7. Pedagógiai alapelvek
otthonosan érzik magukat. Ennek érdekében a következőket szükséges
megvalósítani:
- a tanuló személyiségi jogait tiszteletben kell tartani,
- a gyermekek bevonása az iskolai életük megszervezésébe,
- a diák-tanár viszonyt ne jellemezze az alá-fölé rendeltségi viszony,
- a tanulói munkáltatás kiemelt szempont, a nevelő szürke eminenciás
akitől mindig lehet kérdezni, és közös
en végzik el a feladatot,- a tanuló egyéni képességeinek figyelembe vétele az oktatás során,
- a tanulót egészséges és biztonságos környezetben kívánjuk nevelni
oktatni, az iskola tanulmányi rendjét pihenőidő, szabadidő,
testmoz
gás beépítésével, sportolási, étkezési lehetőségbiztosításával életkorának és fejlettségének megfelelően alakítjuk
ki,- megismerhetik előre a velük szemben támasztott követelményeket,
- minden gyermek számíthat a pedagógus segítségére tanulmányi és neve-
lési téren egyaránt,
- példás emberi kapcsolatok jellemezzék tanuló-tanuló, tanuló-nevelő,
szülő-nevelő és nevelő-nevelő egymás közötti viszonyát,
- nem az életre készülünk, hanem élünk,
- az emberi személy
iség szabadon fejlődhessen, azzá lehessen, aminek alehetőségeit magában hordozza.
kialakítása és bővítésével egyidőben a teljes személyiség
fejlesztése a feladatunk. Szellemileg, erkölcsileg és testileg
egészséges nemzedéket kívánunk nevelni tanítványainkból.
- a tervszerű nevelő és oktató munka a tanulók alapkészségeit
fejleszti és számukra a mindennapi életben hasznosítható, tovább
építhető alapműveltséget nyújt,
- az iskola olyan ismereteket közöl (ember, társadalom, művészetek,
természet, tudományok, technika ), amelyek megalapozzák a tanulók
műveltségét,
világszemléletét és segítik eligazodásukat szűkebb éstágabb környezetükben,
- az oktató tevé
kenység célja a gyermeki személyiség széleskörű fej-lesztése,
- sajátítsák el az egyéni tanulás módszereit,
- legyen becsülete a tanulók körében a szorgalomnak, a munkának és a
tudásnak,
- teremtsenek értéket iskolájukban, a má
r meglévőket óvják meg ésadják át az utánuk jövő tanulóknak,
- tiszteljék az egyént és a közösséget,
- vegyék észre a jót, és értékeljék, ismerjék fel és előzzék meg a
rosszat,
- az emberek közötti kommunikációban az elfogadott normák helyes for-
máit alkalmazzák,
-ismerjék a nemzeti kultúra és történelem jelentős eseményeit, szemé-
lyiségeit és hagyományait, hogy ezek megbecsülése révén erősödjön
bennük a haza és a szülőföld iránti szeretet.
c.) Az iskola a település életében folyamatosan részt kíván venni.
- rendszeres kapcsolat a tanulók szüleivel,
- az iskola nyitott a szülők, és az érdeklődő polgárok előtt,
- tevékenységünk, eredményeink a falu érdekeit is szolgálják,
- kapcsolatainkat
ápolni és bővíteni kívánjuk a Horvát Tanítási NyelvűIskolával, a művelődési házzal és a gazdasági egységekkel,
- rendezvényeinken szívesen látjuk a település érdeklődő lakosait,
- gazdasági egységek rendezvényeinek lebonyolításában részt veszünk,
ha felkérnek.
következő tulajdonságokat vallják magukénak:
-erkölcsös
-humánus,
-a közösségi életet elfogadja,
-kötelességtudó,
-kreatív,
-érdek
lődő,-közéleti szereplésre alkalmas,
-állampolgári tudata van,
-demokratikus,
-problémát érzékel és kezelni képes,
-képes eligazodni környezetében,
-a környezeti kultúrát óvja,
-egészséges életmódot folytat,
-a munkát elismeri,
-magyarságtudata nem sért más népet, nemzetet és etnikumot,
-van elképzelése a jövőjéről,
-a másságot elfogadja,
-a művészeti értékeket megbecsüli,
-önálló ismeretszerzésre képes,
-informatikai ismeretekkel rendelkezik,
-a családi élet szabályait betartja,
-a hagyományokat tiszteli,
-versenyszellemű,
-fegyelmezett,
-igazságos,
-szorgalmas,
-a tehetséget tiszteli,
-a kommunikációs képessége megfelelő,
-az emberi jogokat tiszteletben tartja,
-a kihívást elfogadja,
-testileg edzett, szeret sportolni, mozogni,
-megjelenése, környezete tiszta, ápolt, gondozott.
Ezekből az értékekből tanévenként két-három tevékenységet kezelhetünk
kiemelten. A töb
bi személyiségjegy érintőlegesen kerülhet kapcsolatbatanítványainkkal. Törekednünk kell a mindennapi nevelő és oktató mun-
kánkban - a szülőkkel együtt - hogy a végzős diákjainkat minél több
tulajdonság jellemezze a felsoroltak közül.
8. Az iskola nevelési-oktatási céljai
nuláshoz szükséges egészséges, szép, otthonos környezetet.
Iskolánk eredményes elvégzése esetén nyújtson garanciát a tanulóknak,
ho
gy megfelelően előkészítettük a 9. évfolyamba történő belépésre.b.) Az iskolai oktatás tartalmát, elsősorban a tanulók képességeit fej-
lesztő tananyag mellett az általános emberi és nemzeti értékek elfo-
gadtatása, átadása alkotja.
c
.) Az iskola nevelői a tanulók egyéni képességeihez igazodó oktatástkívánják elősegíteni, különböző módszerek és szervezeti formák alkal-
mazásával.
A differenciált oktatás kiemelt területei a tanulási nehézségek eny-
hitésében, a felzárkóztatásban és a tehetséggondozásban valósul meg.
d.) Az oktatást - a tanulók személyiségének fejlesztése céljából - vál-
tozatos tevékenységrendszer egészíti ki a gyermekek egyéni érdeklődé-
séhez és életkori sajátosságaihoz igazodva.
e.) A tananyag hatékony átadásával párhuzamosan a gyermek személyiségé-
re kívánjuk összpontosítani figyelmünket.
f.) Az iskolában folyó nevelés-oktatás fő feladata, hogy a gyermeki fo-
gékonyságra, kíváncsiságra, érdeklődésre, nyitottságr
a építveelsősorban a következő képességeket, készségeket és tulajdonságokat
alakítsa ki és fejlessze a tanulókban:
-az önálló ismeretszerzéshez, tanuláshoz és a problémamegoldó
gondolkodáshoz szükséges alapvető készség és képesség
: gondolkodásiképesség, beszéd, írás, olvasás, matematikai képesség,
-az egyéni tanulás hatékony módszereit,
-a kultúrált magatartás és viselkedés, az emberek közötti kapcsolatok,
az együttműködés helyes normáit és módszereit,
-a kommunikáció elfogadott formáit, különös tekintettel a tiszta, szép
magyar beszéd használatára,
-az egészséges életmódhoz kapcsolódó ismereteket és szokásokat,
-nemzeti értékek, hagyományok valamint az anyanyelv ismeretét,
megbecsülését és tiszteletét,
-más népek, etnikumok elfogadását,
-a gyermekek erkölcsi és akarati tulajdonságait.
g.) Elérendő célkitűzés, hogy az iskola végzős diákjai:
-Legalább a Nemzeti Alaptanterv összes műveltségi területének
minimális követelményeit a nyolcadik évfolyam végére teljesítsék,
amellett, hogy az egyéni képességei alapján elvárható legjobb szinten
feleljen meg az iskola helyi tantervében megfogalmazott
követelményeknek.
-Minden tanuló rendelkezzen olyan bővíthető ismeretekkel,
készségekkel, képességekkel és jártasságokkal, amelyek képessé teszik
kés
őbbiekben az alapműveltségi vizsga követelményeinek teljesítésére.-Ismerjék a kulturált viselkedéshez, a közösségben éléshez szükséges
magatartásformákat.
-Alakuljon ki bennük határozott elképzelés saját közelebbi és
távolabbi
jövőjüket és sorsukat illetően.