[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Első rész, amelyben szólunk a választási
kényszerről, bemutatjuk a különböző iskolatípusokat,
illetve rá mutatunk azok hibáira
A továbbtanulást igen nagy mértékben
meghatározza a középiskola típusának megválasztása.
A magyar oktatási rendszernek nagy hibája, hogy már
negyedikes, hatodikos, és nyolcadikos korban az iskolaválasztás
révén olyan döntésekre kényszeríti
a tanulókat, amelynek következtében az egész
további tanulmányaiknak egyfajta irányt szab, amelynek
medréből kilépni nagyon nehéz. Viszont a középiskolát
választó tanulók fiatal kora miatt gyakran a szülők
döntik el a számukra leghelyesebbnek vélt intézmény
típus megválasztását.
Üdítő kivételként előfordulhat,
hogy a szülők és a gyerek elképzelései egybeesnek,
ebben az esetben nem jelent gondot a beilleszkedés, és a
későbbi tanulmányok folytatása; illetve a pályaválasztás
nem kényszerből történik, ezáltal a legtöbb
esetben boldog és kiegyensúlyozott élet vár
a fiatalra (bár ritkán, de az is megtörténik,
hogy az egyén identitástudata később fejlődik
ki és akkor e korai döntését már nem tartja
teljesen megalapozottnak). Az iskolatípus megválasztásának
kényszere, és a nem saját elhatározásból
történő megválasztása gyakran vezet ahhoz,
hogy a diáknak beilleszkedési gondjai támadnak, tanulmányi
eredményei nem megfelelőek, deviáns viselkedésformákat
vehet fel, kedvtelenné válik, nem fejlődik ki egészséges
saját öntudata. A gyerek ellenérzései a felsőoktatási
felvételik megírásakor kerülhetnek napvilágra,
például szándékosan elrontja a felvételijét
arra a helyre, ahová nem szeretne menni, csupán a szülei
kényszerítenék. Gyakran csak a felsőoktatási
intézményben derül fény erre, de ott már
sajnos kevésbé tolerálják, mindez akár
tanulmányai félbeszakadásához vezethet.
A középiskola típusa jelentős mértékben
meghatározza azt, hogy ki hova és milyen eséllyel
pályázhat a továbbtanulásra. Most a különböző
iskolatípusokat szeretnénk bemutatni.
A szakiskolák az általános iskolai képzésre
épülnek, gyakran kisebb falvakban vannak jelen, sok esetben
gazda- illetve gazdasszonyképzés, vagy egyéb, ilyen
alapvető munkák rejtelmeibe vezetnek be. Általában
egy szakiskola elvégzése nem jelent - vagy csak nagyon kicsi
mértékben - alternatívát, mert még csak
egy szakmunkáslevelet sem tudnak kiadni. Időtartamban egy-két
évesek, és azt az űrt kívánják betölteni,
hogy azokat a diákokat tanítsák, akik egyébként
a szakmunkásképző intézményekbe sem jutottak
be, de még tanköteles korúak. A szakiskolai tanulók
nagy része később szakmunkásképző intézetekben
tanulnak „tovább”, illetve a legjobbak a szakközépiskolákig
is eljuthatnak.
A szakiskoláknál valamivel magasabb szintű képzést
nyújtanak a szakmunkásképző intézetek, a
középfokú oktatási intézmények
közül még mindig itt tanul a legtöbb diák,
bár részarányuk az összes középiskolai
tanulók között évről-évre csökken,
ami különösen a rendszerváltás óta
figyelhető meg. A képzés három évet ölel
fel, melynek eredményeképpen szakmunkás bizonyítványt
kapnak kézhez az intézmény tanulói, amely voltaképp
egy szakma elsajátítását jelenti. Az órarend
is ahhoz alkalmazkodik, hogy ne elsősorban az általános
ismereteket bővítse (kivétel ez alól egy-két
olyan meghatározóan fontos tantárgy, mint a matematika,
vagy a magyar stb.), hanem az adott szakmához feltétlenül
szükséges alapvető tudást. A szakmunkásképző
intézet elvégzése után sokan még megpróbálnak
érettségit is szerezni, amelyre egyre több intézményben
is lehetőségük van. A NAT terve szerint a jövőben
a jelenlegi 3 éves képzés négy évesre
változik, amely két év elméleti és két
év gyakorlati oktatásból áll.
A rendkívül egyoldalú, alacsony szintű és
hiányos képzést nyújtó szakmunkásképző
intézeteknél már egy jóval fejlettebb szintet
képviselnek a szakközépiskolák. Jellemzőik,
hogy a gimnáziumokhoz hasonlóan négy éves képzést
biztosítanak, és ez idő alatt nem csak egy szakma elsajátítására
van mód, hanem az érettségi megszerzése is
kötelező. Ezt azzal érik el, hogy a megfelelő szakmai képzés
mellett az általános ismereteket is bővítő órákra
szintén megfelelő hangsúlyt fektetnek. Ennek köszönhetően,
hogy nem csak egy szakmát nyújt ez az iskolatípus,
hanem érettségit is, a szakközépiskolák
tanulóinak száma évről-évre nő. A szakközépiskolákból
kikerülőknek módjuk van egy technikum végzésére
is (általában ötödik évben), ami a szakmai
ismeretek bővítésének lehetőségét
nyújtja és ezáltal, illetve az érettségivel
és a megfelelő (szak)ismerettel együtt már jó
eséllyel pályáznak a felsőoktatási intézményekbe
való bejutásra.
A gimnázium az a középfokú oktatási
intézmény, amelynek a feladata leginkább a felsőoktatásra
való felkészítés, valamint az általános
műveltség minél szélesebb körű biztosítása.
A gimnáziumba jelentkezők általában megjelölhetnek
egy szakot, mely irányban leginkább szeretnék ismereteiket
bővíteni. Erre jó példák a nyelv-, reál-,
illetve humán-tagozatos gimnáziumok. Akik ezt az oktatási
intézményt választják, már a legtöbb
esetben tudatában vannak annak, hogy ők egyetemen, vagy főiskolán
fognak, illetve szeretnének továbbtanulni. Ennek megfelelően
van mód ezekben az oktatási intézményekben
arra, hogy különórákon a diák egy-egy szakterületen
még mélyebben elmerülhessen. A gimnáziumok hátránya,
hogy az itt megszerezhető érettségi mellett semmilyen szak
elsajátítására nincs mód, így
azoknak, akik nem tanulnak tovább, sokkal kevesebb lehetőségük
van az elhelyezkedésre, mint azon kortársaiknak, akik az
érettségi mellett szakmájuk is van.
A középfokú oktatási intézmények
érősségeit és hátrányait megvizsgálva
azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a látszólagos
színesség ellenére igen kevés lehetőség
közül választhat az általános iskolából
kikerülő diák, főleg ha a lehetőségeit összevetjük
a német, illetve az angol iskolarendszer lehetőségeivel.
A NAT-ot közelebbről megvizsgálva számolnunk kell
annak a reális veszélyével is, hogy főleg
a gimnáziumi oktatás „felhígulni” látszik,
mert egyrészt egyre kevesebb diák közül válogathatnak
változatlan, vagy növekvő keretszám mellett az iskolák
(és amely keretszámokra szükség van az állami
támogatás rendszere miatt), másrészt pedig
igen sokan tartanak attól, hogy az EU-csatlakozás szintén
minőségi romlással járna, vagyis a magyar oktatás
„hozzáhülyülne” az európai átlaghoz. Mi
a középfokú oktatás egyik hibájának
tekintjük (pontosabban nem is hibája, hiszen ennek pénzügyi
korlátjai vannak), hogy a kellőnél nagyobb létszámú
osztályokban az egyéni képzésre nem tudnak
az iskolák és a tanárok megfelelő hangsúlyt
fektetni és ennek következtében a szóbeli megmérettetések
is nagyon ritkák, holott az érettségik, a felvételik
és magában az életben történő megnyilvánulások
nagy része is verbális formában történik.
Láthatjuk tehát, hogy az általános
iskolákból kikerülők nagy része valamely középfokú
intézményt választja további tanulmányainak
színhelyéül (elenyésző részük a
tankötelezettség miatt, de a nagy többséget egy
bizonyos szintű tudás megszerzésének vágya
hajtja). A középiskolai diákok élete meglehetősen
sokszínű; a különböző intézménytípusok
diákága bizonyos egységes vonásokat mutat.
Összetartja őket az a kohéziós erő, melyet középiskolai
szellemnek nevezhetünk. Ez minden egyes intézménynek
sajátja, amelyet az iskola légköre, tradíciója,
sporthagyományai, valamint kulturális igényei határoznak
meg.
A magyar középiskolák egyik legnagyobb hibája
az intézmények és országok közötti
vertikális és horizontális mobilitás hiánya.
Magyarán szakközépiskolából szinte lehetetlen
eljutni egy gimnáziumba (mi ezt neveznénk vertikális
mobilitás hiányának); szintén nehéz
egyik ország középiskolájából egy
másik ország középiskolájába bejutni
(gyakran nem fogadják el egymás bizonyítványait).
Megoldást talán az egységesülő Európa
jelenthet, nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni a fentebb
már említett veszélyeket.
|