Elsõ riport, amelyben osztályfõnökünkkel beszélgetünk el a továbbtanulás feladatiról Rad Ildikó tanárnõ a Teleki Blanka Gimnázium fizika-kémia szakos tanárnõje, 1994-1998 között osztályfõnökünk. Korábban a Május l-e (ma Széna téri) általános iskolában, majd a Vörösmarty Szakmunkásképzõ Intézetben tanított. ? Kedves tanárnõ! Meséljen néhány mondatban arról, hogy egy végzõs osztály osztályfõnökeként hogyan élte meg a felvételiket, érettségiket és mindez milyen feladatokat rótt Önre! Hát, mindenképpen azt kell mondanom, hogy nem volt könnyû.
Mint tudjátok, korábban általános iskolában
és szakmunkásképzõ iskolában tanítottam,
ezért nekem tulajdonképpen ti voltatok az elsõ olyan
osztályom, ahol érettségikrõl és felvételikrõl
egyeltalán szó esett. Most így visszatekintve az utóbbi
hónapok lázas készülõdéseire, azt
kell mondanom, hogy én is veletek együtt izgultam végig
az egész érettségit és felvételit. Nehéz,
de gyönyörû szép hónapok voltak, s ami még
külön öröm, hogy nagyon sokatoknak jól is sikerült
a felvételitek.
? Így utólag mit tud tanácsolni a diákoknak, a minél jobb érettségi és felvételi eléréséhez? Szerintem nagyon fontos, hogy a diákok és szüleik
még a gimnázium kezdetén együtt leüljenek
megbeszélni, hogy mi az, ami érdekli a diákot, milyen
irányba szeretne esetleg késõbb továbbtanulni.
Ilyenkor már kezd bennük egy határozottabb kép
kialakulni bennük a továbbtanulásról, amit azonban
még hagyni kell érlelõdni. Harmadik elején
újra meg kell kérdezni õt, hogy hová szeretne
továbbtanulni, hiszen az év végi pontszámok
már sok helyre kellhetnek. Nem tartom érdemesnek azt, hogy
minden tárgyat egyformán jól tudjon, hanem fõleg
a felvételi tárgyakra kell koncentrálnia. Szintén
fontos, hogy a diákok idõben elkezdjenek felkészülni
a felvételikre, legelõször csak korábbi felvételi
feladatsorok átböngészésével, majd késõbb
egyre komolyabban. A nyelvvizsga továbbá szintén jelentõsen
megkönnyíti az esélyeinket, hiszen néhol felvételmentességet
is jelent, de többletpontot egészen biztosan. A jelentkezésekkor
már mindenkinek határozott elképzelésekkel
kell rendelkeznie arról, hogy hová szeretne továbbtanulni.
A rövid második félév befejezõdése
után aztán már csak a tanulásé a szó.
|
SOROS Alapítvány | webmaster@soros.hu |