Klió 2002/1.
11. évfolyam
A XX. századi szocializmusok
Egy sokkönyves szerző utolsó munkáját veheti kézbe az olvasó. A két nemzetközileg is jól ismert liberális/demokrata amerikai hetilap, a The Nation és a The New Republic rendszeres szerzője,
Daniel Singer ugyanis 2000 telén meghalt.Ez a könyv számvetés az elmúlt évszázad nagy eseményeivel, folyamataival – s talán elsősorban az elmúlt évtized által feltett kérdésekkel. Singer könyve ennyiben elsősorban “jelenkortörténeti” írásmű – de ebben a keretben igen sokszor nem a nálunk megszokott válaszokat adja a nálunk is ismert kérdésekre. A munka már csak ezért is érdekes.
E jelenkortörténeti rész ismertetését a Klió hasábjain azonban kényszerűen nagyon rövidre fogom. Singer tollhegyre tűzve azt vallatja, hogy mi is történt az elmúlt évtizedben, a “szocializmus” bukott-e meg, s ha igen, hogyan tovább. S a válasza: természetesen nem, hiszen ami a Szovjetunióban és a kelet-európai országokban volt, az nem volt
szocializmus. Nemcsak azért, mert nem volt demokratikus, s itt nem annyira a politikai pluralizmust hiányolja, hanem a minden munkahelyen megvalósuló demokratizmust és önigazgatást, másfelől a szocializmusra ugyancsak jellemző egalitarianizmus tendenciának felerősödését. Márpedig a társadalom gazdasági és szociális differenciálódása (sajátos alapon jócskán a politikai szférából kiipdulva) szintén bekövetkezett.Singer így egyáltalán nem “siratja” a tegnapot, csakhogy jobbára nem is egyszerűsíti le a lezajlottakat – s főként előrepillantva, pontosan azt szögezi le, hogy a megvalósult, győztes, piaci kapitalizmus teljességge1 elfogadhatatlan, vagyis alternatívát kell keresni, s ez csakis a szocializmus lehet, ha úgy tetszik, az igazi szocializmus. S ennek ezú
ttal nem a fejletlen keleti régióból kell érkeznie – hanem Nyugatról, s nem egy országból. Vagyis úgy, ahogyan azt hajdanán Marx is elképzelte.Ennyit a jelen és a közelmúlt faggatásáról és a jövő alternatíváiról. S ezekután Singer nyomán forduljunk a múltb
a.A millenium felfuttatását Singer – du Gard szavait kölcsönbe véve – a “vén Európa végével”, vagyis 1914-el kezdi. A nagy katasztrófával, amikor – a lenini és bolsevik tételeket átvéve – Singer is úgy ír, hogy 1914 augusztusában a szocialista, szociáldem
okrata pártok (a bolsevik párt kivételével) mind csődöt mondtak és honvédőkké váltak. Meglepő ezt olvasni, hiszen e témának nagy irodalma van.Majd az újabb, alaposabban körüljárt forduló 1917, az oroszországi forradalom. Tulajdonképpen itt is a lenini ele
mzéseket veszi át, a mensevikek történelmi kínálatát üresnek, meghaladottnak és a bolsevikok győzelmét természetesnek tartja, hiszen csak ők adták meg az embereknek, zömében a parasztoknak az annyira óhajtott földet és békét. (Persze ez újabb nagy leegyszerűsítés, de van benne jókora történeti igazság is, amit akkor sokan így is fogadtak el.)A történetileg kétségtelenül nagy fordulót, az 1917. novemberi forradalmat s az azt követő bolsevik korszakot illetően, Singer ugyancsak hagyományosabb útvonalon halad. Egyfelől felidézi Rosa Luxenburg sokszor felidézett és különféle okokból sokszor elfeledett, híres, 1918-as elemzését az orosz forradalomról és főleg annak kilátásairól (amit Singer eleve szintén elfogadhatatlannak tartott), de másfelől feltette azt az
ugyancsak hagyományos kérdést is: de hát akkor mi mást is tehettek volna a bolsevikok, minthogy magukhoz ragadták a hatalmat.S ezután is objektívan és egyúttal kritikusan ír mindarról, ami a Szovjetunióban 1917 után lezajlott. (Zárójelben megjegyzendő, Sin
ger apja a vorkutai gulágon halt meg – már csak ezért sem voltak illúziói a sztálini korszak iránt.)Ám ez nem ragadta el a szélsőségek, leegyszerűsítések felé, s ő is feltette a nálunk is jól ismert kérdéseket (nem tett úgy, mintha ezeket a kérdéseket ő találta volna ki), hogy a lenini és a sztálini korszak között volt-e különbség, hogy a lenini rendszerből természetszerűen következett-e a sztálini rendszer, és így tovább. Ezekre a kérdésekre azután válaszolt is. Mindemellett, mint már említettem, a könyv
gerincében az utolsó tíz év vallatása áll.Ennek azonban vannak olyan nagyon igaz, s a régebbi múltra is visszapillantó megállapításai, hogy a nagy “rendszerváltás” után nemcsak az 1917-es forradalom megvalósítói kerültek a média, de igen sokszor “a hivatalos” történetfelfogás hangadóinak értékeléseiben a negatív oldalra, de Robespierre és Cromwell is – vagyis minden kor forradalmárai, akiket egyszeriben a “felesleges” vagy “káros” oldalra szorítanak. Ámde nemcsak a “gyakorlati” forradalmárokat, az elmé
letieket is. Így egyszeriben “süllyesztőbe” tették Marxot és Rosa Luxenburgot is.Ezt követi Singernek egy másik megállapítása, amely ugyancsak a hosszabb korszak megítélését érinti. Az elemzés első felében Singer aláhúzza, hogy a “jobboldalról érkezők” s
zándékosan összemossák a szovjet–sztálini rendszert a kommunizmussal, szocializmussal – és ez a szándék nagyon nyilvánvaló, miközben egyik jelenséget sem tisztázzák. Singer ezt azzal folytatja, hogy “a kommunizmus” összeomlása után a nyugat-európai szociáldemokraták körében is uralkodó volt az a vélemény, hogy a szociáldemokrácia általános kivirágzását hozza magával. Singer aláhúzza, hogy nem így történt.Singer azonban nem elégszik meg ezzel az aligha vitatható ténymegállapítással, ennél tovább megy, s az
t hangsúlyozza, hogy ez a keleti, kommunista csőd átgyűrűzött Nyugatra, és a szociáldemokrácia “válságához” (crisis) vezetett. Ez a megállapítás azonban ilyen tömör formában már túlzásnak tűnik, ha jókora igazságot is tartalmaz.Singer ezen a ponton ismét
visszanyúl a modern munkásmozgalom “bölcsőkorszakához”, s joggal megállapítja az ismert tényt, hogy a II. Internacionálé pártjaiban még egyaránt tag volt Lenin és Martov, illetve Bernstein és Rosa Luxenburg. Az alapelvekben azonban megegyeztek. Akkor. És ez igen tágan értelmezendő – hiszen a viták is nagyon ismertek.Singer ebben az esetben a hangsúlyt a forradalmiság eltemetésére helyezte, amit a II. Internacionáléban valóban nem tettek meg. Igaz, már akkor is megszületett, sőt felerősödött a gradualizmust hirdetők felfogása, a fabianizmus – vagyis a gyökerek megvoltak –, ám – és itt tette meg Singer a nagy ugrást az őt érdeklő korba – a forradalmiságot eltemető 1989/1990-es évek során, noha elméletileg feltételezhető volt, igazából ez a gradualizmus, vag
y a fabiánus iskola sem erősödött meg. Főként a volt “szovjet blokkban” nem.S ezen a ponton Singer újra visszanyúlt a jól ismert alapkérdésekhez. Hajdanán Bernstein és a reformisták is a kapitalista rendszer “leváltásában” hittek, és a szocializálást elker
ülhetetlennek vélték. Ezt követte 1918 után egy olyan gyakorlat, amikor – Singer megfogalmazásában – a szociáldemokraták a kapitalista rendszer “menedzselői” lettek. Ez az értékelés jól ismerten vitakérdés – főként ilyen kiélezett formában – hiszen az 1920-as, 1930-as évek szociáldemokrata gyakorlata ennél sokkal bonyolultabb. Persze az is igaz, hogy sehol nem tűzték napirendre “a kapitalizmus leváltását”.Ám Singert nem ez a két világháború közötti korszak foglalkoztatta, hanem a XX. század utolsó harmada és utolsó évtizede. S ezzel kapcsolatban azután vastagon húzta alá, hogy a német szociáldemokraták Bad Godesbergben új, a régi alapelveket kidobó programot fogadtak el, a brit Labour Partyban 1995-ben pedig még durvábban történt meg a szakítás a híres szo
cialista 4. klauzulával. Vagyis ennek a tendenciának jelenléte aligha tagadható. Csakhogy Singertől mi sem áll távolabb, hogy ebből azt olvassa ki, hogy ezzel ez is lesz a maradandó, s hogy ezzel el is érkeztünk volna a bölcsesség és a Kánaán országába.Si
nger ugyanebbe a sorba illeszti és még kiélezettebben fogalmaz a francia szocialistákról. Az ő esetükben aláhúzza, hogy “ők voltak az utolsók, legalábbis 1981-ig, akik legalább ajkukra vették ”a szocializmust és a kapitalizmus leváltását”. Majd így folytatja: “azután két év múlva jól tudjuk, mi történt Mitterrand alatt”. Ám “azután tiszta helyzet” jött létre, ma már “a szociáldemokrácia” esetében senki sem ír és gondol arra, hogy “a szociáldemokrácia a kapitalizmus leváltására” törekedne (59. o.).Ismét n
agy általánosítás, éles, világos értékítélet, amiben újra nagyon sok az igazság, de egyfelől a végleges hasonló ítéletekkel rendszerint baj van, a belső ellenzéki erők is jelen vannak. S éppen a francia esetben éppen 1997-től, és tanúi lehetünk a hangsúlyos Jospin–Blair, Jospin–Schröder vitáknak – nem utolsó vonatkozásban éppen a szocializmus és a “létező kapitalizmus” megítélésében. Singer ugyan erre mondhatná, hogy ez csak “szóhasználati”, frazeológiai játék, vagy amit osztrák térfélen szegeztek Otto Bauerrel és a baueristákkal szemben, hogy ők csupán “verbálisszocialisták” – de hát napjainkban, önmagában már ez sem kevés. S éppen Singer az, aki könyve más lapjain figyelmeztetett arra, hogy napjainkban mind “a gyakorlati”, mind az “elméleti” forradalmárokat elhantolták. S ez az elhantolás ilyen egyértelműen és “betonbiztosan” nem sikerült.Singer egész könyve, életműve persze arra irányul, hogy ez ne is sikerüljön. Csakhogy ő ehhez elkerülhetetlennek véli, hogy túllépjünk a már használhatatlannak tekinthető szociáldemokrácián és az új erőkre támaszkodva, új antikapitalista válaszokat adjunk, hiszen a kapitalizmus valamennyi régi és új ellentmondása fájdalmasan jelen van – és magától nem is fog megszűnni. Itt ért véget a könyv – és Singer élete.
Daniel Singer: Whose Millenium? Theirs or ours? (Kinek a millenniuma? Az övéké vagy a miénk?) Monthly Review Press. New York, 1999. 295. o.
Jemnitz János