Klió 2003/2.
12. évfolyam
Kora újkor
A
Monomah-trón
Úgy tűnik, IV. (Rettegett, Félelmetes) Iván uralkodásának időszakáról nem lehet eleget írni. I. M. Szokolova például a közelmúltban arról a trónusról publikált egy kötetet, melyet 4 és fél évszázada az első orosz cár parancsára készítettek. Monomah-trónként a XIX. század eleje óta emlegetik. Eredeti elnevezése (Carszkoje meszto) egyszerűen cári helyet jelent. A Monomah-trón ma is a Moszkvai Kreml Uszpenszkij-székesegyházában található. Kétfejű sassal díszített sátorteteje alatt álltak az orosz uralkodók az istentiszteletek idején.
A szerző részletes leírást ad a
monumentális építményről, melynek magassága eléri a 6 és
fél métert. Alsó részét három, kb. 1 méter magas oldalfal
alkotja, míg kelet felől kétszárnyas kis ajtóval
rendelkezik. Három oldalfalát 12, fából készült
féldombormű díszíti. Támasztékául négy vadállat szobra
szolgál. Ezeket a régi leírások és az idegenvezetők
általában oroszlánoknak nevezték. A helyzet azonban ettől
jóval bonyolultabb. A négyből mindössze egy emlékeztet
oroszlánra, egy hiénának tűnik, míg a másik kettőt nem
lehet teljes bizonyossággal azonosítani. Az pedig végképp nem
tisztázott, milyen szimbolikus jelentésük van az
állatszobroknak.
I. M. Szokolova ismerteti azokat a
körülményeket is, melyek a művészet- és politikatörténeti
szempontból egyaránt értékes építmény létrehozásához
vezettek. IV. Iván, akit 1547-ben koronáztak meg,
ünnepélyesen felvette a cári és egyeduralkodói
(szamogyerzsec) titulusokat. Ezek a diplomáciai iratokban
elődei idején is felbukkantak, de hivatalos használatukra csak
1547-től került sor. Az eredetileg jelentéktelen területű
Moszkvai Fejedelemség ekkorra birodalmi méretűvé vált. Az
új hatalmi státuszt, illetve igényeket tükröző eszmék
végleges formájukat a XVI. század 20-as, 40-es éveiben
Filofej pszkovi szerzetes irodalmi alkotásaiban (pl. Levél
Miszjur Munyehin nagyfejedelmi deákhoz, ismertebb címén:
Levél a rossz napokról és órákról; Levél a moszkvai
nagyfejedelemhez; Elbeszélés a vlagyimiri fejedelmekről)
nyerték el. Filofej műveiben Oroszország az igaz keresztény
hit védelmezőjeként, Róma és Konstantinápoly (a
„második Róma”) örököseként jelenik meg. 1547 után
feltétlenül el kellett érni Európa uralkodóinál a cári
cím elismertetését. A konstantinápolyi pátriárka elismerő
oklevele csak 1561-ben érkezett meg Moszkvába. A két esemény
– a koronázás és az oklevél küldése – közötti
időszakban, 1551-ben állították fel a cári trónt az
Uszpenszkij- székesegyházban. A trónszerkezet kis ajtajára az
Elbeszélés a vlagyimiri fejedelmekről című mű részleteit
vésték, melyek alapvető fontosságúak voltak
(útmutatásként szolgáltak) a mesterek számára. Ezeket a
szövegrészleteket egyébiránt a cári hatalom
törvényességének bizonyítására használták. Így
például 1549–1550-ben, a Litvániával folytatott
tárgyalások idején a trónuson is megörökített
eseményekkel indokolták a cári cím felvételét.
A kötetben – miként a cári trón
megrendelőinek és kivitelezőinek koncepciójában is –
különleges szerep jutott az Elbeszélésből kiragadott
történetnek. Eszerint Vlagyimir Vszevolodovics kijevi
nagyfejedelem (1113–1125) elődei példáját követve,
támadást indított Bizánc ellen. Konsztantinosz Monomakhosz
bizánci császár, Vlagyimir nagyapja békeajánlatot tett és
uralkodói jelvényeket (egyebek mellett keresztet, csészét és
koronát) küldött Kijevbe. A nagyapjától származó hatalmi
jelvényekkel megkoronázott Vlagyimir nagyfejedelem a Monomah
ragadványnevet kapta. A történet azt is tartalmazza, hogy az
ún. Monomah-süveggel koronázták az összes vlagyimiri
nagyfejedelmet.
I. M. Szokolova rámutat, hogy már a XIX.
század történészei felfigyeltek a Konsztantinosz Monomakhosz
ajándékairól szóló legenda kronológiai pontatlanságaira. Ny.
M. Karamzin például feltételezte, hogy az uralkodói
jelvényeket egy másik bizánci császár, Alexiosz Komnénosz
(1081–1118) küldte. Szokolova egyik lábjegyzete is kételyt
támaszt: Konsztantinosz Monomakhosz 1054-ben halt meg, Vlagyimir
uralkodásának kezdete pedig 1113. Véleményünk szerint nem a
kijevi trón elfoglalásának időpontja a fontos, mert akkor
Vlagyimir már 60 éves volt, s elméletileg 30 évvel korábban
is indíthatott volna hadjáratot Bizánc ellen. A problémára
jobban rávilágít a nagyapa halálozási évének (1054 vagy
1055) és az unoka születési évének (1053) összevetése.
Ebből kiderül, hogy Vlagyimir Vszevolodovics nem támadhatta
meg nagyapja birodalmát. A neves szentpétervári történész, Ruszlan
Szkrinnyikov közelmúltban megjelent kötete még
egyértelműbb megfogalmazást tartalmaz: „Vlagyimir herceg
még csak kétéves volt, amikor nagyapja, a bizánci császár
meghalt. Ráadásul a kijevi fejedelem soha sem vonult
„Cargrad” ellen.” (Ruszlan Szkrinnyikov: Az Orosz Birodalom
születése. Maecenas, 1997. 47.) Ny. M. Karamzin fenti
álláspontja elvileg elfogadható lenne. A nemesi
történetíró azonban nem tudhatta, hogy a Monomah-süveg
Alexiosz Komnénosz korában nem létezett, hiszen csak a
XIII–XIV. század fordulóján készült.
Könyvének második fejezetében I. M.
Szokolova ismerteti, hogy milyen eseményeket ábrázol az
Elbeszélés szövege alapján készült féldombormű-sorozat.
Ezek az alábbiak: 1. Vlagyimir Vszevolodovics tanácskozása a
fejedelmekkel és a bojárokkal. 2. A nagyfejedelem összegyűjti
a vajdákat és kijelöli a csapatok parancsnokait. 3. A katonák
Trákia felé vonulnak. 4. A nagyfejedelem vajdái egy trákiai
város falai alatt. 5. Csata a város falai előtt és a foglyok
elvezetése. 6. A város elfoglalása. 7. Konsztantin Monomakhosz
katonáinak összecsapása az ellenséges csapatokkal. 8. A
császár tanácskozása és a Kijevbe küldendő követek
kinevezése. 9. Konsztantin Monomakhosz átnyújtja a követeknek
az uralkodói jelvényeket. 10. A követség tagjainak
búcsúztatása és útja a tengeren át. 11. Az adományok
átadása a nagyfejedelemnek és a békekérés. 12. Neofit
metropolita megkoronázza Vlagyimirt a császári koronával (a
Monomah-süveggel).
A szerző betekintést nyújt a
féldomborművek létrehozásának folyamatába is.
Valószínűnek tartja, hogy a munkálatok sorrendje
emlékeztetett a miniatúrák készítésére: először
kiválasztották azt a 12 epizódot, melyet illusztrálni
kellett; majd minden féldomborműhöz összeállították a
feliratot. Utána a művész kidolgozta a kompozíciót, és csak
ekkor következtek a faragók, az aranyozók és a festők.
A Monomah-trón elkészítése nemcsak a
cári hatalom ideológiai alátámasztását szolgálta, hanem
egy folyamat kezdetét is jelentette. 1551 után több,
elsősorban orosz városban szintén „cári helyeket” (a
trón elnevezés esetükben talán túlzás lenne) emeltek.
Közülük a legrégebbiek (1560, 1570–1572) a novgorodi Szent
Szófia-székesegyházban találhatók. A XVII. században a
Moszkvai Kreml Uszpenszkij-székesegyházában – ott, ahol a
szokásoknak megfelelően a nők álltak az istentiszteletek
alatt – az orosz cárnék számára készítettek „cári
helyet”. Hasonló rendeltetésű építményeket emeltek
ugyanebben a században Jaroszlavlban és Kosztromában is.
Úgy tűnik, az egyik legutolsó a sorban a szófiai Alekszandr
Nyevszki-székesegyház 1878-ban készült „cári helye”
volt. Mindezen építmények közös mintára, a Moszkvai Kreml
Uszpenszkij-székesegyházának Monomah-trónjára vezethetők
vissza.
IV. Iván uralkodásának második
szakaszától kezdve nehéz évtizedek köszöntöttek
Oroszországra. Az 1605–1613 közötti évek kaotikus
viszonyait egyenesen zavaros időszaknak nevezték el. Ám a
Monomah-trón az orosz történelem összes kritikus periódusát
átvészelte. Szokolova röviden áttekinti, milyen veszélyek
leselkedtek rá. Épségben maradt a zavaros időszak
mélypontján is, amikor a Kreml urai a lengyelek és litvánok
voltak. Kétszáz év múlva, Napóleon oroszországi hadjárata
idején legalább ekkora veszély fenyegette. Azon kortársak
visszaemlékezései szerint, akik néhány nappal a francia
hadsereg Moszkvából való menekülése után bementek az
Uszpenszkij-székesegyházba, a falaknál kovácstűzhelyek
álltak az arany és ezüst beolvasztásához. A nemesfém
mennyiségét éppen a Carszkoje mesztóra írták fel krétával
1724-ben, I. Katalin koronázási előkészületeinek idején I.
Péternek azt javasolták, hogy a régi trónszerkezetet vitesse
ki a templomból, de ő nem egyezett bele. Számára sokat
jelentett a trón kora, de azért is nagyra értékelte, mert
elődei használták
A Monomah-trón című kötet négy
fejezetből és mellékletekből áll. Egy csokorba gyűjti a
történettudomány, illetve a művészettörténet eddigi
eredményeit. Ettől azonban még nem lenne különleges munka.
Értékét egyrészt az adja meg, hogy gazdag képanyagot
tartalmaz. Fotói a laikusok számára érdekesek, a szakemberek,
például a művészettörténészek számára pedig lehetővé
teszik a témában való elmélyülést. A történészek és
nyelvészek viszont minden bizonnyal az utolsó fejezetet
értékelik leginkább, melyben a „társszerző”, T. Sz.
Boriszova a trónus kis ajtaján és oldalán levő
feliratokat publikálta.
I. M. Szokolova: Monomahov tron (A Monomah-trón). Izdatyelsztvo Indrik, Moszkva, 2001.
Makai János