SOROS ALAPÍTVÁNY Vissza a fôoldalra

[Pályázatok] [Egyéni mûvek] [Seregélyes] [Arcok] [Fotóalbum] [A könyv]

4.  Falu és város ellentéte

  
„...A mezõvárosokban mindenütt sokkal könnyebben szerez a gazdag ember jogot arra, hogy kereskedjen, mint a szegény kézmûves arra, hogy dolgozzon bennük”  
                                                                                                                      (Adam Smith) 
 „...A társas rendben az emberek más hajlamokat vesznek fel, mint amilyenekkel most rendelkeznek, és szívesebben töltik idejüket vidéken, mint városban”  
                                                                                                                      (Fourier) 
 
           Most akkor városban jobb élni, vagy pedig falun? Lényegében a kérdés eldöntése mindenkinek a magánügye. Mindkét lakóhelynek megvannak a maga elõnyei és hátrányai. Hogy mi mégis miért foglalkozunk a problémával? Kutatásaink és személyes vizsgálódásaink során arra a következtetésre jutottunk, hogy falun az embereknek sokkal kevesebb lehetõsége van, mint városban élõ társaiknak: a XX. század életminõsége sokkal rosszabb falun, mint városban. A hivatalos statisztikai adatok szerint ma Magyarországon az embereknek a 62,6%-a él városokban. Ez az arány nálunk, Fejér megyében több, mint 10 százalékkal alacsonyabb az országos átlagnál: 51,7%. Iskolánkban, a Teleki Blanka Gimnáziumban mintegy 17% azon tanulók aránya, akik vidékrõl járnak be tanulni.
        A város és a falu ellentéte az emberiség fejlõdése során a feudális társadalomban alakult ki és ez tulajdonképpen csökkent mértékben ma is hat, melynek alapját a társadalmi munkamegosztás során kialakult funkcióbeli különbség és az emberek életminõségét nagyban meghatározó szabadságfok mértékének különbözõsége képezi.
        A város funkciójánál fogva mindig magasabb színvonalú életteret, emberi szabadságjogot és társadalmi lift lehetõséget biztosított a feudális kötöttségektõl lassan szabaduló falvakkal szemben. Ez Magyarországra fokozottabban jellemzõ, mivel történelme során a feudális városok viszonylag korán, a korszerû vidéki települések (falvak) kialakulása pedig csak sokkal késõbb következett be a világ fejlett régióival szemben.
        Tulajdonképpen a fenti fejtegetést olyan értelemben használjuk, hogy a város mindig is privilegizált jogokkal bíró települést jelentett a falvakkal szemben. A városok infrastruktúrája  a legutóbbi idõkig a falvakkal szemben sokkal magasabb szinten volt szervezett. A megélhetést biztosító munkahelyek száma a városok döntõ többségében sokszorosan felülmúlja a falusi települések munkahely-, és így közvetve a megélhetési lehetõségeit.
        A falu-város ellentétében a falu mellett szól, hogy falun sokkal inkább természetközelben élhetnek az emberek, mint a városban. Továbbá a történelem ingatag korszakaiban a decentralizált falusi infrastruktúra több lehetõséget biztosított, illetve biztosít a történelem viharainak túlélésre.
        Igen fontos megemlíteni, hogy a két lakóhely közötti ellentmondás nagysága  a városoktól mért távolsággal fordítottan arányos: még jelen pillanatban is a városok körzetében és a kialakult agglomerációkban tulajdonképpen feloldást nyer a klasszikus értelemben vett ellentmondás falu és város között; sõt továbbmenve az agglomerációban kezd kialakulni a „night city” településforma, amely tulajdonképpen a város közelségébõl és az infrastruktúra fejlettségébõl kifolyólag biztosítja  a korábban csak a városban meglévõ komfortfokozatot - a falusi elõnyt képezõ természetközelség megtartása mellett - korunk felgyorsult idõszakában kialakult urbanizációs problémákat felvetõ zaj, por, légszennyezettség károsító hatásaival szemben.
        Ez megyénkben is különösen Székesfehérvár és Dunaújváros, mint két meghatározó nagyipari termelési centrum környezetében figyelhetõ meg.
        Jelenleg Fejér megyében a városoktól távollévõ településekben a megélhetési források beszûkülése miatt (ezekben az igen hátrányos településeken munkalehetõségeket csak a közhasznú munka ad) egészségtelen demográfiai folyamatokat eredményez. A távoli településeken az elöregedés mellet egy új problematika is kezd kialakulni: az etnikai kisebbség demográfiai robbanása ugyanabban az idõszakban zajlik le, amikor a korábbi lakosok elöregedése, így két igen érzékeny életkorú és életterû etnikum idõnkénti torzsalkodásához vezet. A materiális megélhetéshez szükséges javak eltulajdonítása, illetve ennek megvédése etnikai konfrontációk forrása. (Például ha az öregembertõl a cigány biciklijét).
        A falu és város ellentéteinek kutatásánál elsõsorban a személyes megkérdezésekre támaszkodtunk. Mintegy 30 olyan embert kérdeztünk meg személyesen, aki Fejér megyei falvakban laknak, hogy meséljenek nekünk arról, hogy miben és mennyire érzékelik annak a hátrányát, hogy nem városban laknak. Az általunk készített kérdõívekre adott válaszok alapján 21 falun lakó ember életkörülményeit és életkörülményeinek változásait is feldolgoztuk. Ugyanakkor természetesen a Fejér megyei településstatisztikai adatokra is támaszkodtunk, valamint a város költségevetésére, és az utóbbi idõben történt kedvezõ fejlõdésrõl és változásokról is beszámolunk, valamint a dolgozat végén az általunk is követendõ példának tartott területfejlesztésrõl és országinnovációról való nézeteinket is kifejtjük.
        A falu és város ellentétének egyik tényezõje, ami egyben a lehetõségkülönbségek fontos okozója is az, hogy a falusi települések városihoz viszonyított jövedelmi szintje lényegesen alacsonyabb. Ezt csak fokozta a rendszerváltás idõszakában a Termelõszövetkezeti rendszer szétesése, amely korábban a háztáji gazdaságokban is jövedelemhez jutó tagok háztáji pluszjövedelme miatt csökkentette a két településforma közötti jövedelemszint-különbséget. A közös gazdaságok széthullása következtében - fõleg a kistelepüléseken - a munkahelyek abszolút megszûnése miatt a KSH adatai szerint is háromszor annyi a létminimum alatt élõk száma, mint a fõvárosban. A KSH által végzett legutóbbi felmérés szerint 1991 és 1994 között 200,000 egyéni gazdaság szûnt meg. A fennmaradók jelentõs része stabilizálta helyzetét a piacon. 1991-ben az egyéni gazdaságok 31,3%-a 0,5 hektár alatti földterülettel rendelkezett. 1994-ben már csak 14,6% volt a törpebirtokosok aránya, ugyanakkor jelentõsen nõtt a 10 hektár fölötti földterülettel rendelkezõk száma. Azonban nem csupán a birtokmérettel van baj, hanem a jövedelmezõséggel is. A jövedelmi viszonyok nem tették lehetõvé a nyomor elleni hatékony védekezést, a falu felélte tartalékait, és ez az önpusztító, önkizsákmányoló folyamat mindmáig tart. Ma azzal az ellentmondással kell szembesülnünk, hogy a falvak népességének jó másfél évtizeden át tartó tartós csökkenése a gazdasági válság kiterjedése ellenére megtorpant. 1994-ben 3,719,000 ember élt falvakban, vagy 10,000-es lélekszám alatti településen. A falusi lélekszám-növekedés 1995-ben 95,000, 1996-ban pedig már 71,000 volt. A lélekszám növekedésének az egyik oka, hogy a jó munkahelyi ellátottsággal bíró városokban és város környéki falvakban a ‘80-as évekbeli lakásépítési támogatások igénybevételével a városokban dolgozó fehér és kékgalléros réteg családi házat épített, késõbb az elészegényedés mértékének fokozódásával a kényelmetlennek bizonyuló városból városkörnyéki falura költözött.
        Az értelmiség falvakat megszálló inváziója ellentmondásos folyamat, mert a városi lakosság a falvakat választja ugyan lakóhelyéül, de fogyasztási szokásai városi minták szerint alakulnak, a szolgáltatások nagy részét (óvoda, iskola, kultúra, bevásárlások) szintén a munkahelyén, a városban veszi igénybe, amivel nem járul hozzá a falu kereskedelmi fejlõdéséhez. De végeredményben a kiköltözés ténye mégis kedvezõ folyamat, mert elõsegíti a vidék polgárosodását. Ugyan a városi polgár megjelenése természetesen az archaikus faluközösségekben konfliktusok forrása.
        A vidéki lélekszám-növekedések másik oka a faluba való kényszerû kiköltözés. Vizsgálódásaink során megállapítottuk, hogy a faluba költözõk többségükben városi lakótelepekrõl érkeztek. Megvizsgálva a faluba költözõk kor szerinti összetételét, arra a megállapításra jutottunk, hogy igen magas a nyugdíjas korosztályhoz tartozó kiköltözõ aránya, akik nyugalomra, csendre és jó levegõre vágyva megvásárolták egykori tanácsi lakásaikat, majd a szabadpiacon többszörös áron túladtak rajta, hogy kertes házhoz juthassanak valahol vidéken. Ezzel növelték a falu lélekszámát, de egyben az amúgy is magas átlagéletkorú falvak egészségügyi és szociális ellátottságú problémáját is.
        A lélekszám növekedésének harmadik, és legtöbb vitát kiváltó oka  a fentebb már említett lumpenproletarizálódás. Megkezdõdött a falvakban a szakképesítés nélküli, nem egy esetben zárt etnikumok áramlása. A községek elöregedõ lakossága a falvak közbiztonságának romlását tapasztalva olyan gondokkal szembesül, amelyekre rémálmaiban sem gondolt. A falun alacsony komfortfokozatú lakást keresõ, kilátástalan sorsú városi népesség az amúgy is hátrányos helyzetû aprófalvas térségekben átrajzolta a helyi demográfiai térképeket.
        Az európai csatlakozás pillanatában ezen térségek kizárólag mezõgazdasági megítélés alá esnek, s így bajos lesz ezen kistérségek szociális gondjait orvosolni.
        Andorka Rudolf a falu címû folyóirat 1996-os téli számában közölte, hogy a foglalkoztatottak száma Magyarországos 1990 és 1994 között 1,200,000 fõvel csökkent. A munkanélküliek mintegy fele ténylegesen elvesztette munkahelyét, a másik fele nyugdíjassá, vagy eltartottá vált. A tapasztalat az, hogy a falvakban sokkal kevesebb a foglalkoztatott keresõ, mint a városokban. Baj az is, hogy a munkanélküliség a kistelepüléseken hosszabb ideig eltart. Míg öt éve a megkérdezettek 41, 4 éve 52 hétig voltak munkanélküliek. 1994-ben a munka nélkül töltött hetek száma már leérte a 71-et. Mindez fõ akadálya annak, hogy a családok városias kényelemmel szereljék fel falusi lakásaikat. Az infrastruktúra terén mutatott haladás ellenére a községekben lévõ lakások egynegyede ma is fürdõszoba nélküli.
        Vizsgálódásaink során ezen tendenciákat a statisztikák és saját forrású felméréseink is valószínûsítették.

        Fejér megye egy az ország átlagos megyéi közül: a megye statisztikai adatait vizsgálva szinte mindenben az országos átlaghoz oszcillál.
        Fejér megyében tavaly 7 város volt: Székesfehérvár, Dunaújváros, Mór, Sárbogárd, Bicske, Enying, és Ercsi. Az idei évben ez a létszám egy újabb taggal bõvült: Polgárdival. A megyében ezenkívül még 99 község található. Ezen községek átlagos népessége 2079 fõ. 100 km2-nyi területre átlag 2,4 település jut. A városi népesség aránya 51,7 százalék. A megye területébõl 546 km2 jut átlagosan 1 városra (1995-ben 625 volt ). A megye népességébõl egy városra 1995-ben 60,834 fõ jutott.
        Ezzel szemben az országos átlag 1995-ben: 194 város, 2931 község, átlagosan 3,4 település 100 km2-enként; a városi népesség aránya 62,6%, egy városra 48 km2-nyi terület jut, valamint 52,641 lakos; a községek átlagos népességszáma pedig 1303 volt.

A népességmegoszlás Fejér megyében és Magyarországon (1995)
 
 
Népesség 
(fõ)
499 > 500-999 1000-1999 2000-4999 5000-9999 10,000-49,999 50,000-99,999 100,000 < Összesen
Fejér m 7 15 36 37 6 3 1 1 106
Ország 998 711 656 489 134 117 11 9 3125
 
        A megyében átlagosan 2,68-2,72 lakosra jut 1 lakás, ami magasabb, mint az országos átlag (2,56). A havi bruttó átlagkereset 1995-ben 42,896 forint, ami mintegy 2,000 forinttal magasabb az országos átlagnál (39,854 Ft). Az átlagkereset a férfiaknál és a nõknél eltérõ, s a férfiaknál csaknem 10 százalékkal magasabb, mint a nõknél: míg az elõbbinél 37438 Ft volt 1995-ben (ez bruttó 42923 Ft), addig ez utóbbi csoportnál csak 33,025 Ft (bruttó 40,366 Ft) volt.
        A munkanélküliségi ráta az utóbbi idõben folyamatosan csökken: míg 1995-ben 10,801 férfi és 9,202 nõ volt regisztrált munkanélküli a megyében (ez 10,2 százalék, ami lényegében alig különbözött az országos átlagtól), addig 1997 júniusában a munkanélküliség aránya már a 10 százalékot sem érte el: 9,2 % volt a mértéke, ami nagyjából az országos átlagnak felel meg. Ez az átlag meglehetõsen heterogén elemekbõl tevõdik össze: amíg Székesfehérváron és közvetlen környékén ez az érték már jóval 9% alatt van, addig egyes, a centrumtól távolabb esõ településeken (mint például Enying és Sárbogárd térségében) esetenként a 15%-ot is meghaladja.
        A városi civil szervezetek a társadalmi együttélés során felmerülõ problémákat és problémaforrásokat sokkal hatékonyabban és kultúráltan tudják lerendezni, mint a falvakban, ahol erre nincs kialakult szervezeti és intézményi rendszer.
        A következõ oldalon közölt táblázat a Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata által a lehetõségek szerint kiosztott pénzeszközök listáját tartalmazza. A város mintegy 9,5 milliárd forintos költségvetésébõl 169,360,000 forinttal tudja támogatni az 53 különbözõ humán-, szociális-, civil- és kulturális szervezeteket. Ezen célokra az aprófalvas területeken ezen összegeknek még arányaiban sem tudják a töredékét sem biztosítani. Ilyen irányba 9 kiestelepülés önkormányzatánál informálódtunk, s a kapott információk a fenti megállapítást támasztották alá.
A székesfehérvári Önkormányzat által 1997-ben
átadott pénzeszközök
 
Megnevezés  Támogatás mértéke
Megyeház úti Óvoda 795
József Attila Gimnázium 13,445
Kodolányi Fõiskola 6,000
Polgármesteri Hivatal Szakszervezete 100
Egészséges városok - tagdíj 40
Megyei Jogú Városok Szövetsége 600
Önkormányzati Napok  200
Városkörnyéki Alap 1,650
Karácsonyi csomag támogatása 3,000
Lánczos Kornél társaság 1,500
56-osok szövetsége 500
Nyugdíjasokat Segítõk Egyesülete 5,000
Viktória Rehabilitációs Központ 10,000
HEROSZ 1,500
Autisztikus Gyermekek Szüleinek Egyesülete 100
István Király Múzeum 1,000
Nagycsaládosok Egyesülete 300
Református Egyház 10,000
Izraelita Egyház 500
Baptista Egyház (Reménység Háza Alapítvány) 3,000
Álláskeresõk Egyesülete 200
Alba Regia Ifjúsági Egyesület 200
Volt Hadifoglyok Szövetsége 65
Örmény Kisebbségi Önkormányzat 600
Roma Kisebbségi Önkormányzat 1,000
Ikarus Mûv. Ház és Alba R. Kórus mûködtetése 1,000
Szent István Mûv. Ház és Primavera Kórus mûködtetése 600
Árgus folyóirat megjelenése 4,000
Vörösmarty Társaság támogatása 300
Szfvár-i szerzõk és szfvári témájú kiadványok támogatása 1,000
Kulturális jellegû egyesületek, szervezetek támogatása 1,000
Kulturális intézmények szakmai programjának támogatása 600
Nemzetközi mûvésztelepek támogatása 800
Városi Ifjúsági Fúvószenekar mûködtetése 400
Ifjúsági Szinfónikus Zenekar mûködtetése 400
Ifjúsági Népi Zenekar mûködtetése 400
Városi zenei programok 727
Irodalmi rendezvények és könyvhéti programok támogatása 350
Diák kulturális programok 600
Polonia Express Kiállítás 200
Központi Környezetvédelmi támogatás  600
Környezetvédelmi nevelés, tájékoztatás, 
civil szervezetekkel közös célok megvalósítása. 
A KVIK-be és a KGI Környezetvédelmi Klubjába tagsági díj
450
Logisztikai Szolgáltató Központ - fejlesztés
Elõkészítõ Társaság mûködtetése
1,400
Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 
és az Önk. Megállapodásából adódó költségek
6,000
Székesfehérvár és vonzáskörzete településfejlesztõ 
társulás mûködtetéséhez.
500
Megyei Területfejlesztési Tanács mûködtetéséhez 1,500
Püspökkertváros - közmûvesítés támogatása 5,000
Seregélyesi út gázvezeték fektetés 1,000
Társulati hozzájárulás (Farkasvermi Ált. Isk.) 1,930
Önkormányzati dolgozók lakásépítési támogatása 4,000
Lakáshoz jutás támogatása 60,000
Normatív étkezési támogatás vidéki koll-ban elhelyezettekre 2,458
RÉV Ambulancia támogatása 3,000
Évközben jelentkezõ igények kielégítésére 7,850
Összesen: 169,360
 
        Az általunk végzett kérdõíves felmérés során véletlenszerûen 21 falun lakó embert kérdeztünk meg az életkörülményeivel kapcsolatban. Õk az összes megkérdezett mintegy 10,5%-át teszik ki. Valamennyien Székesfehérvár környéki falvakban laknak.
        A kérdésekre kapott válaszok alátámasztják azon megállapításunkat, hogy a munkanélküliség aránya falun jóval nagyobb, mint városban. A megkérdezet falusiak 50%-ánál van munkanélküli a családjában, míg ez az arány az összes megkérdezettek között csupán alig volt több egyharmadnál.
        A falusi és a városi élet lehetõségkülönbségeit nagyon jól szemléltetik azokra a kérdésekre adott válaszok, amelyek a kultúrára és a szabadidõ eltöltésére vonatkoztak. Az egyik ilyen kérdés arra vonatkozott, hogy mikor volt utoljára nyaralni. Míg az összes megkérdezett 30,6%-a idén is volt nyaralni, addig a megkérdezett falusiak közül egyetlen egy sem. Csupán 11% válaszolta azt, hogy tavaly (az összes megkérdezetteknél 11,1%), ugyanennyi azt, hogy tavalyelõtt (összes: 7%). A döntõ többség (78% !) több, mint két éve nem nyaralt, míg az összes megkérdezetteknél ez az arány jóval kisebb ( 48,7%).
        A megkérdezettek közül csupán 2-en állították, hogy pozitív lenne a jövõképük, míg ez az arány az összes megkérdezett esetén 37,6%-os volt. A válaszadók 44,4%-a pedig nemmel válaszolt erre a kérdésre (az összes megkérdezetteknél 14% ez az arány). 22%-uknak pedig kifejezetten negatív a jövõképe. Az összes megkérdezetteknél 11,8% ez az arány. Több, mint a felük azonban még így is javulást remél, s csak közel 22%-uk vár romlást, ugyanekkora hányaduk pedig stagnálást.
        Csupán ketten állították azt (10%), hogy nem romlott a családi helyzetük az utóbbi 1-5 év során. Az összes megkérdezett között 22,4% az õ arányuk.
        Azt a megállapításunkat, hogy a kulturális lehetõségek falun sokkal rosszabbak, mint városban, több kérdésre adott válasz is nagyszerûen alátámasztotta.
        Csupán 10%-uk vallotta azt, hogy rendszeresen jár színházba (az összes megkérdezett körében sem sokkal magasabb ez az arány: 14,1%), 55,5%-a ritkán (43,5%), egyharmaduk (összes: 41%) pedig egyeltalán nem. 90%-uk fél évnél régebben volt utoljára színházban (összes: 66%), a maradék 10% pedig szintén több, mint egy hónapja nem volt színházban (összes: 24,7%).
        A megkérdezett vidékiek 55%-a ritkán, 45%-a pedig egyeltalán nem jár könyvtárba. Ugyanez az arány az összes megkérdezettnél 28,2%, illetve 49,4%. Viszont ezen 21 személy mindegyike fél évnél régebben járt utoljára könyvtárban.
 
 

        Érdekességként jegyezzük meg viszont, hogy míg az összes megkérdezett között 36,5%-os a dohányzók aránya, addig a falun lakók közül csupán két férfi dohányzik, ami mindössze 11%-ot tesz ki, tehát egyharmada a városinak. Azonban a vételi minta szûkössége miatt ezen számok a témakörben általánosításra nem alkalmasak.
        Míg a városiaknak csaknem 6%-a sokkal jobbnak értékeli helyzetét, mint 1990-ben, 15,3%-uk jobbnak, 48,2%-uk rosszabbnak, 30,5%-uk pedig sokkal rosszabbnak, addig a falusiak kizárólag rosszabbnak ítélték meg helyzetüket. Ezen kiértékelésnél figyelembe kell venni, hogy Székesfehérváron az új beruházások folytán az országosnál sokszorosan jobb a helyzet.
        Míg a falusiak 45%-a ítélte meg úgy, hogy sok barátja van és 55% úgy, hogy nincs sok barátja, addig ez az arány az összlakosságnál 59%, illetve 41%.
        Míg az összes megkérdezett 16,5%-a hetente, 17,6%-a havonta, 65,9%-a pedig ennél ritkábban jár szórakozni, addig a falusiak csupán 10%-a jár rendszeresen szórakozni, a maradék 90% pedig havi egy alkalomnál is ritkábban .
        A falusiak 78%-a fél évnél régebben volt étteremben (a városiaknál 64% ez az arány), a maradék 22% pedig 1 hónapnál régebben, de kevesebb, mint fél éve. A városiak 25%-a kevesebb, mint 1 hónapja volt utoljára étteremben.
        A falusiak közül csupán 10% látja jónak a lehetõségeit (város: 29%), 78%-a rossznak (város: 23,7%), 12%-uk pedig egyenesen nagyon rossznak (város: 21%).
        Annak illusztrálására, hogy a városi és a falusi munkalehetõségek különbözõségét plasztikusan érzékeltethessük, kutatásaink során a KSH Fejér Megyei Igazgatósága rendelkezésünkre bocsátotta a Székesfehérváron az utóbbi idõben végbement, kedvezõ irányba változó, kereseti lehetõségeket is biztosító beruházások és a városban végbemenõ konjunktúra-élénkülést bemutató adatait.

 

        Székesfehérvárnak 1997-ben 107,181 lakosa volt (1990-ben még 108,958). A város népsûrûsége 627 fõ/km2. A természetes szaporulat 1995-ben -51 volt.
        Az utóbbi idõszakban tapasztalható konjunktúra-élénkülés következtében Székesfehérváron az ipari termelés 1997 elsõ negyedévében 2,2%-kal nõtt az elõzõ negyedévhez képest, és 5,4%-kal az egy évvel azelõtti állapotokhoz képest. Mindez növekedést a fehérvári ipar amellett érte el, hogy közben az egyre inkább beszûkülõ belföldi piacon történõ értékesítései mintegy 5%-kal csökkentek, tehát jelentõs exportnövekedést sikerült realizálni.
        Az építõipari termelés 3,7%-kal nõtt az elõzõ negyedévhez képest, és 7,7%-kal az elõzõ évi állapothoz képest.
        Az ipari termelés növekedése mellet a mezõgazdaság termelése 1%-kal csökkent az elõzõ évhez képest.
        A nemzetgazdaság beruházásai 3,6%-kal nõttek az elõzõ évhez képest. A belföldi gépberuházások 6,7%-kal, a külföldi gépberuházások pedig 24,3%-kal nõttek az elõzõ évhez képest.
        A foglalkoztatottság szintén közel 1%-kal növekedett. Amíg Székesfehérváron a havi nomináljövedelmek 27,4%-kal, a reálbérek pedig 7,2%-kal nõttek, ami az országos átlaghoz képest kimagaslóan magas.
        Fejér megye jelenleg a GDP-ben negyedik az ország megyéi között. 1 fõre 535,000 forintnyi rész esik a folyó években elõállított új javakból. Az országban csak Budapest, Gyõr-Moson-Sopron, valamint Vas megye elõznek meg minket.
        Az ipari termelés 67,1%-kal nõtt. Mindezt a növekedést úgy sikerült elérnie, hogy az exportot mintegy 250%-kal növelte az elõzõ évihez képest, amíg a belföldi piac 2,4%-os csökkenést produkált. A legnagyobb exportnövekedést a gépipar produkálta: 400%-kal haladta meg az elõzõ évit.
        Az építõipar az elõzõ évihez képest folyó áron 75%-kal növelte termelését.
        Az ipar robbanásszerû fejlõdésével párhuzamosan a mezõgazdaság leépülése csökkent mértékben, de tovább folytatódott. A sertésállomány például 12,5%-kal csökkent.
        Székesfehérváron már eddig is egy sor nagy, nemzetközi cég telepedett meg. Olyan cégek hajtottak végre stratégiai beruházásokat városunkban, mint a Philips-grundig, a Ford, az IBM, a Nokia, a Stollwerk, vagy a General Plastic. A Parmalat és az Alcoa állami vállalatok privatizációja során települtek meg. Ezen cégeken kívül még az Emerson, a Kenwood, a Matsushita, valamint a Texas Instruments szereztek érdekeltséget itt. Örömmel számolhatunk be arról, hogy ezen külföldi óriáscégek mellett néhány helyi nagyvállalat is megélénkülni, illetve feltámadni látszik: ezek a számítástechnikában a hazai piacon szinte egyeduralkodó Albacomp, a gabonaiparban szintén országos jelentõséggel bíró Cerbona, a Videoton, valamint az Ikarus. A közeljövõben a Toyota cég hajt végre nagy beruházást.
        Az ország 6 ipari parkja közül 3 Székesfehérváron található.
        Sajnos azonban Fejér megyében Székesfehérváron kívül Dunaújvárosban, valamint Móron történt nagyobb mértékû munkahelyteremtõ beruházás, a megye apróbb városaiban és falvaiban viszont nem.

        A munkanélküliség igaz, hogy tovább csökken, azonban az elszegényedés címû dolgozatunkban leírt kitételek mellett: legtöbbször 25-25 éves nõket keresnek futószalagmunkára. A munkaerõlétszám kielégítése érdekében feléledni látszik a korábbi munkásbuszok hagyománya, egyre több munkásbusz szállítja be a dolgozókat városunktól egyre távolabbi településekbõl is. Ugyanis, mint a fenti demográfiai eloszlásdiagram is mutatja, az adott korosztályból az új beruházások munkaerõ igényének szûk korosztályra való specializálódása következtében a munkahelyeken hiány keletkezett ezen korosztályhoz tartozó munkavállalókból.

  


 
        A város középiskoláiban az adott korosztály csökkenése ellenére is növekedett a tanulói létszám, ami alapvetõleg a kezdõ munkanélküliségtõl való félelem és a vidéki gyerekek kitörési lehetõségként ide való továbbtanulásának függvénye. A középiskolákban az utóbbi évek során fokozatosan növekedett a bejáró tanulók száma és aránya a korábbiakhoz képest.

        A falu-város probléma megoldása sajnos úgy tûnik még egy ideig várat magára. Nézõpontunk szerint helyes megoldást a régiósítás lenne a helyes megoldás. Ezen irányba már történtek is különbözõ lépések kormányzati szinten.
        Tulajdonképpen mit is jelent a régiósítás? Mi is a régió, amelyrõl mostanában egyre többet beszélnek a szakemberek? Saját tapasztalataink szerint a magyar átlagemberek legnagyobb részének fogalma sincs arról, hogy mit is takar ez a fogalom.
        A régió fogalma alatt általában nagyobb területegységet értünk, amely valamely szempontból - például a gazdaság fejlettsége vagy az ott élõ lakosság etnikai összetétele szempontjából - homogénnek tekinthetõ. A régiónál nem feltétlenül szükséges, hogy egyben közigazgatási egység is legyen. A régió legkisebb egysége lehet mondjuk egy kis falusi településcsoport, egy város és vonzáskörzete, egy megyényi közigazgatási egység. Ha még nagyobb egységekben gondolkodunk, úgy lehetnek régiók azon területek is, amelyeket korábban nagytájaknak hívtunk, mint például Észak-Dunántúl vagy Kelet-Magyarország. Sõt az európai integráció elõrehaladtával beszélnek olyan régiókról is, amelyek akár határokon is átnyúlhatnak.
        A régiók Nyugat-Európában már nagy hagyománnyal rendelkeznek, gondoljunk csak a történelembõl is tanult, az utóbbi kétszáz év során igencsak elhíresült Elzászra, vagy Lotaringiára. Nyugat-Európában a hatvanas évektõl erõteljessé vált a területi tervezés és a területfejlesztés. Olyan gazdasági egységeket kerestek, amelyek gazdaságilag önállók lehetnek és helyi kormányzati feladatokat kaphatnak. Franciaországban, ahol a megyék hasonló területûek, mint nálunk, a hetvenes években fejlesztési régiókat jelöltek ki és oda döntési hatásköröket is telepítettek.
        Külföldi megfigyelõk is úgy látják, hogy Magyarországon az egészségügyi reform mellett az önkormányzati rendszer reformja várat magára a leginkább, ugyanis a helyes megoldást a pénzügyi föderalizmus jelentené, hiszen a helyi önkormányzatok jelenleg még mindig túlságosan függenek a központi kormányzattól és nem sikerült megfelelõ anyagi függetlenséget elérniük. A jelenlegi térségek ugyanis túlságosan elaprózódottak: Magyarországon jelenleg mintegy 3300 önkormányzat tevékenykedik, s így ezekre átlagosan 3000 fõ jut, ami egyszerûen pazarlás. Ráadásul az ennyire elaprózódott egységekben egyszerûen lehetetlen döntést hozni, amikor például a korházak vagy az iskolarendszer racionalizálásáról van szó. Nem is beszélve arról, hogy az Európai Unió (amibe annyira szeretnénk bekerülni) régióknak, vagyis nagyobb területi egységeknek adja a támogatásokat. Az, hogy a régión belüli kisebb egységek hogyan osztják el a pénzt, az már belsõ ügy.
        Ezt a régiósítási törekvést igyekszik többek között a Világbank is elõsegítni azzal a lépésével, hogy az egészségügy átalakítását szolgáló kölcsöneire nem központi döntést vár, hanem számítása szerint különféle régiók jönnének elõ a fejlesztési terveikkel, hogy hol és milyen forrásokra lenne szükség és hogyan szerveznék át a kórházakat.

 

 
 
 

        Egy-egy terület késõbbi fejlõdését alapvetõen és hosszú távon meghatározza a helyi társadalomszervezõdésnek, valamint az oktatásnak a színvonala. Az összes többi körülmény az infrastrukturális fejlõdés következtében csupán másodlagos tényezõt jelenthet egy-egy régió vagy város fejlõdésében. Ennek következtében például az Alföldön az sem jelenthet hátrányt, hogy nincs ipari nyersanyag (hisz más vidékrõl be lehet azt szerezni), Debrecen ugyanolyan dinamikus városi központ lehet, mint Miskolc volt.
        És hogy hol tart nálunk a regionális fejlõdés? Szerencsére nálunk is folytatódtak az európai urbanizációs folyamatok, s ennek következtében eddig alapvetõen agrárvidékek, valamint falusi társadalmak alakulnak át városi társadalmakká. Igaz ugyan, hogy városaink mai hálózata sokkal inkább hasonlít nyugat-európai társaira, mint régebbi önmagára, azonban nálunk a városi társadalom mûködésében megállt az idõ, szerkezetük hiányos maradt: legtöbbjük ma is erõsen ipari jellegû, s hiányzik belõlük a vállalkozói elit, s jellemzõ rájuk a bezártság. Ennek a kedvezõtlen állapotnak az oka a szocializmus idejére nyúlik vissza, hiszen akkor még minden városnak és környékének önmagát kellett ellátnia, mert külsõ kapcsolatai nem lehettek. Mostanára azonban a piacgazdaság kihozta ezen városok gyengéit és erõsségeit, s a városok közötti egyenlõtlenség ebbõl származik.
        A piacgazdaságra való átállás folyamán és következtében a városok között kialakult különbségek és egyenlõtlenségek természetesnek mondhatóak. Ez az egyenlõtlenség mindig is létezett, hiszen a gazdasági-társadalmi fejlõdés feltételei minden településen mások. A különbségek eddig is léteztek, annak az oka, hogy eddig mégsem kerültek felszínre, az államszocializmusban keresendõ, ugyanis az elõzõ rendszerben a gazdagabb területektõl elvonták a pénzt, hogy a szegényebbeknek adhassák.
        A tavaly elfogadott területfejlesztési törvény megszületése már éppen idõszerû volt, ugyanis szükségszerûvé vált egy olyan törvény meghozatala, amely szabályozza az állam beavatkozását a regionális ügyekbe, hiszen eddig központilag, Budapesten döntöttek ezen területfejlesztési pénzek odaítélésérõl, ami több szempontból sem volt egészséges, hiszen ott nem voltak meg a megfelelõ ismeretek a jó és objektív döntések meghozatalához.
        Az új fejlesztési törvény utat nyitott a decentralizált fejlesztési modell felé,  így a gazdaság s a háztartások erejéhez képest a kormányzat területfejlesztõ tevékenysége ismét harmadlagossá vált: minden régió fejlõdése immáron a helyi gazdaság teljesítõképességének a függvénye.
        Magyarország ma Európa központi régiójának a peremén helyezkedik el. A gazdaság beszûkülésének következtében egyenlõre még csak a gazdagabb régiók tudnak növekedni, hiszen õk rendelkeznek a megfelelõ adottságokkal. Éppen ezért a fejletlenebb térségek felzárkózása tíz éven belül nem várható.
 


SOROS Alapítvány webmaster@soros.hu