Klió 2003/2.
12. évfolyam
Középkor
A
mongol világbirodalom és a kereszténység
A nemrég, kilencvenhat éves korában elhunyt japán származású régésznek, Namio Egaminak a nesztoriánus kereszténységgel kapcsolatos kutatásait összegző tanulmánykötet jelent meg Japánban, japán és angol nyelven, térképekkel, számos fekete-fehér és színes melléklettel.
A szerző régész, aki az orientalista
szakmában azzal vívott ki nemzetközi elismerést, hogy a XX.
század harmincas éveiben Kínában, a belső-mongol
területeken ásatásokat végzett a hatalmas nesztoriánus
keresztény kolostornál, amely a forrásokban az Olon Szüme,
vagyis Sok Kolostor néven szerepel. A hazánkban kevésbé
ismert tudományos felfedezés Sven Hedin, majd Stein
Aurél belső-ázsiai kutatásaihoz köthető, akik után
számos kutató fordult meg a még felfedezetlen világban. Az
első kutató, a kínai származású Huang Wenbi talált
rá először erre a helyre, 1929-ben. A tudós egy kínai
sztélé datálása alapján úgy vélte, hogy Olon Szüme egy
fallal körülvett Jüan-kori város volt. Négy évvel később Owen
Lattimore amerikai orientalista is meglátogatta ezt a romot,
és felfigyelt a sok kereszttel díszített kőoszlopokra. Ezek
alapján ő már nesztoriánus kolostorként írta le az egykori
települést. Lattimore véleményével a további terepbejáró
kutatók is egyetértettek. A japán régészeti expedíció,
amelynek tagja volt a szerző is, Jüan-shi alapján
beazonosította a helyet. Ez volt az egykori öngüt főváros,
és a Marco Polo által is megörökített Tenduc.
A könyv három fejezetre tagolódva számol
be a japán tudós munkájáról. Az első a kutatott területen
egykor élt öngüt népcsoport történetét tárgyalja.
Érdemes tudni, hogy bár az öngütök nem képviseltek
jelentős katonai erőt a mongol népek között, stratégiai
elhelyezkedésük miatt Dzsingisz kán harcaiban kétszer is
kulcsfontosságú szerepet játszottak. Amikor a nagykánhoz a
döntő ütközetben is hűségesek maradtak, jutalmul elnyerték
azt a kiváltságot, hogy az öngüt uralkodó Dzsingisz kán
tágabb családjából, az Arany Nemzetségből vegyen
feleséget. Sőt, maga a rettegett nagykán vérszerződést is
kötött Alakus Tegin-Quri-val, az öngüt uralkodóval. A Góbi
déli részén élő népcsoport eredete, amely a kínai
forrásokban fehér tatárként bukkan fel, erősen vitatott.
Egami is megpróbálkozott választ adni, hogy honnan is
származott a Kubiláj korára elmongolosodott, fejlett
kultúrával rendelkező nomád és városlakó népesség.
Kutatásai alapján azt állapította meg, hogy valószínűleg
egy török nyelvű népesség mongolosodott el.
A második rész magával a kolostor
együttes régészeti feltárásával foglalkozik. A ma
elhagyatott helyen, a Góbi pusztaság szélén lévő rom egykor
a selyemút északi leágazása, az ún „sárga út” mentén
feküdt. Olon Szüme ezt a kedvező adottságot kihasználva,
virágzó kereskedelmi és kulturális központtá vált. Erre
utalnak az Egami által feltárt leletek. Az arra járó
látogató máig rengeteg cserepet, régi díszek töredékeit
fedezheti fel az ezer négyzetméteres területen. A könyv
mellékleteiben megtekinthetjük a kereszt alakú véseteket a
sírköveken, megtudhatjuk, hogy a kora középkortól milyen
épületek álltak egy belső-ázsiai keresztény
templomegyüttesben. Számos maradvány, többek között
oszloptartó kövek, sztéléket tartó kőteknős, és
kerámiadarabok mutatták a központ egykori virágzását.
Megfigyelhetjük, hogyan alkalmazkodott a szír keresztény
egyház a belső-ázsiai kultúrkörhöz, milyen szinkretizmusok
alakultak ki a kereszténység több évszázados jelenléte
révén. A kőfaragások azt bizonyítják – írta Egami –
hogy a díszítőmotívumokra a nyugat-ázsiai iszlám művészet
és a kínai motívumok elegye tette a legnagyobb hatást. Sőt,
a japán régész azt is megállapította, hogy az öngütök a
dél-kínai nesztoriánus közösségekkel szorosabb kapcsolatban
álltak, mint a selyemút városaiban működőkkel. Az
előkerült pénzleletek arra engednek következtetni, hogy a
település már a Tang-kortól a Jüan-korig folyamatosan lakott
volt. Egami Olon Szüme kapcsán a másutt, Kínában előkerült
keresztény leleteket összehasonlította. A Kínában eddig
feltárt nesztoriánus kereszteket tipológiailag három
csoportra osztotta. Első fajtája csak a VII–IX. századi
Tang-korban volt használatos, míg a későbbi leleteken már
jelentős távol-keleti díszítőhatás is érződik. A
második, átmeneti típus után, a XIII–XIV. századi
Jüan-korra egy teljesen távol-keleti elemekben gazdag,
lótusszal dekorált keresztforma jött létre.
A kolostorrom területén több szír
felirattal ellátott sírkövet és egy sírfeliratot is
felfedeztek, ez utóbbi 1308-ban kínai nyelven íródott a
Jüan-korban. Egami felfedezni vélte Georgosz öngüt uralkodó
sírkövét is, akiről Marco Polo és Giovanni da Monte Corvino
is beszámolt.
Amikor a mongolok a XIII. században
egyesítették az eurázsiai kontinens nagy részét,
megélénkültek a kelet-nyugati kereskedelmi és diplomáciai
kapcsolatok. A század közepétől sok követ járta az utat a
perzsiai mongolok és a pápaság között. Az egyik Olon
Szüméből származó nesztoriánus szerzetes európai körútja
olyan jól sikerült, hogy a mongolok és a pápaság közt
szövetség jött létre. A perzsiai uralkodó, Argun a fiát a
pápáról nevezte el, IV. Miklós pedig katolikus
misszionáriusokat küldött keletre, Perzsiába. Giovanni da
Monte Corvino onnan továbbhajózott keletre, a világbirodalom
központjába, Kambaligba, a mai Pekingbe. Ő is eljutott az
öngüt fővárosba, Olon Szümébe, sőt, egy időre
áttérítette a népet a római hitre. Monte Corvino tervei
alapján gótikus templom is épült a Góbi közepén, a XIV.
század első éveiben. Ezt a templomot Egami megtalálta a
kolostorrom észak-nyugati oldalában.
A kiadvány kiválóan összefoglalja a
kereszténység belső-ázsiai történetét, az európai-mongol
kapcsolatokat, sőt részletes leírást ad az öngütök
történetéről, és történelmi szerepéről is. Régészeti
munkája alapján megismerhetjük egy belső-ázsiai
nesztoriánus kolostoregyüttes építészetét, művészeti
maradványaiból pedig következtetni tudunk a korabeli
civilizáció fejlettségére. Mindezt közérthető,
olvasmányos formában, de tudományos igénnyel. A könyvben
megtalálhatjuk az első római keresztény templom alaprajzát,
és azt a jelentős kultúrtörténeti korszakot, amikor az
európai és az ázsiai eszmék előnyösen hatottak egymásra.
Namio Egami: The Mongol Empire and Christendom (A mongol birodalom és a kereszténység). Tokió, 2000. 210 oldal + 70 oldal melléklet
Obrusánszky Borbála