SOROS ALAPÍTVÁNY If You '98

[Fõoldal] [Pályázatok] [Seregélyes] [Arcok] [Fotóalbum]



Negyedik rész, amelyben az általunk elvégzett kérdõíves kutatások eredményeit ismertetjük

A kutatás megkezdésének idõpontjában a tanév befejezõdése, valamint a rendelkezésünkre álló idõ rövid volta meglehetõsen megnehezítette munkánkat, s ezáltal sajnálatos módon a tervezett 800 diák helyett 380-at tudtunk megkérdezni, akik között a szakmunkások és szakiskolások aránya olyannyira jelentéktelen volt, hogy végül is csak a gimnáziumi és a szakközépiskolás tanulókkal, valamint a felsõfokú tanulmányaikat folytató hallgatók körében végeztünk érdemleges kutatásokat.
 
 

A megkérdezéseknél igyekeztünk a nemek arányára tekintettel lenni, vagyis valamivel több lányt, mint fiút megkérdezni. Végül is 205 lányt (54%) és 175 fiút kérdeztünk meg (46%). A megkérdezettek 30,8%-a (117 em-ber) szakközépiskolás, a technikumot végzõk aránya valamivel alacsonyabb, mint 12% (45 ember), az egyetemisták, illetve fõiskolások aránya pedig szintén 12% körüli értéket mutat (52 ember). A legmagasabb a gimnazisták aránya volt, az õ 164 emberük meghaladja a 43%-ot.

A gimnazisták számarányának túlsúlya természetesen nem tükrözheti a valóságos értékeket, arányuk csupán azért ilyen magas, mivel leginkább õket tudtuk elérni.
 

A megkérdezettek döntõ hányada (62,8%, 239 ember) nagyvá-ros-ban él, leginkább Székes-fehérváron. A falusiak aránya 7% körül mozog, a községiek aránya pedig 20% körül. A megkérdezettek döntõ hányada (72%) városban lakik. A Fehérvár környéki kisvárosok a tanulók mintegy 10,2%-át adják.
Kérdõíveinkre kapott válaszok valóban alátámasztják, hogy a legjellemzõbb családforma a 4-6 fõs család, hiszen a megkérdezettek közel 90,3%-a (343 fõ) ekkora családban lakik. Az olyan családok aránya, ahol 4 fõnél kevesebben élnek egy háztartásban (csonkacsaládok, egykézõk, kirepültek) aránya 8% körül mozog (30 fõ). A nagycsaládosok aránya 1,8 százalék körül mozog, õk csupán heten vannak
A családok mintegy 70%-ánál a keresõk aránya 25-50% körül mozog, ami igencsak logikus, hiszen a legáltalánosabb a 2 szülõ, 2 gyerek modell. Az olyan családok aránya, ahol a keresõk aránya a 25%-ot nem haladja meg, 5% körül van. Egész sokan vannak olyanok is, ahol a keresõk aránya meghaladja az 50%-ot, az õ arányuk 25% körül van.
Mivel a megkérdezéseket Székesfehérváron és annak környékén végeztük el, ezért természetes, hogy a falvakban, a községekben és a kisvárosban lakók nem településükön járnak iskolába, hanem megyeszékhelyünkön. Mivel Székesfehérváron csupán 1-2 fõiskola mûködik (Kodolányi, Kandó, Soproni Egyetem kihelyezett tagozata),
ezért az is természetes, hogy a felsõfokú tanulmányaikat végzõk, még ha Székesfehérváriak is, akkor sem lakóhelyükön járnak többnyire iskolába, hanem olyan városokba, ahol több felsõfokú oktatási intézmény mûködik. Csupán 15 olyan fõiskolás van a megkérdezett 45-bõl, akik városunkban tanulnak. A felmérésekre adott válaszok nagyon jól tükrözik a magyar iskolarendszer aránytalanságát, hogy a magasabb szintû iskolákat a nagyobb városokba centralizálja.
 
Örömmel tapasztaltuk, hogy a megkérdezett 380 ember közül csak 5-en voltak olyanok, akik nem is szándékoztak továbbtanulni, az õ arányuk tehát elenyészõnek mondható. Másik érdekes tény, hogy az 5 nemmel válaszoló mindegyike szakközépiskolás volt, ami alátámasztja azt a tényt, hogy a szakközépiskola kevésbé a továbbtanulásra készít fel, mint az iskola befejezése utáni azonnali elhelyezkedésre.
A szakok megválasztásánál jelenleg a legnépszerûbb a gazdasági képzés, amit a válaszadók közel 20%-a (76 ember) választott, de szintén nagyon népszerû a mûszaki (19%, 72 fõ) és a természettudományi pályák is (15,3%, 58 fõ). Alig valamivel kevesebben vannak a jogi pályára készülõk, az õ arányuk is megközelíti a 14%-ot (53 fõ). Kevésbé népszerûek a tanári (6,6%, 25 fõ)  és a bölcsészszakok (5%, 19 fõ). Az összes többi pálya (orvosi, katonai, színmûvészeti stb.) csupán 20,26%-ot tesz ki (77 fõ).
A jelentkezõk 5,8%-át teszik ki azok (22 fõ), akik mindössze egy helyet jelölnek be továbbtanuláskor, s még ennél is kevesebben vannak azok, akik a másik szélsõséget képviselik, vagyis 8-nál is több helyre adtak be jelentkezési lapot (1%, 4 ember). A legtöbben azok vannak, akik 2-3 helyet jelölnek be, az õ arányuk valamivel meghaladja az 58%-ot (222 fõ). Olyanok is sokan vannak, akik 4-8 helyet jelölnek be, az õ arányuk 34,7% (136 ember).
Örömmel állapíthatjuk meg, hogy a felvételizõk, illetve a korábban felvettek meglehetõsen optimisták voltak saját esélyeik megjósolásában: a válaszadók csaknem 40%-a (145 ember, 38,2%) már a jelentkezéskor teljesen biztos volt benne, hogy valahová felveszik. Szintén nagyon sokan voltak, akik 67-99%-ban bíztak a sikerükben, az õ arányuk 34% (130 ember). Azok aránya, akik 33-66%-ban bíztak a saját esélyükben, az összes válaszolók 9,75-át teszik ki (37 fõ). Akik még ennél is kevésbé bíztak magukban, azok szerencsére jóval kevesebben vannak, összesen 68-an vannak, közülük 17-en vannak azok, akik egyeltalán nem bíztak felvételijük sikerében.
Mivel a kutatásainkat még május-június hónapokban végeztük, ezért a felvételi arányokat csak késõbb és mindössze 45 ember eredményei alapján vizsgáltuk meg (22 szakközépiskolás, 18 gimnazista és 5 fõiskolás, egyetemista). 18-nak elsõ helyre (40%), 8-nak (17,8%) 2-3. Helyre, 9-nek (20%) egyéb helyre és 10-nek (22,2%) egyeltalán nem sikerült.
A válaszadók közül 217-en (42,9%) semmiképp sem vállalták volna a költségtérítéses formulát, de meglehetõsen sokan vannak olyanok is, akik örömmel vállalnák, vagy vállalták is (163 f-õ, ami 57,1%) Annak ellenére, hogy a megkérdezettek több, mint 57%-a nem vállalta volna a költségtérítéses képzést, mégis 74,2% (282 fõ) azoknak az aránya, akik valamilyen fizetõs felkészítõ tanfolyamon részt vettek a sikeres felvételijük érdekében és csak 98-an vannak olyanok, akik semmilyen fizetõs elõkészítõ tanfolyamot nem végeztek.
Hát, hogy a felsõoktatás nem olcsó dolog, az biztos, ezt a kérdõíveinkre adott válaszok is alátámasztják. Kezdjük mindjárt azokkal, akik a legtöbbet fizetik (õk többnyire a költségtérítéses képzést folytatják): a válaszadók 3,2%-a (12 ember) tanulmányainak (leendõ) költsége meghaladja a 40 ezer forintot, ami szemeszterenként 200 ezer forintot jelent. Egy fõiskola átlagosan 6 szemeszterénél ez 1,2 millió forintot jelent... A megkérdezettek 38-15%-a (145 ember) arra számít, hogy tanulmányai költsége 25 és 40 ezer forint között lesz havonta. 
A válaszadók túlnyomó része, csaknem 45,3%-uk  (172 fõ) szerint a tanulmányai nem fognak havi 15-25 ezer forintnál többet felemészteni. 51-en vannak olyanok (13,4%), akiknek nem fog a tanulmányuk még havi 15 ezer forintba sem kerülni. Érdemes utánagondolni, hogy még ha csak havi átlag havi 15 ezer forintnyi költséggel számolunk, az egyetem öt éve még akkor is 750,000 forintunkba kerül...
 
 
A megkérdezettek valamivel több, mint 60%-a (321-en) azt állította, hogy családja nem gyakorolt rá nyomást a szak megválasztásakor, azonban 149 fõ (39,2%) többnyire a családja akaratából döntött. Ha az egyetemi képzés költségeinek megvizsgálásánál felmerült volna bennünk a kérdés, hogy mire is fizetünk mi ki ennyi pénzt, akkor az utolsó kérdések eléggé egyértelmû-vé teszik a választ: többnyire azért, hogy majdan még több pénzt keressünk. A válaszadók csaknem 83%-át, vagyis 314 embert motivált a pénzkereseti lehetõség (még ha nem is kizárólag e miatt választották az adott szakot) és csupán 66 ember volt (17,4%), akit döntésében nem motiváltak a pénzkereseti lehetõségek.

A fenti adatok a gimnazisták, a szakközépiskolások, valamint az egyetemisták adatait együttesen tartalmazták. Érdekesnek tartottuk éppen ezért, hogy a szakközépiskolások és a gimnazisták eredményeit, mint a két meghatározó középfokú iskolatípus képviselõit, külön is megvizsgáljuk és rávilágítsunk az összefüggésekre, illetve a különbségekre. A különbségek és az azonosságok könnyebb összehasonlíthatósága érdekében ezeket az eredményeket egymás mellett sorakoztattuk fel.
 
Szakközépiskolák Gimnáziumok
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a szakközépiskolákban a fiúk aránya magasabb, a megkérdezett 117 szakközépiskolás között ugyanis 66 fiú volt (56,4%) és 51 lány (99,4%) volt, azonban ez az eloszlás sajátos módon igen egyenlõtlenül oszlik meg a különbözõ szakközépiskolák között, ugyanis az olyan szakközépiskolákban, amelyek leginkább mûszaki oktatást nyújtanak, ott akár 98%-os is lehet a fiúk aránya (pl. a Széchenyi István mûszaki szakközépiskola Székesfehérváron), azonban az egészségügyi szakközépiskolákban csaknem fordított az arány. Talán a közgazdasági szakközépiskolákban tehetõ ez az arány egyedül 50-50%-ra.
 A gimnáziumokban a férfiak és nõk aránya csaknem azonos: a 164 gimnazista közül 85 lány (51,8%) és 79 fiú (48,2%) volt. Mindez önmagában nem mutat jelentõs különbséget a szakközépiskolások arányaihoz képest, azonban itt sokkal egyenlõbb az egyes iskolákban az eloszlás, mint a szakközépiskolákban, hiszen minden gimnáziumban a fiúk és lá-nyok aránya 40-60% körül mozog, és hol az egyik, hol a másik nem van valamicskét túlsúlyban.

 
  A megkérdezett szakközépiskolásoknál igen magas a bejárók aránya, a 117 emberbõl 64-en (54,7%) fehérváriak csak, a fehérvár környéki kisebb városokból (Mór, Enying, Sárbogárd, Dinnyés, Agárd stb.)
bejárók aránya 10,2% körül mozog, míg a falusiak (17 ember, 14,5%) és a községiek (24 ember, 20,51%) aránya is jelentõs. Itt ismét a fentebb említett problémákra utalhatunk, vagyis hogy az iskolák többnyire a nagyobb településekre centralizáltak.

 Igen jelentõs az eltérés a gimnáziumok és a szakközépiskolák között, ha a tanulóinak lakhelyét vizsgáljuk. Amíg ugyanis a szakközépiskolásoknál a 
székesfehérvári diákok aránya alig haladta meg az 50%-ot, addig ugyanez az arány a gimnáziumoknál 76,2%, ami 125 fõt jelent jelen esetben. Ha ehhez még hozzászámítjuk a Fehérvár környéki kisvárosokból bejárók 12,1%-át (20 ember), akkor azt mondhatjuk, hogy a gimnazisták csaknem 90%-a városban él. A községekben lakók aránya itt 6,7% csupán (11 ember), a falusiak aránya pedig 4,9% (8 ember).
  Az összesen megkérdezett 380 ember közül csupán heten származtak nagy-családból, vagyis leg-alább 6-an voltak. Eb-bõl a 7 emberbõl négyen foly-tatnak szak-kö-zép-is-ko-lai
tanulmányokat, az õ arányuk így 3,4%. Az átlagos családméretnek mondható 4-6 fõs családokban a szakközépiskolás diákok 84,6%-a (99 fõ) él, míg az ennél kisebb családokban élõk aránya 12% (14 fõ).
  Ha azt mondtuk, hogy a szakközépiskolásoknál a 4-6 fõs családméret a jellemzõ, akkor ez a gimnazistákra még inkább igaz, hiszen náluk 92% (151 ember) az õ arányuk, míg a nagycsaládosok 1,2%-a (2 ember) és a 4 fõnél kisebb családok 6,7%-a (11 ember) jóval kevesebben vannak.
  Az aktív keresõk aránya a megkérdezetteknél semmilyen jelentõs eltérést nem mutat az átlagtól: a szakközépiskolát végzõ diákok 9,4%-a (11 fõ) él olyan családban, ahol 25% alatti az aktív keresõk aránya, 82,9%-uk (97 fõ) az átlagos 25-50%-os arányú családokban, míg 7,7%-uk (9 ember) családjában nagyobb a keresõk aránya 50%-nál.   A gimnazisták grafikonja igen hasonló a szakközepesekéhez, igaz itt némileg általánosabb a 25-50%-os kereseti arány (87,2%, ami esetünkben 143 fõ), azonban ez az eltérés statisztikai hibából is eredhet. Az olyan családok aránya, ahol az aktív keresõk aránya 0-25%, szerencsére nem éri el az 5%-ot (4,8%, 8 ember). A megkérdezettek 7,9%-ánál (13 fõ) nagyobb a keresõk aránya 50%-nál.

Fentebb már említettük, hogy mivel felméréseinket Székesfehérváron és környékén készítettük el, ezért azok aránya, akik lakóhelyükön járnak iskolába, megegyezik azok a fehérváriak arányával mindkét iskolatípusnál, ezért ehhez a  kérdéshez („lakóhelyén jár iskolába?”) nem készítettünk külön összehasonlító grafikonokat.
A hetedik kérdéshez („Tovább akar(t) tanulni?”) szintén nem készítettünk grafikonokat. Fentebb már utaltunk ugyanis arra, hogy a megkérdezett 380 diák közül csupán öten válaszoltak nemmel ere a kérdésre, valamennyien szakközépiskolások. Az öt nemmel válaszoló diáknál megállapítható, hogy nem családjuk anyagi helyzete (ez csupán egyetlen esetnél feltételezhetõ) miatt döntöttek így. Érdekes tény viszont, hogy az erre a kérdésre nemmel válaszolók közül négyen faluban, vagy községben élnek.
 

Szakközépiskolák
A megkérdezett szakközépiskolások között a legnépszerûbb a mûszaki pálya (30,8%, 36 fõ), ezt követik a természettudományi karok 27,4%-kal (32 fõ) és a gazdasági karok 17%-kal (20 fõ). A többi szak már kevésbé népszerû, hiszen például a megkérdezettek közül senki sem választotta a bölcsész szakot. Tanárnak csupán heten (6%) szándékoznak továbbtanulni, míg jogi pályákra hárman (3%). Az egyéb pályákra jelentkezõk aránya 16,2%, ami 19 fõt jelent.
Gimnáziumok
Ha azt mondtuk, hogy a szakközepeseknél a legdivatosabb a mûszaki pálya, akkor a gimnazistáknál a gazdasági (26,5%, 44 fõ) és a jogi pályák (22,6%, 37 fõ) viszik el a pálmát. Igen jelentõs még az egyéb pályákra továbbtanulók aránya is: 17% az arányuk (28 fõ). A mûszaki pályák a gimnazisták körében is népszerûek, az ide jelentkezõk száma pontosan megegyezik az egyéb pályán továbbtanuló diákok számával (28 fõ, 17%). A természettudományi karok már kevésbé népszerûek a maguk 12%-ával (14 fõ). Utánuk már csak a bölcsészkarok (6,8%, ami 8 fõt jelent esetünkben) és a sor legvégén a tanári pályák következnek 3%-kal (5 fõ).

 
Szakközépiskolák Gimnáziumok
  A szakközépiskolások jóval kevésbé optimisták, mint gimnazista társaik, ha felvételi eredményük esélyeirõl kérdezzük õket, kutatásaink 
legalábbis ezt támasztják alá: míg az összes megkérdezett közül 145-en voltak 100%-ig biztosak felvételijük sikerében (ami az összes megkérdezett 38%-a), addig ez az arány a szakközépiskolásoknál csak 18% (21 fõ). A legtöbben 33-66% közé becsülték esélyeiket (29,9%, 35 fõ), de szintén sokan vannak azok is, akik 67-99%-ban voltak biztosak magukban (25,6%, 30 fõ). 17-en becsülték esélyeiket 1-32%-ra (14,5%), és 14-en vannak azok (12%), akik egyeltalán nem bíztak magukban.
  Megkérdezett gimnazistáink igen csak optimisták voltak, amikor saját esélyeikrõl kérdeztük õket. A megkérdezettek 47%-a (77 fõ) volt biztos 
abban, hogy „valahova csak fölvesznek”, míg 43,3%-uk szintén nagyon optimista volt (71 fõ) és becsülte esélyeit 67-99%-ra. Pesszimis-ták pedig szinte alig voltak: csak 1,2%-uk (2 ember) adott magának 33-66% esélyt, 6,7% (11 ember) 1-32%-ot, és csak három olyan diák volt (1,8%), aki semmi esélyt nem látott arra, hogy sikerül a felvételije.

Érdekes elgondolkodni a két iskolatípus képviselõinek magabiztossága közötti nagy különbségen. Nem valószínû, hogy a gimnáziumi képzés ennyivel magasabb végzettséget nyújtana, csupán arról van szó szerintünk, hogy a gimnáziumi tanulók alaptárgyi felkészültsége magasabb, mint a csupán a szaktantárgyat magasabb szinten tanuló középiskolásoké és ezáltal a felvételin nagyobb eséllyel indulnak.
 
 

Szakközépiskolák Gimnáziumok
  Sajnos a szakközepesek negatív várakozásait valamennyire igazolták is a felvételi arányszámaik. A 22 idén felvételizett szakközépiskolás diák
közül 5-nek sikerült elsõ helyre a felvételije (22,7%), négynek 2-3. helyre (18,2%), ötnek egyéb (22,7%), illetve nyolcnak (36,4%) sehova sem .
  A 18 idén felvételizett gimnazista közül 10-nek (55,6%) elsõ helyre, 3-3 fõnek (16,7%) 2-3., illetve egyéb helyekre; és 2-en voltak, akiknek sehova sem sikerült. Mindez valóban jobb arány a szakközépiskolásokénál, még ha az esetleges torzulásokat figyelembe is vesszük. Jellemzõ azonban, hogy a szakközépiskolások nagy része az érettségi letétele után még nem közvetlenül tanul tovább, hanem elõbb elvégzi a technikumot.
A megkérdezett szakközépiskolások közül 25-en (21,4%) vállalta volna a költségtérítéses képzést, 92-en (78,6%) pedig semmiképp sem. A gimnazistáknál igen hasonló az arány: a megkérdezettek 18,3%-a (30 ember) vállalta volna a költségtérítéses képzést és 134-en (81,7%) nem.
A szakközépiskolások nagy része (75,2%, 88 fõ) jár(t) valamilyen fizetéses elõkészítõ tanfolyamra, közel egynegyedük (24,8%-uk, 29 fõ) pedig nem. A gimnazistáknál valamivel nagyobb az fizetõs elõkészítõ tanfolyamokra járók aránya: 86% (141 fõ). A nem járók aránya pedig 14% (23 fõ).

El lehet gondolkozni azon, hogy vajon van-e összefüggés a felvételik sikere és az elõkészítõ tanfolyamok elvégzése között. Tapasztalataink azt mutatják, hogy csupán a szakközépiskolásoknál, hiszen ott kevésbé magas szintû az általános képzést nyújtó tárgyak oktatása. A gimnáziumoknál az elõkészítõknek inkább az a szerepe, hogy a három-négy év alatt megtanult anyagot áttekintsék, összegezzék, valamint átfogó képet alkothassanak róla.
 

Szakközépiskolák Gimnáziumok
  A legtöbb szakközépiskolás saját továbbtanulásának költségeit havi 25-40 ezer forintra teszi (72,6%, 85 fõ), 14,5%-uk (17 fõ) 15-25 ezerre, 9,4%-uk
(11 ember) 0-15 ezer forintra és csak négyen (3,4%) tartják úgy, hogy meg fogja haladni a 40 ezer forintot.
  Amíg a szakközépiskolásoknál a legáltalánosabb költségbecslés a 25-40 ezer forint volt, addig a gimnazistáknál ez az arány csak 25,6% (42 fõ).
A gimnazisták legtöbbje, 48,8%-uk (80 ember) tanulmányi költségeit havi 15-25 ezer forintra becsüli, 21,3%-uk (35 fõ) szerint ez az összeg a 15 ezer forintot sem fogja elérni és heten (4,3%) vannak, akik szerint ez az összeg meg fogja haladni a 40 ezer forintot. Õk zömmel a költségtérítéses képzésben bíznak.
A szakközépiskolások 63,2%-ánál (74 fõ) a család nem gyakorolt a diákokra nyomást a szak megválasztásánál, 36,8%-uknál (43 fõ) pedig igen.   A gimnazista szülõk felméréseink szerint igencsak beleszólnak gyermekük pályaválasztásába: a megkérdezettek 48,2%-a (79 ember) válaszolta azt,
hogy leginkább saját akaratából döntött (de közöttük is sokan vannak, akik a család beleegyezésével és egyeztetésével) és 51,8%-uk (85 fõ) pedig fõként szülei hatására döntött.
  A szakközépiskolások 65%-ánál (76 fõ) a leendõ szakma megszerzésével elérhetõ pénzkereseti lehetõségeknek igen fontos szerepe van. Az a 35% (41 ember), akik nem a pénzkereseti lehetõségek miatt választanak szakot, többnyire a tudományos pályákon tanulnak tovább (TTK, tanár).   A gimnazistáknál még magasabb azok aránya (77,4%, ami esetünkben 127 fõ), akiknél a pályaválasztásnál igencsak jelentõs szerepet
játszanak az adott szak elvégzésével járó pénzkereseti lehetõségek. Itt is jellemzõ, hogy a kérdésre nemmel válaszolók (22,6%, 37 fõ) fõként tudományos és tanári pályákon tanulnak tovább.

A fenti grafikonok értelmezéséhez nincs külön hozzáfûznivalónk, szerintünk jól tükrözik a gimnáziumok és a szakközépiskolák közötti hasonlóságokat, a néhol jelentõsebb és néhol kevésbé jelentõsebb eltéréseket, valamint egyéni jellegeket, amelyek a két iskolatípust jellemzik, illetve feladatkörüket meghatározzák. Reméljük, tényfeltáró tanulmányunk átböngészése is hozzásegíti ahhoz a középiskolákba jelentkezõket, hogy céljaiknak és érdeklõdési körüknek legmegfelelõbb intézményeket válasszák.
 



SOROS Alapítvány webmaster@soros.hu