Klió 2002/1.
11. évfolyam
Adalékok 1848–49 szlovák megítéléséhez
Ez a tanulmány eredetileg egy 1998-ban, a forradalomról és szabadságharcról rendezett szlovák tudományos konferencián előadásként hangzott el, majd a Historický časopis című szlovák történelmi folyóirat Vita című rovatában is megjelent. A tanulmány maga három nagy témakörre oszlik, a szlovák katonai egység elnevezésével kapcsolatos nézetkülönbségekre, a szerzőnek
Jan Rychlík, cseh történésszel folytatott vitájára a szlovák program értékeléséről, illetve a politikai és nemzeti szabadság kérdésére, valamint a szlovák-magyar összeütközés kiváltó okaira, bár a két utolsó témakört az átfedések miatt egyben fogom bemutatni.A forradalomm
al szembeforduló szlovák felkelő egységre a szerző a szlovák nemzeti hadsereg elnevezést használja, és arra keresi a választ, hogy ezt az elnevezést a korabeli forrásanyag is alátámasztja-e. Magyar részről nem használták ezt a kifejezést (pl: tót felkelők, Hurban-féle rablóbanda stb.), a szakma pedig a szlovák légió kifejezést alkalmazza. A szerző a vizsgálat során arra a megállapításra jut, hogy ezt az elnevezést a felkelés egyik-másik szlovák résztvevőjén kívül (pl.: Mikuláš Dohnány, Jan Francisci és főként Jozef Miloslav Hurban stb.) elsősorban az osztrák és cseh tisztek használták a szlovák felkelők által alkotott katonai egységre.A tanulmány legtöbb érzelmet és szakmai vitát kiváltó része a második és harmadik rész volt, ahol a magyar kormány és Kossut
h Lajos álláspontját ismerteti a nemzetiségi kérdéssel és a “szlovák forradalommal” kapcsolatban. A szerző itt a szlovák történetírás hagyományos álláspontjából kiindulva, Szlovákiát külön államjogi egységként kezelve, az 1848-ban bekövetkezett összeütközést annak tudja be, hogy a magyar kormány az “egy politikai nemzet” álláspontjára helyezkedve, elzárkózott a jogos nemzetiségi igények teljesítésétől. Az összeütközés közvetlen kiváltó oka a V. 11-én elfogadott liptószentmiklósi petíció volt, amelyre a magyar kormány annak teljesítése helyett terrorral válaszolt (pl.: kormánybiztosok kinevezése és csapatok küldése Szlovákiába, elfogatóparancs a szlovák vezetők ellen, stb.), így a szintén forradalmár szlovákok Śtúr vezetésével kénytelenek voltak a magyar forradalommal szembefordulni.A szerző tanulmányához nemcsak szlovák és cseh, hanem magyar szakirodalmat is felhasznált, bár az utóbbiakat tekintve az embernek meglehetősen ambivalens érzései támadnak, hiszen
Andics Erzsébet, Vas Zoltán, Spira György és a Kossuth Emlékkönyv egyes írásaira támaszkodott, illetve ezeken kívül az Amerikában élő Deák István neve tűnik még fel az irodalomjegyzékben. Tajták a fent idézett szerzők közül Spira és Vas írásait tartja a legjelentősebbnek, holott Spira A nemzetiségi kérdés a negyvennyolcas forradalom Magyarországán című művében éppen szlovák viszonylatban meglehetősen komoly pontatlanságok találhatók, az expolitikus Vas által írt Kossuth életrajz pedig tulajdonképpen életrajzi regény. Azt különösen furcsának tartom, hogy a Tajták által felhasznált irodalomjegyzékben nincs ott Arató Endre neve, aki nemcsak a nyelvet tudta, hanem egy monográfíát és egy historiográfiai tanulmányt is írt erről a kérdésről, de Kovács Endre neve is kimaradt a felhasznált szerzők közül, és akkor még nem is esett szó a szabadságharcról szóló, az elmúlt évtizedekben megjelent magyar szakirodalomról.A szerző tanulmányában többször is hivatkozik a korabeli magyar nemzetpolitikai koncepcióra, az “egy politikai nemzet” elvére, amit a szlovák történetírás hagyományos érvrendszere alapján, egyértelműen negatívnak állít be. Ez a gondolat, mely a francia állam- és a német kultúrnemzet érdekes keveréke volt, a korabeli európai országok nemzetiségpolitikai gyakorlatát tekintve (pl.: Franciaország, Oroszország,
Anglia stb.) mindenképpen engedékenynek számított, hiszen kulturális téren komoly jogokat engedélyezett, noha ez a nemzeti ébredés különböző fázisaiban lévő magyarországi nemzetiségek számára 1848-ban már nem volt elég, mert ők nem erre, hanem kizárólag a koncepció politikai téren tapasztalható, valóban létező negatívumaira helyezték a hangsúlyt.Tajták a forradalom értékelésében több, általa idézett korabeli szlovák politikushoz (pl.: Hurban vagy Daxner) hasonlóan, kizárólagosan a nemzeti szempontokra helye
zi a hangsúlyt, így teljesen elsikkad az a tény, hogy 1848 tavaszán Magyarországon megszűnt a feudális rendszer, helyette pedig modern, európai színvonalú, polgári alkotmányt hoztak létre. Ez minden hibája ellenére is magában hordozta a továbbfejlesztés lehetőségét, a cenzus nagyságát tekintve pedig a korabeli Európa egyik legdemokratikusabb választójogi törvényének számított. A szerző a korabeli európai összefüggéseket más szempontból nézve is teljesen figyelmen kívül hagyja, amikor a nemzetiségi konfliktus kialakulását valamiféle magyar specifíkumként állítja be. 1848 tavaszán a nemzetiségi kérdés engedményekkel történő rendezése a korabeli Európában még ismeretlen dolognak számított (pl.: a belga alkotmány is egynyelvű, francia minta szerint épült fel, a többnyelvűségen alapuló svájci alkotmány pedig csak 1848 őszén született meg), így a Batthyány-kormány, másokhoz hasonlóan, e probléma megoldását a polgári átalakulástól várva, értetlenül állt a szaporodó nemzetiségi mozgalmakkal szemben. 1848 liberális kormányai és mozgalmai ugyan idővel megfelelő választ adtak erre a problémára, bár az ekkor született ilyen irányú tervezetek (pl. a frankfurti és a kremsieri alkotmány, a magyar nemzetiségi törvény), az ellenforradalom győzelmének köszönhetően, sajnos, papíron maradtak.Komoly hiányosság az is, hogy a szerző a magyar forradalmat egyértelműen elítélő álláspontja ellenére is elsiklik két olyan hiba felett, amit a magyar fél követett el 1848 tavaszán, és a továbbiakban komoly következményekkel járt. Ezek közül egyik a megyék népképviseleti alapra történő helyezése volt, ami egyfajta kompromisszum gyanánt, bizonyos fokig biztosíthatta volna a nemzetiségi részvételt a politikai életben, de a parlament, Széchenyi javaslatára, Kossuthot leszavazva, elvetette ezt a
javaslatot. A másik az 1848. április 12-én lezajlott kormányülés határozata volt, ahol a Felföldről érkező, a szlovák megmozdulásokról szóló hírek alapján, a szlovák nemzeti mozgalmat teljesen alaptalanul pánszlávnak bélyegezték. Ez a magyar álláspont nagyban leszűkítette mindkét fél játékterét, így más nemzetiségekkel ellentétben, itt a szabadságharc folyamán még tárgyalási kísérletre sem került sor.A magyar–szlovák összeütközés kiváltó oka a liptószentmiklósi petíció magyar részről történő elutasítása volt. Tajták írásában nem tér ki erre a rendkívül fontos dokumentumra, mely követeléseit tekintve nem a korabeli szlovák társadalom reális fejlettségéből, hanem a szlovák nemzeti mozgalmat vezető romantikus értelmiségek vágyálmaiból indult ki. Nem véletlen,
hogy maga Seaton-Watson, a szlovákok nagy barátja is úgy vélekedett erről, hogy “a program különös keveréket alkot. A kéréseken végighaladva, az utolsó három pont kivételével (sajtó- és gyülekezési szabadság, általános választójog – a szerző kiemelése)... a többit csak irreálisnak és eltúlzottnak tekinthetjük. Ennek bizonyítéka, hogy alkotói a pillanatnyi eufória hatása alatt cselekedtek, és szöges ellentétben álltak a gyakorlati lehetőségekkel”. A korabeli szlovák nemzeti mozgalom és történettudomány álláspontja szerint, ez a dokumentum volt az, amit a magyar kormánynak kiegyezés gyanánt el kellett volna fogadnia, holott ez a meglehetősen túlzó program, mely nem a szlovák fél kompromisszumkészségéről tett tanulságot, a szintén kizárólagosságra törekvő magyar állásponttal kiegészülve, törvényszerűen vezetett a fegyveres konfliktushoz. Jan Rychlík cseh történész nem véletlenül nevezi a szlovák programot a magyar forradalom programjával összeegyeztethetetlenek és emiatt eleve kudarcra ítéltnek.A szerző azon megállapítása is téves, hogy a petícióra statárium volt a válasz, mivel ezt antiszemita pogromok miatt már egy héttel a liptószentmiklósi találkozó előtt, május 5-én meghirdették.
Tajták másik, vitatható állítása a szabadságharcban való szlovák részvétel k
érdését érinti. Míg a szlovák légió nemzeti jelszavai ellenére sem vált tömegméretű megmozdulássá, mint a román vagy szerb felkelés, addig magyar oldalon rendkívül nagy számban vettek részt szlovák származású honvédek a szabadságharcban. Ezt ugyan Tajták vitatja, de ezzel párhuzamosan elismeri a tömegtámogatás hiányát, amit viszont a szlovák autonómia hiányával, a kedvezőtlen társadalmi-politikai viszonyokkal és a magyar hadsereg által bevezetett kötelező sorozással indokol. Teljesen elsikkad az a tény, hogy a szlovákok a szabadparaszti státuszban élő szerb és román katonaparasztokkal szemben valódi társadalmi emelkedésként fogták fel a jobbágyfelszabadítást meghozó forradalmat, így nagy számban csatlakoztak a honvédsereghez. A szabadságharcban mintegy 25-30 ezer szlovák nemzetiségű honvéd vett részt, és a nemzetiségek közül ők adták a legtöbb katonát a szabadságharc számára.A műben még több más, szintén vitatható állítás található (pl.: a szabadságharc bukását nem a nemzetiségi kérdés, hanem az akkori világ egyik legerősebb hatalmának, Oroszországnak a beavatkozása okozta; Tajták az 1848-as Magyarország nemzetiségi viszonyait az 1793-as Franciaország nemzetiségi viszonyaival állítja szembe, mint egy soknemzetiségű államot egy etnikailag homogén állammal, am
it 1889-es adatokkal igyekszik alátámasztani, holott a nagy francia forradalom idején még Franciaország is soknemzetiségű államnak számított; Kossuth megítélése szinte kizárólagosan a nagy ellenfél, a szintén kortárs Hurban meglehetősen elfogult műve, és nem pedig az azóta megjelent szakirodalom alapján történt; a soknemzetiségű Magyarország bukását a területi autonómia hiányának tudja be, és ennek megadása esetén, szerinte mindez elkerülhető lett volna, ami elképzelhetetlen a határ mentén élő anyaországgal rendelkező szerbek vagy románok esetében; a szerző forráskritika helyett politikai alapon nacionalistának bélyegzi a szabadságharcról szóló egykori emlékiratokat, stb.), bár ezekre a kellő szakmai színvonal hiánya miatt, egy-egy megjegyzésen túl nem érdemes reagálni.Az írás még sok vitára adhat okot, különösen, ha azt vesszük tekintetbe, hogy a szerző néhány extrémebb állításától eltekintve, a koncepció és érvrendszer (pl. a magyarországi nemzetiségi kérdés teljes kiszakítása az európai kontextusból; a ne
mzeti szempontok kizárólagos hangsúlyozása a társadalmi átalakulással szemben; az egy politikai nemzet elvének, mint negatívumnak a hangsúlyozása; a valódi magyar hibák elítélésének a hiánya; a liptószentmiklósi petíció elutasítása, mint a konfliktus kiváltó oka; a petíció teljesíthetőségének kérdése feletti elsiklás; a szabadságharcban való szlovák részvétel tényének teljes negligálása, stb.) a szlovák történetírás hagyományos és általánosan elfogadott álláspontját képviseli.Ladislav Tajták: K niektorým
otázkam interpretácie revolučných rokov 1848–1849 na Slovensku (Néhány megjegyzés az 1848–1849-es forradalmi évek szlovákiai interpretációjához). Historický časopis 2000. 1. 113–130. o.Vesztróczy Zsolt