Info Rádió, Aréna 2001. május 10.
18:05
http://www.mti.hu/magyarsag/cikk/16338/
Stúdióbeszélgetés
a szomszédos államokban élő magyarokról
szóló törvényjavaslatról, a magyar
kisebbségek helyzetéről, problémáiról
Műsorvezető: Ignácz Márk
Mv.: - Ma esti vendégünk: Szabó Tibor, a
Határon Túli Magyarok Hivatalának elnöke,
akitől Önök is kérdezhetnek, ha a 483-26-26-os
telefonszámot hívják. Kérdezzék
hát Szabó Tibort a Státustörvényről, a
magyar kisebbség helyzetéről,
problémáiról és mindarról, amire
Önök kíváncsiak. Üdvözlöm
Szabó Tibort a stúdióban.
…
Mv.: - A mai Aréna vendége Szabó Tibor, a
Határon Túli Magyarok Hivatalának elnöke,
akitől Önök is kérdezhetnek, ha a 483-26-26-os
telefonszámot hívják. Kérdezzenek
hát, Szabó Tibortól
Státusrtörvényről, a magyar kisebbség
helyzetéről, problémáiról és
mindarról, amire Önök kíváncsiak.
Máris van egy kérdezőnk a telefonnál. - Jó
estét kívánok! Farkas Henrik vagyok.
Mv.: - Üdvözlöm!
- A következő kérdésem lenne Szabó Tibor
úrhoz. Tudnak-e róla, hogy a MÁV
üzletszabályzata és tarifája bünteti a
kapcsolattartást a szomszéd országokban
élőkkel? Hadd mondjak egy példát: Budapest
és Kassa között egyetlen jegy 6400 forintba
kerül, és a távolság alig
háromszáz kilométer. Ugyanakkor a belföldi
ár ennek a töredéke...
Mv.: - Tehát mondjuk harmada.
- ... vagy még kevesebb. Igen, mondjuk harmada. De a
szlovákiai ár is olyan, mint a magyar belföldi.
És például Szlovákia és
Csehország között nincs ilyen
árkülönbség. Tudnak-e tehát erről,
és nem kívánnak-e tenni valamit annak
érdekében, hogy ezt a büntetést - mert ha
valaki átmegy a határon, és 20-30
kilométerért mindjárt ezer forintot kérnek,
az büntetésnek számít -
megszüntessék.
Mv.: - Köszönjük szépen a kérdést.
Sz. T.: Büntetésnek ugyan nem nevezném, de az
egészen bizonyos, hogy nem kedvezmény. Abba, hogy milyen
árképzést alkalmaz egy kereskedelmi
társaság, egy vállalkozás, a
kormánynak - természetesen - nincs közvetlen
beleszólása, azt tudom azonban mondani, hogy ha a
MÁV vagy a partnerei ilyen árakat alkalmaznak, akkor
természetesen nem fognak úgy Kassára utazni az
emberek, hogy igénybe vegyék ezt a
szolgáltatást, és így előbb-utóbb el
kell gondolkodnia a MÁV-
nak azon, hogy vajon érdemes-e háromszoros árat
szabnia.
Mv.: - A MÁV-nak mondjuk, nincs túl sok
konkurenciája, tehát nem tudom, hogy miről kell
elgondolkodniuk.
Sz. T.: - Azért van konkurenciája, mert
autóbusszal vagy egyéb módon is lehet utazni.
Mindenesetre nem tartom szerencsésnek, hogy ilyen
árviszonyok vannak. Ennek valószínűleg az az oka,
hogy a nemzetközi forgalomban mások az
árképző elvek, mint a belföldi forgalomban. Az
pedig, hogy Szlovákia és Csehország
között más a helyzet, azzal függ össze, hogy
nemrég még egy ország voltak, és
gyakorlatilag még összekapcsolva működnek ezek a
rendszerek. Én megfontolandónak tartanám a
MÁV részéről, hogy ezen változtassanak.
Mv.: - Itt azért van egy - nem biztos, hogy egészen
mellékes - körülmény, nevezetesen hogy a
MÁV állami tulajdonú cég.
Sz. T.: - Ez természetesen így van, de ettől még
az államnak nincs olyan jellegű beleszólása az
ügyeibe, hogy megszabja, milyen árakat alkalmaz egy-egy
vasútvonalon.
Mv.: - Most ez a határon túl élő magyarokat a
magyar igazolvány bevezetésével nem sújtja
így, ilyen értelemben.
Sz. T.: - A határon túli magyarok a törvény
életbelépése után kedvezményeket
fognak kapni a magyarországi belföldi utazás
tekintetében. Ez azt jelenti, hogy például a
nyugdíjasok és a gyermekek ugyanolyan
feltételekkel utazhatnak, mint a magyar
állampolgárok.
Mv.: - Ez vonatkozik határon keresztül is?
Sz. T.: - Ez természetesen Magyarország
területére vonatkozik, hiszen határon túl nem
tudunk ilyen jellegű kedvezményeket adni.
Mv.: - Hogy gyakorlatiasak legyünk: Akkor, ha valaki
Kassáról át akar jönni Magyarországra,
akkor először vegye meg a jegyet a határig a szlovák
tarifával, és utána vegye meg a
magyarországi jegyet, mert így jut hozzá
igazából a kedvezményhez. Mert ha Kassán
venné meg, akkor nem jutna hozzá.
Sz. T.: - Igen, valószínű, hogy ehhez hasonló
módszert érdemes alkalmazni. Egyébként
annak idején, amikor egyetemista voltam, pontosan ezzel a
módszerrel éltem. Kományra még
körülbelül tizedáron lehetett vasúti
jegyet venni, mint ha a vonat átment a hídon és
Észak-Komáromban szálltam le, mert akkor
tízszer annyiba került a vasúti jegy. Ezek szerint
most már "csak" háromszoros a különbség,
de még ez is nagyon sok. Visszatérve a
kedvezményekre, Magyarországon a határon
túli magyar nyugdíjasok és gyermekek gyakorlatilag
ugyanúgy utazhatnak, mint az itteni nyugdíjasok és
ezen túlmenően minden határon túli magyar
évi négy alkalommal 90 százalékos
kedvezménnyel veheti igénybe a magyar
tömegközlekedést.
..
*******************
BACK: vonat
Farkas Henrik civil aktivista honlapja
Kéziratok,
újságcikkek (Farkas Henrik közéleti
írásai)
Ez az oldal a Soros Alapítvány
támogatásával olvasható az
Interneten.