(OS) - Az Országos Sajtószolgálat az alábbi nyílt levél kiadására
kapott felkérést:
A fegyvertartók, -kereskedők, -gyártók, sportlövők
szakmai szervezetei az elmúlt évben több ponton megpróbálták szakmai
javaslataikkal segíteni a kormány jogalkotó munkáját,
illetve több ponton kompromisszumos megoldásokat fogadtak el az új
fegyvertörvény mielőbbi, EU-konform formában történő megalkotása érdekében.
Az elmúlt év őszére, úgy tűnt, körvonalazódott egyfajta, kölcsönösen elfogadhatónak
tekintett változat. Az utóbbi napokban
azonban olyan információk birtokába kerültünk, miszerint a kormány
az érintett szakmai szervezetek háta mögött, az azokkal való jogszabályban
előírt egyeztetés elmulasztásával több, alapvető
változtatást is eszközöltek a tervezetben. Ez komoly bizalomvesztést
okozott az érintett szakmai körökben. A korábbi, konszenzusosnak
tekinthető változatokkal ellentétben a kormány legfrissebb fegyvertörvény-tervezete
az alábbi pontokon - várhatóan súlyos
következményeket okozva - módosult:
1. A flóbert fegyverek engedélyhez kötése.
Jelenleg óvatos becslések szerint is legalább 150
ezer ilyen hobbieszközt tart a magyar lakosság, mindenfajta
nyilvántartás nélkül. A flóbert fegyverek igen kis energiával lövik
ki
lövedékeiket, emberélet kioltására alkalmatlanok, súlyosabb sérülések
lehetősége is gyakorlatilag minimális. Ezek a szobai
céllövészetre használható fegyverek emiatt eddig sem jelentettek veszélyt
a közbiztonságra, ellenben kiválóan alkalmasak a
biztonságos fegyverkezelés és a fegyverkultúra alapjainak
elsajátítására. Amennyiben a szabályozás a tervezett formában valósul
meg, több ezer állampolgár kerülhet engedély nélküli fegyvertartásért börtönbe,
pusztán mert elfelejtkezik - vagy nem
engedheti meg magának anyagilag - a birtokában lévő flóbert
fegyvert engedélyeztetni.
2. Elöltöltős, muzeális jellegű fegyverek engedélyhez
kötése.
Jelenleg mindenfajta ellenőrzés nélkül körülbelül
5-6000 elöltöltős fegyvert tartanak hazánkban, jórészt dísztárgyként.
Az ellenőrzés, nyilvántartás hiánya miatt gyakorlatilag megoldhatatlan
lenne ezeket engedélyhez kötni. Az elöltöltős fegyverek általában
130-300 éves fegyverkonstrukciók korhű másolatai, tehát a modern
fegyverekkel összehasonlítva veszélyességük, és hatékonyságuk
elenyésző, tűzkész állapotba hozásuk hosszú perceket vesz igénybe -
a modern lőfegyverekkel egy kategóriába sorolásuk már csak ezért sem indokolt.
Pusztán lakásukat díszítő törvénytisztelő polgárok illegális fegyvertartóvá
minősítése pedig senkinek sem lehet érdeke.
3. A gáz-riasztófegyverek visszasorolása engedélyköteles kategóriába.
A korábbi tervezetek, és a BM eddigi álláspontjaival
szemben nem szűnne meg a gáz-riasztófegyverek engedélyhez kötöttsége.
Ezek az önvédelmi eszközök lövedéket nem lőnek ki, emberélet kioltására,
vagy testi sérülés okozására rendeltetésszerű használat mellett alkalmatlanok.
Az EU-államokban sehol sem
kezelik ezeket a szerkezeteket lőfegyverként, általában
szabadon tarthatók. A gáz-riasztófegyverek engedélykötelezett körből
kivonása a korábbi tervezet jelentős közeledése lett volna az EU-normák
felé, és némi ellentételezést jelentett volna azok
számára is (katonák, rendőrök, határőrök), akiktől az önvédelmi lőfegyvert
meg kívánják vonni.
4. Sportlövő szövetségek el nem ismerése.
A tervezet értelmében csak a Magyar Sportlövők
Szövetsége az egyetlen olyan szervezet, mely saját tulajdonú
sportfegyver tartására jogosító ajánlást és versenyengedélyt bocsáthat
ki. Ez súlyosan diszkriminatív a többi, a rendszerváltás óta alakult sportlövő
szövetség sportolóival szemben. A különféle szövetségek közti jogszabályi
különbségtétel alkotmányosan
is kifogásolható. A szabályozás ilyetén formában megvalósulása esetében
a többi sportlövő szövetség által képviselt sportágak elhalását okozhatja
(hiszen nem lehet a versenyszabályzatuknak megfelelő lőfegyvert tartani).
A fenti változások a tervezetben, amellett, hogy több
tízezer honfitársunkat egy csapással bűnözővé nyilvánítják, és
hazai fegyvergyártásban, kereskedelemben dolgozó több ezer ember
többségét munkanélkülivé teszik, alapjaiban ellentétesek az Európai
Unióban megszokott jogi szabályozással.
Az EU-irányelvektől pedig el lehet ugyan térni -, de
ha oda akarunk tartozni - nem érdemes.Ennek tükrében tisztelettel kérjük
a kormányt és a parlamentet, hogy a bennünket érintő új fegyvertörvényt
a január 30-i kormányülésen ne fogadja el,
és a tervezet módosításába vonjanak be bennünket.
A közleménnyel egyetértő szakmai szervezetek/fórumok
és elérhetőségük:
Flóbert Fegyver Tulajdonosok Érdekvédelmi Sportegyesülete (388-15-55/11)
Magyar Dinamikus Lövészsport Szövetség (06-20-9-132-567)
Magyar Elöltöltő Fegyveres Lövészek Szövetsége (06-30-9-424-579)
Polgári Fegyver Szakszövetség (269-44-53)
Fegyvertartási Engedéllyel Rendelkezők Érdekvédelmi
Szövetsége (2-800-900)
Kaliber kézi lőfegyver szaklap szerkesztősége (260-48-69) +++
************************************
Megjegyzések /F.H./
Mivel ez a lap nem a fegyverek propagandáját szolgálja, hanem az erőszakellenességet, ezért a fentiek nem maradnak itt kommentár nélkül.
1. A fegyverellenes civil szervezeteket sem az előkészítésbe, sem a
sajtóvitákba nem vonták be. Pedig nemcsak a fegyverlobby érdekelt, hanem
a fegyvertelen állampolgárok is: ők is a fegyverek lőtávolában vannak,
potenciális célpontok!
2. A "fegyverkultúra" megteremtése egy rétegnek hasznot, a többinek kárt okoz.
Ha sportolni akarnak csupán, akkor tegyék olyanná a sporteszközöket és azok tárolását, hogy azok élőlényeket semmiképpen ne fenyegethessenek!
3. Minél több fegyver van a lakásokban, annál nagyobb a velük való visszaélés veszélye! A fegyverek gyakran okoznak jóvátehetetlen tragédiákat.
4. Ami nálunk jobb, mint az EU-ban, ott nem célszerű az EU-t utánozva rontani.
5. Nagy hiba volt a fegyvergyártás, fegyverkereskedelem liberalizálását megengedni. Ezzel egy egész réteg vált érdekeltté a fegyverek elterjedésében. Egy jó törvény most enyhíthetné e hiba káros hatásait.
6. Az új törvény nem akar senkit börtönbe csukni. Mindenkinek módjában
áll eldönteni, betartja-e, vagy számol a szankciókkal.