Ki az én felebarátom?
1991. Megjelent: Képes Ifjúság, 2003.06.11
Közélet
Úgy tartják, hogy az irgalmas szamaritánus példázata
a szeretetről, irgalmasságról szól. Pedig ez a példázat
nem arról szól, hogy mit kell tenni – természetes, hogy
szeretni kell. A példázat valójában a szeretet
tárgyáról szól: ki az én felebarátom,
kit kell szeretnem? - ez az a kérdés, amire a válasz
nem volt nyilvánvaló, annyira nem, hogy megért egy példázatot.
Az újtestamentumi történet (Lukács 10,25-37) indító
szereplője egy törvénytudó, aki arról faggatja
Jézust, "kísértvén őt", mit kell tennie ahhoz,
hogy örök élete legyen. A kérdezőt nem az őszinte
érdeklődés, hanem a tőrbecsalás szándéka
vezette. A zsidó törvénytudók fáradhatatlanul
buzgólkodtak azon, hogy leleplezzék Jézust, ellentmondást
találjanak tanításai és a szent Törvény
között. E buzgó vallásos férfiak nyilván
nagy lelkesedéssel vettek volna részt egy megkövezési
szertartásban. A Törvény előírta ugyanis, hogy
a hamis prófétákat, akik megpróbálják
Izrael népét letéríteni az egyedül helyes
útról, ilyen brutális kezelésben kell részesíteni
(Mózes V,13,10).
Jézus, aki máskülönben nem fukarkodott az önálló,
kinyilatkoztatásszerű tanításokkal, az ilyen próbák
idején kínosan ügyelt arra, nehogy szembeállítsák
a Törvénnyel. No nem azért, mintha gyáván
félt volna a haláltól, hanem azért, mert "még
nem jött el az idő", még hirdetnie kellett az "Új parancsolatot"
olyan embereknek, akik vakon hittek, engedelmeskedtek a régi parancsolatoknak.
Nem azt akarom állítani, hogy Jézus nem engedelmeskedett
Isten parancsainak. Csak azt a feltételezést kockáztatom
meg, hogy Jézus nem hitte, nem tekintette azonosnak a mózesi
Törvényt Isten törvényeivel. Miközben formailag
alávetette magát a Törvénynek, tartalmilag olyan
új értelmezést adott annak, ami szemben állt
a Törvény betűjével és szellemével. Legszembetűnőbben
mutatkozik meg ez a hozzáállás akkor, amikor házasságtörésen
rajtakapott asszonyt hoznak elé (János 8,1-11.)
A Törvény ilyen esetre előírta a feltétlen megkövezést,
nem volt szó semmiféle lelkiismeret-vizsgálatról
(Mózes V,22,22). Jézus felszólította az összegyűlteket:
"Aki közületek nem bűnös, az vesse rá először
a követ!" Ezzel nem engedetlenségre buzdított, hanem burkoltan
a Törvény isteni eredetét vonta kétségbe.
Minthogy nincsen ember, aki nem bűnös, ezzel az érvvel Jézus
sikeresen aláásta az Ótestamentum nem csekély
számú megkövezési passzusának hitelét.
A megértés, megbocsátás, szeretet törvényét
fontosabbnak állította be, mint a mózesi Törvényt.
És a tömeg akkor hallgatott rá.
A törvénytudó kérdésére válaszként
Jézus - elkerülve még a látszatát is az
egyéni értelmezésnek - visszakérdez: "A törvényben
mi van megírva? Mint olvasod?" A törvénytudó válaszában
két parancsot foglal egybe: "Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes
szívedből és teljes lelkedből és minden erődből és
teljes elmédből" (Mózes V,6,5),"és a te felebarátodat,
mint magadat." (Mózes III,19,18).
Adva van tehát az örök élet receptje: szeretni kell
Istent - természetesen, és nagyon-nagyon, és szeretni
kell felebarátunkat - őt már nem annyira nagyon, csak annyira,
mint önmagunkat. Az ármánykodó törvénytudónak
azonban ez nem elég, felteszi a kulcskérdést: "De ki
az én felebarátom?" És ekkor mondja el Jézus
az irgalmas szamaritánus példázatát.
Egy - nyilvánvalóan zsidó - férfit útközben
rablók támadtak meg. Az arra járó pap és
a lévita részvétlenül mentek el a helyben- és
vérben hagyott áldozat mellett. Szerencsére jött
azonban még valaki: egy szamáriai, aki bekötözte
a sebesültet, biztonságba helyezte, anyagi áldozatot is
vállalva. A pap és a lévita származásuk
és hivatásuk révén a zsidó nép
tekintélyes fiai, míg a szamáriaiakat az igazi zsidók
megvetették, mert nem megfelelőképpen imádták
Jehovát, sőt alkalmasint nemcsak Őt imádták. Nyilván
csak az időközben megváltozott erőviszonyoknak köszönhették,
hogy nem jutottak az amálekiták, filiszteusok és a többi
helytelenül vallásos kánaánita nép sorsára.
- Ki volt tehát az áldozat felebarátja a három
arra járó közül? - szorítja sarokba Jézus
kérdése a törvénytudót. A törvénytudó
vert helyzetben van: érzi, hogy a példázat róla
szól; tudja, hogy ha bajba kerülne, nem feltétlenül
zsidó honfitársai, a Törvény hozzá hasonló
szolgái segítenének rajta, hanem olyan emberek, akik
ilyenfajta szolgálatokra hajlamosak – akik különben lehet,
hogy más népek fiai, sőt az is lehet, hogy hazátlan
kozmopoliták, netán ateisták. A törvénytudó
nem az írások szellemében, hanem józan lelkiismeretességgel
válaszol: az irgalmas szamaritánust illik felebarátjának
tekintenie.
A példázat üzenete: nem a származás, nem
a genetikai rokonság a fontos, hanem a cselekedet, a szeretet. Az
irgalmas lelkületű egyének szolgálnak rá a felebarát
státuszra.
Az ótestamentumi parancsban a "felebarát" kizárólag
a zsidókra, Ábrahám, Izsák és Jákob
fiaira vonatkozott. A szó szerinti idézet: "Bosszúálló
ne légy, haragot ne tarts a te néped fiai ellen, hanem szeresd
felebarátodat, mint magadat." (Mózes III,19,18). Az ótestamentumi
idők zsidó ideológiája szerint a nemzsidók bűnösek,
kerülendők, illetve, mint az Úr ellenségei kiirtandók
(Mózes V,7,13.és 20. rész; Mózes II,12,35-36).
A kivonulni akaró zsidók becsapják segítőkész
egyiptomi szomszédaikat, edényeket és ruhákat
kérnek kölcsön a visszaadás legcsekélyebb
szándéka nélkül. Bírák 14. és
15. részben olvasható, ahogy Sámson garázdálkodik
a filiszteusok között; a zsidók rettenetes mészárlásokat
hajtottak végre a kánaáni népek körében,
az asszonyokat és a kisdedeket sem kímélve. Ez a nem
éppen "felebaráti" hozzáállás a más
népekhez kölcsönös lehetett: az akkori idők erkölcsét,
szellemét ez tükrözte.
Az ótestamentumi zsidók között is voltak mai értelemben
humanisták. Szép példa erre Ruth története:
a moábita Ruth zsidó férje halála után
anyósával tart, a zsidókat választja népének,
Istenüket Istenének. Ragaszkodása jutalmat nyer: a zsidók
között otthont és új férjet kap. Asimov feltételezi
(A Hold tragédiája, Kozmosz, 1979. 227.o.), hogy Ruth könyvének
szerzője egy "másként gondolkodó", aki így tiltakozott
az ezsdrási-nehémiási idők fajtisztító
szigora ellen. Ezsdrás megparancsolta, hogy az idegen népekből
származó feleségeket küldjék el. A nép
pedig keservesen zokogott (Ezsdrás 10,1). Gyanítom, nem annyira
a bűnbánat, inkább a családszétválasztás
keservei miatt. Voltak olyanok, akik vonakodtak, akiknek a házasságról
vallott felfogása közelebb állt a mai szemlélethez,
mint az akkor uralkodó Törvényhez. Nehémiás
meg is látogatott néhány vegyes családot, és
amint írja: ”... megverék közülük néhányat
és megtépém őket ...” (Nehémiás 23,25),
mármint a zsidó férjeket, és kényszerítette
őket asszonyaik elküldésére. Jób könyve és
a Prédikátor könyve is kilógnak az ortodox zsidó
ideológiából: e könyvekben a zsidó nép
kitüntetett szerepet nem játszik, szemléletük közel
áll a mai humanista szemlélethez. De ezek kivételek,
a mérvadó zsidó felfogás a nemzsidókat
még Jézus idejében is az „ebek” szintjén helyezte
el (Máté 15,21-28).
Az Újtestamentum és a keresztyénség meghaladja
a zsidó nép kitüntetett szerepét. Az üdvösség
kiterjed minden népre. Krisztus minden emberért meghalt - mondják
a keresztyének. Ám ez az üzenet sem olyan egyértelmű.
A Szeretet mellett megjelenik és az üdvösségben döntő
szerepet játszik egy másik követelmény is: a Hit.
A Hit kegyetlen, kemény szűrő, aki könnyűnek találtatik,
mehet a pokolba. A keresztyén felekezetek - kevés kivétellel
- az emberek túlnyomó többségének, a széles
úton járóknak poklot, örökégést,
örök kínt, szenvedést tudnak csak elképzelni.
Üdítően humanista felfogást képviselnek e tekintetben
Jehova Tanúi: ők a hitetleneknek csak megsemmisülést jövendölnek.
Az idő során a Szeretet és a Hit kifejlesztette a maga intézményeit.
A Szeretet létrehozta az Irgalmasrendet, ápolt, gyógyított.
Eközben a Hit a Szent Inkvizíció máglyáit
gyújtogatta két oldalról is: az inkvizítorok
és a mártírok is a Hitért játszották
el a barbár tragédia főszerepeit. Idő múlásával
kialudtak a máglyák, a Hit éber őrei kénytelenek
voltak Istenre bízni az eretnekek megbüntetését.
A felebarát fogalma fellazult, magába ölelve, egyenjogúsítva
a rabszolgákat, az indiánokat, feketéket, nőket, cigányokat,
és – micsoda bizarr csavarvonala a keresztyén vallástörténetnek
– a zsidókat is. A mai keresztyénség a felebaráti
szeretet követelményét kiterjesztette az egész
emberiségre. Ezt a mai szemléletet vetíti vissza a bibliai
időkre egy újabb magyar nyelvű bibliafordítás (Szent
István Társulat, 1976), amikor a korábbi fordításokban
szereplő “felebarát” helyett az “embertárs” megnevezést
használja. Ennek következtében a címbeli kérdés
a kissé együgyűnek ható ”Kit tekintsek embertársamnak?”
alakot ölti. A hittudós fordítók a mai szemléletet
még az Ótestamentumra is visszavetítették: Mózes
könyvében is az ”embertárs" kifejezést használták,
ami nyilvánvalóan torzítás.
Nemcsak a keresztyénség, hanem más európai ideológiák
is (a nácizmus kivételével) az Embert tették
központi, szent fogalommá. Az egész világ az Emberért
van, minden Ember egyforma, bármelyik emberért fel lehet, és
fel kell áldozni mindent, ásványt, növényt,
állatot. Persze, csak elméletben, mert a gyakorlatban akkor
is adunk enni a kutyánknak, ha tudjuk, hogy nem túl messze
embergyerekek is éheznek.
Úgy tűnik, hogy ez a szélsőségesen embercentrikus szemlélet
napjainkban válságba került. Egy új fogalom tört
be a köztudatba, és szemünk láttára válik
szentté: az Ökológia. Lehetséges, hogy a közeljövő
korszerű bibliafordításában a „felebarát”, majd
„embertárs” szó helyén az „ökotárs” kifejezést
találjuk majd?
Az általános fejtegetések után nézzünk
most egy konkrét, megtörtént esetet. Alexandre Dumas "Emlékeim"
című művében (Európa, 1966, 400. oldal) leírja
egy kalandját. A tengerben fürdött éppen, amikor
észrevette, hogy egy nagy hal követi. Ijedten úszott a
partra, a hal utána. Mikor kiért, konstatálta, hogy
egy játékos kedvű delfin volt a kísérője. Nosza,
elrohant a fogadóba a puskájáért. Amikor visszaért,
a delfin még mindig ott bukfencezett a vízben. A delfin tetemére
a halászok másnap akadtak rá. "Golyóm a szeme
fölött érte, és átfúrta a fejét."
- fejezi be büszkén történetét a nagy író.
Ha valaki nekem szegezné a kérdést, hogy ki az én
felebarátom, ezzel a történettel válaszolnék.
Számomra a választás nem kétséges: semmi
közelséget, felebaráti közösséget nem
érzek az öncélúan ölni kész ember iránt.
Ellenben a játékos kedvű delfin, aki a hatalmába került,
hozzá hasonló, gyengébb lényt játszótársnak
tekinti - nos igen, azt hiszem, ő az én felebarátom.
Farkas Henrik
**********************************************
Erőszakellenes Oldalak
Kéziratok,
újságcikkek (Farkas Henrik)
Ez az oldal a Soros
Alapítvány támogatásával
olvasható az Interneten.