[Pályázatok]
[Egyéni mûvek]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
[A könyv]
A debreceni középiskolás
diákok közösségi
tevékenységekben való
részvétele
A pályázatunk célja az volt, hogy megtudjuk a debreceni
középiskolás diákok milyen mértékben
vesznek részt a közösségi tevékenységekben.
Közösségi tevékenység alatt értjük
azt, amikor valamilyen közösségben (pl.baráti kör,
család, szakkör) aktívan vagy passzívan részt
vesz az egyén.
Feltevésünk szerint a debreceni középiskolás
diákok kis mértékben vesznek részt - mind iskolán
belül,mind iskolán kívül - közösségi
tevékenységekben. Ennek fõ okai szerintünk a
következõk:
-
A diákok iskolai túlterheltsége.
-
Anyagi helyzete meghatározza minden
diák tevékenységi körét.
-
Nincsenek olyan programok,amelyek érdeklõdési
körüknek megfelelne.
Továbbá szerettûk volna bebizonyítani, az iskolák
számára azt, hogy õk sem követnek el mindent
azért, hogy saját tanulóik igényeit kielégítsék.
Arra szeretnénk
választ kapni, hogy
- ha részt vesznek közösségi
munkában, akkor milyen közösségben és miért
járnak oda,
- ha nem járnak közösségbe,
ennek mi az oka
- és, ha járnának,
milyen közösségbe járnának szívesen.
Számunkra ez azért fontos, mert a közeljövõben
- a nemrég Debrecenben megalakult városi diákönkormányzatban
és saját iskolánk diákönkormányzatában
is - szeretnénk programokat szervezni. Ezért kíváncsiak
vagyunk arra, hogy milyen az a program, amelyen diáktársaink
optimális létszámban és lelkesedéssel
vesznek részt.
Nehézségeink
Magát a pályázatot úgy készítettük
el, hogy a kérdõívek kitöltését
az 1997/98-as tanévben szerettük volna megvalósítani.
A kérdõívek kitöltését homogén
környezetben terveztük. (Homogén környezet alatt
értjük az azonos osztályba, azonos iskolába járó
diákok közösségét.) Mivel a pályázat
határideje augusztus 8. volt, ezért ezt a feltételt
nem tudtuk teljesíteni. Így az elõre tervezett 300
diák helyett csak 112 diák szerepel a felmérésünkben.
A sikeres pályázat elkészítése érdekében
arra törekedtünk, hogy minden lényeges szempontból
megközelítsük a témát. Okokat kerestünk
és következtetéseket vontunk le azért, hogy többet
tudjunk meg diáktársaink közösségi életétõl,
szokásairól.
A vizsgálat lefolyása
A kérdõívek lekérdezésében hatan
vettünk részt kérdezõbiztosként. A vizsgálat
során három iskolatípusban (gimnázium, szakközépiskola,
szakmunkásképzõ intézet) összesen 112
fõt kérdeztünk meg. Közülük 53 gimnazista,
49 szakközépiskolás, 10 szakmunkás tanuló.
Felmérésünkben rendelkezünk minden korosztályról
adatokkal. Lakóhely szempontjából a megkérdezettek
közül 13-an vidékrõl járnak be, 11-en kollégisták
és 88-an debreceniek.
A diákok iskolai leterheltsége
-
A "Mi a kedvenc idõtöltésed?"
kérdésre adott válaszok tükrözik saját
korosztályunk tevékenységében megnyilvánuló
sajátos életérzését. A válaszok
a következõk szerint csoportosíthatók: sport,
ezen belül görkorcsolyázás, kosárlabdázás,
futball; mûszaki dolgok iránti érdeklõdés
- számítástechnika, autó-, motorszerelés;
társas tevékenység - barátokkal való
együttlét; alvás, pihenés, semmittevés.
-
A 7. kérdésben arra voltunk
kíváncsiak, hogy aki úgy érzi elég szabadidõvel
rendelkezik, ténylegesen mennyi szabadideje van, és arra,
hogy aki érzése szerint nem rendelkezik elég szabadidõvel,
az ténylegesen mennyi idõvel rendelkezik. Pl.: Arra a kérdésre,
hogy elég szabadideje van-e a gimnazista lányok 31%-a igennel
válaszolt, õk átlagosan 4,4 óra szabadidõvel
rendelkeznek. A szabadidõ mennyiségével elégedetlen
69% csak 3 órát tudnak szabadon eltölteni.
-
A szakközépiskolában tanuló
lányok közül 26 % elégedett a rendelkezésre
álló szabadidõ mennyiségével ,míg
74%-uk elégedetlen, kevésnek tartja.
-
A megkérdezett gimnazista fiúk
körében 47% úgy érzi, elég szabadidõvel
rendelkezik, míg 53%-uk kevesli szabadidejét. Ezzel szemben
a szakközépiskolában tanuló fiúk 58%-a
érzi elégnek a szabadidejét, 42%-uk pedig kevesli
azt.
-
A szakmunkásképzõben
tanuló diákok 62%-a elégedett a szabadidõ mennyiségével,
38%-a pedig kevesli a azt.
A szakmunkásképzõben tanulók közül
tízen szerepeltek a felmérésben, ezért az õ
adataikat csak globális kérdésekben vettük figyelembe.
Külön vizsgáltuk azoknak a diákoknak a szabadidejét,
akik kollégiumban laknak és azokét, akik vidékrõl
járnak be Debrecenbe. A kollégisták - akik úgy
érzik, hogy elég szabadidejük van 3,5 óra szabadidõvel
rendelkeznek. ( Õk az összes kollégisták 36%-át
tették ki.)
A Debrecenbe bejáró diákok közül, akik saját
bevallásuk szerint elég szabadidõvel rendelkeznek
átlagosan 4,5 órát töltenek el ( a bejárósok
31%-a), akik nem érzik elégnek szabadidejüket, azoknak
3,4 óra jut szabadidõre (a bejárósok 69%-a
).
Az itt kapott információ is tükrözi az arányokat,
de érdekes, hogy egyes diákok 1 órát elégnek
tartanak a szabadidõre, míg mások akár 7-8
órát is kevésnek vélnek.
Összefüggést kerestünk a diákok szabadidõre
és tanulásra szánt idejének mennyisége
között, hogyan tudják összhangba hozni (ezt az összefüggést
csak a gimnazista fiúk és lányok csoportjában
vizsgáltuk). A 21. kérdésre adott válasz alapján
3 kategóriát hoztunk létre.
-
tanul a szabadidõ rovására
-
szórakozik a tanulás rovására
-
egyik sem megy a másik rovására
Majd ezt összevetettük a 7. a) kérdésre adott válaszokkal.
Megnéztük azoknál a gimnazista lányoknál
a tanulásra szánt órák számát,
akik a 21. kérdésben a 3. választ adták, az
õ esetükben az átlagos tanulásra szánt
idõ 3,5 óra, 2. esetben ez átlagosan 1,7 óra,
míg az 1. esetben 5,4 óra.
Ez az arány a gimnazista fiúknál a) esetben 6 óra
b) esetben 1,25óra, c) esetben 2,41 óra.
Ezekbõl a nyers adatokból két következtetést
vontunk le:
1. A lányok úgy érzik,
hogy többet tanulnak, mint a velük egyidõs fiúk.
2. Az ideális tanulásra
szánt idõt, az képviseli, aki egyensúlyba tudja
állítani a tanulást a szabadidejével. Ez tükrözõdik
a kutatásban is, ugyanis aki a c) pontot választotta, az
egy köztes állapotot jelölt meg az a) és b) pontok
között. Feltevésünk - miszerint a középiskolás
diákokat az iskolai tanulás leterheli - úgy véljük
itt megerõsítést nyer. És ezt is azon okok
közé sorolhatjuk, ami miatt a diákok kisebb mértékben
vesznek részt közösségi tevékenységekben.
Anyagi háttér
A diákok részvételét jelentõsen befolyásolhatja
még az anyagi helyzetük is (16. kérdés). A megkérdezettek
24,56%-a választotta az 1-es értéket, szerintük
az anyagi helyzet egyáltalán nem befolyásolja a közéleti
tevékenységben való részvételüket.
11,4%-uk szerint kicsit befolyásolja, 32,46%-uk szerint közepes
mértékben, 14,9%-uk szerint nagy mértékben
befolyásolja, 16,67%-uk úgy érzi, teljes mértékben
meghatározza az anyagi helyzet tevékenységi körét.
Úgy gondoltuk, hogy az anyagi helyzet nagymértékben
befolyásolja, meghatározza a diákok különféle
tevékenységekben való részvételét.
Ezzel ellentétben, meglepõen tapasztaltuk, hogy az anyagi
helyzet, nem vagy kis mértékben befolyásolja a programokon,
rendezvényeken való részvételüket.
Érdeklõdési területek
A diákok passzivitásának másik oka, hogy nincsenek
igényeiket kielégítõ rendezvények az
iskolájukban, így kénytelenek kifelé fordulni,
eltávolodni az iskolai közélettõl.
Ezeknek az embereknek az igényeit vizsgáltuk a 14. kérdésben.
A legtöbben sportolási, táncolási és képzõmûvészeti
foglalkozásokra vágynak (a megkérdezettek körében,
a sport 28%-nyi, a tánc 17%-nyi, a képzõmûvészet
9%-os arányt mutat).
Vannak még egyéb igények, amelyeket, szívesen
kipróbálnának, ilyenek például a rádiózás,
a színjátszás, filmklub, koncertek. Természetesen
vannak olyan diákok is, akik elégedettek iskolájukban
folyó rendezvényekkel, lehetõségekkel.
A 15. kérdésben a diákok szórakozási
lehetõségeire kérdeztünk. Egyre nagyobb az érdeklõdés
a house party-k, éjszakai szórakozóhelyek (nem disco),
tánc- és teaházak, sportcentrumok iránt. Szinte
minden iskolában vannak a tradicionális rendezvényeken
kívül (tanévnyitó, tanévzáró,
ballagás) más programok is, amelyek általában
a DÖK (Diákönkormányzat) által szervezettek
(20. kérdés). Ezeket a gimnazisták közömbösen
fogadják (az ötös skálán felvett értékek
átlaga 3,3, ez a szakközépiskolákban tanulóknál
3,7, a szakmunkástanulóknál 3,1-es arányt
mutat).
Információszerzés
A rendezvények látogatottsága szempontjából
fontos, hogy mindenki idõben tájékozódjon azoknak
idejérõl és helyérõl (ehhez kapcsolódik
a 17. kérdés). Arra kerestük a választ, hogy
a diákok honnan szerzik az információkat a különbözõ
programokról.
A tanulók 48%-a diáktársaktól, 26%-a plakátokról,
18,7%-a az iskolarádióból, 10%-a a tanároktól,
5%-a sehonnan sem értesül a rendezvényekrõl.
Az iskolaújság és a szórólap, mint információforrás
elenyészõ arányban jelenik meg.
A DÖK feladata
Az iskolai rendezvények jelentõs részét a DÖK-ök
szervezik, ezért fontosnak tartottuk azt, hogy a diákok szerint
mi a legfontosabb feladata a DÖK-nek. Három lehetõség
közül választhattak a kérdezettek a 19. kérdésben.
A legtöbben a programszervezést választották
mint legfontosabb feladatot (a megkérdezettek 43,5%-a), a második
legfontosabb feladatként az érdekvédelmet jelölték
meg (32%-uk), és csak harmadik helyen szerepelt az információ
közvetítése (12,5%-uk választotta). Voltak a
válaszolók között olyanok, akik nem látták
értelmét a DÖK mûködésének,
illetve nem tudtak választ adni a kérdésre. Korosztályunk
sajátosságaként jelenik meg, hogy a tanulók
(lásd a 18 kérdésben) leggyakrabban barátokkal
töltik a szabadidejüket. (a megkérdezettek 69%-a).
Iskolán belüli és iskolán
kívüli tevékenységek összehasonlítása
A kérdõív 10. kérdésében próbáltuk
ütköztetni az iskolán belüli és iskolán
kívüli tevékenységi köröket, így
próbáltuk megtudni, hogy milyen programokon vesznek részt
szívesen diáktársaink, illetve bebizonyítani
azt a feltevésünket, hogy az iskolában nincs elég
és a diákok igényeit kielégítõ
programlehetõség.
Az értékelésben a
gimnazisták adatait szerepeltetjük. A tevékenységekre
szánt idõt - az iskolán belüli és iskolán
kívüli tevékenységekre vonatkozóan egyaránt
- négy egységre bontottuk, amelybõl, négy kategóriát
alkottunk.
1, 0 órát
(egyáltalán nem) szán a tevékenységre |
2, 0-2 óra
között foglalkozik az adott tevékenységgel |
3, 2-8 óra
között foglalkozik, illetve |
4, 8 óránál
többet szán az adott tevékenységre |
Sport:
iskolán belül |
1.) 18% |
2.)70% |
3.) 10% |
4.) 2% |
iskolán kívül |
1.) 41,18% |
2.)11,76% |
3.) 31,37% |
4.) 15,69% |
Iskolán belül a sport a kötelezõ
testnevelés órákat jelenti, míg iskolán
kívül a legtöbb ember nem sportol, ha mégis, barátai
társaságában több idõt tölt ezzel
a tevékenységgel mint mással.
Tudományos tevékenység:
iskolán belül: |
1.) 52% |
2.) 32,7% |
3.) 15,3% |
4.) 0% |
iskolán kívül: |
1.) 57,14 |
2.) 30,61% |
3.) 10,2% |
4.) 2,04% |
Tudományos tevékenységként
értelmezhetjük a szakkörökön fakultációkon
való részvételt ezért kötõdik nagyobb
arányban az iskolán belüli tevékenységhez.
Közéleti tevékenység:
iskolán belül: |
1.) 49% |
2.) 26,4% |
3.) 11,3% |
4.) 13,3% |
iskolán kívül: |
1.) 72% |
2.) 12% |
3.) 6% |
4.) 10% |
Meglepõ az iskolán belül
közéleti tevékenységet nem folytató 49%,
hiszen az iskolának a közéleti tevékenységet
gyakorló színtérként is funkcionálnia
kellene.
A munka fogalmát ellentmondásosan
értelmezték, ezért a feldolgozásba nem került
bele.
Disco és house party:
iskolán belül: |
1.) 81% |
2.) 11% |
3.) 8% |
4.) 0% |
iskolán kívül: |
1.) 63% |
2.) 20% |
3.) 10% |
4.) 7% |
A kapott adatok azt tükrözik, hogy
a diákok ilyen irányú igényeiket szórakozóhelyeken
elégítik ki.
Tánc:
iskolán belül: |
1.) 84% |
2.) 16% |
3.) 0% |
4.) 0% |
iskolán kívül: |
1.) 64% |
2.) 22% |
3.) 12% |
4.) 2% |
A megkérdezett diákok ezirányú
érdeklõdésüket nagymértékben az
iskolán kívüli egyesületekben végzik.
Kórus:
a megkérdezettek körében
nem volt rá példa.
Teaház:
iskolán belül: |
1.) 76,5% |
2.) 13,7% |
3.) 7,8% |
4.) 2% |
iskolán kívül: |
1.) 83% |
2.) 7% |
3.) 2% |
4.) 8% |
A teaház mint társas találkozási
forma - bár igényként sok helyen megjelenik - egyenlõre
az iskola falai közt valósul meg, aminek oka lehet hogy a diákok
itt ingyen jutnak teremhez.
Képzõmûvészeti
kör:
iskolán belül: |
1.) 90,2% |
2.) 7,8% |
3.) 0% |
4.) 4% |
iskolán kívül: |
1.) 88% |
2.) 6% |
3.) 2% |
4.) 4% |
Ez az adathalmaz nagyjából az
érdeklõdõk azonos arányát mutatja.
Színjátszó kör:
iskolán belül: |
1.) 85% |
2.) 7,4% |
3.) 3,8% |
4.) 3,8% |
iskolán kívül: |
2.) 0% |
2.) 30,61% |
3.) 1,92% |
4.) 3,85% |
Az iskolán belül mûködõ
színjátszó körbe járók aránya
még mindig meghaladja az iskolán kívül ilyen
tevékenységet folytatók arányát
Újság, TV és rádió
mint tevékenységi forma az operacionalizálás
során elkövetett hibák miatt szintén nem értékelhetõ.
Zenélés:
iskolán belül: |
1.) 92,3% |
2.) 1,9% |
3.) 1,9% |
4.) 3,9% |
iskolán kívül: |
1.) 80,67% |
2.) 9,62% |
3.) 3,85% |
4.) 5,77% |
Az iskolában emelt óraszámban
zenével foglalkozók arányát, meghaladja az
iskolán kívül hobbiból zenélõk
aránya.
Konklúzió
Bebizonyosodott számunkra, hogy a diákok részt vesznek
ugyan közösségi tevékenységekben, de nem
a korosztályi szervezésû programokat, hanem sokkalta
szívesebben választják a szórakoztatóipari
és vendéglátó-ipari egységeket. De ennek
ellenére felmerül az igény egy olyan szórakozóhely
iránt is, ahol nyugodtan lehet beszélgetni, lehetõség
van az ismerkedésre, alacsonyak az árak és halk
hangulatzene szól.
Igényelnék egy sportcentrum
létrehozását, ahol alacsony árakért,
magas színvonalú szolgáltatást kapnának.
Lehetõséget szeretnének : úszásra, görkorcsolyázásra,
kosárlabdázásra és futballozásra.A Pályázat
- a kérdõív szerkesztés, kérdezés
és feldolgozás - során szerzett tapasztalataink:
-
Nagyobb figyelmet kellett volna szentelnünk
a kérdések pontos megfogalmazására. Például
a hetes kérdésnél - Hétköznap / hétvége
- egyetlen napra, vagy az egész hétre vonatkozik-e?
-
A kérdezõbiztosok felkészítésére
több idõt kellett volna szánnunk.
Egy késõbbi kutatásban
figyelmünket arra is szeretnénk fordítani, hogy a családi
szocializáció során kapott kulturális tõke
nagyban meghatározza a diákok érdeklõdését
és tevékenységi körét. De ez, mint minden
elõfeltevés, bizonyításra vagy cáfolatra
szorul, amit egy késõbbi vizsgálat során végeznénk
el.
|