Klió 2003/2.
12. évfolyam
Ókor
Késő
antik kultúra
A késői antikvitást a klasszikus kultúra szempontjából hanyatló időszaknak szokás tekinteni, és nem is alaptalanul. Az utóbbi évek kutatásainak eredményei azonban arra figyelmeztetnek, hogy ennek a jelenségnek is az eddiginél árnyaltabb megítélésére van szükség. Jelen esetben a szerző a művészeti, mindenekelőtt a szobrászati emlékek vizsgálata alapján jut az előbbi következtetésre. Ez azért is figyelemre méltó, mert eddig úgy tűnt, hogy a szobordíszek tűntek el először a középületekből és jómódú villákból a III. század közepétől kezdve. Az antik szobrok többsége az ideálszobrászat (a német Idealplastik) körébe tartozott, ami többé-kevésbé mitológiai szobrászatot (az angol mythological sculpture) jelentett, így érthetőnek látszott, hogy a kereszténységnek erre nincs szüksége. A szerző viszont egy sor eddig is jól ismert dombormű (pl. Ara Pacis, Constantinus-ív) és szobor (császárportrék, istenalakok) esetében állapítja meg, hogy azokat a IV. század folyamán felújították vagy átalakították, hogy újra felhasználják. Az első nagy felújító feltehetően a 300-as évek elején Maxentius volt, aki Róma korábbi fényét akarta visszaállítani. Valószínűleg ő kezdte el annak a diadalívnek az építését is, melyet Constantinus már a maga győzelmének az ünneplésére avatott fel. Ennek domborműves díszei már eddig is az újrafelhasználás tipikus esetét mutatták: a Hadrianus-, Marcus Aurelius-kori részletek jól megkülönböztethetők voltak a Constantinus-kor domborműveitől.
De nemcsak újrafelhasználásról
beszélhetünk IV. században, hanem új alkotásokról is,
melyek elkészítéséhez gyakran az I–II. század stílusát
vették mintául, ezért korábban gyakran a II. századra
datálták ezeket (pl. Parabiagoi- tál, constantinopolisi
mozaikok). Az újabb ásatások, különösen a keleti
Mediterraneum területén, a klasszikus motívumok meglepő
repertoárját hozták napvilágra ebből a késői
periódusból, nem egyszer keresztény kontextusban. A
szobrászati alkotások készítésének központja a délnyugat
kisázsiai Aphrodisziasz volt, mely az egész császárkor
folyamán működött, és megőrizte magas művészi
színvonalát. A IV–V. században még nagy mennyiségben folyt
a pogány istenszobrok készítése, melyek akár a
középületekben, akár a magán villákban fontos szerepet
játszottak. Még a keresztény egyházatya, Prudentius is 400
körül büszkén ír Róma szobrairól, mint a város legszebb
díszeiről, melyek megérdemlik, hogy vigyázzanak rájuk. A
korábbi szobrok újrafelhasználását sem tekinthetjük
pusztán az anyagi helyzet vagy a kézművesség hanyatlásának,
hanem inkább az élő hagyomány jelenségének. Gazdag
szobrászati díszítéssel nemcsak Rómában és környékén
(pl. Ostiában) találkozunk ebben az időszakban, hanem egy
rendkívül gazdag dél-franciaországi (Chiragan) római
villában is. Itt egy 120 darabból álló szoborcsoport
került napvilágra igen változatos tematikával:
császármellképek, imago clipeatak, istenszobrok (Dionüszosz,
Aszklépiosz), öreg halász, Héraklész munkáinak
ábrázolásai domborművön. A szobrok egy része korábban
készült, ezeket, ha kellett, kijavították, olykor máshonnan
származó részekkel kiegészítették (pasticcio), vagy
teljesen újonnan készítették. Ez utóbbiakra gyakran
jellemző az azianus modorosság, ami a testtartásban, az
anatómiában, a tekintetben jelentkezik. Jellemző eszköze a
mély bevéséseknek a futófúró. A már nem bensőből fakadó
formai követelmények alkalmazása sajátos ellentéteket
eredményez: magasfényű testfelületek, részletgazdag haj- és
ruhaábrázolás mellett a hátoldal csak durván van kifaragva,
minthogy a szobrok fülkékbe voltak állítva.
Valamennyi pogány isten szobrával
találkozunk még e kései időszakban, de a legkedveltebb
Dionüszosz és a kíséretéhez tartozó mitológiai alakok
voltak. A ciprusi Paphoszban mozaikok sora került elő e téma
ábrázolásával, és bizonyosnak látszik, hogy
eszkatológikusan értelmezték. A piciny Dionüszosz az ülő
Hermész karjában úgy jelenik meg, miként a gyermek Jézus
anyjának ölében. A Marszüasz történetét ábrázoló
mozaikon még egyértelműbb az átértelmezés. Apollón feje
körül nimbusz látható, és mellette egy nőalak áll, aki
fölé a Plané (tévelygés, tévedés) név van írva. A bűn
perszonifikációjának jelenléte Marszüasznak arra a vétkére
utal, hogy istenhez merte magát mérni. Közkedvelt volt
Ganümédész alakja is, akit Zeusz sasmadara ragadott el, és
így az égbeemelkedés mitikus példája lett. A hellenisztikus
szobrászat kedvelt alakjairól, mint a pásztor, a halász, egy
sor másolat készülhetett ekkor, minthogy pogány, keresztény
vagy zsidó egyaránt választhatta, és saját hite szerint
értelmezte. Ez lehetővé tette, hogy viszonylag toleráns,
sokvallású társadalom legyen a későókorban.
Mindezt úgy magyarázhatjuk, hogy a
születő és erősödő kereszténységnek először kulturális
legitimációra és akkulturációra volt szüksége, nem pedig
konfrontációra. Ez a szellem jellemző az V. század nagy
görög költőjére, Nonnoszra, aki elkészítette Szent János
evangéliumának parafrázisát, ugyanakkor terjedelmes eposzt
írt Dionüsziaka címen, melyben előadja az isten
diadalmenetét Indiába. Aligha számíthatott volna
érdeklődésre ez a munka, ha nem illeszkedik bele korának
spirituális világába. Folyamatosság és törés egyaránt
jellemző erre a korra, ahogy ezt Theodosius missoriuma (ezüst
tál) mutatja: a középpontban trónoló keresztény uralkodó
alatt annak a Földnek (Tellus) a perszonifikációja hever, aki
az Ara Pacisnak is meghatározó alakja.
N. Hannestad: Tradition in Late Antique Sculpture. Conservation – Modernization – Production (Hagyomány a késő antik szobrászatban. Megőrzés – modernizálás – előállítás). Acta Jutlandica 69:2. Aarchus 1994. 166.
N. Hannestad: Das Ende der antiken Idealstatue. Heidnische Skulptur in christlichen Häusern? (Az antik ideálszobrászat vége. Pogány szobrászat keresztény házakban?) Antike Welt 33, 2002. 635–649.
Gesztelyi Tamás