SOROS ALAPÍTVÁNY If You '98

[Fõoldal] [Pályázatok] [Seregélyes] [Arcok] [Fotóalbum]



Előszó, amelyben bemutatjuk pályázatunk céljait, koncepcióját, illetve kutatásunk menetét

 A továbbtanulás az első olyan döntés életünkben, amelyet lényegében önállóan hozunk meg és szinte az egész további életünkre kihat. Évről évre sok tízezer végzős középiskolás diák jelentkezik felsőoktatási intézményekbe. A magyar állam 1998-ban 42,000 nappali és 9,000 esti, illetve levelező tagozatos hallgató beiskolázását tudja vállalni. Dolgozatunkban a székesfehérvári középiskolás diákok továbbtanulásáról készítettünk szociológiai tanulmányt, megállapításainkat és kutatási eredményeinket kérdőívek kitöltése alapján elkészített statisztikákkal és interjúinkkal is alátámasztva.
Pályázatunkban a témakör által felvetett kérdésekre próbáltunk meg rávilágítani, illetve azok lehetséges megoldásait is felvázoltuk. Arra voltunk kíváncsiak, hogy ezek, az életünket nagyban befolyásoló döntések mennyire szabad akaratból történnek, illetve mekkora része van bennük a szülői ráhatásnak, társadalmi helyzetnek, anyagi háttérnek, az iskolatípusnak, továbbá annak, hogy a későbbiekben milyen megélhetést biztosít számukra az egyetemen megszerzett tudás anyagi kamatoztatása az életben.
Tényfeltáró kutatásunkat az alábbi szempontok szerint készítettük el: esélyek és esélyegyenlőtlenségek, lehetőségek, tapasztalatok, élmények, várakozások, felmerülő költségek, tandíj, kollégium, bejárás. Kutatásunkhoz menetét 10 pontban határoztunk meg:
1.  középiskolások általános jellemzése körkép, állapotrajz formájában (érdeklődési kör; távlati célok; anyagi helyzet; jövőkép; továbbtanulási szándék stb.)
2.  iskolatípusok bemutatása
3.  rávilágítás az egyes iskolatípusok hibáira
4.  választási kényszer = stresszhelyzet
5.  problémák a felvételivel, a felvételizés folyamatai
6.  beszélgetés végzősökkel (félelmek; remények; orientálódás)
7.  beszélgetés továbbtanultakkal
8.  „félresiklott életek” (sikertelen vagy nem megfontolt felvételi)
9.  a tanulságok összegzése
10.  summázat, konzekvenciák levonása

 A problémák felkutatását az alábbi cselekvési pontok alapján készítettük:

1, Lakóhelyünkön és közvetlen környékén kérdőívek segítségével 380 középiskolást kérdeztünk meg; továbbá személyes beszélgetéseket folytattunk diákokkal a fenti szempontok alapján. Interjúinkat végzős diákokkal és tanárokkal, szülőkkel, valamint már felvételt nyertekkel készítettük el.
2, A kérdőívek feldolgozása és a riportok elemzése után kapott eredmények alapján meghatároztuk a megoldási javaslatainkat.
 



SOROS Alapítvány webmaster@soros.hu