9.20. KÉMIA 7-8. évfolyam
7.évfolyam
heti óraszám: 1 óra
I.Alapismeretek
Cél:
- Érdekes kísérletek bemutatásával ,egyszerű kémiai eszközök önálló használatával a tanulók érdeklődésének felkeltése az új tantárgy iránt.Fegyelmezett, pontos, baleset
mentes munkára nevelés.
- Annak megláttatása,hogy a háztartási anyagaink ,egész környezetünk feltételezi az alapvető kémiai tudást.
- Az alapismeretek elsajátítása révén a fontosabb anyagok fizikai és kémiai tulajdonságainak megismertetése méréssel,kölcsönhatásokkal,érzékszerveinkkel,egyszerű kísérletekkel.
Követelmény:
- A tanulók tudják,értsék,hogy az anyag tulajdonságai,az azonosságok,a különbségek többféle módon vizsgálhatók.
- Értsék az anyagfajták,a mozgás,hőváltozás,élő- élettelen anyag, szblimáció fogalmát
.
- Tudják balesetmentesen használni az egyszerű eszközöket.
- Éreszzék szükségét a rendszeres,folyamatos tanulásnak,sajátítsák el a helyes tanulási technikákat.
Tartalom:
Alapismeretek:
- A kémia tárgya
- Alapvető eszközök
- Egyszerű kísérletek
- Balesetvédelmi rendszabályok
- Anyagok felismerése tulajdonságai alapján
- Anyagok tulajdonságainak megállapítása érzékelés, fizikai táblázatok használatával
- Anyagok csoportosítása halmazállapotuk szerint
- Hogyan tanuljam a kémiát?
II.Keverékek,oldatok
Cél:
- Mélyítse el a téma feldolgozása a fizikai változás fogalmát megfelelő kísérletek elvégzése alapján.
- Ismertesse az oldást,oldódást,ezek jelentőségét a tisztálkodásban,táplálkozásban és az életműködésben.Mutasson rá a kémiai és a gyakorlati élet kapcsolatára.
- Ismertesse a levegőt,mint fontos gázkeveréket,a lvegő környezetvédelmi jelentőségét.
Követelmény:
- A tanulók ismerjék és tudják megmagyarázni az oldat,az oldószer ,az oldott anyag,a telített,a telítetlen oldat és a fizikai változás fogalmát.
- Ismerjék a levegő összetételét, a szennyezett és a tiszta levegő fogalmát.
- Tudjanak adott összetételű oldatot készíteni,ismerjék az oldatok alkotórészeire való szétbontásának módszereit.Tudjanak egyszerű mérőeszközöket használni.
- Tudják értelmezni a mindennapi életben előforduló oldatok
készítési és felhasználási utasításában feltüntetett adatokat.
Tartalom:
Keverékek,oldatok:
- A keverékek fogalma,jellemzői
- Gázhalmazállapotú keverékek
- A levegő összetétele,leggyakoribb szennyeződései
- A folyékony keverékek,az oldatok
- Az oldatok összetétele
- Telített,telítetlen oldatok
- Az oldatok tömegszázalékos összetétele
- Keverékek összetevőire való bontása:szűrés,ülepítés,bepárlás
- Fizikai változások
- Néhány ,a mindennapi életben előforduló oldat készítési és felhasználási utasításában feltüntetett adat érte
lmezése
III.Elemek,atomok
Cél:
- Értesse me a téma feldolgozása,hogy az anyaghalmaz nagyon kicsi,állandóan mozgó részecskékből áll,mely fizikai úton tovább nem bontható.
- Ismertesse,hogy az atom elemi részecskékből épül fel.Tegye meggyőződésükké,hogy a proton, elektron,neutron bármily kicsi is,meghatározott tömeggel rendelkező anyagi részecske.
- Tudatosítsa,hogy az eltérő tulajdonság oka az eltérő szerkezetben keresendő.
- Ismertesse,hogy az elemek felfedezése történelmi folyamat eredménye és ez a folyamat még napjainkban is tart.
Követelmény:
- A tanulók ismerjék és tudják értelmezni az atom,az elemi részecske,anyagmennyiség vegyjel,egyszerű ionok,mol fogalmát.
- Imerjék az atom szerkezetét.Tudják,hogy az atom semleges.Ismerjék az elemi részecskék jelölését,tulajdonságait.
- Ismerjék a periódusos rendszer felépítésének mennyiségi és minőségi alapjait.Tudják alkalmazni a periódusos táblázatot.
- Tudjanak egyszerű számításokat végezni az anyagmennyiséggel kapcsolatosan.
- Tudják a vegyjelet mennyiségileg értelmezni.
- Ismerjék az egyszerű ionok keletkezésének folyamatát,tudják megállapítani az egyszerű ionok összetételét.
- Tudják,hogy az elemek azonos atomokból állnak,vegyjelekkel jelölhetők.Ismerjék a 20 legfontosabb elem vegyjelét.
Tartalom:
Elemek,atomok:
- Az atom,az atom összetétele,atommodellek
- A vegyjel
- Az atomot felépítő elemi részecskék
- Az anyagmennyiség értelmezése
- A vegyjel mennyiségi értelmezése
- Az anyagmennyiség,a tömeg és a részecskeszám összefüggése
- A periódusos rendszer
- Egyszerű ionok keletkezése,az ionok összeté
tele,töltése,jelölése és neve
- Az anyag szerkezetével kapcsolatos ismeretek fejlődése
- Egy – két kutató munkáságának ismertetése(Dalton,Mengyelejev,Curie-házaspár,Bohr,Rutheford)
IV.Nemfémek és vegyületeik
Cél:
- Tudatosítsa a tanítás-tanulás a téma feldolgozása során,hogy a modellezés a természettudományos megismerés lehetősége,hogy a modellek az anyagi részecskéknek csak 1-1 jellemző tulajdonságaira világítanak rá.
- Mutasson rá,hogy az egyes elemcsoportok jellemző tulajdonságaira a periódusos rendszerben elfoglalt hely alapján lehet következtetni.
- Pontos kémiai fogalmak elsajáttítatásával fejlessze a kémiai kifejezőkészséget.
- Ismertesse a tiszta ,egészséges víz jellemzőit,jelentőségét az élet szempontjából.
- Hívja fel a figyelmet,hogy a kísérletezés a tudományos megismerés módszere.
- Tudatosítsa ,hogy a kémisi reakció nem 1-1 anyagi részecske,hanem az anyagi részecskék halmazai között lejátszódó mozgás,változás.
Követelmény:
- A tanulók tudják megmagyarázni,példákkal alátámasztani a nemfémek,nemesgázok,képlet,elemmolekula,vegyületmolekula,vegyület,kémiai reakció,kémiai egyenlet,egyesülés,bomlás,égés,endoterm,exoterm folyamat fogalmát.
- Tudják a tanult egyszerű elem- és vegyületmolekulák képletét,nevét.Tudják elkészíteni az elem- és vegyületmolekulák modelljét a megadott összegképletek alapján.
- Tudjanak leírás alapján egyszerű kémiai reakciókat bemutatni.
- Tanulmányaik alapján értsék a víz körforgását.
- Értsék és tudják alkalmazni a kémiai jelekkel történő reakcióegyenlet írását.Ismerjék a képlet,a reakcióegyenlet mennyiségi értelmezését.Tudják kiszámítani adott anyagmennyiségű anyag tömegét,ill. adott tömegű anyag részecskéinek számát.
- Tudják megkülönböztetni a tanult reakciótípusokat.
Tartalom:
Nemfémek és vegyületeik:
- A nemfémek általános tulajdonságai ,elentronszerkezete
- Nemesgázok
- Elemmolekulák,molekulamodellek
- Kovalens kötés
- A képlet,a képlet mennyiségi jelentése
- A víz –összetétele,minősége
- Vegyület,vegyületmolekula,molekulamodellek
- A vegyületmolekula képlete
- A kémiai reakció,a kémiai egyenlet
- Az anyagmegmaradás törvénye
- Bomlás,egyesülés
- Égés
- A kémiai reakciók energiaváltozásai
Az éves órakeret felhasználása:
Kémiai alapismeretek 5 óra
Keverékek,oldatok 8 óra
Elemek,atomok 10 óra
Nemfémek és vegyületeik 10 óra
Összefoglalás 4 óra
összesen: 37 óra
8.évfolyam:
Heti óraszám: 2 óra
I.Ismétlés
II.Nemfémek és vegyületeik
Cél:
- Ismertesse a témakör a mindennapi leggyakrabban előforduló nemfémes elemeket és azok vegyületeit.Kísérletekre alapozva adjon képet ezek jellemző kémiai reakcióiról.Ismertesse meg ezeknek az anyagoknak az előfordulását,előállítását,felhasználását,lehetőségekhez mérten élettani és környezeti hatásukat.
- Hívja fel a figyelmet,hogyan jelentkeznek a mindennapi életben a kémiai problémák,milyen lehetőségek kínálkoznak ezek megoldásásra.
- Ismertesse a témakörben szereplő anyagok kapcsolatát az egészséges életmóddal.
Követelmény:
A tanulók ismerjék s nemfémek,nemfém-oxid,sav,bázis fogalmát.
Ismerjék fel a tulajdonságai alapján a klórt,az oxigént,ahidrogént,a vizet,a ként, a kén-dioxidot,a kénsavat,a szenet, a szén-monoxidot,a szén-dioxidot , szénsavat,a nitrogént,az ammóniát,a nitrogén-dioxidot,a salétromsavat.
Ismerjék ezeknek az anyagoknak a felhasználását,kémiai és köznapi nevét.
Ismerjék fel,hogy az anyagok tulajdonságai és élettani ill. környezeti hatása között összefüggés van.
Legyenek képesek értelmezni kémiai szempontból a mindennapi életben előforduló anyagokhoz mellékelt használati utasításokat.
Értsék a környezetvédelmi szempontok érvényesítését az ipari előállítások folyamatában.
Ismerjék a fontosabb energiahordozókat,az energiatermelés és a környezetvédelem kapcsolatát.
Tartalom:
Nemfémek és vegyületeik:
- A halogének,a klór,a bróm,a jód
- A hidrogén-klorid,a sósav
- A sav-bázis reakciók
- A háztartási sósav kezelése,tárolása,szakszerű felhasználása
- A savas kémhatás kimutatása
- A sav,bázis fogalma
- Az oxigén,az ózon
- A kén,kén-dioxid,a kénsav és a kénsavgyártás
- Oxidáció,nemfém-oxid
- A nitogén,az ammónia,a nitrogén-dioxid,a salétromsav ,az ammónium-nitrát és az ammónium-klorid
- A nitrátion egészségügyi hatása
- Foszfor,foszforsav
- Szén(grafit,gyémánt),a metán,a szén-monoxid,a szén-dioxid,a szénsav
- Nyersanyagok,energiaforrások,kőolaj,földgáz
- Energiatermelés,tüzelőanyagok felhasználása
- Szilícium,szilícium-dioxid,szilikátok,üveg,üveggyártás
III.Fémek és vegyületeik
Cél:
- Ismertesse a pedagógus a témakör tanításával a mindennapi életben leggyakrabban elő
forduló fémes elemeket és azok vegyületeit.
- Kísérletekre alapozva adjon képet ezek jellemző kémiai reakcióiról.Ismertesse meg ezeknek az anyagokank az előfordulását,előállítását,felhasználását,ipari jelentőségét.
- Tudatosítsa ,hogy a fémek szerkezeti ismere
te birtokában a fémek jellemző tulajdonságaira,célszerű felhasználási területeire lehet következtetni,hogy a megmunkálhatóságuk szoros összefüggésben van a szerkezetükkel.
- Ismertesse ,hogy a fémek megmunkálása,előállítása hatalmas anyagi költéggel jár,hogy
a fémek korrózióvédelme fontos és lehetséges.
Követelmény:
A tanulók ismerjék,tudják megmagyarázni,példákkal alátámasztani a fém-oxid,redoxireakció,oxidálószer,oxidáció,redukció,redukálószer,só ,ötvözetek ,korrózió fogalmát.
Tudják az oldatok kémhatását megállapítani.
Ismerjék fel tulajdonságaik alapján a nátriumot,a nátrium-hidroxidot,a kálciumot,a kálcium-hidroxidot,az aluminiuot és a vasat.
Tudják,hogy az anyagokkal való bánásmód előírásának megszegése környezetszennyezést okozhat.
Szerezzenek minél több információt a sajtó és a tömegkommunikáció segítségével a témakörben szereplő anyagok felhasználásával kapcsolatban.
Szerezzenek jártasságot a kémiai reakcióegyenletek írásában.
Ismerjék a sókat,keletkezési folyamatukat,előfordulásukat,felhasználásukat.
Ismerjék az ötvözetek és a korrózióvédelem gyakorlati jelentőségét.
Tartalom:
Fémek és vegyületeik:
- A fémek általános tulajdonságai
- A fémek,mint szerkezeti anyagok,ötvözetek
- A nátrium,a nátrium-oxid,a nátrium-hidroxid,a nátrium-klorid,a nátrium-karbonát
- Fém-oxid
- Az ionkötés
- Oxidáció,redukció,redoxireakciók
- Oxidálószer,redukálószer
- A lúgos kémhatás vizsgálata
- A kémhatás számszerű jellemzője: a pH
- A közömbösítés
- A só
- A kálium
- A kálcium,a kálcium-hidroxid,a kálcium-szulfát,a kálcium-oxid,kálcium-karbonát
- Az építkezés kémiája
- A magnézium,a magnézium-oxid
- A kálcium- és a magnéziumsók
- Az alumínium,az alumínium-oxid,a bauxit,az alumíniumkohászat
- A vas, a vas-oxid(ok),a vasércek,a vaskohászat
- A cink,az ólom,a higany
- Az arany,az ezüst,a réz ,a rézszulfát
IV.Anyagok,kémiai reakciók csoportosítása
Cél:
Annak tudatosítása,hogy szilárdan megalapozott tudásra állandó,folyamatos ismétléssel,rendszerezéssel tehetnek szert a tanulók.
Alkalmazható,tartós ismeretek nyújtása,rendszerezéssel az eddigi ismeretek elmélyítése
Annak tudatosítása,hogy a kémia tanulása óriási haszonnal jár,hisz a kémia maga a gyakorlat.
Követelmény:
A tanulók érezzék,hogy a tudás elmélyítésének alapvető módszere a rendszerezés.
Tudják megkülönböztetni a tanult anyagokat és kémiai reakciókat.
Tudják a megismert anyagokat,kémiai reakciókat besorolni a megadott szempontok alapján.
Tartalom:
Anyagok,kémiai reakciók csoportosítása:
- Az anyagok csoportosítása
- Halmazállappot
- Összetétel
- Eredet
- Felhasználás
- Gyakorlati jelentőségük alapján
- Vegyületek típusai
- Fémek,fém-oxidok,bázisok
- Nemfémek,nemfém-oxidok,savak
- Sók
- Kémiai reakciók csoportosítása
- Energiaváltozás
- Résztvevő anyagok száma
- Szerkezeti változás szerint
Az éves órakeret felhasználása:
Ismétlés 6 óra
Nemfémek és vegyületeik 30 óra
Fémek és vegyületeik 25 óra
Anyagok,kémiai reakciók csoportosítása 8 óra
Összefoglalás,korrekció 5 óra
összesen: 74 óra
. Egy kis vegytan 7. Évfolyam (választható)
7.évfolyam heti 1óra összesen évi 37 óra
Cél:
A Nemzeti Alaptanterv elveivel és követelményrendszerével összhangban elsődleges cél a kémia megszerettetése.
A kémis tanítás alapvető célja,hogy a tanulók fokozatosan sajátítsák el azt a kémiai szemléleti és műveltségi tartalmat,amely a XXI.sz.-i kulturált ember számára szükséges.Ettől a tudásanyagtól várható,hogy eljuttat a környezetben megjelenő és a mindennapi tevékenységekben felhasznált anyagok kémiai sajátságainak, hatásainak,alkalmazásainak megértéséhez, és segít azok tudatos felhasználásában.Az elsajátítandó ismeretanyag és szemlélet hozzájárul továbbá a tanulók természet- és társadalom képének formálásához,egyéni képességeik felméréséhezés fejlesztéséhez,személyiségük kialakulásához.A kémiaoktatás maradandó élményt,a hétköznapi életben hasznosítható tudást,komplex természetbarát szemléletet kell adjon.
Feladata:
A célok megvalósítása érdekében a kémiatanítás feladata,hogy:
- járuljon hozzá a természettudományos műveltség megalapozásához,a tanulók legyenek tisztában az anyagi világ egységével ill. sokrétűségével,a kémia tudomány nagy felfedezéseivel;
- fejlessze a természettudományos és komplex gondolkodást az anyag tulajdonságainak a szerkezeten alapuló magyarázatával,az anyagszerkezet és az anyagi átalakulások vmint az energiaváltozások közötti kapcsolatok feltárásával,a tanulók kapcsolják ismereteiket más társtudományokhoz;
- mutassa be a kémia gyakorlati jelentőségét,a hétköznapokban betöltött szerepét,valósuljon meg a mindennapi életben nélkülözhetetlen ismeretek készségszintű alkalmazása
- támaszkodjon a lehető legnagyobb mértékben a közvetlen tapasztalatokra,az önálló kísérleti munkára,a tanulók ismerjék és egyszerű műveletekre
használni tudják a kémia eszközeit;
- segítse elő a gondolkodásra nevelést és a problémamegoldó készség fejlesztését;
- alakítson ki megfelelő önállóságot a számítási feladatok megoldásában,az ábrák, grafikonok adatainak elemzésében,a tanulók legyenek képesek
következtetéseket megfogalmazni;
- készítse fel a tanulókat a továbbtanulásra,ill. a gyakorlati életben való részvételre;
- fejlessze a hatékony tanuláshoz szükséges készségeket,képességeket;
- járuljon hozzá az állandó önművelés iránti igény felkeltéséhez és f
ejlesztéséhez
- alapozza meg a korszerű környezetbarát szemlélet elsajátítását;
- üzemlátogatások,természetjárások ,környezeti séták során szerzett tapasztalatokkal és ezek elemzésével járuljon hozzá a környezetünkkel szembeni felelős magatartás kialakulásához
;
Követelmények:
Ismerjék a tudomány alapjait,tudják elhelyezni a kémia tantárgyat a természetudományok rendszerében.
Ismerjék meg és legyenek képesek használni az alapvető kémiai eszközöket.Az eszközökkel együtt ismerjék meg azokat az alapvető műveleteket is,amelyekben azokat használják.
Legyenek képesek a látott és az önállóan végzett kísérletekből következtetéseket levonni.
Minél több környezetünkből vett anyaggal,vegyszerrel dolgozzanak,azok tulajdonságait saját tapasztalataikkal állapítsák meg.Ismerjék a kémia szerepét a mindennapi életben és az iparban.Ismerjék a legfontosabb anyagok nevét,jelét,tulajdonságait,jellemző reakcióit,előállításait és felhasználását.
Életkori sajátosságainak megfelelően legyen képes képletek,egyenletek szerkesztésére és számítási feladatok megoldására.
Legyen igényük az önálló ismeretszerzésre,sajátítsák el a szaktárgy tanulásának helyes módszereit.
Legyenek képesek az egyes természettudományos tantárgyak keretében tanultakat a másik tantárgy tanulása során felhasználni,alkalmazni.
Tudják és akarják alkalmazni ismereteiket közvetlen környezetük és a természet védelmével összefüggő problémák felismerésében és megoldásában.
Tartalom:
7.évfolyam:
- Kémiai alapismeretek
- Keverékek,oldatok
- Elemek,atomok
- Nemfémek és vegyületeik I.
8.évfolyam:
- Ismétlés
- Nemfémek és vegyületeik II.
- Fémek és vegyületeik
- Anyagok , kémiai reakciók csoportosítása
Ellenőrzés:
szóbeli felelet
a bemutatott és elvégzett kísérletek elemzése
a részösszefoglaló órákat követő írásbeli felelet
a rendszerező,összefoglaló órákat követő témazáró felmérés
A tanulás módszerei:
A tanár feladata olyan szituációk teremtése,problémák összeállítása,amelyekkel munkára ösztönözhetők a tanulók;
A tanulók tanári irányítással ,de önállóan keressék az ok-okozati összefüggéseket,hasonlóságokat,különbségeket;
Legyen minél több önálló munkavégzés,feladatmegoldás,önálló szakirodalom-feldolgozás,tanulói kiselőadás;
A tantárgy sajátosságából adódik a kísérleteken alapuló tananyagfeldolgozás,benne a demonstrációs és tanulókísérlet egyaránt.
Taneszközök:
tankönyvek,munkafüzetek,feladatlapok
írásvetítő
Tv,video
Laboratóriumi felszerelések,vegyszerek
Falitáblák
Diavetítő,diasorozatok
Modellek
Periódusos rendszer
Tanulókísérleti felszerelés