Klió 2003/2.
12. évfolyam
Kora újkor
A
Habsburg-abszolutizmus Csehországban: az 1627. évi uralkodói
törvény
Az utóbbi száz évben a történetírásban az abszolutizmus szakkifejezés tartalmát, ismérveit igen gyakran felülvizsgálták, újragondolták, s ennek révén azok az idők során árnyaltabbá, differenciáltabbá váltak. Az ún. abszolutizmus-vita mind a mai napig tart, amit többek között Nicholas Henshall 1992-es polemizáló munkája is jelez (The Myth of Absolutism. Change and Continuity in Early Modern European Monarchy. London-New York, 1992.) Az abszolutizmussal mint politikai-hatalmi formával kapcsolatosan a köztudat többnyire a következő „ismérveket”, meghatározásokat társítja: a) Az abszolút államban elméletben és gyakorlatban egyaránt az uralkodói hatalom korlátozások nélküli, az államhatalom teljességét osztatlanul az uralkodó személye testesítí meg; b) Ez az állam-, illetve uralkodói hatalom garantálja a biztonságot és a rendet az alattvalók számára; c) Legitimációját az isteni kegyelemtől és a dinasztikus öröklési jogból származtatta. Bármilyen tetszetősek is legyenek azonban az abszolutizmus fogalmához kapcsolt elméleti definíciók, a valóságban olyan politikai, hatalmi forma, amely e definíciókkal lenne körülírható, sohasem létezett.
Tanulmányában Hans-Wolfgang Bergerhausen
is a kora újkori monarchikus hatalom központosító
lehetőségeit, illetve annak korlátait vizsgálja egy konkrét
forrás, korabeli dokumentum, a csehországi belső
politikai-hatalmi viszonyokat újra szabályozó, és jelentős
mértékben átrajzoló 1627. évi dekrétum alapján.
Az 1620. november 8-i fehérhegyi csata nem
csak Pfalzi (V.) Frigyes csehországi „téli
királyságának” vetett véget, hanem annak a kísérletnek
is, hogy a cseh rendek a jogtalannak tekintett, zsarnoki
hatalommal szemben a jogos ellenállás kálvini tana alapján
alakítsák ki a maguk állami-politikai rendjét. Az 1618-ban
kirobbant cseh felkelés során a Habsburg-uralkodóház és a
rendek kibékíthetetlenül szembe kerültek egymással, habár
ez a szembenállás, az eltérő érdekek ütközése már régi
múltra tekintett vissza. Tulajdonképpen azóta, hogy 1526-ban a
Habsburgoké lett a cseh korona, az uralkodóház és a rendek
között állandósultak az ellentétek, amelyeket a vallási
különbségek ráadásul a kezdettől kiélezetté tettek. A
huszita, majd jelentős arányban lutheránus cseh rendek és a
katolikus Habsburgok közötti szembenállás, vallási viszály
a tridenti zsinat után, a XVII. század elejére már
áthidalhatatlan ellentétté fajult. 1619-ben a cseh rendek egy
ún. konföderációs okmányban fogalmazták meg
elképzeléseiket az ország rendi kormányzásáról, mely
szerint a politikai hatalom legfőbb képviselője és
gyakorlója az utraquista (huszita) – evangélikus nemesség.
Ez a nemesség önállóan akart dönteni a politikai hatalom
szervezeteiről, intézményeiről, fórumairól, az adókról,
pénzügyekről, súly- és mértékrendszerekről, vámokról,
bíráskodásról stb. A rendi jogok ilyen széles körű
kiterjeszkedése alapvető uralkodói érdekekbe ütközött,
annál is inkább, mert a szövetkezett rendek csak azzal a
feltétellel voltak hajlandók a konföderáció tagjaként
elismerni a királyt, ha az elismeri a konföderációs okmány
cikkelyeit, azaz magára nézve is elfogadja azokat
irányadónak, s ezek alapján egyfajta szerződést köt a
rendekkel. A gyakorlatban ez azt jelentette volna, hogy a rendek
által szabadon választott uralkodónak – Lengyelországhoz
hasonlóan – a rendek mellett semmilyen önálló mozgástere
sem lett volna, azaz lényegében csak a rendi konföderáció
„első tisztségviselőjévé” vált volna.
A fehérhegyi csatát követően, 1620/21
telén II. Ferdinánd katonai erővel újból birtokába vette
Csehországot, s már ekkor egyértelműen kinyilvánította azon
szándékát, hogy a királyság politikai rendszerében illetve
közjogi státusában jelentős változtatásokat kíván
végrehajtani. A törvényes uralkodóval és jogrendszerrel
szembeni lázadásnak minősítette a rendi felkelést,
Csehországot pedig olyan területnek, amelyet fegyverrel kellett
visszaszerezni. A rendi ellenállás tanával szemben döntései
és tettei igazolására a császár a hódítás jogának
teóriájára hivatkozott, ezért is hangsúlyozta azt, hogy a
cseh korona tartományait fegyverrel kellett visszaszerezni. A
Habsburgok álláspontja szerint, az antik természetjog alapján
a hódító nem köteles a meghódított országot megtartani
vagy visszahelyezni korábbi állapotába. Mivel a cseh korona
országai, in forma universitatis, szembe fordultak
törvényes urukkal, II. Ferdinánd minden politikai tartalmú
szabadságukat és kiváltságukat visszavonta. Ezzel
egyidejűleg úgy rendelkezett, hogy a cseh korona országai
számára új közjogi törvények szülessenek, de ezek
kialakításába, megfogalmazásába, kodifíkációjába már
semmilyen rendi testületnek se legyen beleszólása. A rendeket
mellőző, háttérbe szorító új politikai helyzet
megteremtésének csehországi szószólója, Otto von Nositz
mellett az a Wilhelm von Slavata császári tanácsos volt, aki
személyesen is átélte az 1618. évi prágai defenesztrációt.
1627. május 10-én II. Ferdinánd, a
korábban szokásos rendi egyetértés mellőzésével,
kizárólag uralkodói akarattal, új törvényeket vezetett be
Csehországban, jóllehet a cseh viszonyokat szabályozó jogi
tradíciókat követve, a régi törvények
„megújítására” hivatkozott. Az 1627. évi pátens azonban
már meg sem említette a rendeket, kizárólag alattvalókról
szólt. A jövőre nézve a legfontosabb célként a király és
alattvalók viszonyában a parancsolás – engedelmeskedés
állapotának helyreállítását nevezte meg, s megfogalmazta
azt az elvet, hogy az uralkodó „atyai gondoskodást”
gyakorol alattvalói felett. Az antik és középkori
jogfelfogás alapján a korabeli jogértelmezés szerint is ez
azt jelentette, hogy a király olyan jogokkal rendelkezik
országa minden lakosa felett – így a nemesek felett is –,
mint amilyennel a gyám rendelkezik a gyámság alatt álló
felett. Más szóval ez azt jelentette, hogy az uralkodón
kívül Csehországban, politikai értelemben, senki sem
számított teljes értékű jogképességgel rendelkezőnek,
illetve politikai szempontból az uralkodóhoz viszonyítva
minden alattvaló azonos helyzetűnek számított, a
hatalomgyakorlás oldaláról nézve a király egyformán kezeli
alattvalóit, függetlenül azok társadalmi helyzetétől.
Egyedül tehát az uralkodói akaraton múlik, hogy az
alattvalók különböző társadalmi rétegei között a korona
egyáltalán tesz-e politikai szempontból különbséget. II.
Ferdinánd álláspontja szerint, az azonos politikai
jogállásból következően az alattvalók felekezeti
hovatartozásának is egységesnek kell lennie, azaz minden
alattvalónak egységesen a katolikus hitet kell követnie.
Az 1627. évi királyi törvény a nem
közvetlenül politikai tartalmú rendi előjogokat az eddigi ius
publicumból áthelyezte a magánjog területére. A közjog
terén csak olyan rendelkezések maradtak meg, amelyek
közvetlenül az uralkodói felségjogokra vonatkoztak. A király
a maga és utódai számára kizárólagosan fenntartotta a
jogot, hogy törvényeket és rendeleteket, illetve egyéb, a
jogalkotással kapcsolatos döntéseket hozzon. Az 1627. évi
csehországi törvény ebben a vonatkozásban szinte megismétli Jean
Bodin 1576-ban megjelent Hat könyv az államról című
művének az abszolút királyi hatalommal kapcsolatos
gondolatát, mely szerint „az abszolút hatalom és
szuverenitás legfőbb ismérve elsősorban az, hogy az
alattvalók számára azok beleegyezése nélkül hoz
törvényeket”.
Az 1627. évi rendelkezés újra szabályozta
a trónöröklés kérdését is Csehországban, jóllehet első
pillantásra úgy tűnhetett, mintha ebből a szempontból II.
Ferdinánd csak IV. (Luxemburgi) Károly 1348. április 7-i cseh
aranybulláját erősítette volna meg, amely az utódlást
szabályozta. Az 1348. évi bulla rendelkezése szerint
Csehországban örökletes a királyi trón, s a rendeknek csak
akkor van uralkodóválasztási joga, ha a királyi dinasztia
férfi- és nőágon egyaránt kihal. Ezen az 1356. évi német
aranybulla sem változtatott, és az 1627. évi törvény is
érintetlenül hagyta. Ha alaposabban megvizsgáljuk azonban II.
Ferdinánd rendelkezését, látszik, hogy a trónutódlás
rendjébe erős monarchikus tartalmat emelt be. Az 1348. évi
bullára alapozott szokásjog ugyanis a fehérhegyi csatát
követően összeomlott, érvényét veszítette, így az 1627.
évi rendelkezés tulajdonképpen újra szabályozta a
trónutódlás kérdését. A rendi szokásjog már a XV. század
elejétől magában foglalta a király elfogadásának illetve
megkoronázásának vagy elutasításának a jogát, azaz a
trónbetöltés kérdésében a dinasztikus elv mellett
gyakorlati tartalommal megjelent a választás momentuma is.
Luxemburgi Zsigmond korától (1436-ban koronázták cseh
királlyá) a rendek elismerése nélkül az örökös nem
ülhetett Csehország trónjára. Az 1565. évi törvény
megerősítette a rendek szerepét a királyi méltóság
elnyerésében, és 1617-ben Habsburg Mátyás ugyancsak
megerősítette ezt a rendi szokásjogot, sőt a saját
koronázását „szabad választásnak” kellett deklarálnia.
Mátyás halálát követően, 1619-ben a cseh rendek úgy
értékelték a helyzetet, hogy egyenes ági örökös
hiányában interregnum állt be Csehországban. Az 1627. évi
uralkodói törvény azonban következetesen kizárta az ilyen
interregnum-értelmezés lehetőségét, és többé semmilyen
körülmények között sem ismert el trónüresedést. A
trónutódlás központi szabályozásával a királyi hatalom
megszabadult a rendi kötöttségektől és a hatalom minden
szempontból oszthatatlanná vált. Ezzel az uralkodói hatalom
lett a szuverenitás tényleges hordozója, letéteményese és
megtestesítője. Az 1627. évi csehországi szabályozás
trónutódlásra vonatkozó rendelkezéseiben lényegében
Thomas Hobbes gondolatai köszöntek vissza, mely szerint „a
választott király nem szuverén uralkodó, hanem a
szuverenitás szolgálója”. Az állami rend fenntartása
szempontjából emiatt Hobbes különösen fontos szerepet
tulajdonít az öröklési jognak. Nem véletlen, hogy az 1627.
évi törvényben olyan nyomatékos tartalmat kapott az
öröklési jog, s ez a tartalom a királyi esküre is áthatott,
megváltoztatta annak eddigi formáját. Az 1565. évi törvény
szerint a trónra lépő király a monarchia
„közösségeire”, azaz rendjeire esküdött fel a rendek
előtt. Az 1627. évi szabályozás alapján azonban a király
már a szent evangéliumra esküdött fel. Többé nem a
legmagasabb rendi méltóságviselők, a várgrófok fogadták a
trónra lépő király esküjét, hanem a prágai érsek vagy az
olmützi püspök, aki előtt a hatalmát Istentől eredeztető
uralkodó letette az esküt. Mindez azt jelentette, hogy az
uralkodó többé nem az embereknek, hanem Istennek felelős. A
trónutódlásról kizárólag a királyi házban dönthettek, de
az 1627. évi törvény a Habsburg-ház spanyol ágára, valamint
II. Ferdinánd testvérére, Lipótra való tekintettel nem
rögzítette a primogenitúra szabályát.
Annak ellenére, hogy az 1627. évi
szabályozás jelentősen megnövelte az uralkodói hatalmat és
visszaszorította Csehországban a rendeket, paradox módon
mégis fenntartotta, megőrizte, sőt törvényesítette is az
országban a rendiséget, a rendi viszonyokat, igaz ennek
tartalmát jelentősen megváltoztatta. Az országos rendi
gyűlést ugyanis nem oszlatta fel, nem szüntette meg, hanem
újra szabályozta annak hatáskörét és működését. A
fehérhegyi csata és a cseh rendek súlyos katonai veresége
után az 1627-ben meghozott uralkodói rendelkezés biztosította
a cseh országos rendi gyűlés megmaradását, létét, de úgy,
hogy a királyi tekintély és jog immár e felett állóvá
vált. A császár ugyanakkor megváltoztatta a rendi
országgyűlés összetételét, s visszahozta, sőt a
királyság első rendjévé emelte a katolikus egyháznagyokat,
akik a huszita időktől kiszorultak a cseh rendi gyűlésből. A
monarchia második rendjét a főnemesség alkotta, míg a kis-
és középnemesség a harmadik rend rangjára szorult vissza. A
szabad királyi városok – amelyek egyúttal a királyi kamara
fennhatósága alá lettek rendelve – jelentették a negyedik
rendet. De az országgyűlés szervezete, működési rendje is
megváltozott. 1627 előtt az volt a gyakorlat, hogy a rendek
kúriánként hoztak döntéseket. 1627 után királyi
előterjesztés alapján az első három rend minden
képviselője személyesen adta le voksát, és a királyi
előterjesztéshez képest csoportos különvéleményt, más
álláspontot megfogalmazni tilos volt. A közös tanácskozás
utáni véleményalkotásra már nem volt mód. Az első három
rend képviselőinek személyenkénti voksával szemben a
városokat, azaz a negyedik rendet együttesen csak egyetlen
szavazat illette meg. A gyakorlatban ez azt eredményezte, hogy
emiatt a városok általában nem is vettek részt az
országgyűlésen, hanem csak Prága városa képviselte, illetve
jelenítette meg ott őket. A városi polgárság nagyon sokat
veszített korábbi politikai jelentőségéből és társadalmi
súlyából.
1627 előtt a király csak a rendek
egyetértésével adományozhatott az ország földjéből, most
azonban ezt a jogot a király immár egyedül gyakorolhatta, s
utólag csak tájékoztatnia kellett döntéseiről a rendeket,
ahogyan arról is, ha az uralkodó idegen, külföldi személyt
emelt az ország előkelői vagy nemesei sorába. Az 1627. évi
törvény következtében a cseh rendi gyűlés már nem volt a
király mellett autonóm szervezet. A cseh rendek 1609-ben
szerezték meg azt a jogot, hogy saját maguk hívják össze az
országos és a helyi rendi gyűléseket. A fehérhegyi csatát s
az 1627. évi szabályozást követően azonban ez a joguk
megszűnt, s a körzeti, illetve országos rendi fórumok
összehívása kizárólag a király joga lett. Ő határozta meg
a rendi gyűlések ülésezésének módját.
Törvénykezdeményezési joga kizárólag az uralkodónak volt,
jóllehet 1609-ben a cseh rendek megszerezték maguknak ezt a
jogot is. Az egyes rendi képviselőknek csak annyi személyes
joguk maradt, hogy az uralkodónak szóban vagy írásban
javaslatokat fogalmazzanak meg. Míg 1620 előtt a
törvényhozás rendi jog volt, az 1627. évi törvényi
változtatás után ennek egyedüli letéteményese az uralkodó
lett. A törvényhozás folyamatában a képviselők csak
magánjogi lehetőség alapján fogalmazhattak meg véleményt.
1627. május 29-én II. Ferdinánd uralkodói
felséglevélben rendelkezett a cseh rendek privilégiumairól.
Ennek értelmében a rendek minden eddigi társadalmi
előjogaikat megőrizhették mindaddig, amíg lojális
magatartást tanúsítanak az 1627. évi törvényhez. A rendek
szabadságát, jogosítványait immár nem az ország rendjét
szabályozó, s az ország szabadságait, illetve kormányzását
rögzítő országos törvények tartalmazták, hanem külön
uralkodói kiváltságlevél. A rendi privilégiumok immár nem
természetes, eredetüktől létező szabadságjogok voltak,
amelyek az uralkodó mellett önálló politikai és társadalmi
jogállást biztosítottak, hanem olyan külön jogok, amelyek az
uralkodó kegyéből fakadóan létezhettek.
Ugyanakkor a rendek gyűlésére a
monarchiának is szüksége volt politikai okokból, hogy az
abszolút uralkodói hatalom ne váljék zsarnoksággá. Az 1627
után felálló rendi gyűlés is lehetőséget, fórumot
teremtett ugyanis a királynak arra, hogy tájékozódjon az
ország állapotáról, hangulatáról. Már Jean Bodin úgy
vélekedett, hogy a szuverén fejedelem nagyságának és
méltóságának bizonyítéka éppen az, ha a döntési joggal
alig, vagy egyáltalán nem rendelkező rendek a nép egésze
nevében összegyűlhetnek. A Csehországban 1627-ben
kialakított gyakorlat mintha Bodin e fejtegetéseit példázta
volna. Az abszolút monarchia rendszerébe ilyen módon
integrálták a rendeket. Szerepük, funkciójuk immár a
monarchia szempontjából lett meghatározva.
A rendi szabadság megszűnésével
Csehország vallási szabadsága is megszűnt. Az 1627. évi
törvény a katolikus vallást nyilvánította az egyedüli
engedélyezett vallásnak, és szankciókat helyezett kilátásba
mindazok számára, akik nem hajlandók felvenni a katolikus
hitet. 1627. július 31-én II. Ferdinánd a cseh rendi felkelés
idején a habsburghű, de továbbra is protestáns nemeseket arra
szólította fel, hogy hagyják el az országot, s vonuljanak
önkéntes száműzetésbe. A hit egységének helyreállítása
politikai szempontból volt alapvetően fontos a királyi hatalom
számára, mert Csehországban a Habsburg-ház jóvoltából
visszaállított katolikus egyház a dinasztia lojális támasza
volt. A korábbi országos rendi tisztségekből királyi
tisztségek lettek, vagy megszűntek. A két karlsteini
várgrófi tisztség például már 1625-ben megszűnt, a cseh
koronázási jelvények pedig, amelyeket eddig Karlstein
várában őriztek, már két évvel korábban, 1623-ban Bécsbe
kerültek. A tisztségviselők a katolikus vallás szerint a
királyra és örököseire tettek esküt, s nem az országra
vagy a rendekre.
A királyi hatalom jelentős megerősödése
ellenére, II. Ferdinánd nem tett kísérletet a Habsburg
monarchia egységesítésére, de még arra sem, hogy a cseh
korona négy országát egységes országgá szervezze. Az 1627.
évi törvény ugyanis csak a szűkebb értelemben vett
Csehországra vonatkozott. Lausitz gyakorlatilag ekkor már nem
tartozott a cseh korona országai közé, s az 1635. évi prágai
békével hivatalosan is a szász választófejedelemséghez
került, amely a harmincéves háború elején még Sziléziára
is rátette a kezét. A cseh korona négy országából tehát
csak kettő maradt a Habsburgok jogara alatt: Cseh- és
Morvaország. Morvaországban II. Ferdinánd 1628-ban vezette be
azt a törvényt, amely szellemében és tartalmában egyaránt
az 1627. évi csehországi törvényt követte. A császár ugyan
törekedett arra, hogy a cseh és morva tartományokat jogi
szempontból egyformává tegye, de kormányzati, igazgatási
szempontból mégis egymástól külön-külön kezelte. Ennek
fő oka az volt, hogy a Habsburg Monarchia létét
megkérdőjelező cseh felkelés erejét éppen az adta, hogy az
egyes tartományok rendjei konföderációba léptek egymással,
Bécs pedig minden kapcsolatot szét akart szakítani a cseh
korona egyes tagországai között.
II. Ferdinánd 1627. évi törvénye
átalakította a cseh királyság eddigi politikai viszonyait, de
a császári hadak fehérhegyi győzelme és annak
következményei az ország gazdasági és társadalmi
viszonyaira is komoly hatással voltak. A pénzrontás például
súlyosan érintette a lakosság széles rétegeit. Mivel az
udvar konfiskálta, majd újra eladományozta a felkelésben
résztvevő nemesek birtokait, jelentősen megváltoztak
Csehországban a tulajdoni viszonyok. A nemesi birtokok közel
kétharmada cserélt gazdát, s mintegy 36000 család
kényszerült elhagyni az országot. Az 1627. évi uralkodói
törvény nem utolsósorban azt a célt is szolgálta, hogy
biztosítsa ezt a megváltozott tulajdoni helyzetet. A régi cseh
rendiséget tehát nem csak a törvényekkel szorították a
háttérbe, hanem az új birtokstruktúra révén is, amellyel az
uralkodó egy teljesen új kliensi-függőségi rendszert
épített fel.
A harmincéves háború után a rendiség
általános visszaszorulása és a királyi hatalom növekedése
következtében, Csehországban a helyi, körzeti rendi
gyűlések funkciója is átalakult, megváltozott: a tartományi
igazgatás alsó szintjévé alakultak, és elsősorban az
adóbehajtásban lett szerepük. Ez azért volt különösen
fontos, mert az 1663-1739 közötti időszak adatai
egyértelműen azt mutatják, hogy a Habsburg monarchia összes
adóbevételének mintegy 60 százaléka Csehországból
származott. A cseh területeknek tehát a kincstár
szempontjából igen nagy fontossága volt. 1620 után a cseh
rendeknek az adóteher nagyságára már semmilyen befolyásuk
sem volt, legfeljebb javaslatot tehettek arra vonatkozóan, hogy
a király által kiszabott adóteher milyen módon osztódjék el
az országban. Fiskális érdekekből a Habsburgok a rendek
beleegyezése nélkül, rendeleti úton több ízben (1680, 1717,
1738) a földesúr-paraszt viszonyba is belenyúltak, amikor
szabályozták a paraszti robotterheket.
Csak a XVII. század végére, a XVIII.
század elejére, azaz a fehérhegyi csata utáni harmadik
generáció időszakára vált az új, a Habsburgok által is
elfogadott vagy éppen felemelt cseh nemesség belülről is
differenciáltabbá ahhoz, hogy nagyobb arányban sorakozzon fel
a cseh érdekek mellett, s ehhez kapcsolódóan az „ész
évszázadában”, azaz a XVIII. században jelentősen megnőtt
a régi cseh tradíció, különösen a Vencel-kultusz
jelentősége. Mindez azonban nem jelentette azt, hogy az
abszolutisztikus, 1627. évi törvénnyel szemben megerősödtek
volna a rendek, hanem csak azt, hogy a Habsburg-hű csehországi
nemesség a birodalom abszolutisztikus kormányzati rendszerén
belül szerette volna a cseh kancellár személyében a cseh
érdekeket megjelenítve látni.
Hans-Wolfgang Bergerhauser: Díe „Verneuerte Landesordnung” in Böhmen 1627: ein Grunddokument des habsburgischen Absolutismus („Uralkodói törvény” Csehországban: a Habsburg-abszolutizmus kordokumentuma). in: Historische Zeitschnft, Band 272 Heft 2 April 2001.
Pósán László