[Pályázatok]
[Egyéni mûvek]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
[A könyv]
Nem a világi
jókat megtagadni, de józan ésszel
velük élni
tudni: a bölcsességnek titka és jele.
(Berzsenyi)
A FIATALKORÚ BÛNÖZÉS
- 1997 -
Gáspár Anita
A fiatalkorú bûnözés
A jövõ
alakítója a fiatalság. A fiatalokat azonban a jelen
formálja: a környezetük, a családjuk, a tanintézmények,
a jelen társadalma és ideológiái.
Nap mint nap
hallunk és olvasunk különbözõ bûncselekményekrõl
az áruházi lopástól az emberölésig.
A lista tehát hosszú és soha nem lehet teljes, mivel
a bûnözés újabb és újabb fajtáival
találkozunk. Megfigyelhetõ az a jelenség is, hogy
a bûnözés bizonyos válfajaiban az elkövetõk
életkora csökken. Egyre több az olyan bûncselekmény
- elsõsorban a lopás, rablás, nemi erõszak,
zsarolás - , amelyek elkövetõi fiatalkorúak,
azaz 18 éven aluliak. A statisztika szerint 1 ma Magyarországon
minden harmadik bûnelkövetõ fiatalkorú. Sokan
azonban nem tudják, hogy ma már különbséget
kell tenni egy fiatalkorú és egy gyermekkorú elkövetõ
között. Ezt a szelektálást a 14 éven aluli
elkövetõk számának növekvõ tendenciája
tette indokolttá. Ám ezek a gyermekkorúak nem maradnak
mindig gyermekek. Pár éven belül felnõnek, és
akkor az, ami most még jövõ, jelenné válik.
Ahhoz, hogy a fiatalkorú bûnözés problémáját
a jövõben kezelni tudjuk, már most meg kell teremteni
az ehhez szükséges társadalmi, gazdasági és
egyéb feltételeket.
Cesare Beccaria - 1764-ben - úgy
fogalmazott, hogy jobb megelõzni a bûntetteket, mint büntetni
azokat.
Ehhez azonban
szükség van az egész társadalom szemléletváltozására
és összefogására. Amíg nem tettünk
meg mindent gyermekeink szellemi fejlõdése érdekében,
addig a mi vállunkon a felelõsség, és nem mondhatjuk
az utcán vandálkodó fiatalokra, hogy " büdös
kölke ". A szemléletváltozás területén
elsõsorban azokra az állampolgárokra gondolunk, akik
bár a bûnözõket - fõleg a fiatalkorúakat
- mélységesen elítélik, mégis ha tettekre
kerül a sor, kérdõn tárják szét
kezeiket, hisz érzésük szerint a probléma távol
áll tõlük. De vajon közülük hányan
gondolnak arra, hogy az õ gyermekeik is válhatnak bûnözõkké
vagy áldozatokká? Pedig a bûnmegelõzési
stratégia eredményessége feltételezi a lakosság
aktív, közvetlen és közvetett részvételét,
önszervezõdési csoprtjainak mozgósítását
egyaránt (...)2 *A téma tehát szomorú aktualitással
bír.
Vizsgálódásunk
során elsõsorban a környezetünkben-hasonló
életkorúak körében-elõforduló jelenségekbõl
indultunk ki.
A környezetünkben tapasztalt-fiatalkorú
bûnözést kiváltó tényezõk
lehetnek:
-
alkohol
-
káros játékszenvedély
(pénznyerõ automaták stb.)
-
rendezetlen családi háttér
-
céltalanság
-
a szülõi példa elutasítása
-
a drog
A felsoroltak egy részének közös jellemzõje,
hogy rendkívül pénzigényes. Ezért életkoruk
és a szülõk anyagi teherbíró képességének
függvényében a fiatalok túlnyomó többsége
a kóros pénzhiány korlátaiba ütközik.
A témagyûjtés során találkoztunk ezzel
a problémával, mint a bûnelkövetés okával
és úgyis mint a bûnmegelõzésre irányuló
kezdeményezések megszûnésének vagy hiányának
okával. Negatív irányba változott a munkával
kapcsolatos társadalmi szemlélet. Ma már a fiatalok
egy része és sok felnõtt elõtt a gyorsan és
könnyen megszerezhetõ nagy jövedelem ideálja lebeg.
E vonzó kép kialakításában fontos szerepet
játszanak : a reklámok ( amelyek újabb és újabb
vásárlásra ösztönöznek ), az olyan
TV és mozifilmek, amelyek egyfelõl az erõszakot hangsúlyozzák,
másfelõl az erõszak által megteremtett dúsgazdag
életformát mutatják be. Nem csak a felnõttek
és a fiatal felnõttek által megvalósított,
hanem a fiatalkorúak és a gyermekek által elkövetett
bûncselekmények többségére is egyre inkább
az anyagi javak megkaparintása, az anyagi haszonszerzés a
jellemzõ ... nagyfokú, olykor a bûncselekmény
elkövetésének kvázi szükséges
mértékét meghaladó durvasággal, nem
ritkán riasztó kegyetlenséggel ... 3 . A vizsgálódás
tárgyát képezõ csoport egyik legfontosabb életkori
sajátossága az imént említettekre való
fogékonyság, valamint a látottak kritikátlan
elfogadása, ami a becsületes munka semmibevételéhez
vezet. A fiatalok túlzott tanulmányi leterheltsége
- melyet a társadalmi elvárásoknak való nagymértékû
megfelelés kényszere motivál - még a szülõk
részérõl is szinte lehetetlenné teszi, hogy
gyermekeiket megismertessék a becsületes munka örömével.
A szülõk túlhajszoltsága, amelyet a már
korábban elért életszínvonal megtartása
ösztönöz, azt eredményezi, hogy gyermekeikkel keveset
foglalkoznak, helyette pénzzel látják el õket.
Ezért a gyerekek sok esetben nem tanulják meg, mit jelent
a pénzt munkával megkeresni. Élet és munka
nem lehet két különbözõ dolog, lerobotolni
a munkát, aztán megyek élni. A munka az élet,
s jaj annak a társadalomnak, amely az ember szenvedélyét
átengedi a magánéletnek, a kis monomániának,
unalomnak ahelyett, hogy minõségi munkáját
maga szervezné meg. (Németh László)
A fiatalságnak mindig is a lázadás volt az egyik legfontosabb
jellemzõje. Hogyan definiálhatnánk ezt a lázadást?
Az ember belsõjébõl fakad a változtatás
ösztöne, jelen van mindenkiben, s a pubertás kezdetével
ez elõtérbe kerül. Az ifjú más akar lenni,
mint a szülei. A kialakult normákat - erkölcsi, társadalmi,
stb. - nem tudja, vagy nem is akarja elfogadni, olykor minden átgondoltság
nélkül. Magyarországon a rendszerváltás
óriási változásokat hozott, hihetetlen módon
roncsolva a kialakult ideológiai és viselkedési normákat.
Roncsolva, de nem megszüntetve. Szüleink más körülmények
között nõttek fel, s annak megfelelõen próbálnak
gyereket nevelni. Ám most a változástól
õk is összezavarodtak, kétségek közt gyötrõdnek.
Sokan nem érzik elég erõsnek magukat ahhoz, hogy alkalmazkodjanak
a megváltozott körülményekhez. A szocialista rendszer
hibaleplezése szinte minden téren tabukat szült.
Ezek ma már nem tabuk többé. Látszólag
ledõltek a korlátok, sokmindent szabad. Szüleink
ideológiai hátterét a hazugság vádja
éri. Elbizonytalanodásuk igy érthetõ,
nem tudják, mire támaszkodhatnak. Ez a bizonytalanság
a gyerekeket sem hagyja érintetlenül. Mi szeretnénk
mások lenni, mi mást kapunk a tágabb környezettõl,
másfajták a korlátok. De csak kicsit, mert a régi
korlátok romjai még itt hevernek, és gyakran felbukhatunk
bennük. Két rendszer ütközõpontjai vagyunk.
Mivel nincs határozottan körvonalazva az, hogy mit lehet és
mit nem, nincs viszonyítási alapja a lázadásnak.
Lázadunk, és csak ez a biztos, mivel nem tudjuk - nem csak
hogy pontosan, de sokszor még nagyvonalakban sem - kifejezni, hogy
mi ellen. Ez okozza azt, hogy annyira eltérõ lehet az értékrend
két különbözõ fejben. A különbözõség
szükséges, de mértékkel. A bizonytalansághoz,
az értékrendválsághoz társul az anyagi
helyzet milyensége.
A rendszerváltást követõen sok családban
megszûnt a régi jólét és mind több
helyen hangzik el, a Nincs rá pénz! . Ezt a folyamatot
erõsítette a munkanélküliség megjelenése,
ami korábban teljesen ismeretlen volt. Ez rányomja a bélyeget
az érintett családok anyagi hátterére. Ilyen
helyzetben, ha egy fiatal nem rendelkezik a szükséges erkölcsi
tartással, eszébe jutnak a pénzszerzés megengedhetetlen
eszközei. Az erre való hajlamot a közvetlen környezet
( pl: haverok ) is erõsíti. Ez a fiatal óhatatlanul
a bûnözés útjára lép. Természetesen
a nehéz anyagi körülmény nem jelenti azt, hogy
a fiatalkorú bûnözés a nehéz anyagi helyzet
egyenes következménye. A családi élet milyensége
( rendezettsége vagy annak hiánya ) az, ami meghatározó
szerepet játszik egy gyermek életében.
A kisgyermek családja segítségével ismeri meg
a környezõ világot. Sajnos sok az olyan család,
melyben a fiatalkorú egyetlen létezési formát,
egyetlen életmódot ismer, a bûnözést. Sokszor
lehetõségük sincs elkerülni, hogy maguk is elkövetõvé
váljanak. A zilált családi körülmények
közé születõ gyerekeket igen sok esetben felhasználják
a szülõk a bûntények elkövetésénél,
lévén, hogy a gyermekkorúak a törvény
elõtt másféle elbánásban részesülnek.
Ezek a gyerekek iskolába alig járnak, gyakran írni
- olvasni sem tudnak, de felnõnek õk is. Mivel munkát
nem találnak, hisz szakképesítés nélkül
ez lehetetlen, de valahogy élni kell, betársulnak a családi
vállalkozásba , s bandák tagjaiként ûzik
mesterségszerûen a bûnözést. Ilyen életmódot
kénytelen folytatni a roma kisebbség jelentõs része
is. Õk elszigetelõdtek, talán másságuk
miatt, s nem egészen önhibájukon kívül kerültek
a társadalom perifériájára. Legnagyobb
hányadban közülük kerülnek ki a fiatalkorú
bûnözõk.
Vannak
azonban látszólag rendezett családi háttérrel
rendelkezõ elkövetõk is. Náluk a már fentebb
említett hibás erkölcsi szemlélet kialakulása
játszhat szerepet.
A bûnmegelõzés
célja, hogy lehetõség szerint tompítsa és
oldja a kiskorú és magukra hagyott gyerekek magányát,
továbbá, hogy kompenzálja a család diszfunkcionális
mûködésébõl eredõ személyiség-sérüléseket
s ezáltal elejét vegye egy késõbbi bûnözõ-karrier
kialakulásának.4
Nem könnyû
ma koránérõ tinédzsernek lenni. Mi is érezzük
az elidegenedést. Sokan bolyonganak 13 - 14 évesen keresve
helyüket, keresve a valahová, valakihez tartozást. Lelkükben
ott a szülõk stressze, testükben a tenni akarás,
a sok fölös energia, szemükben a kétségbeesés.
Keresnek, de nem segít senki a keresésben. És mikor
valaki odanyújtja nekik az elsõ kábítószeres
tablettát, elfogadják, hisz az ûrt lelkükben ki
kell tölteni valahogy. És úgy érzik, ezzel könnyebb.
Hisz ezt megtanulhatták a felnõttektõl: ha baj van,
ott van Dr. Alkohol, aki orvosolja a problémákat. Csakhogy
a kábítószerre pénz kell, az álmennyországba
igen magasak a belépõdíjak. S jön az ördög
egy álbarát képében, s megkísérti
õket : Gyere és én megmutatom, hol szerezhetsz
pénzt! Ez a hol általában valami törvénybeütközõt
jelent, s az ifjú benne van már nyakig, mire szülei
kinéznek végre saját problémáikból
épített bástyáik ablakán. De akkor már
késõ. Ha ki is mászik belõle a fiatal, sérült
marad örökre.
Vannak, akiket elkerül a drog, de õk is keresnek valamit. Próbálnak
egy közösséget találni, mely odafigyel rájuk.
Megfertõzi õket a diszkóláz, ami ma a
legkönnyebben elérhetõ. Talán vonzó is
a csillogás, a fény, a hangerõ. Mi a magunk részérõl
elítéljük ezt a stílust. Hisz nincs benne semmiféle
ideológia - nekünk legalábbis még nem sikerült
megtalálni. Sokan hisznek a csillogásnak és tobzódnak
a gépzene élvezetében. De a ma divatos techno - és
rave zenészektõl - véleményünk szerint
- nem várhatnak semmit a fiatalok, akiket minden korban leginkább
a zenén keresztül lehetett megközelíteni. Könnyû
szórakozás, könnyû flörtök, könnyû
élet. Élvezd az életed, a könnyû életed!
És aztán menj haza és birkózz meg egyedül
az otthoni problémákkal, mert senki nem kíváncsi
rád. Társakat kerestél, de egyedül maradtál
a sokezres tömegben, magányosan, hisz a minden
- happy érzésben hogyan is mondhatnád el, mi fáj?
Talán a szavakat sem ismerik hozzá az ifjak, hisz nem olvasnak
könyveket, nem járnak színházba és persze
a moziban is akkor adnak el minden jegyet, ha a filmbeli robbantások
vérözönébõl egy bizonyos négybetûs
angol szócska ismételgetésével menekül
a brutális hõs. Ilyen körülmények közt
feszültség levezetõ, unalomûzõ lehet egy
jó kis balhé , s mekkora tekintélyt ad, ha valaki
megmutatja a bigének , ki is itt a góré . Nem
vagyunk jó véleménnyel az efféle szórakozásról.
A fiatalokhoz ma nem jut el az igazán jó és értékes
szórakozás lehetõsége. Egy másfajta
kultúrához, melybõl lehet erõt meríteni,
mert nemcsak kitölt egy ûrt, hanem utat is mutat csak az jut
el, aki nagyon akar, akit nem fertõzött meg a tingli - tangli,
aki már kapott valamit otthonról vagy máshonnan.
Ez a máshonnan lehet az oktató, az iskola. A család
mellett ez az a közösség, amely alakítja a gyerekeket,
melynek nagy szerepe van a felnövekvõ nemzedék életszemléletének
formálásában. Az iskolai oktató és
nevelõ munkában fokozni kell a bûnmegelõzéssel
összefüggõ tájékoztató tevékenységet,
s ehhez segítséget kell adni a pedagógusoknak.5
A kisgyermek már korán közösségbe kerül,
a kétkeresõs családmodell szerint az anya, amint teheti,
visszamegy dolgozni. Az óvodában dolgozó pedagógusok,
az óvónõk feladata, hogy a kisgyermekkel foglalkozzanak.
Itt lenne tehát érdemes elkezdeni a bûnmegelõzési
programot. Itt kellene elmondani
mindazt, amit esetleg a szülõk elfelejtettek. Véleményünk
szerint, ha a hagyományok ( népmese, népi játékok
) ápolását is megalapoznánk, akkor az késõbb
nyújtana egy bizonyos védelmet a mindent elárasztó
kulturális szemét ellen. Nagy figyelmet kell fordítani
a személyiségnevelésre is. Meg kell próbálni
mindent annak érdekében, hogy tudatosodjon, mindenki önálló,
értékes személyiség. Az általános
iskolákban még jobban figyelnek a gyerekekre, de amint a
serdülõkorba és magasabb osztályokba lépnek,
egyre inkább háttérbe szorul az egyéniségük.
Egyre többet kell tanulniuk, s korukból adódó
bizonytalanságukat a pedagógusok nem igyekeznek eléggé
eloszlatni. Megfigyelhetjük, hogy 11-14 éves korban már
igen jelentõs számban fordulnak elõ elkövetõk.
A már fentebb említett hátrányos helyzetû
gyerekek kb. eddig járnak iskolába. Nagyon fontosnak tartjuk,
hogy valóban hozzáértõ emberek vegyék
körbe a gyerekeket. Nem egy példát tudnánk felhozni
arra, hogy nem csupán azok mentek nevelõi pályára,
akik tényleg meg voltak áldva pedagógusi vénával.
Az is az iskola feladata lenne, hogy megfelelõ összetartó
hatást gyakoroljon a tanulóira, s minél több
fajta lehetõséget nyújtson az iskolán kívüli
szabadidõ hasznos eltöltésére is. Az általános
iskolákban ez a törekvés még fellelhetõ.
De a középiskolákban hirtelen megváltozik a helyzet.
A mi gimnáziumunk e tekintetben kivétel, de nem mindenhol
van így.
Egy olyan osztályban, ahol
a tanárok bûnbakokat szemelnek ki , beskatulyázzák
diákjaikat , vagy eleve undorral mennek be tanítani természetes,
hogy a tanulók csak menekülni akarnak az iskolából.
Persze a diákok is hibásak, de valaki ilyenné nevelte
õket. Az ilyen esetek elkerülhetõk lennének a
megalapozott neveléssel. Az általános iskolában
a Nemzeti Alaptantervbe beépített bûnmegelõzési
program sokat segíthetne a helyzeten. A középiskolákban
- véleményünk szerint - a diákok egymásra
vannak a legnagyobb hatással. Ezért népszerûsíteni
kellene egy olyan gyakorlatot, hogy egy iskolán belül egy kortárscsoport
foglalkozna egy témával ( pl. alkohol, drog, stb ) ily módon
hasonló korú fiatalok vonnák be társaikat a
bûnmegelõzõ munkába egy - egy beszélgetés,
elõadás, vita, stb. keretében. Fontosnak tartjuk ezt
azért is, mert egy magunk közül valóval szemben
sokkal nyíltabbak, fesztelenebbek vagyunk.
Van egy módszer, melynek elterjedése bizonyára változásokat
hozna a bûnmegelõzésben. Ez a konfliktus pedagógia.
Mi ezzel elsõs gimnazista korunkban ismerkedtünk meg osztályfõnökünk
segítségével. Egy nemzetközi program, a Peace
Education and Conflict Resolution egyedüli magyar résztvevõi
vagyunk. Próbálunk sok konfliktushelyzetet megoldani, amelyeket
más országbeli partnereink küldenek. Igyekszünk
megszabadulni elõítéleteinktõl. Gyakoroljuk,
hogyan lehet több oldalról megközelíteni a problémákat.
A békés megoldás megtalálására
törekszünk, s igyekszünk elsõsorban mindenben a jót
felfedezni. E program ideológiájának széleskörû
elterjedése az oktatásban más életszemléletû
ifjakat eredményezne, s talán megóvná
õket a hibás erkölcsi nézetektõl esetleg
a bûn elkövetésétõl.
A bûnmegelõzés eredményességének
fokozása érdekében sajátos, helyi stratégia
kialakítása a települési önkormányzatok,
a rendõrség helyi szervei, a település társadalmi
szervezetei, a lakossági önszervezõdési csoportok,
valamint a helyben lakó polgárok egyetértésével
és aktív közremûködésével.
Ennek lényege, hogy az együttmûködés olyan
vonatkozásokban valósuljon meg, mint a jogalkalmazás,
az oktatás, a képzés, a foglalkoztatás és
a tömegtájékoztatás.6
Városunkban találtunk erre
egy másik megoldási kísérletet is. A Széchenyi
lakótelepen egy pincében kialakítottak egy napközi
szerû központot. A neve : Kamasztanya. Itt a lakótelepen
élõ kulcsos gyerekek találnak maguknak elfoglaltságot,
kiknek életkora 3-16 évig terjed. Együtt játszanak,
énekelnek vagy akár strandra járnak és nem
az utcán csellengenek, ahol megannyi veszély leselkedik rájuk.
Ha tanév közben mennek le a pincébe segítenek
nekik a tanulásban. Nem eredménytelenül, hisz van, akinek
javult a tanulmányi eredménye. Házon belül vannak
szabályok, melyeknek betartására a gyerekek is ügyelnek
egymás között. Okkal, mivel fontos nekik ez a közösség,
s egyiküknek sem érdeke, hogy káosz legyen, mely akár
a Kamasztanya megszûnéséhez is vezethet. Ezt a kezdeményezést
igen sokan jó ötletnek tartják, magánemberek
és szervezetek egyaránt. Szerettünk volna személyesen
is elbeszélgetni a Kamasztanyán lévõ gyerekekkel,
de nagy csalódásunkra mindannyiszor szó szerint zárt
ajtókba ütköztünk. Ezek után felmerült
bennünk a kérdés, hogy mi történik ha egy
rászoruló tesz ennyi eredménytelen kísérletet
a bejutásra. Lehet, hogy nem is próbálkozik többször,
hanem inkább más idõtöltés után
néz ?
Anyaggyûjtésünk során meggyõzõdhettünk
arról, hogy a Szolnok Városi és a Szolnok Megyei Rendõrkapitányságok
igen sokat tesznek a bûnmegelõzés érdekében.
Ezt kézzelfoghatóan bizonyítja egy, a szolnoki
középiskolások számára készült
kiadvány, mely elsõsorban az ismeretterjesztést szolgálja.
(Egy- egy példány mellékelve ). Ez az írásos
anyag sok olyan információt tartalmaz, amely kevéssé
közismert a fiatalkorú elkövetõk és sértettek
körében. Nekünk nagyon tetszik, különösen
azért, mert a mi osztályunk közremûködésével
készült, a mi javaslataink is hozzájárultak a
kiadvány szerkesztéséhez. Mint már említettük
a cél az ismeretterjesztés, amit azért tartunk nagyon
fontosnak, mert nem könnyû eligazodni a törvények
között, és a diákok nem is ismerik eléggé
a rájuk vonatkozókat.
Hiányérzetünk van. Óriási. Nem találtunk
egyetlen helyet sem, ahol úgyszólván tárt karokkal
fogadtak volna bennünket, hogy ez az a hely, ahol mindent el tudnak
mondani nekünk a fiatalkorú bûnözéssel kapcsolatban.
Úgy látjuk ez a szervezettség hiánya. Hol az
a szervezet, amelyben minden együtt van? Városunkban például
igen sokat kell talpalnia annak, aki úgy érzi pszichológusra
van szüksége. Egy - két fiatalkorúnak pedig igazán
elkelne. Már ha meg tudja fizetni. Legtöbben csak mint visszaesõk
jutnak el szakemberhez. Ha eljutnak. A legfájóbb, leglehangolóbb
mondat, melyet hallottunk az Én igazából nem ezzel
foglalkozom... kezdetû volt. Akkor ki az a személy és
hol van, aki a kérdésben illetékes? Témánk
nem kapja meg a kellõ figyelmet és hangsúlyt - ezt
éreztük lépten - nyomon. Ez több, mint kiábrándító.
S kiábrándító az is, hogy igazából
a probléma megoldhatatlan. Legfeljebb mérsékelni lehet,
megszüntetni nem. Próbáltunk ugyan minél átfogóbb
képet nyújtani, de mi igazából periférián
élünk. Értjük ezt úgy, hogy bár már
találkoztunk sõt beszéltünk több fiatalkorú
elkövetõvel, mégis elszigetelõdünk tõlük
csakúgy, mint a rendõrök, vagy akármelyik, az
elkövetõkkel foglalkozó szakember is. Nem akarattal.
Iskolánk, gimnáziumunk, második otthonunk nem az a
hely, ahol igazán benne lennénk az effajta események
sûrûjében . A gimnázium ad egy bizonyos védettséget
tanulóinak, mintegy falat épít közénk
és a fiatalkorú elkövetõk világa közé.
Szerencsére, ha életünket nézzük, kár,
ha a tanulmányunkat vesszük. A probléma mindent átfogó
és megoldhatatlan mivoltát - tudniillik, hogy mindig vannak
kivételek - az alábbi rövid interjú fejezi
ki jobban minden adatnál és elmélkedésnél.
Készítettük ezt egy fiatalkorú elkövetõvel,
aki igazából egyik általunk említett kategóriába
sem sorolható be. Kapcsolata édesanyjával példás,
nem buta, sõt igen éretten gondolkodik, látszólag
kiegyensúlyozott gimnazista. S mégis...
Neked, mint egyik csoportba
sem sorolható egyénnek mi a véleményed a fent
olvasottakról?
- Én személy szerint egyetértek, de valami hiányzik
belõle.
Mégpedig?
- Az érzések. Például az elhatározás
utáni spontán érzés.
Mit értesz ezen?
- Valami olyasmi ez, mint amikor kiállsz egy színpadra és
lámpalázas vagy.
Borzongás, görcs
a gyomorban már amikor kilépek otthon az ajtón. Minden
egyes alkalommal átéreztem.
Ez a szorongás az, ami segít átlépni a
gátakat.
Miért pont ebben
találod meg ezt az érzést?
- Mert ott lebeg szemem elõtt a könnyû pénzszerzés
lehetõsége és elmondhatom
magamról, hogy nagyobb vagyok, mint aki vagyok. Ez rosszabb
mint a kábítószer, mert arról le lehet szokni.
Miért biztos,
hogy csak ez nyújt ekkora izgalmat? Gondolok itt egy fellépésedre
a zenekarral.
- Mert egy fellépésnek nincs ekkora súlya. Szeretek
kockáztatni. Ez szerintem a
személyiségembõl adódik.
Milyen esetben nem
tennéd? Például ha másképpen néznének
rád az emberek ezért?
- Egy idõ után úgyis megbékélnének.
A tettek után
hogy viszonyultak hozzád?
- A haverok azt mondták, hogy hülye vagy és kész.
Az eljárás
során érezted-e, hogy másképp bánnak
veled amiatt, hogy egy igen neves gimnázium
tanulója vagy?
- Különleges megkülönböztetést nem éreztem,
de mikor kiderült hol tanulok,
enyhe döbbenet
jelent meg a rendõrök arcán.
Édesanyádat
hogyan érintette az egész és hogy viszonyult hozzá?
- Sokkolta, de úgy érzem, utána mellém állt,
és nem kezelt másképpen mint azelõtt.
Mi az amit soha nem
kérdeztek meg tõled ezzel kapcsolatban?
- Talán, hogy szerencsésnek érzem-e magam amiatt,
hogy bele kerültem ebbe.
És?
- Igen.
Miért?
- Mert kipróbálhattam magam abból a szempontból,
hogy mire vagyok képes, ha igazán
szorul a hurok az ember nyaka körül.
Felhasznált irodalom
1. Országos bûnmegelõzési
program ( Tervezet ) TÁBLÁZATOK
Kiadja: a BM
KIADÓ a Belügyminisztérium megbízása alapján
1997
2. i. m. 5. o.
3. i. m. 12. o.
4. i. m. 33. o.
5. i. m. 46. o.
6. i. m. 36. o.
|