9.18. Természetismeret
5.-6. ÉvfolyamIntegráció: 5.osztály biológia, földrajz
6. osztály: biológia, földrajz, fizika
5.osztály
Évi óraszám: 74
Heti óraszám: 2
Integráció: biológia és földrajz
Földrajzi alapismeretek: 37 óra (egyik félévben heti: 2 óra)
Tartalom:
I. Természetföldrajzi környezetünk (7 óra)
II. Hazánk, Magyarország (20 óra)
Törzsanyag összesen: 27 óra
Gyakorlás, ismétlés: 4 óra
Összefoglalás, ellenőrzés: 6 óra
Általános fejlesztési követelmény
I. Természetföldrajzi környezetünk
Tananyag:
Környezetünk térképei: Hogyan készült az alaprajz.
Tájékozódás lakóhelyünk térképén, Hogyan ábrázolja a térkép a domborzatot. Vizek a felszínen és a térképen. Tájékozódás Magyarország domborzati és vízrajzi térképén. Tájékozódás Magyarország megyéinek térképén. Tájékozó
dás környezetünk időjárásában.Fejlesztési követelmények:
Minimális követelmények:
II. Hazánk Magyarország
Tananyag:
Legnagyobb tájunk az Alföld. Alacsony kistájak (Nagykunság, Hortobágy). Magasabb kistáj az Alföldön (Kiskunság). Élet az Alföldön. Hazánk nyugati kapuja: a Kisalföld. Az Alpokalja. A Dunántúli-dombság. Élet a dombvidéken. A Dunántúli-középhegység. Élet a hegységek völgyeiben, medencéiben. A Balaton. Az Északi-középhegység. Az ország szíve: Budapest. Nemzeti parkjaink, védett területeink.
Fejlesztési követelmények:
Minimális követelmények:
Topográfiai követelmény:
Tájak:
Alföld, Duna-Tisza köze, Kiskunság, Tiszántúl, Nagykunság, Kisalföld, Dunántúl, Alpokalja, Dunántúli-dombság, Mecsek, Dunántúli-középhegység, Bakony, Budai-hegység, Pesti-síkság, Északi-középhegység, Mátra, Ké
kes-tető, Bükk, Dunakanyar,Nemzeti Parkok:
Aggteleki NP, Bükki NP, Fertő-tavi NP, Kiskunsági NP, Hortobágyi NP,
A Duna-Dráva Nemzeti Park, Körös-Maros NP, Duna-Ipoly NP, Balaton felvidéki NP.
Vízrajz:
Duna, Tisza, Rába, Sajó, Körös, Balaton, Fertő-tó, Velencei-tó,
Települések:
Budapest, Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs, Szeged,
Szomszédos országok:
Szlovákia, Ukrajna, Románia, Jugoszlávia, Horvátország, Szlovénia, Ausztria,
Értékelés:
Tanítást-tanulást segítő
eszközök:Tankönyvek, mf. Atlasz, feladatlapok, falitérképek, transzparenssorozat, vide
ofilmek, ásvány- és kőzetgyűjtemény.III.ŐSZ A KERTBEN
Tananyag:
Legjelentősebb gyümölcsfáink; szőlő habitusa, jellegzetes szervei. Borkészítés. Terméstípusai. Termések vizsgálata, ábrázolása. A gyümölcsfélék környezettel szembeni igénye, telepítése, gondozása. Zöldségfélék. Származásuk, igényük, termesztésük. Jellegzetes szervei, egyedfejlődésük. Terméstípusaik. Gyümölcs- és zöldségfélék jelentősége az egészséges táp
lálkozásban. Növényi eredetű anyagok vizsgálata. Gyümölcs- és zöldségfélék leggyakoribb kártevői és kártételük. A kártevők elleni védekezés. Madárvédelem.Fejlesztési követelmény:
Legyenek képesek a növényi test felépítésével kapcsolatos ismereteiket alkalmazni. Tudják a megismert növények nevét, habitusát, szerveit, egyedfejlődését. Vegyék észre a fajok hasonlóságait, különbségeit, mindezt használják fel csoportosításukhoz. Ismerjék fel a zöldség- és gyümölcsfélék leggyakoribb kártevőit és kártételüket. Használják fel mindennapi életükben a zöldség- és gyümölcsfogyasztással kapcsolatos ismereteiket. Sajátítsák el ezen növények fogyasztásának helyes szokásait. Tudják, mely állatok nyújtanak segítséget a kártevők megfékezésében, s miként lehet és kell róluk télen gondoskodni. Szerezzen elemi szintű jártasságot a növényi részek ábrázolásában és a vizsgálódásakor készült feljegyzések készítésében.
Minimális teljesítmény:
A megismert növények felismerése és megnevezése részeik alapján. A táplálkozásunkban felhasznált növényi részek és a növény élettartamának kapcsolata. A környezetbarát növénytermesztés főbb ismérvei.
IV.TAVASZ A KERTBEN
Tananyag:
Az éghajlat, a talaj és az élőlények kora tavaszi változásai. A virág és a megporzás. A megtermékenyítés. A termés részei. A tavaszi kert zöldségféléi. Kerti dísznövény: a tulipán. A földigiliszta és az éti csiga (testfelépítés, környezethez való alkalmazkodás). Tavasszal megjelenő gyakori bogár (testfelépítés, életmód, egyedfejlődés, kártétele). A háziméh szervezete, é
letmódja, haszna. A rovartest tagolódása, a rovarok egyedfejlődése és környezetük összefüggései. Gyűrűsférgek, puhatestűek, ízeltlábúak, rovarok, bogarak, hártyásszárnyúak közös tulajdonságai. Lepkék. Az embernek kárt okozó élőlények elleni védekezés formái, lehetőségei. A biokultúra lényege és célja. A kert élőlényeinek és anyagainak vizsgálata.Fejlesztési követelmény:
Vegyék észre az élő és élettelen természet tavaszi változásait. Legyenek képesek földrajzi ismereteiket a változások okainak magyarázatánál alkalmazni. Tudják a megismert élőlények nevét, küllemét, testfelépítését, életmódját és egyedfejlődését. Ismerjék fel az élőlények közötti hasonlóságokat és különbségeket. Lássák az élőlények szervezete és életmódja közötti, valamint a testfelépítés és
működés oksági összefüggéseit. Tudják a gyűrűs férgek, puhatestűek, ízeltlábúak, rovarok, bogarak legfontosabb közös jellemzőit. Végezzenek csoportosítást a megismert élőlényekkel. Lássák a kárt okozó élőlények elleni küzdelemben a vegyszermentes védekezés fontosságát. Tudják használni a növények és állatok megismerési algoritmusait. Legyenek képesek egyszerű megfigyeléseket, vizsgálódásokat-leírás alapján- önállóan, vagy kis segítséggel elvégezni.Minimális teljesítmény:
A megismert növények és állatok felismerése és megnevezése részeik alapján. Táplálkozásunkban felhasznált növényi részek és a növény élettartamának kapcsolata. A megismert állatok jelentősége az ember életében. Az ember szerepe élő környezetének kialakításában. A környezetbarát növénytermesztés főbb ismérvei.
ÉRTÉKELÉS:
A tanulók folyamatos szóbeli és írásbeli (esetleg munkalapos) számonkérése.
Órai aktivitás, gyűjtőmunka, gyakorlatok jutalmazása.
Topográfiai felmérés.
Témazáró dolgozatok írása.
ESZKÖZÖK:
Tankönyvek: Jámbor Gyuláné: Természetismeret: Közvetlen környezetünk
mf. Atlasz, feladatlapok, falitérképek, transzparenssorozat, vide
ofilmek, ásvány- és kőzetgyűjtemény.Virágmodell: almafa virága, diaképek, Környezetismeret: 4-5. transzparens-sorozat, preparált rovarok (vagy műgyantába
ágyazva).
6. osztály
Óraszám:25 óra
Általános fejlesztési követelmény:
Integráció: földrajz, biológia, fizika
Tartalom:
I. A Föld, életünk színtere. (10 óra)
II. A változó földfelszín. (15 óra)
III.Biológia(25) *
IV.Fizika (25)*
I. A föld, életünk színtere.
Tananyag:
Fejlesztési követelmény:
Minimális követelmények:
II. A változó földfelszín
Tananyag:
A lánchegységek. A röghegységek. A vulkáni hegységek. A síkságok: al
földek, mélyföldek, fennsíkok. Hogyan lesz a kőzetből talaj? Vizek a felszín alatt és a felszínen.Szárazföldek állóvizei: a tavak. Felszínformák a külső és belső erők pá
rharcában.Fejlesztési követelmények:
Minimális követelmények:
Topográfiai követelmények:
Egyenlítő, Déli-sarkkör, Északi-sark, Déli-sark, Északi-sarkkör, Ráktérítő, Baktérítő, Kezdő hosszúsági kör,
Óceánok, tengerek:
Atlanti-óceán, Csendes-óceán, Indiai-óceán, Földközi-tenger, Fekete-tenger, Északi-tenger, Adriai-tenger.
Kontinensek:
Európa, Ázsia, Afrika, Amerika (Észak-Amerika, Dél-Amerika), Ausztrália és Óceánia, Antarktisz,
Alpok, Kárpátok, Urál-hegység
Kőzetek: andezit, bazalt, tufa, mészkő, homok, agyag, márvány,
Ásványkincs: bauxit, feketeszén, barnaszén, lignit, vasérc, rézérc, uránérc, mangánérc,
Értékelés:
Tanítást-tanulást segítő eszközök:
Tankönyvek, mf., feladatlap, Atlasz, falitérkép, földgömb, ásvány- és k
őzetgyűjtemény, transzparenssorozat,
III.ÁLLATOK A HÁZBAN ÉS A HÁZ KÖRÜL
Tananyag:
A legismertebb háziállatok háziasításának története. Legkedvesebb és legjelentősebb háziállataink. A ház körül élő állatok, külleme, szervezete, életmódja. Gerincesek, madarak, emlősök: ragadozók, patások, rágcsálók jellegzetes szervei, közös tulajdonságai. A háziállatok és a ház körül élő állatok szervezete-életmódja, a szervek felépítése, működése. A megismert háziállatok gazdasági jelentősége. Az állattartás feltételei, egészségügyi követelményei. Állati eredetű anyagok vizsgálata.
Fejlesztési követelmény:
Érzékeljék a háziasitást, mint történelmi folyamatot. Ismerjék a leggyakoribb háziállatok és néhány ház körül élő állatok küllemét, testtájait, jellegzetes szerveit, életmódját. Ismerjék fel az életmód: repülő (vízi), ragadozó és a testfelépítés kapcsolatát. Sajátítsák el a főbb állatcsoportok legfontosabb közös tulajdonságait. Legyenek képesek a megismert állatfajokat rendszerezni. Ismerjék a háziállatok hasznát, gazdasági jelentőségét, tenyésztésük feltételeit. Rendelkezzenek az
egészséges állattartás ismereteivel. Vállaljanak felelősséget a rájuk bízott állatok gondozásáért, ápolásáért. Használják az állatok jellemzésénél a megismerési algoritmusokat. Szerezzenek megfelelő jártasságot az állati eredetű anyagok vizsgálatában. Tudjanak vizsgálataikból következtetéseket levonni és róla feljegyzéseket késziteni. Ismerjék a hazai és a külföldi kutatók, nemesítők munkájának lényegét.Minimális teljesítmény:
A megismert állatok felismerése és megnevezése részeik alapján. A megismert állatok jelentősége az ember életében. A környezetbarát állattenyésztés főbb ismérvei. Az állattartás egészségügyi, etikai követelményei.
IV.A KAMASZKORI SZERVEZET FELÉPITÉSE ÉS MŰKÖDÉSE
Tananyag:
Az emberi szervezet habitusa, testtájai, arányai és változásai. Az ember bőre, a légzés, a táplálkozás, mozgás, anyagszállítás, kiválasztás, szaporodás szervrendszerének működése s ezek pubertáskori változásai. A serdülőkori változások okai, testi- és lelki következményei. A szervrendszerek egészséges fejlődésének, működésének feltételei és tennivalók az elváltozások megelőzése érdekében. Rossz szokások, káros szenvedélyek és ezek hatása. Gyakori serdülőkori elváltozások, betegségek. A betegség általános tünetei, előidézői. Elsősegélynyújtási tudnivalók. Betegápolás a családban.
Fejlesztési követelmény:
Ismerjék az emberi test fő testtájait, azok egészséges arányait és változásait. Lássák az emberi test felépitése és működése közötti összefüggéseget. Ismerjék az emberi test főbb szervrendszereit, működésük lényegét pubertáskori változásokat. Sajátítsák el az egészséges táplálkozással, légzéssel, rendszeres testmozgással, bőrápolással és a nemiséggel összefüggő személyi higiéné szokásrendszerét. Ismerjék fel a káros szenvedélyek szervezetre gyakorolt hatását. Ismerjék
a leggyakoribb betegségtüneteket és azok előidézőit. Rendelkezzenek a betegellátás és az elsősegélynyújtás alapismereteivel.Minimális teljesítmény:
Az ember életműködéseinek és azokhoz szükséges környezeti feltételeknek a felsorolása. A serdülés szembetűnő test- alakbeli és élettani változásai. A serdülő szervezet egészséges működését befolyásoló környezeti hatások, a mozgás fontossága.
V. KÖLCSÖNHATÁS, VÁLTOZÁS. AZ ANYAG ÉS NÉHÁNY TULAJDONSÁGA
Tartalom:
Kölcsönhatások: termikus, mechanikai, mágneses, elektromos, gravitációs optikai kölcsönhatások kísérleti vizsgálata. A korpuszkuláris anyag belső szerkezete és a halmazállapot. A testek néhány mérhető tulajdonsága és az ezeket jellemző mennyiségek.
Fejlesztési követelmény:
Ismerjék fel a változásokat, a kölcsönhatásokat és a résztvevő partnereket. Tudják mi jellemző egyes kölcsönhatásokra. Tudják, hogy az anyagnak két fajtája van. Tudják a részecskemodell alapján a különböző halmazállapotokat jellemezni. Készség szinten tudjanak hosszúságot, hőmérséklete, időt mérni.
Minimális teljesítmény:
Az alapvető fizikai változások felismerése.
VI. ERŐHATÁS, ERŐ. A TESTEK TEHETETLENSÉGE
Tartalom:
Az erőhatás jellemzése. Erőhatás, erő. Az erő mérése, fajtái. Erő-ellenerő. A testek tehetetlensége és tömege.
Fejlesztési követelmény:
Tudják, hogy a testek mozgásállapota csak a környezetük által kifejtett erőhatás következtében változhat meg. Tudják, hogy az erőhatás mennyiségi jellemzője az erő, jele F, mértékegysége newton. Ismerjék és tudják alkalmazni a mindennapi jelen
ségek esetén a hatás-ellenhatás törvényét. Tudják mi a tömeg, mi annak a jele, mértékegysége.Minimális teljesítmény:------
VII. ENERGIA, MUNKA, HŐ
Tartalom:
Az energiafogalom bevezetése. Az energia fajtái, az energia-megmaradás. Az energiaváltozások: munka, hő. A munka kiszámítása. Az égés.
Fejlesztési követelmény:
Tudják elmondani, jellemezni a konkrét kölcsönhatások közben “létrejött” energiaváltozásokat. Legyenek képesek felismerni a munkavégzési folyamatokat, egyszerű esetben kiszámítani a munkát. Rendelkezzenek a termikus kölcsönhatással járó belsőenergia-változások kvalitatív összehasonlításához szükséges ismeretekkel. Tudják, hogy mind a lassú, mind a gyors égés kémiai folyamat.
Minimális teljesítmény:
Energia fajták megnevezése. Energiaforrások, energiahordozók felismerése. A munka és az energia mértékegységének használata. Az égés feltételei és a tűzoltás elemi tudnivalói.
ÉRTÉKELÉS:
Folyamatos szóbeli és írásbeli számonkérés.
Topográfiai felmérés
Órai aktivitás, gyűjtőmunka értékelése.
Témazáró dolgozatok írása.
ESZKÖZÖK:
Tankönyvek: Jámbor Gyuláné: Természetismeret: Biológia és földrajz
Halász Tibor: Természetismeret: Fizika és kémia
mf., feladatlap, Atlasz, falitérkép, földgömb, ásvány- és k
őzetgyűjtemény, transzparenssorozat,Rugók, ködfé
nylámpa, rugós erőmérők, karos mérlegek, kiskocsik, mechanikai és hőtani egységcsomagok, mágnes rudak, tükrök, lencsék.Vázkészítmények, kitömött emlősök, madarak, kültakaró típusok, diaképek, videofilmek, modellek: torzó, emberi szervek, transzparens-soro
zat:7-8. Biológia.