Klió 2002/2.
11. évfolyam
Történetírás és nyelvészet Romániában az 50-es években
Az emlékírás hálás és hálátlan feladat. Hálás, mert az utókor még a csekély információból is tö
bbet tud meg, mint a történelemkönyvekből, hálátlan, mert a szerzőt kérlelhetetlen szembenézésre készteti, mely szembenézést igen sokan igyekeznek elkerülni. Romániában úgy 20-30 évvel később jelentek meg a politikusoknak, pártfunkcionáriusoknak, íróknak az emlékiratai, mint Magyarországon, az akkori puha kádári diktatúrában.Pavel Ţugoi,
maga sem tagadja: a Gheorgiu-Dej-korszak apparatcsika volt – kegyvesztettségének okaira ezúttal nem tért ki. Erre tulajdonképpen nincs is szükség, hiszen bármely politikai rendszerről legyen szó, az új politikai vezető – diktátor – igyekszik elődei embereitől egy idő után megszabadulni. Vallomása szerint, a szerző a második világháború idején részt vett az észak-erdélyi és a magyarországi hadműveletekben, két évig a iasi-i egyetem jogi karának hallgatója volt, 1947-ben Bukarestbe, a Stefan Gheorghiu Pártiskolára került. Tanárai között ott volt Gheorghiu Stefan, Vasile Maciu, Mihai Roller, Lucretiu Patrascanu. 1948 januárja és 1953 októbere között a Román Munkáspárt KB. agitprop és irodalmi és művészeti osztályán dolgozott. 1953 októberétől a kulturális minisztériumban miniszterhelyettesi pozíciót töltött be. Amikor 1955 februárjában a pártvezetés elhatározta a KB mellett egy új osztály létesítését, a tudományos és kulturális osztály felállítását, ide nevezték ki. Ebben a minőségében az első komoly tette részvétele volt a Román Tudományos Akadémia tagságának megválasztásában, a régi akadémikusok visszavételében, ezzel párhuzamosan Mihai Roller és Leonte Rautu visszaszorításában. Ennek nemcsak a moszkvai irányzathoz való alkalmazkodásuk, hanem zsidó származásuk is oka volt. (Mihai Roller aztán 1958-ban öngyilkos lett. Rautu több főtitkárt szolgált ki, s csak a nyílt antiszemitizmus idején vonult vissza.)Ez arra az időszakra ese
tt, amikor Gheorghiu-Dej és Gheorge Apostol hosszú szünet után össze szándékozott hívni a II. pártkongresszust (1948-ban tartottak utoljára), és megfogalmazta, hogy meg kell szabadulni az “atyapárt”, az SZKP atyáskodásától. (Erre végül 1962-ben került sor, amikor felmerült a KGST-n belüli munkamegosztás és a kínai–szovjet vita). Egyrészt fel akarta számolni a mindenhol monopolhelyzetbe került moszkvai irányzat képviselőit, másfelől meg akarta szüntetni a válsághelyzetet, amely a párt és az értelmiség között kialakult. A két szándék egybeesett, “Roller monopóliumától és diktatúrájától” úgy tudott csak megszabadulni a pártvezetés, ha segítségül hívta azokat, akiket Gheorghiu-Dej egyébként egyáltalán nem szeretett, az értelmiséget. Ekkor a párt felkérte a romániai magyarság életéből ismert polgári történetírás képviselőit, a kolozsváriakat, Csehi Sárit, Weiszman Imrét és Tóth Sándort, foglalják össze a magyarság sérelmeit.A Roller-ügy robbantotta ki a nyílt vitát. Olyan vádpontok fogalmazódtak meg ellene, mi
nt hogy Roller saját magát tüntette fel szerzőnek, holott “műve” egy csoport kutatásának eredménye; hogy el szándékozott készíteni egy Iorga-repertóriumot, holott olyan már létezett; hogy felcserélte a történeti eseményeket; a forráskritikát teljesen elhanyagolta, és hogy történelemszemléletét imperializmus- és angolellenesség jellemezte; hogy az orosz és szovjet pozitív hatásra tette a hangsúlyt, azt állította: a polgári történetírás a sovinizmus szolgálatában állt; szerinte az első világháború Romániát teljesen felkészületlenül érte; “még a nevétől is meg akarta fosztani a román fejedelemségeket azzal, hogy Moldova és Havasalföld helyet Valachiát emlegetett, holott – szólt a vád – köztudott, hogy Erdélyben a vlah-olah névnek pejoratív jelentése van”! Románia első világháborús részvételét nem a nemzeti szempontok szerint értékelte (imperialista, területszerző háború volt, míg Valter Roman, Victor Cherestesiu, Vasile Maciu Rollerrel szemben azt állitotta: 1918 mérföldkő volt Románia történetében, és Trianont nem lehet “rabló békekötésnek” nevezni). Az 1918-as egyesülésben minimalizálta a román hadsereg szerepét; továbbá kifogásolták Roller olyan megfogalmazásait, hogy 1918-ban Maniu Erdélyt saját feudális birtokának tekintette; 1918-19-ben Románia stratégiai helyzeténél fogva az európai nemzetek forradalmi harca elleni bázis lett.Az akadémiai választások 1955. júniusában a párt új viszonyát tükröztetik a régi értelmiség irányában. Prodan, Emil Condurachi, Constantin Daicoviciu és Andrei Otetea levelező tagból rendes tag lett, Ion Nistor levelező tag. Ők lettek a partnerei Gheorghiu-Dejnek a rolleri irányzat képviselőivel szemben. Lapedatu, Const. C. Giurescu, lon Nistor, Gheorghe Bratianu, Ion Lupas, P. P. Panaitescu, Silviu Dragomirescu, Radu Rosetti, aki
ket a kommunista rezsim vagy bebörtönzött vagy csak hallgatásra ítélt, szintén visszatérhettek a tudományos életbe.1955 novemberében a párt elhatározta egy új “Románia története” megírását és a pártkongresszus külön foglalkozott ezzel, fontosnak tartották
a román történészek részvételét a nemzetközi tudományos életben, új intézmények, társaságok alakultak. A polgári történetírók a nyílt konfrontációt is vállalták. Andrei Oteta, Roller emberéről, Solomon Stirbeiről írta a Studii 1957/2-es számában: “Stirbei könyve egy dilettáns, minden tudományos felkészültséget, általános műveltséget, intellektuális becsületességet mellőző politikai írás”.Ilyen előzmények után hívták össze 1957. március végére a történészek országos tanácskozását, amelyet Miron Constantinescu az RKP KB póttagja, a kormány elnökhelyettese, oktatási és kulturális miniszter és Leonte Rautu, a PB póttagja, az RKP KB propaganda és kulturális osztályának vezetője irányított. A vitaindító: Mihai Roller elhíresült 15 oldalas gépírásos “megjegyzései
” a Románia története kézikönyve körül kialakult nézeteltérésekkel kapcsolatban. Roller kifogásai között a következők szerepeltek: egyes történészek előszeretettel alkalmazzák a polgári történetírás tételeit; az 1848-78 közötti kor csak átmeneti kor; a 48-as forradalom nem fejeződött be; a modern román történelem nem 1828-ban és nem 1864-ben vette kezdetét; a legújabb korszak 1944-ben kezdődött Romániában; az 1916-18-as háború “imperialista jellegű” volt; Havaselve és Moldova 1859-ig párhuzamosan fejlődött, tehát nem lehet együtt tárgyalni, ez vonatkozik Erdélyre is. Iorga életművét azért kell felülvizsgálni, mert metafizikai világkép jellemzi, a liberálisokhoz kötődött, és kiszolgált három monarchiát. Többeknek, így Daicoviciunak és Oteteának nem sikerült elsajátítani a marxista szemléletet. Többen elhanyagolták az orosz-román kapcsolatok jelentőségét.Roller megoldási javaslata: a KB terjessze ki ellenőrzését és felügyeletét a történetírás műhelyeire. Ez méltán vívta ki a román történészek felháborodását.
Daicoviciu és Otetea ellentámadása szokatlanul bátor tett volt, bár természetesen bírták Gheorghiu-Dej teljes támogatását. Világosan kell látni, csak így fogalmazhatták meg azt a programot kortársaik számára, hogy nyíltan csatasorba kell állni Rollerék “nemzetellenes” dogmáival szemben.Az 1957. szeptemberben Budapesten, az Akadémiai Kiadónál megjelent Magyarország története újból csatasorba állította a román történészeket. Erről így ír Ţugoi: ,,1956-ban a Magyar Népköztársaságban először értelmiségi körök
ben, majd a politikai és kormányzati körökben felütötte fejét a neorevizionizmus. Az említett munkában számtalan románellenes fejezet található, mások meghamisítják a történelmi igazságot, az erdélyi térségben a társadalmi-demográfiai valóságot, megkísérlik életre kelteni a roesleri elméletet, amely tagadja a román nép kontinuitását a Duna északi régiójában.” (138. p.) Majd így folytatja: “Nagy Imre kijelentette, hogy Magyarország kérni fogja a trianoni és a párizsi békék revízióját. Nagy pontosan Erdélyre gondolt, amelyet Maléter fejtett ki egy Szegeden elhangzott beszédében” (139. p.) Nem késett soká a válasz: Gheorghiu-Dej összehívta a Központi Bizottságot, hogy tájékoztassa a Budapesten megjelent könyv keltette “országos veszélyhelyzetről”, és elhatározták pártbizottságok kiküldését Erdélybe. A kolozsvári történészek – Pascu, Cherestesiu, Dragomir, Metes – kezdeményezése volt, hogy készítsenek tanulmányt ,,A magyar revizionizmus és Erdély” címmel.1958 áprilisában a történészek újabb tanácskozásán elhang
zott Roller újabb vádbeszéde a román történészekkel szemben, a nyelvészekkel együtt antimarxistának és opportunistának nevezte őket. Az éles vitába nemcsak Gheorghiu-Dej és Nicolae Ceausescu avatkozott be, jegyzi meg Ţugoi, hanem a BM biztonsági szolgálata, a szekuritate is. 1958. május 5-én Rautu azt vetette a történészek szemére, hogy nem vonták le a tanulságot az 56-os magyarországi eseményekből, a nacionalizmust, sovinizmust és a liberalizmust nevezte meg fő veszélynek. Mihai Roller 1958. június 21-i öngyilkosságával – ahogy Ţugoi írja – a román történetírásból eltűnt egy ellentmondásos, negatív szerepet játszó, türelmetlen, a komintern ideológiáját továbbvivő személyiség.A román történészek vitája ettől kezdve Roller nélkül folytatódott. Egyre többen vetették fel: a román nép belépése az első világháborúba jogos és igazságos volt, “mert kifejezte a román nép hő vágyát, hogy Erdély felszabaduljon az Osztrák-Magyar Monarchia rabságából.” Ilyen körülmények között kért kihallgatást 1958. december 19-én a p
árt főtitkárától Otetea, Prodan, Daicoviciu, Merza, Maciu, Condurachi és mások, hogy kérjék a két kolozsvári egyetem sürgős egyesítését. Erre – sugallja Ţugoi – az adott okot, hogy Solomon Stirbu és Jordáky Lajos újból felvetette a föderáció kérdését.Ţugoi visszaemlékezéseinek fontos, IV. fejezetében a Bolyai Egyetem alapítását és egyesítését tárgyalja. Előrebocsátja: visszautasítja, hogy elvitassák a román hadsereg hősi magatartását az erdélyi hadműveletekben 1944-ben, továbbá az RMDSZ egyes vezetői és bi
zonyos magyarországi személyek részéről a horthysta hadsereg tetteinek dicsőítését. Azt, hogy Észak-Erdély “visszatérhetett” Romániához, a román diplomácia eredményének tekinti, amelynek része, hogy kiadtak egy nemzetiségi statútumot, vagy hogy Kolozsváron megalakult a Bolyai Egyetem. Ezzel világossá teszi: a román politikai garnitúra taktikai kérdésként kezelte a nemzetiségi kérdésben tett engedményeket.Ţugoi arról is ír, hogy a béketárgyalások idején két javaslat is felmerült: a lakosságcsere és a politik
ai, közigazgatási, területi autonómia. Ekkor Grozát elküldték Moszkvába, ahol Sztálin arról tájékoztatta: információi vannak arra nézve, hogy a magyarság nem akarja, hogy Észak-Erdélyt Romániához csatolják. Groza ekkor hazament és lefényképeztette magát Székelyföldön a magyar lakosság körében, és ezt a dokumentumot, mint bizonyítékot küldték meg Sztálinnak. Ţugoi jól ismeri az egyetem alapításának körülményeit, hogy ti. többen, így Emil Hatieganu, Silviu Dragomir még a magyar szekciót is elutasították. Ţugoi azt állítja – ez is a mának szól –, hogy ,,a MADOSZ-on kívül, a magyar arisztokrácia fellegvára, a római katolikus egyház, amelyet a horthysta rezsim is támogatott, szeretett volna egyházi támogatással felállítani egy magyar egyetemet.”Ţugoi megismételte azt az újabban több román szerző által hangoztatott állítást, hogy Nagy Imre, Maléter Pál “provokatív” nyilatkozatot tett a román-magyar határmódosítással kapcsolatban (253 p.). Ezzel magyarázza, hogy 1956 nyarán a pártvezetés kénytelen volt tárgyalni a
magyarság képviselőivel – a tűzfészek természetesen a kolozsvári magyar egyetem volt. Különösen kíméletlenül ír Jordáky Lajosról, akit Révaival, Nagy Imrével, Rákosival, Paukerrel, Lukával, mint régi elvtársakkal emleget egy napon, aki a Komintern iskoláján nőtt fel, és fanatikusan hirdette annak hibás téziseit a népek önrendelkezési jogáról, egyes területeknek Romániától való elszakadásáig. A két egyetem egyesítését feltétlen haladó tettnek tekinti, s mint írja: “amikor Markó Béla állami magyar egyetemet követel, nem veszi figyelembe, hogy Mihály király és Groza csak külföldi nyomásra” – azaz taktikából – ment abba bele, hogy a nagyhatalmak megsemmisítsék a második bécsi döntést.Ţugoi egyetlen lehetőséget lát: mivel a magyar és német nyelvű egyetem felvetése alkotmányellenes, anyanyelvű szekciókat indítsanak a román egyetemeken (279. p.). Az RMDSZ-nek ezzel ellentétes törekvéseiben a magyar sovinizmus, a népek közötti ellenségeskedés szítása tér vissza, “és a Nagymagyarország létrehozásának abszurd szánd
éka” – zárja sorait a szerző (282. p.).Pavel Ţugoi emlékirata, ha töredékes is, figyelemre méltó, különösen a magyarországi történészek számára.
Pavel Ţugoi: Istoria si limba in vremea lui Gheorghiu-Dej. Memoriile unuí fost sef de Sectie a C. C. al P. C. R. (Pavel Ţugoi: A történelem és a nyelvészet Gheorghiu-Dej idején. A Román Kommunista Párt központi bizottsága volt osztályvezetőjének emlékeiből). Bucurestí, 1999. Ed Ion Cristoiu. 300 o.
Lipcsey Ildikó