Boros Zoltán – Boros Tünde Dickmann Sándor – Kádár Zsuzsanna Kovács Eszter - Dalmi Péter
Felmérés a hívő emberek elfogadtatásáról
ELÕSZÓ Debreceni diákok vagyunk és régóta
ismerjük egymást. Az érdeklõdési körünk
is nagyon hasonló. Az egyik közös témánk
a vallás és okkultizmus. A környezetünkben sokféle
vallású emberek élnek (a történelmi egyházak
tagjai, Jehova tanúi, a Krisna tudatú hívõk,
a Hit gyülekezetének tagjai) és a mi társaságunkat
is sokféle világnézetû (keresztény, okkultista
és ateista) fiatal alkotja. Beszélgetéseink közben
kiderült, hogy hiányosak az ismereteink az új egyházakról
és azok tanításairól. Környezetünkben
sem tudtunk pontos információkat összegyûjteni
róluk, csak elõítéleteket hallottunk. Nem értettük,
hogy miért ítéli el ilyen könnyen a társadalom
a másként gondolkodókat. Ezért határoztuk
el, hogy lakhelyünkön felmérést készítünk
arról, hogy milyen a hívõ emberek fogadtatása
a társadalmukban. Nagyon örültünk annak, hogy a Soros
Alapítvány támogatja az elképzeléseinket
A kutatásunk bemutatása Az adatfelvételt 200 ember megkérdezésével
végeztük el Debrecenben. Ennek során nem az utca emberéhez
fordultunk, hanem célirányosan kerestünk fel különbözõ
vallási csoportokat. Saját elképzeléseink alapján
15 részre bontottuk a társadalmat: történelmi
egyházak tagjaira, új keresztény egyházak híveire,
okkultistákra, ateistákra és egyéni világnézetûekre.
Mivel az ateisták és az egyéni világnézetûek
nem tömörülnek közösségekbe, ezért
õket az ismerõseink közül választottuk.
A kérdõívek elemzése A múltban köztudottan nagyon meghatározó szerepet játszottak a tradíciók. Ezek a hitéletet is érintették, ezért minden gyermek a családjától örökölte a vallását. Ma viszont a hagyományok nem befolyásolják olyan nagy mértékben az embereket Kutatásunk szerint a megkérdezettek 51%-ának változott meg a világnézete. Az 5-6. kérdés adatai: Tehát a római katolikus, a görög katolikus és a református egyházak veszítették el a legtöbb hívõt. Ennek okát abban látjuk, hogy sok új egyház alakult, amelyek vonzóbbak az emberek számára (pl. a rockzene miatt), és ezek az egyházak célúknak tekintik azt, hogy terjesszék a tanításaikat, míg a katolikusok és a reformátusok - ismereteink szerint - nem foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Emiatt nõtt olyan nagy mértékben a baptisták, szabadkeresztyének és Jehova tanúinak száma. S szintén ez az oka annak, hogy a Hit gyülekezetének, a Krisztus gyülekezetének és a Krisna tudatú hívõknek a tanai ilyen gyorsan elterjedtek (holott õk még nincsenek olyan régen jelen hazánkban, hogy bárki is ilyen szemléletû családban nõhetett volna fel.). Kutatásunk szerint az ateisták létszáma több mint felével csökkent, ez azért alakulhatott így, mert a megkérdezett újkeresztények és okkultisták nagy része ateista családban nõtt fel. A 7. kérdésben arra voltunk kíváncsiak, hogy az emberek hogyan kerültek kapcsoltba jelenlegi világnézetükkel. Erre a kérdésre a következõ válaszokat kaptuk: Családjától örökölte:
35%
Ezekbõl az adatokból kitûnik, hogy a családi
szocializáció ereje csökkent, és megnõtt
a kortárs csoportok szerepe.
A 8. kérdéssel azt szerettük volna kideríteni, hogy hány éves korukban ismerkednek meg az emberek a világnézetükkel. Itt a következõ eredményeket kaptuk: Kisgyermekként (14 éves korig)
35%
Az itt kapott adatok is alátámasztják az elõzõ
kérdés eredményeit. Ugyanis a megkérdezettek
35%-a kisgyermekként került kapcsolatba jelenlegi világnézetével,
tehát a családjától örökölte.
Ezenkívül az is kiderült, hogy 14-20 éves korban
a legfogékonyabbak arra az emberek, hogy változtassanak világnézetükön.
Viszont minél idõsebbek, annál kevésbé
hajlamosak erre.
A 9. kérdés a történelmi egyházak fogadtatását tárgyalja. Ennél a kérdésnél a következõ eredmények születtek: Csak annak a történelmi egyháznak a tanításával
ért egyet, amelynek tagja: 7%
Eszerint a megkérdezettek legnagyobb része vagy tisztának
tartja tanításaikat, vagy nem ismeri õket. Jelentõs
részük állítja azt, hogy eltértek Jézus
Krisztus tanításaitól illetve, hogy nem lehet õket
egy kalap alá vonni.
Az egyik legszembetûnõbb eredmény az, hogy minden
Jehova tanúja szerint ezek az egyházak eltértek Jézus
Krisztus tanításaitól, a másik pedig az, hogy
nagyon sok ember nem ismeri õket, pedig régóta jelen
vannak a társadalmunkban.
A 10. kérdés a magyarországi újkeresztény egyházak fogadtatását mutatja be: Szektának tartja õket, amelyek nagyon veszélyesek
a fiatalokra:
18,4%
Ezek az adatok igazolták azt a feltevésünket, hogy az újkeresztény egyházakat még kevesebben ismerik, mint a történelmi egyházakat. Talán emiatt van az, hogy nagyon sokan "veszélyes szektának" tartják õket. A megkérdezettek legnagyobb része szerint nem lehet õket egy kalap alá venni. A különbözõ hitû emberek véleményei
a következõképpen alakultak:
Ennek alapján az volt a legfontosabb észrevételünk, hogy nagyon sokan minõsítik õket szektának. Ilyen emberek vannak a katolikus, a református egyházakban, az ateisták és az egyéni világnézetû emberek között. Az újkeresztények legtöbb tagja azt válaszolta, hogy nem lehet õket egy kalap alá venni. Véleményünk szerint ezt azért tették, mert különbözni akarnak egymástól, tehát eltérnek a tanításaik. A Jehova tanúi által adott válaszok véleményünk szerint nagyon ellentmondásosak, mivel ebbe a csoportba õk is beletartoznak, ennek ellenére többen válaszolták közülük azt, hogy nem értenek egyet a tanításaikkal, nem ismerik õket vagy eltértek Isten és Jézus tanításaitól. A 11.kérdés témája az új nem
keresztény vallások fogadtatása a társadalomban.
Tehát több mint kétszer annyi ember minõsíti
az új nem keresztény vallásokat szektának,
mint ahányan az újkeresztény egyházakat. Ebbõl
az tûnik ki, hogy az újkeresztény egyházak társadalmi
elfogadottsága sokkal jobb. Az is elõfordult, hogy nem tudták,
melyik új egyház keresztény és melyik nem.
Sokan vélekednek úgy, hogy nem lehet õket egy kalap
alá vonni, és szintén sokan nem ismerik õket.
Mindegyik csoportban szektának tartotta ezeket a vallásokat az emberek többsége. Csak az okkultistáknál és a Krisna tudatú hívõknél nem jellemzõ ez a vélemény. Mivel ennél a csoportnál csak a "krisnásokat" tüntettük fel, valószínûnek tartjuk, hogy az emberek többsége csak rájuk gondolt ennél a kérdésnél. Õk viszont bizonyára ismernek más ilyen vallásokat is, mert senki sem válaszolta közülük azt, hogy tanításaik igazak, életmódjuk egészséges és mentes a civilizáció káros hatásaitól. Ehelyett a 80 %-uk szerint ezeket a csoportokat nem lehet egy kalap alá venni, 20 %-uk pedig nem ismeri õket. A 12. kérdés arra keresi a választ, hogy hogyan fogadja a társadalom az okkultista embereket: Szektának tartja õket, amelyek veszélyesek a fiatalokra:
26,3 %
Ezek az adatok nagyon hasonlóak az elõzõekhez.
Az emberek többsége nem ismeri, vagy szektának minõsíti
õket. Ahhoz képest, hogy a kérdõív elején
a megkérdezettek 14,1 %-a vallotta magát okkultistának,
nagyon kevésnek tûnik az a 3,6 %, akik szerint az okkultisták
tanításai igazak, életmódjuk egészséges
és mentes a civilizáció káros hatásaitól.
A többi okkultista valószínûleg azt válaszolta,
hogy nem lehet õket egy kalap alá vonni. Ebbõl kitûnik,
hogy õk is több egymástól független csoportból
állnak.
Itt a legszembetûnõbb különbség az elõzõ kérdéshez képest az, hogy a történelmi egyházak híveinél megfordult a "nem ismeri" és a "szekták" válaszok aránya. Itt a "nem ismeri" válaszok fordultak elõ nagyobb százalékban. Az újkeresztény egyházak tagjai mind az okkultistákról, mind az új nem keresztény vallásúakról hasonlóképpen gondolkodnak: vagy szektának tartják õket, vagy nem értenek egyet a tanításaikkal. A 13. kérdés az ateista emberekrõl szól: Természetes dolognak tartja, e szerint nevelték, nem hisz
sem Istenben, sem másban: 28%
Ennél a kérdésnél a megkérdezetteink
28 %-a tartotta természetesnek az ateizmust, míg a kérdõív
elején csak 10,6 %-uk vallotta magát istentagadónak.
Ennek a hátterében az állhat, hogy az egyéni
világnézetûek között vannak olyanok, akik
hisznek bizonyos természetfölötti erõben, de Istenben
nem. Viszont még ezzel együtt sem értjük, hogy
miért jelölték meg ennyien ezt válaszként.
Ebbõl az derül ki, hogy a hívõ emberek többsége
nem érti, kisebbik része pedig elfogadja az ateizmust; és
a csalódott emberekbõl többnyire ateisták lesznek.
A 14. kérdésünk a világvégével foglalkozik. A következõ válaszokat jelölték meg a megkérdezetteink: Nem hisz a világvégében: 21,8 %
Megdöbbentett minket, hogy ilyen sokan hisznek a Föld és az emberiség pusztulásában. Nem számítottunk arra, hogy ilyen pesszimistán látják az emberek a jövõt.
Világnézetük szerint csoportosítva az embereket
a következõ eredmények születtek:
A 12 csoportból csak az ateistáknál fordult elõ
az, hogy magasabb a százalékos aránya azoknak, akik
nem hisznek a világvégében. A Krisna tudatú
hívõk véleménye valószínûleg
azért oszlott meg, mert számukra nem volt egyértelmû
a kérdés. A beszélgetésünk során
kiderült, hogy mindannyian hisznek az idõszakos világvégében.
Az összes megkérdezett újkeresztény egyháznak
és a baptista egyháznak a tagjai egyöntetûen úgy
vélekednek, hogy elpusztul a világ. A történelmi
egyházak tagjai kissé megosztottak ebben a kérdésben.
A baptisták és az újkeresztények - kivéve
a Jehova tanúit - 100 %-osan Krisztus második eljövetelével
kapcsolják össze a világvégét, míg
a többi történelmi egyház tagjai nem foglaltak
emellett egyöntetûen állást. Jehova tanúinak
pedig sajátos elképzeléseik vannak errõl a
témáról. (Ezeket a következõ kérdésnél
mutatjuk be.) Minden okkultista és ateista, aki hisz a világvégében,
ennek okát az ember önpusztító életmódjában
látja.
A 15. kérdésben arra kértük a megkérdezetteinket, hogy részletesen fejtsék ki nézetüket a világvégérõl. Ebbõl választottunk ki néhány érdekeset és jellegzeteset: "A víz és a környezetszennyezés megállapíthatatlanul a pusztulás felé sodorja az emberiséget. A felgyûlt szemét elhelyezése illetve megsemmisítése - fõleg a mûanyagok, vegyszerek - már napjainkban is gondot okoz." (egy római katolikus hívõ véleménye) "A világnak elõbb utóbb vége lesz, de nem
hiszem, hogy feltétlenül az ember miatt és bibliai módon,
inkább valami csillagászati vagy természeti katasztrófára
gondolok. Nem hiszem, hogy a kerek évszámoktól függene
(pl. 2000), szerintem még bõven van idõnk, millió
vagy milliárd évek." (egy református hívõ
véleménye)
"A Biblia az 1.Thesszaloniki levél 4. rész 13-18. verseiben
és az 5. rész 1-3. verseiben ír többek között
errõl.
"Az Újszövetség próféciáiban, legrészletesebben a Jelenések könyvében le van írva minden, amit errõl hiszek. Röviden: Jézus dicsõséges eljövetele vet majd véget az Antikrisztus uralmának. A mostani ég és föld tûzben megég, teljesen megsemmisül, Isten új eget és új földet teremt az Õ örökké való országa számára. Az utolsó ítélet során az Élet Könyvébe beírtak bemennek az örök életre (= menny); a többiek pedig az örök kárhozatra. Hogy ez mikor lesz, csak Isten tudja de a jelek mutatják, hogy közel van." (egy szabadkeresztyén hívõ véleménye) "Hogy miért hiszek az eljövetelében? Mert a Biblia azt írja, hogy a Föld atomjaira hullik szét és azt is megtalálhatjuk benne, hogy mirõl ismerhetjük fel az ezt megelõzõ idõket: hallotok háborúkról és azoknak hírérõl, lesznek az emberek pénzt szeretõk, nemzet támad nemzet ellen, földrengések lesznek, katasztrófák és legvégül az emberekben a szeretet meghidegül, és lesznek magukat szeretõk. Hogy mikor lesz, azt sehol sem olvassuk, csak a jeleit. És hogy hogyan lesz, azt sem, mert ezek az Atya hatalma alatt vannak és az idõt is csak Õ tudja." (egy szabadkeresztyén hívõ véleménye) "Valóban el fog jönni Jézus Krisztus másodszor, az utolsó ítélet és a világvége, melynek az idõpontját senki sem tudja elõre, csak Isten, az Atya. Jézus másodjára nem megüresítve önmagát (azaz otthagyva a hatalmat és életével szolgálva) jön el, hanem dicsõségben és hatalomban úgy, hogy minden szem meglátja õt. A világvégén újjá lesz minden és mindazok bemehetnek, hogy Istennel éljenek, s ne a szenvedés lángjai között, akik be vannak írva a Bárány könyvébe. (Azaz akik elfogadták és követték az Urat, Jézus Krisztust). Ítélet jön, mert Isten igazságos, s lehet a kegyelmet választani fiában." (egy Krisztus Gyülekezetébe tartozó hívõ véleménye) "A világvége nem a földünk végét, hanem a gonoszság végét fogja jelenteni, amelyre minden jóérzésû ember vágyakozik. A gonoszság, az igazságtalanság, és a szenvedés ér ekkor véget. Mindez Armageddonnál (Isten és az Antikrisztus seregeinek végsõ csatájának helye; a szerzõk) , Isten ítéletének nagy napján fog realizálódni, mely a Biblia szerint rohamosan közeledik. S utána a földünkön békés és boldog családok élik tevékeny életüket hosszú-hosszú idõkön keresztül." ( egy Jehova tanúja szerint) "Az utolsó napok jellegzetességei:
"Jelenleg a Kali-korban élünk, amely egy degradált kor, s még 42700 évig tart. Ennek vége azonban nem a világvége. Hanem az univerzum vége azonban nagyon sok idõ múlva lesz." (egy Krisna-tudatú hívõ véleménye) "Bizonyos idõ után az anyagi világ elpusztul, megnyilvánulatlan állapotba kerül, majd újrateremtõdik, megnyilvánul." (egy Krisna-tudatú hívõ véleménye) "Az emberi butaság és önzés határtalan, az emberiség elõbb-utóbb elpusztítja saját életlehetõségeit." (egy ateista véleménye) "Nem hiszek a világvégében, mert ha az ember kárt is tesz a világban, manapság olyan technika van az emberek birtokában, hogy biztosan korrigálják a hibát." (egy egyéni világnézetû véleménye) "Az ember képtelen együtt élni a természettel, kihasználja, ezért a természet elõbb-utóbb visszavág (kimerülnek az édesvíz stb. források, elfogy az oxigén), ha az emberek el nem pusztítják egymást atom- vagy vegyifegyverekkel." (egy egyéni világnézetû véleménye) "Azt hisszük, hogy a természet törvényeit meg tudjuk változtatni. Természet nem tûr maga fölött semmit, így nem hogy megváltoztatni nem tudjuk, de nem is ismerjük." (egy egyéni világnézetû véleménye) A 16. kérdés az emberek istenképét tárja fel: Nem hisz semmilyen istenben: 11%
Ezekbõl az adatokból az derül ki, hogy Magyarországon
a monoteizmus jellemzõ, és Istent nem gonosznak, hanem jónak
képzelik el az emberek.
A történelmi egyház tagjai - kivéve a baptistákat - megosztottak ebben a kérdésben. Véleményünk szerint ennek két oka lehet: vagy nem értenek egyet az egyházuk tanításaival, vagy nem is ismerik azt. Az újkeresztény egyházak és a baptista egyház tagjai viszont túlnyomórészt azt választották, hogy Isten az örök jóság és szeretet. Ebben a kérdésben mutatkozott meg, hogy a Krisna tudatú hívõk más kultúrát követnek, ugyanis nem tudtak választani a kínált lehetõségekbõl. Ehelyett az egyéb kategóriában fejtették ki véleményüket. Ezek a gondolatok csak látszólag mondanak egymásnak ellent (ezért nem közlünk náluk százalékos adatokat), valójában mindez hozzátartozik az istenképükhöz. A többi csoport tagjai elképzeléseinknek megfelelõen válaszoltak. A 17. kérdéssel
azt szerettük volna bemutatni, hogy hogyan vélekednek az emberek
a halál utáni életrõl:
Ebben az eredményben azt találtuk a legfurcsábbnak,
hogy a megkérdezettek legnagyobb része a reinkarnációban
hisz, holott leginkább "keresztényeket" kérdeztünk
meg.
A történelmi egyházaknál megint azt figyelhetjük meg, hogy a hívõk mennyire tájékozatlanok saját vallásuk tanításait illetõen. Elképesztõ, hogy a római katolikusok 20 %-a nem tudja, hogy mi van a halál után és csak a 30 %-uk jelölte meg az õ hitüknek megfelelõ választ, "a mennyország, tisztítótûz vagy pokol"-t. Nagyon meglepett minket, hogy a reformátusoknál alig maradt le az utolsó három válasz (mindössze 1 személy döntésén múlott) a "mennyország vagy pokol" lehetõségtõl. Valószínûnek tartjuk, hogy ezek az emberek csak a megkereszteltségük miatt érzik úgy, hogy ezekhez az egyházakhoz tartoznak. Az újkeresztények és a baptisták viszont többnyire egyetértenek abban, hogy a halál után a mennyország vagy a pokol van. A Jehova tanúi itt is teljesen más véleményen vannak, mint a többi újkeresztény egyház. Nem számítottunk arra, hogy sok ateista hisz a reinkarnációban. Bizonyára úgy gondolják, hogy Isten nem létezése nem zárja ki az újjászületést. A 18. kérdés arra keresi a választ, hogy mi a legnagyobb áldozat, amit az emberek megtennének vallásukért / hitükért / világnézetükért / Istenükért: Semmit: 16 %
A különbözõ
világnézetû emberek véleménye errõl
a kérdésrõl:
A mostani és az elõzõ eredmények alapján
az a véleményünk, hogy a történelmi egyházak
tagjai - kivéve a baptistákat - nem ismerik igazán
az
egyházuk tanításait (istenkép, halál
utáni élet). Nem játszik olyan fontos szerepet az
életükben a hit, emiatt nem hoznának érte olyan
nagy áldozatot. Jehova tanúinak válaszainál
ellentmondásosnak találtuk azt, hogy életüket
adnák a hitükért vagy bármit megtennének
érte, holott az elõzõ kérdésre egyöntetûen
azt válaszolták, hogy nincs a halál után semmi.
A 19. kérdésben arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen rendszeresen járnak az emberek a közösség alkalmaira. A következõ válaszokat kaptuk: Nem jár ilyen alkalmakra: 14 %
Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a hívõ emberek
többsége két nagyobb csoportba sorolható: vagy
nagyon ritkán jár vagy rendszeresen. Havonta és két-három
hetente nagyon kevesen járnak.
Ezek az eredmények adhatnak választ arra, hogy miért ilyen tájékozatlanok a katolikus és református "hívõk" a hit kérdéseiben: nagyon ritkán járnak templomba. A Krisna tudatúak közül a templomban lakó bhaktákat kérdeztük meg, ezért írták valamennyien, hogy naponta többször vesznek részt szertartásokon. De közöttük is vannak olyan hívõk, akik családjukkal élnek, és hetente járnak templomba. A 20. kérdés segítségével azt szerettük volna megtudni, hogy mit tartalmaznak a különbözõ csoportok összejövetelei. Csak felsorolás szerûen írjuk le a válaszaikat: Római katolikusok:
Okkultisták:
Az itt felsorolt elemeket több válaszból gyûjtöttük össze, mert senki sem írt le mindent a saját összejöveteleirõl, sõt volt olyan is, aki semmit sem írt róla. A 21. kérdéssel próbáltuk kideríteni, hogy hogyan bõvítik az egyes közösségek a taglétszámukat. Itt is felsorolásszerûen tüntetjük fel az adott válaszokat, és szintén több válaszból gyûjtöttük össze ezeket az elemeket: Római katolikusok:
Jehova tanúi:
A 22. kérdésben arra kerestük a választ, hogy nyíltan vállalják-e az emberek a hitüket: Nem vállalja nyíltan: 3,1 %
Az emberek környezete a következõképpen reagált erre: Örültek neki, elfogadtak: 48 %
A katolikusok és reformátusok nem élnek olyan aktív hitéletet - mint az a korábbi kérdésekbõl is kiderült - s ezért nem lehet észrevenni beszédükön, magatartásukon, hogy különböznének másoktól. Talán ezért közömbösek az õ hitük iránt az emberek, a családjuk pedig természetesen örül, ha egy fiatal konfirmál, vagy elsõáldozó lesz. Nagyon szembetûnõ az az eredmény, hogy a Jehova tanúit fogadják el legkevésbé az emberek. Az ateistákhoz, azért nem írtunk semmilyen adatot, mert szerintünk õket nem kell elfogadniuk a többieknek, hiszen õk alkotják a többséget, tehát inkább õk fogadnak vagy nem fogadnak el másokat. A 23. kérdéssel azt akartuk kideríteni, hogy hogyan változik a környezet véleménye a hívõ emberekrõl: Nem változott a véleményük: 49 %
Ezek a vélemények azt mutatják, hogy az emberrõl kialakult kép nehezen változik meg, de ha mégis, akkor általában pozitív irányban. A különbözõ világnézetû
emberekrõl másként változott a környezetük
véleménye:
Örömmel vettük észre, hogy az emberek a legtöbb esetben az elõítéleteiket legyõzik és elfogadják a másságot. A 24. kérdésben arra voltunk kíváncsiak, hogy érzékeltek-e már az emberek hátrányos megkülönböztetést a világnézetük miatt. A következõ válaszokat kaptuk: Még nem tapasztalt ilyet: 70 %
Eszerint a megkérdezettek tapasztalatai igen eltérõek.
Egyesek szerint ma már hátrányos megkülönböztetések
nincsenek, a múlt rendszerben viszont akár a munkahelyérõl
is elbocsáthatták vallási hovatartozása miatt.
Mások pedig azt írták, hogy ma is elõfordulnak
ilyen okokból munkahelyi diszkriminációk.
ÖSSZEGZÉS A kérdõívek kitöltése közben
egyaránt voltak pozitív és negatív tapasztalataink
is. Azok a csoportok, amelyek már ismertek minket, nagyon szívesen
fogadtak. Azok viszont, akikkel korábban nem volt kapcsolatunk,
vagy nyitottabban vagy zárkózottabban viszonyultak hozzánk.
Jellemzõnek találtuk, hogy elõször mindenhol
egy vezetõ engedélyére volt szükség. A
Jehova tanúinak a viselkedését viszont nagyon ellentmondásosnak
találtuk. Elsõ alkalommal az egyik hívõ a többiek
megkérdezése nélkül, de az õ nevükben
is megtagadta a válaszadást, a szabad akaratukra hivatkozva.
Második alkalommal ennek a gyülekezetnek a médiafelelõse
engedélyezte a kérdõívek kitöltetését,
de interjút adni neki sem volt joga, ezt csak akkor tehettük
volna meg, ha felkeressük a városi médiafelelõst,
erre azonban már nem volt idõnk. Tisztában vagyunk
azzal, hogy ha valaki egy egyház tagja akar lenni, bizonyos szabályokat
el kell fogadnia, de ha ezek a szabályok túl merevek és
túl sok van belõlük, akkor ez a közösséget
zárttá teszi és elõsegíti azt, hogy
a külvilág szektának minõsítse õket.
|
SOROS Alapítvány | webmaster@soros.hu |