1. Bevezetés
Az iskola hivatalos elnevezése: Dózsa György Utcai Általános Iskola
Az iskola fenntartója: Hercegszántó Községi Önkormányzat
Az alapító okiratának száma: 31/1997.(VIII.19.)
A program benyújtója: Általános Iskola nevelőte
stülete.Az iskola székhelye: 6525 Hercegszántó Dózsa György utca 10.
Az iskola telefonszáma: 79(354-045)
Az iskolai tanulócsoportok száma: 8
Napközis csoportok száma: 2
Tanulószobák száma: igény esetén szervezünk
2. Az iskola működési területe
Hercegszántó egy kis falu az ország déli határán, Baja közelében. Lako-
sainak száma 2600. Nemzetiségi település 77% magyar, 19% horvát, 4%
szerb nemzetiségű lakos.
A közoktatási intézménye családias jelle
gű. Az iskolában 8 évfolyammalés 2 napköziotthonos csoporttal 14 pedagógus foglalkozik.
A pedagógusok munkáját 5 fő közalkalmazott segíti.
Hercegszántóról az első írásos emlékek 1762 óta maradtak fent. Az
Akkori kántortanító: Tomó Bene volt. 1854-ben az iskola épülete a
Gálity-féle házban 3 tanteremmel és 2 tanítóval működött. 1879-ig az
oktatás nyelve horvát.
A jelenlegi iskolaépület alapítási éve 1922. Az iskola épületének felú-
jítása folyamatban van.
A kismé
retű sportcsarnok 1992-ben épült, optimális feltételeket teremtveaz iskolai testnevelés részére. A napközi otthon a művelődési ház épüle-
tében nyert elhelyezést, ami megfelelő körülményeket teremt tanítványaink
számára. A technika tantárgy oktatása a technika házban történik.
A tanulók osztálytermi rendszerben tanulnak, kivéve a nyelvek, informatika
technika és a testnevelés.
Az óvodából jól előkészített gyermeket kap az iskola, melynek munkáját
jól kiegészíti a napközi otthon. A testület lelkes, szorgalmas
munkájával a tanulók zöme jól megállja a helyét a választott
iskolában. Aki persze nálunk is gyenge volt, az új iskolájában sem
szárnyal.
Kiemelten kezeljük az alapozó tárgyak: magyar, matematika és történelem
tanítását. Nyelvoktatásban angol, horvát, német, szerb nyelvet
kínálunk. A matematika, idegen nyelv tárgyakat csoportbontással
oktatjuk.
A tehetséggondozás és a gyengék fel
zárkóztatása a szülők és nevelőkközös érdeke. Nagy hangsúlyt helyezünk a differenciált
foglalkoztatásra.
Év végi szummatív méréséket végzünk 8.6.4.,formatív mérést a 7.5.3.2.1.
osztályokban. Ezek a felmérési eredmények módosíthatják az év végi
jegyet. A vallásoktatás az órarendhez csatlakozva történik.
Számítástechnikát tanítunk a második évfolyamtól kezdve.
Ennek a megvalósítását önerőből pályázaton nyert pénzeszközből, a
fenntartó támogatásából és jelentős szülői t
ámogatással oldottuk meg.A tanórán kívüli munkában jelentős szerepet kap a szakköri foglalkozás,
a felzárkóztatás és az iskolai sportkör munkája.
Évenként rendszeresen részt veszünk több felmenő rendszerű versenyen,
ahol tanítványaink jól megállják helyüket a régiónkban.
A diákönkormányzat jól segíti a demokratikus szabályok gyakorlását, a
rendszeresen megjelenő újságával lehetőséget biztosít a tanulók irodal
mibemutatkozására.
Az oktató-nevelő munkát igen nehéz mérni, d
e a középiskolákból éventeérkező értékelés a volt tanítványainkról, pozitívan ítéli meg
munkánkat.
A szülőktől nagy segítséget kapunk a munkaközösségen keresztül, és a
nemrégen alakult iskolaszék is támogatja elképzeléseinket.
3. Személyi feltételek
Számításaink szerint a ránk váró feladatot 15 pedagógussal képesek
vagyunk ellátni. Jelenlegi állományunkba 11 nő és 3 férfi tartozik. Az
életkor optimális, mert a többségük középkorú. Kollégáink jelentős
része tanítói végzettséggel rendelkezik. A szakos ellátottság hiánya a
7.és 8. évfolyamon tapasztalható idegen nyelv, kémia, biológia, ének,
dráma, tánc, vizuális kultúra, médiaismeret, technika és háztartástan
műveltségi területeken.
Ezen hiányok pótlását a továbbképzési támogatás terhére kívánjuk
megoldani az elkövetkezendő időben. A részletes stratégiát az ötéves
továbbképzési tervünk tartalmazza, ami a mellékletben megtalálható. A
továbbképzési tervben prioritást élveznek az eddig nem tanított
műveltségi területek, valamint a hiányzó szakok pótlásai.
A testületen belül várható munkaerőmozgás minimális.
Jelenleg folyik két kollégánk informatika, és egy kollégánk földrajz
szakosodása főiskolán.
A német nyelv ok
tatását egyenlőre óraadó kollégával oldjuk meg.A várható tanulói létszámok alakulása 2003-ig a születések
függvényében:
1992. 34 gyerek
1993. 24 gyerek
1994. 29 gyerek
1995. 22 gyerek
1996. 22 gyerek
1997. 23 gyerek
4. Technikai feltételek
Az iskola épülete a település központjában van. A határátkelő nagy for-
galma miatt szükséges a tanulók úttesten való átkelésének segítése.
Az iskola épületének folyamatos javításával és karbantartásával, a
nevelés-oktatás számára megfelelő körülményeket teremthetünk. Az épület
környezetének esztétikus kialakítása folyamatban van. Az infrastruktúra
és az oktatástechnikai eszközpark fejlesztésre szorul, de a helyi
tantervben megfogalmazott követelményeknek eleget tud tenni minimális
szinten.
Az udvaron található kézilabdapálya burkolata felújításra szorul, mert
testnevelésórákon és óraközi szünetekben fokozott balesetveszélyt jelent
tanulóink számára. A zöld terület aránya megfelelő tanulóink létszámához
Az egy tanulóra jutó hasznos alapterület megközelítően 20 m2.
A kisebbek számára kívánunk kialakítani egy játszórészt, valamint egy
szilárd burkolatú gyülekező
-játszórészt a nagyobbak részére.Az iskolaudvart és az épület környékét fásítással kívánjuk üdébbé tenni.
Az épület komfortfokozata megfelelő, a tantermek világításának fényereje
javításra szorul.
A tantermek száma 10. Ebből 1-8. é
vfolyam 8 tantermet vesz igénybe, vala-mint az informatika és az idegen nyelvoktatás számára használunk 1-1
tantermet. A tantermek padlózatának cseréje szükséges.
A nem tanterem típusú funkcionális helyiségek száma 3. A sportcsarnok a
mindennapos testnevelés megvalósításán túl, a sportolni, mozogni vágyó
lakosok igényeit is igyekszik kielégíteni. A csarnokba való közleke-
dés szilárd útját és annak megvilágítását a balesetek megelőzése ér-
dekében pótolni szükséges.
Az iskola udvarán található a technikaház, ami a technika és a ház-
tartástan tárgyak oktatását biztosítja. Az épület mellett közvetlenül
helyezkedik el a technikakert.
A napközi otthon a művelődési házban nyert elhelyezést.
A szertárak mérete, mennyisége és állaga nem megfelelő.
A földszinten található fizika-kémia szertár, igen zsúfolt. Az emeleti
padlás szertár-rekeszei t
árolásra alkalmatlanok és szűkek.A takarító eszközök és felszerelések tárolására nincs alkalmas helyünk.
A technika és testnevelés tantárgyak eszközeinek tárolására kialakított
helyiségek méretben megfelelőek, de a hiányzó polcrendszerek miatt
gazdaságtalan és kevés védelmet nyújt a tárgyaknak.
Az iskola épülete egyemeletes. A kispadlás és pince kiaknázatlan le-
hetősége
ket kínál számunkra, megfelelő anyagi feltételek mellett.Fejlesztési tervünk a kis lépések taktikáját követi.
Helyet kap benne a önerős fejlesztés, pályázatok és a külső támoga
tóksegítsége is.
Az optimális eszközigényeket a helyi tantervben tüntettük fel.
5. Az iskola irányítási-szervezeti sémája
-Igazgatás:
A közös igazgatású közoktatási intézményen belül egy általános iskola
és napköziotthonos óvoda működik, szakmailag önálló
intézményegység-ként.
a)Igazgató:
Az iskola élén egyszemélyi felelősséggel áll. Maga hozza adöntéseit, és a felelősséget is saját s
zemélyében viseli a döntésekvégrehajtásának megszervezéséért, a végrehajtásért és a végrehajtás
ellenőrzéséért. A döntés meghozatala elő
tt kérje ki a testület véle-ményét és egész munkájában érvényesítse a demokratizmust.
A település képviselőtestülete bízza meg öt-vagy tíz év időtartamra.
b)Intézményegység-vezető: az igazgató közvetlen munkatársa. Segítségé-
re van az intézmény vezetésében és igazgatásában, helyettesíti őt
hosszabb távolléte idején. Az
igazgató határozatlan időre bízza meg,a nevelőtestület véleménye figyelembevételével.
c)Munkaközösség-vezető: az igazgató szakmai segítője. Munkaközösség
éves munkáját tervezi és szervezi. Az igazgató bízza meg a
nevelőtestület véleménye alapján, határozatlan időre.
d)Osztályfőnökök, csoportvezető: a rábízott gyermekközösség pedagógi
aivezetője. Az igazgató bízza meg a nevelőtestület véleménye alapján
egy évre, ami többször megismételhető.
-Irányító testületek:
a)Igazgató-tanács: az igazgató és a két intézményegység-vezető
alkotja.
A vezetés szervezettsége függ tőle, és a munkamegosztás jellemző rá.
Tanév elején és végén mindig, illetve aktualitás igény szerint ülésez-
nek.
b)Nevelőtestület: az iskola valamennyi pedagógiai végzettségű
közalkalmazottja. Az iskola pedagógiai tevékenységének végrehajtója,
elemzője, értékelője. Havonta ülésezik, szükség esetén egyéb
alkalommal is.
c)Szakmai munkaközösségek: az iskola pedagógiai munkája egy-egy
részterületének helyi tanterv alapján megfogalmazója, végrehajtója,
elemzője, értékelője.
Osztályfőnöki munkaközösség tagja az iskola valamennyi pedagógiai
végzettségű nevelője.
Társadalomtudományi munkaközösség tagjai: magyar nyelv és irodalom,
magyar nyelvtan, irodalom, társadalmi ismeretek, történelem
tantárgyakat
oktató nevelők.Természettudományi munkaközösség tagjai: matematika, természetismeret,
fizika, kémia, biológia, földrajz, mindennapok csodái, informatika
fejtörő, egy kis vegytan, élővilág és számítástechnika
tantárgyakat oktató nevelők.
Nyelvi munkaközösség tagjai:angol nyelv, nemzetiség nyelv, német nyelv,
hangolka és beszélgessünk másképp tantárgyait oktató nevelők.
Életvitel munkaközösség tagjai: ének, tánc, vizuális kultúra, technika
testnevelés, tantárgyakat oktató nevelők.
Működési rendjüket az éves munkatervben hat
ározzák meg.
-Ellenőrzés:
a)Igazgató, intézményegység-vezető: az iskola kötelező, választható
tanórák, valamint a tanórákon kívüli foglalkozások mindegyikét
pedagógiailag ellenőrzik. Alkalmanként, a szakmai ellenőrzéshez,
szaktanácsadó munkáját veszik igénybe.
Az ellenőrzés mennyiségét az SZMSZ tartalmazza.
b)Munkaközösség-vezetők: a csoportjukba tartozó nevelők szakmai munká-
ját ellenőrizhetik.
Az ellenőrzés mennyiségét az SZ
MSZ tartalmazza.c)Osztályfőnök: osztálya tanulóinak tanórai munkáját ellenőrizheti.
d)Csoportvezetők: a csoportjuk tagjainak tanórai munkáját ellenőrizhe-
tik.
e)Pedagógus: az általa oktatott tantárgy tanulói elsajátítását folya-
matosan ellenőrzi.
-Érdekegyeztetés:
a)Közalkalmazotti tanács, a közalkalmazottak érdekeit képviseli.
b)Diákönkormányzat, a tanulók érdekeit képviseli.
c)Iskolaszék, szülői munkaközösség, a szülők érdekeit képviseli.
-Az iskola kapcsolatai:
a)A fenntartó
b)A Hercegszántó Horvát Tanítási Nyelvű Iskola és kollégiuma
c)A Kossuth Művelődési Ház
d)Hercegszántó község gazdálkodó egységei
e)Szülők
6. Biztonság
Az iskola jelentős értékű anyagi eszközt tárol. Biztonságos megőrzése
szükségessé teszi egy riasztórendszer kiépítését.
Szorgalmi idő alatt a tanulók testi épsége és személyes felszerelésük
megóvása indokolttá teszi egy biztonsági őr munkába állítását. Tanítási
szüne
tekben az őr csökkenthetné a rosszhiszemű behatolások lehetőségét.