[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Előszó, amelyben bemutatjuk pályázatunk
céljait, koncepcióját, illetve kutatásunk menetét
A továbbtanulás az első olyan döntés
életünkben, amelyet lényegében önállóan
hozunk meg és szinte az egész további életünkre
kihat. Évről évre sok tízezer végzős középiskolás
diák jelentkezik felsőoktatási intézményekbe.
A magyar állam 1998-ban 42,000 nappali és 9,000 esti, illetve
levelező tagozatos hallgató beiskolázását
tudja vállalni. Dolgozatunkban a székesfehérvári
középiskolás diákok továbbtanulásáról
készítettünk szociológiai tanulmányt,
megállapításainkat és kutatási eredményeinket
kérdőívek kitöltése alapján elkészített
statisztikákkal és interjúinkkal is alátámasztva.
Pályázatunkban a témakör által felvetett
kérdésekre próbáltunk meg rávilágítani,
illetve azok lehetséges megoldásait is felvázoltuk.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy ezek, az életünket
nagyban befolyásoló döntések mennyire szabad
akaratból történnek, illetve mekkora része van
bennük a szülői ráhatásnak, társadalmi
helyzetnek, anyagi háttérnek, az iskolatípusnak, továbbá
annak, hogy a későbbiekben milyen megélhetést biztosít
számukra az egyetemen megszerzett tudás anyagi kamatoztatása
az életben.
Tényfeltáró kutatásunkat az alábbi
szempontok szerint készítettük el: esélyek és
esélyegyenlőtlenségek, lehetőségek, tapasztalatok,
élmények, várakozások, felmerülő költségek,
tandíj, kollégium, bejárás. Kutatásunkhoz
menetét 10 pontban határoztunk meg:
1. középiskolások általános
jellemzése körkép, állapotrajz formájában
(érdeklődési kör; távlati célok; anyagi
helyzet; jövőkép; továbbtanulási szándék
stb.)
2. iskolatípusok bemutatása
3. rávilágítás az egyes iskolatípusok
hibáira
4. választási kényszer = stresszhelyzet
5. problémák a felvételivel, a felvételizés
folyamatai
6. beszélgetés végzősökkel (félelmek;
remények; orientálódás)
7. beszélgetés továbbtanultakkal
8. „félresiklott életek” (sikertelen vagy nem megfontolt
felvételi)
9. a tanulságok összegzése
10. summázat, konzekvenciák levonása
A problémák felkutatását az alábbi
cselekvési pontok alapján készítettük:
1, Lakóhelyünkön és közvetlen környékén
kérdőívek segítségével 380 középiskolást
kérdeztünk meg; továbbá személyes beszélgetéseket
folytattunk diákokkal a fenti szempontok alapján. Interjúinkat
végzős diákokkal és tanárokkal, szülőkkel,
valamint már felvételt nyertekkel készítettük
el.
2, A kérdőívek feldolgozása és a riportok
elemzése után kapott eredmények alapján meghatároztuk
a megoldási javaslatainkat.
|