[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Utószó, amelyben összegezzük kutatásunk
tapasztalatait és levonjuk a konzekvenciákat
A továbbtanulás az elsõ olyan döntés
életünkben, amelyet lényegében önállóan
hozunk meg és szinte az egész további életünkre
kihat. Évrõl évre sok tízezer végzõs
középiskolás diák jelentkezik felsõoktatási
intézményekbe. Tényfeltáró tanulmányunkban
a székesfehérvári középiskolás
diákok továbbtanulásáról készítettünk
szociológiai tanulmányt, megállapításainkat
és kutatási eredményeinket kérdõívek
kitöltése alapján elkészített statisztikákkal
és riportjainkkal is alátámasztva.
A továbbtanulás kérdésköre csoportunk
számára több oldalról is nagy kihívást
jelent: egyrészt mivel a csoport tagjai valamennyien végzõs
középiskolások, ezért õket és családjukat
közvetlen is érinti ez a téma, másrészt
pedig a csoport több tagja olyan pályákon szeretne továbbtanulni,
amely vagy szociológusi képzést nyújt, vagy
pedig ahhoz szorosan kapcsolódik. Számukra különösen
érdekes ez a kérdéskör.
Pályázatunkban szerettünk volna rávilágítani
a témakör által felvetett kérdésekre,
illetve megpróbáltuk azok lehetséges megoldásait
is felvázolni. Kíváncsiak voltunk arra, hogy ezek,
az életünket nagyban befolyásoló döntések
mennyire szabad akaratból történnek, illetve mekkora
része van bennük a szülõi ráhatásnak,
társadalmi helyzetnek, anyagi háttérnek, az iskolatípusnak,
továbbá annak, hogy a késõbbiekben milyen megélhetést
biztosít számukra az egyetemen megszerzett tudás anyagi
kamatoztatása a valós életben.
A továbbtanulni szándékozó diákok
száma évrõl-évre emelkedik. Az idei évben
közel 120 ezren szándékoztak valamilyen felsõfokú
oktatási intézményben továbbtanulni, s ez minden
harmadik embernek sikerült is. Kutatásaink tapasztalata szerint
a magyar középfokú oktatás és a felsõoktatás
a világ legmagasabb szintjét képviselõ, sok
elismert külföldi oktatási intézménnyel
állítható egy sorba. Ma már a diákok
legnagyobb része - igaz ugyan, hogy jelenleg még leginkább
a pénzkereseti okokkal magyarázhatóan - tovább
akar tanulni. Éppen ezért lenne fontos a számukra,
ha a különbözõ oktatási intézmények
tájékoztató anyagaikkal is segítenék
döntésüket, amelyre a Soros Alapítvány támogatásával
már volt is példa. Bízunk abban, hogy az egyetemekrõl
és fõiskolákról kikerülõ új
generáció méltán fogja hazánkat a nemzetközi
tudományos és kulturális életben képviselni.
Minden okunk megvan a reményre.
|