Klió 2002/2.
11. évfolyam
Historicizmus a korai bizánci liturgiában
A középkorban a bizánci liturgiát elkezdték szimbolikusan magyarázni. Ez azt jelentette, hogy az egyes részeket párhuzamba állították az üdvtörténeti eseményekkel.
1 Bizonyos értelemben, sőt meglehetősen részletes kidolgozással, még ma is érvényes egy ilyen szemléletmód. Így az előkészületi szertartást Jézus Krisztus rejtett életével, földi életének első harminc évével hozzák kapcsolatba. A hitjelöltek liturgiáját Jézus nyilvános működésének három esztendejével állítják párhuzamba. A hívők liturgiája pedig a Krisztus önkéntes szenvedése, halála, feltámadása és mennybemenetele közötti napokat jelképezi ebben a szemléletben. Emellett – természetesen – a legapróbb részleteknek és mozzanatoknak is ilyen jelentést adtak: a betlehemi eseményeknek az előkészületben való megjelenítésétől kezdve a kezdő áldáson át (mely a Szentháromságnak Jézus keresztelkedésekor történt első megnyilvánulását jelenti) egészen az elbocsátóban történő végső áldásig (mely Jézus búcsúáldását jelképezi, amit mennybemenetelekor adott tanítványaira).Ezt a szemléletmódot helyesnek lehet tartani, amennyiben nem túlozzák el. Ugyanis végső soron nem ez az elsődleges a liturgiában, hanem az, hogy mégiscsak Jézus Krisztus üdvösséget szerző áldozatának a megjelenítése. Tehát biztos történelmi alapokra helyezkedik: a titkos vacsora eseményeire, amikor Jézus felajánlotta életét az emberek üdvösségéért, s az eukarisztiában te
stét és vérét hagyta rájuk; valamint a golgotai keresztáldozatra, amikor felajánlását beteljesítette életének feláldozásával. S ebben a teljes isteni oikonómia benne van, vagyis mindaz, amit – a Hitvallás megfogalmazása szerint – “értünk emberekért, a mi üdvösségünkért” végbevitt.Az egyház kezdeti idejében a liturgikus szemlélet egységes volt, egy tény állt az ünneplés középpontjában, ami magában foglalta Jézus Krisztus szenvedését, halálát, feltámadását, egyetlen egységként tekintve. Csak a IV. századtól k
ezdődött el a történelmi szemlélet bevitele a liturgiába, amikor az üdvtörténeti eseményekre kezdték alkalmazni az egyes részeket. Valójában ezt jelenti a címben szereplő “historicizmus” kifejezés, ami magyarul nehezen, inkább csak körülírt módon adható vissza.2Robert Taft
professzor – a bizánci liturgia elismert kutatója – írásában éppen ide, a IV. századra megy vissza, s ott vizsgálja meg, mit jelent a liturgia területén a historicizmus. Tanulmányát élőszóban adta elő előbb Párizsban (1981), majd Rotterdamban (1982) az eredeti angol nyelvű változatban,3 1999-ben pedig befoglalta – immár olasz nyelven – az új tanulmánykötetébe. Már az első verzió megfogalmazása idején is elismert tudós volt, amit igazol, hogy nem fogadja el kritikátlanul a nagy liturgikusok véleményét, sőt éppen azok revideálására törekszik az írásában.Abból az alapvető megállapításból indul ki a szerzőnk, hogy a IV. században kezdődött az egyházban, illetve konkrétan a liturgia területén az a folyamat, amit a historicizmus elnevezéssel lehet illetni. Ez azt jelenti, hogy megtört, szétdarabolódott az az egység, amely azelőtt a megváltás misztériumának szemléletét jellemezte. E misztérium így részleteiben került be a történelembe, annak felfogásába, mégpedig az üdvtörténet egymás után követ
kező eseményeiként. Nem egyedülálló jelenség ez, mert hasonló történt a keresztény művészettel kapcsolatban is: a kezdeti szimbolikus formákból narratív és didaktikus, burjánzó ábrázolások lettek.A liturgia területén az történt, hogy a hangsúly áthelyeződött az eszkatonról a történelemre. Akkor következett ez be – egy folyamat eredményeként –, amikor a parúziának és az Úr hamar bekövetkező dicsőséges eljövetelének tudatában élő első keresztények azt tapasztalták, hogy ez nem valósult meg az életükben. Ekko
r a végidők felől a konkrét történelem felé fordultak, s ez magával hozta azt is, hogy már nem tudták úgy megélni a feltámadott Úr közvetlen jelenlétét, mint korábban, s ezzel együtt az üdvtörténeti események is a múltba kerültek vissza a gondolkodásmódjukban.Taft professzor szerint két lényeges összetevője van az általa vizsgált historicizmusnak. Az egyik: a szertartások kezdetben meglévő egységének szétdarabolódása. A másik: a liturgia retrospektív szemlélete. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a liturgiában a múltat már úgy szemlélik, mint elmúlt történelmet, ahelyett, hogy jelenlévő valóságként tekintenék. S itt hozzátehetjük – bár erről szerzőnk nem szól, de egykor hallgatott előadásainak, egész tanításának szemléletében benne volt –, hogy a keresztény liturg
ia olyan megjelenítő erővel rendelkezik, hogy jelenvalóvá teszi az üdvtörténeti eseményeket, amit a Hitvallás úgy fogalmaz meg, hogy “értünk, emberekért, a mi üdvösségünkért” történtek.Biztos, hogy a IV. században valami új jelent meg a liturgiában. Hogy e
z valójában mi, hová vezet, mit jelent, meglehetősen komplex kérdés. Nagyon egyszerű lenne elintézni A. Baumstark liturgia-történész véleményének ismétlésével, hogy “a liturgia fejlődése nem jelent mást, mint az egyes részletek fejlődésének összességét”; és hogy ez érvényes a liturgia interpretációjára is. Taft professzor megpróbál ennél tovább menni. Ezt pedig nem úgy teszi, hogy egy előfeltevésből indul ki, amit aztán a történelembe visszapillantva, a történelmi források alapján kísérel meg igazolni, hanem lépésről lépésre halad és vizsgálódik liturgikus, történelmi dokumentumokban.Az öt részre osztott tanulmány legelső részében az első három évszázad szemléletmódját vázolja fel a szerző. A világos látás érdekében azonnal tisztázza a fogalmat: a történelem nem azonos a historicizmussal; továbbá hogy a történelem és az eszkatológia nem zárja ki egymást. A bibliai hit mindig is a történelmi eseményben gyökerezett, az Újszövetség is eszközként használta az üdvtörténetet, hogy az Örömhírt hirdethesse. Az első keresztényekről sem mondható, hogy nem érdekelte őket a történelem. Sőt, igyekeztek pontosan meghatározni Jézus halálának kronológiáját. Ez azonban nem historicizmus volt. Az eszkatológia és a történelem elválaszthatatlan volt egymástól, mivel az első ke
resztények a kortárs zsidó messiási várakozást a parúzia várásává formálták át: elgondolásuk szerint az Úr második és dicsőséges eljövetelének is húsvét éjszakáján kell történnie.Az eredeti keresztény húsvét kezdetben a zsidó húsvét (pászka) átvétele és kereszténnyé tett formája volt, tehát a megváltás keresztény ünnepe, mint ahogy amaz a zsidók megszabadulását ünnepelte. Vagyis ez azt jelenti, hogy eleinte inkább egy misztériumot ünnepeltek, semmint egy eseményt. A misztérium középpontjában azonban Jézus h
alála állt (természetesen a feltámadásától elválaszthatatlanul), mégpedig úgy, hogy hozzákapcsolták az újra eljövetelének várását is. A Krisztus-esemény egyre erőteljesebben húsvéti jelleget nyert, de nem is csak önmagában, hanem a keresztényekkel való vonatkozásában is: a Krisztus húsvéti misztériumába való bekapcsolódás révén. A húsvéti esemény spiritualizálása folytán pedig a keresztény ember vált főszereplővé: aki meghal Krisztussal, vele együtt támad fel az új életre. A III. század elején megjelenik az alexandriai teológiában a húsvét dehistoricizálása, s vele együtt a liturgiáé is.Taft professzor nem fogadja el, hogy csupán az eszkatológia magyarázza a folyamatokat. Ezért még két másik szempontot is elemzés alá vesz: a müsztagógiát (a szentségek érte
lmezését; mai szóhasználattal élve: a liturgia teológiáját), illetve az első igazán nagy krisztológiai eretnekséget, az arianizmust. Így tehát a tanulmány következő részében már a IV. századra tér át, s az alexandriai és az antiochiai teológiai iskola módszerét figyeli meg az eseményekben, illetve a müsztagógiában. Mivel az alexandriaiak allegorikusan értelmezték a Szentírást, náluk szó sem lehetett a historizálásról: a liturgiát úgy tekintették, hogy az felemeli az embert a betűtől annak szelleméig, a látható liturgikus misztériumoktól az egyetlen igazi misztériumig, Istenig. Ez a módszer még az V. század végén is jelen volt közöttük. Az antiochiaiak viszont szó szerint értelmezték a Bibliát, s ez a módszerük érvényesült a liturgia magyarázatában is. Tehát a liturgikus misztériumokat főleg úgy tekintették, mint az üdvtörténeti misztériumok megjelenítéseit. Így tehát Jézus életének üdvösséget szerző eseményei kerültek előtérbe, illetve a liturgia középpontjába. Mindezek mellett azonban megmaradt a liturgia eszkatologikus szemlélete is.Az írásmű harmadik része érdekes módon vetíti rá a figyelmet az első nagy eretnekségre, az arianizmusra. Előtte Krisztus második és dicsőséges újra eljövetelét állították a keresztények a gondolkodásuk középpontjába. Ekkor azonban az első eljövetelét kellett hangsúlyozni, a megtestesülését, ami magában foglalja azt is, hogy ő örök Isten, és egylényegű az Atyával. A szerző nagyon világosan mutatja be az antiochiai és alexandriai teológiai iskola eltérő megközelítési módját, ami a
zonban mégiscsak az arianizmus elleni egységes fellépésben konvergál.A tanulmány negyedik részének figyelmet felkeltő címet adott a szerző: A historicizmus előtti historicizmus. Néhány példával igazolja állítását Taft professzor a IV. század előtti időből, hogy a nagyböjtöt, s azon belül is Jézus szenvedéseinek eseményeit már történelmi tényekhez kezdték kötni – s talán itt érezhető egy kissé, hogy mégis eltér a bevezetőben megfogalmazott szemléletmódjától, ugyanis van egy koncepciója, amit aztán a patrisz
tikus dokumentumokkal igazol. Aztán megfogalmazza az álláspontját: a liturgia története és annak müsztagógiája nem szerves fejlődésben bontakozott ki és vált történelmivé, hanem egy magasabb szintű összefüggésben. Mindenesetre, az antiochiai teológiai iskola volt az, amely a húsvétot, s vele együtt Jézus szenvedéseinek eseményeit, történelmi tényekhez kötötte.A tanulmány ötödik, záró része Eteria útinaplóját veszi alapul ahhoz, hogy bemutassa a fontos fordulópontot: a Szentföldre irányuló zarándoklatok tere
mtik meg a nagy alkalmat a liturgia historizálásához. Ilyenkor a “napnak és a helynek megfelelő” módon végzik a szertartást, Jézus életének eseményeit követve, ám ugyanakkor pontosít is a szerzőnk, hogy ezt sem lehet kizárólagosnak mondani, mert egyrészt például Eteria sem ír Jézus utolsó vacsorájának vagy mennybemenetelének ünnepléséről, másrészt a karácsony és vízkereszt sokkal inkább Jézus Krisztus megjelenésének misztériumát ünnepli, semmint magát a történelmi eseményét.Taft professzor nem írt külön ös
szefoglalást a tanulmánya végére, csupán az ötödik rész végén szintetizálja mondanivalóját. Azt a meggyőződést vallja, hogy haszontalan hátrafelé tekintgetni, hogy “felfedezzük az eredeti hagyományt”, mert ilyen egyszerűen nem létezik. “Az összes igazhitű keresztény ünnep biztos közös alappal rendelkezik: Jézus Krisztus élt, meghalt, feltámadt a mi üdvösségünkért”. S ennek a valóságnak a kifejezésére választott konkrét szimbolikus módok kezdettől fogva sokszínűek. “Úgy gondolom – fejezi be gondolatait –, világosan igazolható, hogy minden ünnep jelentése – a vasárnapot is beleértve – szintézis, egy folyamat eredménye, nem pedig a kezdete. Amikor megvizsgáljuk ezt a kezdetet, amit ott találunk, az nem valami ősi szintézis, hanem néhány tendencia.” S ez, amint a tanulmányból kitűnik, érvényes a liturgia IV. századi historicizálására is.Robert Taft: Storicismo rivisitato (Újra megvizsgált historicizmus). In: Oltre l’oriente e l’occidente. Per una tradizione liturgica viva (Keleten és Nyugaton át. Egy élő liturg
ikus hagyományért), Roma, 1999. 31-50.Ivancsó István
1. Jó összefoglalást és részletes értelmezést ad a témáról és a dokumentumokról R. Bonert, Les commentaires byzantins de la divine liturgie du VlI
2. A szerző az olasz “sto
ricismo”, illetve az angol “historicism” szót használja.3. Mindkét helyen meg is jelent az írott változat: W. Vos – G. Wainwright (ed.), Liturgical Time. Paris, 1981; illetve Studia Liturgia. 14. nn. 2-4 (1982) 97-109. (Rotterdam).