Pannonhalmi Szemle, 2006 december
Világok határán,
belső utakon
Szemző Tibor: Az
élet vendége – Csoma legendárium
Szaladják
István: Madárszabadító, felhő, szél
[mottó]
„A figyelem irányultsága
ugyanis a szellemi látás kibontakozásának elengedhetetlen feltétele.”
(Pavel Florenszkij: Az
ikonosztáz)
Szemző Tibor és Szaladják István filmje sok mindenben inkább különbözik
egymástól, mégis van valami, ami közös bennük: alkalmat adnak arra,
hogy elgondolkodjunk a filmművészet néhány alapvető kérdéséről. Például
arról a fajta figyelemről és nézői nyitottságról, amelyről érzésem
szerint kezdünk egyre inkább leszokni, éppen amiatt, hogy a
hétköznapokban minket körülvevő és a mozikban (még az ún.
művészmozikban is) megjelenő mozgóképek döntő többsége nem várja el
befogadóitól az effajta nyitottságot. Az élet vendége és a
Madárszabadító, felhő, szél azonban kiköveteli magának a
koncentrációnak egy speciális formáját: önálló világot, univerzumot
hoznak létre, amelynek sajátos szabályait nem elegendő külső
szemlélőként elfogadnunk. Ha nem csatlakozunk az utazáshoz, amire a
filmek alkotói invitálnak, vagyis nem indulunk el a film nézése közben
a szereplőkkel párhuzamosan a saját belső utazásunkra, akkor a végén
úgy érezzük, üres kézzel tértünk vissza a kalandozásból. Ezt a belső
utazást pedig a koncentrált, ugyanakkor mindenre nyitott figyelem –
amelyet talán leginkább a meditáció egy sajátos formájaként foghatunk
fel – képes elindítani.
Némiképp érthető persze a filmművészet abbéli restsége, hogy a
lenyűgöző illúziót, amit a filmképek a valósághoz való csodálatos
hasonlatosságuk révén oly kézenfekvő módon képesek felkelteni, arra
használja csupán, hogy készen elénk tárjon egy, az alkotók által
kifundált történetet, amelynek pusztán a felszínét figyelve is izgalmas
kalandok szemlélőivé válhatunk. A film médiumának alapvető jellege erre
csábít, hiszen a látható, konkrét világot oly könnyedén képes
felidézni. Éppen ezért a film kezdetei óta nagy kihívás, hogy ezt a sok
konkrétumot hogyan lehet absztrakt, szellemi tartalmak kifejezésére
használni.
A filmtörténet tanulsága szerint két fajta út mindenképp kínálkozik a
megoldásra. Az egyik, és mindenkor legradikálisabb megoldást a filmben
is az avantgárd mozgalmak kínálják: a szellemi tartalmat a film
szervezőelveként szolgáló gondolati konstrukcióként tárják elénk. A
filmet így egyúttal gondolati és gyakran technikai kísérletté is
alakítják. Az ilyen típusú törekvések leggyakrabban a történet és
cselekmény teljes felszámolásával járnak, mert az elbeszélés művisége
és konvencionális jellege éppenséggel az új tartalmak (gondolatok,
szellemiség) közvetítését akadályozza.
A történetek persze nem feltétlenül gátjai fontos tartalmak közlésének,
hiszen a befogadó számára a történésekkel, a cselekvő emberekkel való
azonosulás lehetősége számos, absztrakcióval, puszta formai
kísérletezéssel el nem érhető el emocionális minőség átélésére ad
lehetőséget. E megfontolásra adott lehetséges válasz a filmművészetben
a filmi modernizmus, amely az ötvenes évek után jelentős bázisra tett
szert a világ filmművészetében, de az utóbbi évtizedekben inkább csak
egy-egy alkotó életművében él tovább. Az irányzat klasszikusai (köztük
Bresson, Antonioni, Bergman, Resnais) filmjeikben a lelkiállapotok
téridejévé változtatták a filmet, mégpedig úgy, hogy felszabadították a
cselekvések materiális és az elbeszélői konvenciók meghatározta
struktúrák kötöttségei alól. Ezekben a filmekben a cselekvések
folyamatainak, ok-okozatiságának megmutatása helyett az állapotok,
szituációk veszik át a döntő szerepet. Az idő ebben az esetben kevésbé
pre-formált, s ez a néző számára egyszerre jelent nagyobb kihívást
(kényelmes és készen kapott struktúrák nélkül tájékozódni) és
ugyanakkor nagyobb szabadságot.
Legenda és példázat: avantgárd és mágikus stilizálás
A szellemi tartalmak megjelenítésének lehetőségével és intenzitásával a
film esetében mindenképpen összekapcsolódik a cselekmény (az akció)
ábrázolásának mikéntje. A cselekmény gyengítése mintha „helyet
csinálna” a spirituális tartalomnak.
Az élet vendége sajátos megoldást választ ebben a tekintetben. Ahogy a
film alcíme (Csoma legendárium) is ígéri, Kőrösi Csoma Sándor
kalandjaihoz és személyiségéhez fűződő gazdag legenda-anyagot tár a
néző elé. Ezt az anyagot azonban az erőteljesen stilizált animáció és a
mesélő/narrátor segítségével játékosan, sok humorral, valódi mediális
palimpszesztet alkotva írja mellé/rá a Tibetben készült képekre. Ez
utóbbi, Super8-as nyersanyagra készült szekvenciák az animáció mellett,
illetve saját technikájuknak köszönhetően a dokumentum, az archív képek
irányába stilizálják a filmet. A nagyszerű cselekedetekben bővelkedő és
élénk színekben pompázó legendák, valamint a végtelen hegyek és az
aszketizmust megidéző kolostori cellák szemcsés képei a köztük feszülő
ellentétben fogalmazzák meg egy nagy tudós, Csoma Sándor alkatának és
életének igaz paradoxonát: világraszóló tetteinek forrása a csendes
aszkézis és a kitartó hangyaszorgalom. Tudományos-kulturális
jelentőségének mértékét szimbolikusan jelölik ki a legendák, a
személyiséget pedig a dokumentumok hatását keltő Super8-as felvételek,
valamint a film hangsávjának nyelvi sokszínűsége idézi elénk, amely
legtöbbször kifejezetten zenei jelleget ölt, lélekállapotot és
gondolkodásmódot közvetít – lévén Kőrösi Csoma alakjának meghatározó
jegye a soknyelvűség.
A cselekmény (akció) helyett a szemlélődés és elmélkedés képei és
hangjai hivatottak megjeleníteni és megidézni egy sajátos világot, az
alkotók vízióját arról, miképpen is próbálhatnánk meg gondolatban
kapcsolatot létesíteni mindavval, ami Kőrösi Csoma Sándor figurájáról
tudható, de a legtöbb esetben inkább csak sejthető. A kozmikus
szemlélődés és a legendai időtlenség egy teljesen absztrakt, belső
időbe (a meditáció idejébe) emeli a film egészét, amelynek a
hagyományos értelemben vett akciók idejéhez nem sok köze van.
A Madárszabadító, felhő, szél ideje ugyanakkor a példázat, a
szimbolikus cselekvések mágikus ideje, amelyet szintén nem az
ok-okozatiság rendje, nem az akciók logikája alakít, hanem az
áldozathozatal, az áldozat meghozatalára való felkészülés idejeként ölt
alakot. A film kézenfekvő rokonságot mutat Andrej Tarkovszkij
művészetével, és alkotásainak azzal a jellegzetességével, amely szerint
„… az ő filmjeiben az igazi történés a lélek bensőjében zajlik, a
szellem egyszerre személyes és kozmikus idejében, a természet és a
történelem »nagy idejében«, mélységesen idegen tőle az események – s
általuk az időfolyam – ritmusának »trükkös« felgyorsítása, a néző – ám
semmit sem látó és látni nem akaró – szem érzéki éhségének kielégítése,
a belső sivárság, az unalom egzisztenciális szakadékának betemetése
külsődleges képekkel, vizuális meglepetésekkel, váratlan fordulatokkal,
a kalanddal: hiányzik a lenyűgözés, a meghökkentés, a
szórakoztatás”. Természetesen mindez – a külsődleges képektől és
vizuális meglepetésektől való tartózkodás – sem Tarkovszkijnál, sem
Szaladják filmjében nem jelenti a vizualitás háttérbeszorulását. Hiszen
nagyon sok esetben bizonyos akciókat, cselekvéseket erőteljes képek, a
néző által a vizuális motívumok között létrehozott kapcsolatok
helyettesítenek. A film vándora, a Madárszabadító krisztusi figurája,
arra a kérdésre, mi a neve, annyit felel: „felhő és szél” – s a film
képei a felhő és a szél folyton változó, megfoghatatlan, de mindenütt
jelenlévő voltáról mesélnek csodaszép felvételekkel. Másutt az aranyló
gabonatáblák nagytotáljai, s a gabonát borzoló szél képei vizuálisan
teremtik újra a vándor szavait: „olykor minden mozog, de belül minden
mozdulatlan”.
A film cselekménye a spirituális tartalom megjelenítésére mondhatni
konvencionális formát használ: a vándorlás, a zarándoklat, az út
szimbolikájába építi bele az áldozathozatalra való felkészülés (a fiú
számára), illetve az egyetlen lehetséges csoda – a
szeretetért/szerelemért hozott áldozat – beteljesítésének (a
Madárszabadító halála) aktusát. A hosszú, néma gyaloglás, az „úton
levés” és a Madárszabadító ismétlődő cselekedetei (a madarak szabadon
bocsátása) a rituális ismétlés erejével hatnak a zarándok mellé szegődő
fiúra: nem racionálisan érti meg az áldozathozatal szükségességét,
hanem a példából adódó belső parancsként. A cselekvéseknek tehát nem
logikus oka, hanem az azonosulásból következő ismétlődése rajzolja ki e
világnak a hiten alapuló spirituális logikáját.
Köztes terek
A vizionárius, saját univerzumot teremtő filmek természetes módon
törekszenek a látható, filmre rögzíthető világ absztrahálására. A teret
valamiképpen semlegesíteni, kiüresíteni igyekszenek, hogy a saját
univerzumukat mozgató szellem zavartalanul megjelenhessen. Az emberi
képzelet egyébként is vonzódik ahhoz, hogy a távoli, nehezen
megközelíthető, elzárt helyeket sajátos spiritualitás hordozóinak
tekintse. A Sztalker katasztrófa sújtotta Zónája kézenfekvő párhuzamnak
látszik, de ide tartoznak az olyan filmek is, melyek a spirituális, a
lélek megtisztulására és önmagára találására a legmegfelelőbbnek a
Tibet hegyeibe vezető zarándoklatot tartják (az utóbbi időből lásd
például Asif Kapadia szép filmjét, A harcost). Az
egzisztenciális/identitásbeli/filozófiai krízis ábrázolásának ugyancsak
gyakori helyszíne a sivatag (megint csak egy példa a nem nagyon távoli
múltból, Gus Van Sant Gerry című filmje), vagy a sivataghoz nagyon
hasonlatos kietlen vidék (Abbas Kiarostami: A cseresznye íze). Olyan
helyekként jelennek meg ezek a vidékek a képzeletünkben és a filmekben
is, mint átmeneti, köztes terek az emberek benépesítette, az emberi
szabályoknak alávetett, valamint az ezektől független, mágikus világok
között.
A hegyi zarándoklat, az ég közelségének és a lélek felemelkedésének
párhuzama mint kulturális toposz természetesen Szent Ágostonig és még
tovább is visszavezethető. Ez a hasonlat szinte kikerülhetetlenül
jelenik meg a Csoma filmben, hiszen az egykori tudós lelkének és
szellemének felkutatására vállalkozó útja ég és föld határára, Tibet
szent hegyei közé vezet. A világteremtő-világfelfedező vízió a szó
szoros értelmében a világ „felső” végére vezeti nézőit, ahol
szemlélődésre, kontemplációra hív. Bár a nyersanyag szemcsés textúrája
inkább eltávolítja, valamiféle antik patinába burkolja a képeket, a
kamera tekintete az idegenséget mégis ismerőssé, átélhetővé
próbálja avatni – ebben segít egyrészt az utazó/rendező narrációja,
amely nem magyaráz, inkább személyessé tesz, másrészt furcsa módon a
soknyelvű hanganyag zsongása szintén az otthonosság, a belakhatóság
érzetét erősíti.
A Madárszabadító tere ugyanígy absztrakt tér, bár inkább a sivatagok
ember nélküli, kihalt világát idézi, amelyet a gabonatáblák sugallta
otthonosság/életteliség ellensúlyoz némiképp. Ebben az absztrakt
térben, amelynek tájékozódási pontjait szimbolikus tárgyak (templom,
magányos fa, elágazó ösvények) adják, a kameramozgásoknak igen
hangsúlyos szerep jut. A figurák mozgásával néha nem pontosan szinkron,
a szereplőket nem pontosan követő kocsizások sajátos, nem feltétlenül a
cselekvések köré koncentrálódó filmi teret sugallnak. Ugyanakkor az
olyan erőteljes gesztusok, mint a madarakat kiszabadító vándor alakja
körül hangsúlyosan körbeforduló kamera mintha ennek a térnek mégis
sajátos, a szent figura körül, illetve köré „görbülő” geometriáját
emelnék ki.
A Madárszabadító világának „köztes tér” jellegére egy igen fontos
motívum is utal. A film álomképpel kezdődik (Álom húsvétkor). az
álomkép szakrális értelmezéséhez pedig éppen Pavel Florenszkijnek az
ikonosztázról írott értekezésében találunk idevágó megállapításokat:
„Az álomképek tehát olyan képek, amelyek elválasztják a látható világot
a láthatatlantól, s egyúttal össze is kapcsolják őket. (…) Az álom az
evilági állapotok és a mennyei élmények sokaságának közös határa, az a
határvonal, ahol az itteni világ légiesül, az ottani pedig testet ölt.
(…) Az álomkép az egyik szférából a másikba való átmenet jelölése és
szimbóluma.”
A film nyitánya tehát az egyik szférából a másikba való átlépést
szimbolizáló álomkép, amelynek segítségével különleges „zónába” léphet
be a néző: két világ találkozási pontjára, sajátos szent helyre. A
hasonlatot Florenszkij szövegének segítségével messzebbre is
kiterjeszthetjük – s ez a film szellemiségétől, hangsúlyos, az orosz
kultúrára és vallásra utaló jellege folytán semmiképp sem idegen –,
amennyiben az álomkép Florenszkijnél és a filmben is a szentképpel és
az ikonosztázzal kerül párhuzamba. „A két világot elválasztó oltárfal
az ikonosztáz. (…) Az ikonosztáz a látható és a láthatatlan világ
között húzódó határ…” – írja Florenszkij , a filmben pedig a tűz körül
alvók képei közben, a parasztfiú álmaként megismétlődő kezdeti
álomjelenet előtt tűnik fel egy ikon képe. S ahogy az ikonosztáz segíti
a hívőket a figyelem összpontosításával, irányításával a szellemi látás
kibontakoztatásában, úgy jelöli az ikon képe és az ismétlődő álomkép a
filmben a parasztfiú megvilágosodását, az áldozathozatal
szükségszerűségére való „ráébredését” (az álom után engedi szabadon
saját, szerelmének szánt madarát). S ahogy az ikon az ortodoxiában nem
ábrázolása valaminek, hanem a láthatatlan láthatóvá válása, a
megjelenés által a két világ érintkezésének bizonyítéka, úgy válik
Szaladják filmje erőteljes képeivel aranyló gabonatáblák háttere előtt
megjelenő filmikonná.
Nincs azonban szükségünk semmilyen vallásos elkötelezettségre ahhoz,
hogy átéljük és elfogadjuk Szemző és Szaladják filmjeinek ajándékát,
amit más-más eszközökkel, mégis hatékonyan közvetítenek: szembeszállnak
világunk varázstalanodásával. Ha részesülni szeretnénk a felkínált
varázslatban, nincs másra szükségünk, mint koncentrált, mindenre
nyitott és érzékeny, résztvevő figyelemre.
Vincze Teréz