9.8. – NÉMET NYELV
Jellemzők:
Az idegen nyelv tanítása elsősorban a gyakorlati nyelvi készségek, elsajátítását szolgálja. Egyben megismerteti egy másik kultúra sajátos értékeit. A tankötelezettség ideje alatt legalább egy élő idegen nyelvet kell megtaní
tani olyan fokon, hogy a tanuló a hétköznapi helyzetekben a nyelvet használni tudja.
A személyi és tárgyi feltételek lehetővé teszik a helyi sajátosságoknak és igényeknek megfelelően két idegen nyelv (angol, német), valamint nemzetiségi nyelv oktatását is
.
Választható tantárgyként már a 2. osztálytól tanulhatják a gyerekek a német nyelvet egészen a 8. osztály befejezéséig. Kötelező idegen nyelvként az 5. évfolyamon lép be a tantárgyi rendszerünkbe.
A német nyelv tanulási folyamatába, kialakított rendszerébe 2. évfolyamtól a 8. évfolyamig több lépcsős módszerrel kapcsolódhatnak be és léphetnek ki belőle a diákok .Az ily módon kialakított nyelvoktatási rendszer, tanítási-tanulási folyamat sokszínűséget, a differenciálás lehetőségének maximális kihasználását feltételezi a hatékony nyelvtanulás érdekében.
Órakeret:
Választható:
2.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra
3.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra
4.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra
5.évfolyam heti 1 óra összesen évi 37 óra /Beszélgessünk másképp!/
6.évfolyam heti 1 óra összesen évi 37 óra
7.évfolyam heti 1 óra összesen évi 37 óra
8.évfolyam heti 1 óra összesen évi 37 óra
összesen heti 1o óra összesen évi 37o óra
Kötelező:
5.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra
6.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra
7.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra
8.évfolyam heti 2 óra összesen évi 74 óra
összesen heti 8 óra összesen évi 296 óra
Az órakeret felhasználása a törzsanyag és a kiegészítő anyag (gyakor
lás) aránya az elfogadott elvet követi, azaz a törzsanyag feldolgozására fordítjuk az óraszám 2/3-ad részét, a gyakorlásra pedig az 1/3-ad részét.
Célok és feladatok:
(A német mint élő idegen nyelv tanítását és elsajátítását illetően)
A nyelvtanulás járuljon hozzá a gyermek intellektuális, érzelmi és közösségi fejlődéséhez.
Alakuljon ki a gyermek nyelvtanulás iránti pozitív hozzáállása.
A tanári munka keltse fel a gyermek érdeklődését a nyelv iránt. Játékosan, változatos módszereket és minél több tevékenységi formát alkalmazva, elsősorban a szóbeliségre kell fektetni a hangsúlyt.
Alakuljon ki a további nyelvtanuláshoz szükséges oldott légkör a tanuló és tanár, ill. tanuló és tanuló között.
Kezdjen tudatosulni a tanulóban, hogy az idegen nyelv a kommunikáció eszköze.
Alakuljon ki a tanulókban életkorúknak, általános műveltségi szintjüknek és érdeklődésüknek megfelelő német nyelvi kommunikatív kompetencia.
Az idegen nyelv oktatása tágítsa ki a tanuló látókörét, bővítse ismereteit a német nyelvű országok társadalmi, gazdasági és kulturális életével kapcsolatban.
A német nyelv tanulása alakítsa ki a jövőt illetően a tanulókban az önálló idegen nyelv tanulása iránti igényt és az arra való képességet, a nyelvtanáron keresztül fejlődjön anyanyelvi kultúrája is.
Követelmény:
A nyolcadik évfolyam végére értse meg a tanult témákban folytatott beszédet,beszélgetést,ha az - nem ,vagy csak kis mértékben (8-10 %) tartalmaz idegen szavakat,
- a kiejtés nem tér el lényegesen az általánosnak tekinthető köznyelvi beszédstílust
ól
- az általánosan elfogadott és gyakorlott beszédtempónál kicsivel lassúbb.
A tanuló tudjon beszélni a tanult szókincs szavaival és grammatikai szerkezeteivel
- a feldolgozott témákat érintő beszédszituációkban,
- még akkor is,ha azok eltérnek az anyanyelvben
alkalmazott nyelvtani szerkezetektől,
- tudjon feltenni kérdéseket a tanulás során begyakorlott kérdő mondat típusai alapján,
- tudjon elmondani egy feldolgozott szöveget,átélt eseményt irányító kérdések alapján,
- röviden,elemi szinten tudjon beszámolni körülm
ényeiről,mindennapos cselekedeteiről.
A tanuló tudjon olvasni
- már ismert szöveget érthető kiejtéssel,helyes hangsúllyal,hanglejtéssel,
- néma olvasással értsen meg tartalmilag rövid,ismeretlen szöveget akkor,ha az nem tartalmaz idegen szavakat és nem tanult,nem gyakorolt nyelvi szerkezeteket,
- tudja értelmezni a mindennapi életban leggyakrabban használt rövidítéseket a feliratokban,általános tájékoztatókban.
Az írásban legyen képes arra,hogy
- helyesen írja le a leggyakrabban alkalmazott,tanult szavakat,
- tudjon írásban válaszolni az írásban
feltett alapvető kérdésekre,
- tudjon levélben beszámolni mindennapjairól,környezetéről.
A fordítást illetően legyen képes arra,hogy
- a tanult szókincsen és a jól begyakorolt nyelvtani egységeken belül tudja más információit közölni anyanyelvről idegen nyelvr
e,
- ismert szavakat és nyelvi szerkezeteket tartalmazó idegen nyelvű szöveget tudjon
anyanyelvére fordítani.
Tartalom:
A tanterv három alapvető területet foglal magában :
az alapfokú nyelvi tudást,
a nyelvi-nyelvtani szerkezetrendszereket,melyeknek a mai nyelvhasználatban alapvető szerep jut,
ország- és népismereti tudnivalókat,melyek nagyban hozzájárulnak az idegen nyelv használatban való eligazodáshoz,az illető országban szokásos nyelvi,szociális és magatartási formákhoz,az illető nép és kultúrájának megismeréséhez.
A három bázis tanítása párhuzamosan történik,egy nagyobb célnak,a kommunikációnak,az információ átadás-átvételnek alárendelve.A kommunikatív nyelvtanítás praktikus szempontjait szem előtt tartva dominanciát biztosítunk a szóbeliségnek.
A nép- és országismeret a kezdeti szakaszban nagyobb szerepet kap mondókák,gyermekdalok,gyermekjátékok formájában.
A hagyományosan elfogadott négy kommunikatív készség mellett a 7.évfolyamtól kezdve fokozatosan megjelenik a fordítás idegen nyelvről anyanyelvre,ill. anyanyelvről idegen nyelvre.
A tanterv követi a NAT által meghatározott felépítést.A tartalom részletes kifejtése az egyes évfolyamokon történik.
A NAT idegen nyelvekre vonatkozó fejezete felépítettségében sugallja a témakörök koncentrikus elrendezését.Ez vonatkozik az egy évfolyamon belüli anyagelrendezésre is,így
Célszerűbb egy-egy témakörre többször is visszatérnünk.A kezdeti szakaszban nincs írás-olvasás,nagyobb szerepet kap a hallás utáni nyelvtanulás.Fontos feladat a tantervben előírt szómennyiség megtanítása és ellenőrizhetővé tétele.
Ellenőrzés,értékelés,minősítés:
Az értékelésnek a visszajelzés szempontjából fontos szerepe van mind a tanár ,mind a tanuló számára. Az ellenőrzés, értékelés és minősítés mind a szóbeli, mind az írásbeli teljesítmények alapján arányosan történjék. Minden készség szintjét folyamatosan mérni kell.Az ellenőrzés, értékelés fő szempontja, hogy a tanuló milyen szinten sajátította el a tantervi követelményeket.Az ellenőrzés,értékelés,minősítés legyen segítő szándékú,ne vegye
el a tanuló kedvét a nyelvtanulástól.Érezze a gyermek,hogy az nyelvi fejlődését szolgálja.
Tanulói tevékenységek:
frontális munkaformák
csoportmunka(csoportos feladatmegoldás,diff. foglalkozás)
páros munka(párbeszéd,játék)
egyéni feladatmegoldás(diff. foglalkozás)
hangkazetta
gyűjtőmunka
játékok,jelenetek,táncok,éneklés
Taneszközök:
tankönyv ( Schulbus – Kinderthemen)
tanulói füzet,szótárfüzet
készségfejlesztő gyakorlólapok
szótár
hangkazetták,fóliák,diaképek,szemléltető képek
módszertani segédanyag(szókártyák,nyelvtani táblázatok stb…)
technikai eszközök(tv,magnó,írásvetítő,számítógép)
5-8. évfolyam (haladó)
5.évfolyam
Heti óraszám: 2 óra
Cél:
A tárgyalt témakörön belül a tanuló tudjon egyszerű kérdéseket feltenni,ill. a feltett kérdésekre válaszolni.
Követelmények:
Beszédértés:
tanári utasítások követése a tanult nyelvtani jelenségek keretei között
a tanult tantervi témákban,helyzetekben feltett kérdések értése,megválaszolása
hallás utáni feladatok megoldása
Beszédkészség:
helyes intonáció
egyszerű információ kérése és adása 5-6 mondatban
5-6 mondatban beszélni egy képről
egy olvasmány tartalmának összefoglalása kérdések alapján
személyi körülményekről beszámolni
párbeszéd,dal,vers
Olvasás,olvasási készség:
ismert szöveg hibátlan olvasása helyes hangsúllyal és hanglejtéssel
ismert szavakat tartalmazó szöveg megértése
Írásbeli készség:
rövid szöveg diktálás utáni leírása
tankönyvi feladatok megoldása
több mondatból álló szöveg leírása
Tananyag:
Beszédszándékok:
akarat,szándék
tiltás,engedély
vélemény
öröm,bánat
elégedettség,elégedetlenség
elismerés,helyeslés
érdeklődés
udvarias kérés
megszólítás, figyelemfelhívás
Témakörök:
Az előző évek témáinak bővítése:
- család,ház,lakás
- növények,állatok a ház körül
- mindennapi életünk
- iskola,munkahely,foglalkozások
- időjárás,öltözködés,évszakoknak megfelelő munkák
- környezetvédelem
- szabadidő,szórakozás
- országismeret
Szókincs:
300 lexikai egység produktív ismerete + 200-300 receptív szókincs
Nyelvtan:
Az ige jövő idejű ragozása
Az ige perfekt alakja ( gyenge,erős,vegyes ragozású igék)
Elváló és el nem váló igekötők
Módbeli segédigék(wollen,dürfen)
A határozott és határozatlan névelő,a “kein” birtokos esete egyes és többes számban
A birtokos névmások ragozása
A kérdő névmások ragozása
A “dass” és a “weil” kötőszók utáni szórend
Mondattan: egyenes és fordított szórend , tő- és bővített mondat,állítás,kérdés,tagadás
6.évfolyam
Heti óraszám: 2 óra
Cél:
A témakörökön belül kommunikálás a tanult nyelvtani , nyelvhasználati ismeretek felhasználásával,a tanult szövegtől fokozatos elszakadással.
Követelmények:
Beszédértés:
tanári utasítások követése a tanult nyelvtani jelenségek keretei között a tanult tantervi témákban
tanult témákban feltett kérdések értése,válaszadás
hallás utáni feladatok megoldása
Beszédkészség:
helyes intonáció
információk kérése és adása
5-6 mondatban beszélni egy képről
olvasmány tartalmának összefoglalása néhány mondatban
személyi körülményekről beszélni
párbeszéd,dal,vers
Olvasás,olvasási készség:
ismert szöveg olvasása helyes hangsúllyal és hanglejtéssel
ismert szavakat tartalmazó szöveg megértése
Írásbeli készség:
rövid szöveg diktálás utáni leírása
tankönyvi feladatok megoldása
több mondatból álló szöveg leírása
Tananyag:
Beszédszándékok:
információkérés,információadás
egyetértés,egyet nem értés
vélemény kérése,kifejezése
tudás,nem tudás
képesség,kötelezettség,tiltás,engedély
akarat,kívánság,szándék
tetszés,nem tetszés
bocsánatkérés
elismerés,érdeklődés
udvarias kérés,javaslat,tanácsolás,utasítás,figyelmeztetés
köszönés,megszólítás
figyelemfelhívás
bemutatkozás
búcsúzás,elköszönés
Témakörök:
Az előző évek témáinak kibővítése ill.a tanult ismeretek – másféle szempontok alapján – témakörökbe r
endezése:
- Az én világom
- Az iskola világa
- Tágabb környezetünk
- Emberi kapcsolatok
- Mindennapi életünk
- Öltözködés
- Mondókák,dalok,játékok
- Ünnepek
Szókincs:
200-250 lexikai egység produktív ismerete + 200 receptív szókincs
Nyelvtan:
Módbeli segésigék: “lassen”
Múlt idők: “Perfekt,Imperfekt”
A jövő idő használata
A kiegészítendő kérdés
A vegyes ragozású igék alakjai
Szinonímák (gern haben,lieben,mögen)
A melléknevek ,mint jelzők
Mondattan: egyenes és fordított szórend,tő- és bővített mondat , állítás,kérdés és tagadás
7.évfolyam
Heti óraszám: 2 óra
Cél:
A tárgyalt témaköröket tudja a diák egyszerűbb helyzetekben aktualizálni.A normál beszédnél lassúbb ütemű,a témakörökhöz kapcsolódó szöveget globálisan megérteni,ha az nem tartalmaz 8-10 % -nál több ismeretlen szót , és a művelt köznyelven hangzik el.Szótár segítségével tudjon írott szöveget fordítani a témakörökhöz kapcsolódóan.
Követelmények:
Beszédértés:
tanári utasítások és magyarázatok megértése a tanult nyelvtani jelenségek keretei között a tanult tantervi témákban
az előző szintnél változatosabb kérdések értése , válaszadás
hallás utáni feladatok megoldása
fontosabb információk kiszűrése a hallott szövegből
Beszédkészség:
helyes intonáció
információkérés és adás
emberek,tárgyak,helyek jellemzése 2-3 mondattal
beszélgetni a mindennapi életben vele,családjával megtörtént eseményekről
párbeszéd,dal,vers
Olvasás,olvasási készség:
a tanuló tudásszintjének megfelelő szövegek megértése
ismert szöveg hibátlan olvasása helyes hangsúllyal és haglejtéssel
ismeretlen szövegelemek jelentésének a szövegösszefüggésből való kikövetkeztetése
Írásbeli készség.
rövid szöveg diktálás utáni leírása
egyszerű,összefüggő szöveg alkotása
egyszerű levelek fogalmazása
a tankönyv írásbeli feladatainak megoldása
kétnyelvű szótár használata írásbeli munkái során
Tananyag:
Beszédszándékok:
kérdezés,információkérés
válaszadás
szándék,terv,ígéret
bizonyosság,bizonytalanság
kiváncsiság,meglepetés,remény
félelem,sajnálkozás,együttérzés
Témakörök:
Az előző évek témáinak kibővítése
Emberi kapcsolatok
Tágabb környezetünk
Az iskola világa
Egészség,betegség
Étkezés
Utazás
Versek,dalok
Szókincs:
200 lexikai egység produktív ismerete + 200 – 300 receptív szókincs
Nyelvtan:
Elöljárós szerkezetek
Időpontok,időtartamok
Igeidők összefüggései – igeidők használata
Határozott és határozatlan számnevek
Tő- és sorszámok
Melléknév fokozása ,összehasonlítás
Célhatározás egyszerűbb fajtája
Mondattan : egyenes és fordított szórend , tő- és bővített mondat
Vonatkozó és általános névmások
8.évfolyam
Heti óraszám: 2 óra
Cél:
Értse meg a bonyolultabb kérdéseket is,és tudjon azokra bővebb választ adni.Tudja véleményét kifejezni a hétköznapi dolgokról.
Követelmények:
Beszédértés:
a tanár egynyelvű óravezetésének megértése
idegen nyelvű magyarázat,egynyelvű szemantizáció követése
globális és szelektív hallás utáni értés technikájának kifejlesztése autentikus hanganyagok segítségével
hallás utáni feladat megoldás
Beszédkészség:
egyszerű nyelvtani struktúrák alkalmazása a tanult témakörökben
párbeszéd , szerepjátszás
fontosabb eseményekről rövid beszámolás
helyes intonáció
Olvasás,olvasási készség:
egy szövegről általános kép alkotása, számára fontos dolgok kiemelése
ismeretlen szövegekfeldolgozása szótár használatával
szöveg feldolgozása kérdések alapján önállóan
Írásbeli készség:
önálló szövegalkotás
közlési szándékának megfelelő szövegtípus alkotása
Szókincs:
200 – 250 lexikai egység produktív ismerete + 200 receptív szókincs
Nyelvtan:
Melléknév ragozása,melléknév fokozása,összehasonlítás
Visszaható és vonzatos igék
Múlt idő
Imperatív
“Zu + Infinitív” szerkezet
Határozatlan névmások
Birtokviszony többféle kifejezése
Időbeli viszonyok :jelen,jövő és múlt idő használata
Mondattan: összetett mondatok – alanyi,tárgyi,ok- ,cél- , idő- , hely- és módhatározói mellékmondatok
Feltételes mondatok jelen időben
Vonatkozói mellékmondat egyszerűbb esetei
Függő beszéd alapformái
Műveltetés( lassen)
5.-8. Évfolyam (kezdő)
5.évfolyam (kezdő)
Heti óraszám: 2 óra
Cél:
Tudatosuljon a tanulóban az a tény,hogy az anyanyelvén kívül idegen nyelven is kifejezheti magát.
Fedezze fel életkorának és egyéniségének megfelelően az idegen nyelv tanulásának sajátos módszereit, és tegye meg az első lépéseket az elsajátításuk felé vezető úton.
Ébredjen fel érdeklődése más népek kultúrája és élete iránt.
Merjen megszólalni idegen nyelven, fokozatosan növekedjék bátorsága és önbizalma ezen a téren.
Tudjon információt adni és kapni saját közvetlen világáról.
Követelmények:
Beszédértés:
A tanuló ismerje fel és értse meg a tanult szavakat,kifejezéseket és egyszerű mondatokat.
Értse meg és követni tudja a tanár egyszerű utasításait.
Értse meg az egyszerű,élethelyzetekben feltett ill. a tananyagra vonatkozó kérdéseket , és tudjon ezekre válaszolni.
Legyen képes megoldani a hallás utáni értési gyakorlatok feladatait.
Beszédkészség:
Tudjon a tanuló megközelítőleg helyes hangsúllyal ,hanglejtéssel és helyes ritmusban egyszerű mondatokat ismételni,ill. kimondani.
Tudjon egyszerű információt adni.
Tudjon néhány szóval,rövid mondattal reagálni a látott vagy hallott jelenségekre.
Megértési problémák esetén tudjon segítséget kérni.
Tudjon képről egy vagy több mondatban beszélni.
Olvasásértési készség:
A tanuló ismerje fel és értse meg a leírt ismert szavakat,kifejezéseket és egyszerű mondatokat.
Legyen képes a tanult szöveget felolvasni.
Értsen meg egyszerű ,ismerős nyelvi elemekből álló rövid szöveget.
Írásbeli készség:
A tanuló tudjon egyszerű szöveget lemásolni.
Legyen képes szavakat,kifejezéseket emlékezetből leírni.
Tudjon egyszerű,tényszerű információkat közvetítő mondatokat írni.
Tudjon könnyebb tankönyvi feladatot önállóan írásban megoldani.
Tananyag:
Témakörök:
- Az én világom – személyi adatok,bemutatkozás
- A család és barátok – családtagok nevei,foglalkozások
- Ház ,lakás – lakás/ ház bemutatása
- Mindennapi életünk - napirend
- Az iskola – tantárgyak,órarend
- Vásárlás – mindennapi bevásárlás,üzletek
- Étkezés – néhány étel- és italfajta
Időjárás - évszakok
Öltözködés – ruhadarabok nevei
Mondókák,dalok,versek
Szókincs:
300 aktív és 200 receptív szó
Beszédszándékok:
információkérés,adás
dolgok azonosítása
egyetértés,egyet nem értés
vélemény kérése
tudás,nem tudás kifejezése
modális jelentések:képesség,kötelezettség,tiltás,engedély
akarat,kívánság,szándék kifejezése
tetszés,nem tetszés
bocsánatkérés
udvarias kérés
figyelemfelhívás
köszönés
megszólítás,bemutatkozás,búcsúzás,elköszönés
Fogalomkörök:
létezés kifejezése
birtoklás kifejezése
térbeli viszonyok( előtt,mögött,alatt stb…)
időbeli viszonyok ( időtartamok,időpontok,igeidők)
mennyiségi viszonyok ( számok)
minőségi viszonyok ( szín,kor,anyag)
esetviszonyok ( alany,tárgy)
logikai viszonyok (vagy,és,de)
kohéziós eszközök( névelők,személyes-,mutató- és birtokos névmások)
6.évfolyam (kezdő)
Heti óraszám : 2 óra
Cél:
Ugyanaz, mint az 5.évfolyamon.
Követelmények:
Ugyanazok, mint az 5.évfolyamon , kiegészítve a következőkkel:
Beszédértési készség:
Tudjon reagálni 3-4 mondatból álló közlésre.
Ismerje fel a számára fontos részleteket néhány mondatos egyszerű közlésekben.
Beszédkészség:
Beszédében minél jobban közelítse meg az adott idegen nyelv hangjainak képzését.
Tudjon a társainak,tanárának a tananyaggal kapcsolatosan kérdéseket feltenni.
Rövid szövegrészeket,párbeszédeket memoriterként is tudjon elmondani.
Olvasási készség:
A szöveg alaposabb és önállóbb megértése céljából sajátítsa el a néma olvasás készségét.
Tudjon kiszűrni a szövegből egyszerű információt.
Írásbeli készség:
A tanuló tudjon egyszerű mondatokat tollbamondás után helyesen leírni.
Tudja egyszerű mondatait logikai összefüggések alapján összetett mondattá fűzni.
Tudjon több mondatból álló,összefüggő szöveget írni.
Tudjon könnyebb és nehezebb feladatot írásban megoldani.
Tudjon üdvözlő képeslapot írni és megcímezni.
Tananyag:
Témakörök:
Az én világom – ismerkedés,mit szeretek ,mit nem
A család és barátok
Ház/ lakás – mi hol van a lakásban, állatok és növények a lakásban és a ház körül
Mindennapi életünk – mindennapi tevékenységek, napszakok
Az iskola – tanórai kérések,utasítások ,egy nap az iskolában
Vásárlás – alapvető árucikkek,mennyiségek,árak,pénznemek
Étkezés – mindennapi étkezéseink,étlapkészítés,asztalterítés,ételkínálás
Időjárás – érdeklődés az időjárásról
Öltözködés – az ember külső leírása ,ruhavásárlás
Mondókák,dalok,versek
Szókincs:
300 aktív és 200 passzív szó
Beszédszándékok:
öröm-bánat
elégedettség,elégedetlenség
hála kifejezése
bocsánatkérés – megbocsátás
helyeslés,rosszallás
elimerés,érdeklődés,közömbösség
udvarias kérés , meghívás
tanácsolás,segítség felajánlása,elfogadása
megszólítás, jókívánságok
Fogalomkörök:
térbeli viszonyok(irányok,helyek,távolság,méret)
időbeli viszonyok ( jelenre,múltra és jövőre utalás egyszerűbb formái)
mennyiségi viszonyok (mennyiségek,mérték,fokozat)
gondolkodás(meggyőződés,tudás,csodálkozás)
esetviszonyok (részes – és birtokos eset )
7.évfolyam (kezdő)
Heti óraszám: 2 óra
Cél:
A tárgyalt témaköröket tudja a diák egyszerűbb helyzetekben aktualizálni.A normál beszédnél lassabb ütemű
, a témakörökhöz kapcsolodó szöveget globálisan megérteni,ha az nem tartalmaz 8 – 10 % -nál több ismeretlen szót.
Követelmények:
Beszédértés:
A tanuló értse meg tanárának a tananyaggal kapcsolatos egyszerű, idegen nyelven történő magyarázatát.
Értse meg az előző szintnél változatosabb kérdéseket,és azokra válaszolni.
Találja meg a számára fontos információt .
Beszédkészség:
Tudjon információt kérni és tudjon több mondatban megfogalmazva információt adni.
Tudjon embereket,tárgyakat és helyeket egyszerűen jellemezni.
Tanuljon meg rövidebb nyelvi egységeket is kívülről.
- Tudjon egyszerűen beszélni a mindennapi életben vele ,családjával és társaival történtekről.
Olvasásértési készség:
Tudjon a tanuló a maga tudásszintjén számára a megfelelő szöveget tanári segítséggel megérteni.
Tudjon az olvasott szöveggel kapcsolatos egyszerű feladatokat végrehajtani.
Igyekezzenek rövid ismeretlen szöveget önállóan feldolgozni.
Írásbeli készség:
A tanuló tudjon több mondatból álló egyszerű,összefüggő szöveget írni.
Tudja egyszerű mondatait logikai kapcsolatok alapján egybefűzni.
Tudjon egyszerű levelet megfogalmazni.
Írásbeli feladatai megoldásakor tudja használni a kétnyelvű szótárt.
Tananyag:
Témakörök:
Emberi kapcsolatok
Tágabb környezetünk
Természeti környezetünk
Az iskola világa
Egészség,betegség
Étkezés
Utazás
Szabadidő,szórakozás
Szókincs:
200 aktív és 100 passzív kifejezések
Beszédszándékok:
Kérdezés,információkérés
Válaszadás,információadás az előző szintnél hosszabb terjedelemben
Emlékezés,emlékeztetés
Szándék,terv
Bizonyosság,bizonytalanság
Kíváncsiság,meglepetés
Sajnálkozás
Fogalomkörök:
Térbeli viszonyok árnyaltabb kifejezése
Időbeli viszonyok (események és körülményeik)
Függő beszéd néhány alapformája
Mennyiségi viszonyok árnyaltabb kifejezése
Minőségek (túlzás)
Esetviszonyok
Logikai viszonyok( feltétel)
Kohéziós eszközök(előreutalás,visszautalás)
8.évfolyam ( kezdő)
Cél:
A tanulók tudatosságát a nyelvhelyesség,a nyelvtani ismeretek és az alkalomhoz illő nyelvhasználat terén kifejleszteni.
Követelmények:
Beszédértési készség:
Tudja kiszűrni a szövegből a lényeget.
A tanuló megfelelő ismeretek birtokában értse meg a tudásszintjének megfelelő hanganyagot.
Beszédkészség:
A tanuló tudjon kezdeményezni és fenntartani rövid beszélgetést ismert mindennapi témákról.
Tudja a tanultakat saját egyéni életére,körülményeire alkalmazni.
Olvasásértési készség:
Igyekezzen a tanuló egyes ismeretlen szövegelemek jelentését a szövegösszefüggésből kikövetkeztetni.
Tudjon érthetően- jó intonációval,jó ritmusban,az idegen nyelv fonémáit alkalmazva – felolvasni olyan szöveget,amelyet tanárral vagy hanganyagok segítségével gyakorolt.
Írásbeli készség:
Tudjon embereket,jelenségeket röviden írásban jellemezni.
Tudja írásban egyszerűen kifejezni tetszését,netetszését,érzelmeit és véleményét.Tudjon ezek után másoknál érdeklődni.
Tananyag:
Szókincs:
200 aktív és 100 passzív kifejezés
Témakörök:
Emberi kapcsolatok
Tágabb környezetünk
Természeti környezetünk
Az iskola világa
Egészség,betegség
Étkezés
Utazás
Szabadidő,szórakozás
Beszédszándékok:
Kérdezés,válaszadás az előző szintnél hosszabb terjedelemben
Emlékezés,emlékeztetés,figyelmeztetés
Szándék,terv,ígéret
Előrejelzés kifejezése
Bizonyosság,bizonytalanság
Kíváncsiság,meglepetés,remény,sajnálkozás,félelem,együttérzés
Fogalomkörök:
Térbeli viszonyok
Időbeli viszonyok
Függő beszéd
Mennyiségi viszonyok
Minőségek kifejezése
Esetviszonyok
Logikai viszonyok
Kohéziós eszközök
9.9.
NÉMET NYELV 2-4. Évfolyam (választható)
2.évfolyam
Heti óraszám: 2 óra
Cél:
A tanuló figyelmének ráirányítása egy eddig számára teljesen ismeretlen kultúrára,és a kiváncsiság felkeltése az idegen kultúra,világ iránt.A fogalomkörökben megismert szavakból egyszerű mondatalkotás,ill. a tanult szavak másolása.
Követelmények:
Beszédértés:
a német nyelvű óravezetéssel kapcsolatos közlések,kérdések,utasítások megértése
a tanult anyaggal kapcsolatos kérdések,közlések(élőbeszéd,kazetta) megértése
Beszédkészség:
helyes intonálás
egyszerű információk kérése – adása
egy képről 2-3 összefüggő mondat elmondása
egyszerű cselekvések kifejezése
rövid történetek,mondókák,egyszerű párbeszédek
Olvasási,olvasásértési készség:
ismert szöveg hibátlan olvasása
rövid szöveg feldolgozása tanári irányítással
Íráskészség:
egyszerű szavak diktálás utáni leírása
mondatokból kihagyott szavak pótlása
minta alapján üdvözlő szöveg írása
Tananyag:
Beszédszándékok:
üdvözlés,köszöntés
megköszönés,bocsánatkérés
rövid bemutatkozás ( név,életkor,lakhely )
kérés,kívánság
egyetértés,egyet nem értés
egyszerű információ kérése – adása
Témakörök:
Iskola: osztály,tornaterem
Család: személyi adatok,családtagok,rokonság( Tante,Onkel)
Otthon: lakás,ház,berendezés,udvar,állatok,kert
Étkezés: ételek,italok,evőeszközök,étkezési szokások
Ünnepek: születésnap,karácsony,ajándékozás
Szabadidő: hobbi,sport,játék
Időjárás
Egészség: testrészek
Évszakok: színek,virágok,állatok
Idő: év,hónap,nap,óra,perc
Számok: 1- 100-ig
Mondókák,dalok,versek,rövid történetek
Szókincs:
200-250 lexikai egység produktív ismerete + receptív szókincs
Nyelvtan:
Jelen idejű igeragozás
A “sein” és a “haben” ige
Néhány gyakori rendhagyó ige
“Ich möchte” – kívánság,óhajtás(rec)
A határozott és a határozatlan névelő,az “ein” és a “kein” alany – és tárgyesete egyes és többes számban
A “-chen,-lein” kicsinyítő képző
A személyes névmások (alanyeset)
Az állítmányi melléknév és határozó
A legfontosabb kérdőszavak:Wer? , Was? , Wo? ,Wann?
Az állító és kérdő mondatok (szórend)
3.évfolyam
Heti óraszám: 2 óra
Cél:
A német nyelvű óravezetés egyszerű mondatainak megértése.A tanuló tudja helyesen felolvasni a témakörön belül tanult szövegeket.Tudjon önállóan egyszerű mondatokat mondani.
Követelmény:
Beszédértés:
a német nyelvű óravezetéssel kapcsolatos közlések,kérdések,utasítások megértése,végrehajtása
a tanult anyaggal kapcsolatos kérdések megértése
a tananyagban szereplő szókészletből,szerkezetből álló szóbeli kérdések,közlések megértése
Beszédkészség:
helyes intonálás
egyszerű információk kérése – adása
reagálás a tananyagban szereplő szituációkon belül a tanult szókészlettel és szerkezettel feltett kérdésekre,felszólításokra
kérdésekkel beszélgetés kezdeményezés
egyszerű cselekvések kifejezése
néhány összefüggő mondatban egy-egy témáról beszélni
rövid párbeszéd, történetek, mondókák, versek,játékok
Olvasás,olvasásértési készség:
ismert szöveg hibátlan olvasása
rövid szöveg feldolgozása tanári irányítással
Írásbeli készség:
egyszerű szavak diktálás utáni írása
mondatokból kihagyott szavak pótlása
ismert szavakból álló mondatok diktálás utáni leírása
üdvözlőlapok írása minta szerint
Tananyag:
Beszédszándékok:
üdvözlés,köszönés
megköszönés,bocsánatkérés
kérés,kívánság
képesség
bocsánatkérés,engedélykérés
rövid bemutatkozás
tetszés,nemtetszés kifejezése
egyetértés,egyet nem értés
javaslat
egyszerű információ kérése – adása
Témakörök:
Iskola: osztály,osztálytársak,taneszközök
Család: családtagok foglakozása
Baráti kör: barát,barátnő
Otthon: lakás,ház,berendezés
Ünnepek: ajándékozás – bevásárlás
Évszakok: időjárás,öltözködés
Egészség: testrészek
Idő: év,hónap,nap,óra,perc
Számok: 1-100-ig
Szabadidő
Mondókák,dalok,versek,rövid történetek
Szókincs:
200 lexikai egység produktív ismerete + receptív szókincs
Nyelvtan:
Jelen idejű igeragozás
Néhány gyakori rendhagyó ige
“Ich möchte” : kívánság,óhajtás
A határozott és a határozatlan névelők használata
Alany- és tárgyeset (névelők)
Személyes névmások ( alanyeset)
A felszólító mód
Az állító , kérdő és a felszólító mondatok (szórend)
A “ wissen” ige ragozása
4.évfolyam
Heti óraszám : 2 óra
Cél:
A tanuló tudja magát kifejezni a legegyszerűbb beszédhelyzetekben egyszerű mondatokkal a tanult témakörön belül, ill. tudja kifejezni azt is ,ha valamiről nincsenek ismeretei.Értse meg az egyszerűbb feliratokat,információkat.
Követelmények:
Beszédértés:
az óravezetéssel kapcsolatos kérdések,kérések,közlések és utasítások megértése, végrehajtása
a tananyagban szereplő szókészletből,szerkezetekből álló szóbeli kérdések,közlések megértése
Beszédkészség:
reagálás a tananyagban szereplő szituációkon belül a tanult szókészlettel és szerkezetekkel feltett kérdésekre,felszólításokra
kérdésekkel beszélgetés kezdeményezés
néhány mondatban egy-egy témáról beszélni,ill. egy képről írni
rövid párbeszéd,rövid történetek,versek,játékok
Olvasás,olvasásértési készség:
ismert szöveg hibátlan olvasása
rövid szöveg feldolgozása tanári irányítással
Írásbeli készség:
ismert szavakból álló mondatok diktálás utáni leírása
üdvözlőlapok írása minta szerint
Tananyag:
Beszédszándékok:
köszöntés,megköszönés,üdvözlés
kérés,kívánság
képesség
bocsánatkérés,engedélykérés
bővebb információ kérése – adása
tetszés,nemtetszés kifejezése
egyetértés,egyet nem értés kifejezése
javaslat
személyes dolgok leírása, jellemzése
Témakörök:
Iskola: osztály,osztálytársak,taneszközök,tantárgyak,órarend,napirend
Család: családtagok foglalkozása,teendői a családban – munkamegosztás
Baráti kör: barát,barátnő – rövid jellemzés
Lakás: saját szobám,berendezés
Ünnepek/Vásárlás: élelmiszerboltban és ruházati boltban
Évszakok: időjárás,öltözködés
Egészség: testrészek,higiénia
Közlekedés: közlekedési eszközök
Szabadidő
Mondókák,versek,dalok,rövid történetek,dramatizált mesék
Szókincs:
200 lexikai egység produktív ismerete + receptív szókincs
Nyelvtan:
- “Ich möchte” : kívánság,óhajtás
- A “gehören” és a “brauchen” igék használata
- A felszólító mód
- A visszaható igék jelen ideje
- Módbeli segédigék:” können,müssen” (jelen idő)
- A “wissen” ige ragozása
- A határozott és a határozatlan névelő, a “ kein” részes esete egyes és többes számban
- Az anyagnevek
- A személyes névmások tárgy és részes esete egyes és többes számban
- A “mein,dein” birtokos névmások alany-,tárgy – és részes esete
- Tárgy- és részes esettel álló viszonyszók
9.10. Beszélgessünk másképp 5-8. Évfolyam (választható)
Cél:
A kötelező nyelvtanulás során szerzett ismeretek bővítése és elmélyítése.
5.évfolyam
Követelmények:
- a hallott szöveg tartalmának elmondása magyarul
- ismeretlen szöveg olvasása kevés hibával
- tankönyvi és nem tankönyvi feladatok megoldása
- egyszerűbb szöveg fordítása németről magyarra önállóan
Tananyag:
100 aktív és 100 passzív szó
“ob,deshalb,und,sondern,aber” kötőszavak
Kötőszavak: mondatrész és nem mondatrész értékűek
6.évfolyam
Követelmények:
- rövid szöveg tartalmának reprodukálása németül
- hallott szöveg tartalmának elmondása németül
Tananyag:
100 aktív és 100 passzív szó
befejezett melléknévi igenév
mondattan: bővítmények kifejező eszközei ill. sorrendje
7.évfolyam
Követelmények:
- fontosabb információk kiszűrése a hallott szövegből ill. elmondása németül
- tárgyak,emberek,helyek jellemzése több mondattal
- hosszabb szöveg leírása diktálás után
Tananyag:
100 aktív és 100 passzív szó
sorszámok ragozása
8.évfolyam
Követelmények:
- szituációs játék
- véleménynyilvánítás a mindennapi helyzetekben a tanult témákban felvetődő problémákról
- elő-,egy- és utóidejűség kifejezése
- szenvedő szerkezet alapformája