1. VIZUÁLIS KULTÚRA 5-8. évfolyam

Integráció: vizuális kultúra, mozgókép-kultúra és médiaismeret.

 

5.OSZTÁLY:
Heti: 1 óra

 

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY:

  1. Az alapvető képi kifejezőeszközök, ábrázolásmódok, kompozíciós eljárások alkalmazása.
  2. Jártasság a látvány, a tárgy, a kép, műalkotás megfigyelésében és ismertetésében.
  3. Jártasság az ábrázolásban, a képi közlések kigondolásában és elkészítésében.
  4. Az alapvető kifejezőeszközök használata.
  5. A vizuális művészet műfaji tulajdonságainak megkülönböztetése.
  6. A személyes igényeknek megfelelő tárgy vizuális megjelenítése.
  7. Néhány egyszerű tárgy elkészítése minta után és önálló terv alapján.

TANANYAG

A vizuális nyelvi elemek (pont, vonal, folt, lap, test) kifejező hatása.

A fő- és mellékszínek.

A lokálszínek, színhatás.

A színek dekoratív hatása.

A művészi megjelenítés anyagainak (festék, papír, fa, műanyag, textil, fém, üveg, beton stb.) kifejező hatása.

Tér

Forma

Kompozíció

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK

Ismeri a fő- és mellékszíneket, a lokálszíneket.

Műalkotásokban felismeri a vizuális nyelvi elemeket és az egyszerűbb kompozíciós megoldásokat.

Műalkotásokban felismeri az alkalmazott anyagok, technikák és a kifejezés összefüggéseit.

Le tudja rajzolni az egyszerűbb, saját elképzelésű tárgyat elől,- felül,- és oldalnézetből.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

KIFEJEZÉS ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A vizuális művészet (festészet, szobrászat, fotó, film, stb.) műfaji tulajdonságainak megkülönböztetése.

Az alapvető kifejezőeszközök használata.

TANANYAG

A vizuális művészeti ágak megkülönböztetése.

Művészettörténet: az őskori, egyiptomi, görög és római művészet.

Műelemzés.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A bemutatott műalkotások felismerése, megnevezése.

Képes a látvány alapján készült munkáiban különböző hangulatokat, érzelmeket kifejezni.

Személyes élmények, érzelmek kifejezésének képessége.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

TÁRGY ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA

 

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A személyes igényeknek megfelelő tárgy vizuális megjelenítése.

TANANYAG

A környezet használati tárgyainak vizsgálata, az anyag, a forma, a funkció értelmezése.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Az életmód és a tárgy, berendezés stílusa, formája közötti viszony felismerésének képessége.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

6.osztály:

Heti: 1 óra

VIZUÁLIS NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

  1. Az alapvető képi kifejezőeszközök, ábrázolásmódok, kompozíciós eljárások alkalmazása.
  2. Jártasság a látvány, a tárgy, a kép, műalkotás megfigyelésében és ismertetésében.
  3. Jártasság az ábrázolásban, a képi közlések kigondolásában és elkészítésében.
  4. A gondolatok és érzelmek vizuális kifejezése.
  5. Az esztétikai minőségre nyitott magatartás
  6. A vizuális művészet műfaji tulajdonságainak megkülönböztetése.
  7. A hazai, az európai és az Európán kívüli tárgykultúra példáinak megismerésén keresztül mérlegelő és környezettudatos magatartás kialakítása.
  8. Néhány egyszerű tárgy elkészítése minta után és önálló terv alapján.

 

TANANYAG

Szimmetrikus, centrális, tengelyes kompozíció,

Térkifejezés rajzban.

Forma (belső felépítés, szerkezetmodellek, textúra, faktúra,…)

Szín (színek ereje, intenzitása, színharmóniák, a fény hatása a színekre, színreflex).

Anyagok, technikák (vázolás ecsettel, filctollal, ceruzával; foltképzés ceruzával tollal, képalkotás vegyes technikával.)

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Ismeri a színek kiemelő, értelmező szerepét, ezt a gyakorlati munka során tudatosan alkalmazza.

Képes – képeken is – különböző minőségű felületek, anyagok árnyalt megkülönböztetésére.

Ismeri a faktúra, textúra fogalmát.

Ki tudja választani a tárgyak legjellemzőbb nézetét.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

 

KIFEJEZÉS ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Az esztétikai minőségre nyitott magatartás.

TANANYAG

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Művekről alkotott élmény megfogalmazása.

A képzőművészeti műfajok jellemzőinek megfogalmazása a

bemutatott műalkotások alapján.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

 

TÁRGY ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA

TANANYAG

Szűkebb környezetünk (az esztétikus a praktikus, a divatos, az egyéni környezet ismérvei.)

Tervek készítése saját szobájuk átalakításához.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Variációkészség a tervezésben, kitartás és pontosság a megvalósításban.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

 

7.OSZTÁLY

Hetente:19 óra viz.kult. és 18 óra mozgóképkult.

A VIZUÁLIS KULTÚRA TANTÁRGYI PROGRAMJA KERETÉBEN

JELENIK MEG A MOZGÓKÉPKULTÚRA ÉS MÉDIAISMERET

VIZUÁLIS NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A legfontosabb síkbeli és térbeli kifejezőeszközök kompozíciós és szerkesztési eljárások ismerete és alkalmazásának képességei.

A legfontosabb ábrázolási eljárások és tervezési folyamatok önálló alkalmazása.

A vizuális kommunikáció főbb műfajainak ismerete.

Lehetőség szerint egy technikai médium elsajátítása.

A gondolatok és az érzelmek vizuális kifejezése.

Az esztétikai minőségre nyitott magatartás.

Látványok, jelenségek, érzelmek, elvont gondolatok térbeli és síkbeli kifejezésének képessége.

Kiemelkedő műalkotások elemzése.

Egyszerű tárgyak, terek megtervezésének képessége.

 

TANANYAG

Szín: (hideg-meleg színek, színkontrasztok, a színek térhatása, dekorativitás…)

Tér: (térbeli viszonylatok térmélység, távlat, működést magyarázó rajzok készítése)

Térábrázolási rendszerek: vetület, axonometria, perspektíva.

Forma: (nagyméretű sík és térformák ábrázolása.

Játék a mozgóképpel: természetben található képszerű jelenségek: lenyomat, árnykép, tükörkép, leképezés képek

és képsorozatok, történetek mesélése, azonosulás.

FEJLESZTÉSI SZEMPONTOK

A fény színmodósító szerepének, a fény-árnyék jelentőségének ismerete.

Ismeri az alapszíneket és a kiegészítő színeket a fényszín és a festékszín közötti különbséget.

Ismeri a színek térhatását a tónus és a színkontrasztok feszültségkeltő hatását.

Ismeri, és amennyiben szükséges alkalmazni tudja rajzolás során a ’’befogadó formát’’, a nem látható éleket a ’’forgástengelyt’’, az irány- és arányméréseket.

Ismeri a plasztikus formák megjelenítése során, alkalmazza az önárnyék és a vetett árnyék jelenségeit.

Technikai kép előzményei, beszéd és látvány, képsor szerkesztése, mozgókép elemi kifejezőeszközeinek felismerése, képregény műfaji sajátosságai.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

KIFEJEZÉS ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Az esztétikai minőségre nyitott magatartás.

A gondolatok és érzelmek vizuális kifejezése.

TANANYAG

A reneszánsz művészet.

A barokk művészet.

A magyar népi építészet, bútorművesség.

Mozgókép kettős természete: reprodukció és közlés, információ és jelentés, látvány és látvány értelme, hogyan gondolkodik a film?

Média:Én és a televízió; audióvizuális környezetünk, képfajták, műsorok, mozi és televízió.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Képesség műalkotások értelmezésére.

A tanult művészeti korszakok jellegzetes vonásainak egy-egy kiemelkedő alkotójának alkotásának ismerete.

Dokumentum és fikció, valósság, manipuláció, beavatkozások jelentősége, valószerűség hitelesség.

A tömegkommunikációs eszközök rendszerezése, mozi és a televízió közötti különbségek, hatásmechanizmusok, közeg, közlés, technikai rendszerek, személyes érintkezés.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

TÁRGY ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A mindennapi tárgyak, eszközök, épületek funkciójának és jelentésének megértése.

TANANYAG

A külső és belső tér összefüggései (elképzelt környezet rendeltetésének és üzenetének megértése, összetett rendszer alapvető eleminek és összefüggéseinek ismerete).

Technikai képrögzítés alapjai: optikai rendszer, fényérzékeny anyag, pixelek, jel-átalakítók, retinális utókép.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Adatok, források összegyűjtésének, rendszerezésének, terv, modell készítésének, formába öntésének képessége.

Ismerje a technikai kép(írás) jelentőségét, működését, mozgókép lényegi működését, állókép és mozgókép viszonyát.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

 

8.OSZTÁLY

Heti: 19 óra víz.kult. és 18 óra mozgóképkultúra.

 

A VIZUÁLIS KULTÚRA TANTÁRGYI PROGRAMJA KERETÉBEN

JELENIK MEG A MOZGÓKÉPKULTÚRA ÉS MÉDIAISMERET

 

VIZUÁLIS NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ

 

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

  1. A legfontosabb síkbeli és térbeli kifejezőeszközök kompozíciós és szerkesztési eljárások ismerete és alkalmazásának képességei.
  2. A megfigyelés, leírás, elemzés, értelmezés, ítéletalkotás képességei a tárgyak, képek és műalkotások elemzésében.
  3. Képesség, látvány, jelenség, gondolat értelmező, eligazító, magyarázó, közlő ábrázolása.
  4. A legfontosabb ábrázolási eljárások és tervezési folyamatok önálló alkalmazása.
  5. A vizuális kommunikáció főbb műfajainak (sajtó, tv.) történetéből a jelentős események ismerete.
  6. Egy technikai médium használatának elsajátítása.
  7. Látványok, jelenségek, érzelmek, elvont gondolatok térbeli és síkbeli kifejezésének képessége.
  8. Kiemelkedő műalkotások, jelentős művészek jellemző kifejezőeszközeinek elemzése
  9. Tájékozottság a művészettörténet nagy korszakaiban.
  10. Jártasság a kifejezés hagyományos és újszerű technikáinak használatában.
  11. Egyszerű tárgyak, terek megtervezésének képessége.
  12. Történeti korszakok néhány jellemző tárgyának ismerete, a korstílus felismerése.

 

TANANYAG

Szín: ( a színek jelentése, hatása mindennapjainkban, a képzőművészetekben, a reklámgrafikában.)

Tér: ( téri helyzeteket, összefüggéseket magyarázó rajzok, modellek látvány után és képzeletből, térábrázolási rendszerek: vetület, axonometria, perspektíva.)

Forma: (bonyolult természeti és mesterséges formák belső törvényszerűségeinek vizsgálata, magyarázó, értelmező rajzok, ábrák készítése. A fény és árnyék:a tónus finomabb formaképző szerepe.

Mozgókép: kiemelés elemi eszközei: elhagyás, közeli megvilágítás, színek, hossz és tempó, ritmus, zenei hangsúlyismétlés.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY:

A fény színmódosító szerepének, a fény-árnyék jelentőségének ismerte a plasztikus forma érzékletes megjelenítésében

A leggyakoribb érzéki csalódások ismertetése.

Leggyakoribb térábrázolási módok ismerete.

Folyamatában magyarázó rajzok készítése.

Kifejezés és értelmezés mozgókép sajátos ’’nyelvezete’’, képkivágások és kameramozgások jelentősége a mozgóképi kifejezésben, alkotásban.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

 

KIFEJEZÉS ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Kiemelkedő műalkotások, jelentős művészek jellemző kifejezőeszközeinek elemzése.

Tájékozottság a művészettörténet nagy korszakaiban.

TANANYAG

A klasszicizmus

Az impresszionizmus

A XX.század művészete

A magyar népművészet: viselet(szőttes, hímzés…)

Mozgókép: élmény és értelmezés: közlésformák sajátosságai, látvány, cselekmény,

Történet, elbeszélés

Tér- idő és jelenet

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Személyes élmények, érzelmek kifejezésének képessége. A bemutatott műalkotások felismerése, megszervezése.

Az ismertetett művészeti technikák felismerése, megkülönböztetése (freskó,mozaik,

fametszet)

Egy szabadon választott műalkotás önálló elemzése.

Film hatásmechanizmusai, fogalmak pontos értelmezése és sajátos viszonyai, cselekmény és történet közti különbség.

Szerkesztési alapelvek és sajátosságok, fogalmak tisztázása együttes hatásmechanizmus.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

 

TÁRGY ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

A mindennapi tárgyak, eszközök, épületek funkciójának és jelentésének megértése. A személyes igényeknek megfelelő tárgy vizuális megjelenítése.

TANANYAG

A környezet tárgyainak vizsgálata, átalakítása egyéni szükségletek szerint.

Önálló tárgy- és téralakítás.

Kép-képmás-képzelet: moziélmény, televíziós életforma, televíziónézési szokások, a műsoridő mint tulajdon, a műsoridő tagolása, műsorrend, reklám és nézettség, szakosított cstornák.

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNY

Adatok, források összegyűjtésének rendszerezésének terv, modell készítésének képessége.

Televízió és mozi közötti különbségek többszempontú megközelítése.

Tömegkommunikáció néhány jellegzetes módszere.

MINIMÁLIS KÖVETELMÉNY

FELTÉTELEK:

Megfelelő világítású (elsötétíthető) tanterem, vízszerzési lehetőséggel.

Szükséges eszközök: fali tábla, diavetítő, írásvetítő, vetítővászon, videómagnó, televízió.

Szemléltető eszközök: diasorozatok, műsoros videókazetták.

Tanulók egyéni felszerelése

ÉRTÉKELÉS

A személyre szóló értékelő visszajelzés folyamatosan zajlik a gyakorlati és az elemző tevékenységek során.

Osztályzattal csak az objektíve mérhető munkát értékeljük; a jegyek elsősorban a feladatban előre meghatározott követelmények teljesülésének mértékét tükrözzék, általános (pl.ált.esztétikai) és a feladathelyzetben nem kiemelt szempontok mindig másodlagosak legyenek.

A gyakorlati feladatok befejezése utáni értékelésben biztosítsunk nagy szerepet a tanulók önértékelésének és az egymás munkáját értékelő szerepkörnek.

Javasolt az átfogó értékelés egy-egy feladatsor vagy téma zárásaként.