Kezdetben – gondolatok a Bibliáról
Forrás:
Biblia
/Károli/ -keresés, linkek
Az első rész. Mózes I, 1.
Az első vers.
1. Kezdetben teremté Isten az eget és
a földet.
Már az első szó is elárulja: halandó ember
alkotása a könyv. Az örökkévaló
Isten számára nincs kezdet, nincs vég sem. A
végtelen szót kétféle értelemben
szoktuk használni:
a) Nincs vége.
b) Mennyiségileg korlátlan, minden
korláttól nagyobb.
Itt nyilván az a) értelem a lényeges, merthogy az
idő az Istenre nézve vagy az egész Univerzumra
nézve bizonytalan fogalom, skálája még
inkább. Idézet egy énekből:”Végtelen nagy
Isten, nincsen kezdete.”
A Biblia első szava tehát ellentétben áll az
örökkévalóság
végtelenségével. De azt is nehéz
megmagyarázni, hogy a végtelen idő óta
létező Isten meg volt elégedve egy ideig, majd
egyszercsak nem lett megelégedve azzal az állapottal, ami
van, és világot teremtett. Miért akkor,
miért nem korábban, miért nem később? A
végtelen
örökkévaló Isten számára
nyilván
nem létezhet egy kitüntetett időpont, minden időpont
egyforma
a végtelen, örökkévaló, nem
változó
Isten számára.
A teremtés folyamata, sorrendje.
Először eget, Földet teremtett az Isten. Utána
világosságot, ami lehetővé tette az idő
mértékének, a napnak a bevezetését.
Az első napon tehát csak a világosságot
teremté Isten, az eget és Földet korábban, az
első nap előtt, a közelebbről meg nem határozható
Kezdetben.
4. És látá Isten, hogy jó a
világosság; és elválasztá Isten a
világosságot a
setétségtől.
A szerző megint elárulja emberi természetét. Csak
a gyarló mesterember meózza, ellenőrzi
munkáját, csak az igényli a
visszaigazolást: jó. A tökéletes Istennek nem
kellett látnia, hogy jó, amit teremtett, hiszen
már eleve tudta, hogy jó lesz.
Kérdéses az is, mit akart a szerző a
világosság és setétség
szétválasztásával mondani. A
világosságot ugyanis önmagában nem
tudjuk elképzelni, csak úgy, ha már
szétvált a setétségtől.
7. Teremté tehát Isten a mennyezetet, és
elválasztá a mennyezet alatt való vizeket, a
mennyezet felett való vizektől. És úgy lőn.
A szerző korában nyilván még nem volt
érthető, hogy lehet az, hogy a víz, az esőt adó
felhőkben, fent van. Ehhez kellett neki a mennyezet fogalma, aminek ma
semmi sem felel meg.
Egyszerűen nincs a vizeket szétválasztó mennyezet.
Ha valaki mai fogalmakkal a légkörre gondolna, hát
az
nem ideillő: ha ugyanis nem volna a levegő, a vízgőz és a
felszíni víz akkor is elválna
egymástól.
8. És nevezé Isten a mennyezetet égnek:..
Az nagyonis emberi sajátság, hogy a dolgoknak nevet
adunk. Mi szüksége lenne a mindentudó Istennek arra,
hogy nevet adjon dolgoknak? Milyen nyelven adta e neveket? A név
nyelvhez tartozik, a nyelv meg egy emberi csoporthoz.
14. És monda Isten: Legyenek
világító testek az ég mennyezetén,
hogy elválaszszák
a nappalt az éjszakától, és legyenek jelek,
és meghatározói ünnepeknek, napoknak
és
esztendőknek.
Vegyük észre, hogy már az első napon, a
világosság teremtése után VOLT nap
és
éj. Itt újra megjelenik a nap és éj
szétválasztása, mintha a szerző elfelejtette
volna, hogy az már szét van
választva. Továbbá: a harmadik napon teremtett
növények
létéhez kell a negyedik napon teremtett Nap,
anélkül
nem élhetnek, tehát a sorrend nem jó:
17. És helyezteté Isten azokat az ég
mennyezetére, hogy világítsanak a földre;
A fenti és lenti vizeket elválasztó mennyezeten
vannak tehát mind az égitestek. Azaz a fenti vizek az
összes égitest fölött vannak ezen
elképzelés szerint.
Az ember eledeléül füvet és
gyümölcsöt, az állatok eledeléül csak
a füvet adta Isten. Furcsa.
********
Az ellenségszeretetről
Már az Ószövetségben is felbukkan az
ellenség iránti kegyességre intés.
Mózes II, 23
4. Ha előltalálod ellenséged eltévedt
ökrét vagy szamarát: hajtsd vissza néki.
5. Ha látod, hogy annak a szamara, a ki téged
gyűlöl, a teher alatt fekszik, vigyázz, rajta ne hagyd;
oldd le azt ő vele együtt.
Itt azonban az ellenség feltehetőleg csak a
honfitársakra, a zsidókra értendő, ugyanezen
részben ugyanis azt olvashatjuk:
27. Az én rettentésemet bocsátom el előtted,
és minden népet megrettentek, a mely közé
mégy, és minden ellenségedet elfutamtatom előtted.
A nép ellenségét tehát nem kell
kímélni, sőt az ellen még az Úr is
védő kart nyújt.
Példabeszédek 24.
19. Ne gerjedj haragra a gonosztevõk ellen, ne
irígykedjél az istentelenekre;
20. Mert a gonosznak nem lesz jó vége, az istentelenek
szövétneke kialszik.
Figyeljük meg: itt nem a krisztusi ellenségszeretetről
van szó, hanem pragmatikus tanácsról. Ne
haragudj a gonosztevőkre, majd az Isten megbünteti őket, neked nem
kell ezzel törődnöd!!. Bizony, mág ez a sokkal
inkább betartható, sokkal kevésbé
radikális tanács is nagyon jól jönne
azoknak, akik a Szentírást szavalják, mégis
mindenféle politikai gyálölködésekben
részesek.
Ugyanez a pragmatikus, optimista gondolat
található itt is, a két idézet
nyilván nem független egymástól:
Zsoltárok 37.
1. Dávidé. Ne bosszankodjál az
elvetemültekre, ne irígykedjél a gonosztevőkre.
2. Mert hirtelen levágattatnak, mint a fû, s mint a
gyönge növény elfonnyadnak.
Jézus parancsa
Máté 5, 38-48
38# Hallottátok, hogy megmondatott: Szemet szemért
és fogat fogért.
39# Én pedig azt mondom néktek: Ne álljatok ellene
a gonosznak, hanem a ki arczul üt téged jobb felõl,
fordítsd felé a másik orczádat is.
40# És a ki törvénykezni akar veled és
elvenni a te alsó ruhádat, engedd oda néki a
felsőt is.
41# És a ki téged egy mértföldútra
kényszerít, menj el vele kettőre.
42# A ki tőled kér, adj néki; és a ki tőled
kölcsön akar kérni, el ne fordulj attól.
43# Hallottátok, hogy megmondatott: Szeresd felebarátodat
és gyűlöld ellenségedet.
44# Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek
ellenségeiteket, áldjátok azokat, a kik titeket
átkoznak, jót tegyetek
azokkal, a kik titeket gyűlölnek, és
imádkozzatok azokért, a kik háborgatnak és
kergetnek titeket.
45# Hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, a ki felhozza az
ő napját mind a gonoszokra, mind a jókra, és esőt
ád mind az igazaknak, mind a hamisaknak.
46# Mert ha azokat szeretitek, a kik titeket szeretnek, micsoda
jutalmát veszitek? Avagy a vámszedők is nem ugyanazt
cselekeszik-é?
47# És ha csak a ti atyátokfiait köszöntitek,
mit cselekesztek másoknál többet? Nemde a
vámszedők is nem azonképen cselekesznek-é?
48# Legyetek azért ti tökéletesek, miként a
ti mennyei Atyátok tökéletes.
Kommentár:
Ez a Bibila egyik legszebb, legérdekesebb része.
Jézus, kihangsúlyozza az eltérést az
ószövetségi tanoktól, kiadja az
ellenségszeretet abszurd, minden ösztönünktől
idegen, szokatlan parancsát. El is magyarázza, hogy ez a
vízválasztó a gonosz vámszedőktől.
És meg is indokolja: az Isten is mindenkit szeret, mindenkinek
esőt ad. Jézus hallgatóságát arra
buzdítja: legyen az Istenhez hasonlóan
tökéletes.
Vajon Jézus utolsó mondata nem üti-e agyon az
előzőket, hiszen ember nem lehet tökéletes, nem lehet az
Istenhez hasonlóan tökéletes, hiába akarja?
Tehát nem éppen ez jelzi az ellenségszeretet
irrealitását?
Ha viszont hitetlenként gondolok bele e szövegbe, akkor
inkább azt látom: nem nagy kunszt az esőt adó
Istenhez hasonlóan tökéletesnek lenni. Ugyanis az
esőt adó Isten árvizeket is ad, most látjuk
éppen Csongrádban, és az árvíz is
kiterjed jókra és gonoszokra egyaránt. Ha csak
ennyit ér a szeretet, ha ilyen csapongó, szertelen,
olykor szelíd esővel, olykor mennydörgéssel,
villámmal is csapkodó, akkor ehhez hasonlót –
emberi mértékben – a legindulatosabb, leggyarlóbb
ember is tud produkálni, bármilyen családban.
A nemek közti egyenlőtlenségről, a nők
alacsonyabbrangúságáról
I Kor. 11,
3. Akarom pedig, hogy tudjátok, hogy minden
férfiúnak
feje a Krisztus; az asszonynak feje pedig a férfiú; a
Krisztusnak
feje pedig az Isten.
4. Minden férfiú, a ki befedett fővel imádkozik
avagy
prófétál, megcsúfolja az ő fejét.
5. Minden asszony pedig, a ki befedetlen fővel imádkozik avagy
prófétál,
megcsúfolja az ő fejét, mert egy és ugyanaz,
mintha
megnyiretett volna.
6. Mert ha az asszony nem fedi be fejét, nyiretkezzék is
meg,
hogy ha pedig éktelen dolog asszonynak megnyiretkezni, vagy
megberetváltatni,
fedezze be az ő fejét.
7. Mert a férfiúnak nem kell befednie az ő
fejét,
mivel ő az Istennek képe és dicsősége; de az
asszony
a férfiú dicsősége.
8. Mert nem a férfiú van az asszonyból, hanem az
asszony
a férfiúból.
9. Mert nem is a férfiú teremtetett az asszonyért,
hanem
az asszony a férfiúért.
I. Kor. 14, 35.
# Hogyha pedig tanulni akarnak valamit, kérdezzék meg
otthon
az ő férjüket; mert éktelen dolog asszonynak
szólni
a gyülekezetben.
A katolikus egyházban az egyenlőtlenség ma is megvan.
De
hogy magyarázzák Pál e tanait a
protestánsok?
****
A Szentháromságról
I Kor. 11, 3.
# Akarom pedig, hogy tudjátok, hogy minden
férfiúnak feje a Krisztus; az asszonynak feje pedig a
férfiú; a Krisztusnak
feje pedig az Isten.
Ez világosan kijelenti, hogy hierarchia van: az Atya a feje a
Fiúnak.
Hogyan magyarázzák ezt vajon a
Szentháromságtan
teológusai?
Bűn és büntetés
Jób könyve 1. rész.
1. Vala Úz földén egy ember, a
kinek Jób vala a neve. Ez az ember feddhetetlen, igaz,
istenfélő vala és bűn-gyűlölő.
2. Születék pedig néki hét fia és
három leánya.
3. És vala az ő marhája: hétezer juh,
háromezer teve és ötszáz igabarom
és ötszáz szamár; cselédje is igen sok
vala, és ez a férfiú nagyobb
vala keletnek minden fiánál.
4. Eljártak vala pedig az ő fiai egymáshoz és
vendégséget szerzének
otthon, kiki a maga napján. Elküldtek és
meghívták vala az ő három
hugokat is, hogy együtt egyenek és igyanak velök.
5. Mikor pedig a vendégség napjai sorra lejártak
vala, elkülde értök
Jób és megszentelé őket, és jóreggel
felserkene és áldozik vala
égőáldozattal mindnyájuk száma szerint;
mert ezt mondja vala Jób: Hátha
vétkeztek az én fiaim és gonoszt gondoltak az
Isten ellen az ő
szivökben! Így cselekedik vala Jób minden napon.
6. Lőn pedig egy napon hogy eljövének az Istennek fiai,
hogy udvaroljanak az Úr előtt; és eljöve a
Sátán is közöttök.
7. És monda az Úr a Sátánnak: Honnét
jösz? És felele a Sátán az Úrnak
és monda: Körülkerültem és át meg
át jártam a földet.
8. És monda az Úr a Sátánnak:
Észrevetted-é az én szolgámat,
Jóbot?
Bizony nincs hozzá hasonló a földön:
feddhetetlen, igaz, istenfélő, és
bűngyűlölő.
9. Felele pedig az Úrnak a Sátán, és monda:
Avagy ok nélkül féli-é Jób az Istent?
10. Nem te vetted-é körül őt magát,
házát és mindenét, a mije van? Keze
munkáját megáldottad, marhája igen
elszaporodott e földön.
11. De bocsássad csak rá a te kezedet, verd meg mindazt,
a mi az övé, avagy nem átkoz-é meg
szemtől-szembe téged?!
12. Az Úr pedig monda a Sátánnak:
Ímé, mindazt, a mije van, kezedbe
adom; csak ő magára ne nyujtsd ki kezedet. És
kiméne a Sátán az Úr
elől.
*******
Ezekután jöttek a
szörnyűbbnél szörnyűbb csapások Jóbra.
Jób könyve cáfolja
azt a hiedelmet, hogy a szenvedés mindig
Isten büntetése valami bűnért. Sokkal rosszabb eset
is van: Jób nem a
bűneiért bűnhődött, hanem egész más
okból kifolyólag.
Kérdések,
kommentárok:
1. Hány fia is volt az
Úrnak? A 6. vers szerint több, köztük a
Sátán is.
2. Az Úr
Sátánnal úgy beszél, mint az utcán
két ember egymással: honnan
jöttél, s mit láttál? Tereferél,
társalog vele, mint egy jószomszéddal.
3. Sátán bosszantja az
Urat, az Úr hiúságával érvel: azt
mondja, hogy Jób csak érdekből szereti, és nem
önmagáért.
4. Ez a hiúsági
kérdés annyira hat az Úrra, hogy fogadást
ajánl. Sátán
kezébe adja hű szolgáját, Jóbot, hogy
gyötörhesse, és szenvedtesse,
pusztán azért, hogy neki legyen igaza
Sátánnnal szemben, tehát
hiúságból!
5. Ezért kellett tehát
szenvednie Jóbnak, nem a saját bűneiért!
BACK: Közéleti írások (Farkas Henrik)