Integráció: vizuális kultúra, mozgókép-kultúra és médiaismeret.
5.OSZTÁLY:
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY:
TANANYAG
A vizuális nyelvi elemek (pont, vonal, folt, lap, test) kifejező hatása.
A fő- és mellékszínek.
A lokálszínek, színhatás.
A színek dekoratív hatása.
A művészi megjelenítés anyagainak (festék, papír, fa, műanyag, textil, fém, üveg, beton stb.) kifejező hatása.
Tér
Forma
Kompozíció
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK
Ismeri a fő- és mellékszíneket, a lokálszíneket.
Műalkotásokban felismeri a vizuális nyelvi elemeket és az egyszerűbb kompozíciós megoldásokat.
Műalkotásokban felismeri az alkalmazott anyagok, technikák és a kifejezés összefüggéseit.
Le tudja rajzolni az egyszerűbb, saját elképzelésű tárgyat elől,- felül,- és oldalnézetből.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
KIFEJE
ZÉS ÉS KÉPZŐMŰVÉSZETÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
A vizuális művészet (festészet, szobrászat, fotó, film, stb.) műfaji tulajdonságainak megkülönböztetése.
Az alapvető kifejezőeszközök használata.
TANANYAG
A vizuális művészeti ágak megkülönböztetése
.Művészettörténet: az őskori, egyiptomi, görög és római művészet.
Műelemzés.
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
A bemutatott műalkotások felismerése, megnevezése.
Képes a látvány alapján készült munkáiban különböző hangulatokat, érzelmeket kifejezni.
Személyes élmények, érzelmek kifejezésének képessége.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
TÁRGY ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
A személyes igényeknek megfelelő tárgy vizuális megjelenítése.
TANANYAG
A környezet használati tárgyainak vizsgálata, az anyag, a forma, a funkció értelmezése.
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Az életmód és a tárgy, berendezés stílusa, formája közötti viszony felismerésének képessége.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
6.osztály:
Heti: 1 óra
VIZUÁLIS NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
TANANYAG
Szimmetrikus, centrális, tengelyes kompozíció,
Térkifejezés rajzban.
Forma (belső felépítés, szerkezetmodellek, textúra
, faktúra,…)Szín (színek ereje, intenzitása, színharmóniák, a fény hatása a színekre, színreflex).
Anyagok, technikák (vázolás ecsettel, filctollal, ceruzával; foltképzés ceruzával tollal, képalkotás vegyes technikával.)
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Ismeri a
színek kiemelő, értelmező szerepét, ezt a gyakorlati munka során tudatosan alkalmazza.Képes – képeken is – különböző minőségű felületek, anyagok árnyalt megkülönböztetésére.
Ismeri a faktúra, textúra fogalmát.
Ki tudja választani a tárgyak legjellemzőbb n
ézetét.MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
KIFEJEZÉS ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Az esztétikai minőségre nyitott magatartás.
TANANYAG
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Művekről alkotott élmény megfogalmazása.
A képzőművészeti műfajok jellemzőinek megfogalmazása a
bemutatott műalkotások alapján.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
TÁRGY ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA
TANANYAG
Szűkebb környezetünk (az esztétikus a praktikus, a divatos, az egyéni környezet ismérvei.)
Tervek készítése saját szobájuk átalakításához.
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Variációkészség a tervezésben, kitartás és pontosság a megvalósításban.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
7.OSZTÁLY
Hetente:19 óra viz.kult. és 18 óra mozgóképkult.
A VIZUÁLIS KULTÚRA TANTÁRGYI PROGRAMJA KERETÉBEN
JELENIK MEG A MOZGÓKÉPKULTÚRA ÉS MÉDIAISMERET
VIZUÁLIS NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
A legfontosabb síkbeli és térbeli kifejezőes
zközök kompozíciós és szerkesztési eljárások ismerete és alkalmazásának képességei.A legfontosabb ábrázolási eljárások és tervezési folyamatok önálló alkalmazása.
A vizuális kommunikáció főbb műfajainak ismerete.
Lehetőség szerint egy technikai médium els
ajátítása.A gondolatok és az érzelmek vizuális kifejezése.
Az esztétikai minőségre nyitott magatartás.
Látványok, jelenségek, érzelmek, elvont gondolatok térbeli és síkbeli kifejezésének képessége.
Kiemelkedő műalkotások elemzése.
Egyszerű tárgyak, terek
megtervezésének képessége.
TANANYAG
Szín: (hideg-meleg színek, színkontrasztok, a színek térhatása, dekorativitás…)
Tér: (térbeli viszonylatok térmélység, távlat, működést magyarázó rajzok készítése)
Térábrázolási rendszerek: vetület, axonometria, perspektíva.
Forma: (nagyméretű sík és térformák ábrázolása.
Játék a mozgóképpel: természetben található képszerű jelenségek: lenyomat, árnykép, tükörkép, leképezés képek
és képsorozatok, történetek mesélése, azonosulás.
FEJLESZTÉSI SZEMPONTOK
A fény színmodósító szerepének, a fény-árnyék jelentőségének ismerete.
Ismeri az alapszíneket és a kiegészítő színeket a fényszín és a festékszín közötti különbséget.
Ismeri a színek térhatását a tónus és a színkontra
sztok feszültségkeltő hatását.Ismeri, és amennyiben szükséges alkalmazni tudja rajzolás során a ’’befogadó formát’’, a nem látható éleket a ’’forgástengelyt’’, az irány- és arányméréseket.
Ismeri a plasztikus formák megjelenítése során, alkalmazza az önárnyék és a vetett árnyék jelenségeit.
Technikai kép előzményei, beszéd és látvány, képsor szerkesztése, mozgókép elemi kifejezőeszközeinek felismerése, képregény műfaji sajátosságai.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
KIFEJEZÉS ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Az esztétikai minőségre nyitott magatartás.
A gondolatok és érzelmek vizuális kifejezése.
TANANYAG
A reneszánsz művészet.
A barokk művészet.
A magyar népi építészet, bútorművesség.
Mozgókép kettős természete: reprodukció és közlés, információ és jelentés, lá
tvány és látvány értelme, hogyan gondolkodik a film?Média:Én és a televízió; audióvizuális környezetünk, képfajták, műsorok, mozi és televízió.
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Képesség műalkotások értelmezésére.
A tanult művészeti korszakok jellegzetes vonásainak egy-egy kiemelkedő alkotójának alkotásának ismerete.
Dokumentum és fikció, valósság, manipuláció, beavatkozások jelentősége, valószerűség hitelesség.
A tömegkommunikációs eszközök rendszerezése, mozi és a televízió közötti különbségek, hatásmechanizmusok, közeg, közlés, technikai rendszerek, személyes érintkezés.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
TÁRGY ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
A mindennapi tárgyak, eszközök, épületek funkciójának és jelentésének megértése.
TANANYAG
A külső és belső tér összefüggései (elképzelt környezet rendeltetésének és üzenetének megértése, összetett rendszer alapvető eleminek és összefüggéseinek ismerete).
Technikai képrögzítés alapjai: optikai rendszer, fényérzékeny anyag, pixelek, jel-átalakítók, retinális utókép.
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Adatok, források összegyűjtésének, rendszerezésének, terv, mo
dell készítésének, formába öntésének képessége.Ismerje a technikai kép(írás) jelentőségét, működését, mozgókép lényegi működését, állókép és mozgókép viszonyát.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
8.OSZTÁLY
Heti: 19 óra víz.kult. és 18 óra mozgóképkultúra.
A VIZUÁLIS KULTÚRA TANTÁRGYI PROGRAMJA KERETÉBEN
JELENIK MEG A MOZGÓKÉPKULTÚRA ÉS MÉDIAISMERET
VIZUÁLIS NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
TANANYAG
Szín: ( a színek jelenté
se, hatása mindennapjainkban, a képzőművészetekben, a reklámgrafikában.)Tér: ( téri helyzeteket, összefüggéseket magyarázó rajzok, modellek látvány után és képzeletből, térábrázolási rendszerek: vetület, axonometria, perspektíva.)
Forma: (bonyolult termés
zeti és mesterséges formák belső törvényszerűségeinek vizsgálata, magyarázó, értelmező rajzok, ábrák készítése. A fény és árnyék:a tónus finomabb formaképző szerepe.Mozgókép: kiemelés elemi eszközei: elhagyás, közeli megvilágítás, színek, hossz és tempó, ritmus, zenei hangsúlyismétlés.
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY:
A fény színmódosító szerepének, a fény-árnyék jelentőségének ismerte a plasztikus forma érzékletes megjelenítésében
A leggyakoribb érzéki csalódások ismertetése.
Leggyakoribb térábrázolási módok ismerete.
Folyamatában magyarázó rajzok készítése.
Kifejezés és értelmezés mozgókép sajátos ’’nyelvezete’’, képkivágások és kameramozgások jelentősége a mozgóképi kifejezésben, alkotásban.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
KIFEJEZÉS ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Kiemelkedő műalkotások, jelentős művészek jellemző kifejezőeszközeinek elemzése.
Tájékozottság a művészettörténet nagy
korszakaiban.TANANYAG
A klasszicizmus
Az impresszionizmus
A XX.század művészete
A magyar népművészet: viselet(szőttes, hímzés…)
Mozgókép: élmény és értelmezés: közlésformák sajátosságai, látvány, cselekmény,
Történet, elbeszélés
Tér- idő és jelenet
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Személyes élmények, érzelmek kifejezésének képessége. A bemutatott műalkotások felismerése, megszervezése.
Az ismertetett művészeti technikák felismerése, megkülönböztetése (freskó,mozaik,
fametszet)
Egy szabadon választott műalkotás ö
nálló elemzése.Film hatásmechanizmusai, fogalmak pontos értelmezése és sajátos viszonyai, cselekmény és történet közti különbség.
Szerkesztési alapelvek és sajátosságok, fogalmak tisztázása együttes hatásmechanizmus.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
TÁRGY ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA
ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
A mindennapi tárgyak, eszközök, épületek funkciójának és jelen
tésének megértése. A személyes igényeknek megfelelő tárgy vizuális megjelenítése.TANANYAG
A környezet tárgyainak vizsgálata, átalakítása egyéni szükségletek szerint.
Önálló tárgy- és téralakítás.
Kép-képmás-képzelet: moziélmény, televíziós életforma, tel
evíziónézési szokások, a műsoridő mint tulajdon, a műsoridő tagolása, műsorrend, reklám és nézettség, szakosított cstornák.FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY
Adatok, források összegyűjtésének rendszerezésének terv, modell készítésének képessége.
Televízió és mozi közötti különbségek többszempontú megközelítése.
Tömegkommunikáció néhány jellegzetes módszere.
MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY
FELTÉTELEK:
Megfelelő világítású (elsötétíthető) tanterem, vízszerzési lehetőséggel.
Szükséges eszközök: fali tábla, diavetítő, írásvetítő, vetítővászon, vi
deómagnó, televízió.Szemléltető eszközök: diasorozatok, műsoros videókazetták.
Tanulók egyéni felszerelése
ÉRTÉKELÉS
A személyre szóló értékelő visszajelzés folyamatosan zajlik a gyakorlati és az elemző tevékenységek során.
Osztályzattal csak az obje
ktíve mérhető munkát értékeljük; a jegyek elsősorban a feladatban előre meghatározott követelmények teljesülésének mértékét tükrözzék, általános (pl.ált.esztétikai) és a feladathelyzetben nem kiemelt szempontok mindig másodlagosak legyenek.A gyakorlati fe
ladatok befejezése utáni értékelésben biztosítsunk nagy szerepet a tanulók önértékelésének és az egymás munkáját értékelő szerepkörnek.Javasolt az átfogó értékelés egy-egy feladatsor vagy téma zárásaként.