Anyanyelv

A tantárgy a Magyar nyelv és irodalom műveltségterületet, az Ember és társadalom műveltségterület -Társadalmi ismeretek, Emberismeret részterületeit (1-4 évf.), Az Ember és természet műveltségterület -Természetismeret részterületét (1-4 évf.), valamint az Informatika -Könyvtárhasználat részterületét magába foglaló integrált, 5-10. évfolyamon komplex tantárgy.

A tantárgy a műveltség-ill. részműveltség-területeket a következő tartalmi egységekben dolgozza fel:

Az anyanyelv tantárgy központi, illetve alapozó funkciót tölt be a tantárgyi rendszerben. Az iskolában folytatja az anyanyelv elsajátításának azt a folyamatát, amely a családban “természetes” módon kialakult. Ezt a -“beszűkült nyelvi kód”-ként is deklarálható nyelvhasználatot kívánja az értelem és kifejezés síkjain továbbfejleszteni. Az anyanyelvtanítás -a célnak megfelelően- beszédcentrikus. Ezért -többek között- a leíró vagy klasszikus grammatika és más nyelvi jelenségek elkülönített oktatása helyett a nyelvhasználati képesség és a gyakorlat fejlesztését tekinti elsődleges feladatának. A nyelvhasználat elsajátításának folyamatában tehát az olvasás, az írás, az irodalom, a fogalmazás, a nyelvtan nem különálló tantárgyak, hanem mint az anyanyelvtanítás belső mozzanatai, mint nyelvi tevékenységek jelennek meg. Ennek megfelelően az anyanyelvet nem úgy sajátíttatja el mint tantárgyat, hanem mint alapvető társadalmi tevékenységet, gondolkodás-, és viselkedésformát.

Nyelvi gyakorlat

A 5-10. évfolyamokra a gyengébb képességű, lassabb ütemben fejlődő tanulók számára biztosítja a fejlesztést.

Vissza a Tanítás-tanulás tevékenységrendszerekhez