[Pályázatok]
[Egyéni mûvek]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
[A könyv]
Prológus
Mi is az a másság, ez volt az a kérdés,
ami megragadott minket elõször, és talán a válasz
az, hogy MI! Hiszen Úgy, ahogy nincs két egyforma kavics
egy folyómederben, nincs két egyforma külsõvel
rendelkezõ ember, ha csak a felszínen maradunk. De talán
nézzünk mélyebbre, oda legbelülre! Nem is lenne
olyan nagyon jó, ha mindenki ugyanazt tartaná szépnek,
jónak, helyesnek vagy éppenséggel rossznak. Na persze
vannak közösen elfogadott erkölcsi normáink és
persze ezeket is áthágjuk néhányan, de csak
azért mert nem vagyunk egyformák? Ez itt egy elég
érzékeny pont, hogyan is lehetne megválaszolni? Igen
ez így van, de semmiképp sem lehet mentség egy bizonyos
határon túl. Viszont most itt a következõ kérdés,
hogy hol van ez a határ. Nyugodtan rábízhatjuk magunkat
e kérdés részleges megválaszolásában
a jogra, Hiszen védi az életünket és tulajdonunkat.
Nem ölhetem meg a szomszédomat csak azért, mert a gyermeke
a falon szokott labdázni. De mivel én más vagyok,
mint a többi ember, nem azért nem ártok neki szándékosan,
mert félek a következményektõl, hanem, mert én
úgy gondoom, hogy nem érdemes erõszakhoz folyamodni.
De azis lehet, hogy ezt õ nem így tartja, eltérõ
az értékrendje, tehát valami módon mégiscsak
más õ is. Egy egész sor szövevényes fejtegetést
lehetne mit itt véghezvinni, de a lényeg már érthetõ.
Ha az a bizonyos másság külsõségekben
nyilvánul meg, teljesen más a helyzet. Persze nem lehet leáltalánosítani,
de munkánk során találkoztunk olyan testi fogyatékosokkal,
akik nem adták föl, optimistán szemlélik a világot
és büszkék saját, belsõ értékeire.
Fantasztikus érzés olyan emberrel beszélni, akinek
az ember, az indivídum az elsõ. Mindamellett senki sem mentesülhet
a társas befolyás alól, így kerülhet ebbe
a szövegbe az átlag szó. Mert bárhogy is tiltakozik
az ember, valamely szinten mindannyian átlagosak vagyunk. Egy óriási
kölcsönhatásban élünk, van ami elkerülhetetlen
és szükségszerû. Mert ha nem lennénk egymásra
hatással rengeteg ösztönzõ sugallat is megszûnne.
Olyan ez, mintha lepermeteznénk a kedvenc rózsakertünket
valami erõs vegyszerrel, ami megöli ugyan a kártevõket,
de elpusztítja azokat az elemeket is, amelyek az élethez
segítik hozzá. Egy óriási rózsakert
vagyunk, ki ilyen, ki olyan. Vannak vörösek,fehérek, sárgák,
feketék és vannak tüskék. Hol másokat
szúrunk, hol minket szúrnak, de van, hogy magunkat sebezzük
meg. De az örök igazság az, hogy nincsen rózsa
tövis nélkül, és ezt nem illik elfelejteni!
I. Veleszületett adottságbéli másság
I./ 1. Zsenik , kivételes képességûek
Több tucat embert kérdeztünk meg, hogy miként
vélekednek a zsenikrõl. A legtöbben beképzeltnek,
különc embernek titulálták õket, akik rengeteg
pénzt keresnek és általában híresek.
Arra a kérdésre, hogy szeretnének-e közéjük
tartozni, egy-két kivétellel igennel válaszoltak.
Az indoklás már nem volt ilyen egyhangú. A látszólag
tehetõseb emberek a siker, hírnév kedvéért,
míg a szegény emberek a pénz miatt szeretnének
kivételes képességûek lenni. Ugyanígy
meghúzható a válaszvonal szegény és
gazdag emberek válaszai között a gyermekeik zsenivé
válásának lehetõségét illetõen.
A gazdag emberek szeretnék ha zseni gyermekük lenne, míg
a szegény emberek csak nyûgnek, "felesleges" pénzkidobásnak
vélik, és bármily meglepõ ez nem csak a szegény
emberekre igaz. Sajnos a mai magyar állam nem teszi lehetõvé
ezeknek az embereknek a kibontakozását, érvényesülését.
Néhány tanár inkább szemet huny efelett, mintsem
hogy venné a fáradtságot és támogatná
diákja szellemi fejlõdését. Ez a tény
nem a mi fejünkben született meg, hanem számos szakirodalomban
olvashattunk róla. Ettõl a kivételes képességû
diákok elbizonytalanodnak, és szégyenlik hogy zseninek
születtek. Érdemes manapság zseninek születni?!
A tanárokat kifejezetten zavarja, hogy a diák szellemi kapacitása
túlhaladja az övéket. Szüleik pedig õrjöngenek,
hogy csemetéjük abnormálisan viselkedik, és a
barátok pedig elpártolnak tõlük.
Bár remélhetõleg helyzetük javul, hisz a
Friderikusz show-ban is szereplõ zseni gyermek felfedezésével
az illetékes emberek talán fejükhöz kapnak és
rájönnek, hogy mennyire fontosak ezek a személyek már
csak azért is, mert mióta halljuk a TV-ben és rádióban,
hogy az ország helyzetét nagymértékben javítaná
egy-egy zseniális ötlet, találmány. Miközben
a zsenik kénytelenek kimenni a gazdaságilag fejlettebb országokba,
hogy ott érvényesüljenek és megfelelõ
támogatással fejlõdjenek.
Mert a zseniket nem elküldeni kell, hanem itthon kell olyan környezetet
létrehozni számukra, ami megfelel értelmi szintjüknek.
I./ 2. Testi különbségek
Minden ember szeretne szép lenni. Ez természetes. A legnagyobb
erõfeszitéseket a szépség érdekében
egyértelmûen a kevésbé szépek és
túlsúlyos emberek teszik. A túlsúlyos emberek
vannak a legkevésbé megelégedve magukkal. 20 túlsúlyos
embert kérdeztünk meg, és ebbõl 18! nincsmegelégedve
külsõjével. Majd 20 kevésbé attraktív,
de vékony embert kérdeztünk arról, hogy szeretne-e
valamit változtatni a külsején. 20-ból
14 ember nemmel válaszolt, mert vélemnyük szerint a
smink szinte minden szépséghibát eltakar. Összegezve
a leírtakat csak egy kérdésünk lenne: Vajon hány
emberi lélek fog megsérülni ( és mennyi sérülhetett
meg eddig ?! ) míg az illetékes emberek tudatáig eljut,
hogy a szépség adottság kérdése?!
- Szépségkultusz
Cindy Crawford, Sharon Stone, Naomi Campbell és még sorolhatnánk
a híresebbnél híresebb szépségek neveit.
Gyönyörûek, híresek, gazdagok. Õk testestesítik
meg a tökéletes nõt, szeretõt,az ideális
feleséget. Részesei a szinte már fogalommá
vált "amerikai álomnak". Persze csak nagyon kevés
ember veszi eszre a színfalak mögött rejlõ igazságot.
Eszméletlenül koplalnak, vagyonokat költenek kozmetikai
szerekre. A szépség, ami régen adottságnak
számított,,ma már "kötelezõ". A szép
emberek sokkal könnyebben találnak munkát,barátokat,
élettársat. Tehát sokkal több elõnyük
van az élet minden területén, mint a kevésbé
attraktív személyeknek. Régebben csak a szociális
helyzet tudott ekkora különbségeket tenni az emberek között.
A ma már eelfajult szépségõrületnek Amerikában
nevet is adtak: "beautizmus", amelynek mottója: szép = jó,
csúnya = rossz. A szépség ma már nem adottság,
hanem sors! Az õrület a sportot sem kíméli. aA
nagyobb szabású versenyek ma már divatbemutatókká
váltak. Ki ne emlékezne, mikor Darnyi Tamás nem vehette
fel saját kabalamelegítõjét, mert az X cég
kökelezte, hogy X Tréningruhát viseljen. Magyarországon
szerencsére a szociális helyzet nem teszi lehetõvé
a " beautizmus " teljeskörû elterjedését . S hogy
igazunkat bizonyítsuk a szépség felértékelõdésével
kapcsolatban, cikket közlünk egy magazinból, amely egy
kísérlet eredményét írja le:
Miért kell szépnek lenni?
-Táncolj még!
Egy kísérlet keretében
tizenéves diákkoknak kiválasztott partnerekkel kellett
elmenniük táncmulatságba. Utána megkérdeztéék
õket, hogy legközelebb szeretnének-e új partnert.
A válaszok döntõ többségének a partner
szépsége egyenes arányban állt a viszontlátás
óhajával. A válaszoknál a humor, az intelligencia
vagy a belsõ értékek szinte nem játszottak
szerepet a szépséghez képest.
-Telefonos kísérlet
Férfi és nõi
kísérleti személyeknek - akik nem ismerték
egymást - kellett egymással telefonálniuk. Egyúttal
minden férfinak megmutatták beszélgetõpartnere
fotóját. Minél attraktívabb nõt ábrázolt
a fotó, a férfiak annál inteligensebbnek, humorosabbnak,
egyénibbnek ítélték partnerüket.
-Kielégítõ szerelem
Egy amerikai felmérés
szerint a házasságban élõ szép nõk
kielégítõbb szexuális életrõl
számoltak be, mint a kevésbé attraktívak. A
kelmérés szerint ez utóbbiakat a férjük
is gyakrabban csalta meg.
-A törvény szigora
Különbözõ
felmérések azt igazolják, hogy a szépség
a bíróságokon is befolyásolja az ítéletalkotást:
attraktívabb vádlottak kisebb büntetést, nem
ritkán felmentést kapnak a törényhozóktól.
Kivételt ez alól csupán a gyilkossági ügyek,
vagy azon bûnesetek képeztek, amelyekben a szépségnek
szerepe volt.
-Elfogult tanárok
400 tanár körében
végezték el azt a kísérletet, amelynek során
szép és kevésbé szép diákok teljesítményét
kellett megítélniük. A tárgyi tudást a
legtöbb tanár felértékelte, ha a diák
attraktív külsejû volt, illetve leértékelte
ha tanulója csúnya volt. Ennek megfelelõen az érdemjegyek
megállapításánál a diákok külsõ
jegyei is beszámítottak a végeredménybe.
Mozgássérültek,
A mozgássérültek társadalmunk egy olyan rétegét
alkotják, melynek a lehetõ legtöbb figyelemre megértésre
és támogatásra van szüksége. Persze megnyugtató
érzés az, hogy mûködnek hazánkban olyan
szervezetek és egyesületek, akia kiemelt figyelmet szentelnek
a mozgássérültek rehabilitációjának,
de mindennek az alapjaként mûködik a környezet befogadóképessége.
Metr a leggondosabb munka gyümölcse is kárba veszhet,
ha a fogyatékos személy az emberektõl negatív
kritikát kap mássága miatt. Ezekre a reakciókra
próbálja pácienseit fölkészíteni
a Mozássérültek Budapesti Egyesülete különbözõ
klubjaival, melyek már évek óta sikeresen mûködnek
( Budavári Klub, Heine-Medin Klub, Kõbányai Klub,
stb. ). Ugyanígy foglalkozik a mozgássérült és
testi fogyatékos fiatalok képzésével a Pethõ
Intézet és a Vakok Intézete is.
Munkánk során egy olyan testi fogyatékos fiatalemberrel
beszélgettünk, aki kérte, hogy õrizzük meg
anonimitását. Õ ugyanis úgy gondolja, hogy
bárki számára nyitott és szívesen beszél
másságáról, ha odamegy hozzá, hogy Öt
akarja megismerni. Mi megtettük ezt, és mondhatom, egy fantasztikus
élménnyel lettünk gazdagabbak. Jobb szemét támasztószövet-daganatban
veszítette el három éves korában, ami máig
is igen látványosan megjelöli. Ezzel nõtt fel,
és ha már ennek a bajnak meg kellett történnie,jobb,
hogy hogy fiatalon túlesett rajta, hiszen egy olyan helyzetbe került,
mellyel meg kell tanulni együttélni,ami nem kis megpróbáltatást
jelent. Gondolt ugyan a szemmûtétre, de fél az újabb
megrázkódtatástól, hogy újra egy olyan
állapotba kerül, újra meg kell kûzdenie, újra
el kell önmagát fogadnia, és úgy érzi,
hogy erre még nincs felkészülve. Most munkahelyén
hátrányos helyzetû gyermekekkel foglalkozik, úgy
érzi a nevelõközösség és a tanulók
is egyaránt befogadták, elismerik tudását.
Hogy Õ hogyan vélekedik a másságról
általánosan? Látja Õ is a különbségeket,
a változásokat úgy, mint más is. Inkább
a belsõ jellemvonásokat helyezi elõtérbe, az
érzékenységet, az intelligenciát,azokat a dolgokat,
amelyeket mindenkinek figyelembe kellene venni egy másik
Romák
A romák Észak-Indiából érkeztek
Európába, több hullámban a IX. és XIV.
század között. Az Európaiak nem tudták pontosan,
honnan is jöhettek õk, ez némi zavart keltett elnevezésükben.
Az angol "gipsy" és a spanyol "gitano" azon a feltételezésen
alapszik, hogy származásuk helye Egyiptom, a francia "tsiganes",
a német "zigeuner" és a magyar "cigány" a görög
"atsigani" szóból ered, amely egy egykori kisázsiai
eretnek szektát jelöl. Manapság a cigányok többsége
a rom-roma elnevezést kedveli, mely saját nyelvükön
embert jelent, egyes illetve többes számban, mivel az eredeti
kifejezésekhez sajnos elég gyakran társul pejoratív
jelentéstartalom.
Mivel a legtöbben a romákat egy egységes közösségnek
képzeljük, meglepõ, hogy Magyarországon több
különálló csoportjuk létezik. Az országban
élõ romák mintegy háromnegyede romungró,
"magyar ember", azaz magyarul beszélõ és az asszimilacióban
elõrehaladottabb. További egyötöd oláh,
azaz román anyanyelvû, egy kisebb, úgy 5O ezer fõnyi
csoport pedig a beást, a román egy dialektusát beszéli.
Egy elég kis létszámú csoport is található
még, a sintik, akik Nyugat-Európából vándoroltak
hazánkba. A beástok délnyugaton, az oláhok
északkeleten tömörülnek, bár õk is
és a romungrók is megtalálhatóak az ország
egész területén.
A piacgazdaságba való áttéréssel
járó gazdasági átalakulás súlyos
terhei sújtják a romákat, például elsõként
õket bocsátották el munkahelyükrõl 1989-9O-ben,
és számosan váltak azóta is munkanélkülivé.
A romák hátrányos megkülönböztetésnek
vannak kitéve az iskolákban és közösségekben
is. Csak nagyon kevesen szereznek diplomát, vagy akár kerülnek
be felsõfokú intézményekbe. A romák
alig fele fejezi be az általános iskolát, van, aki
még ma is analfabéta. Városunkban, Szolnokon, mégis
megvalósult egy, talán az országban is egyedülálló
kezdeményezés,, a Roma Esély Alapítványi
Szakiskola, az OCKÖ , a Lungo Drom és a PHARE segítségével.
Az intézményben azok a szolnoki és Szolnok vonzáskörzetében
tevékenykedõ pedagógusok dolgoznak, akik már
évek, vagy évtizedek óta roma fiatalok felzárkóztatásával
és tehetséggondozásával foglalkoznak. Az iskola
kapuit nem csak a roma ifjúság elõtt tárja
ki, hanem céljául tûzte ki minden hátrányos
helyzetû gyermek felkarolását. Jó hír,
hogy a szûkös anyagiak ellenére a lehetõ legtöbb
támogatást próbálja nyújtani kollégiumi
elhelyezéssel és költségtérítéssel.
Ezért mindenek elõtt köszönet illeti a Soros Alapítványt
és a Mûvelõdési és Közoktatási
Minisztériumot
A legnagyobb haladás az almút években mégis
a nyilvántartott 13 kisebbség, köztük a romák
önkormányzatának létrejötte volt. A Nemzeti
és Etnikai Kisebbségek Jogairól szóló
( LXXII./ 1993 ) törvényt 1993. július 7- én
fogadták el, a helyi önkormányzatok megválasztására
1994 végén került sor, az országos önkormányzatok
pedig 1995 elején szervezõdtek meg. Több állítás
szerint a törvény célja csak az volt, hogy az ország
külsõ megítélésén javítson,
nem pedig a kisebbségek valós helyzetének javítása
és különösen nem a romáké, hiszen õk
csak felháborodásuknak hangot adva kerültek be a védett
kisebbségek csoportjába.
A parlamenti viták azonban mégsem azok az égetõ
problémák, amelyeket a hétköznapi ember a bõrén
érez, sokkal inkább azok az események melyekkel közvetlen
környezetében találkozik, ilyen például
az erõszak.
Az 198O-as évek elõtt a szélsõséges
rasszista és nacionalista érzelmek nyílt kifejezését
erõsen gátolták, így ilyen jellegû megnyilvánulások
csak elvétve fordultak elõ. Gyakoriak voltak azonban a rendõri
túlkapások, sõt minden rendõrkapitányságon
volt külön cigány bûnözéssel foglalkozó
részleg, és sajnos az efféle hivatalos intézkedések
a központi hatalom erõteljes támogatását
élvezték. De ahogy ez a hatalom a 8O-as évek végére
gyöngülni kezdett, úgy jelentek meg a különféle
skinhead csoportok, és egyre szaporodtak az erõszakos támadások.
A romákat és külföldieket támadó
erõszakhullám 1989-ben indult és 1991-92-ben tetõzött.
Sajnos a hivatalos szervek sok esetben tagadták, hogy az eseteknek
rasszista háttere lenne, sõt volt ,hogy vádat sem
emeltek, vagy ha igen, a bûncselekmény igen enyhe minõsítést
kapott, például huliganizmus. A HRW/Helsinki megfigyelései
szerint az erõszakos támadások csak kis százalékában
igazi skinhead csoportot az elkövetõ, sokkal gyakoribb viszont,
hogy a támadó felet skinheadek, nem skinheadek és
néha még rendõrök is alkotják
A Büntetõ törvénykönyv 156. paragrafusa
kettõtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel
bünteti azokat, akik valakit nemzeti, etnikai, vagy vallási
hovatartozása miatt bántalmaznak. Bár a paragrafus
1961 óta része a Btk-nak, a magyar bíróságok
sem 1989 elõtt sem után nem alkalmazták azt. 1986-ban
a Legfelsõbb Bíróság érvénytelenítette
a pártvezetés utasítására, amely cselekedettel
talán az etnikai erõszak magyarországi meglétét
kívánták leplezni. A rendszerváltás
után újabb próbálkozások kezdõdtek
156-os használatának érdekében, de kevés
sikerrel, mert a Legfõbb Bíróság 1993 novemberében
újból használaton kívül helyezte. 1994-ben
Göncz Árpád egy sor kisebbségi jogokkal kapcsolatos
törvényjavaslatot terjesztett be. Ezeket sok módosítás
és vita után végül 1996márciusában
fogadta el a Parlament. Az új paragrafus ( Btk. 269. ) nem csak
az erõszakos cselekményekkel, hanem a szóbeli uszítással
is foglalkozik.
II. Társadalmi különbségek
II./ 1. Foglalkozásbeli eltéréseket
A foglalkozásbeli eltéréseket egy táblázatta
szeretnénk szemléltetni, amit közvéleménykutatással
készítettünk.
A - szimpatikus
B - nem szimpatikus
C - közömbös
D - lenézi õket
E - tiszteli õket
F - megveti õket
G - szeretne közéjük tartozni
|
Mûvészek |
Értelmiségiek |
Fizikai munkások |
Mûvészek |
A, E |
C |
A, E |
Értelmiségiek |
C, D |
A, E |
B, D |
Fizikai munkások |
C |
B, F, G |
A, E |
A táblázatból kitûnik, hogy a legnagyobb
ellentét a fizikai munkások és az értelmiségiek
között van, a mûvészek véleménye kevésbé
szélsõséges. Így egy általános,
nagyon régóta tartó súlyos szociális
problémát találunk: a szegények és gazdagok
közötti örökös és fáradhatatlan
harcot.
II./ 2. Állami gondozottak kirekesztettsége
Az állami gondozottak olyan gyerekek, akiknek a családi
körülményeik nem teszik lehetõvé a gyermek
vagy gyermekek felnevelését, vagy éppen a szülei
dobják el maguktól, amíg néha anyagi körülményeik
lehetõvé tennék a gyermeknevelést. Ezek a szülõk
rendszerint az alkohol hatása alatt állnak. Azok a gyerekek,
akik nagyobb korukban kerültek el otthonról gyakran pszichiátriai
esetek, persze olyanok is vannak, akiket csecsemõ korukban hagytak
el a szüleik.
Öt olyan terület különíthetõ el,
amelyek megfelelnek a gyermekeknél fellelhetõ pszichés
stresszsoroknak: 1,-érzelmi kötelék hiánya vagy
erõs torzulása, 2,-a gyermeki utánzás tárgyául
szolgáló szülõi modellek hiánya vagy súlyos
torzulása, 3,-szükséges, és a fejlõdésnek
megfelelõ élettapasztalatok, életfeltételek
hiánya, 4,-nevelési eljárások hiánya
vagy túlzott alkalmazása, 5,-hiányos vagy eltorzult
kommunikációs háló ( családon belül,
vagy család és külvilág között ) .
Azok a gyerekek, akik állami gondozásban vannak, gyakran
az iskolában is kirekesztettnek érzik magukat, aminek az
lehet az oka, hogy nem tudnak beilleszkedni olyan könnyen és
annyi idõ alatt, mint azok a gyerekek, akik rendes családban
nõttek fel.
Ezen a problémán csak úgy lehet segíteni,
ha nem csak az intézetben foglalkoznak velük, hanem a külvilág
is megpróbálja õket elfogadni és támogatni.
II./ 3. Priuszos személyek korlátozottsága
Bûnözés és társadalom
A bûncselekmények száma 1990-ben, egyetlen év
alatt annyival emelkedett mint korábban egy évtized alatt.
Ez azt mutatja, hogy a bûnözés szinte rizikó nélküli
tevékenységgé, egyre szélesebb rétegek
életmódjává válik, tehát megerõsödik
a szervezett bûnözés. Ez lehet a következménye
az emberek elkeseredettségének illetve kilátástalanságágának,
de persze lehetnek olyan emberek is, akik mások bántalmayásában
lelik örömüket.
Azok a személyek akik önkívületben, akaratlanul
követtek el bûncselekményt, már nem viselkedhetnek
normális emberként. Hallhattunk elég olyan történetet,
hogy valakinek csak magát kellett megvédenie, mégis
úgy foglalkoznak vele mintha õ lenne a bûnös.
Persze õ sem tud úgy viselkedni mintha nem történt
volna semmi, ha ezt a társadalom nem engedi neki elfelejteni, pedig
lehet hogy ez mindekinek jobb volna. Ugy hisszük, a múltjában
történt bûnökkel senki nem dicsekszik szívesen
fõleg akkor, ha már a börtönt is megjárta.
Persze vannak olyanok akik akaratlagosan követnek el bûncselekményt.
Õket két csoportra lehet osztani. Az egyik csoport azokat
tartalmazza akik társadalmi okok miatt, a másik csoport azokat
akik egyéni-pszichikai okok miatt váltak bûnözõkké.
A társadalmi okok között elsõként a
szegénységet szokták emlegetni, ami persze nem az
egyedüli indíték. A szegénységnél
fontosabb tényezõnek tartjuk az érték - és
normarendszert. Ha társadalmi együttélésre vonatkozó
értékek szilárdak lennének, a gyors elszegényedés
ellenére is visszatarthatnánk a társadalom széles
rétegét a bûnözéstõl. Vannak olyan
személyiségjegyek, amelyek eleve valószínûsétik
a bûnözést. Az ilyen egyének közül egyesek
klinikai esetnek bizonyunnak és orvosi segítségre
szorulnak, mások csak akkor válnak bûnözõkké,
ha közvetlen környezetükbõl további ösztönzést
kapnak.
Az interjúk következményeként megállapíthatjuk,
hogy azok akik akaratlanul követtek el bûncselekményt
sokkal nehezebben viselik el környezetük és a társadalom
negatív reakcióját, mint azok akik szervezett vagy
elõre eltervezett bûncselekményben vesznek részt,
persze mindez attól is függ mit követett el az illetõ.
III. Tudatosan vállalt másság
III./ 1. Külsõségekben hangsúlyozott mássság
Skinheadek, punkok....stb.
Õk azok a személyek, akiktõl a szülõk
mindig is óvják gyermekeiket. Balhé balhé hátán,
lopás, verekedés, alkoholizmus, kábítószer
amit a szülõk látnak. És mi rejtõzik a
másik oldalon?
Mi is kicsit félve indultunk el punk interjúalanyt keresni,
de távozáskor rájöttünk, félelmünk
alaptalan volt. Ugyanolyan emberek, mint mi: érzékenyek,
büszkék, és tele vannak haraggal. Rendkívül
pesszimisták, gyûlölik a világot, gyûlölnek
élni. Viselkedési szabályaik nincsenek, úgy
vélik mindenkinek önmagának kell lennie. Nem szeretnek
köntörfalazni, nyíltan kimondják véleményüket.
Szakadt ruhákban járnak, a karikával átlyukasztott
száj, orr szinte már hagyomány náluk. Rendkívül
büszkék arra, hogy mások, Elvük az anarchizmus
és örök ellenségeik a skinheadek.
A skinheadekkel már kicsit meggyûlt a bajunk, nehz volt
õket szóra bírni. Õk gyûlölnek mindenkit
mindenkit aki nem magyar. Szerintük a rengeteg idegen beengedésével
a kormány a magyarságunkat adja el. Rendkívül
fontosnak tartják a magyar kultúrát, szeretnék,
ha Magyarország felemelkedne a fejlett nyugati országok szintjére.
Ám bennük is megtalálható a hírhedt felsõbbrendûsegi
tudat a szinesbõrûekkel szemben. S bárhogy szerettük
volna, nem tudtuk meggyõzni õket elméletük helytelenségérõl.
III./ 2. Szexuális másság
Életünk talán legintimebb szféráját
képzik szexuális szokásaink, ezért elég
kényes dolog errõl beszzélni még a legközelebbi
hozzátartozók, barátok elõtt is. Mivel nem
faragtak mindannyiunkat egyforma fából, e téren sem
lehetünk egymás képmásai. Vannak közöttünk
eltérõ szokásokkal rendelkezõek, ami bármely
formában megnyilvánulhat, így a szexuális másságban
is.
A transzvesztitákat jóformán csak filmekbõl,
magazinokból vagy hírbõl ismerjük, az emberek
megvetik õket, mert fériak és mégis nõi
ruhákban érzik jól magukat. Sajno nem lapul mindenkiben
szociális éryékenység, így ahelyett,
hogy elfogadnákõket, vagy legalább eltûrnék
jelenlétükrt, megvetik és kiközösítik
a társadalomból. Egy interjúalanyt sem találtunk,
hisz félnek bevallani, kik is õk valójában.
Féltik az állásukat, a presztizsüket, félnek,
hogy családjuk és szûkebb környezetük tudomást
szerez titkukról. Nincs ez másképp a homoszexuáliokkal
sem ( nem minden transzvesztita homoszexuális ). A saját
nemüket kedvelõ férfiak szorult helyzetét is
a negatív megítélés és az irántuk
érzett undor nehezíti. Sokkal több feminim vonással
fendelkeznek, mint heteroszexuális társaik, általában
észrevehetõ, hogy egy meleg sokkal többször érinti
meg az embereket (pl: beszélgetés közben az ember vállát,
stb. )
Sok kutatást végeztek a homoszexuális érzelmek
kialakulásával kapcsolatban. Egyes feltételezések
szerint mindenkiden van rá hajlam,kiben több, kiben kevesebb.
Mások azt állítják, hogy szerzett tulajdonság
és meghatározó a családban egy domináns
anya. Amerikai kutatások szerint ( olyan halott ferfiak agyát
vizsgálták, akikrõl tudták, hogy homoszexuálisok
) a homoszexuális férfiak két agyféltekéjét
több idegszál fûzi össze, mint a heteroszexuálisokét
férfiakét, ami hasonlít a nõi agyhoz.
Magyarország egyike volt azoknak az országoknak Európan,
akik elfogadták a homoszexuálisok éélettársi
viszonyát. Persze ez még csak a jogi akadályok lekûzdése,
az elõítéletekkel szemben védtelenek. Szerencsére
vannak olyan szervezetek és létestmenyek, amelyek próbálnak
segítséget nyújtani nekik, de egyben el is szigetelik
õket, védelemként. Mûködik Szolnokon egy
M klub, amely önsegélyezõ csoporttá nõtte
ki magát és az ország minden részérõ
érkeznek ide a segítségre vágyók,ahol
önismereti csoport mûködik szakember segítségével.
Az elsõ trauma, amelyen egy melegnek át kell esnie, az a
saját másságának felfedezése, az ,hogy
neki nem mennek úhy a dolgok a nõkkel, mint kellene. Sokan
próbálkoznak ilyenkor öngyilkossággal, rengetegen
megjárták már a pszichiátriát. Második
megpróbáltatás a beilleszkedés a társadalomba
ezzel a problémával, a rettegések, a félelem,
hogy valami kiderül róluk, amivel mind egyedül, jobb esetben
némi társas segítséggel, kell megkûzdeniük.
III./ 3. Szélsõséges vallási csoportok
A hagyományos nagy vallások kisebbfajta reneszánszot
élnek meg, ámbár igazán terjeszkedõben
csak az iszlám van. Sok-sok embeer azonban "nyugalmat nem lel, cak
papot" a klasszikus vallásokban. Ezért szellmi éhségben,
biztonságkeresésben, más próbálkozások
jellemzik.
A legfontosabbak:
- Visszatérés a vallások eredetéhez, az
"õsforráshoz". Például a kereszténység
kezdeteihez. Már a reformáció is tulajdonképpen
ennek jegyében született, de napjainkban még markánsabban
jellemzi ez a törekvés például a Hit gyülekezetét,
a karizmatikus Keresztényeket, a gnosztikusokat, stb.
- A hagyományos vallások megreformálása,
adaptálása a modern idõk szelleméhez. Az ökumenikus
gondolat, a "munkáspapok" mozgalma, a refor-zsidóság,
stb.
- Megkapaszkodás a -számunkra egzotikus- távol-keleti
vallásokban, vallásbölcseletben. Például
a Krisna Tudatúak Egyháza, a buddhizmus különbözõ
ágainak hódolók, a Zen-buddhizmus hívei, a
taoisták.
-Modern misztikus iskolák és irányzatok, amelyeknek
legtöbbje szintézist próbál létrehozni
Kelet és Nyugat között, leggyakrabban a hinduizmus és
a kereszténység között, vagy az iszlám,
a zsidóság és a kereszténység között.
Például a teozófusok, antropozófusok, szuffita-misztikusok,
Krisztushívõ zsidók, stb.
- Újmódi próféták és guruk
iskolái, néha sok forrásból összevegyítve,
néha originális gondolatokat érrlelve, néha
bizony üzleti vállalkozásként, sõt az
emberek hiszékenységével szélhámoskodva.
Például kineziológusok, scientisták, az agykontroll
hívei, a transzcendentális meditáció apostolai,
fényadók, kézrátevõk, csakra-vezetõk,
elmúlt életek felidézõi, stb.
- Kifejezetten az emberek destruktív hajlamai, agresszív
és autoagresszív lehetõségeire apelláló
csoportosulások. Például a sátánisták.
Sokféle motívum hajtja hoyyájuk az embereket.
Sokan valódi hitet, megtartó utat, igaz szellemi megismeréseket
keresnek. De fellelhetõk a nehéz élethelyzetekbõl
menekülõ emberek, az életgyávák, az önféltés,
a kudarcok és a vereségek áldozatai. Megint mások
megundorodtak a fogyasztói társadalom kegyetlenségétõl,
pénzimádatától és valamilyen tisztább
élet formára vágynak. Vannak, akiket a közösségek
kollektív biztonsága csábít. Felbukkannak lusták,
vagy olyanok, akiket a mássák külsûségei
vonzanak, netán e közösségekben remélnek
karriert csinélni. Gyakoriak a magányosak, akik egyszerûen
tartozni szeretnének valahová.
Mindez arra int, hogy a próbálkozásokat elõítéletek
nélkül óvatosan mérlegelve kell megítélni.
Soha nem szabad megfeletkezni arról, hogy kétezer évvel
ezelõtt útjára indúlt egy kis szekta, amit
azzal vádoltak, hogy felbontja az Isten és ember szövetségét,
megrontja az ifjúságot, elidegeníti a gyermekeket
a családjuktól és vezetõi Belzebúb segítségével
ûzi ki a kisebb ördögöket.Ma keresztényeknek
nevezik õket...
KÉP Manapság sok ember a kezdetekhez fordul
vissza, mint egykor a reformáció hajnalán a mennoniták,
a mai Krisnások...
KÉP ...vagy a távolkelet másik különleges
vallásának követõi, a Taoisták.
KÉP Egyes emberek saját szenteket, isteneket keresnek
és találnak, mint a fekete Szent Benedek vagy Neptunus...
KÉP ...mások az újmódi prófétákat,
eljárásokat részesítik elõnyben, a New
Age híveit, az energia átadókat, a csodatevõket.
IV. Társadalmi elvárások
IV./ 1. Társadalmi elvárások
Nem könnyû a beilleszkedés senki számára,
és különösen nehéz azokaz akik valamelyest
különböznek egy szóban forgó közösség
normáitól, elvárásaitól. Az elsõdleges
szempontpersze mindenkinek, hogy önmagát elfogadja úgy,
amilyen, függetlenül attól, kirõl is van ! Senki
nem várhatja el másoktól, hogy elismerjék,
értékeljék, amíg ezzel önmaga sincs tisztában.
A helyes önértékeléssel rendelkezõ emberek
helyzete így valamelyest könnyebb, de még mindig nem
egyszerû, persze. Olyan ez, mint ahogy csak pénztárcánk
tartalmának felmérése után rezdhetünk
költekezni, nehogy túllépjük lehetõségeink
korlátait, mert kellemetlen élményekben lehet részünk.
A belsõ kincsekre kell koncentrálni, mert fantasztikus ám
ha egy könyv kötése gyönyörû és
csillogó, de nem sokat ér, ha kinyitás után
csak üres, értéktelen lapokat talunk. És az,
amit mi adunk egy helyesen kiválasztott csoportnak, amilyen lépéseket
mi teszünk feléjük szeretettel, azt kapjuk vissza, és
adni, kapni, megbecsülést élvezni nagyon jó.
De persze itt a másik oldal, amely nem képes megbírkózni
a mássággal, helyesen megítélni önmagát.
Õk sokkal sérülékenyebbek, mert minden olyan
reakcióban, amiben hibáik hangsúlyozását
vélik fölfedezni, személyes támadást éreznek.
Nem lehet pontosan meghatározni, nogy hogyan reagálnak a
vélt, vagy valós kritikákra és sérelmekre,
de ott a veszély, hogy néhány nem kellõ szó,
mondat vagy tett mély sebeket okozhat.
V. Elõítéletek
V./ 1. Az elõítéletek okai
A társadalomtudósok sokféleképpen szokták
meghatározni az "elõítéletet". Technikai értelemben
pozitív és negatív elõítéletrõl
beszélhetünk, de mi most inkább csak a negatív
oldallal foglalkoznánk. Az elõítéletet a következõ
módon határozzuk meg : ellenséges vagy negatív
attitûd valamely csoporttal szemben - olyan attitûd, amely
téves vagy nem teljes információkból származó
általánosításokon alapszik. Így például,
amikor azt mondjuk, hogy valaki elõítéletekkel viseltetik
a égerekkel szemben, akkor ez azt jelenti, hogy ellenséges
magatartással viseltetik irányukban. Az ilyen ember úgy
gondolja, hogy - talán egy-két kivételtõl eltekintve
- minden néger egyforma, azok a tulajdonságok, melyeket a
négereknek tulajdonít, teljesen pontatlanok, vagy legjobb
esetben némi igazságot tartalmaznak, amelyet aztán
átvisz a négerek csoportjára, mint egészre.
egy embercsoport jellemvonásainak vagy motívumainak általánosítását
sztereotipizálásnak nevezzük. Így például
azt gondoljuk, hogy a négereknek veleszületett ritmusérzékük
van, vagy a zsidók anyagiasak, akkor azt feltételezzük,
hogy tulajdonképpen minden egyes néger ritmusérzékkel
rendelkezik, vagy, hogy minden zsidót a pénzszerzés
vágya hajt. A sztereotipizálás persze nem szükségképpen
szándékosan rosszindulatú, gyakran nem más,
mint világszemléletünk leegyszerûsítése
és bizonyos mértékig mindannyian élünk
vele. Ha a sztereotípia tapasztalaton alapul és nagyjából
pontos, akkor a világban való könnyebb eligazodásunkat
és alkalmazkodásunkat szolgálja. ha azonban elleplezi
elõttünk , hogy milyen egyéni különbségek
vannak egy embercsoporton belül, akkor a sztereotípia inkább
a rossz alkalmazkodáshoz járul hozzá, és potenciálisan
nagy veszélyekkel járhat. Sõt, a legtöbb sztereotípia
nem annyira érvényes tapasztalatokon, mint inkább
szóbeszéden és a tömegkommunikációs
eszközök által összekotyvasztott elképzeléseken
alapszik, illetve saját fejünkben születik abból
a célból, hogy elõítéletünket és
kegyetlenségünket igazoljuk. Tehát az elõítélet
egyik meghatározója a személyiség önigazolási
szükséglete. Az önigazoláson túl persze
vannak más emberi szükségletek is. Ilyenek például
a státusz és hatalom szükséglete. Ha mondjuk
a társadalmi és gazdasági hierarchia alján
helyezkedünk el, akkor igényünk támadhat arra,
hogy legyen egy nálunk is megnyomorítottabb kisebbség,
így mégiscsak lesznek, akikkel szemben fölényben
érezhetjük magunkat. Ez a megállapítás
érdekes problémákat vet fel. Az alacsony társadalmi,
gazdasági és mûveltségi státusszal rendelkezõ
emberek vajon azért elõítélettel teltebbek-e,
mert 1,-szükségük van arra, hogy legyen valaki, akivel
szemben õk is fölényben érezhetik magukat, 2,-a
bõrükön tapasztalják, hogy a kisebbségi
csoportok tagjai konkurálnak velük a munkalehetõségekért
folytatott versenyben, 3,-jobban frusztrálva vannak, mint mások
és ezért sokkal agresszívabbak, 4,-a mûveltség
hiánya következtében világképük erõsen
leegyszerûsített sémákra, sztereotípiákra
épül ? Nehéz lenne szétválasztani ezeket
a változókat - mindenesetre úgy tûnik, hogy
mindegyik tényezõ hozzájárul az elõítéletek
kialakulásához. Világosan kell látnunk, hogy
az elõítélet nem vezethetõ vissza egyetlen
okra, keletkezését nagyon sokféle tényezõ
befolyásolja.
V./ 2. Az elõítéletek által kiváltott
emberi reakciók
Történelmi elõzmények
-Keresztényüldözés
A keresztényüldözések a római császárok
rendeletei alapján i.sz. 313 elõtt többször megismétlõdõ,
olykor kegyetlen hivatalos eljárások a keresztények
ellen, amelyek sok keresztény vértanúságát
idézték elõ. Amikor a kereszténységnek
a zsidóságtól való elkülönülése
észrevehetõvé vált, a római törvények
értelmében tiltott vallássá ( religio illicita
) lett, amelyet mint az államra nézve veszélyes újítást
hivatalosan üldöztek. Az ellentétet az váltotta
ki, hogy a kereszténység, más kultuszokkal elllentétben,
megtagadta a hivatalos istenek imádását és
az áldozatot, és nyíltan szembeszállt a császárkultusszal
is. Hivatalos akták nem maradtak fenn a keresztények ellen
lefolytatott perekrõl. Domitianus alatt a császári
ház néhány tagját fogták perbe " idegen
és zsidó szokások " követése " ateizmus
" és "új dolgok hajhászása " vádjával,
amely perekben a számûzetés mellett halálos
ítélet is elhangzott. Domitianus fellépett a közrendû
keresztények ellen is, mert állítólag egyes
szidók a jeruzsálemi templom ousztulása után
megtagadták volna a római kincstárba fizetendõ
templomadót, aazon a címen, hogy õk keresztények.
Ha följelentették a keresztényeket és valóban
nem áldoztak isteneknek, akkor buntetést kaptak, azonban
névtelen feljelentésnek egyetlen esetben sem volt szabad
helyt adni. Hadivianus császár még tovább korlátozta
a keresztények elleni vádemelés lehetõségét.
Azt a rendelkezést hozta, hogy csak nyílt törvényszegésért
büntessék meg a keresztényeket, továbbá
megállapította a vádemelõk felelõsségét
is, abban az esetben, ha a vádaskodás hamisnak bizonyul.
Ezután szinte minden uralkodó elfogadta, sõt volt
aki pártfogolta a keresztényeket. A keresztényüldözések
Constantinus i.sz. 313-ban kiadott ún. milánói ediktumával
értek véget, amely a keresztényeknek vallásszabadságot
és különleges jogokat biztosított.
- Antiszemitizmus
Az antiszemitizmus a zsidókkal szemben mesterségesen szított
gyûlölet, a zsidók üldözése, a faji
sovinizmus egyik szélsõséges formája. A legújabb
kori történelemben a fasiszta Németországban
öltött különösen durva formát, ahol állami
politikává tették. A fasiszták több millió
zsidót koncentrációs táborokba hurcoltak és
legyilkoltak. A 30-as évek végétõl törvényekkel
korlátozták, majd megszûntették a zsidó
vallású állampolgárok jogait, s 1944-ben 400
ezer zsidót haláltáborban elpusztítottak.
Magyarország területén a honfoglalás elõtt
is éltek zsidók, illetve kapcsolatban álltak a magyarokkal
a letelepedés elõtt is. Jogállásukat elõször
I. László rendezte 1092-ben, megtiltva nekik a keresztényekkel
való házasságkötést és a keresztény
rabszolgák tartását. Magyarországon elõször
1848-ban mondták ki a zsidók emancipációját.
1895-ben Magyarországon az izraelita vallásfelekezet a bevett
vallások közé került. 1942-ben a felekezetet megfosztotté
korábbi jogállásától és elismert
vallássá degradálták, megszûntették
állami segélyezését és megtiltották
a zsidó vallásba való belépést is. A
felszabadulás óta a zsidó vallás hívei
teljes állampolgári egyenjogúságot élveznek.
A kommunista pártok teljes egészében elvetik az
antiszemitizmust, a szocialista országokban pedig törvény
által büntetik.
-Boszorkányperek
A középkori ember a világ jelenségeinek legnagyobb
részét természetfölötti erõk mûködésével
magyarázta. Mindennek az oka isten, a szentek, az angyalok és
a gonosz lelkek. A középkkori ember úgy érezte:
gonosz démonok és varázslók tömege leselkedik
rá, igyekszik ártalmára lenni, vagy megkísérteni
és bûnbe keverni. Az a férfi vagy nõ, aki értett
valamelyest a füvekhez, emberek, állatok gyógyításához,
könnyen boszorkány, varázsló hírébe
keveredett. A boszorkány - vagy ördögûzés
a gonosz szellemek távoltartására végzett vallásos
szertartás. Akereszténység is ismeri és gzakorolja
az ördögûzés szertartását. A katolikus
egyházban külön alsóbb papi rend is létrelött
az ördögûzés feladatának ellátására.
Õk voltak az exorcisták, azaz ördögûkõk.
Számos, ma is végzett szertartás velejárója
is az ördögûzés. Ilyen szertartás a keresztség.
A boszorkányokat az inkvizíció kutatta fel és
büntette meg.
A boszorkányüldözés Magyarországon már
I. István uralkodása alatt is megjelent. István király
már a törvényeiben elrendeli: aki varázslással
árt valakinek, adassék át az ártalmat szenvedett
félnek, és az bánjék vele tetszése szerint.
A legrégibb boszorkánypör, amelyrõl tudunk, 1565-ben
Kolozsváron Botzi Klára ellen folyt. Gruz Péter tett
panaszt ellene, miszerint az veszedelmes boszorkány. A tanúk
kihallgatása szerint a vádlott dicsekedett elõttük
azzal, hogyha sikerülne megérintenie a bíró ruháját,
az sohasem tudná elítélni, továbbá ,ha
kígyóból italt fõz, megérti minden állat
beszédét, vagy azt is hallották, hogy egy szomszéd
legény csak azt veheti feleségül, akit õ, Klára
is akar. Kálmán megtiltotta ugyan a boszorkányok üldözését,
a XVI. században azonban mégis megszaporodtak Magyarországon
is a boszorkányperek, és egészen a XVIII. századig
tartotttak a boszorkányüldözések.
Mai helyzet
A most következõ történet egy dokumentumfilmen
alapszik, amelyben az emberi érzelmek és kegyetlenség
jut nyílt kifejezésre. Átlagos embereket hívtak
be az utcáról, és bezárták õket
egy kisebb szobába. A kintlévõ emberek azt az utasítást
kapták, hogy a kék szemû emberekkel különös
kegyetlenséggel kell bánni. Az ok mindössze annyi vol,
hogy hogy õk is érezzék, mot jelent ha egy ismeretlen
emberrel szemben súlyos elõítéletekkel viseltetnek.
A film azt kívánta bemutatni, hogy milzen érzés
lehetett feketének lenni 30-40 éve, és milyen lehet
most. Igaz, a mai helyzet kielégítõbb, mint az 50-es,
60-as években, de talán lehetne jobb is. Az emberek tele
vannak elõítéletekkel, ha nem a feketék akkor
a sárga bõrûek, romák vagy zsidó népekkel
szemben. Pedig senki sem önszántábõl születik
másnak ez eleve elrendeltetett. Ma már mindennapi eseménynek
számít egy skinhead támadás, ami rettegésben
tartja a romákat, és félve merednek egy-egy fejre
nem tudván, "strand frizura" vagy skinhead.
Beszélgettünk egy skinheaddel, aki elmondta, hogy fel van
függesztve,mert társaival felgyújtottak egy romák
lakta házat. Hogy miért? Mert gyûlölik õket.
Szerintük nem itt van a helyük, hanem valahol Indiában,
és azért van szükség öntörvényû
ítélkezésre, mert a kormány nem tesz semmit
ennek érdekében,pedig szerintük a magyarság jóléte
forog kocán. Ellenszenenvük azonban nem csak a romákra
terjed ki, minden idegent gyûlölnek kis hazánkban. Más
országokban is haasonló a helyzet,mindenhol mûködnek
fasiszta szervezetek. A felmérések szerint számuk
kb. kétszázezerre tehetõ, de a hatóságok
tehetetlenek mert a szekták titkosak.
Igaz, hogy Hitler meghalt és a feketéket már réges-rég
felszabadították, a helyzet mégsem javul, sõt
egyre rosszabb lesz. Megkülönböztetések ma már
elvétve vannak, de a titkos szervezetek száma egyre nõ,
s ezek rosszabbak, mivel az ember itt soha sem tudhatja, hogy mire számíthat...
Magyarországon a cigányság helyzete egyre romlik,
nagyon kevesen veszik ember számba õket. A legtöbben
csak a bûnözõt, a csalót látják
bennük, de nem is tesznek érte, hogy ez megváltozhasson.
Hisz a rendszeráltást követõen nem csak fenn
maradtak, hanem tovább súlyosbodtak a problémák.
Bár történnek pozitív dolgok is, miszerint Kovács
László külügyminiszter augusztus 2.-i beszédében
hazánkban elõször követték meg a holocaust
roma áldozatait. Reményük, az országgyûlési
képviselõk figyelme nem csak a romákra terjed majd
ki, hisz rajtuk kívül még számos kisebbség
létezik, bár manapság a romák helyzete a legsúlyosabb.
|