[Pályázatok]
[Egyéni mûvek]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
[A könyv]
3. Magányosság, elidegenedés
„Nem jó az embernek egyedül
lenni...”
(Mózesi Könyvek, Biblia)
„Ha egyedül vagy, egészen
a magadé vagy”
(Leonardo da Vinci)
„Inkább légy mindenkivel
bolond, mint egymagadban okos... Aki magában akar élni,
félisten legyen, vagy egészen állat”
(Grácián)
„...A legtöbb társaság
olyan, hogy aki azt a magányosságra cseréli,
jó vásárt csinál”
(Schopenhauer)
„Egyetlen ember sem képes egymagában
élni, még ha akarna is”
(Herder)
„...Amikor a gépfegyverét
szorító katona a szemhatárt pásztázza,
azaz igazából több ezer méterre van jelen, akkor
nem mondhatunk mást, minthogy önmaga az adott pillanatban csökkent
értékû személyként van önmagában
jelen. Az emberi lényeg ilyen fajta megritkulása figyelmeztet
bennünket arra, hogy a háborúnak a fegyver birtoklásával
járó gerjedelmen kívül egy másik, igen
fontos fenoménjához jutottunk el: az ember elsekélyesedésének,
felhígulásának a fogalmához, 20. századi
szóhasználattal élve: az elidegenedéshez. Az
önmagunktól való elidegenedés annál teljesebb,
annál nagyobb mértékû, minél hatékonyabb
eszköz áll hozzá rendelkezésünkre. Az ember
hitetlenkedve csóválja fejét: önmagunk kivetítésének,
tárgyiasításának egyre hatékonyabb módja
határozná meg történelmünk menetét?”
(Kiss Sz. Róbert: A hatalom és a fegyver,
mint az elidegenedés eszköze / Részlet / )
|
A fenti bölcsességeknél úgy hiszen semelyikünk
sem tudná jobban leírni a magányosság problémájának
lényegét. Már ezen idézetek is - igaz ugyan,
hogy csupán kis mértékben - jelzik ezen problémák
igen összetett voltát. A magányosság és
az elidegenedés ugyanis egyben gazdasági, szociológiai,
szociálpolitikai, egészségügyi és pszichológiai
probléma is, amely hazánkban egy sajátos gazdasági
és történelmi fejlõdés eredménye.
Ráadásul ezen problémák a város és
a falu strukturális különbözõsége folytán
mindkét lakóhelyen más és más vonásokkal
rendelkezik. Milyen súlyos a magyarság jelenlegi értékvesztése
és értékválsága? Mennyiben függ
össze többi dolgozatunk témájával (elszegényedés,
elõítéletek, alkohol- és drogfogyasztás,
dohányzás, falu és város ellentéte)?
Van-e kiút és ha van mi az? Dolgozatunkban ezt a kérdést
vizsgáltuk, saját kérdõíves és
személyes elbeszélgetések, valamint statisztikai vizsgálatok
és a szakirodalom alapján mind helyi, mint általános
szinten.
A magányosság, valamint az elidegenedés problémája
nagyban összefügg azzal történelmi folyamattal, amit
mi egyszerûen csak rendszerváltásnak hívunk.
A hetvenes évektõl strukturális válsággal
küzdõ szocializmusból a piacorientált és
a magántulajdon túlsúlyán alapuló gazdasági
rendszerre és a demokráciára való kettõs
áttérés Magyarországon többé-kevésbé
békés körülmények között - tehát
nem vesztett háború vagy véres forradalom útján
ment végbe, a történelem folyamán szinte egyedülálló
módon. Vizsgálódásaink és kutatásaink
során nem csak maguknak a változásoknak a lefolyása
érdekelt minket, hanem az a kérdés is, hogy miért
omlott össze az elõzõ rendszer, különös
tekintettel arra, hogy az 1980-as évek végéig senki
nem számított erre. A hirtelen jött nagy szabadság
korában ez emberben felmerül a kérdés: hogyan
fog az átalakulás sikerülni, merre haladunk, hol vannak
a legnagyobb problémák és veszélyek a gazdaságilag
fejlett és demokratikus társadalom felé vezetõ
úton?
Andorka Rudolfnak, a téma nagyszerû szociológus-kutatójának
cikkeiben a magyar társadalomnak a rendszerváltás
idõszakában történt változásainak
kutatásához két elméleti irányzatot
tartott különösen jól használhatónak:
az egyik a finn szociológus, Allardt háromdimenziós
jóléti modellje. A modell három dimenziója
az anyagi életkörülmények, az emberi kapcsolatok,
valamint az önmegvalósítás (értelmes emberi
élet). A másik modell szintén Allardt nevéhez
fûzõdik, ez pedig a hiányállapot modellje: 1.
Az anyagi nyomor, alacsony jövedelem, rossz lakáskörülmények
stb. (szegénység), 2. a magányosság és
az agresszivitás, 3. az elidegenedés. Az elidegenedés
fogalmának megközelítéséhez még
egy fogalmat használ: az anómia nevû fogalmat.
Ennek a fogalomnak, amelyet a német Durkheim a századforduló
táján vezetett be, a jelentése az elidegenedéshez
hasonlít: a társadalmi értékek és a
rájuk támaszkodó normák, viselkedési
és erkölcsi szabályok meggyengülését
jelenti.
Max Weber, aki szintén szociológus volt, vallásszociológiai
mûveiben azt a felismerésre jutott, hogy a vallási
és az erkölcsi normák nagyon nagy mértékben
befolyásolják - segítik, vagy hátráltatják
- a gazdaság mûködését, fejlõdését.
Az osztrák Schumpeter még ennél is tovább ment,
és egyik mûvében még egy ennél is szélsõséges
megállapítást tett: szerinte a kapitalizmus nem gazdasági
okok miatt fog elbukni (gazdaságilag továbbra is nagyon sikeres
maradhat), hanem azért, mert társadalmi bázisát
és a gazdaság mûködéséhez szükséges
mentalitást (vállalkozói gondolkodásmódot),
erkölcsi normákat és társadalmi közfelfogást
ássa alá.
Mindezen különféle megállapodások lényegében
a közgazdaságtan atyjának, Adam Smithnek azon téziséhez
vezetnek vissza, miszerint társulás csak az igazság
törvényeinek valamilyen mértékû tiszteletben
tarása mellett állhat fenn, ugyanis az igazságtalanság
természetes módon hajlik a társadalom szétrombolására.
Most pedig vizsgáljuk meg, hogy milyen változások
mentek végbe az Allardt-féle dimenziókban az utóbbi
évtizedekben, és hogy hol állunk ma!
1. Anyagi körülmények
Az az állítás, miszerint a szocialista rendszer igen
gyenge gazdasági teljesítményt nyújtott volna
némi fenntartással egyeltalán nem igaz: ugyanis vitathatatlan,
hogy ezen idõszak alatt nõtt a nemzeti jövedelem, emelkedett
az életszínvonal, javultak az anyagi körülmények,
az életminõség, az infláció egyszámjegyû
volt, a munkanélküliség pedig lényegében
csak a „kapun belüli munkanélküliség” formájában
létezett. A legnagyobb hibát az okozta (s szerintünk
hosszabb távon ez gazdasági bukásának egyik
meghatározó eleme volt), hogy a hetvenes években történõ
olajár-robbanás következtében a magyar állam
nem vállalta fel a strukturális válságot és
annak kezelését. Ugyanis amíg a fejlett országokban
leépítették azon, korábban húzóágazatként
domináló iparágakat, amelyek az új energiaárak
mellett már nem voltak alkalmasak korábbi szerepük betöltésére;
és helyettük a biokémia, számítástechnika
stb. iparágakat fejlesztették, addig a legtöbb szocialista
ország a megfelelõ területû fejlesztés
helyett egyszerûen központilag szétosztotta ezen összegeket
a gazdaság teljes keresztmetszetében. Az új technika
hirtelen avíttá tette a gyártmányok, üzemek,
sõt, iparágak egész sorát. A „rozsda-övezetek”
nehézipari övezetei hirtelen nehézipari „dinoszauruszokká”
váltak. Számos gépipari ágazat avult el, miközben
az elektronikai ipar, a légi- és ûrtechnikára,
a biotechnikára alapozott új ágazatok kiterjedt holdudvarokkal
számos, merõben új termelési és szolgáltatási
ágazat kibontakozásának színterévé
váltak.
2. A mai jelenségek
A politikai rendszerváltás óta a korábbi kedvezõtlen
irányzatok és folyamatok felerõsödtek. Azzal
a kérdéscsoporttal, amely azt vizsgálja, hogy a fogyasztói
árszínvonal-növekedés a ‘90-es évek elsõ
felétõl fogva milyen mértékeket öltött
és hogy a családoknak az egyes fogyasztási cikkekre
való kiadásai milyen mértékben változtak,
hogy a munkanélküliség kapcsán milyen problémákkal
kell szembenéznie a lakosságnak, az elszegényedés
címû dolgozatunkban bõvebben is foglalkoztunk.
A GDP mintegy 13% százalékkal csökkent a rendszerváltás
óta. 1989 és 1991 között a lakosság valamivel
több, mint a felének csökkent a fizetésének
reálértéke, 30%-uknál stagnált, s csupán
5%-uknál emelkedett jelentõs mértékben. Valóban,
a társadalom ezen 1/20-ad része alkotja a szegény
többség által némi irigységgel egyszerûen
csak „újgazdagnak” titulált vállalkozói réteget.
A KSH legfrissebb adatai szerint jelenleg mintegy 2,5-3 millió ember,
a lakosság 25-30%-a él a létminimum alatt (s a kistelepüléseken
a helyzet még súlyosabb - lásd Falu és város
ellentéte címû dolgozatunkat), vagyis 15,540 forint
alatti egy fõre esõ jövedelemmel. Sajnos azonban sokkal
nagyobb probléma, hogy még ennél is többen vannak
azon emberek, akik életszínvonala ezen szinthez konvergál,
nem is beszélve arról, hogy az egyes érdekképviseleti
szervezetek számítása szerint ez az összeg 25,000
forint.
Az emberi kapcsolatokat sajátos kettõsség jellemzi
hazánkban: egyrészt a családi, rokoni és baráti
kötelékek rendkívül intenzívek és
rengeteg támogatást nyújtanak egymásnak, s
a magyar társadalom 83%-ának véleménye szerint
egy-egy nagyobb munka során számíthatna ezen elemek
segítségére (ez a tapasztalat saját ismeretségi
és rokonsági körünkön belül is igaz).
Ezen segítségeknek köszönhetõ az, hogy az
elmúlt évtizedekben a magánerõbõl történõ
lakásépítkezések a nemzeti- és személyi
jövedelmekhez képest ilyen nagy számban megvalósulhattak.
Bizton állíthatjuk, hogy ezen kölcsönös segítõ
kapcsolatok nélkül a magyar társadalom nagy részének
életkörülményei a mostaninál is sokkal rosszabbak
volnának. Ugyanakkor sajnos jellemzõ az a tény is,
hogy a magyar családoknál sokkal kevesebb a lelki érzelemnyújtás
és segítség, mint más országokban.
A kettõsség másik jellemzõje ezen társaságok
igen zárt volta. Ugyanis a családi, rokoni és baráti
körökön kívül levõkkel szemben nagyfokú
bizalmatlanság, sõt ellenségeskedés tapasztalható
igen sok alkalommal (!). Azon kérdésünkre, hogy „Mi
a véleménye általában az emberekrõl?”
megdöbbentõ válaszokat kaptunk: a megkérdezett
200 ember közül mintegy 4%-a kifejezetten önzõnek
és aljasnak véli az embereket, 21,5%-a nagyjából,
30%-a pedig csak részben nyilatkozott ilyen elítélõen.
Kérdõíveink személyesen végzett felvétele
során olyan megdöbbentõ kijelentéseket is tapasztaltunk,
mint hogy az emberek önösek, számítóak,
visszataszítóak és bunkók.
Andorka Rudolfnak, akitõl már fentebb is idéztünk,
egy másik tanulmányában olvasható egy utalás
Max Weber (ld. fentebb) egy 1979-es cikkére amelyben ezen kettõs
morálnak az anakronisztikus és fejlõdésgátló
voltára hívja fel figyelmünket.
Max Weber szerint ugyanis a modern kapitalista piacgazdaság kialakulásának
alapvetõ elõfeltétele volt ezen kettõs morálnak
a megszûnése, amely a kisközösségeken belül
könyörületet kívánt meg, „kifelé viszont
gátlástalanul érvényesült a szerzési
vágy, mivel minden idegen eredendõen ellenségnek számított,
akivel szemben bármi megengedhetõ.” Példaként
a történelembõl már megismert gátlástalan
konkvisztádor Cortezt és Pizarrot említi, „akikben
talán a legnyilvánvalóbb formában öltött
testet a fékevesztett szerzési vágy - a leghalványabb
elképzelésük sem volt a racionális gazdálkodásról”.
Erre a gyenge szolidaritásra, amely a mai Magyarországon
tapasztalható, igen jó példát nyújtanak
azok a statisztikai adatok, amelyek az Alkohol-, és drogfogyasztás,
dohányzás címû dolgozatunkban szerepelnek az
alkoholizmus, a májbetegségek, a bûnözési
statisztikák az utóbbi idõben kedvezõtlen változásáról.
Példaként még meg kell még említenünk
azt, hogy az ismertté vált bûncselekmények száma
1988 és 1996 között közel háromszorosára
nõtt az akkori 185,000-rõl, valamint az emberölések
száma is jóval meghaladja az 1991-es 306-ot.
Több társadalomtudós és matematikus-szociológus
vallja azon véleményt, miszerint ezen értékválság
gyökerei az elõbb totalitárius, majd autoritariánus
jellegûre váltó államszocializmus rendszeréhez
nyúlnak vissza. Nézõpontjuk szerint az ilyen jellegû
rendszerekben ugyanis a kiscsoportunkon kívülállók
potenciális ellenségek, besúgók, vagy legalábbis
politikai kapcsolataikat arra használják fel, hogy nekünk
ártsanak. Tehát, a játékelmélet nyelvével
élve, a legtöbb ilyen játék eredménye
zérus összegû volt, ahol csak a másik fél
vesztése által lehet nyerni. Amikor pedig az állampolgárok
politikai és rendõri kontrollja megszûnik (a jelenlegi
túlkapások mellett is, amire az EU-nak kellett felhívnia
a figyelmünket), érthetõen elszabadul az agresszió,
merthogy hiányoznak a demokratikus viselkedési kultúra
hagyományai. Ráadásul ezek az elidegenedések
olyan mély gyökeret vernek a társadalom kultúrájába,
hogy csak igen lassan tud mérséklõdni.
Egyvalamit azonban biztosan kijelenthetünk ezen értékválságról
szólva: azt, hogy ezen értékválság homlokegyenest
ellenkezik mindenféle pozitív erkölccsel, és
hogy ez a bizalmatlanság és kíméletlenség
jelenlegi szintje mellett aligha lesz képes a piacgazdaság
és a demokrácia jól és akadálytalanul
mûködni, hiszen egy piacgazdaságban annak minden résztvevõje
kell, hogy számíthasson arra, hogy mindazok, akikkel kapcsolatba
kerül, bizonyos alapvetõ erkölcsi szabályokat (becsületesség
és méltányosság) megtartanak, S. Lindberg kifejezésével
élve legalább „gyenge szolidaritást” mutatnak egymás
iránt.
3. Érték és normaválság
Az elidegenedés fogalmát sokan és sokféleképpen
megfogalmazták már, különbözõ pontokba
és tételekbe szedve gondolataikat, azonban felméréseink
során arra a következtetésre kellett, hogy jussunk,
hogy a magyar társadalom (legalábbis a mi mikrocenzusos felmérésünk
alapján reprezentált népesség) alapvetõen
szinte semmit sem tud az elidegenedésrõl, megfogalmazni pedig
egyeltalán nem tudja.
Az elidegenedés fogalmát mai szociológiában
hat jelenség összefoglaló nevére használják:
-
a hatalomnak való kiszolgáltatottság
érzése
-
az egyéni élet értelmetlenségének
érzése
-
a társadalmi normák hiánya
vagy elutasítása
-
a társadalmi értékhiánya
vagy elutasítása (ez utóbbi kettõ az anómia)
-
az önmaga értéktelenségének,
haszontalanságának érzése · elmagányosodás
Legrövidebb definíciója szerint pedig az élet
igazi értelmének elvesztése. Egy azonban mindenképpen
biztos: egy piacgazdaság kiépítésére
és a demokrácia megerõsítésére
törekvõ országban mindenképpen hátrányos
következményeket von maga után a mai magyar társadalomban
tapasztalható ilyen magas fokú elidegenedés. Egyrészt
mivel az ilyen emberekbõl hiányzik az innovatívitás
és a kezdeményezési készség, az életcélok
megvalósítására és az állandó
értékek és együttélési normák
megtartására való törekvés, ezért
nem képesek a piacgazdaság fejlõdését
elõmozdítani. Másrészt a demokratikus rendszer
megfelelõ mûködését is megakadályozzák,
hiszen a független véleményalkotás és
a vélemény bátor képviselése szintén
csak hiányosan van meg bennük, hiszen a szocialista rendszerben
a legtöbb ember nem is gyakorolhatta ezen természetes képességeit
és így egyszerûen nem tanulták meg önmagukat
irányítani. Most, hogy az állam „levette róluk
a kezét” és magukra hagyta õket, szinte összeroppannak
a felelõsség és a rájuk háruló
új kihívások súlya alatt.
Az elidegenedés és az anómia mérését
igen nehéz közvetlenül elvégezni (talán
nem is lehet), ezért a társadalomkutatók ezen folyamatok
következményét, vagyis az öngyilkosságok,
az alkoholizmus és a lelki betegségek gyakoriságát
vizsgálják.
Mint ismeretes, az alkoholizmus és az öngyilkosságok
arányszámában már a második világháború
vége, 1945 óta a világ élvonalába tartozunk.
1995-ben a KSH adatai szerint mintegy 3369 öngyilkosságot követtek
el Magyarországon. Ezek szerint minden 100,000 magyar emberre közel
33 öngyilkosság esik. Megdöbbenünk, ha ezt összehasonlítjuk
azzal, hogy a világ legfejlettebb államaiban ez az arányszám
10 alatt van. Grafikonunkon az öngyilkosságok kor szerinti
eloszlását mutatjuk be néhány területen
(az ország legveszélyeztetettebb és legkevésbé
veszélyeztetettebb megyéiben, valamint Fejér megyében)
Érdekes lehet számunkra azon adat is, miszerint ezen öngyilkosságok
megoszlása a következõ volt: 558 történt
megyei városokban, 860 a többi városokban és
1412 a községekben. Ez fõleg az alkoholizmus arányainak
következtében alakul így.
Sajnos azonban meg kell állapítanunk, hogy a lelki betegségeket
illetõleg sem állunk jobban. Kopp Mária és
Skrabski Árpád mentálhigéniás kutatók
több felmérést is végeztek a lakosság
mentális egészségi állapotáról.
Eszerint a felmérések szerint 1988-ban a felnõtt lakosság
15%-a közepes és súlyos, 17%-a enyhébb neurotikus
tüneteket mutatott. Egy másik kérdéscsoport szerint
3%-nak súlyos, 5%-nál közepesen súlyos, 17%-nak
pedig enyhébb depressziós tünetei voltak. Mindezen adatok
- még amellett is, hogy a két adatsorban átfedések
vannak - arra engednek minket következtetni, hogy a magyar társadalom
lelki egészségével súlyos gondok vannak.
Az utóbbi évtizedek során a magyar társadalomnak
egyre nagyobb része vetette el az önmagába és
a jövõbe vetett hitet.
Az alábbi grafikonok a magyar társadalom mentálhigéniás
állapotának változását mutatják
1978-hoz képest, 2 kérdésre és 2 megállapításra
adott válaszok alapján.
1. Érzi-e, hogy nincs célja,
értelme az életének?
2. Elõfordul-e, hogy elveszíti
a hitét önmagában, úgy érzi, hogy semmire
sem jó?
3. Egyetért-e azzal a kijelentéssel,
hogy nem nagyon érdemes tervezgetni, távolabbi életcélokat
kitûzni?
4. Egyetért-e azzal a kijelentéssel,
hogy Az eszmények, célok, elvek oly gyorsan változnak,
hogy az ember azt sem tudja, miben higgyen, mi szerint éljen?
Ezen jelenséget jól szemlélteti, mint indikátor,
a válások számának alakulását
bemutató grafikon. Az utóbbi 5 évben (1990 és
1995 között) a házasságkötések száma
mintegy 24%-kal csökkent az országban, és 30%-kal Székesfehérvárott.
Ugyanakkor a válások száma lényegében
stagnált, mind az országban, mind pedig városunkban.
A mai átalakulási folyamat ellentmondásossága
folytán a létbizonytalanság növekedése
következtében a házasságkötések száma
kedvezõtlenül csökken a válások számának
stabilizálódása mellett, ami annyit jelent, hogy az
egy házasságkötésre jutó válások
száma igen komoly mértékben emelkedik: míg
1990-ben 10 házasságkötésre 3,75 válás
jutott az országban és 4,22 Székesfehérváron,
addig 1995-ben már 4,65 válás jutott 10 házasságkötésre
az országban és 5,82 Székesfehérváron.
Ez, mint dolgozatunkban már fejtegettük, nagyon kedvezõtlen
arány.
Ezen kedvezõtlen folyamatok nemcsak rövid, hanem hosszú
távon is igen komoly zavarokat képeznek, és a fentebb
leírt problémák (bûnözés, alkoholizmus,
öngyilkosságok stb.) mellett egyrészt a népességszám-csökkenéshez,
másrészt pedig a demográfiai görbék torzulásához
is vezetnek.
Mint a két népességeloszlást bemutató
ábrán is látható, a magyar népesség
kor- és nem szerinti eloszlásgrafikonja jelentõs torzulást
és eltérést mutat az ideális alakhoz képest.
A jövõben a legtöbb terhet viselõ középosztály
száma csökkenni fog az össznépességen belül,
hiszen a jelenlegi legfiatalabbak száma kor szerint visszahaladva
egyre csökken. Az élet minõségének hiányjelenségei,
vagyis a rendkívüli feszültségekkel terhes mindennapi
élet, az emberek kapcsolati zavarai, valamint a reménység
állandó érzete: az elidegenedésnek ezen tényezõi
lényeges szerepet játszanak abban, hogy a születéskor
várható élettartam olyan alacsony Magyarországon,
vagyis a pszichés betegségeken felül közvetlen
idézték elõ az általános halandóságnak
megdöbbentõ romlását. Jelenleg a magyar férfiak
születéskor várható élettartama 65,1 év.
Ez közel másfél évtizeddel alacsonyabb mondjuk
a világelsõ Japán férfiúinak élettartamánál.
Valóban bal jóslatú, bús nép lenne a
magyar, mint ahogy Ady állította? Biztosan van némi
igazság ebben a megállapításban, ugyanis egy
1990-es felmérés szerint a megkérdezettek 34%-a számolt
be szomorúságról és levertségrõl,
40%-a alvászavarokról, 46%-a gyakori fejfájásokról,
54%-a kimerültségrõl és 60%-a gyakori lelki feszültségekrõl.
Minden harmadik-negyedik felnõtt heti rendszerességgel szed
gyógyszereket.
A fentebb már említett hatalomnélküliséget
és kiszolgáltatottságot konkrét statisztikai
adatok is alátámasztják. Egy 1990-es felmérés
szerint a megkérdezettek 18%-ánál nem, 42%-ánál
pedig csak részben függ az élete alakulása a
saját döntéseitõl. Így nem csoda, ha elidegenedetté
válnak.
Mielõtt még rátérnénk az elidegenedés
egyik szélsõséges problémájának,
a hajléktalanságnak a tárgyalására,
meg kell említenünk néhány nagyon fontos tényt.
Még pedig a dolgozat bevezetõjében már említett
eltérést falu és város között. Nevezetesen,
hogy mindezek a tág értelemben vett elidegenedési
mutatók lényegesen rosszabb képet mutatnak a társadalmi
hierarchia alján lévõ rétegekben, mint a privilegizált
rétegekben. Vagyis hogy a parasztok (hiszen polgárparasztból
van a legkevesebb) és a szakképzetlen munkások, a
kis falvak és elmaradt régiók lakosai nem csak alacsonyabb
jövedelembõl élnek (ld. Falu és Város
ellentéte), hanem lényegesen elidegenedettebbek is, mint
a privilegizált rétegek tagjai.
A pályaudvarokon, a városok elhagyott részein mindenki
látott már ápolatlan, megtört embereket, akiknek
minden tulajdonuk egyetlen szatyrukban van és éjszakai fedelük
csak a csillagos ég. A társadalom nagy része õket
nevezi hajléktalanoknak. A hajléktalanság - mint az
elidegenedés egyik legszélsõségesebb esete,
amely összefüggésben van az elszegényedéssel
is - problémájának tárgyalásánál
már rögtön a kutatásunk elején definíciós
problémákba ütközhetünk: kik is a hajléktalanok,
kik tartoznak ide? Ha ezen problémákra választ adtunk,
utána foghatunk csak hozzá a többi kérdések
megválaszolásához: Mióta létezik a probléma?
Hogyan lehet meghatározni a számukat? Hányan vannak?
A különféle szakirodalmak és lexikonok meglehetõsen
sok értelmezést adnak ezen személyekrõl a fedél
nélkül levõktõl a lakhatási nehézségekkel
küszködõkön át az átmeneti intézmények
lakójáig igen széles azon emberek skálája,
akiket hajléktalannak neveznek.
Éppen ezért a kutatók is rendkívül sokféleképpen
definiálják õket: van akik a szemrevételezés
módszerével állapítják meg, vannak akik
azokat hívják hajléktalannak, akik civilizálatlan
körülmények között élnek és vannak
akik a hajléktalanokat ellátó rendszerek szolgáltatásait
igénybevevõket nevezik így. A társadalmat persze
érdekli a probléma, hiszen szeretné tudni, hogy az
adófizetõk pénzébõl milyen összegeket
költenek rájuk. A leginkább azt az amerikai definíciót
találtuk elfogadhatónak (némi kikötéssel),
amely a hajléktalanság fogalmának meghatározását
négy pontba szedte össze:
-
1. akiknek jelenleg nincs megfelelõ
fedél a fejük felett
-
2. akik egy hónapon belül elveszthetik
a fedelet a fejük fölül
-
3. akiknek bizonytalan a bérleményben
való lakhatás, és arra kényszerülnek,
hogy záros határidõn belül másikat keressenek
-
4. akik romos épületekben vagy
egyéb elhagyatott helyen húzzák meg magukat.
A definíciók pontatlanságából és
sokféleségébõl következik, hogy a hajléktalanok
számának megbecslésekor is igen jelentõs problémákba
ütközünk. Egy amerikai kutató például
kétfelé osztotta a kutatásának menetét:
egyrészt a hajléktalanszállók állományát
vizsgálta, másrészt pedig az utcákat, azokban
az éjszakai idõpontokban, amikor a nem hajléktalanok
a legnagyobb valószínûséggel nincsenek az utcán:
éjjeli egy és reggel 6 óra között.
Magyarországon eddig még nem alkalmaztak ilyen jellegû
felméréseket, hanem fõként csak becslésekkel
próbálták meghatározni a számukat. Az
1980-as népszámlálási adatok szerint országosan
összesen 360,615 fõ volt, aki nem lakásban élt.
Valószínûleg nem õk, hanem a népszámlálásból
lényegében kimaradt, annak „egyéb” rovatában
szereplõ emberek a hajléktalanok, akiknek a száma
1980-ban 28,378 fõ volt. Ezek után különbözõ
szociológusok 30-60 ezerre becsülték számukat.
A Népjóléti Minisztérium válságstábja
1993 január 10,000 állandó hajléktalanról
számolt be, és a potenciális hajléktalanok
számát ennek két-háromszorosára becsülte.
A különbözõ módszerekkel kiszámolt
hajléktalansági ráta Magyarországon mindenképpen
nagyon magas: 18 és 40/10,000-ed között mozog, ami közel
megfelel az amerikai arányoknak.
Elgondolkodtató, hogy míg az Egyesült Államokban,
ahol a hasonló hajléktalansági ráta mellett
dollármilliókat költenek az ellátórendszere,
kutatások és megoldási módok, szakemberek és
önkéntesek tízezrei dolgoznak a probléma megoldásán,
egyelõre nem túl sok eredménnyel, addig Magyarországon
a kormányzat eddig még csak nem is tett jelentõs méretû
lépéseket a probléma orvoslására.
A hajléktalanság problémájának megoldását
Pik Katalin e témában írott cikkében három
típusba sorolja:
1. Azonnali, rövid távú
megoldások
Magyarországon ez a jellemzõ, az azonnali gondokra adható
valamilyen válaszokat tárgyalja., s a hajléktalan
élethelyzetek nehézségeit próbálja meg
megoldani. Ezek intézményes formája az ingyenkonyhák
és a hajléktalanszállók. Azonban hosszabb távon
ezen intézmények sem tudják feloldani a problémát,
egyrészt a rossz biztonság miatt, másrészt
pedig ez az út nem képes a hajléktalanprobléma
mélyebb okainak feltárására és a lényegében
meghatározó szociális problémák megoldására
(nem teszi érdekeltté, és nem is lehetõséget
a hajléktalannak szociális helyzetének megjavítására.)
2. Megoldási kísérletek
hosszabb távon
Átgondolt szociálpolitikai intézkedések, úgymint
lakáspolitika, valamint gazdaságpolitika. Hosszabb távon
eredményes lehet, azonban csak a másik két programmal
párhuzamosan megvalósítva. A program egyetlen hátránya,
hogy mivel az adott önkormányzatra bízza a problémát,
így fennáll a veszélye, hogy szubjektív döntés
születik, hiszen az ezt a pontot szabályozó jelenlegi
törvény meglehetõsen sokféleképpen értelmezhetõ.
Mindez azt mutatja tehát, hogy a helyes döntések meghozatalához
szükség van a megfelelõ helyzetismeretre, az emberségre,
azaz a megfelelõ szociális szakemberekre, amit az alternatív
megoldás kínál.
3. Alternatív típusú megoldások
Azon módok, amelyek a hagyományos mikro- és makro
megközelítéssel szemben más módon közelítenek
a kérdéshez. Szerencsés esetben ide tartozik a fentebb
már említett jó szociális képzés,
ugyanis hosszabbtávon ezen szakemberek helyes döntése
és mérlegelése biztosan jól fog kamatozni.
De ugyanilyen megoldást kínálnak a hajléktalanok
és volt hajléktalanok önsegítõ csoportjai,
a különbözõ mentálhigéniás központok,
valamint a vallásos mozgalmak és szervezetek (ahol a keresztény
felebaráti szeretet és megbocsátás érvényesül).
Természetesen mindhárom alkalmazás különbözõ
területeken más és más jelentõséget
kaphat, a terület adottságaihoz és lehetõségeihez
képest.
A hajléktalanság problémája Magyarországon
már a ‘70-es évek végétõl jelen van.
Azonban a marxizmus tanítása szerint a szocialista társadalomban
megszûnik az elidegenedés... Éppen ezért csak
a hajléktalansági tabu meglehetõsen késõi,
1989-es feloldódása után vált ismertté
az a tény, miszerint a hajléktalan emberek többsége
komoly egészségügyi problémákkal küszködik:
hiszen legtöbbjük fizikálisan is életveszélybe
kerülhet a rendkívül rossz életkörülmények
miatt, amelyben élnek. Sokuk teste élõsdiekkel és
egyúttal gennyes fekélyekkel van tele, döntõ
hányaduk különbözõ fertõzõ és
nem fertõzõ bõrbetegségekkel kínlódik,
és igen gyakoriak a súlyos légúti bántalmak
is. „A tapasztalt orvos küllemükbõl, arcmimikájukból,
mozgásukból, tekintetükbõl minden vizsgálat
és laboratóriumi ellenõrzés nélkül
is látja, hogy betegek, nagyon betegek, fiatalon is öregek”
(Levendel László: A hajléktalan ember). Ezen problémák
minél elõbbi orvoslása elsõsorban (a megfelelõ
szociális ellátás mellett) minél elõbbi
egészségügyi és orvosi beavatkozást követel.
Ezzel szemben a mai állapot az, hogy a különbözõ
szociális intézmények egymáshoz tologatják
a hajléktalanok ügyeit, aminek természetesen csakis
õk ihatják meg a levét. Hiányzik a hajléktalan
emberek közegészségügyi ellátása,
és ráadásul a sürgõsségi ellátásuk,
és rendszeres egészségügyi szûrésük
sincs biztosítva; ennek fontosságát pedig úgy
véljük nem kell hangsúlyozni. Gyakran drága kórházi
ágyakat kell fenntartani a számukra a megfelelõ szociális
szálláshelyek hiányában, azonban amikor a kórház
elbocsátja õket, nem gondoskodik semmiféle további
ellátásáról. A fertõzéstõl
félõ intézmények pedig nem fogadják
be õket, így marad számukra a metró és
a pályaudvarok. A kör bezárult.
Mint már említettük, a hajléktalanoknak életmódjuk
következtében rengeteg megbetegedéssel kell szembenézniük.
Oross Jolán, a téma egyik jeles kutatója készített
egy kismintás felmérést, amelyben megállapította,
hogy az általa megvizsgált 160 hajléktalan közül
a panaszt okozó krónikus betegségek aránya
kétszerese, a testi fogyatékosságok aránya
pedig négyszerese az országos átlagnak. A fogyatékkal
bírók 59%-a mozgásszervi károsodott, 32%-a
látáscsökkent, 9%-a hallássérült
volt.
Ezen 160 személy mintegy egynegyede (!) kísérelt meg
életében legalább egyszer öngyilkosságot,
felük egyszer, a másik fele pedig élete folyamán
többször is. Érdekes tényt jelent, hogy az öngyilkosságot
megkísérlõk 3/4-e korábban állami gondozott
volt.
A megkérdezettek 64%-a évek óta nem volt tüdõszûrésen,
pedig a tüdõ-megbetegedések és az idegrendszeri
megbetegedések aránya egyaránt 12-12% volt. Ezt követték
az érrendszeri megbetegedések 8%-kal, az emésztõrendszeri
megbetegedések 3%-kal. A hajléktalanság és
a szenvedélybetegségek kapcsolatát az Alkohol-,
és drogfogyasztás, dohányzás címû
dolgozatunkban tárgyaljuk.
A hajléktalan állapot életveszélyes állapotát
tükrözi, hogy a Budapesten mûködõ hajléktalan
mentõ két hónap alatt 483 feladatot látott
el, ami szolgálatonként megközelítõleg
8 esetet jelent. A 483 eset 41%-a utcán, köztéren feltalált
hajléktalan beteg volt, akihez rendõrök, járókelõk
vagy munkások hívták a mentõt. Az esetek 24%-ában
hajléktalan-ellátással foglalkozó szervezetek
kérték a mentõk segítségét.
Összegzésként megállapíthatjuk tehát,
hogy a hajléktalan állapotra a következõ megbetegedések
jellemzõek: légzõszervi, szív, érrendszeri,
emésztõszervi megbetegedések, bõrbetegségek,
mentális zavarok és különbözõ baleseti
sérülések. A legtöbb haláleset a megfelelõ
szociális intézmények felállításával
(ld. Elszegényedésnél) megelõzhetõ,
vagy legalábbis csökkenthetõ lenne.
A 3 öngyilkos hajléktalan közül az egyik fõbe
lõtte, a másik pedig felakasztotta magát egy hajléktalanszállóban.
Ezen ellátási halálesetek görbéit vizsgálva
alapvetõen négy nagy ellátási gonddal szembesülünk,
amelyek megoldása nemcsak a kormányzatra és a civil
szervezetekre, hanem elidegenült társadalmunkra is vár:
-
megfelelõ szociális helyek hiánya
-
súlyos egészségügyi
ellátási hiányosságok, valamint a szociális
és egészségügyi ellátás összehangolatlansága
-
a hajléktalan emberek stigmatizált
léte, és ennek gyökerei a társadalmi elõítéletekben,
ugyanis a hajléktalanokkal szemben megnyilvánuló erõszakos
cselekedetek ezen elõítéletek erõszakos fizikai
lecsapódásai
-
a hajléktalan állapottal járó
állandó stressz, amelynek hatására bizonyos
helyzetekben elemi erõvel törnek fel az indulatok (kiszámíthatatlan
viselkedés). Ennek háttere a hajléktalansággal
járó sajátos veszteséghiány, hiányállapot,
valamint a szociális elszigeteltség, a magárahagyatottság
és az állandó külsõ fenyegetettség
Mint bevezetõnkben már említettük, a magányosság
és az elidegenedés folyamata valamiképpen összefügg
a fejlõdéssel, s ez a két folyamat kölcsönösen
hat egymásra. Tulajdonképpen amolyan „modernizációs
melléktermékek”, a fejlõdés természetes
negatív következményei. Az elmagányosodás
a torz társadalmi fejlõdés és a társadalmi
elidegenedés egyik legembertelenebb eszköze. A Kiss Sz. Róberttõl
vett idézetünk szerint véve az elidegenedés úgy
torzítja el az emberi lét jellegét, hogy kettéhasítja
azt egy dehumanizált, csökkentett értékû
személyiségre és egy felritkult, sekélyes kivetítésre.
Márpedig „Csak azok az emberek lehetnek jók, akik jól
érzik magukat”.
A magányos élet azokat a lehetõségeket veszi
el az embertõl, amelyek számára alapvetõen
szükségletesek (vagyis hiányuk zavarokat okoz), és
hiányuk következtében élete nem lehet teljes.
Ezek pedig a szeretet, a valakihez való tartozás, és
a kulturális szükségletek kielégítése
iránti igények.
A városok és a falvak fejlõdésének,
vagyis az urbanizációnak következtében felszakadtak
a régi családi és baráti kapcsolatok, s például
az ipari forradalom során rengetegen vesztették el korábbi
gyökereiket, a családok válságba kerültek,
s kapcsolataik megromlottak. A morális válságot csak
fokozza a magányosság problémájának
összekapcsolódása a fentebb már említett
más negatív jelenségekkel (alkohol, bûnözés,
drog), s azzal, hogy egyre kevésbé képesek befolyásolni
a saját sorsukat. (Ismét a gyakran idézett 1990-es
felmérésre hívnánk fel olvasónk figyelmét,
miszerint a megkérdezettek 18%-ánál nem, 42%-ánál
pedig csak részben függ az élete alakulása a
saját döntéseitõl.)
Ezen önelidegenedési folyamatok pedig hosszabb távon
az egyén pszichikai erõinek gyengüléséhez,
ennek következtében pedig az egyén akkut válságállapotához,
vagyis a különbözõféle neurotikus, pszichotikus,
pszichoszomatikus, valamint deviáns tünetek tömeges megjelenéséhez
vezetnek, úgymint alkoholizmus, öngyilkosságok és
drogfogyasztás. A kialakuló befelé fordulás
az egoizmus kialakulásához és az emocionális
szükségletek hiányának folytán érték-
és normaválsághoz, és az agresszió nagymértékû
megjelenéséhez vezetnek. Az érzelem, mint az önfenntartás
és az emberi kapcsolatokat összetartó egyik alaptényezõ
hiányából való kitörés igen nehéz,
és könnyen a visszájára fordulhat a beilleszkedési
nehézségek miatt elszenvedett sikertelen próbálkozások
miatt.
A sajátos magyar fejlõdés következtében
kialakuló érték- és normaválság
miatt a társas élet iránti szükségletek
kielégítésének lehetõségei egyre
csökkenek, s a magány okozta társadalmi hatások
pszichés zavarok kialakulásához, úgymint viselkedési
zavarok, önértékelési zavarok, kontaktusteremtési
képességek stb. kialakulásához vezetnek. Jelenleg
Magyarországon a csonka családok arányát az
összes családokhoz viszonyítva mintegy 15-20%-ra teszik.
A jobbára özvegyek és elváltak táborából
(1995-ben Magyarországon 62,154 házasság szûnt
meg a házastárs elhalálozása folytán)
kikerülõ magányosok száma jelenleg 1-1,5 millióra
tehetõk. És mint azt több szociális kutatás
is bebizonyította, a családi válságfolyamatoknak
különös jelentõsége van, hiszen a társadalmi
lét következtében felvetõdõ mindennemû
hatás a családon belül vetítõdik le. Éppen
ezért a családnak az egy-egy egyén vagy individuum
fejlõdésében meghatározó, determinisztikus
hatása van. A mai magányosok nagy része maga is egygyermekes
családból származik, és sok felnõttkori
zavar is gyakran visszavezethetõ a gyermekkori fejlõdésben
kapott traumákra. Nem véletlen tehát, hogy a társadalomkutatók
a családot tekintik a legkisebb egységnek (ld. Elszegényedés).
A válságfolyamatok kialakulásában és
fõként elmélyítésében jelentõs
szerepet játszottak és játszanak ma is a panellakások
szerkezete, ugyanis felgyorsítják a bomlási folyamatokat.
Hány olyan panellakó van, aki azt sem tudja, hogy ki lakik
alatta vagy fölötte? És a megfelelõ intézményrendszer
hiányában csak ezen válság továbbnövekedése
várható.
A kiútkeresés egyik lehetséges megoldásai a
társkeresõ irodák. Azonban azt semmiképpen
sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezen társaságok
jószerivel a haszonszerzés céljával jöttek
létre és az embereket jószerivel valamiféle
áruvá degradálják le, a társkeresés
sikeressége pedig afféle üzleti eredmény. A társkeresési
hirdetésekben két kiszolgáltatott és tehetetlen
magányos ember próbál meg - általában
mentegetõzés mellett („önhibáján kívül...)
- egymásra találni, miközben a hirdetésekben
olyan mérhetõ tulajdonságok mögé húzódnak,
mint az életkor, testsúly, testmagasság, vallás,
vagy a foglalkoztatottság stb.
Mivel a legtöbb magányos embernek az önértékelése
károsodott (önmagát a valóságnál
feljebb, vagy lejjebb értékeli), ezért ezen párkapcsolatok
létrejöttének igen kicsi a valószínûsége.
A magyar társadalom egészét vizsgálva azt kell
megállapítanunk, hogy a magyarság még nem egészen
tanult meg a demokráciával, vagyis a visszakapott szabadságával
helyesen élni. Megállapításaink szerint az
emberi kapcsolatok és értékek, vagy másképpen
az agresszivitás és az elidegenedés területén
mutatkozó válság sokkal súlyosabb, mint a gazdasági
depressziónk. Hogy mikorra rendezõdik teljesen a helyzetünk,
azzal kapcsolatban véleményünk szerint óvatos
realista képet kell alkotnunk. Hat hónap, hat év,
vagy hatvan év? - tehetnénk fel a kérdést Dahrendorf
angol szociológusra hivatkozva. Õ ugyanis a kelet-közép-európai
forradalmakról írott könyvében fejtette ki azon
nézetét, miszerint a politikai rendszerváltozás
hat hónap alatt megvalósítható (és
lám nálunk is ez történt), a gazdasági
rendszerváltozás pozitív hatásának megjelenéséhez
már hat évre (ez nálunk egy kicsit még
várat magára, de bizonyos jelei már vannak), ám
a demokratikus társadalmi kultúra kifejlõdéséhez,
vagyis az emberi kapcsolatok megjavításához, az érték-,
és normaválságnak, az elidegenedésnek leküzdéséhez
hatvan évre is szükség lehet. Ez utóbbihoz
talán nekünk kevesebb idõ is elég lesz, ugyanis
kutatásaink során már módunkban állt
egyre több olyan emberrel találkoznunk, akik már maguk
is ezen új, pozitív jellegû, Karamazov Aljosa és
Miskin herceg által képviselt emberi és keresztény
kisugárzást képviselik.
A magányosság és az elidegenedés olyan problémák,
amelyek leküzdéséhez igen széleskörû
társadalmi összefogásra van szükség. Eddig
ugyanis a megfelelõ állami intézményrendszer
hiányában (az állam magánügyként
kezelte és kezeli a problémát) a legtöbb magányos
ember egyedül igyekszik megoldani a problémáit, ami
többek között a nõk kiszolgáltatottságához
vezet. Azonban õk egyedül semmiképpen sem tudják
megoldani a problémát, lévén hogy a szociális
probléma , mely a magányosságot mintegy „kitermeli”
magából, továbbra is létezik, s így
e jelenség továbbra is megmarad.
Az utóbbi két évtized és a rendszerváltás
során a legtöbb olyan intézmény, amely korábban
a társas összejövetelek és a kultúra színhelye
volt, a megfelelõ állami támogatás híján
anyagilag tönkrementek, és ma egész lakónegyedek,
falvak és kistelepülések (Falu és város
ellentéte!) vannak híján a megfelelõ létesítményeknek.
Maradtak helyettük a leromlott állagú és kétes
hírû falusi presszócskák, ahol azonban az alkoholizmus
vádjának veszélye nélkül igen nehéz
megjelenni. A kultúráltabb helyek viszont a többség
számára megfizethetetlenek.
A megoldást szerintünk tehát egy megfelelõen
felépített állami intézményrendszer
nyújtaná, megfelelõen beágyazva és megfelelõ
módon összekötve a különbözõ civil
és mentálhigéniás szervezetek rendszerével,
így lehetõvé válna az átjárhatóság
biztosítása (amelynek hiánya a hajléktalan-ellátásban
olyan nagy problémát jelent). A társadalmi összefogás
fontossága sajnos jelenleg a társadalom nagy része
elõtt még nem ismert, s hiányának súlyos
és hosszabbtávú következményeivel egyeltalán
nincsenek tisztában. A civil szervezetek feladata lenne tehát
(az állam mellett, illetve állami támogatásokból)
ezen törekvések megvalósítása, valamint
különbözõ társas klubok és szervezõdések
létrehozása (amely részben már meg is történt).
Olyan közösségekre van szükség ugyanis, ahol
érvényesül az elõítélet-mentes
véleményalkotás és a kölcsönös
segítés.
A társadalomnak nem lehet mindegy, hogy hány tagja él
boldogtalanul. Igaz, hogy társadalmunk jelenlegi közömbösségéért
az állam is nagy részben felelõs, azonban nem lehet
mindent az államra fogni. Az érzelemgazdagság a társadalmi
együttélés során nagyon fontos tényezõ,
hiszen egyrészt a társadalmi összetartozás alapvetõ
tényezõje, másrészt pedig az egyén fejlõdésében
is meghatározó pozitív szerepet játszik például
a döntéshelyzetekben és életforma kialakításában.
Éppen ezért van nagyon fontos szerepe a megfelelõ
mentálhigéniás nevelésnek, amelynek során
a lelkileg igencsak beteg magyar társadalom kissé felgyógyulhatna,
annyi év válságos állapot után. És
biztosak vagyunk benne, hogy ezt a lelki talpra állást hamarosan
követné a test ébredése is.
|