[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Donkó Katalin - Gáspár Anita -Mikola Rita
A NEMZETI IDENTITÁS KÉRDÉSE MA
MAGYARORSZÁGON
(EURÓPAISÁG ÉS MAGYARSÁG)
“Elfussunk? Nincs hová, sohun másutt Magyarországot
meg nem találjuk, senki a maga országábul barát-ságunkért
ki nem megyen, hogy minket helyheztessen belé:
az mi nemes szabadságunkért az ég alatt sohun nincs,
hanem Pannóniában...
Itt győznötök vagy halnotok kell.”
(Zrínyi Miklós)
Tartalom:
Nemzet és haza
A nevelés
Az oktatás
Politika
Jobboldal
Nemzet és haza
- milyen nagyszerű fogalmak! Milyen nehezen megfogalmazhatóak!
Nehezen találunk két embert, akik ugyanúgy határozná
meg őket. Mind a kettő a lelkünkben él. Összetart,
összefog bennünket. Nemzetként élünk e hazában.
A hazánkban Magyarországon, egy kis országban a Kárpát-medencében.
Büszkeséggel nézhetünk vissza a múltunkra,
az 1100 éves történelmünkre, bár nemzetről
alig 200 éve, a XIX. század elejétől beszélhetünk.
Nemzeti énekünkben, a Himnuszban is megénekelt zivataros
századok után a ma embere szabadon szeretheti a hazáját.
Nem idegen uralom alatt, nem elnyomva az érzést, hanem demokratikusan,
szabadon. Lehet, hogy éppen ezért olyan nehéz?
Hazaszeretet - egy újabb fogalom, amelyet
mindenki ért, de mindenki másképp határoz meg,
csakúgy mint a szeretetet, szerelmet, érzelmet, vagy akár
az anyaságot. A hazaszeretetnek éppúgy mindenkinek
a sajátjának kellene lennie, mint az erkölcsi értékeknek,
mint annak, hogy egyik ember a másiknak nem veszi el az életét.
A hazaszeretet nehéz és veszélyes dolog. Nehéz,
mert nem tanítják, mert nincsenek meghatározott keretei,
nincs általánosan elfogadott normája. Veszélyes,
mert eszközként felhasználható az erkölcsi
normáknak ellentmondó célok eléréséhez.
Veszélyes a túlzásba vitele, de mi az hogy túlzásba
vitel? Kényes kérdés a hazaszeretetről beszélni.
Aki nem érzi, annak nem lehet megmagyarázni, mi az. Aki érzi,
annak miért beszélünk róla? Mert kell beszélni
róla, éppen azért, mert érezzük, és
mert veszélyes is lehet.
A hazaszeretet, a “magyarnak lenni” érzés nincs
genetikailag bennünk. Talán születésünk után
a levegővel szívjuk be, a földdel “amelyen annyiszor apáink
vére folyt” épül belénk - nem szép és
magasztos gondolat? Ésszerűen gondolkodva viszont azt kell mondanunk,
hogy a közösségtől, a társadalomtól kapjuk.
Akkor nincs benne semmi varázslat? De van! Már maga az
érzés is varázslat: ez a semmihez sem fogható
büszkeség, az ősök, a hősök tisztelete, az összetartozásunk,
a szívdobogás és a visszafojtott könnyek, ha
a Himnuszt énekeljük - mi más ha nem varázslat?
15 millió ember, akik valamilyen módon egyek, akik tudnak
valamit, amit mások nem, akiknek olyan értékeik vannak,
amilyenek másoknak nem. De másoknak vannak más értékeik,
mások is éppúgy összetartoznak. Mi nem állunk
a többi ember fölött, büszkeségünk nem
szabad, hogy el is vakítson bennünket.
Nem csak a magyar népdal szép, nem csak a mi szemünkbe
gyűlnek könnyek, ha a himnuszunkat hallgatjuk, semmivel sem vagyunk
jobbak más népeknél, mint ahogy rosszabbak sem. Ez
az amit soha nem szabad elfelejtenünk, és akkor nem lesz baj.
Akkor nem lehet kihasználni a hazaszeretet, akkor senkinek sem lesz
kára belőle, akkor boldogan élhetünk vele, benne.
Az előbb 15 millió magyar említettünk. Mert sokan
élnek még távol, kívül a mesterséges
határokon. Fizikailag távol a hazájuktól. De
vajon a szívükben is távol? Sokan úgy gondolják,
távol “könnyebb” magyarnak lenni. Mert ami az itt élőknek
természetes, olyannyira, hogy szinte már oda sem figyelnek
rá, az a más országokban élőknek nem. Más
országokban nem nemzeti ünnep március 15-e, vagy október
23-a. Máshol nem olyan könnyű mindig magyarul beszélni,
a magyar szavakban megmártózni. Ezért a kint élők
szorosabban összetartanak, mint mi itthon. A távol élőknek
fontos a nemzeti kultúrájuk ápolása és
megőrzése. Ők többek valamivel, amit mi nem érzünk.
Ez a valami a honvágy. Ha közülünk bárki külföldre
megy, természetes a honvágya: hiányzik a család,
a barátok, egy idő után a magyar szó. Ha hazajövünk,
jó itthon lenni, de egy idő után újra természetessé
válik. Az emigránsok nagyon sokáig nem tudtak haza
jönni. Honvágyuk ellen védekezni kellett, mert kínzó
érzés volt. Pedig milyen szép szó ez: honvágy
. Vágyni a hont, a hazát tehetetlenül, fájdalmasan.
Próbálták enyhíteni a fájdalmat, összetartottak
,ünnepelték a nemzeti ünnepeket, együtt énekeltek
és beszélgettek magyarul. Sok író költő
kényszerült külföldre a politikai változások
miatt. A különös érzésről így ír
Márai Sándor: “Egy nemzet soha nem kezdhet exodusba. Máskülönben
sem lehet megkövetelni az emberektől, hogy évtizedeken át
hősök legyenek - és a hős is legtöbbször a fuite
en avant hőse. Más az író, a nevelő helyzete.
De ez mind közömbös, ha az író, aki elhatározza,
hogy kézbe veszi a vándorbotot, a 10 millió vagy még
több emberre gondol, azokra, akik odahaza maradnak és - akármi
következik is - otthon kell megélniök mindent, ami elkövetkezik.
Az író, mikor elmegy hazulról, ennek az elhagyott
népnek örökké számadással tartozik,
mert csak azon a nyelven író, amelyet ez a nép beszél.
Ha átlépi az országhatárt, nyomorék
lesz, aki mesterséges mankók - néha kitűnő protézisok,
de mégis mindig mankók - nyomorékokat támogató
műszerek segítségével támolyog a földrészeken.
Egy angol, francia, olasz vagy német nem tudja megérteni,
mit jelent egy társtalan, magányos nép nyelvén
írónak lenni a világban? Ezzel is számolni
kell. És sok mindennel még: például azzal,
hogy a szabadságnak igen nagy ára van. Sehol nem várnak
az emigránsra, legföllebb megtűrik. Aki ezt a nagy árat
nem hajlandó megfizetni, okosabban cselekszik, ha otthon marad.
Mert mihelyt elhagyja ezt a különös, minden veszélyességével
mégis védettséget jelentő helyzetet, ami az otthon
szolidaritása, veszélyzónából veszélyzónába
lép. Mindezt tudni kell értelemmel is, ösztönösen
is... de mindent túlkiabált egy hang, amely most éppen
olyan félreérthetetlen volt, mint az a másik, amely
a párizsi éjszakában reám kiáltott,
hogy menjek haza írni és élni a magyar nyelvbe. Most
mást mondott a Hang. Azt mondta, el kell menni ebből az országból,
mert itt már nem lehet szabadon hallgatni.” (Föld! Föld!,
1972) Márai sok olyan dolgot elmondott, amiről nekünk ma
élőknek fogalmunk sem lehet. Egy nemzet nem kezdhet kivonulásba,
tehát “itt élnünk, halnunk kell” !
Ezen a földön élünk. De hogyan? Mi itt most csak
a tanulmányunk témáját érintő hogyanra
gondolunk. Az eddig leírt dolgok igazak, de szomorúan kell
mondanunk, hogy nem általánosak, nem az egész társadalmat
érintik. És itt fogalmazódik meg a problémánk
is. A környezetünkben, és a középiskolás
fiatalok körében egy furcsa érzést, jelenséget
kell tapasztalnunk. Valaminek a hiányát, egyfajta nihilizmust.
A fiatalokat nagyon sok minden érdekli, de nagyon sok minden van
ami nem érdekli. Ha az életkorral járó kamaszos
kiábrándultságot nem is vesszük figyelembe, elszomorító,
néha kétségbeejtő az, ahogyan a tizenévesek
ehhez a kérdéshez, a nemzeti identitáshoz viszonyulnak.
A problémánk tehát az identitásbeli nihilizmus.
A nemzeti identitásnak az értékrend szerves részének
kellene lennie. A kamaszkorban természetes a bizonytalanság,
az útkeresés, a lázadás. Ilyenkor igyekszünk
kézbe venni az életünket, és “szabadon”,
vagyis sokszor a szülőkkel szembefordulva alakítani a véleményünket.
Sok mindent fölösleges kötöttségnek érzünk,
igyekszünk szabadulni, igazán át sem gondolva annak
a dolognak a jelentőségét, fontosságát, amitől
menekülünk. A társadalmi normák, a biztonságos,
unalmas, egyhangú élet ellen a különböző
ifjúsági szubkultúrák jelentik a látszatmegoldást.
Nem akarjuk elfogadni, hogy nem lehet gyökerek nélkül
élni.
Pedig az élethez igenis szükség van a biztos háttérre,
a forrásra amelyből meríthetünk, amely a bizonytalanságban
erőt ad a továbbhaladáshoz. Ez a forrás lehet a
család, de lehet a kultúránk, a múltunk is.
A nemzeti gyökereink. A múltba fordulás sokaknak a konzervatív
életet jelenti, ami nem egyeztethető össze az ifjúság
“Élj a mának és gyorsan!” életérzésével.
A régi értékek biztonsága fölösleges
kötöttségnek látszik, ami nem tartást, hanem
röghöz kötöttséget jelent. E mellett a mai ifjúsági
kultúra bizonyos nemzetközi jelleget öltött. A zene,
az öltözködés, a divat követése egyre
gyorsabb ütemben halad. A fogyasztói társadalomban az
életritmus felgyorsult, és a sodrásba a fiatalok is
bele kerültek, sőt már bele is születtek. Adva van tehát
az új életforma a régivel szemben: a pénzre
épülő felgyorsult élet, mindent meg akarok kapni,
mindent ki akarok próbálni, nekem az újdonság
kell, mindenből a legújabb, különben úgy érzem,
lemaradok valamiről. Az ilyen érzésekkel szemben a régi
dolgok, kulturális értékek megőrzése, fenntartása
sokaknak fölöslegesnek látszik. A fiatalok nagy hányadának
szemében a hagyomány és a modernség egymással
ellentétben áll, egymást kizáró fogalmak,
úgy érzik választani kell. Miért kell nekik
március 15-ét ünnepelni? Hülyeség! A Himnuszt
énekelni felállva, vagy csak csendben beszélgetés
nélkül végighallgatni, talán magukba fordulni?
“Fölösleges! És ciki is...” Ez probléma. Miért
alakult így? Feltételezzük, hogy senkit nem neveltek
erre. Akkor az ellenkezőjére?
A nevelés
ebben a kérdésben is nagyon nagy hangsúlyt
kap. Elsősorban a család feladata a gyermekeknek megadni az alapvető
értékeket. Sok más mellett, a hazaszeretetet, mint
alapvető értéket is. A kisgyermek azokat a viselkedésformákat
sajátítja el, követi, amit a családjában
megtanul. Vagyis ha már egészen kicsi korától
fogva megtanulja tisztelni a nemzeti értékeket, akkor az
védelmet jelent majd neki később, olyan védelmet,
melyet a külső hatások, az új ideológiák,
vagy a kamaszkor válsága sem tud megszüntetni. Ezért
az identitásbeli nihil okát is elsősorban a nevelésben,
a családban kell keresni.
A politika kezében a nemzeti érzelmek sokszor eszközként
jelentek meg. Századunk történelmében nyomon
követhetjük ennek a megjelenését, a változásait.
A húszas évek kis rigmusa: “Csonka Magyarország nem
ország, egész Magyarország mennyország.”, mély
nyomokat hagyott az akkor felnövőkben. Nagyszüleink gondolkodásán
mérhetjük le ezt.
Később a szovjet minta utánzása, az internacionalista
jelleg kiterjesztése vált uralkodóvá. Szüleink
gyermekkorában a politikát a “puha diktatúra” jellemezte.
Ekkor az emberek távol kerültek a politikától,
nem foglalkoztak vele, 1956-ban és az utána történtek
félelemmel töltötték el őket. Jobbnak látszott
békésen meghúzódni, nem beszélni. A
nemzeti érzelmek szembe kerültek az internacionalista propagandával,
inkább megtűrt jelenségnek látszottak. Ebben a csendben
nőttek fel sokunk szülei. Számukra nem elsődleges fontosságú
a “magyarnak lenni” érzés, egyrészt a múlt
miatt, másrészt a mindennapos megélhetési problémák
miatt. Nem lehet úgy kellő figyelmet fordítani arra, hogy
a gyereknek magyar népmesét olvassunk, magyar népdalokat
tanítsunk, mikor az az elsődleges, hogy kenyeret rakjunk az asztalra
- mondják sokan. A család biztonságát veszélyezteti
a létbizonytalanság, így nem hogy a nemzeti identitás
biztonságát, de néha még az optimista, kiegyensúlyozott
élet biztonságát sem tudják megadni a gyerekeknek.
Azok, akik több állás után futnak, hogy
anyagi biztonságot teremtsenek, sokszor a pénzzel próbálják
pótolni a gyereküktől elvett időt. Ezeknek a fiataloknak
a bizonytalanságát célozzák meg azok a hamis
ideológiák, melyek a nemzeti érzelmekre próbálnak
alapozni, azt próbálják meg kihasználni. Hogyan
lehet ez, ha a fenti sorokban épp azt bizonygattuk, hogy a családok
nem adnak nemzeti identitást a neveléssel? Egyrészt
úgy, hogy nem azt állítottuk, hogy semmilyen értéket
nem adnak, hanem azt, hogy nem megfelelő mennyiségűt, és
minőségűt adnak. Másrészt a családon
kívül egy másik fontos színtéren is folyik
az ifjúság nevelése, és ez az
oktatási rendszer.
Az óvoda és az iskola az, ahol a felnövekvő
nemzedéket alakítani lehet. Nagyon sok és felelősségteljes
feladat hárul a pedagógusokra. Amikor a család válságának
jelenségével kell számolnunk, az oktatás egyre
nagyobb hangsúlyt kell hogy kapjon. A felfokozott életritmus
mellett, a gyerekek már az iskolában is, egészen kicsi
kortól fogva egy teljesítménycentrikus szemlélettel
találkoznak. Mondhatjuk: ma már gyermeknek lenni sem boldogság.
A kényszer, hogy teljesíteni kell, meg kell felelni az elvárásoknak,
hogy majdan jobb életkörülményeink legyenek, egyre
korábban és korábban megjelenik. Ott, ahol az információ
egyre értékesebbé válik, a hangsúly
más tantárgyakra helyeződik át, mint korábban.
Az informatika, a nyelvek és a természettudományok
azok, melyek még nagyobb teret kapnak. A humán területek,
a magyar nyelv és irodalom, és a történelem az,
mely leginkább alkalmas a nemzeti identitás kialakítására,
erősítésére. Ha van rá idő. Az információs
világ értékei mellett nem szabadna azonban elfelejteni
a belső világ értékeinek fontosságát
sem. Az óvodában még hallunk népmeséket,
játszunk régi játékokat. A gyerekek ekkor már
találkoznak a nemzetközi kultúrával is, nagyon
fontos lenne tehát megtanítani nekik a magyarságról
amit lehet, pontosabban fogalmazva megmutatni, hogy milyen izgalmas és
sokszínű a népművészet, a régi világ,
és ezzel felkelteni az érdeklődésüket, hogy
kialakuljon bennük egy belső igény a megismerésre,
a tanulni vágyásra. Ez az általános iskolák
alsóbb osztályaiban is szükséges. Később
a történelem és magyar irodalom tanításában
kaphat helyet ez a feladat, az ének-zene és a rajz mellett.
Ez utóbbi kettőben sokkal inkább hangsúlyosnak kellene
lennie a népművészetnek. Hozzáértés
híján nem akarjuk átalakítani a tanterveket,
csak arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy mi, mint
érintettek miben látunk lehetőséget. Fontos persze
azt is megjegyezni, hogy a politikai helyzet miatt nem mindig lehetett
azt tanítani, ami a megfelelő lett volna. Ma viszont lehet. Ma
lehet beszélni költőkről és történetekről,
és eseményekről, amik megtörténtek. A gyerekek,
a fiatalok nagyon érzékenyek, meg lehet őket ragadni az
érzelmeken keresztül. Érzelmeken keresztül kell
hatni ránk. A nemzeti identitás kialakítása
is az érzelmeken keresztül lehetséges. A nihil helyett
kell valami. Igenis hat a fiatalokra, ha valaki példát mutat
nekik hazaszeretetből az iskolában. A szülők viselkedésformája
után a pedagógusok viselkedése az, ami mintaként
szolgál. Ha a diák látja, hogy a tanára is
kitűzi a kokárdát, és hangosan énekli a Himnuszt
és a Szózatot, és ott van az iskolai ünnepélyen,
akkor talán követni fogja a példáját.
Persze ez nem ilyen egyszerű, de lehet, hogy van valaki, akinek talán
ez a mozzanat jelenti azt az érzelmi töltést, amire
szüksége van. És ha csak pár ember is, azért
a pár emberért is érdemes.
A középfokú oktatási intézményekről
is beszélnünk kell. Itt már nagyobb különbség
van iskola és iskola között. A gimnázium mást
nyújt a diákjainak, mint egy szakközépiskola
vagy egy szakmunkásképző intézet.
A kamaszkori bizonytalanság ezekben a középiskolás
években teljesedik ki. A már fentebb említett hamis
ideológiai irányzatok ekkor a legveszélyesebbek. Amivel
itt is számolni kell, az az információ hiánya.
Tapasztaltuk, hogy sokan közülünk, de az idősebbek közül
sem tudják azt, hogy miről is van szó, ha például
a hungaristákról vagy a skinheadekről beszélünk.
Egy-egy dolog szimpatikusnak tűnhet valakinek az ő programjukból,
s úgy gondolhatja ez az amire szüksége van. Az iskolákban
a problémákról nem beszélnek nyíltan,
így kezelni sem lehet őket. A középiskolákban
már végképp nincs idő a diákok érzelmeivel
foglalkozni, mert a teljesítményen van a legnagyobb hangsúly.
Van olyan tanár, aki a saját bevallása szerint szeretne
többet beszélni a nemzetről, a hazáról, szeretné
elmondani, hogy mit jelent, de nincs rá idő és kénytelen
lemondani róla. Így a diákoknak nem tűnhet fontosnak
a hovatartozás. Pedig az továbbra is az, sőt egyre fontosabb
lesz. Nem akarunk a már meglevők mellé még több
sztereotípiát gyártani, azt azonban el kell fogadnunk
tényként, hogy az iskolai végzettség szintjének
változásával a nemzeti identitás, vagy az identitásbeli
nihilizmus is változik. De az talán meglepő lehet, hogy
az eltérés nem olyan nagy mértékű, mint ha
például a drogfogyasztók számának különbségét
nézzük egy gimnázium és egy szakképző
iskola között. A magyarságtudat alakulását
és milyenségét nem lehet iskolai végzettség
szintjéhez kötni. A gimnazisták között is
egyre nagyobb számban vannak olyanok, akiknek nem fontosak a nemzeti
értékek, ugyanakkor a szakközépiskolások
között egyre többen vallják, hogy ez fontos. Hogyan
alkothatunk akkor kategóriákat? De miért akarunk mindig
csoportokat alkotni? A hazaszeretet nem “szakaszolható”, nem mérhető
ilyen egyszerűen. Ez annál bonyolultabb és sokkal árnyaltabb
téma.
Minthogy arra a kérdésre, hogy mit jelent
a szerelem, ugyanúgy arra a kérdésre is, hogy mit
jelent valakinek magyarnak lenni, annyiféle válasz létezik,
ahány embert megkérdezünk. A két véglet
a “Mindent ” és a “Semmit” között ezer és ezerféle
válasz van. Amiből következtetést tudunk levonni,
talán az, hogy e két választ mennyien adják.
De még ebben sem bízhatunk. Hiszen sokan, akik a “Semmit”
választ adják, azért mondják ezt, mert még
nem gondolkodtak el azon, hogy mit is jelent. Természetes, adott
állapot. Azért nem tudják, mert nem érzékelik.
Mint ahogy éhség nélkül nem tudnánk
mi az, jóllakni; fáradtság nélkül, pihenni;
szenvedés nélkül, boldognak lenni; ha még nem
láttuk más szemszögből, akkor nagyon nehéz
arra válaszolni, hogy mit jelent magyarnak lenni.
Akik örökségbe kapták, nem tudják milyen
nagy dolog a Szabadság. Akik születésünkkor megkaptuk
a magyar állampolgárság jogát nem mindig tudjuk
értékelni. Ezért sem szabad teret engedni az idegengyűlöletnek.
Ha csak mi lennénk, nem tudnánk mihez viszonyítani,
akkor hogyan értékelhetnénk a kultúránk,
a múltunk? Akkor miért kellene azt tisztelnünk, mi lenne,
ami motiválna bennünket? Ha nem látnánk, nem
ismerhetnénk mások művészetét, akkor hogyan
tudnánk szépnek látni a sajátunkat, hogyan
vennénk észre, hogy ismerjük azt, amiről szól?
Ez az amit kevesen tudnak, és ez az amit nem mondanak el azok, akik
rájöttek. Pedig kell! És kell hozzá a szó,
hogy elmondhassuk, és hogy megérthessük.
Vannak akik ápolják, őrzik a szót, a magyar
szót. A nyelvvel együtt őrzik a szokásokat, a hagyományokat,
a kultúrát. Mások is felismerték, hogy nem
szabad hagyni, hogy elvesszenek a gyökereink. Vagy talán felismerték
a szépséget. Vannak hagyományőrzőink, múzeumaink.
Tanítják a néptáncot, és táncolják,
és érzik egyre többen. Vannak akik magukra húzzák
a huszárok egyenruháját és felvonulnak. Magunk
is tanúi voltunk egy megemlékezésnek, aminek keretében
újjászentelték az 1868-as II. Jászkun
Gyalogos Hadezred obeliszkjét. A rendezvényt a Szolnoki Katonai
Hagyományőrző Alapítvány tagjai és osztrák
társaik szervezték.
Ez apróságnak tűnik ugyan, mégis szép
példája a kultúránk megőrzésének.
Mi a fonóba már nem mehetünk, de elmehetünk kézművestáborokba,
megtanulhatjuk a kosárfonást, fazekasságot, szövést.
Elmehetünk megnézni a nagy magyar pusztát, gyönyörködhetünk
az ősi magyar már majdnem eltűnt állatokban. Olvashatjuk
a mondáinkat, meséinket. Persze eddig is megtehettük,
de ma talán egyre többen és többen teszik.
Jó volna, ha még több ilyen hely lenne, ahol
tehetjük. Jó volna, ha nem csak a turistáknak lenne
lehetőségük arra, hogy részesei legyenek a programoknak.
Jó volna még nagyobb nyilvánosság. Mert bár
aki akar, az így is eljut ezekre a helyekre, ezekre a programokra,
de csak az, aki nagyon akar. Vannak, akik szeretnének de nincs lehetőségük
arra, hogy részt vegyenek a hagyományőrző rendezvényeken.
Szomorú, hogy ma Magyarországon ahhoz, hogy rendszeresen
részt vegyünk a kulturális életben, pénz
kell, nem kevés pénz. A hagyományőrzés szinte
mozgalomszámba megy, és nem természetes, magától
értetődő tevékenység.
Bár vizsgálódásunk kezdetekor elsősorban
eszmei-érzelmi síkon próbáltunk témánkkal
foglalkozni, rájöttünk, hogy a nemzeti identitás
olyan átfogó, az élet majd’ minden színterén
jelentkező kérdés, hogy egy másik oldalról
is kutatnunk kell a teljesebb megértés érdekében.
Ez a másik oldal:
a politika.
A gazdaság, a társadalom és
a politika oly mértékben összefügg, hogy szinte
lehetetlen egyiket a másik nélkül vizsgálni.
Az előző politikai rendszerben az internacionalista jelleg volt a meghatározó,
ahol először voltunk elvtársak, és csak utána
magyarok. Először énekeltük az Internacionálét,
csak utána a Himnuszt. A mélyen vallásellenes szovjet
mintájú kommunista rendszer “intelligens” vezetői
át akarták íratni Illyés Gyulával és
Kodály Zoltánnal magyar nemzeti himnuszunk szövegét
és zenéjét, csak azért, mert az az Isten szóval
kezdődik. Ez is jelzi, akkor mennyire háttérbe szorították
a nemzeti értékeket. A politika és a nemzeti identitás
kérdését jelenleg egy fontos aktuálpolitikai
kérdés, Magyarország Európai Unióhoz
való csatlakozása is (!) befolyásolja.
Lothar Ungerer Az Európai Unióról röviden
című kis füzetében a következőket olvastuk.
“A nemzetállam fogalma a jelenlegi alkotmányokban számos
területen már elavult. Az olyan problémákat,
mint az energia - és nyersanyagellátás, a népvándorlás,
a belső, illetve külső biztonság, a környezetvédelem
kérdéseit, a nemzetállam szintjein nem lehet megoldani...
Az EK politikai rendszerére jellemző, hogy a tagállamok
politikai hatalmukat átruházzák az EK-ra. A tagállamok
nemzeti szuverenitásuk bizonyos részét ( törvényhozói
hatalom ) az EK szerveinek engedik át. Ezáltal válik
az EK szupernacionális ( nemzetek feletti, államok feletti
) szervezetté, amely saját felségjogokkal, kötött
hatalmi jogokkal rendelkezik és a tagállamokra közvetlenül
hat... Az Európa Parlamentben 1989-ben az 518 képviselőből
a 4 legnépesebb tagállam ( NSZK, Franciaország, Nagy-Britannia
és Olaszország ) egyenként 81-et, Spanyolország
60-at, Hollandia 25-öt, Belgium,
Görögország, Portugália egyenként 24-et,
Dánia 16-ot, Írország 15-öt, Luxemburg 6-ot delegált.”
Látható tehát, hogy a kis országok kegyeiért
hogyan versenghetnek fontosabb döntéseknél a nagy országok.
Ám a kis országok úgy gondolják, az EU
tagjaiként érdekeiket sokkal jobban érvényesítve,
védve vehetnek részt a “nagypolitikában” . Olyan kérdésekre
kerestük ezután a választ, hogy például
a nemzeti hovatartozás kérdése felől nézve,
milyen előnyei illetve hátrányai vannak-lehetnek a csatlakozásnak,
mennyire áll fenn a magyarság asszimilálódásának,
beolvadásának veszélye, és hogy a csatlakozás
után nőni fog-e az agyelszívás (brain-drain) stb.
Továbbá EU-tól független kérdésekre
is, mint például a nemzeti öntudat mibenléte
és a nemzeti érzelmekre alapozó mozgalmak, pártok
terjedésének okai.
Kutatásunk során törekedtünk arra,
hogy minél szélesebb körben vizsgálódjunk,
és sok különböző szemlélettel találkozzunk.
Ezért választottuk elsősorban a széles magyar politikai
palettáról azt a két pártot, amelyik egymás
ellenpólusának ( nem ellenségeként! ) tekinthető.
A Magyar Igazság és Élet Pártját és
a Munkáspártot, illetve egy kevésbé szélsőségeset
az Magyar Szocialista Pártot.
1. sz. ábra. Az általunk vizsgált pártok
elhelyezkedése
( Az általunk használt besorolásnál, szélsőbal,
középbal, stb... az általánosan elfogadott kategóriákat
követtük, mert pártbeli hovatartozásától
függően mindenki más megnevezéssel illette saját
magát és a többi pártot. )
A MIÉP-től Csontos Sándor Jász-Nagykun-Szolnok
Megyei Elnökkel beszélgettünk.
Szerzők: - Főleg a nemzeti identitás kérdésének
tükrében, milyen érvek szólnak az EU-hoz
csatlakozás mellett illetve ellen?
Csontos Sándor: - Hát, vannak érvek mind mellette
és ellene is természetesen... Egyfelől vannak a vágyakozók,
akik azt hiszik, az EU-ba belépésünk után itt
a Kánaán, jó szociális háló,
stb... Másrészt, akik úgy gondolják,
hogy jobb ezt a dolgot jól előkészíteni, és
a nemzeti érdekeket érvényesítve belépni
az Unióba. Mert az nem lehet kérdés, hogy be kell-e
lépnünk.
( A szerzők megjegyzése: Ez nem volt mindig így: a
Magyar Fórum előző évi számaiból még
NATO illetve EU ellenesség érződött ki. Persze mondhatjuk
azt is, hogy aki nem változik a korral, eltűnik a politika
süllyesztőjében. )
Lépések: Jogharmonizáció, a magyar törvényeket
az EU törvényeihez kell igazítani. A gazdaság
teljesítőképességét hatékonnyá
kell tenni ( ütőképes vállalkozói réteggel
), mert jelenleg a gazdaságunk nincs olyan helyzetben, hogy versenyképes
legyen védővámok nélkül az EU-ban folyó
gazdasági versengésben.
Sz: - Talán túl korai a kérdés még,
de sokan tartanak attól, hogy a csatlakozás után a
nemzeti identitást veszélyeztetően a magyarság asszimilálódik.
Megvan-e ennek a veszélye?
Cs.S.: - Én nem hiszek ebben!
Sz: - Ugyanis mostanában is sokan kivándorolnak,
külföldön dolgoznak a jobb kereseti lehetőségek
miatt. Az EU csatlakozás után vajon fog-e növekedni
ez a tendencia?
Cs.S.: - Ez egy fikció. Ez nem fenyegeti a normális
embereket, hogy felkerekedjenek és itthagyják a hazájukat.
Mert volt már ez az ország sokkal rosszabb helyzetben is,
mégsem mentek el. Persze mindig vannak kóbor lelkek. Mert
ugye nem mindenütt vannak atomkutatási lehetőségek.
És hát születik egy zseniális atomtudós,
hát persze hogy az ki fog menni, nekünk nincs szükségünk
rá! Örülünk ha kimegy, legalább viszi az ország
hírnevét...
( A szerzők megjegyzése: Talán mégis jobb lenne,
ha maradna az a tehetséges atomtudós. Ha csak arra gondolunk,
mennyi magyar találmányt hasznosítottak más
országok.)
Minden esetre a földművelő Józsi bácsi nem fog
kimenni. Ez egy kitaláció. Szándékos anarchiakeltés,
olyan körök találják ki, akik szeretik a bizonytalanságot
szítani. Mert bármilyen zseni az ember és bárhova
megy, idegen marad. Nem akarok idegenek között élni, én
jól érzem magam a saját hazámban.
Sz.: - Egyre többen különböztetik meg e két
fogalmat: európaiság és magyarság. Élhetünk-e
mindkettőként? Azaz megőrizhető-e egyfajta egységes
nemzeti érzés, anélkül, hogy nacionalistának
bélyegeznének bennünket?
Cs.S.: - A nacionalizmus egy természetes emberi
állapot, nem egy bélyeg. Csak annak használják!
Ennek nincs negatív tartalma, mert ez nemzetszeretet jelent, ugye?
Sz.: - Mi pozitív értelemben a patriotizmust, azaz a
hazaszeretetet értjük.
Cs.S.: - Az ugyanaz. De össze szokták keverni a fasizmust
a nácizmussal, holott az nem ugyanaz. Én nem fogadom el,
hogy a nacionalizmusnak van pejoratív értelme. És
szerintem nincs is azzal ellentmondásban, hogy az EU tagjai szeretnénk
lenni. Mert nem hiszem, hogy cél lenne, hogy felolvasszák
a nemzeteket, asszimilálják egymásba.
( A szerzők megjegyzése: Történelemtanárunk
elmondta, hogy a nacionalizmus pejoratív jellege a korábbi
internacionalista-nacionalista ellentétből született meg
és ez ma is így maradt.)
Sz.: - Mivel magyarázza azt, hogy a nemzeti érzelmekre
alapozó mozgalmak, pártok, szerveződések ma egyre
nagyobb teret nyernek?
Cs.S.: - A párizsi kommün óta megélünk
egyfajta szocialista-kommunista-liberális rémuralmat és
ebbe belejött a fasizmus és a nácizmus is. Ezek egymás
mellett fejlődtek. A liberalista hatalom meg egy kicsikét örökébe
lépett ennek a kommunizmusnak, de most elérte csúcspontját,
haldoklik.
Az egész világon elég erőteljesen jelentkeznek
a nemzeti eszmék, a jobboldali gondolatok.
Sz.: - Ha ilyen nagy teret hódít elmondása
szerint, akkor miért félnek egyesek azaz sokan tőle?
Cs.S.: - Nagyon egyszerű. Ezt hallják a médiából.
A legkommunistább lap most nem véletlenül a legliberálisabb.
Visszautalnék egy 1994 októberében készült
interjúra, amit az egyik helyi lap újságírója
készített velem. A magnót az interjú végén
kikapcsolva azt kérdezte: Nézze, maga olyan szimpatikus ember,
mit keres ebben a fasiszta pártban? Mire én megkérdeztem,
hogy mitől fasiszta. Azt mondta, hogy ugye az 1992-es Csurka István
által írt tanulmány miatt, amit antiszemitizmussal,
nácista alapelvűséggel, rasszizmussal vádolnak.
Megkértem , hogy mutassa meg, melyek ezek a gondolatok, hát
kiderült, hogy nem is olvasta az illető újságíró,
aki ezek után a közvélemény formálója.
És állítom, ebben az országban, akik akkor
nagy balhét csináltak ebből, és erre a tanulmányra
hivatkoztak, döntő többségükben nem olvasták.
(A szerzők megjegyzése: Elolvastuk a tanulmányt,
és nem találtunk benne példát az antiszemitizmusra,
–lásd 18-19. oldal. )
Az egész világon a közvélemény sajnos
olyan, amilyenre formálják. A sajtó jó manipulációs
eszköz. Én csak azt mondhatom, hogy akit sárral dobálnak,
az sáros is lesz. Érdekes módon, amíg a parlamentbe
be nem kerültünk, alig cikkeztek rólunk, ha igen, akkor
is csak pár sorban, vagy egy-egy MIÉP augusztus 20-i, március
15-i ünnepségen szándékosan összemostak
minket Szabó Alberttékkel, és a kamera leginkább
őket mutatta.
(A szerzők megjegyzése: Valóban, a közvéleményben
összemosódnak ezek a dolgok.)
Sz.: - Riportunk elején említette, hogy sajnos
nem eléggé foglalkoznak a mai fiatalok ezzel a kérdéssel,
a nemzetével. Mégis azt mondta, hogy a MIÉP népszerűségének
növekedését várja.
Cs.S.: - Igen. Meg lehet nézni, hogy a rendezvényeinken
részt vesznek a fiatalok is, családanyák, fiatal házasok,
nagyszülők, unokáik... Közös ügyünk az,
hogy 25 év múlva ( ahogy a statisztika jósolja ) ne
csak 6 millió magyar éljen itt. Sajnos az előző rendszerben
nem voltak meg a családok, a gyerekeknek nem volt igazi gyermekkoruk.
Nem lenne ennyi alkoholista, idegbeteg, katonának alkalmatlan fiatal,
ha meg lett volna a biztos családi közeg. A nőket sem anyának
nevelték, hanem emancipált nőnek...
(A szerzők megjegyzése: Itt kisebb elvi-filozófiai
vitánk volt a női emancipáció szükségességét
illetően, de végül, pártbéli hovatartozástól
függetlenül megegyezésre jutottunk abban, hogy a népességcsökkenést
megállítani Magyarország közös célja
kell hogy legyen.)
Be kell valljuk, mikor belefogtunk kutatásunkba, mi is a társadalom
azon igen jelentős hányadához tartoztunk, amely kissé
idegenkedve figyeli a MIÉP által képviselt politikai
irányzatot. Igazságtalanság azonban úgy elítélni
valamit, hogy nem vagyunk tisztában annak mibenlétével.
E párt célkitűzései között értékes
dolgok szerepelnek, amelyek alapvetően mindenki számára
elfogadhatók. Ilyen pl. a nemzeti öntudat fontosságának,
és a család szerepének hangsúlyozása.
Amit mindenkinek tanácsolnánk az az, hogy ne elégedjen
meg az “előregyártott” vélemények elfogadásával.
A MIÉP után a politikai paletta másik végén
helyet foglaló pártot kerestünk meg. A Munkáspárttól
Bencsik Mihállyal, a párt városi elnökével
beszéltünk.
Tőle megtudtuk, hogy a Munkáspártnak nincs nacionalista
jellege, ők az internacionalizmus jegyében politizálnak.
Véleményük szerint ma az országban először
a megfelelő és biztonságos gazdasági alapot kell
megteremteni, és csak ez után “magyarkodni”. A Munkáspártot
sokan nemzetietlennek bélyegzik. Holott ők azt vallják,
hogy a hazaszeretet fontos, de ezt nem szabad túlfeszíteni,
azaz ne legyünk túl nemzetiek, de mégis csak gondoljunk
arra, hogy van egy történelmünk, egy szülőföldünk,
melyhez kötődünk mindannyian. Bencsik Mihály kiemelte
még az amerikai kultúra károsan befolyásoló
hatását, és hangsúlyozta, hogy gazdaságunkban
a keletre nyitás nagyon fontos, sőt létkérdés.
A magyarság asszimilálódásának veszélyét
nem tartotta kizártnak, de fenyegető veszélynek sem, és
hozzá tette, hogy ez esetleg csak generációk múlva
következhet be. Az Európai Unióhoz való csatlakozás
elsősorban biztos piacot jelent. Ez először egyes rétegeknek
jelent majd előnyt, és csak később a társadalom
egészének. Amivel számolnunk kell, az a munkanélküliség
problémája, amely nyugaton az európai uniós
országokban, például Olaszországban éppúgy
jelen van, mint Magyarországon. Fontosnak tartotta megjegyezni,
hogy nemzeti öntudatra ébredésről Magyarországon
körülbelül 1848-től beszélhetünk. Trianon
sem volt teljesen igazságtalan, hiszen az elcsatolt területeken
a magyarság kisebbségben volt. Véleménye szerint
az előző rendszerben “nagyon sokan szidták az oktatást,
a kultúrát, az ifjúságnevelést. Mikor
nevelték az előző rendszerben a fiatalságot arra, hogy
ne szeresse a hazáját, a magyar nemzetet, embertársait?”
A MIÉP-pel és a Munkáspárttal készült
interjú után - melyben hasonló arányt
mutattak az azonosságok és az eltérések -
Botka Lajosnéval, a Varga Katalin Gimnázium igazgatónőjével
beszélgettünk, aki egyben az MSZP egyik alapító
tagja. Leginkább az ő álláspontjával tudtunk
azonosulni, mert az EU követleményeihez való igazodás
nehézségeit ismerve ezt találtuk a legrugalmasabbnak.
Véleménye szerint a kisnemzeteknek (mint amilyen Magyarország
is) az Európai Uniós csatlakozás gazdasági
és nemzetbiztonsági kérdés. Az asszimilálódás
veszélye nem áll fönn, ha a külföldre kivándorlók
meg tudják őrizni magukban a hazájukhoz való kötődést.
Azért aggasztják e kérdések az embereket, mert
az átlagpolgár az EU-ról kevés tájékozottsággal
rendelkezik. Az EU átveszi a nemzeti politika egyes hatásköreit,
de a kultúrát nem kell feladni. Ezen a tájékozatlanságon
elsősorban az oktatásban lehetne változtatni, ehhez azonban
elengedhetetlen a nyelvtudás is. Így tudunk kommunikálni
más népekkel. Csak így tudjuk velük megismertetni
nemzeti kultúránkat, elmondani véleményünket,
bebizonyítani szaktudásunkat. A gimnázium igazgatójaként
még 1985-ben bevezette az angol-magyar kéttannyelvű oktatást,
amiért akkor a fennálló rendszertől sok vád
érte: nemzetietlennek tartották, hiszen akkoriban az orosz
volt az elfogadott és kötelező nyelv. A nemzetközi kommunikáció
lehetőségében éppen a nemzeti érdekek képviselését
látja, s nem véletlenül adja a március 15-i műsor
rendezésének feladatát a kéttannyelvű osztályoknak.
Az egészséges nemzettudat nem áll szemben más
népekkel, sőt éppen magyarságtudatunk segít
abban, hogy más nemzeteket is tisztelni tudjunk. Alapvetően a
család szerepét hangsúlyozta, mert az oktatás
csak erre alapozhat.
Csontos Sándorral készített interjúnkat
követően elkerülhetetlennek láttuk, hogy a
jobboldal
több területére kiterjedő széles körű
kutatást végezzünk, hogy pontosítsuk ismereteinket.
A vizsgálódás folyamán további hajtóerő
volt az a nagyfokú bizonytalanság - s nem túlzok,
ha azt mondom tudatlanság - amit a témával kapcsolatban
a megkérdezettektől (köztük egy JNKSZ megyei napilaptól)
tapasztaltunk.
A tanulmány ezen részéhez tartozó, majdan
a mellékletben megjelenő cikkek, riportok az írás
hitelességét hivatottak csupán igazolni és
nem a mi meggyőződésünkről vallanak. Másrészt
úgy gondoljuk, mivel ezen újságok némelyike
nagyon nehezen szerezhető be (aluljárókban, stb.), ezért
nem mindenkinek van alkalma képet alkotni e szélsőséges
ideológiák sokrétűségéről.
A Magyarországon jelenlévő jobboldali pártok,
szervezetek, mozgalmak három nagyobb csoportra bomlanak. Ezt szemlélteti
a 2. sz. ábra.
2. sz. ábra. A jobboldal piramisa
A jobboldal sokkal inkább megosztott, mint azt gondolnánk.
És ezen csoportok között is igen éles feszültségek,
ellentétek húzódnak. Az I. csoportban lévő
tradícionális ultrajobboldali-ultrakonzervatív imperio-monarchista
mozgalomnak célkitűzése egy monarchikus Pán-Európa
létrehozása. Az ő lapjuk a PANNON FRONT. Vannak olyanok
is, akik az Osztrák-Magyar Monarchia visszaállítása
érdekében új Habsburg királyválasztást
szorgalmaznak. Bennük a nemzettudat más értelemben van
jelen, s míg a szélsőjobboldaliak a nemzetállamiság
fenntartásáért küzdenek, ők nyitott társadalomban
gondolkodnak. A habsburgpártiság hangsúlyosan játszik
szerepet a véleménynyilvánításukban.
Például az 1848/49-es szabadságharcról alkotott
véleményük már több (!), mint megdöbbentő!
“Az Aradon törvényesen halálra ítélt
és kivégzett tisztek császári-királyi
katonatisztek voltak, de mint ilyenek - esküszegők, lázadók,
árulók, az Uralkodóval fegyveresen szembefordulók.
Mindenütt a világon halálra ítélték
volna az ilyeneket. A szemünkben nem voltak, nem lehettek és
nem lehetnek vértanúk... kivégzésük politikai
hiba volt, de ki - nem - végzésük még sokkal
súlyosabb politikai, jogi és morális hiba lett volna
... Nem kell és nem szabad ... dicsőségmámorban
ünnepelni március 15-ét, s nem kell, nem szabad gyászteljes
szívvel ünnepelni ... október 6-át.“ (PANNON
FRONT, IV. évfolyam 2. szám 1998. A teljes cikk megtalálható
az 1 sz. mellékletben)
A II. csoporthoz tartoznak a nemzeti-konzervatív mérsékelt
jobboldali eszme képviselői (MDF, KDNP, FKgP, FIDESZ) programjaik
ismertebbek, elfogadottabbak. Sajtótermékeik; DEMOKRATA (KDNP-MDF),
NAPI MAGYARORSZÁG stb. E pártok közül a ‘90-94-ig
kormányon lévő Magyar Demokrata Fórummal foglalkoztunk
Csurka István 1992-es tanulmányának (NÉHÁNY
GONDOLAT A RENDSZERVÁLTOZÁS KÉT ESZTENDEJE ÉS
AZ MDF ÚJ PROGRAMJA KAPCSÁN) nézőpontjából,
ami azért is keltette fel érdeklődésünket,
mert mint azt Csontos Sándor is említette, nem egyszer érte
az antiszemitizmus vádja. Csurka István szerint az MDF ellen
azért szították a közvéleményt
“ mert az MDF rá mert mutatni az SZDSZ vezető köreinek bolsevista
gyökereire és ezzel azt a gyanút felkelteni, ami aztán
be is igazolódott, hogy tudni illik a nagy antikommunista hangerő
mögött valójában a baloldali nómenklatúra
átmentése húzódik meg. Ez a leleplezés
azonban veszélyes fegyvernek bizonyult. Nyomában fel lehetett
ébreszteni a vádat az MDF antiszemitizmusáról...
A nómenklatúra internacionalista vezetőstábja rájött,
hogy ha az MDF-nek meghagyja a nemzeti értékek szolgálatának
nehéz küzdelemben megszerzett privilégiumát,
azokat a tekintély-haranglábakat,
amelyeket a rendszerváltozás előtt már megépített,
a határainkon kívül élő magyarok szeretetét,
egy szóval, ha meghagyja, hogy az MDF a nemzeti- keresztény-közép,
akkor az MDF feltámadhat. Ezért tehát össztűz
mindenre, ami nemzeti, népi és magyar. Lejáratni a
hagyományt, kidobni a közös kincseket, korszerűtlennek
nyilvánítani mindent, amit népi kéz teremtett
és megalázni, állásából kivetni
mindenkit, aki vállalni meri magyarságát... Nem úgy
van az, hogy mindaz, ami 1867 előtt, a galíciai bevándorlás
előtt történt, az mind “romantikus” és egy másik,
“még nem igazi” nemzet feledhető történelme, nem,
hanem éppen fordítva. Árpádig, s tovább
visszamenőleg minden fontos, mert mindebből együtt, kunokkal,
tótokkal, románokkal, szászokkal és zsidókkal
együtt lettünk azok, amik vagyunk és jövőt, függetlenséget,
megmaradást csak erre építhetünk. Ez nacionalizmus?...
A szocializmusnak volt itt egy soha meg nem valósított, sőt
az ellenkezőjére fordított népnek szóló
oktatási politikája, a népből merítés
elve. Ezt nem lehet megtagadni. Igenis a népből kell meríteni,
minél mélyebbről és minél többet. Csak
így alakulhat ki az az erős nemzeti középosztály,
amelyik megtartja az országot, a hazát.”
Ez persze csak az egyik oldal, de nekünk az az érzésünk,
hogy ezt az oldalt kissé figyelmen kívül hagyták,
ami pedig elengedhetetlen egy reális véleményalkotáshoz.
A III. csoportot szélsőjobbnak hívják. Ide sorolják
a MIÉP-et is, bár kétségtelen nem olyan radikális,
mint például a Szabó Albert vezette Magyar Népjóléti
Szövetség (régebben Világnemzeti Népuralmista
Párt, amit betiltatásuk előtt a vezetői oszlattak fel
) és a MIÉP nem is igazán szereti, ha együtt
emlegetik őket. (2. számú melléklet a MAGYARTUDAT
III. évfolyam 4. szám, 1997. ) A MIÉP-ről már
írtunk, de a Szabó Albert féle csoportosulásról
általában csak háttérinformációi
vannak az embereknek.
A hungarista pártvezér, Szabó Albert ‘86-ban emigrált
Ausztráliába, ‘93-ban tért vissza azzal a céllal,
hogy az általa megismert új vallást és a magyarság
múltját, eredetét teljesen más aspektusból,
mint a történészek által elfogadott, vizsgáló
elméletet itthon hirdesse az ausztrál emigránsok szellemi,
anyagi támogatásának segítségével.
“Ausztrália alatt Tazmániában (sic.) az egyik magyar
kutató szerint ősmagyarok élhettek, amelynek nyomait föl
lehet kutatni az angliai múzeumokban...
több mint két méter magas szőkésbarna magyarok
éltek Tazmániában... a Mu szigetén éltek
hozzánk hasonló népek és ez három nagy
szigetből állt, amely az ő véleményük szerint
alkothatta azt a régi hármas-halmot, amit a címerünkben
is viselünk...” (A teljes cikk megtalálható a
3. sz. mellékletben PANNON FRONT I. évfolyam 4. szám,
1995.)
E hit térítéséhez a politika adta meg a
kereteket. Először a Világnemzeti Népuralmista Párt,
az Újkori Hungarista Mozgalom, majd a jelenleg is működő
Magyar Népjóléti Szövetség keretében.
A csoportosulás szimpatizál Szálasi Ferenc ideológiájával.
Az általuk viselt karszalag, jelvény is nagyon emlékeztet
a nácik által az egész világgal megismertetett
swasztikához, piros alapon (munkásság jelképe)
fehér (értelmiség) körben egy fekete (katonaság)
fogaskerék. A havonta megjelenő, kereskedelmi forgalomba nem hozható,
aluljárókban mozgóterjesztőknél beszerezhető
lapjukban, a MAGYARTUDAT-ban szélsőséges ideológiát
terjesztő szélsőjobboldali érzelmű, más országokban
teret nyerő ultranacionalista pártokkal, mozgalmakkal rokonszenvező
(4. sz. mellékletben ezzel kapcsolatos cikk a PANNON FRONT I. évfolyam
4. szám, 1995.), Trianont elitélő írások
(5. sz. mellékletben ezzel kapcsolatos cikk a PANNON FRONT I. évfolyam
4. szám, 1995.) kapnak helyet.
Az effajta szélsőségek terjedése azért
is lehet különösen veszélyes, mert a nemzeti érzelmekre
alapozva, és bűnbakokat keresve, olyanokat mint a Magyarországon
élő kisebbségek vagy mint a zsidók, próbálnak
tömegbázist létrehozni maguk mögött. A SZITTYAKÜRT
(a Hungarista Szabadságharcos Mozgalom lapja) sorolható még
ebbe a III. kategóriába, mert a MAGYAR NEMZETI ARCVONAL
mint ultrajobboldal is szót kap benne. Ám ez a lap mégis
a II. kategóriába tartozik inkább, mert az USA-ban
(Cleveland) élő százezres nagyságrendű magyar
emigráció szócsöve. Írásai kevésbé
szélsőségesek, helyet kapnak benne az aktuálpolitikai
kérdések, mint például az ’98 év eleji
botrányos tüntetés a magyar föld érdekében.
A témát egy egészen új oldalról is megvilágítja
a cikk szerzője, a tüntetők oldaláról: “A Himnuszt,
a Szózatot, s a Kossuth-nótát énekeltük
többször egymás után. Egypáran letérdeltek
az ‘56-os emléktábla elé. Őket kezüknél,
lábuknál, hajuknál fogva a rohamkocsikhoz vonszolták.
Az öregeket, s a nőket sem kímélték...
több száz elit kommandóst is bevetettek.” (A teljes
cikk a 6. sz. mellékletben SZITTYAKÜRT XXXVII. évfolyam
1. sz. 1998.)
Az akkori belügyminiszter, Kuncze Gábor megsértette
a törvényt azzal, hogy a rendőrséget a tünetés
feloszlatására utasította: jog szerint csak az időponton,
vagy csak a helyszínen változtathatott volna. A tüntetés
ugyanis csak bejelentés- és nem engedélyköteles.
Az EU-hoz való csatlakozástól tehát nem
kell félnünk. A hovatartozás érzésének
megőrzése csak rajtunk múlik, senki máson. A nemzeti
identitást ápolnunk kell, de óvatosan, mert fegyverré
is válhat. Meg kell védeni a fiatalokat. A politikáról,
mozgalmakról írt sorainkkal nem kívántunk állást
foglalni, igyekeztünk objektívek maradni. És felhívni
a figyelmet a veszélyekre, melyek jelen vannak, és egy esetleges
válsághelyzetben kezelhetetlenné is válhatnak.
A hazaszeretet megnyilvánulása sok féle, nagyon
sok féle. A fiatalokban is él, csak ők még nem tudnak
róla, vagy nem merik vállalni. A hazaszeretet nem összeegyeztethetetlen
a nemzetek felett álló Unióval. Mindig lesznek, akik
őrzik a szívükben, a lelkükben. Mindig lesznek akik
szavakba is öntik az érzéseket. “Annyi vér folyt
már e hon megtartásáért, és annyi szenvedés,
hogy elég lenne egy újabb ezer esztendőre. Ott voltunk
Muhinál, temettünk Mohácsnál, bujdosóvá
lettünk Nagymajténynál, reményt vesztettünk
Világosnál, sirató énekek ihletődtek Isonzó
habjain, Galícia hegyein, Doberdó szikláin. Itt az
ezred végén újra pusztít egy háború,
tőlünk egy karnyújtásnyira. Tíz- és
tízezrek pusztulnak vallási felekezet és faji hovatartozás
miatt. Menekülnek, puszta életüket mentik gyerekek, asszonyok,
öregek. A művelt Európa mérlegel és néz.
És a pusztulók között ott vannak a magyarok is.
[ ... ] Minden magyar felel minden magyarért. Így is gondoljuk,
kedves honfitársaim? Mert ezt a hont senki nem fogja helyettünk
megvédeni, ezt a hont senki nem fogja helyettünk építeni.
S rajtunk múlik, hogy lesz-e újabb ezer esztendő itt, a
Kárpát-medencében a magyarságnak. Ez most a
nagy kérdése a nemzeti függetlenségnek. Most,
amikor a saját kezünkben saját sorsunk, akkor tegyük
meg mindazt, amit őseinktől örököltünk, vegyük
kézbe saját sorsunkat, legyünk büszkék nemzeti
múltunkra, mert csak akkor léphetünk be egyenrangú
nemzetként. Ha teljes önbecsüléssel vagyunk az
európai népek iránt, akkor becsülnek meg ők
is minket, és akkor lehetünk ismételten e nagy család
egyenrangú nemzete és tagja.” (Részlet Erdős László
ezredes ünnepi beszédéből)
Mit mondhatnánk még? Mi olyat, amit még nem mondtak
előttünk mások jobban, szebben, hozzáértőbb
módon? Szeretjük a hazánkat. Magyarok vagyunk és
európaiak. Nem jobbak másoknál, de nem is rosszabbak.
Büszkék vagyunk a múltunkra, a történelmünkre,
a hőseinkre, költőinkre, tudósainkra. Szeretjük a
földet, melyhez apáink vére köt. Soha nem helyezzük
magunkat mások fölébe. Szeretjük a hazánkat.
Nem félünk a jövőtől, mert hisszük, hogy az a
nép, amely az új évet az isten szóval kezdi,
nem pusztulhat el!
Munkánkat beszélgetések, interjúk, és
a fentebb említett sajtótermékek alapján készítettük.
A pályázat elkészítésében
nyújtott segítségért szeretnénk köszönetet
mondani:
Hegedűs Ernőnek,
Botka Lajosnénak,
Csontos Sándornak,
Bencsik Mihálynak,
Szép Ferencnének
és Nagy Péternek.
|