![]() |
![]() |
Vissza a fôoldalra |
|
„...Tõrbe ne csaljon az asszony
sem, ringó derekával
s hízelgõ fecsegéssel, gazdag csûrt szimatolva, mert tolvajban bízik az ember, bízva a nõben” (Hésziodosz) „Egésznek része vagy,
s e rész egész neked,
|
Az emberiség történelmi fejlõdése folyamán
a valóságot társadalomban, szociális környezetben
és saját személyisége tükrén keresztül
érzékelte és élte meg. A fejlõdés
során a társadalmi munkamegosztás hatására
(a szükségletek kielégítésére a
munkafolyamatok funkcionálisan szétváltak) kialakult
fogalmi gondolkodás segítségével absztrakciókat
alkotott, és ezen absztrakciókon keresztül módja
és lehetõsége nyílt a valóságot
nagyobb mélységeiben is megismerni. Gondolkodásmódjában
ugyanakkor a teljes indukció axiómáját felhasználva
rengeteg csapdát is állított fel önmaga számára.
Ezeknek a csapdáknak a legnagyobb lényege a téves
általánosítások kialakulása. A másik
ilyen probléma, hogy a gondolkodás legalapvetõbb módszerére,
és annak legalapvetõbb formájára már
Arisztotelész is felhívta a figyelmet, miszerint egy következtetés
legyen formailag bármilyen helyes és hibátlan, attól
a végeredmény, ha a kiindulás helytelen, a konklúzió
csak helytelen lehet. Márpedig mindannyiunkban igen sok elõítélet
létezik, igen sokféle dolog és ember iránt.
És gyakran alaptalanul.
A másság iránti elõítéletek egyik
- legsúlyosabb - fajtája az etnikumok iránti elõítélet.
A fejlõdés bizonyos szakaszain - fõleg válságos
szakaszok idején, és nagyobb átalakulások során
- a kisebbségi etnikumokkal szembeni elõítéletek
felerõsödnek. Ezeknek az elõítéleteknek
az alapja általában úgy alakul ki, hogy a gazdagsági
fejlõdés során a társadalmi munkamegosztás
egy funkciójában valamely etnikum szerepe döntõvé
válik a társadalmat alkotó többi etnikummal szemben.
Ennek egyik eklatáns példája volt a középkori
Magyarországon amikor a fémbányászat a német
bányászok és kohászok betelepítése
folytán a német etnikum kezébe került, ami az
akkori felvidéken rengeteg torzsalkodás forrása volt.
Az etnikai feszültségszításnak az az alapja,
hogy kiválóan alkalmas a többségi tömeg
problémáinak elkendõzésére, a társadalom
bajainak levetkõzésére és felheccelni a többség
azon részét, amely erre általában jó
a befogadóképessége.
Erre egy másik szintén szomorú példa a Holocaust
esete, amikor elsõ lépésben csak fizikai sérelmek
nélkül, a zsidótörvények parlamenten való
keresztülvitelével hárították a felelõsséget
a zsidó kisebbségre lényegében a gazdasági
problémák miatt (ugyanis a Trianon után az ország
késztermék-elõállító ipar, alapanyag-kitermelõ
és feldolgozóipar nélkül maradt, és mivel
a szomszéd országok felölelõ nacionalizmusa miatt
normális gazdasági kapcsolat nem jöhetett létre
azon országokkal, amelyek a Monarchia keretén belül
egy gazdasági egységet alkottak, ezért az ipar aránytalan
szerkezetébõl adódó egyenetlenség továbbra
nemzetgazdasági probléma maradt). Ugyanez a probléma
a háború után újra kiélezõdött,
amikor a háború után a kollektív bûnösség
elve alapján (mint a háborúért kollektíven
felelõs nép) népcseréket hajtottak végre:
Magyarországról németeket, a Benes-féle Csehszlovákiából
magyarokat telepítettek ki, gyakorlatilag vagyonuk teljes elkobzásával.
A fentiek miatt - mint a történelem számtalanszor és
számtalan helyen bebizonyította - az etnikai elõítélet
az emberiség számára a társadalmi zavarok megjelenési
formájaként a legveszélyesebb, mert igen könnyen
brutalitásokon keresztül oldja fel a társadalom feszültségeit.
A történelmi fejlõdés során az etnikai
elõítéletek alapja egy kevésbé szimpatikus
tulajdonságot abszolutizálni, és ezt egy népcsoportra
mint abszolút értelemben vett igazságot szerepeltetni.
Eltúlozza a szokatlan és az ismeretlen bõrszín
miatt, vagy más antropológiai tulajdonság miatt számára
szokatlant és eleve ellenszenvvel közelíti meg a másik
etnikumot. Magyarországon nincs olyan ember, aki hivatalosan antiszemitának
deklarálná magát. Azonban tapasztalataink alapján
lappangó formában mégis létezik az antiszemitizmus
problémája. Tényfeltáró kutatásaink
során gyûjtött tapasztalatainkat egységes formába
öntve az alábbiakban kíséreljük meg összefoglalni
a gyûjtés során szerzett benyomásaink alapján.
Bár az utolsó 50 évben az antiszemitizmus kiszorult
a nyilvánosság fórumairól, azonban írott
forrásai több, mint öt évtized távlatából
is küldik az információkat, s azok többnyire szájhagyomány
útján terjedve törvényszerûen torzulnak.
A torzulások során az eredeti politikai antiszemitizmus,
és a vele elegyült etnocentrikus valami vallási antiszemitizmus
megfogalmazásai, érvei, következtetései, értelmezési
keretei korábbi primitív szerkezetükhöz képest
is egyszerûsödtek, sematizálódtak, jószerivel
egyetlen elem, az általuk közvetített indulat továbbörökítésére
maradtak csak alkalmasak. Ami mégis antiszemita reneszánsz
benyomását keltheti, nem több, minthogy a korábbi
szférában teljes egészében a privát
szférába számûzött antiszemita kommunikáció
ténye nyilvános elismerést nyert, és az aktuális
politikai viták által polarizált közvéleményben
felbukkantak antiszemitizmusként értelmezhetõ, felületes,
meggondolatlan, önigazoló megnyilatkozások. Mindazonáltal
az antiszemitizmus nem süllyedt el egészen, és a társadalom
relatíve széles rétegeiben élnek az egykori
antiszemita elõfeltevések, sztereotípiák és
elõítéletek. Ezek jellegzetessége a szemérmesség
és óvatosság. A mindennapi kommunikációkra
általában véve is jellemzõ, hogy a megértés
érdekében bizalommal kell lenni a másik iránt,
elõre fel kell tételeznünk, hogy szavainkat meg fogja
érteni. A potenciális antiszemita közlõ a szokásosnál
többet kockáztat, amikor adott alkalommal antiszemita közlésre
vállalkozik. Egyeltalán nem lehet bizonyos abban, hogy meg
fogják érteni, ugyanis elfelejtõdtek azok a szabályok,
amelyek korábban a dzsentri társadalmi réteghez való
tartozás jelzésértékû gesztusaiként
kifejezetten helyénvalóvá tették az antiszemitizmus
kinyilvánítását. Az elsõ veszedelem
a meg nem értettség okán keletkezõ zavar,
amely annál valószínûbb, minél inkább
olyan társas környezetben kísérletezik az antiszemita,
ahol a zsidósággal összefüggésbe hozható
politikai, társadalmi és kulturális kérdések
köre iránt nincs semmiféle érdeklõdés.
Elvileg éppen meglehetne próbálkozni a népi
antiszemitizmus kliséivel, ám azok anyaga gondolatilag annyira
megmunkálatlan, hogy csupán érzelmi, indulati vonatkozásaik
felvetése számíthat hatásra, s erre csupán
tömeghelyzetekben nyílik esély. Ez a magyarázata
annak, hogy futballmeccseken, illumináltan összeverõdött
kocsmai társaságban, fiatalokból verbuválódott
csoportok szubkultúráiban felbukkannak antiszemita hangok,
melyek azonban csupán egy általánosabb érvényû
rossz érzés kifejezései, nincs mögöttük
meggyökerezett antiszemita meggyõzõdés, valódi
antiszemita „tudás”. A „zsidó” ebben az esetben gondolatilag
tökéletesen tisztázatlan, bármilyen negatív
szinonimája is. Antiszemita kontextus akkor keletkezik, ha közlõ
és hallgatója fölfedezi az elõfeltételezésekben
meglevõ hallgatólagos egyezést. Végig kérdés
marad természetesen az egyezés mérteke. Többféle
puhatolózási stratégia létezik. Az egyik módszer
„zsidó” szóval kapcsolatos rejtett értékítéletek
irányának felderítését célozza.
Sokszor látszólag nincs többrõl szó, mint
„tények” firtatásáról, arról, hogy ki
zsidó, ki nem az. Mivel a köznapi közlésben alkalmazott
szavak funkciója kettõs, tények jelölésére
éppúgy alkalmasak, mint értékelések
kifejezésre juttatására, a módszer segítségével
pillanatok alatt eldönthetõ, hogy a partnerben munkál-e
vagy sem a megkülönböztetési hajlandóság.
Mihelyt e hajlandóság bizonyossá válik, beindul
a sztereotipizálás gépezete. A gépezet által
megformált „tudás” három elembõl áll
össze. Az egyik elem azoknak az ismertetõjegyeknek a részletezése,
melyeket az antiszemita „tudás” a zsidósághoz való
tartozás bizonyítékaiként tart nyílván.
Maga a közlési folyamat persze nem kell hogy kiterjedjen ezeknek
az ismertetõ jegyeknek a felsorolására, hiszen a lényeg
éppen az, hogy mind a közlõ, mind a hallgató
feltételezi, hogy mindketten egyformán „tudják” hogy
ki miért zsidó. Paradox hatása az ilyesfajta közléseknek,
hogy a kifejtetlenség és a hallgatólagos közös
„tudás” alapján voltaképpen kölcsönösen
megerõsítik a felek egymást vélt igazukban.
Tehát azt veszik bizonyítottnak, amit éppen bizonyítaniuk
kellene. Családnév, foglalkozás, arcberendezés,
egyéb külsõ jegyek, beszédmód, lakóhely,
barátok számon tartása képezi a zsidóvá
nyilvánítás gépezete számára
a meghatározó információkat. Az antiszemita
tudás második eleme a feltételezett karaktervonásokat
tartalmazza, amelyek az antiszemita közlési helyzetben résztvevõk
elfogultságának függvényében kevesebb
vagy több sztereotípiát mozgósítanak.
A mûködés lényege az utalás, szó
sincs tehát katalogizálásról, hiszen az antiszemita
közlés tartalma mindig valamilyen éppen zajló
történés elmondására, kommentálása,
jövõbeli lezajlásának valószínûsítése.
A hatás az értelmezésben jön létre, melynek
kimenetele éppen a sztereotípiáknak tulajdonított
- és evidenciaérték következtében nem
lehet kétséges. A harmadik elem szolgáltatja a kommunikáció
megértéshez nélkülözhetetlen - melynek premisszái
a fajelmélet által ihletett politikai antiszemitizmusból
származnak. Következtetési sémák mozgósulnak,
meg nem gondolt szillogizmusok lépnek mûködésbe,
miáltal tartósul és erõsödik az antiszemita
világkép, és az általa kényszeresen
fenntartott saját identitás, szomorú vonása
ennek a képletnek hogy ez a „saját” identitás mint
„magyar” jelenik meg, reprodukálva ily módon a magyar nemzeti
tudat százados meghatározási zavarát. Az antiszemita
„tudást” mozgósító másik stratégia
a kerülõ utat választja. Ilyenkor a zsidóellenes
szavak el sem hangzanak, az antiszemita elõfeltevés-rendszer
az utalások mély rétegeiben lappang. A közlõ
az elfogulatlanság pózában tetszeleg, s történelmi,
politikai, kulturális eszmefuttásként adja elõ
mondanivalóját, melynek rejtve maradó üzenete
a zsidóknak címzett szemrehányás. Szó
sincs sztereotípiákról, köznapi antiszemita érvelésrõl,
hiszen a közlõ látszólag csupán téyneket
közöl. Zsidó bevándorlást, zsidó
tõkét, zsidó tömegkultúrát, túlzott
zsidó szereplést emleget, s voltaképpen azt emlegeti,
hogy soha semmi probléma és konfliktus nem keletkezett volna,
ha a zsidók elkerülik Magyarországot. E megtévesztõ
logikai igazság mélyén alapvetõ történelmi
hazugság lapul, hiszen sosem volt a történelemben olyan
korszak, amikor valakik valahonnan ne mentek vagy jöttek volna, és
éppen nekünk, a honfoglalásra olyan büszke magyaroknak
kellene óvatosan eljárnunk amikor a „ki, mikor, honnan?”
kérdést feszegetjük.
A másik súlyos gond a cigányság etnikummal
kapcsolatos elõítéletek és sztereotípiák
léte. Márpedig ezek az elõítéletek igencsak
vaskosan léteznek, fõleg az etnikumnak a gazdaságban
elfoglalt szerepe és kulturális szintjébõl
adódó feszültségek miatt. Jellemzõ például,
hogy a vidéki cigányság nagy része szegregált,
vagyis elkülönülve él, külön telepeken
lakik. A szakirodalomban történt kutatásaink során
találkoztunk olyan adatokkal is, hogy a baranyai aprófalvas
települések közül néhány elnéptelenedett
falucska - például Alsószentmárton vagy Gilvánfa
- gyakorlatilag homogén cigánytelepüléssé
vált (ld. Falu és város ellentéte címû
dolgozatunkat). A laksûrûség magyarországi átlaga
szerint 25 négyzetméter jut egy fõre, míg a
cigányoknál gyakori hogy egy személy 5 négyzetméteren
lakik. A létminimum alatt élõ magyarországi
népesség mintegy 25%-a cigány. Ez azonban nem jelenti
azt, hogy egy kisebb réteg a valutakereskedelemtõl kezdve
a színesfémgyûjtésen át ne teremtett
volna magának komoly egzisztenciát, vagy éppenséggel
az átlagosnál jobb anyagi helyzetteret. A cigányok
jómódja sokszor súlyos konfliktushelyzeteket teremthet.
A szegénység, az egyik napról a másikra élés
mégis jellemzõbb, az egyéni és közösségi
devianciák - agresszivitás, lopás, prostitúció
- alapvetõen ebbõl erednek. Igen lényegesnek tartjuk
e feladat megoldásában az integrálódás
folyamatának és a gazdasági felemelkedésük
biztosításának megoldását.
Az elõítéletek másik fajtája a társadalmi
elõítéletek, amely köznapjainkat rengeteg kisszerû
konfliktussal terheli. A társadalmi elõítéletek
egyik típusa a hajléktalanokkal szembeni elõítélet.
Sokak szerint azzal az indokkal, hogy csak „rontják az utcák
képét”, utálattal és megvetéssel néznek
rájuk, amely probléma azért is veszélyes különösképpen
ezen egyedekre nézve, mert egyrészt a hajléktalanokkal
szembeni elõítéletességek megnehezítik
ellátásukat, másrészt pedig a hajléktalanokkal
szemben megnyilvánuló erõszakos cselekedetek (amelyek
során több tucat hajléktalant egyszerûen agyonvertek
az utóbbi években) nem mások, mint ezen elõítéletek
fizikai lecsapódása, a gyûlölet fizikai átlényegülése.
A hajléktalan-kérdés és az azzal összefüggõ
problémák megoldási javaslatait a Magányosság,
Elidegenedés, valamint az Elszegényedés
címû dolgozatainkban tárgyaltuk.
A társadalmi elõítéletek egy másik típusa
a fogyatékosokkal szembeni elõítélet, amelynek
tárgyalása jelentõségéhez képest
sajnos nem kap megfelelõen nagy súlyt a különbözõ
médiákban néhány egyéb elõítélethez
képest. Pedig ez a probléma Magyarországon közel
egyszázezer személyt személyesen is érint,
és mintegy félmillióra tehetõ azon emberek
száma, akiket közvetve érint.
A fogyatékosokkal szembeni elõítélet alapját
- amely teljesen abszolutizálja az õ másságukat
- azon õsi kialakult félelem képezi, amellyel az egészséges
ember mindig is szemlélte ezen embertársait.
A fogyatékosok között leginkább az értelmi
fogyatékosok vannak a legrosszabb helyzetben. A társadalom
nagy része csupán szánakozóan veszi tudomásul
létüket, azonban ha arról lenne szó, hogy közelebbi
kapcsolatba kerüljön eggyel, akkor viszolyogna tõle.
Az értelmi fogyatékosok között a súlyosság
szintje alapján 4 kategóriát különböztetünk
meg: enyhén, közepesen, súlyosan, valamint halmozottan
fogyatékos. A „várakozással” ellentétben az
értelmi fogyatékosok igen nagy hányada általános
iskola után továbbtanul, leginkább a speciális
szakiskolákban, minden tizedik enyhén értelmi fogyatékos
pedig gimnáziumokban.
Leginkább a szabadidõ hasznos eltöltése, valamint
a társas kapcsolatok kialakítása jelent nekik problémát
mindennapjaikban. A legtöbbjüknek azért nem nyílik
lehetõsége számos szabadidõs szolgáltatást
igénybe venni, mert egyszerûen nem léteznek olyan speciális
eszközök, amelyeket használhatna. Csupán kis részüknek
jelent a pénzhiány okot. A társadalmi tévhittel
ellentétben az értelmi fogyatékosok vezetni is tudnak,
és közel 2%-uknak van jogosítványa is.
A legtöbbjük szeretne is dolgozni, azonban a legtöbb munkaadó
nem vállalja azt, hogy fogyatékosokat alkalmazzon, pedig
igen sok munkakör betöltésére alkalmasak lennének.
Talán ennek az elhagyatottságnak is köszönhetõ,
hogy egy felmérés során igen magas arányuk
azt vallotta, hogy csak terhére vannak a társadalomnak!
Ha egy kicsit is belegondolunk: milyen érzés lehet ilyen
tudattal élni?
Ezen a súlyos állapoton csak a magasabb erkölcsi színvonalra
emelt társadalom képes megfelelõen reagálni.
A társadalmi elõítéletek egyik legismertebb
és legáltalánosabb típusa a szegény-gazdag
konfliktus, amely a rendszerváltás éveiben különösen
kiélezõdött. Ennek alapja az, hogy a rendszerváltás
elõtt viszonylag homogén életszínvonalból
különbözõ szintû életszínvonalak
jöttek létre. Így azon társadalmi rétegek,
amelyek életszínvonalukban mélyre süllyedtek,
igen nagy erkölcsi elõítéletekkel viselkednek
a társadalom leggazdagabb rétegeivel szemben. Ítéletük
szerint ez a felemelkedés csak törvénytelen eszközök
árán volt lehetséges. Ennek leküzdése
csak egy úton lehetséges: mégpedig a közvélemény
megfelelõ szintû tájékoztatásával
és a korrupció tényleges visszaszorításával.
A társadalmi ellentétek
egyik érdekes típusa a munkanélküliekkel szembeni
elõítélet. Ebben a témában saját
kutatásokat is végeztünk, és megállapítottuk
hogy a munkanélküliek munkavállalási hajlandóságáról
igencsak megoszlanak a vélemények, és meglehetõsen
színes képet nyújtanak. Valóban érdemes
és érdekes volt kutatni és kielemezni ezt a témát.
A 200 megkérdezettbõl arra a kérdésre, hogy
„Amennyiben Ön nem munkanélküli, mi a véleménye
a munkanélküliek munkavállalási hajlandóságáról?”
149-en válaszoltak, vagy legalábbis volt valamilyen véleményük.
Minket igazolt, hogy a kérdést szándékosan
azzal az elõtaggal tettük föl, hogy „amennyiben Ön
nem munkanélküli”.
A válaszolókat négy
csoportra osztottuk fel:
Csoport | Hányadik munkahelye ez? | Arányuk | Nõk aránya |
1. | 1,8 | 58 % | 67 % |
2. | 4,33 | 9,6 % | 67 % |
3. | 1,87 | 24,2 % | 60 % |
4. | 1,84 | 8,2 % | 67 % |
Csoport | Mi a véleménye
a munkanélküliek
munkavállalási hajlandóságáról? |
A pozitív választ
adó nõk
aránya (Összes nõ arányában) |
||
pozitív | vegyes | negatív | ||
1. | 13,5 % | 31 % | 55,5 % | 8,7 % |
2. | 66,7 % | 33,3 % | 0 % | 50 % |
3. | 46, 7 % | 33, 3 % | 20 % | 44,4 % |
4. | 50 % | 17 % | 33 % | 75 % |
A társadalmi elõítéletek másik igen
ismert típusa a nemi ellentét: férfiak és nõk
ellentéte. Ezen ellenét alapja az, hogy a társadalmi
munkamegosztás és a fejlõdés során kialakult
patriarchális társadalmi rend utóélése
miatt a férfiak egy része a nõt alacsonyabb rendû
lénynek tekinti. Sajnos ez a jelenség még ma sem oldódott
fel: például az idõsebb korosztálynál
még jelen pillanatban is élnek a korábbi elõítéletek
és sztereotípiák.
A társadalmi elõítéletek egyik típusa
a kábítószeresekkel szembeni elõítélet.
Nagyon sokan egyszerûen nem tudnak mit kezdeni a problémával,
s ezért ellenségesen lépnek fel a kábítószeresekkel
szemben. Egy 1995-ös felmérés során telefonon
véletlenszerûen több, mint ezer embert kérdeztek
meg arról, hogy mennyire tartja elítélendõnek
a kábítószer fogyasztását.
Mint az ábrán is látható, az emberek általában
toleránsak a kábítószer-fogyasztókkal
szemben, azonban igen nagy azok aránya, akik elítélik
õket.
A felmérésbõl négy fontos megállapítást
szûrtek le:
Életkor | Elítélõ (%) | Közönyös (%) | Toleráns (%) |
18-29
30-45 46-59 60-X |
25
34 35 53 |
10
6 7 12 |
65
60 58 36 |
Az elõítéletek elleni harcban nagyon nagy szerepe
van a toleranciának, hiszen a kölcsönös ellenségeskedés
senkinek sem lehet az érdeke.
Társadalmunk fejlõdése (beleértve a gazdaságot
is) döntõ mértékben a mûveltségi
szint emelésén, szellemi erõforrásaink hatékony
mozgósításán múlik. Éppen ezért
hihetetlenül káros minden olyan lépés, amely
gazdasági nehézségekre hivatkozva az oktatási
rendszer támogatásának csökkentésére
irányul. Ez véleményünk szerint megsérti
azt az alapvetõ emberi jogot, hogy minden ember egyik legalapvetõbb
emberi joga a minél magasabb szintû mûveltség
megszerzése, ezért biztosítani kell a legnagyobb esélyegyenlõséget.
Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a fiatalok, társadalmi vagy etnikai
csoportok kiszoruljanak az oktatás folyamatából. Igen
fontosnak tartjuk a felsõoktatás fejlesztését,
az oktatói létszám színvonalának kiemelt
emelését és a hallgatói létszám
dinamikus fejlesztését (Japán példája
bizonyította, hogy míg Európában a hangsúlyt
a termelés szervezésében a minél olcsóbban
beszerezhetõ betanított munkára építették,
addig Japánban az egyetemi végzettségûek aránya
a korábbiakhoz képest soha nem látott arányban
nõtt az ötvenes évek után. A kibernetikában
és a automatika számos területén olyan elõnyre
tudtak szert tenni, amely Nyugat-Európának nem sikerült).
Igen fontosnak tartjuk a Nemzeti Alaptanterv kimunkálásának
során az erkölcsi normák fontos szerepének beépítését.
Márpedig ha ezeket a szempontokat figyelmen kívül hagyjuk,
velük ellentétesen cselekszünk, akkor a társadalom
és az elkövetkezendõ nemzedék jövõjét
veszélyeztetjük.