1. Vö. H. Blumenberg Höhlenausgänge című könyvének 5.
fejezete. Frankfurt am M., 1989.
2. Derrida: Aufzeichnungen eines Blinden. Das Selbstporträt und
andere Ruinen. München, 1997, Fink. A francia eredeti 1990-es kiadású, vö. még a német
kiadás Michael Wetzel: "Ein Auge zuviel" Derridas Urszenen des Ästhetischen című
utószavát.
3. Vö. M. Calle-Gruber: Die Gabe des Sehens. "Geben sagt er". In
Ethik der Gabe. Denken nach Jacques Derrida. Szerk. M. Wetzel, J-M. Rabaté, Berlin,
1993.
4. Vö. Konrad Fiedler: Über den Ursprung der künstlerischen
Tätigkeit. In Konrad Fiedler: Schriften zur Kunst. München, 1991, Fink, Gottfried Boehm
bevezető tanulmányával.
5. Lásd M. Merleau-Ponty: Cézanne kételye. In Enigma, 10.
szám
6. Vö. I. Darmänn: Mehr als ein Bild/kein Bild mehr: Derridas Bilder.
In Phänomenologische Forschungen, 1996/2.
7. M. Dvořák: Id. Pieter Bruegel. In A
művészet szemlélete. Budapest, 1980.
8. C-G. Stridbeck: Bruegelstudien. Stockholm, 1956.
9. Tolnay Károly: Idősebb Pieter Bruegel. In Teremtő géniuszok. Van
Eyktől Cézanne-ig. Budapest, 1987.
10. H. Sudhoff: Ikonographische Untersuchungen zum Blindensturz
und zur Blindenheilung. Köln, 1981. Sudhoff a vak meggyógyításának és a vakok
bukásának ikonográfiáját vizsgálva utal Jan Bruegelnek 1617-es, Madridban található
festményére, A látás allegóriájára, amely egy galériát ábrázolva kapcsolja össze a két témát.
11. M. Alpatov: Die Blinden von Pieter Bruegel d. Ä. In Studien der
Geschichte der westeuropäischen Kunst. Köln, 1996.
12. H. Sedlmayr: Pieter Bruegel: Der Sturz der Blinden. In uő:
Epochen und Werke. 1. kötet, Wien, 1959.
13. Vö. H. Knobeloch: Subjektivität und Kunstgeschichte. Köln,
1996.
14. Vö. L. Dittmann: Stil, Symbol, Struktur. Studien zur Kategorien der
Kunstgeschichte című művében kifejtett kritikájával, München, 1967.
15. Max Imdahl: Ikonika. In Kép, fenomén, valóság. Szerk. Bacsó
Béla, Budapest, 1997.
16. E "diszciplina" helyzetéhez lásd: O. Bätschmann: Einführung in die
kunstgeschichtliche Hermeneutik című könyvét, Darmstadt, 1984.
17. Vö. M. Imdahl: Gondolatok a kép identitásáról. In Athenaeum,
1993/4.
18. Vö. B. Waldenfels: Ordnungen des Sichtbaren. In Was ist ein
Bild? Szerk. G. Boehm, München, 1994.
19. Imdahl a látó látás kapcsán a leggyakrabban Fiedler teoretikus
munkásságára hivatkozik, őt teszi meg mintegy Panofsky ellenpontjának. Vö. M. Imdahl:
Cézanne - Braque - Picasso. Zum Verhältnis zwischen Bildautonomie und
Gegenstandssehen (1974). In uő: Reflexion, Theorie, Methode (az összkiadás 3. kötete,
Frankfurt am M. 1996, szerk. G. Boehm).
20. M. Imdahl: Giotto. Zur Frage der ikonischen Sinnstruktur
című írásának függelékében tér ki Sedlmayr eljárására és a Bruegel-festményre. In uő: Reflexion,
Theorie, Methode.
21. Vö. G. Boehm: A képi értelem és az érzékszervek. In Kép,
fenomén, valóság. Id. kiad.
22. Derrida egyik kedvenc szójátéka a regarder (nézni) és a
re-garde (visszatartani, megőrizni) kettőssége, vö. M. Wetzel: i. m.