telekkönyvben még a tulajdonos az állam,
önkormányzat. De a háttérben már
biztos ott van egy Bizottság: övé a hatalom.
Farkas Henrik
egyetemi docens
*********************************************
Kéziratok,
újságcikkek (Farkas Henrik)
Erőszakellenes
Oldalak
Hadkötelezettséget Ellenzők Ligája - HEL
-
Ez az oldal a Soros Alapítvány
támogatásával olvasható az Interneten.