Megint Thassos

Szabó László, HAØHW

Ismerőseim gyakran megkérdezik, miért jársz te minden évben ugyan arra a helyre, Thassosra?

A választ kicsit messzebbről szoktam kezdeni. Az elmúlt 35 évben nyaraltunk a családdal és rádióztam vagy magam, vagy a barátaimmal számos ismert görög szigetről. Korfun, Krétán, Rodoszon, Koson külön-külön is többször voltunk.

Mind csodálatos hely és mindenütt nagyon jól éreztük magunkat. És akkor kb. 10 éve felfedeztük Thassost, az Égei-tenger, a görög szigetvilág legészakibb szigetét. Földrajzi helyzetéből adódóan autóval is jól megközelíthető, ami egy rádiós állomást telepíteni akaró nyaraló számára külön előny. A komp alig háromnegyed óra alatt teszi meg az utat a Kavala melletti kis halászfalu, Keramoti és Limenas (Thassos város) kikötői között.

A görög emberek nagyon kedvesek, minden megtalálható a szigeten, ami a kellemes nyaraláshoz szükséges. Különösen igaz ez Nikos Kasaplis barátunk apartman házaira, mivel 3 oldalról olíva ültetvények veszik körül, míg a negyedik telekhatár maga a tenger. Az udvar, a tenger egy homokos partszakaszára nyílik.

A tengerre nyíló udvar

Csend, nyugalom, ideális hely a pihenésre. Persze a sziget méretéből adódóan nincsenek távolságok, hiszen a sziget kerületén körbefutó út is csak 78 km hosszú. Éttermeket, üzleteket 1-2 km-en belül is lehet találni. Autós kirándulásaink során számos, jellegében különböző strandot, öblöt fedeztünk fel az elmúlt években, így a változatosság hiányára sem panaszkodhatunk.

Nos, idén május 23 és június 2 között immár 13. alkalommal állítottam fel az antennáimat, telepítettem az állomásomat Thassoson. Családtagjaimmal nem sikerült az időegyeztetés, vagy vizsgáztattak, vagy vizsgáztak ebben az időpontban. Egyik kedves kollegám, barátom, klubunk pártoló tagja, Somogyi Jóska lett az útitársam.

A jól bevált úton, Szerbián és Bulgárián keresztül mentünk. HA4DX Tomi találta ki majd 10 éve, hogy aludjunk Szófiában, töltsünk el egy rádiós estét, majd másnap frissen érkezünk Görögországba. Akkor ismerkedtünk meg számos bolgár rádióamatőrrel, így a szállásunkat szervező LZ1PJ Iván barátunkkal is. Ez a barátság, azóta is tart. Több alkalommal nyaraltak családjaink együtt Korzikán, Liechtensteinben, Görögországban, Bulgáriában, és láttuk vendégül egymást hazáinkban, otthonainkban.

A szerb-bolgár határ előtt, Nis után hegyeken kell átkelni. Egy szakaszon 13 rövidebb-hosszabb alagút segít a kanyargós út lerövidítésében.

Egy mini alagút a 13 közül

Éppen kibukkantunk az egyik alagútból, és egy baleset miatt álló kocsisort láttunk magunk előtt. Jó, ha volt 20 cm az előttünk álló autó vége és a mi autónk orra között mikor megálltunk. Rögtön bekapcsoltam az elakadás jelzőt. Pár másodperc múlva egy bolgár turista busz bukkant ki az alagútból. Már láttam szomorú végünket, de szerencsére a profi sofőrnek jó reflexe volt és balra rántotta a kormányt, és mellettem állt meg…

Pár éve a bolgár pihenőt jövet-menet a szerb-bolgár határ és Szófia között kb. fél úton elhelyezkedő Breznikben található Bardoto szállodában töltjük. Ez nem csak egy csodálatos környezetben, egy hegytetőre épült, szép és kényelmes szálloda, de itt található az LZ9W versenyállomás is. A tulajdonos LZ1ZD Krassy az épület földszintjén 240 m2 alapterületű, minden jóval felszerelt multi-multi versenyállomást alakított ki. Ő és az operátorok folyamatosan dolgoznak az állomás fejlesztésén a hatalmas antennapark bővítésén.

4x6 elem az U.S.A.-ra, 21 mhz-en

A finom bolgár specialitásokból álló vacsora elfogyasztása után többnyire az adószobában folytatódik a beszélgetés, és ha még marad idő és erő, lehet rádiózni is.

LZ9W 28 mhz-es munkahelye

Másnap kicsit lassabban haladtunk, mivel a Szófia és a görög határ közötti utat, autópályát nagy erővel, egyszerre több szakaszon építik és így gyakoriak a terelések. Volt egy másik ok is. Iván és felesége Valya az egyik bolgár sí paradicsomban, a Pirin hegység északi oldalán fekvő Banskoban nyaralt, mely megközelítése ugyancsak némi kitérőt jelentett.

A bolgár légiirányító vállalat egyik vendégháza Banskoban

A kisebb városnéző séta után természetesen nem maradhatott el egy több mint 150 éves helyi étterem felkeresése és a 6 fogásos ebéd elköltése...

Bolgár pásztor saláta, első fogás

... és a 6. fogás -desszert- puliszka, gazdagon

Az idő gyorsan telt, már kezdtünk aggódni, hogy az esti utolsó kompot sem érjük el és majd a szárazföldön kell éjszakáznunk. Tele hassal és fájó szívvel elváltunk, és határozott tempóban haladtunk, eddig még nem próbált, de Kavalához, Keramotihoz közelebb eső határátkelő felé. A határ előtt még tele tankoltuk az autót, nem mindegy, hogy 2,56 leváért (kb. 395 Ft) vagy a görög oldalon 1,8 euróért (kb. 540 Ft-ért) vásárolt benzinnel autózunk.

Jó időt futottunk, bár már mindenki a kompon volt mire a kikötőbe értünk, mintha csak ránk vártak volna. Éppen behúztam a kéziféket, amikor már csukták is a hatalmas vaskapukat.

A Thassos város kikötőjétől alig 10 perc autózásra van Skala Rachoni, a tengerparti üdülő telep. Nikosz szokása szerint a kertben szöszmötölt, amikor megérkeztünk. Már azt hitte, nem is jövünk.

Kert részlet

Felesége, Fotini rögtön czipporóval (szőlőpálinka), frappéval (jeges kávé) és sörrel, az általunk kedvelt Mythos-szal kínált. Talán fél órát beszélgettünk, majd kipakoltunk, beköltöztünk és még éppen maradt idő egy 14 MHz-es Gp. felállítására, pontosabban egy közeli olíva fa törzséhez történő odatámasztására. Hi

Gp 14 mhz-re, ideiglenesen telepítve

Gp 14 mhz-re, ideiglenesen (2 hétre, hi) telepítve

Elmentünk vacsorázni a törzshelyünkre.

Mindjárt hozzák a vacsorát

Az esti rádiózás elmaradt, de nem úgy a kora reggeli. Ragyogó terjedés volt 20 méteren, sorba jöttek a nyugati parti amerikaiak, és be-beesett egy-egy ausztrál és újzélandi állomás is.

A görög jogszabályok változása miatt idén már nem kaphattam meg a jól bejáratott J48HW hívójelet mellyel több, mint 57 ezer QSO-t létesítettem az elmúlt években, így SW8WW lettem. A külföldiek csak az SW prefix blokkból kaphatnak hívójelet. Kevésbé ismert ez a betűkombináció, korábban a kezdő, 2 m-es állomások használták Görögországban. Sajnos sok állomás nem tudott mit kezdeni az SW-vel, így sokan naplóztak SM, SG, SP, EW, IW, HW kezdetű hívójeleket, nem hittek a fülüknek. A számítógép pedig mindig jól adott. Hi

A teraszon költöttük el az első bőséges reggelinket, majd hozzáfogtunk a többi antenna telepítéséhez. Nem kellett sokat gondolkodni, mit, hova tegyünk, hiszen mindnek jól bevált helye van.

Kora délutánra volt egy 2x17 méter hosszú doublet, 300 ohmos ladder-line-al táplálva, kb. 11 méter magasan, 40 méterre egy 12 m-es Spider pol-ra rögzített negyed lambdás Gp., 30-20-15 méterre egy-egy Gp. különböző magasságú pecabotokon, és 28 MHz-re egy J-pole antenna, melyet az indulás előtt pár nappal készítettem 450 ohmos ladder-line tápvonalból. A főpróbája az előző hétvégi, éves hajdúszoboszlói repülős-rádiós klubnapunkon volt. Akkor is és a szigeten is kiválóan működött. Végezetül az 50 MHz-es, TV szalagkábelből készített függőleges dipól antenna is a helyére került.

J pole 28 MHz-re mögötte a 40 m-es Gp

A lakásban 2 rádió üzemelt. Egy FT-840 a rövidhullámú sávokban, és egy IC 706 a 6 méteres sávon. Ha otthon voltunk az utóbbi készülék állandóan szkennelte a sávot, nehogy kimaradjon valami terjedés. UCX logot használtam, nagyon megszerettem az utóbbi időben, igaz csak kitelepüléseken és versenyzésre használom. Egyelőre a dobozban várakozott egy ’6ZB féle MOS FET tranzisztoros végfok, a CQ WW WPX CW versenyre tartalékoltam. Pár QSO minden sávon, ismerkedés a tengerrel (még nem volt ideje felmelegedni) étterem látogatás, végfok beüzemelés, és alvás, éjfélkor kezdődik a verseny. Szerencsére ez hajnal 3 órát jelent helyi időben, így lehet pihenni.

Kezdődhet a verseny

Óra nélkül ébredtem, 7 MHz-en kezdtem. Jól indult a dolog, jöttek a 6 pontos amerikaiak szépen sorban. És akkor 1 óra 21 perc rádiózás után a végfokban nagy csattanás, nincs kimenő teljesítmény. Gyors átállás alapkészülékre. Így is jönnek az amik, persze sűrűn kell frekit váltani, 100 wattal alig lehet megtartani a percekkel korábban még üres frekvenciákat.

Napközben, az egyik pihenő órámban szétszedtem a végfokot, 2 tranzisztor látványosan felrobbant, egy ellenállás leégett. A dolog nagyon bosszantott, mivel jól illesztett rezonáns antennát használtam, semmin nem változtattam, folyamatosan rádióztam, nem volt túlhajtva, teljes fordulatszámmal ment a beépített ventillátor. Úgy látszik a folyamatos üzemet nem szerették a tranzisztorok.

Bal első, felrobbant tranzisztor

Még egy robbantott tranzisztor

A verseny hétvégéjén én csak rádióztam, kicsiket aludtam, a teraszon kívülre sem mentem. Jóska barátom a napsütés, tenger és a lakás hűvöse között ingázott, és ellátott kávéval, csokival, gyümölccsel, üdítővel.

Bátorságpróba

Szaporodtak a QSO-k de érezni lehetett, hogy a csütörtöki, pénteki terjedés már oda van. Míg pénteken sok dél-amerikait csináltam 28 MHz-en szombat vasárnap gyakorlatilag csak európaiakat naplóztam, és néhány UA9-es ázsiai állomást.

Gyakran álltam át kereső, visszahívó üzemre. Ezzel elértem, hogy bár jóval kevesebb QSO-t naplóztam, mint az előző években, több szorzóm lett, ami jótékonyan hatott a végső pontszám kiszámolásához.

(2013: 1172 QSO, 2012: 1889 QSO, 2011: 1864 QSO, 2010: 2127 QSO)

Hétfő délelőttől helyreállt a nyaralós, rádiós menetrend. Napközben látnivalókat, múzeumokat, ásatásokat, különböző öblöket, strandokat kerestünk fel.

Thassos város (Lineas) múzeumából

Barlang kápolna Alikinél

Bérelhető halászkunyhó Alikiben

Polip Aliki módra

Felkapaszkodtunk a Maries melletti hegyi tóhoz, és megnéztük a nyári szezonban sajnos alig zubogó vízeséseket.

Egyedi útmutató táblák márványból

Összezsugorodott hegyi tó

Egy teljes napot töltöttünk Alikiben. Itt található egy ókori márványbánya maradványa, és földrengések által megsemmisült, a 20. században feltárt egykori épületek hatalmas építőköveit, oszlopait is megcsodálhattuk. Az öböl nyugalmat sugároz, keskeny partján több taverna kínálja ételeit, vagy néhány szobás szálláslehetőségeit. Kiváló grillezett polipot ettünk és a Mythos sör itt is oltotta szomjunkat.

Indulásunk előtt néhány nappal 14 MHz távírón meghívtam SV8/DK6SX Willit.

Hamar kiderült, hogy Thassoson van és még egy hétig ott is lesz. Elkértem a címét, és megbeszéltük, hogy a WPX verseny utáni napokban felkeressük.

A sziget másik oldalán Skala Potamiában laktak egy kisebb szállodában. A szálloda évek óta különleges programmal várja a nyugdíjas német turistákat. Napi programként görög táncot és a görög konyha rejtelmeit tanítják az érdeklődőknek. Willi felesége Annemari is aktív résztvevője volt a táncóráknak.

Kevéssel dél előtt értünk oda. Kiderült, hogy náluk nyaraláskor is délben van dél, 12-kor el kellett menniük ebédelni. Ott hagytak bennünket a szobájukban, mondva, hogy rádiózzunk. Willi egy OCF dipolt, vagy, ahogy mifelénk ismerik FD4-es antennát rakott ki, melyet közvetlenül táplált 240 ohmos TV szalagkábellel. Az FT-857 és a kábel között egy precízen megépített home made antenna-illesztő volt beiktatva.

Willi antennaillesztője

Az RH sávokon, sőt még 6 méteren is szépen illeszthető volt az antenna. Fél óra múlva, mikor visszajött elcsodálkozott, hogy a 39. QSO-t naplózom éppen. Ő olyan komótos, riport, QTH, név, időjárás jelentős stílusban rádiózott. Kicsit később lesétáltunk a tengerpartra, a Golden beachre. Jó a névadás. Kilométereken át puha selymes homok, lassan mélyülő, hamar melegedő tenger. Nagyszerű választás kisgyermekes családoknak.

Skala Potamia és a Golden Beach

Beültünk egy kis tengerparti halász tavernába. Beszélgettünk rádiózásról, családról, kultúráról, politikáról. Érdekes volt hallani, hogyan is látják a német emberek a magyar politikai helyzetet, mi a véleményük a kormányunkról.

A kiváló polipsaláta

Egyébként mindketten aktív közéleti szereplők városukban, van magyar testvérvárosuk, sokszor jártak Magyarországon. Közben mi is megéheztünk, de vacsora előtt már nem akartunk sokat enni, így egy polipsalátát kértünk, az étterem specialitásaként. Nem csalódtunk! Gyorsan telt az idő, mindjárt 6 óra volt, Annemarinak újabb tánc órája következett. Elköszöntünk, megbeszélve, hogy Friedrichshafenben találkozunk. (Úgy is lett.)

Laci, Willi, Annemari, Jóska

Jóskával kerestünk egy internet cafét, hogy kicsit kitekintsünk a világba, elolvassuk e-mailjeinket. Hazatérve gyorsan tusoltunk, átöltöztünk és átmentünk a tengerparti éttermünkbe vacsorázni. Sajnos a gyönyörű napnyugtát már lekéstük.

Naplemente, ahogy a vacsoraasztaltól látszik, ha időben érkezünk...

Megbeszéltük, hogy másnap nem megyünk sehova, hiszen itt van nekünk a tenger az udvarban. Napoztunk, úszkáltunk, pihentünk.

Nyaralunk

Közben én rádióztam is. Délután 14 MHz SSB-n 180-208 QSO/óra átlaggal működött a pile-up, amikor S9+40 dB-el bedübörgött egy állomás, SV8/DH7IF/P volt a hívó.

Kérdem tőle, hol van a QTH-ja?
Mondja: Thassoson.
Nekem is, vágtam rá. És melyik településen?
Skala Rachoniban.
Nekem is – mondom. És melyik szállodában, vagy apartman házban?
A Karadolasban.

Mondom, azt nem ismerem, de megkérdezem a házigazdánkat. Megígértem, hogy meg fogjuk látogatni. Elköszöntünk, én meg rohantam Nikoshoz.

Nevetve mondja, itt van a szomszédban, talán 200 méterre.

Az elmúlt években a tengerparton sétálva sokszor elmentünk előtte, de a cégtábla a másik oldalon van, így sohasem láttuk a nevet.

Autóval mentünk, mert útközben vettünk egy üveg bort, üres kézzel csak nem állíthatunk be.

A nagy nyitott teraszon többen kávéztak, mondjuk, hogy egy rádióamatőrt keresünk. Karján kis babával, nevetve mutatott egy fiatalember, a homokos part felé. Biztosan a testvéremet keresik, ott rádiózik a parton.

Hát igen. Ez aztán a klasszikus tengerparti rádiózás. Egy kiszáradt fa törzsének támasztott Spider pole árboc, a tövében egy SGS automata antennahangoló, pár méterre akkupakk, egy TS-480SAT rádió és az operátor, Michael fekszik a meleg homokon egy fa árnyékában.

Michael a szomszédból

Gyors bemutatkozás, és máris belemelegedünk a rádiós sztorikba. Ő először van a szigeten, de reméli, hogy nem utoljára. Heidelberg mellett lakik. Mint megtudtuk, aktív klubélet folyik a városban. Főleg URH-n rádióznak. Rendelkezésükre áll egy valamikori NATO támaszponton használt Log per Yagi. Az antenna 3-tól 30 MHz-ig működik, a gerinc hossza 42 méter, ráadásul forgatható. QRP kategóriákban szoktak a klubtagok versenyezni, igen jó eredménnyel. Az antenna leírását hallgatva nincs is min csodálkozni. A társaság szereti a kitelepüléseket ezért vettek egy régi katonai híradós autót, felújították, felszerelték modern rádiókkal, aggregátorral, kiegészítő berendezésekkel, antennákkal. Többek között ezt használják a WWFF aktivitásaik során is. Azzal váltunk el, hogy valamelyik nap viszonozza a látogatásunkat, de ő gyalog jön. Hi Jött is egyik délután, tetszett neki az állomás, főleg a sok antenna. A délután végén egyeztettünk egy friedrichshafeni találkozót, mint mondja, ő már 2 éves kora óta, minden évben ott volt a találkozón, mert rádióamatőr szülei kicsi gyerekkora óta magukkal vitték erre a jeles eseményre.

Az elkövetkezendő napokban nappal nyaraltunk, kirándultunk, persze én, amikor lehetett, rádióztam is. Beindítottam az RTTY „apparátot” is, sokak nagy örömére. Többen hívtak PSK módra is, de arra a sok elnyújtott, az operátor cipőméretétől a macskája nevéig terjedő, előre rögzített információ áradatra, mely a PSK összeköttetések többségét jellemzi, nem akartam időt pocsékolni.

Közben otthonról egy szomorú hír érkezett, egyik közeli hozzátartozóm váratlanul elhunyt. Nyilvánvalóvá vált, hogy meg kell szakítanunk a nyaralásunkat, és hamarabb haza kell jönnünk, mint terveztük.

Addig azonban volt még egy látogatási kötelezettségünk. Már otthon megkeresett Valerij UA1APX Szent Pétervárról, hogy pár nap átfedéssel egy 3 hetes pihenésre érkezik a családjával Thassosra, jó lenne találkozni. A szigetnek egy olyan eldugott csücskében lévő 5 csillagos szállodakomplexumban fognak lakni, amiről eddig nem is tudtunk. Kiváló alkalom egy újabb öböl felfedezésére. Hi

Valerij UA1APX, Laci HAØHW

Szombaton szállt le a repülőjük Thessalonikiben és autóbusszal hozták őket a szigetre, természetesen egy komp igénybevételével. Vasárnap reggel hatalmas esőre ébredtünk. Nosza, ez pont jó egy látogatásra. Ez a luxus üdülőközpont alig 2 km-re van a főváros dél-keleti határától, csak egy kiterjedt erdő választja el a főúttól. Valószínűleg ezért nem vettük észre eddig. A recepción mondom, kit keresek, telefon a 302-es szobába, és máris jön Valerij. Fiatal, 35-40 év közötti kisportolt ember. Beszélgetünk rádiózásról, versenyzésről, QRO-król, hatalmas antenna rendszerekről, utazásokról, családjainkról. Átadta QSL lapját, egy otthoni QSO-nkról. Szép lap, kérdezem drága dolog ilyen lapot nyomtatni?

Mosolyogva mondja, neki nem mert egy nyomda tulajdonosa, home made QSL. Hi

Az eső lassan eláll. Mondja Valerij, hogy nem éppen jó kezdet a nyaralásra az első napi eső. Megnyugtatom, hogy nem igazán jellemző a szigeten a nyári eső.

Elköszönünk egymástól.

Másnap mi haza indultunk. Azt terveztük, hogy kicsit eltérve a szokásos útvonaltól Görögországban megnézzük a Filippi ásatásokat, és ha lesz rá idő, Bulgáriában a Rilai monostort.

Vasárnap délután lebontottuk az antennákat, amit lehetett elcsomagoltuk, csak az első nap az oliva fához támasztott 14 MHz-es Gp., és az IC-706 maradt üzemképes állapotban.

Csodálatosan grillezett vörös márnával búcsúztunk a szigettől és kedvenc éttermünktől. Hétfőn reggel, mint mindig korán ébredtem, csináltam még néhány tucat DX QSO-t, és mire Jóska is felkelt lebontottam az utolsó antennát, elcsomagoltam a rádiót. A lap-top kikapcsolásakor a 3245. QSO következett volna.

A vörös márna

Bepakoltunk az autóba, reggeliztünk, fizettünk, elköszöntünk a háziaktól, és a 9 órás komppal elhagytuk a szigetet.

A földszinti apartmanunk és a 14 MHz-es Gp

A sziget különleges gyümölcse a muszmula

Bye-bye Thassos

Jó időben, jó tempóval haladtunk, azonban elkövettünk egy hibát. A GPS-be beírtuk úti célnak Filippit. Sok éves emlékképeim szerint is jó irányba mentünk, de egy idő után kezdett ismeretlenné válni a táj. Egyszer csak Filippiben voltunk, de sehol az ásatás. Felmentünk egy magaslatra, alaposan körül néztünk, semmi.

Visszamentünk a falucskába, bementem a gyógyszertárba, ahol egy fiatal hölgy volt a gyógyszerész, valamint néhány idős ember várakozott a sorára.

Amikor angolul köszöntem, az idős urak rögtön mondták a kisasszonynak, hogy előbb az englézével, vagyis velem foglakozzon. Illendően megköszöntem az udvariasságukat, és mondtam, hogy segítségre lenne szükségünk, nem találjuk a világhírű ásatást. Kiderült, hogy a jelenlegi település kb. 6 km-re van az egykori Filippitől, túl hamar kanyarodtunk le a főútról. Így már gyerekjáték volt odatalálni.

Filippi

Filippi, vízöblítéses árnyékszék az Ókorból

Érkezésünkkor indult egy angol csoport, angol nyelvű idegenvezetővel. Melléjük csapódtunk, de hamar rájöttünk, hogy ebben a tempóban több óra alatt tudjuk bejárni a hatalmas területet. Így is közel 2 órát töltöttünk az épület és mozaik maradványok, az amfiteátrum a Rómából indult kikövezett út maradványainak megtekintésével, a tájékoztató tablók olvasásával.

Azt már láttuk, hogy a rilai kolostort majd jövőre nézzük meg.

A legrövidebb utat választva este 7 órakor már ismét a Bardotó szállodában voltunk, ahol régi barátom LZ3FM Plamen és LZ1HQ Ashen fogadott. Kicsit később megérkezett LZ1PJ Ivan és Valya is. Majd éjfélbe nyúló vacsora, beszélgetés után tértünk nyugovóra.

Régi barátok

LZ2HM Andy, LZ5AV Valya, HAØHW Laci, LZ1PJ Ivan a szálloda előtt

Reggel 1 óra késéssel indultunk, bár időben felébredtünk. Elfelejtettük az 1 óra időeltolódást. Hi

Hazafelé másik útvonalat választottunk, megnéztük Tranban a Saint Petka barlang kápolnáját, majd a szerb határon átlépve a gyönyörű Vlasina tavat kerültük meg.

Tran barlang kápolna

Vlasina-tó Kelet-Szerbiában

Bár kicsit késve indultunk, lemaradásunkat a szerb autópályákon sikerült ledolgozni és már délután 6 órára haza is értünk.

Újra nagyszerű élményekkel gazdagodtunk, és még mindig találtunk felfedezetlen részeket ezen a szép szigeten.

Jövőre folytatjuk!

Levél a Webmesternek

Utolsó frissítés: 2013. 07. 20.