Klió 2003/2.
12. évfolyam
Összefoglalások
Nemzetépítés
és vitatott identitások. Román és magyar esettanulmányok
A kötet a fiatalabb nemzedékhez tartozó román és magyar kutatók tanulmányait közli, ezeket eredetileg 1999 decemberében a Teleki László Intézetben lezajlott konferencián adták elő. Az elsőt Kontler László, a CEU (budapesti Közép-európai Egyetem) történeti tanszékének vezetője írta. Utal a még ma is meglévő etnikai radikalizmusra. Éppen a CEU, ahol a hallgatóság 30 százalékát teszik ki román és magyar diákok, kellő teret biztosít arra, hogy a fiatalok friss szemmel figyeljenek a régi vitákra, és próbálják ezeket elfogultságok és előítéletek nélkül megvizsgálni. Ez történt az 1999-es konferencián is. Bizonyos közelítést már az is lehetővé tett, hogy az előadók majdnem mind a CEU végzett vagy még most is tanuló hallgatói. A szövegeket három részben csoportosították.
Az első a nacionalizmus és egyéb tanok
hatását vizsgálja, a második a regionalizmus kérdéseit, a
harmadik pedig a többség – kisebbség viszonyát. Az első
részen belül a CEU-hallgató Baár Mónika Horváth
Mihályt elemzi, a történetírót, mint a magyarországi
liberális nacionalizmus képviselőjét. Történetírói
munkásságában az újabb korok, tehát a XVI–XIX. század
került az előtérbe, a XIX. század derekán
gazdaságtörténeti munkáival egészen kivételes jelenség
volt. A német felvilágosodás hatása alatt állt, sokszor nem
eredeti. Ideálja az abszolutizmus és a demokrácia közt
valamiféle középút. A nemzeti mozzanat helyett a
humanitáriusat tartotta fontosnak. Voltaképpen kései
jozefinista. De az 1848–49-es forradalomról és
szabadságharcról szóló munkájában már a Habsburgok és a
nemzetiségek összeesküvését fedezi fel; ez zavarta
paternalista elképzeléseit. A magyar történelem aranykorának
a reformkort tekintette (amikor fiatal volt).
Kinga Koretta Sata, szintén a CEU
hallgatója, a két világháború közt az erdélyi magyarok
körében kibontakozó transzilvanizmust vizsgálja, ez az új
politikai helyzetben a kulturális közösséget és a közös
történelmet hangoztatta. Ebbe az új magyar közösségbe bele
lehet tagolódni, sőt ez a magyaroknak éppenséggel
kötelességük. Nagy szerepet tulajdonít ebben az érzelmi
mozzanatnak. A nemzetet az irányzat hívei misztikus
tényezőnek tekintették. Magyarország felosztása szerintük
Kun Béla bűne. A magyar kisebbségről csak tragikusan és
patetikusan tudtak nyilatkozni. Az itteni magyarok mind tragikus
személyiségek. A magyar nemzet részei mind az ott lakók, de
ugyanakkor mégis mások. 1989 után az új politikai szervezet,
a magyar párt számára már jár a politikai elismerés.
(Nemcsak a konferencia, a könyv megjelenése is még a 2001-es
választások előttre datálódik.)
Az RMDSZ demokratikus eszméket egyéb
hatásokkal ötvöz, de sok egyéb romániai pártnak szolgált
mintául. Trencsényi Balázs (CEU és egyéb egyetemek
ösztöndíjasa) a két világháború közötti román szellemi
élet sajátos egyéniségét, Ştefan Zeletin professzort
mutatja be, a húszas években kiadott könyveiben a román
burzsoázia létrejöttét vizsgálta. Akkoriban a nyugatosok és
az autochtonisták (tehát a kapitalizmussal szembenálló
szervezet hívei) vitatkoztak. Zeletin ebben a kérdésben
egyértelműen a nyugatosok oldalán állt. Marxtól átvette a
történeti szükségszerűség elméletét, ami azt jelentette,
hogy a kapitalizmus létrejöttében a korábban itt elnyomott
zsidóknak lett nagy szerepük. Persze ők csak eszközök, mert
az út a merkantilizmusból az ipari szakasz felé vezet,
Romániában ez 1870-1920 között valósult meg. Az állam és a
burzsoázia kapcsolata az oligarchia uralmában testesült meg. A
román liberalizmus alapelvei a központosítás, modernizáció,
autokrácia, autarkia és persze a nacionalizmus. A
kézművesekből lettek az államhivatalnokok, ők a „toll
proletárjai”, mert igazi proletár alig van. A cél a város
nacionalizálása, tehát az idegenek feleslegessé tétele. A
neoliberalizmus Zeletinnél protekcionizmust, etatizmust és
nacionalizmust jelent. Ehhez az átmenethez diktatúra kell. Az
Averescu-kormány híve volt, de az megbukott a választásokon,
Zeletin Iaşi-ban lett közgazdászprofesszor. A modernizációt
a parasztok és a nemzetiségek terhére képzelte el. Ebből a
helyzetből jött létre az integrális nacionalizmus elmélete,
nem az európai szélsőjobbtól vették át. A szerző végül
megkérdőjelezi, vajon csakugyan szükség volt-e a
diktatúrára.
A debreceni PhD-hallgató, Szilágyi-Gál
Mihály a két háború közötti román filozófiában
egyfajta konzervatív–fasiszta kompromisszumot lát. A
modernisták és autochtonisták ellentétét már korábbról
örökölték. Titu Maiorescu mondását (az alap nélküli
formáról) alapvetőnek tartja a korszak megítélésében is.
Konzervatív, liberális és szocialista szerzők egyaránt az
organikus fejlődést állították a középpontba. A nemzetet
biológiai fogalomnak tekintették, Iorga szerint élőlény. A
román nemzet lényegét az ortodoxiában fedezték fel. Az
unitusok nem autentikus románok. A racionalizmust elvetették.
Persze szerte Európában ekkor sok hasonló nézet volt
fellelhető.
A CEU-n és az oxfordi egyetemen végzett Răzvan
Pârâianu az ún. Mitu-vitát járja körül, egy
történelemtankönyv körüli felháborodást. A tankönyv
alternatív, más történelemtankönyvek mellett, az EU
igényeinek próbált megfelelni. A szerkesztőt, Sorin Mitut a
nemzet ellenségének nevezték, Nastase (a mai miniszterelnök)
egyenesen a magyar revizionizmus befolyását látja a
tankönyvben. A vádak: a románok eredetéről csak mint
eÍképzelésről beszél, nem bizonyosságról. Decebal
szobrának a Traianus-oszlopon érzéki ajka van. A könyv
kétségbe vonja az anonymusi Menumorout, Gelu és Glad létét.
A román hősöket elhanyagolja, Vitéz Mihálynak csak egy
mondat jut. Vlad Tepes fejedelmet viszont Draculaként jellemzi.
A tankönyv szerint a modern nemzet csak fikció. A több hétig
tartó vitában részt vett Sergiu Nicolaescu, aki a
pártállamban történeti filmeket rendezett. A pártállam
ugyanis a nemzeti történelemben találta meg a maga
legitimitását, az 1974-es pártprogram 26 oldalas preambuluma a
romantikus román történelem összefoglalása. Az is baj, hogy
a tankönyv Erdély történetét külön tárgyalja a két
másik fejedelemségtől. A vita során az is felvetődött,
hogy nem kellenek alternatív történelemtankönyvek, hiszen
nincs alternatív román történelem. A tankönyv egyúttal az
amerikai imperializmusnak tett gesztus is. Itt angol–amerikai
összeesküvés mutatkozik meg. (Hozzá kell tenni, hogy ez a
vita 1999-ben zajlott!)
A második részben Constantin Iordachi
(CEU, PhD) Dobrudzsa megszerzését mutatja be. 1878-ban ezt a
politikai vezetés ellenezte, hiszen alig volt román lakosa,
elhanyagolt, terméketlen, vízjárta terep. 1913-ig külön
státusza is volt, az itteni lakosok nem voltak román
állampolgárok. Hamarosan azonban rájött az elit, hogy az
itteni tengeri kikötők gazdasági szempontból fontosak,
megindul a tartomány modernizálása, vasúti összeköttetést
teremtve Bukaresttel, ugyanakkor nagy számban telepítettek ide
román parasztokat. Idővel az is kiderült, hogy a tartományra
Romániának történeti jogai vannak. Az oszmán állami
birtokokat románok tulajdonába adták. Az 1895-ben a Dunán
felépült híd a maga idejében a legnagyobb volt egész
Európában. A gazdasági fejlődés mellett a civilizáció is
fontos volt, közvetlenül az első világháború előtt (1912)
a felnőtt lakosság 45,2 százaléka már írástudó volt, amit
nem a korabeli európai helyzettel, hanem a néhány évtizeddel
korábbi ittenivel kell összevetni. Románia tehát nyugati
ország, mert civilizáló feladatokat látott el. A CEU-ban
PhD-tanfolyamos Cristina Petrescu a mai Moldávia
lakosságának nemzeti tudatát firtatja, miért nem kívántak
1989/91 táján Romániához csatlakozni. Itt alapvetőnek azt
látja, hogy a terület 1812 óta orosz fennhatóság alatt
állt, etnikailag nagyon is vegyes volt, a román elit
kisszámú, az elit nagy része eloroszosodott. Az 1905-ös
forradalom idején az elit három megoldási lehetőségen
vitatkozott: autonómia a birodalmon belül, csak nemzeti
mozgalom azon belül, vagy egyszerűen az orosz liberalizmushoz
való csatlakozás. A februári orosz forradalom után a moldvai
nemzeti párt csak autokefál moldvai egyházat kívánt. A
Sfatul Ţŕrii, az Országtanács csak az októberi forradalom
után alakult meg. A román csapatok segítségét kérte a
bolsevikok ellen, aztán feltételekkel ment bele a Romániával
való unióba. A parasztok soraiban erős volt még a
ragaszkodás a cárhoz, tehát nehéz volt belőlük románokat
faragni. A falusi elszigeteltség is számított, 1930-ban a
lakosság 87 százaléka paraszt. Önkormányzat a román
közigazgatásban nem volt, a cári időkben igen, és akkor az
adó is kevesebb volt. A román homogenizálás 1918 után
eredménytelen maradt, a moldvai (román) mellett majdnem a fele
a lakosságnak más etnikumhoz tartozik. Az erdélyi magyar és
CEU PhD-s Pálfy Zoltán az erdélyi egyetem magyar
hallgatóinak a helyzetét mutatja be az 1918-as
impériumváltás után. Sokan emigrálnak, a Klebelsberg-féle
kultuszkormámyzat Szegeden építi fel a Kolozsvári Egyetem
folytatását. A magyar kormányzat szívesen látja az egykori
kolozsvári hallgatókat, néhány éven át esélyeket is ad, de
a húszas évek végére ez megszűnik. A menekültek
háromnegyed része persze a budapesti egyetemre vagy a
műegyetemre iratkozott be. 1925-től a kormányzat már azt
kívánja, hogy az erdélyi magyarok Romániában végezzék el
felsőiskolai tanulmányaikat. 1929/30-ban a magyarországi
egyetemi és főiskolai hallgatóknak már csak 7,3 százaléka
szomszéd országból jött magyar.
Marius Turda (CEU PhD-tanfolyam) az
erdélyi kérdést a mai Romániában vizsgálja. A román
közgondolkodás ma is a magyar (és bolgár) revizionizmustól
fél, a nemzetállamot tekinti alapvetőnek. A nemzeti –
kommunista perspektívának ma is sok híve akad. Viszont
arról is van szó, hogy Erdély és a Bánát régebbi
hagyományai miatt előbb integrálódhat majd Európába, mint a
régi Regat. Itt Közép-Európa és Kelet-Európa kettőssége
vetődik fel, Erdély kulturális különállása egy belföldi
„orientalizmussal” szemben. Erdély a románság bástyája,
de egyúttal bástya minden keleti befolyással szemben. A
szerző a nemzetállamot és regionalizmust egyaránt kritikával
nézi. Felfogása szerint nincs többé Erdélyi probléma.
A harmadik részben Ábrahám Barna,
a Pázmány Péter Egyetem oktatója az erdélyi önálló román
gazdaság elképzelését elemzi a századforduló táján. A
románok esetében még 1900 táján is 86 százalék az
őstermelő. A Királyföld ekkor az erdélyi román parasztság
fő települési területe. Itt kialakulóban van egy módos
román parasztság, közel 700 fő 100 hold feletti birtokkal, 26
nagybirtokos is van. Az Albina a szövetkezetek létesítését
sürgeti. Az itteni módos parasztokból kívánnak polgárságot
létrehozni. 1868-ban alakul meg az első szövetkezet. Csakhogy
a kormánytól nem várható támogatás, a hazai román
tőkefelhalmozás nem elegendő. Ezért kezdték támogatni a
háziipart. Kiállításokat is rendeznek, szép eredményekkel,
népkönyveket is adnak ki. De az önálló erdélyi román
gazdasági élet a szegénység miatt illuzórikus. A Kolozsvárt
végzett Irina Culic az erdélyi románok és magyarok
identitását vizsgálja. Megkülönbözteti az
állampolgárságot és az etnikai hovatartozást. A magyarok
válasza 1918-ra a transzilvanizmus volt. Ceausescu még a
románokat is denacionalizálni akarta. A szerző az amerikai
Brubaker elméletére támaszkodik, a kisebbség hármas
erőtérben helyezkedik el, a többséget képviselő állam, az
etnikai külső állam és a kisebbség. A románok nagy
többsége magát románnak vallja, regionális különbségek
nélkül, csak negyedüknél szerepel regionális öntudat is. A
magyarok 44,7 százaléka tartja a a nemzeti létben a
kulturális tényezőt alapvetőnek, a románok közül csak 23,1
százalék. A román identitás territoriális-kulturális, a
magyar kulturális. A románok kétségbe vonják a magyarok
lojalitását a román állam iránt (kinek drukkolnak egy
román–magyar futballmeccsen?). A románok körében nincs
megértés a magyarok kisebbségi helyzete iránt. Fontos
mozzanat, hogy a magyarok megtanulnak románul, a románok
nincsenek a magyartanulásra motiválva, pedig sok nyugati munka
magyar fordításban hozzáférhető, de román nincs. A románok
és a magyarok mintegy két külön klub tagjai.
Az erdélyi származású, a Teleki László
Intézetben dolgozó Kántor Zoltán ugyancsak Brubaker
nyomán úgy véli, hogy a nationalizing minority voltaképpen
kisebbségi helyzetben végzi ugyanazt, amit az uralkodó nemzet
végez nemzetépítés címén. Ezért tartja fontosnak a
kisebbség kollektív elismerését. A nemzetépítést soha be
nem fejezhető folyamatnak tartja, Milan Hrochhal
ellentétben, persze Hroch a nemzet kialakulásáról szólt, ezt
valahol csakugyan le lehet zárni. A magyar kisebbségi pártban
politikusok, a civil szféra képviselői és értelmiségiek a
vezetők. Autonómiát kívánnak, ez nem lenne „állam az
államban”, de mégis valami hasonló. A magyar egyetem
kérdése és a kormányzati részvétel kérdése megosztja a
magyar pártot. Felvetődik a kettős állampolgárság, mint
megoldás. A magyar kormányzat az erdélyiek otthonmaradása
mellett érvel, de hazai munkaerő-szükséglet is van. És ha
kell külső munkaerő, az inkább legyen magyar. Cristina
Petrescu ugyancsak a CEU PhD-tanfolyamán tanul. Kérdése,
lehetséges-e Délkelet-Európában a demokratikus
konszolidáció, tekintettel az etnikai nacionalizmus
jelenlétére. Úgy látja, hogy az etnikai nacionalizmus
fenyegeti a demokráciát. A nacionalizmusban a történelemnek
kulcsszerepe van. Felveti a civil nacionalizmus fogalmát. Az
utóbbi évek nemzeti szétválásaira utalva (békés vagy
véres úton) az egyenlőségre és a különbözőség jogára
utal, mint szükséges tényezőre. A román nacionalizmust a
román nemzet késői kialakulásával magyarázza. A magyar
nacionalizmus is szerepet játszott fennmaradásában. A
kormányzatot denacionalizálni kell, a gazdasági és a
politikai reformot egyszerre kell megvalósítani, ez
Romániában túl lassú volt, még 1996 után is. A
konszolidáció persze lassítható, de visszafordíthatatlan.
Szembeszáll azzal a pesszimista nézettel, hogy eddig egy reform
sem sikerült, tehát nincs is remény érdemi javulásra.
Gazdasági emelkedés és politikai stabilitás mellett egy, a
koszovói eseményekre emlékeztető robbanás nem valószínű.
A közép-európai egyetemen oktató Sorin
Antohi zárszava szerint a románok és magyarok nemcsak
egyszerűen szomszédok, hanem hasonló kihívások érték
őket, tartalékaik is hasonlóak. A viszony boncolgatásában
új témákra és új megközelítésekre van szükség, amilyen
a mikro-megközelítés. Pl. A Közép-Európa kulturális
mitológia csak megkerülte a problémákat.
Bárdi Nándor és Constantin
lordache az 1990–2000 között az egész kérdéskör
vonatkozásában kiadott magyar és román munkák
bibliográfiáját adják közzé, kissé talán túl részletes
bontásban, de mindenképpen használható anyagot biztosítanak
ezzel.
Talán ez a rövid tartalmi ismertetés is
felvillantotta azt, hogy itt valóban mindkét oldalon újszerű,
az eddigi sztereotípiákkal és mítoszokkal szakító
tanulmányokról van szó. Bízni lehet abban, hogy a fiatal
kutatók el tudnak szakadni akár oktatóik elfogultságaitól
is.
(Nation-building and Contested Identities: Romanian and Hungarian Case Studies. Ed. by Balázs Trencsényi, Dragoş Petrescu, Cristina Petrescu, Constantin Iordachi and Zoltán Kántor. Regio Books (Budapest), Editura Polirom Iaşi, 2001, 379 o. 2 térkép.
Niederhauser Emil