9.30. TECHNIKA 5-8. évfolyam
Integráció: technika, háztartástan
5. osztály
Éves óraszám: 37
Heti óraszám: 1
Általános fejlesztési követelmények: A természet jelenségeinek megfigyelése. Ismerkedés a mesterséges környezettel. A technika és a környezet kapcsolatának felfedezése. Technikai problémák megfogalmazása szóban. Gyakorlati tevékenységekhez eg
yszerű, megvalósítható tervek készítése. Mérés mm pontossággal. Tapasztalatok szerzése az anyagok tulajdonságairól. A kivitelezéshez szükséges anyagok. Műveleti sorrend követése a tervezési és a kivitelezési folyamatban. Gyakorlottság az adott szinten elvárható eszköz- és szerszámhasználatában. A személyes higiénia iránti igény. Szerezzenek gyakorlottságot az egyszerűbb háztartási munkák elvégzésében és az életkornak megfelelő önkiszolgálásban.Tartalom
: Kertgazdálkodás: Szobanövények gondozás. Dísznövény kiválasztása katalógusból. Kerti növény öntözés. Vágott virág gondozás. A vetőmag tulajdonságai. Talaj-előkészítés. Vetésmódok. A növény ápolási munkái. Betakarítás. A család egészsége: Testápolás. Környezet tisztasága. Hulladék tárolása. Táplálkozás: A magyar konyha története. Egészséges táplálkozás. Bevásárlás. Rendszeres étkezés, étrend. Gazdálkodás: Család bevételei – kiadásai. 1 főre, önmagára jutó kiadás. Zsebpénz felhasználása. Gyerekek pénzszerzési lehetőségei. Ruházkodás: Technológia régen és ma. Gombvarrás. Babaruha készítés. Lakás, lakókörnyezet: Lakástípusok – lakás helyiségei. Lakástervezés a család létszáma szerint. Saját lakószoba berendezése. Házmodell készítése.A környezet anyagai: Természetes és mesterséges anyagok ismerete, t
ulajdonságai, felhasználhatósága, jellemzői. Ábrázolás, méretezés: A méretezés fontossága, szabályai, rajzolás szabályai, műszaki rajz értelmezése. Ismerkedés a szerszámokkal. Makett és modell: Modellek készítése méretezett rajz alapján, előre megadott, megbeszélt anyagból. Közlekedés: Gyalogos, kerékpáros közlekedés alapvető szabályai. Fontosabb táblák, jelek ismerete. Balesetmegelőzés feltételei.
TANANYAG FEJLASZTÉSI MINIMUM KÖVETELMÉNY
KÖVETELMÉNYEK
Kertgazdálkodás
Szobanövények gondozása Ismerje a növény életfeltéte- A szobanövények mint a lakás-
Dísznövény választása katalógusból leit. Tudja önállóan gondozni kultúra elemei.
Kerti növény öntözés az átlagos szobanövényeket. A szobanövények gondozása,
Vágott virág gondozása Segítsen otthon a kerti növé- ápolása.
nyek ápolásában. Növények szaporítása magve-
A vetőmag tulajdonságai. téssel.
Talaj-előkészítés. A növénytermesztésre alkalmas
Vetésmódok. Talaj tulajdonságainak vizsgá-
A növények ápolási munkái. lata.
Betakarítás.
A CSALÁD EGÉSZSÉGE
Testápolás Tudja önmagát és környezetét Következetes és rendszeres
Környezet tisztasága tisztán tartani. Ismerje és gyako- testápolás.
Hulladék tárolása rolja a szelektív hulladékgyűjtést.
TÁPLÁLKOZÁS
A magyar konyha története. Tudja felsorolni a szervezet egészséges Rendszeres étkezés.
Egészséges táplálkoz
ás. Működéséhez szükséges táplálékokatBevásárlás. Rendszeres étkezés fontossága.
Rendszeres étkezés étrend. Tudja leolvasni a vásárolható ételek
Élelmiszerek tápanyagait.
GAZDÁLKODÁS
Család bevételei-kiadásai. Tudjon a család kiadásairól, kiadásair
ól. Anyagi lehetőségei re-1 főre, önmagára jutó kiadás Ismerje az önmagára fordított összeg há- ális felmérése.
Zsebpénz felhasználása. nyadát. Reálisan értékelje meg zsebpénzének
Gyerekek pénzszerzési lehetőségei. Felhasználási lehetőségeit. Tudjon ter
vet ké-szíteni a a saját gazdálkodásáról.
RUHÁZKODÁS
Technológiák régen és ma. Ismerje meg elméletben a fonás, szövés,
Gombvarrás. Hurkolás, nemezelés technikát. Tudja használni
Babaruha készítése. a varrótűt. Ruházatának karban-
tartása.
LAKÁS, KÖRNYEZET
Lakástípusok- lakás helyiségei. Ismerje a lakás helyiségeinek funkcióit.
Lakástervezés a család létszáma Tudja saját szobájának méreteit. A szellőztetés szabályainak
szerint. Ismerje a lakáskarbantartás periódusait. smerete.
Saját lakószoba berendezése. Saját szobáját tartsa rendben, ismerje
Házmodell készítése. a szellőztetés fontosságát.
MODELLEZÉS
A környezet anyagai Anyagvizsgálatok elemi módszere- Közvetlen környezetünk
Természetes és mesterséges anyagok inek ismer
ete. alapvető anyagainak tu-Ismerete, tulajdonságai, felhasználható- lajdonságai.
sága, jellemzői.
Makett és modell A modell szemléltetése. A környezetből vett tárgyak,
Modellek készítése méretezett rajz alapján. Kreatív alkotás. Eszközök működésén
ek értelmezése és modellezése.Közlekedés, balesetvédelem
A helyi és távolsági tömegközlekedés. Ismerje a közúti, vízi, légi közlekedés Elemi tájékozottság a
/városi, országúti, vízi, légi közlekedés/ rövid történetét. közlekedési eszközök
Balesetm
egelőzés feltételei. A balesetvédelem szabályai. működésében.Ábrázolás, méretezés
A méretezés fontossága, szabályai, Ismerje a műszaki ábrázolás alapjait. Egyszerű tervek, váz-
Rajzolás szabályai, műszaki rajz latok készítése.
értelmezése. A szerszámok biztonságos
Ismerkedés a szerszámokkal. És balesetmentes használata.
Tanulást, tanítást segítő eszközök
Tankönyv, alapvető konyhatechnikai berendezések, eszközök, a textilmunka eszközei. Tervezéshez, előrajzoláshoz, anyagok alakításához, famunkához, fémmunkához, elektromos szerelésekhez, mechanikus szerelésekhez, irányítási feladatokhoz szükséges szerszámok és eszközök.
Ellenőrzés, értékelés
A tantárgy ellenőrzési, értékelési, minősítési rendszere, a műveletség terület sajátosságai miatt eltérnek más reáltárgyakétól. Az elméleti tananyagok aránya életkortól és tananyagtól függően maximum 30-40 % -a a tanítási időnek, a fennmaradó részben a tanulók valamilyen tevékenységet folytatnak. Az ellenőrzés a technika tanítás – tanulás egész folyamatát végigkíséri. A felsőbb évfolyamokon a kollektív, majd fokozatosan az önellenőrzés kialakítása a célunk. Az ellenőrzésnek ösztönzőnek kell lennie. Folyamatos visszacsatolással kell, hogy irányítsa és értékelje a tanuló munkáját.
TECHNIKA
6. osztály
Éves óraszám: 37
Heti óraszám: 1
Általános fejlesztési követelmények: A természet jelenségeinek megfigyelése és figyelembevétele a növények gondozásában. Technikai problémák felismerése. A technika és környezet kapcsolatának felfedezése konkrét esetekben. A technikai környezet szempontokkal irányított megfigyelése; okok és összefüggések keresése. Megoldások keresése. Technikai tervezési képességek:
képzelet, lényegkiemelés, fejlődő térérzékelés, vázlatrajzkészítés. Összefüggések felfedezése az anyagok és a belőlük készült tárgyak tulajdonságai között. Alkalmazkodás a munkafolyamat algoritmusához. Értékelés adott szempontok szerint. A munka adott időben történő elvégzésének megfelelő munkatempó. Tudják használni a tanulók a technika, háztartástan, gazdálkodás, barkácsolás, közlekedés témakörébe tartozó fontosabb dokumentumokat. Szabályismeret, szabályalkalmazás a biztonságos közlekedéshez. A test és a ruházat gondozásának alapvető tevékenységei, szokásai. Az egészségmegőrzés alapvető szabályainak alkalmazása. Nyitottság a korszerű táplálkozás iránt. A családi szerepek bemutatása.Tartalom: Kertgazdálkodás: Talajjavítás elemi módjai. Talaj javítása természetes módon. Talajelőkészítés cserépben. Szaporítási módok. Tápanyag visszapótlás. Betakarítás. A család egészsége: Testápolás kiskamaszkorban. Testi változások következményei. Bőrápolás, bőrmirigyek. A másik nemmel való kapcsolat.
Táplálkozás: Teríté
kek. Szendvicskészítés. Egészséges italok. Gazdálkodás: 1 havi bevétel, kiadás. A gyerekekre jutó összeg. Ruházkodás: Ruházkodás funkcionális jellege. Időjárás – öltözködés. Alkalmi öltözködés. Népviseleti jegyek információhordozó szerepe. Öltésfajták. Anyagok és tulajdonságaik: Fa, fémek alapvető tulajdonságainak vizsgálata a felhasználhatóság szempontjából. Tervezés: Előre megbeszélt modell tervezése, méretezés, kivitelezés. Célszerűség, esztétika figyelembevétele. Gépi munkavégzés eszközei: Faanyagból épített használati eszközök, modellek, játékok készítése. Logikai áramkörök modellezése. Áramkörök. Közlekedési ismeretek: Gyalogos közlekedés, kerékpárok közlekedés szabályai. Városi – távolsági közlekedés. A tömegközlekedés szabályai.
KERTGAZDÁLKODÁS
Talajjavítás elemi módjai. Ismerje a talajvizsgálat egyszer
ű Talajjavítás elemi mód-Talaj javítása természetes módon. módjait. Ismerje az egyes növények szerei.
Talajelőkészítés cserépben. igényeit. Tudjon szaporítani szobanö-
Szaporítási módok. ényt.
Tápanyag-visszapótlás.
Betakarítás.
A CSALÁD EGÉSZSÉGE
Testápolás kiskamaszkorban. Önmagát és környezetét tartsa tisztán. Következetes és rendszeres
Testi változások következményei. Tudja, hogy a tisztaság az egészséges testápolás.
Bőrápolás, bőrmirigyek. élet egyik alapfeltétele. Tudja, hogy
A másik nemmel való kapcsolat. Kérdéseivel kihez fordulhat.
TÁPLÁLKOZÁS
Terítékek. Nyújtson megfelelő segítséget az Az egészséges tápanyagok
Szendvicskészítés. étkezési előkészületekben. Tudjon ismerete.
Egészséges italok. szendvicset készíteni. Egyszerű ételkészítési e
ljárásokismerte.
GAZDÁLKODÁS
1 havi bevétel, kiadás. Legyen tisztában a család pénzügyi Anyagi lehetőségei reális fel-
A gyerekre jutó összeg. lehetőségeivel ennek megfelelően mérése.
legyenek igényei.
RUHÁZKODÁS
Ruházkodás funkcionális jellege. Tu
djon megfelelő idő és alkalom Egy-két öltésfajta ismerete.Időjárás- öltözködés. szerint öltözni. Tudja ruháját kar-
Alkalmi öltözködés. bantartani, ápolni.
Népviseleti jegyek információhordozó Ismerjen két öltésfajtát.
szerepe.
Öltésfajták.
MODELLEZÉS
ANYAGOK ÉS TULAJDONSÁGAIK
Fa, műanyagok alapvető tulajdon- Az anyag tulajdonságai és felhasz- Az anyagvizsgálatok elemi
ságainak vizsgálata a felhasznál- nálási lehetőségei. módszereinek ismerete.
hatóság szempontjából.
TERVEZÉS
Előre megbeszélt mo
dell tervezése. Legyen gyakorlott nézetek, vetületek Kész terv értelmezése.Rajz készítése, méretezése, kivitelezése. olvasásában és készítésében.
Célszerűség, esztétika figyelembevétele. Szabványok alkalmazása.
ÉPÍTETT SZERELT MODELLEK
Faanyagból épített használati eszközök, Funkció, szerkezet vizsgálata, anyag-
modellek, játékok készítése. választás a tárgykészítés során. A környezetből vett tárgyak
Logikai problémák modellezése modellezése.
áramkörökkel.
Irányítástechnikai alapismeretek. Logikai áramkörök modellezése. Áramkörök összeállítása.
áramkörökkel.
KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK
Gyalogos közlekedés. Tudja alkalmazni a gyalogos, a A gyalogos közlekedés
Kerékpáros közlekedés szabályai. tömeg-, valamint a kerékpáros a tömegközlekedés, vala-
A tömegközlekedés eszközei. Közlekedés szabályait. mint a kerékpáros közle-
kedés szabályai.
Tanulást, tanítást se
gítő eszközökTankönyv, alapvető konyhatechnikai berendezések, eszközök, a textilmunka eszközei. Tervezéshez, előrajzoláshoz, anyagok alakításához, famunkához, fémmunkához, elektromos szerelésekhez, mechanikus szerelésekhez, irányítási feladatokhoz szükség
es szerszámok és eszközök.Ellenőrzés, értékelés
A tantárgy ellenőrzési, értékelési, minősítési rendszere, a műveletség terület sajátosságai miatt eltérnek más reáltárgyakétól. Az elméleti tananyagok aránya életkortól és tananyagtól függően maximum 30-40 % -a a tanítási időnek, a fennmaradó részben a tanulók valamilyen tevékenységet folytatnak. Az ellenőrzés a technika tanítás – tanulás egész folyamatát végigkíséri. A felsőbb évfolyamokon a kollektív, majd fokozatosan az önellenőrzés kialakítása a célunk. Az ellenőrzésnek ösztönzőnek kell lennie. Folyamatos visszacsatolással kell, hogy irányítsa és értékelje a tanuló munkáját.
TECHNIKA
7. osztály
Éves óraszám: 37
Heti óraszám: 1
Általános fejlesztési követelmények: A környezetvédelmi lehet
őségek felismerése. A környezetbarát technika jelentősége, a környezet kialakításában való aktív részvétel. Összefüggés meglátása a szükségletek és a lehetőségek között. Technikai problémák felismerése és megfogalmazása szóban és írásban. A megoldások közérthető megfogalmazása műszaki ábrázolással. Egyszerű szerkesztési feladatok elkészítése. Mérés mm pontossággal. Az anyagvizsgálatok elemi módszereinek alkalmazása. A szerszámok és az eszközök szakszerű használata. Algoritmusok szakszerű alkalmazása. A gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályainak gyakorlati alkalmazása. Legyen igényük testük, ruházatuk a közvetlen környezetük tisztán tartása, gondozása. Tudják ruhájukat gondozni, javítani. Legyenek képesek tervszerűen végezni háztartási munkákat. A háztartási jövedelmek összetétele, eredete.
Tananyag: Kertgazdálkodás: Talaj és talajjavítás. Tápanyag -visszapótlás. Bujtás, dugványozás, palántázás. Fás növények telepítése. Betakarítás. A család egészsége: Az otthoni rend és tisztaság fontossága. Ápolt küls
ő, rendszeres szűrővizsgálatok. Jó kapcsolatok a családban. Helyes napirend. Táplálkozás: Egészséges táplálkozás, hibás szokások, divatok elutasítása. Tápanyag- és energiaszükséglet. Hagyományos magyar és nemzetközi ételek. Italok. Ételkészítés: Szakácskönyvből egyszerű étel készítése. Étrend tervezete spontán kedvenc ételekből. Ugyanez az étrend 1 hónapra költséggel. Ételkészítés csoportokban. Munkaszervezés a családban: Otthoni munkamegosztás idő és kor szerint. Szolgáltatások, s annak igénybevehetősége. Háztartási pénzgazdálkodás: Jövedelemforrások. Kiadások, tervezett, nem tervezett. Takarékosság, hitel, kölcsön. Háztartási könyv. A gépekről általában: Rendeltetésük, csoportosításuk, anyaguk, főbb szerkezeti részeik. Követelmények a gépekkel szemben. Korrózióról. Műszaki rajzi ismeretek. A fémek megmunkálhatósága: Tolómérő megismerése. Fűrészelés, fúrás, menetfúrás, menetmetszés. A gépek szerkezeti egységei: Burkolatok, vázak, mozgórészek, csapágyak. A kerékpár részei, szerelése, karbantartása. A kétütemű és négyütemű motor: A motor működése, főbb részei, üzemanyag-ellátás.
KERTGAZDÁLKODÁS
Talaj és talajjavítás. Ismerje a talajjavítási módokat, Talaj előkészítés vetéshez.
Tápanyag-visszapótlás. egyszerű talajjavítási eljárásokat. Növények vetése, á
polása,Bujtás, dugványozás, palántázás. Növényszaporítás palántázással. gondozása.
Fás növények telepítése. Ismerje az időjárás hatásait a
Betakarítás. növényekre.
A CSALÁD EGÉSZSÉGE
Az otthoni rend és tisztaság fontossága. Következetes testápolás, é
let- Korszerű testápolás.Ápolt külső, rendszeres szűrővizsgálatok. kornak megfelelő kozmetikumok
Jó kapcsolatok a családban. ismerete. Felelősség vállalása
Helyes napirend. tetteiért.
TÁPLÁLKOZÁS
Egészséges táplálkozás, a hibás Váljon szokássá az egészséges, Helyes táplálkozási mód,
Szokások, divatok elutasítása. igényes és kulturált étkezés. a hibás táplálkozási szokások
Tápanyag- és energiaszükséglet. Szerezzen gyakorlatot egyszerű és divatok elutasítása.
Hagyományos magyar és nemzetközi konyhai ételek készítésében.
ételek.
Italok.
ÉTELKÉSZÍTÉS
Szakácskönyvből egyszerű ételek Ismerje a konyhai technológiát. A család heti étrendjének
készítése. Tudjon összeállítani étrendet. megtervezése .
Étrend tervezete spontán kedvenc Tudjon rendet tenni a konyhában.
ételekből.
Ugyanaz az étrend 1 hónapra költséggel.
Ételkészítés csoportokban.
MUNKASZERVEZÉS A CSALÁDBAN
Otthoni munkamegosztás idő és kor Tudjon megszervezni feladatokat Háztartási munka meg-
szerint. a család és maga számára. szervezése.
Szolgáltatások, s annak igénybeve-
hetősége.
HÁZTARTÁSI PÉNZGAZDÁLKODÁS
Jövedelemforrások. Ismerje, hogy a család miből gazdál- Takarékosság. Bevételek ,
Kiadások, tervezett, nem tervezet. kodik. Lássa a tervszerűség előnyeit. kiadások vezetése.
Takaré
kosság, hitel, kölcsön. Ismerje a takarékosság lehetőségeit.Háztartási könyv.
MODELLEZÉS
A GÉPEKRŐL ÁLTALÁBAN
Rendeltetésük, csoportosításuk, anyaguk, A környezetünkben működő gépek Gépek modellezése.
főbb szerkezeti részeik. szerkezetének, működés
i mechanizmu-Követelmények a gépekkel szemben. sainak megismerése.
Korrózió.
Csapágyazások.
Műszaki rajzi ismeretek.
A FÉMEK MEGMUNKÁLHATÓSÁGA
Tolómérő megismerése, fűrészelés, fúrás, Az anyagvizsgálatok elemi
menetfúrás, menetmetszés. Munkafolyamatok elsajátítása. módszereinek ismerete.
A GÉPEK SZERKEZETI EGYSÉGEI
Burkolatok, vázak, mozgórészek,
csapágyak.
A kerékpár részei, szerelése, A kerékpár működésének meg- Gépek modellezés.
karbantartás. ismerése. A gépek célszerű használata.
MOTOROK
A
kétütemű és a négyütemű motor A motork működésének megis- Gépek működése.működése, főbb részei, üzemanyag- merése.
ellátás.
Tanulást, tanítást segítő eszközök
Tankönyv, alapvető konyhatechnikai berendezések, eszközök, a textilmunka eszközei. Tervezéshez, előrajzoláshoz, anyagok alakításához, famunkához, fémmunkához, elektromos szerelésekhez, mechanikus szerelésekhez, irányítási feladatokhoz szükséges szerszámok és eszközök.
Ellenőrzés, értékelés
A tantárgy ellenőrzési, értékelési, minősítési rendszere, a műveletség terület sajátosságai miatt eltérnek más reáltárgyakétól. Az elméleti tananyagok aránya életkortól és tananyagtól függően maximum 30-40 % -a a tanítási időnek, a fennmaradó részben a tanulók valamilyen tevékenységet folytatnak. Az ellenőrzés a technika tanítás – tanulás egész folyamatát végigkíséri. A felsőbb évfolyamokon a kollektív, majd fokozatosan az önellenőrzés kialakítása a célunk. Az ellenőrzésnek ösztönzőnek kell lennie. Folyamatos visszacsatolással kell, hogy irányítsa és értékelje a tanuló munkáját.
TECHNIKA
8. osztály
Éves óraszám: 37
Heti óraszám: 1
Általános fejlesztési követelmények: Környezetbarát módszerek alkalmazása. Tudjanak tájékozódni a technikai környezetben, összevetve az emberi igényekkel és lehetőségekkel. A p
roblémák megoldásához modell választása az anyagtulajdonságok és megmunkálás közötti összefüggés figyelembevételével. Egy megoldás gyakorlati vizsgálata. Tervezési képességek: modellalkotó képesség. Többféle megoldás keresése a tervezésben. Az anyag, a forma és a funkció összefüggései. A szerszámok és eszközök szakszerű használata. A helyes munkaritmus, egészségügyi szabályok tudatos betartása. Tanulmányozzák a technikai könyveket. A tömegközlekedés szabályainak ismerete. Következetes testápolás. A háztartási munkák megszervezése. Legyenek képesek egyszerű lakótér berendezésére.Tananyag: Kertgazdálkodás: Tárolási módszerek. Tartósítás. Kerttervezés. Kertépítés. A család egészsége: Jó kapcsolatok. Helyes életmód. Egészség – betegség. Táplálkozás: Táplál
kozási szokások. A konyha felszerelése, karbantartása. A helytelen táplálkozás veszélyei. Káros szokások, élvezeti cikkek, kábítószer. Ételkészítés: 4 fajta étel készítése csoportokban. Költség szerint. Tápanyag szerint. Diéta szerint. Mélyhűtött félkész ételekből. Lakás: Takarítás, nagytakarítás, tisztítószerek. Esztétika a lakásban. Csináld magad. Ruházkodás: Textíliák különbözősége, alkalmazása. Jellemző alkalomra jellemző ruha az adott ruhatárból. Mosás kézzel, géppel, tisztítás. Javítási munkák. A lakás fűtése, vízellátása: Energiahordozók, fűtési rendszerek. Vízellátó rendszerek, Készülékek csoportosítása, szerkezeti felépítésük, hibák feltárása, javítási módok. Lakáskarbantartó gépek: A gépek szerkezeti felépítése, egyes szerkezetek szerepe a működésben, javítási módok. A lakás elektromos hálózata: Vezetők és szigetelők szerepe, a lakás vezetékhálózata, jelölése, vezetéktípusok, földelés, nullázás. Alkatrészek, az elektromos áram veszélyei, ellene való védekezés módjai.
KERTGAZDÁLKODÁS
Betakarítás. A betakarítás idejének ismerete. Tárolási ismertek.
Tárolási módszerek. A termék élvezeti értékét megőrző
Tartósítás. tartósítási módok ismerete.
Kerttervezés. Ismerje a kertek típusait.
Kertépítés.
A CSALÁD EGÉSZSÉGE
Jó kapcsolatok. Családi együ
ttműködés szabályai. Korszerű testápolás.Helyes életmód. Tolerancia a kortársakkal a felnőttekkel
Egészség – betegség. szemben.
Helyes életvitel kialakítása.
TÁPLÁLKOZÁS
Táplálkozási szokások. Tudjon összeállítani egészséges táp- Az egészségkárosító élel-
A konyha felszerelése, karbantartása. lálkozásnak megfelelő ételeket. miszerek, élvezeti cikkek
A helytelen táplálkozás veszélyei. Legyen tisztában a káros szenvedélyek veszélyei.
Káros szokások, élvezeti cikkek, által okozott veszéllyel.
kábítószer.
ÉTELKÉSZÍTÉS
4 fajta étel elkészítése csoportokban. Legyen képes önállóan megfelelő Egyszerű ételek készítése.
Költség szerint. költségkerettel gazdálkodva, félkész
Tápanyag szerint. ételekből ételt készíteni.
Diéta szerint.
Mélyhűtött félkész ételekből.
LAKÁS
Takarítás, nagytakarítás, tisztítószerek. Legyen képes lakást tervezni. Az átlagos háztartás gépeinek
Esztétika a lakásban. Ismerje a lakástípusokat. szakszerű, energiatakarékos
Csináld magad. Legyen képes lakást berendezni. működ
tetése.RUHÁZKODÁS
Textíliák különbözősége, alkalmazása Is merje meg a természetes és A természetes és mesterséges
Jellemző alkalomra jellemző ruha az mesterséges alapanyagokat. textíliák megkülönböztetése.
adott ruhatárból. Tudjon az alkalomhoz illő ruhát Egyszerű ruhaápolási és – ja-
Mosás kézzel, géppel, tisztítás. kiválogatni. vítási eljárások.
Javítási munkák. Ismerje a mosási módokat.
MODELLEZÉS
A LAKÁS FŰTÉSE – VÍZELLÁTÁSA
Energiahordozók. Megismerkedni a lakás fűtési, Fűtési rendszerek.
Fűt
ési rendszerek. vízellátási rendszerével.Vízellátó rendszerek, szerelvények.
Alkatrészek ismerete.
VILLAMOS KÉSZÜLÉKEK Közvetlen környezetünk
Megismerkedni a lakásban használatos technikai rendszereienek
Villamos hálózatok. készülékekkel célszerű ha
sználata.Készülékek csoportosítása, szerkezeti Háztartási gépek szerelése.
felépítésük, hibák feltátása,
javítási módok.
A LAKÁS ELEKTROMOS HÁLÓZATA
Vezetők és szigetelők. Megismerkedni a balesetvédelem Célszerű anyagkiválasztás.
A lakás vezetékhálózata, jelölése, szabályaival. Érintésvédelem.
vezetéktípusok, földelés- nullázás, Balesetmegelőzési szabályok.
Alkatrészek. Hálózati elemek szerelése.
Az elektromos áram veszélyei.
LAKÁSKARBANTARTÓ GÉPEK
A gépek szerkezeti felépítése, egyes Megismerni a gépek szerkezeti Környezetünk technikai
szerkezetek szerepe a működésben. elemeit. rendszereinek használata.
Javítási módok.
Tanulást, tanítást segítő eszközök
Tankönyv, alapvető konyhatechnikai berendezések, eszközök, a textilmunka eszközei. Tervezéshez, előrajzoláshoz, anyagok alakításához, famunkához, fémmunkához, elektromos szerelésekhez, mechanikus szerelésekhez, irányítási feladatokhoz szükséges szerszámok és eszközök.
Ellenőrzés, értékelés
A tantárgy ellenőrzési, értékelési, minősítési rendszere, a műveletség terület sajátosságai miatt eltérnek más reáltárgyakétól. Az elméleti tananyagok aránya életkortól és tananyagtól függően maximum 30-40 % -a a tanítási időnek, a fennmaradó részben a tanulók valamilyen tevékenységet folytatnak. Az ellenőrzés a technika tanítás – tanulás egész folyamatát végigkíséri. A felsőbb évfolyamokon a kollektív, majd fokozatosan az önellenőrzés kialakítása a célunk. Az ellenőrzésnek ösztönzőnek kell lennie. Folyamatos visszacsatolással kell, hogy irányítsa és értékelje a tanuló munkáját.