Klió 2002/1.
11. évfolyam
Eltérő perspektívák: 1848–49 helye a jelenlegi magyar és román történetírásban
A kolozsvári egyetemi kiadó gondozásában megjelent kö
tet azoknak az előadásoknak az anyagát tartalmazza, melyek az 1998. május 28. és 30. között tartott hasonló című nemzetközi konferencián hangzottak el. Bár a Kárpát-medence és a régió szinte minden nemzetisége képviselve volt a rendezvényen. alapvetően elmondható, hogy az előadók döntő többsége román, illetve magyar volt. Ez és a cím már önmagában sokat sejtet a magyar és a román történész szakma viszonyát, eltérő nézőpontjait ismerő olvasó számára. Ennek megfelelően egy ilyen konferencia-kötet recenziójának elkészítése nem hálás feladat. Éppen ezért érzem helyénvalónak rögtön a könyvismertető elején azt közölni, hogy nem “hiszek” az ún. “tudományos igazságban”, abban, hogy eldönthető, kinek van igaza a másikkal szemben, sokkal elfogadhatóbbnak tartom a perspektivizmust a történelemkutatásban, mely késznek mutatkozik arra, hogy ugyanazokról a tényekről egy másik nézőpontból kialakított történet lehetőségét is megfontolja.Az 1848–49-es forradalmak megítélése kétségtelenül az egyik legneuralgikusabb pont a t
érség népeinek történelmi tudatában, főleg ami a magyar–román kérdést illeti. Az ilyen konferenciák, melyek sajnos nem túl gyakoriak, elősegíthetik egymás nézőpontjainak megismerését. Persze ez nem jelenti – és nem is kell, hogy jelentse – a nézőpontok közeledését, elegendő pusztán a szembenálló történetírói “igazságok” szigorának feloldódása. Általában elmondható, hogy a konferencián egészséges szakmai viták alakultak ki, melyek mentesek voltak a kicsinyeskedéstől, a vádaskodásoktól. Természetesen általános vélemény volt, hogy a forradalmak bukását a nemzetközi nagyhatalmi politika fejleményei mellett a nemzetek között kirobbant konfliktus okozta. annak ellenére, hogy – amint Camil Mureşanu vagy Dumitru Suciu megállapították – a különböző nemzetstratégiák, programok azonos alapokra építettek: a liberális eszmék mentén a polgári átalakulást, az emberi és polgári szabadságjogok biztosítását, a nemzetek önrendelkezését, a közösségi élet modern megszervezését és megteremtését célozták meg. Éppen ezért az előadások döntő többsége arra a kérdésre keresi a választ, hogy mindezek ellenére miért robbant ki a konfliktus.A több napos konferenciát három, tematikus részre osztották. Az első a Népek tavasza, a második a Román forradalom, a harmadik a Forradalom és társadalom címet viselte. Bár főleg az első előadássorozat vizsgálta európai és birodalmi kereteiben a régió forradalmait, a forradalmak egymáshoz való viszonyát és így a polgárháború okait, az előbb említett “miért” rányomta bélyegét a másik két témakörre is
.A Dumitru Suciu által felvázolt magyarázat érdekes szempontot vet fel. Véleménye szerint nemcsak a nacionalizmusok tüze mozgatta a háborút, hanem egy jóval profánabb ok: a politikai elitek harca a hatalomért, mely a területekért folytatott küzdelemben ölt
ött testet. Ebben a kezdeti birodalmi viszonyok a magyarok és az osztrákok számára kedveznek, és ez a bécsi és a pesti centralizmus kiegyezéséhez vezet – a területek felosztásához –, dualista berendezkedéshez. Ősszel, a dualizmus bukását követően a magyar szabadságharc csak részben tekinthető tényleges szabadságharcnak: amennyiben a magyar nemzet önrendelkezését védte, igen, de amennyiben a harc azon területek megőrzéséért is folyt, amelyeket nem magyar etnikumúak laktak, annyiban nem tekinthető annak. Így az osztrák és a magyar forradalmakhoz képest a Habsburg Birodalomban élő többi nemzet harca defenzív és demokratikus jelleget kap. Bár itt is az elitek pozícióba kerülése a cél, mégis önvédelemről van szó. Kissé túlzónak tűnik az a megállapítás Suciu részéről, hogy a nem magyar és nem német népek mozgalmának demokratikus fényét az is növeli, hogy szinte kivétel nélkül rendelkeztek olyan programokkal, melyek a magyar és az osztrák centralizmussal szemben életképes és demokratikusabb alternatívát kínáltak: a birodalom föderatív átalakítását. Nem az az elgondolkodtató, hogy ez a korabeli viszonyok között kivitelezhető lett volna-e – Suciu maga is úgy véli, hogy a maguk korában ezek az elképzelések naivaknak tekinthetők –, hanem az, hogy azok a csoportok rendelkeztek-e ezekkel a koncepciókkal, melyek ténylegesen irányították az egyes nemzetiségeket, vagy egyes, időközben marginalizálódott intellektuelek, illetve hogy ezek kellő alapossággal kidolgozott, részletekbe menő programok voltak-e vagy csak kidolgozatlan ötletek.Teodor Pavel
a nemzeti konfliktusok gordiuszi csomóját egy másik irányból próbálja megoldani. Azt hangsúlyozza: észre kell vennünk, hogy nem csak a magyarok és a nemzetiségek között zajlott konfliktus az egyetlen ebben az időszakban Európában, a forradalmakhoz hasonlóan ez is “kontinentális” sajátosság. Éppen ezért az okot sem érdemes úgy vizsgálni, mint ahogy eddig tettük. Jóval általánosabb problémával állunk szemben: “a liberális eszme felemelte az egyének és népek értelmét és lelkét a despotizmus ellen, de a forradalmi liberalizmus hőseiből hiányzott a demokratikus nyitottság és szellem, mely a másik iránti tisztelethez és toleranciához vezet” (55. old.), és ez a “hiány” épp úgy jellemezte a magyar mint a román nemzetstratégiát, illetve a többi nemzetet is.A magyar történészek, Papp Klára és Takács Péter,
bizonyos értelemben a korabeli magyar liberális program és forradalom védelmében azokat a szempontokat ismertette, melyeket történetírásunk főleg az elmúlt évtizedekben hangsúlyoz: a magyarok által 1848–49-ben kínált alternatíva, az ún. “politikai nemzet”-koncepció a nem magyarok nemzeti létét nem veszélyeztette, sőt komoly integrációs lehetőségeket biztosított a nemzetiségek számára a megújulni látszó birodalmon keresztül a modern Európába. A magyar liberálisok nem a nemzetiségek nemzeti egzisztenciáját kívánták ellehetetleníteni azzal, hogy az “egy politikai nemzet”-elv szerint jártak el, hanem ennek révén a polgári szabadságjogok kiteljesítésére törekedtek, melyet az egész átalakulás alfájának és omegájának tartottak, abban reménykedve, hogy csak önmagában a szabadságjogok megadásával a nemzetiségeket is megnyerik. Papp Klára tanulmánya a reformkori liberális vezéregyéniségek, Wesselényi, Széchenyi, Kossuth, Deák, Eötvös állásfoglalásait ismerteti, kimutatva, hogy elítélték az erőszakos magyarosítást, és hogy a magyar államnyelv ügyét nem a nemzetiségek asszimilációja érdekében vitték győzelemre, hanem modernizációs célzattal, a modern államigazgatás megteremtése érdekében.A román történetí
rásban valamilyen oknál fogva az a kép alakult ki, hogy Széchenyi a nemzetiségi kérdés iránt nyitottabb, megértőbb, míg Kossuth türelmetlenebb, radikálisabb volt – ez több román előadónál előkerült. Természetesen érthető ez annak fényében, hogy Széchenyi akadémiai beszéde, illetve havasalföldi útja jól ismert a román kollégák körében, míg Kossuth elsősorban az 1849-es kemény ellenfélként, illetve a későbbi nehéz tárgyaló félként ismert. Ezt az egyébként nem teljesen alaptalan képet igyekszik árnyalni Spira György és Velkey Ferenc tanulmánya, kimutatva, hogy ez a kép sematikus, leegyszerűsítés révén olyan részleteket hagy figyelmen kívül – pl. a két liberális személyiség állásfoglalásának fokozatos átalakulása –, melyek nélkül nem adható meg igényes Széchenyi- vagy Kossuth-portré. Milan Krajčovič a szlovák mozgalom föderációs és autonómiatervezeteit, Ljubivoje Cerovič és Mladenko Kumovič pedig a szerb nemzeti emancipáció helyzetét, illetve a pesti Matica srpska forradalomban betöltött szerepét vizsgálta.Bár a
tanulmányok ebben a blokkban elsősorban a nemzeti eszmék fejlődésével foglalkoznak, nincs köztük igazi, alapos eszmetörténeti munka, mely kifejezetten szövegekkel dolgozna, és főleg ezen szövegek terminológiájának “működését” kutatná. Az idézetek, eszmetöredékek kiragadottsága ezekben a tanulmányokban az eszméket az eredeti kohézióhoz képest esetlegessé, és így “féligazságokká” teszi, nem egyszer csak eszközök arra, hogy retorikai fogásokat igazoljanak.A következő blokk már ellentmondásosabb. Nemcsak az egyes tanulmányok gyengébb színvonaláról van szó, de a korábbi tanulmánycsokorhoz képest ez szétesőbb. Úgy tűnik, hogy bizonyos részkérdéseknek kellene helyt kapniuk: a forradalom idején megtervezett és használt pecsétnyomók, címerek, szimbólumok heraldika
i vizsgálata, Bukovina, Besszarábia és Krassó megye a forradalomban, hadtörténeti kérdések stb., de ugyanakkor itt kap helyet több ellentmondásos írás is. Ezek közül csak Gheorghe Platon, Liviu Botezan, és Gelu Neamţu írásával foglalkoznék részletesebben. Platon akadémikus cikke a Ceauşescu-korszak erőltetett kísérleteit idézi, amikor mindenben a nemzeti tudat kontinuus meglétét, a nemzeti egységre és a szuverenitásra törekvést akarták kimutatni. Platon szerint a liberalizmus eszméi csak járulékos jellegűek a nemzeti eszmékhez képest, melyek bizonyos értelemben már a Tudor Vladimirescu “forradalom” (sic!) idején készen álltak, és csak a beteljesítésükre vártak az elkövetkező évtizedekben. Botezan szerint a magyar forradalom minden vívmánya – jobbágyfelszabadítás, a választójogi törvény, a nemzetőrség, a magyar–erdélyi unió, a sajtótörvény csak a magyar nemesség társadalmi osztálypozícióit, gazdasági és politikai hatalmát volt hivatott konzerválni, így semmiképpen nem haladó. A társadalmi érdekegyeztetés, mint a reformkor és a forradalom legjelentősebb eredménye, mely a nemesség és a nem nemesi osztályok közötti reális közösség megteremtésének szükségszerű feltétele volt, mely meghatározta ezeknek az említett törvényeknek és intézkedéseknek a megvalósítását, meg sem jelenik Botezan gondolatmenetében. Gelu Neamţu írása, mely folyton kritizálja a magyar történetírást (bár egyetlen magyar nyelvű munkát nem idéz), kiemeli az idézetekben a “magyarok erőszakos politikájára utaló jegyeket”, bizonygatva, hogy az unió nem volt más, mint a magyar hatalmi igényeknek köszönhetően létrejött erőszakos annexió. A cikk vége az ún. “történelmi tanulságokról” szól, melyekre mindig emlékezni kell a magyar revizionizmussal szemben.A harmadik napon tartott előadások a legtartal
masabbak, és ha lehet így fogalmazni: a legizgalmasabbak. Barta János, Egyed Ákos és Fónagy Zoltán szakszerűen dolgozza fel és mutatja be a jobbágyfelszabadítás folyamatát ellentmondásaival, az erdélyi sajátosságokkal együtt. Miskolczy Ambrus a gyakran elfeledett 48-as témát, a zsidóemancipációs törvény születésének körülményeit foglalja össze, külön tanulmányok foglalkoznak az egyházzal. ismét behatóbban a többi nem magyar és nem román nemzetiségek helyzetével.S mintegy lezárásként – a Forradalom és társadalom blokkon belül – a Simona Nicoară, Ioan Bolovan, Ioan Cârja és Ioan Chindriş nevével fémjelzett, fiatalos szemlélet teljesen új, a magyar és román nézőpontokon egyaránt felülemelkedő perspektívába helyezi az 1848–49-es forradalmakat. A modernitást, mint a Nyugat nagy humanista-emancipációs programját zárójelbe téve, a nacionalizmus és a liberalizmus vizsgálatának egy új, meta-szintjét adják, így foucaulti igényességgel képesek egy lépés távolságot tartani a problémakörrel szemben. A Szent és a Profán újszerű megjelenését mutatják ki a forradalomban – mely egyedül csak a modernitás sajátja. A nemzeti mitológiát-történelmet, a nemzeti legendáriumot, szimbolikát és a nemzeti “hitvilágot” elemzik. Simona Nicoară tanulmányának címe is sokatmondó: A nemzet eszméjének szakralizációja az 1848-as erdélyi román forradalomban. Ez új irányzat a román történetírásban, melynek nálunk (magyarul is megjelent könyvének köszönhetően) legismertebb alakja, Lucian Boia, illetve Sorin Mitu.
Revoluţia de la 1848–1849 în Europa Centrală. Perspectivă istorică şi istoriografică (Az 1948–49-es forradalom Közép-Európában. Történeti és historiográfiai perspektívák). Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2000. 476 o.
László Ferenc