![]() |
![]() |
Vissza a fôoldalra |
Az önpusztító életmód a magyar értelmiség körében
Az önpusztító életmód a magyar értelmiség körében Pályázatunk
választott témája az alkoholizmus bemutatása
egy olyan nézõpontból, ahogy mi fiatalok látjuk.
Véleményünket elsõsorban interjúk, illetve
szakirodalmi kutatások alapján állítottuk fel.
Munkánk alatt eltérõ állításokat
kellett figyelembe vennünk, hiszen ebben a témakörben
eléggé megoszlanak a vélemények. Máshogy
éli meg az, aki benne él és máshogy, aki csak
külsõ szemlélõként vesz részt.
Az értelmiség
olyat is lát, amit az egyszerû ember nem, vagy nem is akar.
Ezért mondhatjuk azt, hogy minél többet átlát
az ember a problémákból, annál bölcsebb
lehet, de annál több problémát is lát,
annál több feszültség is gyûlhet össze
benne.
De az átlátott
problémák mellett még lehetnek érzelmi problémák
is. Gondolunk itt arra, hogy Magyarországon a 427 ezer regisztrált
munkanélküli 2,2 %-a aki diplomával rendelkezik, bár
tanult, képzett emberek, mégsem készültek vagy
készítették fel õket arra, hogy diplomaszerzés
után további ismeretekre van szükség.
Nem tudja hogyan reagáljon arra, hogy megszûnik munkahelye vagy, hogy a nehéz élethelyzetbõl kiutat találjon. Elvesztik önbecsülésüket, nem találják helyüket a társadalomban. Ebben a helyzetben nagyobb a veszélye annak, hogy az alkoholhoz nyúlnának, mint segítséghez. Pedig az alkohol nem nyújt semmire megoldást. Aki ebbe menekül az a saját értékeivel sincs tisztában. Az értelmiségek
kikapcsolódási lehetõségei is teljesen mások.
Abból kifolyólag, hogy az értelmiségi megválogatja,
hogy kivel ül le egy asztalhoz, kivel "hajlandó" beszélgetni.
Ezért is nem beszélhetünk egységes értelmiségrõl,
mert külön szférákba tömörülnek.
Ennek oka, az értelmiség különbözõ
helyeken való képzõdése. Sok-sok zárt
egység van, pl. a színészbüfében a színészek
társulása, múzeumban a régészek társulása,
írók vagy pedagógusok társulásai ....
stb.
Ezt az önhibáján kívül bujkáló, szerep nélküli, jelen nem lévõ, dolgokat nem formáló értelmiséget kísérti meg elõször annak a kérdésnek a megtagadása, hogy "Miért törvényszerû, hogy az értelmiségi lét mentes legyen az önpusztítástól?".
Az értelmiség
számára úgy mint másoknak már az élet,
valamely elégedettségét jelenti valami, neki ugyanaz
még nem és fõként nem is éri el ezt,
mert õ nem annyira a birtokláson keresztül jut feljebb
és feljebb. Tehát nem gyarapszik például, hanem
mélyül, magába süllyed, másfajta ív
mellett éli le az életét, ez néha a kisérõ
jelenségekben is teljesen más dolgokat hoz magával.
Azáltal, hogy az élete egészen más, a vágyai
egészen másak, a lehetõségei is egészen
másak, emiatt a szenvedélyei is egészen mássá
válnak. Ezek az okok válthatják ki azt a helyzetet,
hogy valaki a pohár után nyúljon. Leggyakrabban ez
a feszültség levezetésének egyik formája,
mintegy zavart túlkompenzáció is lehet. Ami manapság
minket, mintha auraként venne körül. Régebben a
zavartság érzése azért nem volt, nem lehetett
jelen, mert az emberek sokkal közelebb voltak egymáshoz, jobban
odafigyeltek egymásra. De lehet hagyomány is számára.
Van akinek csak annyit jelent, hogy mindennap lemegy egy bizonyos kocsmába,
s ott megiszik egy pohár valamit, de ez csak számára
egy napi program, ez jelenti az életében a rendszerességet,
de ettõl õ még nem alkoholista. Ez jelenti számára
a harmonikus életet. A társaság miatt is kialakulhat
egy ilyen függõség. Más errõl megkérdezett
értelmiségi véleménye szerint "könnyítés
szempontjából" is ihat valaki. Gondolkodásához
mintegy átsegítõ, részecskegyorsító
szerepet is betölthet az alkohol. Ám az értelmiségre
nem jellemzõ ez a magatartás, hogy feszültségét,
lelki egyensúlyát ilyen módon oldja meg.
Az alkoholizmust, mint
betegséget jellemezhetjük a legfõbb tüneteivel,
amelyeket nevezhetünk hatalmi tüneteknek is. Ezen a hatalom megszerzését
és a vele való visszaélést értjük,
ami általában a családban kezdõdik. Ezek a
tünetek több viselkedési sémából
állnak:
Az alkoholista akármilyen mûvelt, tanult ember, határozottan tagadja alkoholizmusát. Az értelmiség egy olyan magas önkontrollal rendelkezik, amelyben azt hiszi magáról, hogy rajta az alkohol nem látszik meg. Márpedig a velejáró betegségek (májzsugorodás, szívzavarok..... stb.) rajta is ugyanúgy elõjönnek, mint a többi emberen. De nem elég az értelem, nem az ész dönt mindig, nemcsak értelmi szinten dõlnek el dolgok. Az érzelmi világ is tudja pozitív irányba befolyásolni a dolgokat. Hozzásegíti az értelmes ember ahhoz, hogy eltaszítsa magától az italt. Az értelmiség sohasem nyugszik, hiszen ha látja, hogy körülötte az értelmetlenség burjánzik, megjelenik benne a változtatás igénye. Ismerõseink körében is számos olyan embert ismerünk, aki már évek óta isznak, mértéktelenül, és egy napot sem bírnak ki, hogy ne érezzék magukat az alkohol mámorában. A barátok, családtagok jóindulatú figyelmeztetését gyakran sértésnek, bántásnak veszik, ezért mondhatjuk, hogy "lepereg róluk". De a baj ott kezdõdik, hogy az alkoholista alkoholizmusával nemcsak önmagát teszi tönkre, hanem környezetét is roncsolja. James Graham amerikai író szerint az alkoholista egójába a következõ üzenet tör fölfelé: "Én teljes mértékben ura vagyok a helyzetnek. Az alkoholista nem ura a helyzetnek. Ezért hát nem vagyok alkoholista!" Vagyis saját magát tagadja meg önmagával szemben. Viselkedése, cselekedetei ellentmondanak állításával, "én nem vagyok alkoholista!". Ehhez a sémához kapcsolhatjuk a következõ jellemzõjét az alkoholizmusnak, a
Egy amerikai író szerint az alkoholista számára az élet egyetlen véget nem érõ hazugság. Becsületes szembenézés önmagával oda vezetne, hogy be kell vallania alkoholfüggõségét. Aztán hamarosan rájön, hogy a hazudozás hatalmat ad, a többiek fölé helyezi õt. Ugyanis õ tudja, hogy hazudik, de a többiek nem. Becsapni másokat az alkoholista ego egyik kedvenc foglalatossága.
Az alkoholisták gyakran, igen gyakran törnek elõre hivatásukban. Persze amint a betegség elõrehalad, az alkoholista nem lesz képes igényesebb feladatok ellátására. Akik fiatalon rendkívül sikeresek voltak, azok középkorukra valóságos roncsok lesznek.
Az alkoholisták egyik igen jellemzõ tulajdonsága a ravaszság, sunyiság. Ennek is eleinte az italozás eltitkolása a célja. Majd késõbb ezt a ravaszságot az alkoholista kiterjeszti olyan dolgokra is, amelyek nem az ivással kapcsolatosak, hízeleg az alkoholista énnek. Például ilyen a mások manipulálása.
Az alkoholisták igen gyakran a hamis, alaptalan vádaskodásokkal szapulják környezetüket, azon belül is inkább az ártatlanokat. Az egyes szakirodalmak szerint ez azért van, mert a beteg én semmit sem nyer azzal, ha olyan valakit vádol, akinek a viselkedését már úgyis sokan elítélik. "Akinek nincs jóhíre, annak nem lehet tönkretenni a jóhírét."
Erre szinte minden alkoholista "specializálódott". Imádják bántani, szapulni környezetüket, bármiféle bûntudat nélkül.
Élete során a tipikus alkoholista barátok tucatjait tagadja meg, veszti el. Fõleg a betegsége elõtt szerzett barátok eltávolodása a jellemzõ, akik egyre inkább képtelen elviselni az adott személy randalírozását egy, már megszokott, nyugodt hangulatú összejövetelen. Élõ példa erre egy nagyon közeli ismerõs család, ahol az apa, a férj (legyen a neve N.I. és továbbá is legyen Õ az elbeszélés alanya) pár év alatt alkoholistává vált, sorozatosan megszakítva kapcsolatait. Ide kapcsolódóan szeretnénk az õ életét is bemutatni pályázatunk során az indulástól napjainkig. Ezt azért tartjuk fontosnak, mert tapasztalataink az õ viselkedésével kapcsolatosan szinte teljesen megegyeznek a szakirodalmakban leírt jellemvonásokkal, az alkoholizmus jellemzõivel. De kezdjük a legelején a történetet: N.I. született
1949-ben egy Pest megyei kisfaluban. Szülei egyszerû, paraszt
emberek voltak. A kezdet nagyon nehéz volt, se lakás, se
pénz, csak ami ennivalóra elég volt. Majd az apa jobb
állást kapott, ezért a három gyermekes család
Ceglédre települt át. Pár év múlva
visszatértek a férj családjához. Itt volt valamennyi
földtulajdonuk, mint örökösöknek. Gyûjtögettek,
spóroltak és sikerült egy családi házat
felépíteni némi földterülettel. N.I. a középsõ
fiú volt, édesanyjuk kedvence. Mindent megtett, hogy túléljék
az ínséges idõszakokat. Életrevaló gyerek
volt. Verebeket, galambokat lövöldözött, amit kevés
pénzért megvettek tõle a környékbeli gazdaasszonyok,
mondván "levesnek jó az is". Az így spórolt
pénzén vette elsõ fényképezõgépét.
Miután közelebbrõl megismerkedett vele, cigányokat
fényképezett és szintén megkapta érte
a neki járó forintokat. Egyre komolyabb gépekre tett
szert, és szinte magától tökéletesen kiismerte
a fényképezés tudományát. Fõiskola
elvégzése után Szolnokra szegõdött egy
fényképészethez. Itt kezdõdött valójában
pályafutása, ugyanis nem sokkal késõbb
állást kapott egy Szolnok megyei napilapnál, mint
fotós, majd rohamriporter, újságíró.
Idõközben megházasodott és hamarosan két
gyermeke született. Karrierje rohamosan tört elõre. Az
egész megyében tiszteletben lévõ, közismert
újságíró lett. Rengeteg ember megismert, akik
szerették, becsülték õt. A megye vezetõ
értelmiségi rétegéhez tartozott. Boldog volt
õ is, családja is, gyermekei felnéztek rá,
és büszkék voltak apjukra. De ahogy teltek az évek
a sikerek mellett gyarapodtak a gondok is. Mint minden jó munkahelyen
itt is kellemes baráti kör alakult ki, akik gyakran találkoztak
az épület klubjában. De ekkor már gyakran megesett,
hogy hosszúra nyúltak az esték, egyre késõbb
járt haza, persze egy kis alkohollal "fûtve”. Otthon emiatt
egyre több veszekedés tört ki. Kirobbantója természetesen
a család legújabb tagja az alkohol volt. Persze voltak nyugodtabb
idõszakok is.
Az alkohol mégcsak
idõszakonként jelentkezett, mint "jóbarát”,
mint egy segítõtárs a nehezebb problémák
leküzdéséhez. Mind ezt leszámítva gõzerõvel
tört elõre. Lassacskán összehozott egy magánvállalkozást.
Közben persze itt is akadtak nehézségek, amit egyre
gyakrabban próbált az itallal könnyíteni. Újabb
veszekedések, családi viták. Majd újabb szünet.
De ekkora már szerves része lett a napnak az alkohol, ha
csak a legminimálisabb formában is. Újabb sikerek
következtek, de valami megváltozott N. I. énjében.
Rettentõ büszke lett önmagára, ami végül
is megérthetõ. De erre rátett még az alkohol
is. Egocentrikussá válik, szinte isteníti magát.
Barátaival csúnyán összeveszik. Semmi másról
nem tud beszélni, csak a vállalkozásáról,
hogy Õ mit teremtett úgy, hogy a semmibõl indult.
Semmi és senki más nem érdekli, csak a cég
és az ital. Hamarosan újabb üzleti vállalkozásba
kezd: kocsmát nyit, nem messze lakóhelyüktõl.
Ez persze neki pont jól jön, hiszen útban van hazafelé.
Beugorhat záróráig. Ez volt a végsõ
csapás a család számára. A törzsvendég
Õ maga lett, hisz ingyen fogyaszthat, az övé. Ekkor
lépett be az alkoholizmus stádiumába. Gyakran hajnalban
ment haza, de az is elõfordult, hogy csak másnap délután
"került elõ”. Éjszakai hazajövetele szinte rituálé
szerûen folyt. Gyakran elõfordult, hogy a család többi
tagjának nyugalmát figyelmen kívül hagyva bukdácsolt
végig a szobán törve, zúzva, csörömpölve.
A legrosszabb csak ezután következett. Ha nem volt ébren
senki, általában házastársát felébresztette,
ha kellett erõszakkal és mindig, de mindig belekötött.
A rosszabbik eset viszont a másik véglet, ha a család
ébren van. Az este nyugalmasnak indul, igaz a férj még
nincs otthon, de addig béke van. 2300 óra után tán
már mindenkiben uralkodik a félelem: vajon mi lesz ma este?
Majd amikor beállít, már a kinti neszekbõl
tudják: ma sem alszunk. Bemegy a házba s az égvilágon
mindenkibe beleköt. Alaptalanul vádaskodik, s mocskosan szidja
a másikat, anélkül, hogy bárki egy szót
is szólt volna. Ha valaki visszaszól, ellenáll neki
az még jobban felbõszíti, de valójában
ezt szereti. Az kell neki, hogy másokat kihozzon a sodrából.
Szinte élvezi, ahogy a másik szenved. Õ csak mondja
és kínoz. Egy idõ után viszont a szóbeli
erõszak fizikaivá válik. Kultúrált vitára
már nem képes. Ha kell õ megmutatja, hogy õt
nem lehet legyõzni. Ilyenkor fitogtatja az erejét, ijesztgetésképpen.
Vajon mire gondolnak a szegény áldozatok?
Az értelmiség
az a réteg, amely a legjobban palástolja problémáját.
Álcázzák magukat és rébuszokban beszélnek,
hogy az egyszerû ember ne érthesse meg õket.
"Az alkoholizmussal
foglalkozókat nagyon zavarba ejti mindig, hogy az írók
körében milyen sok az alkoholista. Ilyenkor fölteszik
a kérdést: "Miért isznak az írók?"(...)
Az alkoholizmus én mániát okoz.(...) A kezdõ
alkoholistákat én mániás szükségleteik
azt ént kielégítõ pályákra terelik
fiatal felnõtt korukban, ezért tapasztalhattuk az utóbbi
években olyan gyakran, hogy középkorú hírességek
serege vonult be elvonókúrára különbözõ
intézetekbe. Ma már elavult az az elképzelés,
hogy a "siker" késztette volna õket arra, hogy egyszerre
csak töménytelen szeszt kezdjenek fogyasztani. (...) Aki a
nyilvánosságnak ír, annak adódik még
egy olyan lehetõsége is, amely különösen vonzó
az alkoholista ego számára: megtámadhat bárkit."
(1.) Ezek az író alkoholisták nagyobb pusztítást
végeznek az átlagos alkoholistánál, mert lehetõségük
és tehetségük van ahhoz, hogy igen ártalmas módon
támadjanak rengeteg embert. Bár ezeknek az embereknek a száma
igen elenyészõ és ez már igen csak egy szélsõséges
helyzet.
Több megoldás
is lehetséges s nem kellenek hatalmas csodák létrejöttükhöz.
Csak annyi, hogy értelmes emberek észrevegyék és
segítsenek "eltévedt" társaikon, akárcsak egy
kötetlen beszélgetéssel is. Ez is alapja lehetne már
annak, hogy a tipikusan pesszimista magyar társadalmat pozitív
gondolkodásra sarkallja. Megoldás lehet már az elkerülésre
is egy stabil, normális családi élet, vagy egy másfajta
nem veszélyes függõség, pl. különbözõ
hobbik, futás természetjárás, stb. A lényeg,
hogy értelmes dologgal foglalják el magukat. A színvonal
emelése és érdekcsoportok alakulása is hatalmas
segítség lehet. Ehhez viszont az kell, hogy egy társadalmi
mozgást biztosítsanak. Ez elsõsorban a város
vezetõségének feladata, de nagyon hozzájárulnának
a civil szervezõdések. Szolnokon, ha az értelmiség
szórakozni szeretne, sajnos nem sok helyre tud elmenni, de ez jellemzõ
az ország többi városára is. Itt, ha például
valamelyik tanárunk, vagy például a háziorvosunk
kikapcsolódásra vágyik elmegy a színházba,
vagy egy hangversenyre. Több klub mûködik, de ezek tagdíja
egy átlagfizetésû értelmiséginek megfizethetetlen.
Ezek is inkább csak egy bizonyos kör részére
elérhetõek. Kifejezetten olyan klubok, fórumok nincsenek,
amelyben az értelmiség keveredhetne, összejöhetne
egy kötetlen beszélgetésre. Valamint ott vannak még
a különbözõ bálok. Nagyvállalkozók,
jól fizetett orvosok, ügyvédek, igazgatók szórakozása.
Ám végeredményben Szolnok város értelmiségét
nem õk alkotják. A szegényebb értelmiségi
réteg megsegítésére létrejövõ
civil szervezõdések megerõsítésével
lehetõvé válna a szellemi energiák felszabadulása
mások hasznára is. A megoldást mi olyan pályázati
lehetõségekben látjuk, amely biztosítani tudja
kulturális területen, hogy az értelmiség kevés
pénzzel is kikapcsolódáshoz jusson. Mi ebben látjuk
a legtermékenyebb megoldást.
Reméljük pályázatunkkal felhívtuk egy olyan problémára a figyelmet, mellyel pár év múlva nekünk mint leendõ értelmiségieknek szembe kell néznünk.
|