Vissza a fôoldalra |
4. Falu és város ellentéte
A város és a falu ellentéte az emberiség fejlõdése során a feudális társadalomban alakult ki és ez tulajdonképpen csökkent mértékben ma is hat, melynek alapját a társadalmi munkamegosztás során kialakult funkcióbeli különbség és az emberek életminõségét nagyban meghatározó szabadságfok mértékének különbözõsége képezi. A város funkciójánál fogva mindig magasabb színvonalú életteret, emberi szabadságjogot és társadalmi lift lehetõséget biztosított a feudális kötöttségektõl lassan szabaduló falvakkal szemben. Ez Magyarországra fokozottabban jellemzõ, mivel történelme során a feudális városok viszonylag korán, a korszerû vidéki települések (falvak) kialakulása pedig csak sokkal késõbb következett be a világ fejlett régióival szemben. Tulajdonképpen a fenti fejtegetést olyan értelemben használjuk, hogy a város mindig is privilegizált jogokkal bíró települést jelentett a falvakkal szemben. A városok infrastruktúrája a legutóbbi idõkig a falvakkal szemben sokkal magasabb szinten volt szervezett. A megélhetést biztosító munkahelyek száma a városok döntõ többségében sokszorosan felülmúlja a falusi települések munkahely-, és így közvetve a megélhetési lehetõségeit. A falu-város ellentétében a falu mellett szól, hogy falun sokkal inkább természetközelben élhetnek az emberek, mint a városban. Továbbá a történelem ingatag korszakaiban a decentralizált falusi infrastruktúra több lehetõséget biztosított, illetve biztosít a történelem viharainak túlélésre. Igen fontos megemlíteni, hogy a két lakóhely közötti ellentmondás nagysága a városoktól mért távolsággal fordítottan arányos: még jelen pillanatban is a városok körzetében és a kialakult agglomerációkban tulajdonképpen feloldást nyer a klasszikus értelemben vett ellentmondás falu és város között; sõt továbbmenve az agglomerációban kezd kialakulni a „night city” településforma, amely tulajdonképpen a város közelségébõl és az infrastruktúra fejlettségébõl kifolyólag biztosítja a korábban csak a városban meglévõ komfortfokozatot - a falusi elõnyt képezõ természetközelség megtartása mellett - korunk felgyorsult idõszakában kialakult urbanizációs problémákat felvetõ zaj, por, légszennyezettség károsító hatásaival szemben. Ez megyénkben is különösen Székesfehérvár és Dunaújváros, mint két meghatározó nagyipari termelési centrum környezetében figyelhetõ meg. Jelenleg Fejér megyében a városoktól távollévõ településekben a megélhetési források beszûkülése miatt (ezekben az igen hátrányos településeken munkalehetõségeket csak a közhasznú munka ad) egészségtelen demográfiai folyamatokat eredményez. A távoli településeken az elöregedés mellet egy új problematika is kezd kialakulni: az etnikai kisebbség demográfiai robbanása ugyanabban az idõszakban zajlik le, amikor a korábbi lakosok elöregedése, így két igen érzékeny életkorú és életterû etnikum idõnkénti torzsalkodásához vezet. A materiális megélhetéshez szükséges javak eltulajdonítása, illetve ennek megvédése etnikai konfrontációk forrása. (Például ha az öregembertõl a cigány biciklijét). A falu és város ellentéteinek kutatásánál elsõsorban a személyes megkérdezésekre támaszkodtunk. Mintegy 30 olyan embert kérdeztünk meg személyesen, aki Fejér megyei falvakban laknak, hogy meséljenek nekünk arról, hogy miben és mennyire érzékelik annak a hátrányát, hogy nem városban laknak. Az általunk készített kérdõívekre adott válaszok alapján 21 falun lakó ember életkörülményeit és életkörülményeinek változásait is feldolgoztuk. Ugyanakkor természetesen a Fejér megyei településstatisztikai adatokra is támaszkodtunk, valamint a város költségevetésére, és az utóbbi idõben történt kedvezõ fejlõdésrõl és változásokról is beszámolunk, valamint a dolgozat végén az általunk is követendõ példának tartott területfejlesztésrõl és országinnovációról való nézeteinket is kifejtjük. A falu és város ellentétének egyik tényezõje, ami egyben a lehetõségkülönbségek fontos okozója is az, hogy a falusi települések városihoz viszonyított jövedelmi szintje lényegesen alacsonyabb. Ezt csak fokozta a rendszerváltás idõszakában a Termelõszövetkezeti rendszer szétesése, amely korábban a háztáji gazdaságokban is jövedelemhez jutó tagok háztáji pluszjövedelme miatt csökkentette a két településforma közötti jövedelemszint-különbséget. A közös gazdaságok széthullása következtében - fõleg a kistelepüléseken - a munkahelyek abszolút megszûnése miatt a KSH adatai szerint is háromszor annyi a létminimum alatt élõk száma, mint a fõvárosban. A KSH által végzett legutóbbi felmérés szerint 1991 és 1994 között 200,000 egyéni gazdaság szûnt meg. A fennmaradók jelentõs része stabilizálta helyzetét a piacon. 1991-ben az egyéni gazdaságok 31,3%-a 0,5 hektár alatti földterülettel rendelkezett. 1994-ben már csak 14,6% volt a törpebirtokosok aránya, ugyanakkor jelentõsen nõtt a 10 hektár fölötti földterülettel rendelkezõk száma. Azonban nem csupán a birtokmérettel van baj, hanem a jövedelmezõséggel is. A jövedelmi viszonyok nem tették lehetõvé a nyomor elleni hatékony védekezést, a falu felélte tartalékait, és ez az önpusztító, önkizsákmányoló folyamat mindmáig tart. Ma azzal az ellentmondással kell szembesülnünk, hogy a falvak népességének jó másfél évtizeden át tartó tartós csökkenése a gazdasági válság kiterjedése ellenére megtorpant. 1994-ben 3,719,000 ember élt falvakban, vagy 10,000-es lélekszám alatti településen. A falusi lélekszám-növekedés 1995-ben 95,000, 1996-ban pedig már 71,000 volt. A lélekszám növekedésének az egyik oka, hogy a jó munkahelyi ellátottsággal bíró városokban és város környéki falvakban a ‘80-as évekbeli lakásépítési támogatások igénybevételével a városokban dolgozó fehér és kékgalléros réteg családi házat épített, késõbb az elészegényedés mértékének fokozódásával a kényelmetlennek bizonyuló városból városkörnyéki falura költözött. Az értelmiség falvakat megszálló inváziója ellentmondásos folyamat, mert a városi lakosság a falvakat választja ugyan lakóhelyéül, de fogyasztási szokásai városi minták szerint alakulnak, a szolgáltatások nagy részét (óvoda, iskola, kultúra, bevásárlások) szintén a munkahelyén, a városban veszi igénybe, amivel nem járul hozzá a falu kereskedelmi fejlõdéséhez. De végeredményben a kiköltözés ténye mégis kedvezõ folyamat, mert elõsegíti a vidék polgárosodását. Ugyan a városi polgár megjelenése természetesen az archaikus faluközösségekben konfliktusok forrása. A vidéki lélekszám-növekedések másik oka a faluba való kényszerû kiköltözés. Vizsgálódásaink során megállapítottuk, hogy a faluba költözõk többségükben városi lakótelepekrõl érkeztek. Megvizsgálva a faluba költözõk kor szerinti összetételét, arra a megállapításra jutottunk, hogy igen magas a nyugdíjas korosztályhoz tartozó kiköltözõ aránya, akik nyugalomra, csendre és jó levegõre vágyva megvásárolták egykori tanácsi lakásaikat, majd a szabadpiacon többszörös áron túladtak rajta, hogy kertes házhoz juthassanak valahol vidéken. Ezzel növelték a falu lélekszámát, de egyben az amúgy is magas átlagéletkorú falvak egészségügyi és szociális ellátottságú problémáját is. A lélekszám növekedésének harmadik, és legtöbb vitát kiváltó oka a fentebb már említett lumpenproletarizálódás. Megkezdõdött a falvakban a szakképesítés nélküli, nem egy esetben zárt etnikumok áramlása. A községek elöregedõ lakossága a falvak közbiztonságának romlását tapasztalva olyan gondokkal szembesül, amelyekre rémálmaiban sem gondolt. A falun alacsony komfortfokozatú lakást keresõ, kilátástalan sorsú városi népesség az amúgy is hátrányos helyzetû aprófalvas térségekben átrajzolta a helyi demográfiai térképeket. Az európai csatlakozás pillanatában ezen térségek kizárólag mezõgazdasági megítélés alá esnek, s így bajos lesz ezen kistérségek szociális gondjait orvosolni. Andorka Rudolf a falu címû folyóirat 1996-os téli számában közölte, hogy a foglalkoztatottak száma Magyarországos 1990 és 1994 között 1,200,000 fõvel csökkent. A munkanélküliek mintegy fele ténylegesen elvesztette munkahelyét, a másik fele nyugdíjassá, vagy eltartottá vált. A tapasztalat az, hogy a falvakban sokkal kevesebb a foglalkoztatott keresõ, mint a városokban. Baj az is, hogy a munkanélküliség a kistelepüléseken hosszabb ideig eltart. Míg öt éve a megkérdezettek 41, 4 éve 52 hétig voltak munkanélküliek. 1994-ben a munka nélkül töltött hetek száma már leérte a 71-et. Mindez fõ akadálya annak, hogy a családok városias kényelemmel szereljék fel falusi lakásaikat. Az infrastruktúra terén mutatott haladás ellenére a községekben lévõ lakások egynegyede ma is fürdõszoba nélküli. Vizsgálódásaink során ezen tendenciákat a statisztikák és saját forrású felméréseink is valószínûsítették.
Fejér megye egy az ország átlagos megyéi közül:
a megye statisztikai adatait vizsgálva szinte mindenben az országos
átlaghoz oszcillál.
A megyében átlagosan 2,68-2,72 lakosra jut 1 lakás, ami magasabb, mint az országos átlag (2,56). A havi bruttó átlagkereset 1995-ben 42,896 forint, ami mintegy 2,000 forinttal magasabb az országos átlagnál (39,854 Ft). Az átlagkereset a férfiaknál és a nõknél eltérõ, s a férfiaknál csaknem 10 százalékkal magasabb, mint a nõknél: míg az elõbbinél 37438 Ft volt 1995-ben (ez bruttó 42923 Ft), addig ez utóbbi csoportnál csak 33,025 Ft (bruttó 40,366 Ft) volt. A munkanélküliségi ráta az utóbbi idõben folyamatosan csökken: míg 1995-ben 10,801 férfi és 9,202 nõ volt regisztrált munkanélküli a megyében (ez 10,2 százalék, ami lényegében alig különbözött az országos átlagtól), addig 1997 júniusában a munkanélküliség aránya már a 10 százalékot sem érte el: 9,2 % volt a mértéke, ami nagyjából az országos átlagnak felel meg. Ez az átlag meglehetõsen heterogén elemekbõl tevõdik össze: amíg Székesfehérváron és közvetlen környékén ez az érték már jóval 9% alatt van, addig egyes, a centrumtól távolabb esõ településeken (mint például Enying és Sárbogárd térségében) esetenként a 15%-ot is meghaladja. A városi civil szervezetek a társadalmi együttélés során felmerülõ problémákat és problémaforrásokat sokkal hatékonyabban és kultúráltan tudják lerendezni, mint a falvakban, ahol erre nincs kialakult szervezeti és intézményi rendszer. A következõ oldalon közölt táblázat a Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata által a lehetõségek szerint kiosztott pénzeszközök listáját tartalmazza. A város mintegy 9,5 milliárd forintos költségvetésébõl 169,360,000 forinttal tudja támogatni az 53 különbözõ humán-, szociális-, civil- és kulturális szervezeteket. Ezen célokra az aprófalvas területeken ezen összegeknek még arányaiban sem tudják a töredékét sem biztosítani. Ilyen irányba 9 kiestelepülés önkormányzatánál informálódtunk, s a kapott információk a fenti megállapítást támasztották alá.
Az általunk végzett kérdõíves felmérés során véletlenszerûen 21 falun lakó embert kérdeztünk meg az életkörülményeivel kapcsolatban. Õk az összes megkérdezett mintegy 10,5%-át teszik ki. Valamennyien Székesfehérvár környéki falvakban laknak. A kérdésekre kapott válaszok alátámasztják azon megállapításunkat, hogy a munkanélküliség aránya falun jóval nagyobb, mint városban. A megkérdezet falusiak 50%-ánál van munkanélküli a családjában, míg ez az arány az összes megkérdezettek között csupán alig volt több egyharmadnál. A falusi és a városi élet lehetõségkülönbségeit nagyon jól szemléltetik azokra a kérdésekre adott válaszok, amelyek a kultúrára és a szabadidõ eltöltésére vonatkoztak. Az egyik ilyen kérdés arra vonatkozott, hogy mikor volt utoljára nyaralni. Míg az összes megkérdezett 30,6%-a idén is volt nyaralni, addig a megkérdezett falusiak közül egyetlen egy sem. Csupán 11% válaszolta azt, hogy tavaly (az összes megkérdezetteknél 11,1%), ugyanennyi azt, hogy tavalyelõtt (összes: 7%). A döntõ többség (78% !) több, mint két éve nem nyaralt, míg az összes megkérdezetteknél ez az arány jóval kisebb ( 48,7%). A megkérdezettek közül csupán 2-en állították, hogy pozitív lenne a jövõképük, míg ez az arány az összes megkérdezett esetén 37,6%-os volt. A válaszadók 44,4%-a pedig nemmel válaszolt erre a kérdésre (az összes megkérdezetteknél 14% ez az arány). 22%-uknak pedig kifejezetten negatív a jövõképe. Az összes megkérdezetteknél 11,8% ez az arány. Több, mint a felük azonban még így is javulást remél, s csak közel 22%-uk vár romlást, ugyanekkora hányaduk pedig stagnálást. Csupán ketten állították azt (10%), hogy nem romlott a családi helyzetük az utóbbi 1-5 év során. Az összes megkérdezett között 22,4% az õ arányuk. Azt a megállapításunkat, hogy a kulturális lehetõségek falun sokkal rosszabbak, mint városban, több kérdésre adott válasz is nagyszerûen alátámasztotta. Csupán 10%-uk vallotta azt, hogy rendszeresen jár színházba (az összes megkérdezett körében sem sokkal magasabb ez az arány: 14,1%), 55,5%-a ritkán (43,5%), egyharmaduk (összes: 41%) pedig egyeltalán nem. 90%-uk fél évnél régebben volt utoljára színházban (összes: 66%), a maradék 10% pedig szintén több, mint egy hónapja nem volt színházban (összes: 24,7%). A megkérdezett vidékiek 55%-a ritkán, 45%-a pedig egyeltalán nem jár könyvtárba. Ugyanez az arány az összes megkérdezettnél 28,2%, illetve 49,4%. Viszont ezen 21 személy mindegyike fél évnél régebben járt utoljára könyvtárban.
Érdekességként jegyezzük meg viszont, hogy míg
az összes megkérdezett között 36,5%-os a dohányzók
aránya, addig a falun lakók közül csupán
két férfi dohányzik, ami mindössze 11%-ot tesz
ki, tehát egyharmada a városinak. Azonban a vételi
minta szûkössége miatt ezen számok a témakörben
általánosításra nem alkalmasak.
Székesfehérvárnak 1997-ben 107,181 lakosa volt (1990-ben
még 108,958). A város népsûrûsége
627 fõ/km2. A természetes szaporulat 1995-ben -51 volt.
A munkanélküliség igaz, hogy tovább csökken, azonban az elszegényedés címû dolgozatunkban leírt kitételek mellett: legtöbbször 25-25 éves nõket keresnek futószalagmunkára. A munkaerõlétszám kielégítése érdekében feléledni látszik a korábbi munkásbuszok hagyománya, egyre több munkásbusz szállítja be a dolgozókat városunktól egyre távolabbi településekbõl is. Ugyanis, mint a fenti demográfiai eloszlásdiagram is mutatja, az adott korosztályból az új beruházások munkaerõ igényének szûk korosztályra való specializálódása következtében a munkahelyeken hiány keletkezett ezen korosztályhoz tartozó munkavállalókból. A város középiskoláiban az adott korosztály csökkenése ellenére is növekedett a tanulói létszám, ami alapvetõleg a kezdõ munkanélküliségtõl való félelem és a vidéki gyerekek kitörési lehetõségként ide való továbbtanulásának függvénye. A középiskolákban az utóbbi évek során fokozatosan növekedett a bejáró tanulók száma és aránya a korábbiakhoz képest.
A falu-város probléma megoldása sajnos úgy
tûnik még egy ideig várat magára. Nézõpontunk
szerint helyes megoldást a régiósítás
lenne a helyes megoldás. Ezen irányba már történtek
is különbözõ lépések kormányzati
szinten.
Egy-egy terület késõbbi fejlõdését
alapvetõen és hosszú távon meghatározza
a helyi társadalomszervezõdésnek, valamint az oktatásnak
a színvonala. Az összes többi körülmény
az infrastrukturális fejlõdés következtében
csupán másodlagos tényezõt jelenthet egy-egy
régió vagy város fejlõdésében.
Ennek következtében például az Alföldön
az sem jelenthet hátrányt, hogy nincs ipari nyersanyag (hisz
más vidékrõl be lehet azt szerezni), Debrecen ugyanolyan
dinamikus városi központ lehet, mint Miskolc volt.
|