[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Negyedik rész, amelyben az általunk elvégzett kérdõíves
kutatások eredményeit ismertetjük
A kutatás megkezdésének idõpontjában
a tanév befejezõdése, valamint a rendelkezésünkre
álló idõ rövid volta meglehetõsen megnehezítette
munkánkat, s ezáltal sajnálatos módon a tervezett
800 diák helyett 380-at tudtunk megkérdezni, akik között
a szakmunkások és szakiskolások aránya olyannyira
jelentéktelen volt, hogy végül is csak a gimnáziumi
és a szakközépiskolás tanulókkal, valamint
a felsõfokú tanulmányaikat folytató hallgatók
körében végeztünk érdemleges kutatásokat.
|
A megkérdezéseknél igyekeztünk a nemek arányára
tekintettel lenni, vagyis valamivel több lányt, mint fiút
megkérdezni. Végül is 205 lányt (54%) és
175 fiút kérdeztünk meg (46%). |
|
A megkérdezettek 30,8%-a (117 em-ber) szakközépiskolás,
a technikumot végzõk aránya valamivel alacsonyabb,
mint 12% (45 ember), az egyetemisták, illetve fõiskolások
aránya pedig szintén 12% körüli értéket
mutat (52 ember). A legmagasabb a gimnazisták aránya volt,
az õ 164 emberük meghaladja a 43%-ot. |
A gimnazisták számarányának túlsúlya
természetesen nem tükrözheti a valóságos
értékeket, arányuk csupán azért ilyen
magas, mivel leginkább õket tudtuk elérni.
|
A megkérdezettek döntõ hányada (62,8%, 239
ember) nagyvá-ros-ban él, leginkább Székes-fehérváron.
A falusiak aránya 7% körül mozog, a községiek
aránya pedig 20% körül. A megkérdezettek döntõ
hányada (72%) városban lakik. A Fehérvár környéki
kisvárosok a tanulók mintegy 10,2%-át adják. |
|
Kérdõíveinkre kapott válaszok valóban
alátámasztják, hogy a legjellemzõbb családforma
a 4-6 fõs család, hiszen a megkérdezettek közel
90,3%-a (343 fõ) ekkora családban lakik. Az olyan családok
aránya, ahol 4 fõnél kevesebben élnek egy háztartásban
(csonkacsaládok, egykézõk, kirepültek) aránya
8% körül mozog (30 fõ). A nagycsaládosok aránya
1,8 százalék körül mozog, õk csupán
heten vannak |
|
A családok mintegy 70%-ánál a keresõk aránya
25-50% körül mozog, ami igencsak logikus, hiszen a legáltalánosabb
a 2 szülõ, 2 gyerek modell. Az olyan családok aránya,
ahol a keresõk aránya a 25%-ot nem haladja meg, 5% körül
van. Egész sokan vannak olyanok is, ahol a keresõk aránya
meghaladja az 50%-ot, az õ arányuk 25% körül van. |
|
Mivel a megkérdezéseket Székesfehérváron
és annak környékén végeztük el, ezért
természetes, hogy a falvakban, a községekben és
a kisvárosban lakók nem településükön
járnak iskolába, hanem megyeszékhelyünkön.
Mivel Székesfehérváron csupán 1-2 fõiskola
mûködik (Kodolányi, Kandó, Soproni Egyetem kihelyezett
tagozata), |
ezért az is természetes, hogy a felsõfokú tanulmányaikat
végzõk, még ha Székesfehérváriak
is, akkor sem lakóhelyükön járnak többnyire
iskolába, hanem olyan városokba, ahol több felsõfokú
oktatási intézmény mûködik. Csupán
15 olyan fõiskolás van a megkérdezett 45-bõl,
akik városunkban tanulnak. A felmérésekre adott válaszok
nagyon jól tükrözik a magyar iskolarendszer aránytalanságát,
hogy a magasabb szintû iskolákat a nagyobb városokba
centralizálja.
|
Örömmel tapasztaltuk, hogy a megkérdezett 380 ember
közül csak 5-en voltak olyanok, akik nem is szándékoztak
továbbtanulni, az õ arányuk tehát elenyészõnek
mondható. Másik érdekes tény, hogy az 5 nemmel
válaszoló mindegyike szakközépiskolás
volt, ami alátámasztja azt a tényt, hogy a szakközépiskola
kevésbé a továbbtanulásra készít
fel, mint az iskola befejezése utáni azonnali elhelyezkedésre. |
|
A szakok megválasztásánál jelenleg a legnépszerûbb
a gazdasági képzés, amit a válaszadók
közel 20%-a (76 ember) választott, de szintén nagyon
népszerû a mûszaki (19%, 72 fõ) és a természettudományi
pályák is (15,3%, 58 fõ). Alig valamivel kevesebben
vannak a jogi pályára készülõk, az õ
arányuk is megközelíti a 14%-ot (53 fõ). Kevésbé
népszerûek a tanári (6,6%, 25 fõ) és
a bölcsészszakok (5%, 19 fõ). Az összes többi
pálya (orvosi, katonai, színmûvészeti stb.)
csupán 20,26%-ot tesz ki (77 fõ). |
|
A jelentkezõk 5,8%-át teszik ki azok (22 fõ),
akik mindössze egy helyet jelölnek be továbbtanuláskor,
s még ennél is kevesebben vannak azok, akik a másik
szélsõséget képviselik, vagyis 8-nál
is több helyre adtak be jelentkezési lapot (1%, 4 ember). A
legtöbben azok vannak, akik 2-3 helyet jelölnek be, az õ
arányuk valamivel meghaladja az 58%-ot (222 fõ). Olyanok
is sokan vannak, akik 4-8 helyet jelölnek be, az õ arányuk
34,7% (136 ember). |
|
Örömmel állapíthatjuk meg, hogy a felvételizõk,
illetve a korábban felvettek meglehetõsen optimisták
voltak saját esélyeik megjósolásában:
a válaszadók csaknem 40%-a (145 ember, 38,2%) már
a jelentkezéskor teljesen biztos volt benne, hogy valahová
felveszik. Szintén nagyon sokan voltak, akik 67-99%-ban bíztak
a sikerükben, az õ arányuk 34% (130 ember). Azok aránya,
akik 33-66%-ban bíztak a saját esélyükben, az
összes válaszolók 9,75-át teszik ki (37 fõ).
Akik még ennél is kevésbé bíztak magukban,
azok szerencsére jóval kevesebben vannak, összesen 68-an
vannak, közülük 17-en vannak azok, akik egyeltalán
nem bíztak felvételijük sikerében. |
|
Mivel a kutatásainkat még május-június
hónapokban végeztük, ezért a felvételi
arányokat csak késõbb és mindössze 45
ember eredményei alapján vizsgáltuk meg (22 szakközépiskolás,
18 gimnazista és 5 fõiskolás, egyetemista). 18-nak
elsõ helyre (40%), 8-nak (17,8%) 2-3. Helyre, 9-nek (20%) egyéb
helyre és 10-nek (22,2%) egyeltalán nem sikerült. |
|
A válaszadók közül 217-en (42,9%) semmiképp
sem vállalták volna a költségtérítéses
formulát, de meglehetõsen sokan vannak olyanok is, akik örömmel
vállalnák, vagy vállalták is (163 f-õ,
ami 57,1%) |
|
Annak ellenére, hogy a megkérdezettek több, mint
57%-a nem vállalta volna a költségtérítéses
képzést, mégis 74,2% (282 fõ) azoknak az aránya,
akik valamilyen fizetõs felkészítõ tanfolyamon
részt vettek a sikeres felvételijük érdekében
és csak 98-an vannak olyanok, akik semmilyen fizetõs elõkészítõ
tanfolyamot nem végeztek. |
|
Hát, hogy a felsõoktatás nem olcsó dolog,
az biztos, ezt a kérdõíveinkre adott válaszok
is alátámasztják. Kezdjük mindjárt azokkal,
akik a legtöbbet fizetik (õk többnyire a költségtérítéses
képzést folytatják): a válaszadók 3,2%-a
(12 ember) tanulmányainak (leendõ) költsége meghaladja
a 40 ezer forintot, ami szemeszterenként 200 ezer forintot jelent.
Egy fõiskola átlagosan 6 szemeszterénél ez
1,2 millió forintot jelent... A megkérdezettek 38-15%-a (145
ember) arra számít, hogy tanulmányai költsége
25 és 40 ezer forint között lesz havonta. |
A válaszadók túlnyomó része, csaknem
45,3%-uk (172 fõ) szerint a tanulmányai nem fognak
havi 15-25 ezer forintnál többet felemészteni. 51-en
vannak olyanok (13,4%), akiknek nem fog a tanulmányuk még
havi 15 ezer forintba sem kerülni. Érdemes utánagondolni,
hogy még ha csak havi átlag havi 15 ezer forintnyi költséggel
számolunk, az egyetem öt éve még akkor is 750,000
forintunkba kerül...
|
A megkérdezettek valamivel több, mint 60%-a (321-en) azt
állította, hogy családja nem gyakorolt rá nyomást
a szak megválasztásakor, azonban 149 fõ (39,2%) többnyire
a családja akaratából döntött. |
|
Ha az egyetemi képzés költségeinek megvizsgálásánál
felmerült volna bennünk a kérdés, hogy mire is
fizetünk mi ki ennyi pénzt, akkor az utolsó kérdések
eléggé egyértelmû-vé teszik a választ:
többnyire azért, hogy majdan még több pénzt
keressünk. A válaszadók csaknem 83%-át, vagyis
314 embert motivált a pénzkereseti lehetõség
(még ha nem is kizárólag e miatt választották
az adott szakot) és csupán 66 ember volt (17,4%), akit döntésében
nem motiváltak a pénzkereseti lehetõségek. |
A fenti adatok a gimnazisták, a szakközépiskolások,
valamint az egyetemisták adatait együttesen tartalmazták.
Érdekesnek tartottuk éppen ezért, hogy a szakközépiskolások
és a gimnazisták eredményeit, mint a két meghatározó
középfokú iskolatípus képviselõit,
külön is megvizsgáljuk és rávilágítsunk
az összefüggésekre, illetve a különbségekre.
A különbségek és az azonosságok könnyebb
összehasonlíthatósága érdekében
ezeket az eredményeket egymás mellett sorakoztattuk fel.
Szakközépiskolák |
|
Gimnáziumok |
|
|
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a szakközépiskolákban
a fiúk aránya magasabb, a megkérdezett 117 szakközépiskolás
között ugyanis 66 fiú volt (56,4%) és 51 lány
(99,4%) volt, azonban ez az eloszlás sajátos módon
igen egyenlõtlenül oszlik meg a különbözõ
szakközépiskolák között, ugyanis az olyan
szakközépiskolákban, amelyek leginkább mûszaki
oktatást nyújtanak, ott akár 98%-os is lehet a fiúk
aránya (pl. a Széchenyi István mûszaki szakközépiskola
Székesfehérváron), azonban az egészségügyi
szakközépiskolákban csaknem fordított az arány.
Talán a közgazdasági szakközépiskolákban
tehetõ ez az arány egyedül 50-50%-ra. |
|
A gimnáziumokban a férfiak és nõk
aránya csaknem azonos: a 164 gimnazista közül 85 lány
(51,8%) és 79 fiú (48,2%) volt. Mindez önmagában
nem mutat jelentõs különbséget a szakközépiskolások
arányaihoz képest, azonban itt sokkal egyenlõbb az
egyes iskolákban az eloszlás, mint a szakközépiskolákban,
hiszen minden gimnáziumban a fiúk és lá-nyok
aránya 40-60% körül mozog, és hol az egyik, hol
a másik nem van valamicskét túlsúlyban. |
|
A megkérdezett szakközépiskolásoknál
igen magas a bejárók aránya, a 117 emberbõl
64-en (54,7%) fehérváriak csak, a fehérvár
környéki kisebb városokból (Mór, Enying,
Sárbogárd, Dinnyés, Agárd stb.)
bejárók aránya 10,2% körül mozog, míg
a falusiak (17 ember, 14,5%) és a községiek (24 ember,
20,51%) aránya is jelentõs. Itt ismét a fentebb említett
problémákra utalhatunk, vagyis hogy az iskolák többnyire
a nagyobb településekre centralizáltak. |
|
Igen jelentõs az eltérés a gimnáziumok
és a szakközépiskolák között, ha a
tanulóinak lakhelyét vizsgáljuk. Amíg ugyanis
a szakközépiskolásoknál a
székesfehérvári diákok aránya alig
haladta meg az 50%-ot, addig ugyanez az arány a gimnáziumoknál
76,2%, ami 125 fõt jelent jelen esetben. Ha ehhez még hozzászámítjuk
a Fehérvár környéki kisvárosokból
bejárók 12,1%-át (20 ember), akkor azt mondhatjuk,
hogy a gimnazisták csaknem 90%-a városban él. A községekben
lakók aránya itt 6,7% csupán (11 ember), a falusiak
aránya pedig 4,9% (8 ember). |
|
Az összesen megkérdezett 380 ember közül
csupán heten származtak nagy-családból, vagyis
leg-alább 6-an voltak. Eb-bõl a 7 emberbõl négyen
foly-tatnak szak-kö-zép-is-ko-lai
tanulmányokat, az õ arányuk így 3,4%. Az
átlagos családméretnek mondható 4-6 fõs
családokban a szakközépiskolás diákok
84,6%-a (99 fõ) él, míg az ennél kisebb családokban
élõk aránya 12% (14 fõ). |
|
Ha azt mondtuk, hogy a szakközépiskolásoknál
a 4-6 fõs családméret a jellemzõ, akkor ez
a gimnazistákra még inkább igaz, hiszen náluk
92% (151 ember) az õ arányuk, míg a nagycsaládosok
1,2%-a (2 ember) és a 4 fõnél kisebb családok
6,7%-a (11 ember) jóval kevesebben vannak. |
|
Az aktív keresõk aránya a megkérdezetteknél
semmilyen jelentõs eltérést nem mutat az átlagtól:
a szakközépiskolát végzõ diákok
9,4%-a (11 fõ) él olyan családban, ahol 25% alatti
az aktív keresõk aránya, 82,9%-uk (97 fõ) az
átlagos 25-50%-os arányú családokban, míg
7,7%-uk (9 ember) családjában nagyobb a keresõk aránya
50%-nál. |
|
A gimnazisták grafikonja igen hasonló a szakközepesekéhez,
igaz itt némileg általánosabb a 25-50%-os kereseti
arány (87,2%, ami esetünkben 143 fõ), azonban ez az
eltérés statisztikai hibából is eredhet. Az
olyan családok aránya, ahol az aktív keresõk
aránya 0-25%, szerencsére nem éri el az 5%-ot (4,8%,
8 ember). A megkérdezettek 7,9%-ánál (13 fõ)
nagyobb a keresõk aránya 50%-nál. |
Fentebb már említettük, hogy mivel felméréseinket
Székesfehérváron és környékén
készítettük el, ezért azok aránya, akik
lakóhelyükön járnak iskolába, megegyezik
azok a fehérváriak arányával mindkét
iskolatípusnál, ezért ehhez a kérdéshez
(„lakóhelyén jár iskolába?”) nem készítettünk
külön összehasonlító grafikonokat.
A hetedik kérdéshez („Tovább akar(t) tanulni?”)
szintén nem készítettünk grafikonokat. Fentebb
már utaltunk ugyanis arra, hogy a megkérdezett 380 diák
közül csupán öten válaszoltak nemmel ere a
kérdésre, valamennyien szakközépiskolások.
Az öt nemmel válaszoló diáknál megállapítható,
hogy nem családjuk anyagi helyzete (ez csupán egyetlen esetnél
feltételezhetõ) miatt döntöttek így. Érdekes
tény viszont, hogy az erre a kérdésre nemmel válaszolók
közül négyen faluban, vagy községben élnek.
Szakközépiskolák |
|
|
A megkérdezett szakközépiskolások között
a legnépszerûbb a mûszaki pálya (30,8%, 36 fõ),
ezt követik a természettudományi karok 27,4%-kal (32
fõ) és a gazdasági karok 17%-kal (20 fõ). A
többi szak már kevésbé népszerû,
hiszen például a megkérdezettek közül senki
sem választotta a bölcsész szakot. Tanárnak csupán
heten (6%) szándékoznak továbbtanulni, míg
jogi pályákra hárman (3%). Az egyéb pályákra
jelentkezõk aránya 16,2%, ami 19 fõt jelent. |
Gimnáziumok |
|
|
Ha azt mondtuk, hogy a szakközepeseknél a legdivatosabb
a mûszaki pálya, akkor a gimnazistáknál a gazdasági
(26,5%, 44 fõ) és a jogi pályák (22,6%, 37
fõ) viszik el a pálmát. Igen jelentõs még
az egyéb pályákra továbbtanulók aránya
is: 17% az arányuk (28 fõ). A mûszaki pályák
a gimnazisták körében is népszerûek, az
ide jelentkezõk száma pontosan megegyezik az egyéb
pályán továbbtanuló diákok számával
(28 fõ, 17%). A természettudományi karok már
kevésbé népszerûek a maguk 12%-ával (14
fõ). Utánuk már csak a bölcsészkarok (6,8%,
ami 8 fõt jelent esetünkben) és a sor legvégén
a tanári pályák következnek 3%-kal (5 fõ). |
Szakközépiskolák |
|
Gimnáziumok |
|
|
A szakközépiskolások jóval kevésbé
optimisták, mint gimnazista társaik, ha felvételi
eredményük esélyeirõl kérdezzük õket,
kutatásaink
legalábbis ezt támasztják alá: míg
az összes megkérdezett közül 145-en voltak 100%-ig
biztosak felvételijük sikerében (ami az összes
megkérdezett 38%-a), addig ez az arány a szakközépiskolásoknál
csak 18% (21 fõ). A legtöbben 33-66% közé becsülték
esélyeiket (29,9%, 35 fõ), de szintén sokan vannak
azok is, akik 67-99%-ban voltak biztosak magukban (25,6%, 30 fõ).
17-en becsülték esélyeiket 1-32%-ra (14,5%), és
14-en vannak azok (12%), akik egyeltalán nem bíztak magukban. |
|
Megkérdezett gimnazistáink igen csak optimisták
voltak, amikor saját esélyeikrõl kérdeztük
õket. A megkérdezettek 47%-a (77 fõ) volt biztos
abban, hogy „valahova csak fölvesznek”, míg 43,3%-uk szintén
nagyon optimista volt (71 fõ) és becsülte esélyeit
67-99%-ra. Pesszimis-ták pedig szinte alig voltak: csak 1,2%-uk
(2 ember) adott magának 33-66% esélyt, 6,7% (11 ember) 1-32%-ot,
és csak három olyan diák volt (1,8%), aki semmi esélyt
nem látott arra, hogy sikerül a felvételije. |
Érdekes elgondolkodni a két iskolatípus képviselõinek
magabiztossága közötti nagy különbségen.
Nem valószínû, hogy a gimnáziumi képzés
ennyivel magasabb végzettséget nyújtana, csupán
arról van szó szerintünk, hogy a gimnáziumi tanulók
alaptárgyi felkészültsége magasabb, mint a csupán
a szaktantárgyat magasabb szinten tanuló középiskolásoké
és ezáltal a felvételin nagyobb eséllyel indulnak.
Szakközépiskolák |
|
Gimnáziumok |
|
|
Sajnos a szakközepesek negatív várakozásait
valamennyire igazolták is a felvételi arányszámaik.
A 22 idén felvételizett szakközépiskolás
diák
közül 5-nek sikerült elsõ helyre a felvételije
(22,7%), négynek 2-3. helyre (18,2%), ötnek egyéb (22,7%),
illetve nyolcnak (36,4%) sehova sem . |
|
A 18 idén felvételizett gimnazista közül
10-nek (55,6%) elsõ helyre, 3-3 fõnek (16,7%) 2-3., illetve
egyéb helyekre; és 2-en voltak, akiknek sehova sem sikerült.
Mindez valóban jobb arány a szakközépiskolásokénál,
még ha az esetleges torzulásokat figyelembe is vesszük.
Jellemzõ azonban, hogy a szakközépiskolások nagy
része az érettségi letétele után még
nem közvetlenül tanul tovább, hanem elõbb elvégzi
a technikumot. |
|
A megkérdezett szakközépiskolások közül
25-en (21,4%) vállalta volna a költségtérítéses
képzést, 92-en (78,6%) pedig semmiképp sem. |
|
A gimnazistáknál igen hasonló az arány:
a megkérdezettek 18,3%-a (30 ember) vállalta volna a költségtérítéses
képzést és 134-en (81,7%) nem. |
|
A szakközépiskolások nagy része (75,2%, 88
fõ) jár(t) valamilyen fizetéses elõkészítõ
tanfolyamra, közel egynegyedük (24,8%-uk, 29 fõ) pedig
nem. |
|
A gimnazistáknál valamivel nagyobb az fizetõs
elõkészítõ tanfolyamokra járók
aránya: 86% (141 fõ). A nem járók aránya
pedig 14% (23 fõ). |
El lehet gondolkozni azon, hogy vajon van-e összefüggés
a felvételik sikere és az elõkészítõ
tanfolyamok elvégzése között. Tapasztalataink azt
mutatják, hogy csupán a szakközépiskolásoknál,
hiszen ott kevésbé magas szintû az általános
képzést nyújtó tárgyak oktatása.
A gimnáziumoknál az elõkészítõknek
inkább az a szerepe, hogy a három-négy év alatt
megtanult anyagot áttekintsék, összegezzék, valamint
átfogó képet alkothassanak róla.
Szakközépiskolák |
|
Gimnáziumok |
|
|
A legtöbb szakközépiskolás saját
továbbtanulásának költségeit havi 25-40
ezer forintra teszi (72,6%, 85 fõ), 14,5%-uk (17 fõ) 15-25
ezerre, 9,4%-uk
(11 ember) 0-15 ezer forintra és csak négyen (3,4%) tartják
úgy, hogy meg fogja haladni a 40 ezer forintot. |
|
Amíg a szakközépiskolásoknál
a legáltalánosabb költségbecslés a 25-40
ezer forint volt, addig a gimnazistáknál ez az arány
csak 25,6% (42 fõ).
A gimnazisták legtöbbje, 48,8%-uk (80 ember) tanulmányi
költségeit havi 15-25 ezer forintra becsüli, 21,3%-uk
(35 fõ) szerint ez az összeg a 15 ezer forintot sem fogja elérni
és heten (4,3%) vannak, akik szerint ez az összeg meg fogja
haladni a 40 ezer forintot. Õk zömmel a költségtérítéses
képzésben bíznak. |
|
A szakközépiskolások 63,2%-ánál (74
fõ) a család nem gyakorolt a diákokra nyomást
a szak megválasztásánál, 36,8%-uknál
(43 fõ) pedig igen. |
|
A gimnazista szülõk felméréseink szerint
igencsak beleszólnak gyermekük pályaválasztásába:
a megkérdezettek 48,2%-a (79 ember) válaszolta azt,
hogy leginkább saját akaratából döntött
(de közöttük is sokan vannak, akik a család beleegyezésével
és egyeztetésével) és 51,8%-uk (85 fõ)
pedig fõként szülei hatására döntött. |
|
A szakközépiskolások 65%-ánál
(76 fõ) a leendõ szakma megszerzésével elérhetõ
pénzkereseti lehetõségeknek igen fontos szerepe van.
Az a 35% (41 ember), akik nem a pénzkereseti lehetõségek
miatt választanak szakot, többnyire a tudományos pályákon
tanulnak tovább (TTK, tanár). |
|
A gimnazistáknál még magasabb azok aránya
(77,4%, ami esetünkben 127 fõ), akiknél a pályaválasztásnál
igencsak jelentõs szerepet
játszanak az adott szak elvégzésével járó
pénzkereseti lehetõségek. Itt is jellemzõ,
hogy a kérdésre nemmel válaszolók (22,6%, 37
fõ) fõként tudományos és tanári
pályákon tanulnak tovább. |
A fenti grafikonok értelmezéséhez nincs külön
hozzáfûznivalónk, szerintünk jól tükrözik
a gimnáziumok és a szakközépiskolák közötti
hasonlóságokat, a néhol jelentõsebb és
néhol kevésbé jelentõsebb eltéréseket,
valamint egyéni jellegeket, amelyek a két iskolatípust
jellemzik, illetve feladatkörüket meghatározzák.
Reméljük, tényfeltáró tanulmányunk
átböngészése is hozzásegíti ahhoz
a középiskolákba jelentkezõket, hogy céljaiknak
és érdeklõdési körüknek legmegfelelõbb
intézményeket válasszák.
|