9.19. FIZIKA 7-8. évfolyam
Összes óraszám: 148 óra Heti 2 óra
7. osztály
Óraszám: 74 óra heti 2 óra
Általános fejlesztési követelmény:
-Váljon igényévé az önálló ismeretszerzés. Legyen képes a fizikai folyamatok tudatos megfigyelésére.
–Tudjon természettudományi vizsgálatokat, egyszerű kísérleteket önállóan megtervezni és végrehajtani.
–Szerezzen jártasságot a művelődési anyagban szereplő SI mértékegységek használatában.
–Legyen képes megállapítani, hogy a kísérletek során az egyik tényező, mennyiség változása következtében miként változik meg a vele összefüggésben lévő másik tényező, mennyiség.
–Megfigyelései, kísérletei során szerzett ismereteit pontosan tudja megfogalmazni írásban és szóban.
-Használja az anyagok, mennyiségek konvencionális jeleit.
-Szerezzen gyakorlatot a művelődési anyaggal kapcsolatos vázlatrajzok, kapcsolási rajzok készítésében és a kész ábrák, rajzok értelmezésében.
–Legyen képes a művelődési anyagban nem feldolgozott természeti jelenségeket értelmezni, gyakoribb eszközök, gépek működését magyarázni.
–Tudja, kik voltak azok a természettudósok, akiknek a nevéhez a fontosabb felfedezések, törvények fűződnek.
Tartalom:
1. A TESTEK ELEKTROMOS ÁLLAPOTA
Tartalom:
Az elektromos kölcsönhatás. A testek részecskéinek szerkezete: az elektron, proton, neutron és az ion fogalma. Az elektromos állapot fogalma és felismerése kísérletekben. Az elektromos töltés fogalma és mértékegysége.
Fejlesztési követelmények
:Tudják, hogy
az elektromos mező kölcsönhatásra képes, ezért vizsgálható anyag. Legyenek képesek elvégezni és értelmezni az egyszerű és alapvető elektrosztatikai kísérleteket. Értsék, hogy az elektromos töltés az elektromos állapot mennyiségi jellemzője. Tudják, hogy az elektromos állapotban levő testek körül-hatásai alapján felismerhető-elektromos mező van. Tudják elmondani, jellemezni a fizikai mezők energiáját. Ismerjék az elektromos tulajdonságú részecskék tulajdonságait. Tudják értelmezni, és mennyiségileg jellemezni az elektromos mező, és az elektromos tulajdonságú részecskék kölcsönhatásátElektromos kölcsönhatás felismerése, leírása gyakorlati példákon.
Feltételek:
Elektroszkópok, műanyag rudak
2. AZ ELEKTROMOS ÁRAM ÉS FESZÜLTSÉG
Tartalom:
Vezető és szigetelő anyagok. Az elektromos áram fogalma, jellemzése. Az áramerősség fogalma és mértékegysége: I=Q/t. Áramkörök létrehozása és kísérleti vizsgálata. Áramforrások. Az áramerősség mérése. Az elektromos feszültség fogalma, mértékegysége és mérése. Az elektromos mező munkája.
Fejlesztési követelmények
:Tudjanak különbséget tenni vezető és szigetelő anyagok között. Tudják, hogy az elektromos tulajdonságú részecskék rendezett mozgását az elektromos mező hozza létre. Tudják meghatározni az elektromos áram fogalmát és az áramerősséget, mint az elektromos áram mennyiségi jellemzőjét. Áramkörök összeállítása. Áramköri rajzok készítése és elemzése. Tudjanak jártassági szinten áramerősséget mérni egyszerű áramkörökben. Kísérletek alapján ismerjék fel, hogy az elektromos mező képes munkát végezni. Gyakor
lottság a feszültség mérésében. Tudjanak egyszerű feladatokat megoldani az áramerősség és a feszültség témakörében.Minimális teljesítmény
:Az elektromos áramkör részei. A legfontosabb áramköri jelek felismerése és alkalmazása. Az áramerősség és a feszültsé
g mértékegysége, mérése.Feltételek:
Áramforrások, mérőműszerek, izzók, 10 tanulókísérleti készlet: elektromosság
3. AZ ELEKTROMOS ELLENÁLLÁS
Tartalom:
Az elektromos ellenállás kvalitatív fogalma. Összefüggés (egy adott fogyasztó esetében) a feszültség
és az áramerősség között: I U. Ohm törvénye. Az ellenállás kiszámítása és mértékegysége. Vezetékek ellenállása. A feszültség mérése és kiszámítása illetve az ellenállások kiszámítása az áramkörben. A fogyasztók kapcsolása.Fejlesztési követelmények:
A ré
szecskeszerkezet alkalmazásával tudják értelmezni az elektromos ellenállást. Ismerjék az elektromos ellenállás fogalmát, mennyiségi jellemzőjét, annak jelét és mértékegységét. Legyenek jártassak Ohm törvény alkalmazásában és a vele kapcsolatos feladatok megoldásában. Tudjanak lerajzolni, létrehozni és elemezni különféle áramköröket soros és párhuzamos fogyasztók esetén. Tudjanak készség szinten áramerősséget és feszültséget mérni. Rendelkezzenek alkalmazni képes tudással az elektromos ellenállás és a fogyasztók kapcsolása témakörbenOhm törvényének ismerete, alkalmazása. Az elektromos ellenállás kiszámítása mértékegységváltás nélkül. A fogyasztók soros és párhuzamos kapcsolásának felismerése.
Feltételek:
Izzók, foglalatok, vezetékek b
anándugóval, zsebtelepek, huzalellenállások, mérőműszerek.4. AZ ELEKTROMOS ÁRAM HATÁSAI. AZ ELEKTROMOS TELJESITMÉNY
Tartalom:
Az elektromos áram hatásai, kísérleti vizsgálatuk és gyakorlati alkalmazásuk. Az elektromágnes és erősségét befolyásoló tényezők.
Teljesítmény és hatásfok fogalma és kiszámítása. Az elektromos munka és teljesítmény fogalma és kiszámítása. Az elektromos “fogyasztás” és a kWh mértékegység értelmezése.Fejlesztési követelmények:
Ismerjék fel és nevezzék meg közvetlen környezetükben az
elektromos áram hatásait, esetleg veszélyét. Legyenek képesek a tanultak alapján az egyszerűbb eszközök, gépek működését elmagyarázni. Határozzák meg a teljesítmény fogalmát, jelét, mértékegységét, kiszámítási módját. Tudjanak elektromos munkát és teljesítményt számolni, értsék, mit mutat a “villanyóra”, mit jellemez a kWh. Tudják, hogyan lehet takarékoskodni az elektromos árammal. Tudjanak egyszerű feladatokat megoldani a teljesítmény témakörében.Minimális teljesítmény:
Az elektromos áram hatásainak ismer
ete. A baleset megelőzési szabályok ismerete és betartása. Az elektromos munka és teljesítmény kiszámítása mértékegységváltás nélkül. A háztartási eszközök teljesítményének, “ fogyasztásának” nagyságrendi összehasonlítása.Feltételek:
Rezsó, főzőpoharak, merülőforraló, vízbontó, galvánelemek modellje, mágnestűk, tekercsek.
5.AZ ELEKTROMÁGNESES INDUKCIÓ ÉS GYAKORLATI ALKALMAZÁSAI. A VÁLTAKOZÓ ÁRAM ÉS TULAJDONSÁGAI
Tartalom:
Az elektromágneses indukció kísérleti vizsgálata. Az indukált feszültség és áram f
ogalma. Lenz törvénye. A váltakozó áram és kvalitatív jellemzése. Az indukált áram nagyságát befolyásoló tényezők. A váltakozó áramú generátor működési elve. A váltakozó áram tulajdonságai és hatásai. Az elektromágneses indukció gyakorlati alkalmazásai.Fejlesztési követelmény:
Ismerjék fel a különféle módon megvalósuló elektromágneses indukciót. Tudják, hogy az indukált elektromos mező elektromos áramot hozhat létre, ha megvannak a szükséges feltételek. Ismerjenek olyan technikai megoldásokat, amelyekkel váltakozó áramot lehet előállítani. Nevezzék meg a váltakozó áram hatásait, előnyeit és tudják a különbséget az egyen- és a váltakozó áram között. Is merjék a transzformátor felépítését, működését és szerepét. Tudják a transzformátor menetszámai és a feszü
ltségek közötti kapcsolatot és egyszerű feladatokat megoldani ebből a témakörből. Legyen áttekintésük a mágneses és elektromos mező kapcsolatairól, az elektromágneses indukcióról, annak gyakorlati alkalmazásáról, a transzformátorról. Rendelkezzenek alapvető ismeretekkel a váltakozó áram jellemzéséhez, tulajdonságainak és gyakorlati alkalmazásainak megértéséhez; ismerjék élettani hatásait és a balesetvédelmi szabályukatMinimális teljesítmény:
Az indukciós alapjelenségek felismerése. A váltakozó áram jellemzése. A váltakozó áram hatásainak ismerete. A hálózati áram alkalmazásával kapcsolatos gyakorlati tudnivalók. A transzformátor leírása és gyakorlati alkalmazásainak ismerete.
Feltételek:
3 különböző menetszámú tekercs, mágnesru
dak, rúd alakú elektromágnes vízbontó.6. ISMÉTLÉS, ÖSSZEFOGLALÁS, RENDSZEREZÉS
Fejlesztési követelmény:
A tanulók legyenek képesek:
-az elektromos és mágneses mező egyszerű kvalitatív jellemzésére
–az elektromos, a mágneses mező és az anyag részecskéinek
Értékelés:
A lényeglátás, kapcsolatteremtés, rendszerbefoglalás színvonalának megfigyelése és értékelése. Szóbeli feleltetés. Kísérleti tevékenység megfigyelése és értékelése. A feladatokat megoldó képesség értékelése szóbeli és írásbeli munka alapján. Az önálló ismeretszerzés hatékonyságának értékelése. Témánként témazáró dolgozat. Évvégi felmérés.
8. osztály
Óraszám: 74 óra heti 2 óra
Általános fejlesztési követelmény:
-Ismerje a nyugalom és a mozgás viszonylagosságát.
–Tudja, hogy a jelenségek vizsgálatakor általában a Földhöz viszonyítjuk a testek helyét, mozg
Tartalom:
A testek haladó mozgása
Mozgásállapot és megváltozása
Hőjelenségek
Energia, munka, hő
Feltételek:
-Tankönyv és munkafüzet:
Fizika 8. Haladómozgás. Energiaváltozás. Szerző: Dr. Halász Tibor
-Kísérleti eszközök:
10 tanulókísérleti készlet: mechanikai és hőtani. Kiskocsik, rugók. Rugós erőmérők, kétkarú mérlegek, mérőtest készletek. Hőmérők, főzőpoharak, mérőhengerek, rezsó.
1. A TESTEK HALADÓ MOZGÁSA
Tartalom:
Az egyenes vonalú egyenletes mozgás. A hely és a mozgás viszonylagossága. A haladó mozgás és kísérleti vizsgálata. A sebesség kiszámítása, mértékegységei. Az egyenes vonalú egyenletes
en változó mozgás. Az átlagsebesség, pillanatnyi sebesség. A gyorsulás fogalma. A szabadesés fogalma. A szabadon eső test mozgása.Fejlesztési követelmény:
Értsék és tudják alkalmazni a hely és a mozgások vizsgálatánál a “viszonylagos” fogalmát. Kísérletre és megfigyelésre alapozva jellemezzék az egyenletes és a változó haladó mozgást. Tudják alkalmazni a sebességnek és az átlagsebességnek a meghatározási módját mind algebrai, mind grafikus úton. Legyenek képesek felismeréseikr
ől, méréseikről, tudásukról szóban és írásban, valamint grafikonok, táblázatok készítésével beszámolni. Tudjanak megoldani egyszerűbb feladatokat a sebességgel kapcsolatban. A tanulók legyenek képesek az egyenletes és változó mozgás kvalitatív jellemzésére, a sebesség és a gyorsulás számításáraMinimális teljesítmény:
Az egyenletes mozgás felismerése konkrét példákon. A sebesség kiszámítása mértékegységváltás nélkül. A változó mozgás felismerése konkrét példákon. Az átlag és a pillanatnyi sebesség megkülönböztetése. A szabadesés jellemzése.
Feltételek:
Mikóla-cső, metronóm, stopperóra, fémcsatornás lejtő, fémgolyók.
2. MOZGÁSÁLLAPOT ÉS MEGVÁLTOZÁSA
Tartalom:
A mozgásállapot megváltozása. A tehetetlenség fogalma és törvénye. Az inercia rendszer. Az erőhatás és az erő dinamikai értelmezése. A pontszerű te
st egyensúlya. A súrlódás, a közegellenállás. Egyetemes tömegvonzás. A bolygók mozgása.Fejlesztési követelmény:
Tudjanak különbséget tenni a mozgás és a mozgásállapot között. Egyszerű esetben ismerjék fel a mechanikai kölcsönhatásokat. Tudják dinamikailag értelmezni a tömeg, a lendület, az erő fogalmát, azok mértékegységeit. Tudjanak egyszerű feladatokat következtetéssel és a sűrűségnél képlet alkalmazásával megoldani. Értsék, hogy az erő miért vektormennyiség. Ismerjék a különféle erőhat
ásokat, értsék meg azokban a közös jelleget, hogy mindegyik mozgásállapot-változást hoz létre. Legyenek tájékozottak a tömeg és az erő témakörök területén. Tudják a tehetetlenséget és az erőhatást mennyiségileg jellemezni. Nevezzék meg a különféle erőhatásokat, erőket és azok következményeit. Tudják szemléletesen leírni a Naprendszert, tudjanak magyarázatot adni arra, hogy a bolygók tehetetlenségük ellenére miért a Nap körül mozognak. Rendelkezzenek néhány alapvető ismerettel a mesterséges égitestekről.Minimális teljesítmény:
A tehetetlenség törvényének ismerete. A sűrűség kiszámítása. A mozgásállapot és a mozgásállapot-változás megkülönböztetése. A súrlódás és a közegellenállás jelenségének felismerése gyakorlati példákban.
Feltételek:
Emelvény golyók szétlökéséhez, golyók, homok, fahasábok.
3. HŐJELENSÉGEK
Tartalom:
Hőjelenségek. Hőtágulás szilárd, folyékony és légnemű testeknél. A víz sajátos viselkedése. Hőterjedés: a hőáramlás, hővezetés, hősugárzás megfigyelése, értelmezése. A halmazállapot-változások kísérleti vizsgálata. A halmazállapot-változások gyakorlati jelentősége. Az oldódás.
Fejlesztési követelmény:
Magyarázó elvként biztonsággal használják az anyag részecskeszerkezetét. Tudják jellemezni kvalitatív módon a belsőenergia-változással járó folyamatokat. Sorolják fel, jellemezzék és így tudjanak különbséget tenni a hőterjedés fajtái között. Ismerjék fel és nevezzék meg a halmazállapot-változásokat és azok jellemzőit. Vegyék észre a termikus kölcsönhatás közben létrejött változások gyakorlati jelen
tőségét mind az élettelen, mind az élő környezetben. Tudjanak különbséget tenni az olvadás és az oldódás között. Ismerjék életkoruknak megfelelő szintű feladataikat és lehetőségeiket a környezet védelmében.Minimális teljesítmény:
Halmazállapot-változások a
mindennapi életben. Az olvadáspont, fagyáspont, forráspont. Az olvadáshő, fagyáshő, forráshő. Az oldódás feltételei.Feltételek:
Alacsony olvadáspontú anyag. (pl.: szalol)
4. ENERGIA, MUNKA, HŐ
Tartalom:
Az energia elemi fogalma. A termikus kölcsönhatás
és a belső energia. A fajhő fogalma és mértékegysége. A hőmennyiség kiszámítása. Az égés fogalma, az égéshő kiszámítása. Halmazállapot-változások. Az energia-megmaradás törvénye. A hatásfok kiszámítása, a teljesítmény fogalma, számítása.Fejlesztési követelmény:
Tudják jellemezni az energiát, mint skalár mennyiséget, amellyel a testek állapotát lehet jellemezni. Tudják, hogy az energiaváltozásnak két alapvető módja van, a munkavégzés és a termikus kölcsönhatás. Rendelkezzenek jártassággal a munka és hőmennyiség számításában. Ismerjék a gyors és a lassú égést, az égéshő fogalmát. Legyenek képesek felismerni az energiaváltozással járó konkrét folyamatokat és tudják, hogyan határozhatják meg ezeket mennyiségileg. Tudják alkalmazni az energia-megmaradás törvé
nyét konkrét feladatokban. Tudjanak teljesítményt és hatásfokot számítani, értsék ezek lényegét. Ismerjék az energiatakarékosság és a környezetvédelem kapcsolatát.Minimális teljesítmény:
A termikus kölcsönhatás leírása. A hőmérsékleti grafikon értelmezése. A halmazállapot-változások ismerete, leírása. A hatásfok kiszámítása. A teljesítmény mértékegységei, kiszámítása mértékegységváltás nélkül. A fajhő.
Feltételek:
Hőmérők, főzőpoharak, rezsó, gőzgép, gőzturbina, négyütemű és Diesel-motor-modell.
5. ISMÉTLÉS, ÖSSZEFOGLALÁS, RENDSZEREZÉS
Követelmény:
A tanulók ismerjék és tudják alkalmazni a mozgással és az energiaváltozásokkal kapcsolatos fogalmakat, mennyiségeket, szabályokat, vegyék észre ezek fejlődését és kapcsolatát. Értsék a hatások egy részének elhan
yagolhatóságát és ennek következményét a megállapítások érvényességi határaira. Tudják a megmaradó mennyiségek fontosságát az állapotok, a jelenségek leírásában és kapcsolatát a kölcsönhatással.Értékelés.
Alapja a közös szóbeli elemzés, az ismeretek rendezése sorén mutato
tt aktivitás, a fogalmak megfelelő szintű ismerete, a köztük lévő kapcsolatok felismerésének képessége. Szóbeli és írásbeli feleltetés. Témánként témazáró írása. Évvégén a tanuló tudásának, felkészültségének, a 7. és a 8. Osztályban elért fejlődésének általános vizsgálata, mérése, értékelése.