A MAGYARORSZÁGI TELEVÍZIÓS MŰSORKÍNÁLAT
VÁLTOZÁSA A
NYOLCVANAS ÉVEK KÖZEPÉTÔL A KILENVCVENES
ÉVEK VÉGÉIG
Aligha vitatható, hogy a nyolcvanas évek közepétôl a kilencvenes évek
végéig a magyarországi televíziózás látványos átalakuláson ment
keresztül. Hogy csak néhányat említsünk a jelentôsebb fejlemények közül:
a kádári késôkommunizmus agitpropos felfogását és gyakorlatát elsôprô rendszerváltás
kontextusában alapjaiban megváltozott a televízió intézményi szabályozása;
az ország településeinek jórészét kábeltelevíziós hálózatok szôtték át,
különféle műholdas, fizetô-televíziós és helyi programokat kínálva; ha
hosszas vajúdás után és mind a mai napig vitatott elemekkel is, de megszületett
a médiaügyet jogi keretekbe foglaló törvény a rádióról
és televízióról; a televíziós összműsoridô a többszörösére bôvült annak
köszönhetôen, hogy új országos közszolgálati és két kereskedelmi csatorna
kezdte meg működését. E változásokkal összefüggésben mind a nagyközönség,
mind a kulturális környezet állapotáért aggódó társadalomkutató az az egyik
legfontosabb kérdés, hogy miképpen alakult maga a műsorkínálat, amellyel
a nézô a képernyô elôtt ülve napról napra találkozik.
A VIZSGÁLAT
Dolgozatunk egy olyan vizsgálatról készül beszámolni, amely erre a kérdésre kereste a választ, vagyis azt igyekezett feltérképezni, hogy az elmúlt közel másfél évtizedben a mennyiség és az összetétel néhány jellegzetes mutatója vonatkozásában mi jellemezte a hazai országos tévécsatornák által sugárzott a műsorválasztékot, különös tekintettel a minôségi televíziózással kapcsolatos elvárásokra.
Mivel a teljes televíziós műsorfolyam természetszerűleg nem állt rendelkezésünkre rögzített formában, az már eleve megoldhatatlan volt, hogy több évre visszamenôleg magukat a sugárzott tévéadásokat vessük alá részletes elemzésnek. Ezért kutatásunk nem a műsorok tényleges megtekintésére épült, hanem a Rádió és Televízió Újság által közölt műsorleírások szisztematikus kódolására. E leírások az esetek túlnyomó többségében elégséges és megbízható információt tartalmaztak a műsorok olyan jellegzetességeirôl, mint a sugárzás idôpontja, a hosszúság, a műfaj, a funkció, a célközönség, stb. Bár kétségtelen, hogy az RTV Újság elôzeteséhez képest nem ritkán elôfordulnak kisebb-nagyobb műsorváltozások, és az adások néha nem feltétlenül a jelzett programnak megfelelôen valósulnak meg, az ilyesféle viszonylag alacsony gyakoriságú eltérések érdemben nem befolyásolják a műsorstruktúra alakulásának a vizsgálatunkban felszínre hozott általános, az esetek nagy száma alapján megállapított trendjeit.
1985 és 1998 között minden esztendô márciusának
teljes, az országos televíziós csatornák által sugárzott (legalábbis az
RTV Újságban meghird etett) műsoranyagát kódoltuk a műsorkezdésektôl a
műsorzárásokig.1 Ez a dolgozat a vizsgálat eredményeibôl
kirajzolódó alapvetô tendenciákat ismerteti, mégpedig - az idôbeli változások
szemléletesebbé tétele érdekében - fôképpen három évet, 1986-ot, 1992-ôt
és 1998-at hasonlítva össze.
LÁTVÁNYOS MENNYISÉGI GYARAPODÁS
Ha a nyolcvanas évek közepétôl napjainkig végigtekintünk a műsorkínálaton, mindenekelôtt az tűnik szembe, hogy a műsorok számában - nem utolsó sorban az új csatornák belépésének köszönhetôen - látványos gyarapodás következett be. (1. táblázat) Míg 1985 márciusában az alig másfél csatornás Magyar Televízió mintegy 850 műsort sugárzott egy hónap alatt, 1998 márciusában öt teljes csatorna több mint 4 ezret, és ugyanezen idôszak alatt az átlagos napi összes műsoridô 22-23 óráról 94-95 órára emelkedett.
1. táblázat
A műsorok március havi mennyiségének alakulása 1985 és 1998 között (abszolút számok)
Az 1. táblázat - éppúgy mint az összes késôbbi - nem tartalmazza az RTV Újság által a programban jelzett reklámblokkok adatait. A műsorfolyam - és egyáltalán a hazai televíziózás egésze - milyenségének szempontjából természetszerűleg a legkevésbé sem közömbös, hogy a két közszolgálati csatornán milyen gyakorisággal jelentek illetve jelennek meg reklámok, ezért az MTV1-re és az MTV2-re vonatkozóan az RTV Újságban feltüntetett reklámblokkok számának alakulásáról külön táblázatot készítettünk. Ez a - 2. számú - táblázat 1998-as adatokat már nem tartalmaz, mivel a műsorokon belül is hirdetô kereskedelmi televíziók megjelenésével a reklámblokkok akárcsak hozzávetôleges nyilvántartása a műsorújság információi alapján teljesen lehetetlenné vált, ezért elôfordulásaikat ebben az utolsó évben már nem is kódoltuk. Mindenesetre a táblázat adatsora egyértelműen dokumentálja, hogy a nyolcvanas évek közepétôl a kilencvenes évek második feléig a Magyar Televízió műsoraiban a többszörösére (a két csatormát együtt nézve, mintegy a tízszeresére) emelkedett a reklámblokkok mennyisége (legalábbis az RTV Újságban feltüntetetteké), ami nyilvánvalóan azt jelenti, hogy a hazai közszolgálati televíziózás egyre növekvô mértékben támaszkodott reklámbevételekre.
2. táblázat
Az RTV Újságban feltüntetett reklámblokkokmárcius
havi mennyiségének alakulása 1985 és 1997 között a Magyar Televízió műsorában
(abszolút számok)
|
A 3. táblázat azt jelzi, hogy az évek folyamán a növekvô mennyiségű televíziós programból mennyi volt az új műsor, és mennyi a már egyszer adott műsornak az egy héten belüli vagy régebbrôl történt ismétlése. Kitűnik az adatokból, hogy a nyolcvanas évek közepétôl a kilencvenes évek végéig az egy hétnél régebbre visszanyúló ismétlések részaránya - de nem az abszolút száma - csökkent ugyan (már amennyire ez az RTV Újság információiból biztonsággal megítélhetô), az egy héten belüli ismétléseké viszont a többszörése nôtt, aminek következtében a teljes televíziós kínálatnak a korábbi mintegy 10 százalékkal szemben 1998-ban már több mint 17 százalékát nem új, hanem egyszer már sugárzott anyag tette ki. Az (egy héten belüli) ismétlések mennyiségében különösen a Duna Televízió és a két kereskedelmi csatorna tűnt ki. (Lásd Függelék I. táblázat)
3. táblázat
Az új és az ismételt műsorok március
havi mennyisége 1986-ban, 1992-ben és 1998-ban (abszolút számok és százalék)
|
A Rádió és Televízió Újság információi szerint 1986 és 1998 között az összműsor-kínálatnak csak egy meglehetôsen kis hányadában, 15-16 százalékában kerültek adásba olyan programok, amelyek valamilyen speciális közönségrétegnek készültek. (4. táblázat) Ezeknek túlnyomó többsége ifjúsági korosztályoknak szóló műsor volt. Nôknek és idôseknek szánt rétegműsorok mindvégig csak elvétve fordultak elô. A nemzeti kisebbségeknek és a falvak lakosságának szánt programok csak a kilencvenes évek elejétôl jelentek meg viszonylag gyakrabban a képernyôn, mégpedig szinte kizárólag a közszolgálati csatornákon.
4. táblázat
A műsorok célközönsége 1986, 1992 és
1998 márciusában (abszolút számok és százalék)
|
A nyolcvanas években az ifjúsági korosztályoknak
készült műsorok viszonylag magas aránya az iskola-televízió oktató programjainak
volt köszönhetô. 1998-ban viszont azért emelkedett az ifjúsági műsorok
aránya az össz-műsorkínálatban, mert a kereskedelmi csatornák jelentôs
mennyiségben sugároztak tizenéves közönségnek szóló, fôképpen könnyűzenei
összeállításokat és klippeket tartalmazó programokat. (Ezzel összefüggésben
lásd a Függelék II. táblázatát.)
A KÖNNYŰ SZÓRAKOZTATÁS FOKOZÓDÓ TÉRNYERÉSE
A vizsgált idôszakban az összes műsoridônek
illetve a csatornák számának emelkedésével párhuzamosan szinte valamennyi
műsortípusnak erôteljesen növekedett az abszolút számokban vett gyakorisága
és (összesített) műsorhossza.2
(5. és 6. táblázat) A látványos növekedési trend lényegében csak három
műsortípusnál, a színházi közvetítéseknél, az oktató műsoroknál és a dokumentumfilmeknél
nem érvényesült, de az ifjúsági filmeknél is gyengébb volt az átlagosnál.
Vagyis - az összes csatornát együtt tekintve - a nyolcvanas évek közepéhez
képest a kilencvenes évek végére e négy típust leszámítva az összes többi
műsorkategória esetében jelentôsen gyarapodott a kínálat mind a műsorok
számát, mind az általuk kitöltött idô hosszát tekintve. Különösen nagymértékű
volt a szám- és idôhosszbeli gyarapodás a filmsorozatoknál, a mozi- és
tévéfilmeknél, a vetélkedô és játékműsoroknál, valamint a rajzfilmeknél.
5. táblázat
Műsortípusok a műsorok számában 1986,
1992 és 1998 márciusában (abszolút számok és százalék)
|
6. táblázat
Műsortípusok a műsorok hosszában 1986,
1992 és 1998 márciusában (percek és százalék)
|
Az 5. és 6. táblázat százalékos adataiból jól érzékelhetô, hogy a mennyiségi változások következtében jelentôsen módosult az egyes műsortípusoknak a műsorszerkezetben elfoglalt helye. 1998-ban 1986-hoz, de 1992-höz képest is több mint megduplázódott a filmsorozatoknak és a filmeknek a részaránya, de jelentôs mértékű volt a vetélkedô és játékműsorok térnyerése is. A non-fiction nem szórakoztató kategóriában egyedül a politikai fórumok és vitaműsorok részesedése növekedett hasonló arányban.3 Mindeközben a színházi közvetítéseknek, az oktató műsoroknak és a dokumentumfilmeknek minimálisra zsugorodott a részesedésük a műsorfolyam egészébôl, de a szám- és idôbeli gyarapodás ellenére még a sportközvetítéseknek, az ifjúsági filmeknek és a természetfilmeknek is csökkent a relatív súlyuk a műsorstruktúrában. A műsorstruktúra egyéb elemeinél - a vallási-egyházi tartalmú programok képernyôre kerülését leszámítva - nem következett be igazán lényeges változás, vagyis a műsorszerkezetben az elmúlt közel másfél évtized alatt végbement módosulások egyértelműen a non-fiction és szórakoztató műsorkategóriák elôretörését és néhány közművelôdési műsorkategória visszaszorulását jelentették.
Az összműsorkínálat szórakoztató jellegének erôsödését és közművelôdési jellegének viszonylagos gyengülését jól láthatjuk akkor is, ha a műsorok mennyiségének és összterjedelmének alakulását funkciók szerinti kategóriákban vizsgáljuk. (7. és 8. táblázat) A nyolcvanas évek közepétôl a kilencvenes évek végéig ugyanis a komoly, fajsúlyos tájékoztatás (“komoly aktuális”) és a magasabb befogadási mércéket állító szórakoztatás (“elitkultúra”) mind a műsorok számát, mind a műsoridô hosszát tekintve veszített részesedésébôl a könnyű, kevésbé fajsúlyos, a tömegkultúra jegyeit hordozó programokkal szemben (“könnyű aktuális”, “könnyű egyéb”).4
7. táblázat
A műsorok megoszlása funkció szerint
1986, 1992 és 1998 márciusában (abszolút számok és százalék)
|
8. táblázat
A műsoridô megoszlása funkciók szerint vett műsorkategóriákban 1986, 1992 és 1998 márciusában (perc és százalék)
A 19 és 23 óra közötti esti fôműsoridô választékának alakulása - elsôsorban a filmek és a sorozatok, valamint a vetélkedô- és játék-műsorok jelentôs szaporodása, és ezzel párhuzamosan az oktató műsorok, az ifjúsági, a dokumentum- és a természetfilmek, valamint a szolgáltatóműsorok viszonylagos térvesztése ebben a sávban - is arra mutat, hogy a műsorkínálatban megnövekedett a szórakoztató elemek súlya. (9. táblázat)
9. táblázat
Az esti fôműsoridôs sávban (19.01-23.00) kezdôdött műsorok típusa 1986, 1992 és 1998 márciusában (százalék)
Még jobban tettenérhetô az összműsorkínálatnak
a könnyű szórakoztatás felé történt eltolódása, ha az esti fôműsoridôs
programválaszték összetételét funkció szerint vizsgáljuk. (10. táblázat)
10. táblázat
Az esti fôműsoridôs sávban kezdôdött műsorok megoszlása funkció szerint 1986, 1992 és 1998 márciusában (százalék)
A KÖZSZOLGÁLATI ÉS A KERESKEDELMI CSATORNÁK KÍNÁLATÁNAK ELTÉRÉSE
Az összesített adatokat tükrözô alaptrendeken
belül természetesen igen jelentôs különbségek mutatkoztak az egyes csatornák
között. A szórakoztatás felé való eltolódás, illetve a fajsúlyosabb közművelôdési
tartalmaktól való eltávolódás az összműsorkínálatban elsôsorban a kereskedelmi
csatornák belépésének volt köszönhetô, bár bizonyos
jelei, így a filmek és a sorozatok szaporodása egyfelôl, a dokumentumfilmek,
az oktató programok, a színházi közvetítések, valamint az ifjúsági filmek
visszaszorulása másfelôl, a közszolgálati csatornákon is megfigyelhetôk
voltak. A 11. táblázaton jól látható, hogy míg a közszolgálati televíziókban
a nyolcvanas évek közepéhez és a kilencvenes évek elejéhez képest 1998-ra
csak viszonylag kisebb mértékű eltolódások következtek be a könnyebb, szórakoztató
műfajok javára, sôt a politikai és kulturális tájékozódást
szolgáló műsorok esetében még nem elhanyagolható gyarapodás is bekövetkezett5,
a kereskedelmi csatornák műsorkínálatát egyértelműen uralták a szórakoztató
programok (sorozatok, filmek, vetélkedôk és játékok), viszont a közszolgálati
csatornákhoz képest a kereskedelmiekben lényegesen kisebb hányadot töltöttek
ki a politikai, a kulturális és az egyházi információk.
11. táblázat
A közszolgálati és a kereskedelmi csatornák műsorszerkezete 1998 márciusában (a műsorok abszolút száma és százalék) az 1986 és 1992 márciusi (közszolgálati) műsorszerkezettel összehasonlítva (százalék)
Szembetűnô a közszolgálati és a kereskedelmi
csatornák kínálatának különbsége a műsorfunkciók szerinti megoszlásban
is. (12. táblázat)
12. táblázat
A közszolgálati és a kereskedelmi csatornák műsorkínálatának funkciók szerinti megoszlása 1998 márciusában (abszolút számok és százalék) 1986 és 1992 márciusával való összehasonlításban (százalék)
A műsorok mennyiségének típus és funkció
szerinti alakulásáról a Függelék III. és IV. táblázata további részletes
adatokat tartalmaz, mindenesetre már a fenntiekben közölt számok és arányok
is egyértelműen bizonyítják, hogy a közszolgálati és a kereskedelmi televíziók
profilja jellegzetesen eltér egymástól: míg a közszolgálati csatornákon
az elmúlt közel másfél évtizedben a könnyű szórakoztatás bizonyos mértékű
erôsödése ellenére a komoly, fajsúlyos informálás és a magas kulturális
értékeket közvetítô fiction és egyéb közművelôdési anyag megôrizte 50 százalék
körüli részesedését a műsorok összmennyiségébôl, addig a kereskedelmi csatornákon
nem sokkal az indulásuk után a könnyű
szórakoztatás a teljes kínálatnak több mint 80 százalékára terjedt ki.
A KÜLFÖLDI KÍNÁLAT NÖVEKEDÉSE
A műsorkínálat mennyiségi és tartalmi változása szorosan együtt járt a hazai és a külföldi gyártású anyag arányának módosulásával. A nyolcvanas évek közepétôl a kilencvenes évek végéig a magyar gyártású műsoroknak a műsorfolyam egészébôl való részesedésében mintegy tizenkét százalékpontos csökkenés következett be a külföldi gyártásúak javára. (13. táblázat) Különösen az Amerikai Egyesült Államokból (és a vele egy csoportba sorolt Kanadából) származó anyagok számában és részarányában végbement növekedés szembetűnô, de figyelmet érdemel a nyugat-európai eredetű programok abszolút számának (de nem a részarányának) jelentôs növekedése és a dél-amerikai (fôképpen brazil) gyártású programok megjelenése is. (Lásd még a Függelék V. táblázatát.)
13. táblázat
A műsorok megoszlása a gyártás helye szerint 1986, 1992 és 1998 márciusában (abszolút számok és százalék)
A 14. táblázat azt mutatja, hogy 1986 és 1998 között az össztelevíziós műsorkínálatban a külföldi gyártású anyag részesedésének általános növekedési tendenciáján belül elsôsorban az általában erôs közönség-érdeklôdésnek örvendô filmek és sorozatok gyártási hely szerinti megoszlásában mentek végbe jelentôs változások. Bár 1998-ban jóval több hazai és európai gyártású produkció került képernyôre, mint a korábbi években, a magyar részesedés egészében véve a felét sem tette ki a nyolcvanas évek közepén tapasztaltnak, és az európai is (az abszolút számban bekövetkezett növekedés ellenére) inkább csökkent valamelyest, semmint emelkedett. Ugyanakkor az USA-ból (és Kanadából) érkezett filmek és sorozatok mennyisége az ötszörösére nôtt, és belépett egy nem elhanyagolható nagyságú dél-amerikai kínálat is, így 1998-ban a népszerű fiction produkcióknak már a fele a tengerentúlról érkezett.
14. táblázat
A filmek és (film)sorozatok megoszlása a gyártás helye szerint 1986, 1992 és 1998 márciusában (abszolút számok és százalék)
Miután a legnépszerűbb filmek és sorozatok
többnyire az esti fôműsoridôs sávban (19.01-23.00) kerülnek adásba, a 14.
táblázat adatai alapján nem meglepô, hogy a nyolcvanas évek közepétôl a
kilencvenes évek végéig a legnagyobb nézôtáborra számító idôszakban csökkent
a hazai gyártású műsorok hányada. (15. táblázat) Így 1998-ban a közönség
este 19 és 23 óra között már olyan műsorkínálattal találkozhatott, amelynek
több mint a harmadát külföldi, ezen belül felerészben észak-amerikai gyártású
produkciók tették ki. Hozzátehetjük, hogy mivel a külföldi produkciók esetében
szinte kizárólag filmekrôl és sorozatepizódokról, azaz viszonylag hosszabb
terjedelmű műsorokról van szó, e külföldi (felerészt észak-amerikai) jelenlét
a műsoridôbôl való részedést tekintve az említettnél (a 14. táblázaton
láthatónál) még lényegesen nagyobb is.
15. táblázat
A fôműsoridôben kezdôdött (19.01-23.00) programok megoszlása a gyártás helye szerint 1986, 1992 és 1998 márciusában (abszolút számok és százalék)
A fenntiekhez képest a 16. táblázat valójában
nem tartalmaz új információt, de nagyon jól szemlélteti a műsorkínálat
változásának azt az alapvetô trendjét, hogy a nyolcvanas évek közepétôl
a kilencvenes évek végéig a műsorok mennyiségének látványos gyarapodása
a hazai gyártású anyag részarányának csökkenését, és a külföldi gyártású
- elsôsorban az észak-amerikai - részarányának növekedését hozta magával
a műsorszerkezetben, mintegy igazolva azokat az aggodalmakat, hogy a szűkös
anyagi lehetôségek miatt igen erôsen korlátozott hazai gyártás nem lesz
képes versenyezni a külföldi kínálattal, és így a megnövekedett összműsoridô
szükségképpen a hazai értékek viszonylagos térvesztését idézi elô.
16. táblázat
A magyar, az európai, az észak-amerikai és az egyéb produkciók aránya 1986, 1992 és 1998 márciusában (százalék)
A műsorok gyártási hely szerinti megoszlásában a közszolgálati és a kereskedelmi csatornák szembetűnôen eltérnek egymástól. A legnyilvánvalóbb különbség az, hogy míg a kereskedelmi csatornák műsorkínálatának több mint 40 százaléka külföldi eredetű, addig a közszolgálati televíziókban a külföldi részarány 20 százalék körül, illetve ez alatt mozog. (17. táblázat)
17. táblázat
A műsorok megoszlása a gyártás helye szerint a közszolgálati és a kereskedelmi csatornákon 1998 márciusában (abszolút számok és százalék) 1986 és 1992 márciusával való összehasonlításban (százalék)
Az 1998 márciusi kínálat alapján ítélve a kétfajta televízió között jelentôs a különbség abban a tekintetben is, hogy a külföldi anyag miképpen tevôdik össze a gyártás helye szerint. (17. és 18. táblázat) a közszolgálati csatornák külföldi gyártású anyagában az európaiak jelentôs többségben vannak az észak-amerikai és az egyéb eredetűekkel szemben. A kereskedelmi csatornákon viszont több az észak-amerikai (USA és kanadai), mint az európai műsor, és az egyéb helyekrôl (elsôsorban Dél-Amerikából és a Távol-Keletrôl) származók aránya is igen jelentôs.
18. táblázat
A magyar, az európai, az észak-amerikai és az egyéb produkciók aránya a közszolgálati és a kereskedelmi csatornákon 1998 márciusában (százalék)
LEZÁRÁS HELYETT NÉHÁNY ÖSSZEFOGLALÓ ÉSZREVÉTEL
Dolgozatunk a vizsgálatban létrehozott adathalmaznak csak egy kis részét dolgozta fel, így egyelőre korai lenne a kutatást lezáró végkövetkeztetéseket fogalmazni. Mindenesetre néhány megállapítást már most, az adatbázis további kiterjedt elemzése előtt is érdemes kiemelnünk.
JEGYZETEK
1 A vizsgálat két intézmény kooperációjában valósult meg: az 1985 és 1992 közötti anyag kódolását az MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, az 1993 és 1998 közötti anyagét az Országos Rádió és Televízió Testület finanszírozta.
A Kommunikációelméleti Kutatócsoport 1992-ig tartó kódolásához kapcsolódóan az 1993 és 1997 közötti évekre a Nyilvánosság Klub is végzett hasonló kutatást. Lásd Vásárhelyi Mária: Knock out a közszolgálatnak. Népszava, 1997 (?)
2 A műsortípusok többsége bizonyára nem szorul magyarázatra. Azt azonban meg kell jegyeznünk, hogy a szolgáltató típusba a műsorismertetéstôl a fôzôtanfolyamon keresztül az Ablak című magazinhoz hasonló összeállításokig olyan műsorokat soroltunk, amelyek a nézôket a mindennapi életükben segítô, hétköznapi ügyekkel foglalkozó, hasznos, gyakorlatias információkkal, tanácsokkal látták el.
A műsortípus kategóriák kulturális érték szerint nem tesznek különbséget a programok között, így például a zene kategóriában klasszikus zene, operett, magyarnóta és rock egyaránt megtalálható. Az értékek szerinti különbségtétel leginkább a funkciók szerinti besorolásban érvényesül.
A műsortípus kategóriák nem minôsítik a programok színvonalát, tehát bármely típuson belül elôfordulhattak jó és gyenge produkciók.
3 1998 márciusában a parlamenti közvetítések száma a közelgô választások miatt csökkent.
4 A műsorok funkció szerinti osztályozása a következô szempontok szerint történt.
5 A kulturális
magazinok esetében érdemes felfigyelni arra, hogy a kilencvenes években
miközben a közszolgálati csatornákon az ilyen műsorok száma nôtt, a műsoridejük
közel sem követte e növedekedés ütemét. Ebben nem utolsó sorban az játszott
szerepet, hogy ide soroltuk A magyarok cselekedetei típusú egészen
rövid összeállításokat.