Klió 2003/2.
12. évfolyam
Kora újkor
Adók
Oroszországban a XIX. századig
Az írás, amely kitűnő összefoglalását adja az adózás oroszországi történetének, elsősorban tankönyv. A szerzőpáros előadássorozat formájában dolgozta fel a témát, de mellékletként terjedelmes forrásközlést is tartalmaz könyvük a kérdés (elsősorban egyetemi szemináriumi) tanulmányozásához. Az első látásra száraznak tűnő téma kifejtését színessé teszi, hogy a szerzők bőségesen idéznek primer forrásokból. Minden előadás jegyzetapparátussal van ellátva, ami a megállapításokat hitelesíti; a szöveg terminus technicusainak megértését a lapok alján bőséges magyarázatok segítik, ami viszont jól megfelel a könyv didaktikai céljának.
A tíz előadás a következő tematikai
bontásban tárgyalja a problémát: Bevezetés a speciális
kurzusba: 1. előadás. E fejezetben kerül sor az adórendszer
definíciójára, az adófajták általános felosztására, majd
a kijevi és a mongol korszak adózási gyakorlatának
áttekintésére. Áttekintést kapunk a középkori Oroszország
pénzhasználatának sajátosságairól, valamint a pénzforgalom
alakulásáról.
Az orosz állam adózási politikája a XV.
század végén és a XVI. században címet viseli a
következő, nagyobb tematikai egység, mely a 2–3. előadás
témája. A 2. előadás részletesen szól az ún. piszcovije
knyigi néven ismert országos összeírásokról, amelyek az
„orosz földek összegyűjtésének” nevezett folyamat
végső fázisában, III. Iván idején jelentek meg. Ezek a
települések típusáról (név, földrajzi fekvés), az ott
található háztartásokról (név szerint felsorolják a
háztartásfőket), a templomok típusáról, az adóegység
(„eke”) nagyságáról és sok egyéb dologról tudósítják
a kutatót. A leíró jellegű bemutatás mellett természetesen
helyet kap az is, hogy forráskritikai szempontból hogyan kell
kezelni az összeírások adatait. Az állami adók mellett
képet kapunk a parasztság földesúri terheiről is: itt
érdemes megemlíteni e terhek szabályozatlanságát. Létezett
ugyanis egy külön formula, amely így szólt: „ha [a
földesúr] még valamit jövedelemként [értsd: teherként]
parasztjaira ró, arra szabadsága vagyon”. (Ez pedig szép
bizonyítéka a „szokásszerűség” hiányának – még
akkor is, ha a formula hozzáteszi, hogy mindez nem sértheti a
parasztságnak a nagyfejedelemmel szemben fennálló
kötelezettségeit.) Érdekessé és egyben megfoghatóvá teszi
a terheket az, hogy a vásárlóérték megvilágítására árak
is szerepelnek: így pl. a XVI. századi minimum 1 rubel állami
adó árán egy lovat, vagy közel 6 mázsa rozst lehetett
vásárolni a század 30-as éveiben. Ugyanakkor ez a
rozsmennyiség egy szerzetes évi fejadagjának felelt meg a
század végén.
A 3. előadás ismerteti azokat a reformokat,
amelyeket IV. Iván uralkodása alatt vezettek be az adókivetés
(„nagy eke”, mint adóegység kialakítása) és a beszedés
terén. Ugyanakkor említést tesz arról, hogy a 80-as évekre
állandó adóvá vált a krími tatárok által ejtett foglyok
kiváltása céljából kirótt, korábban ideiglenes jelleggel
szedett adó. Iván hangsúlyozta, hogy ez csak azokra terjed ki,
„akik a muzulmánokkal az ortodox hitért és államunkért
harcoltak”. Foglalkozik az előadás a „tiltott évek”
problémájával is, amit az utóbbi évek felfogásának
megfelelően nem kizárólag a paraszti migráció, hanem
általában véve az állami adózás összefüggésében
értelmez: a „tiltott évek” ugyanis a városlakókra is
vonatkoztak.
Adókivetés a XVII. századi orosz államban
címet viseli a következő tematikai egység: e kérdést három
előadásban (4–6.) tárgyalja a könyv. A 4. előadás a
„zavaros időszakot” vizsgálja az adózás szemszögéből,
míg az 5. előadás főként éppen az ebből eredő
problémákra adott válaszokat taglalja. Mihail trónra
lépésekor ugyanis a kincstár olyannyira szegény volt, hogy
külföldi segélyhez folyamodtak: a cárnak azonban csak az
iráni sah küldött 70 ezer rubel értékben pénzt. A
kincstárt 1614–1619 között a vagyonötöddel próbálták
feltölteni: abban azonban vita van a történészek közt, hogy
az ötödöt a tiszta évi jövedelemre, vagy a személyes ingó
vagyonra vetették-e ki. A Sztroganovok mindenesetre rosszul
jártak, mert tőlük fix összeget, 40 ezer rubelt követelt a
cár. A XVII. században aztán nemcsak ötöd-, hanem huszad-,
tizenötöd-, tizedadót is kiróttak a lakosságra: ezek az
50-es, 80-as években igen gyakoriak lettek. Értékes
forráskritikai szempontot villant fel az előadás annak
kapcsán, hogy miként lehet ellenőrizni az állami
összeírások adatait. Ahol mód van rá, össze kell vetni
azokat, pl. a kolostorok saját összeírásaival. Ez arra az
eredményre vezetett, hogy pl. a Szentháromság – Szent
Szergij kolostornak az állami összeírásban „holt
lelkekként” feltüntetett jobbágyai éltek, és adót
fizettek a kolostor számára. A 6. előadás Alekszej
uralkodásától tekinti át a XVII. század második felének
adópolitikáját. Az 1646–48 közti időszak a kísérletezés
fázisa volt, amikor azzal próbálkoztak, hogy a közvetett
adókra helyezzék át a bevételek súlypontját: a sóadó
emelése azonban nagyban hozzájárult ahhoz a társadalmi
elégedetlenséghez, amely az 1648-as moszkvai zavargásban tört
felszínre. Szó esik az 1653-as Kereskedelmi Szabályzatról,
majd az ezt módosító 1667-es Új Kereskedelmi Szabályzat
rendelkezéseiről. Külön érdekesség a kocsmák
működésének új szabályozása, ami 1652-ben történt meg.
Ennek az ad jelentőséget, hogy a bort és az égetett
szeszesitalokat forgalmazó kocsmák IV. Iván óta állami
kézben voltak. Az 1652-es szabályozás városonként és a
nagyobb falvakban mindössze egy-egy zárt kocsmaudvar
működését engedélyezte. A rendelkezés szerint tilos volt
bort árusítani vasárnap, szerdán és pénteken, valamint a
böjti időszakokban. Meghatározták a nyitva tartást is, mind
a nyári, mind a téli időszakra (ez utóbbi időszakban akkor
kellett zárni, „amikor sötétedni kezdett”). Foglalkozik
még az előadás a XVII. századi nagyszabású pénzrontással
és az 1678/79-es nagy adóösszeírással, amely után az
adóalap az „eke” helyett a háztartás lett.
A XVIII. századi Oroszország adórendszere
című egységet szintén három előadásban (7–9.) tárgyalja
a könyv. A 7. előadás teljes egészében Nagy Péter
uralkodásával foglalkozik. Érthetően, hiszen Péter idején
alapvető változáson ment át az államigazgatás és az
adórendszer: 1724-től a fejadó lett a bevételek alapja. Addig
azonban hosszú volt az út. Megtudhatjuk, hogy az 1710-es
években pl, külön adó létezett Szentpétervár
építésére. A péteri adópolitikát az egyéb reformok
kontextusában mutatja be a könyv, a reformok terén pedig az
1717-es évet tartja fordulópontnak: ekkortól egy aktívabb és
átgondoltabb szakasz következett az átalakításban. Korábban
a hadikiadások minden áron és bármely módszerrel való
előteremtése dominált. A 8. előadás a Péter halálától
Nagy Katalin trónra lépéséig terjedő időszakot mutatja be,
mely a „palotaforradalmak korszaka” néven ismert az orosz
történelemben. A politikatörténet érthetően sokkal nagyobb
szerepet kap, mint az előző fejezetekben, hiszen az udvarban
bekövetkezett változások az adópolitikára is kihatással
voltak: Erzsébet alatt, az 1740-es évektől a következő
évtized közepéig, a fejadó drasztikusan csökkent, és a
közvetett adókat részesítették előnyben, ugyanakkor
(Szibéria kivételével) eltörölték a belső vámokat (1754),
és kezdett körvonalazódni az, amit gazdaságpolitikai
tervezésnek nevezhetünk. A különböző elképzeléseket
tervezetek formájában vitatták meg.
A 9. előadás a XVIII. század másik
meghatározó uralkodójának, Nagy Katalinnak az
adópolitikáját tárgyalja, mégpedig igen erős politika- és
társadalomtörténeti kontextusban. A nemességnek és a
városlakóknak adott 1785-ös kiváltságleveleket kifejezetten
ezek gazdasági kihatásának szempontjából értékeli. Egyéb
vonatkozásban kiemeli a könyv, hogy Katalin idején kapott
Oroszország először külföldi hitelt. Korábban is volt
példa arra, hogy orosz uralkodó nyugati kölcsönért
folyamodott: Mihail Hollandiától, Alekszej Velencétől remélt
pénzt, de e kísérleteket nem koronázta siker. Az egyes
gazdasági tervezetek megvitatása Katalin alatt pedig már a
különböző gazdasági filozófiák közti vitákat tükrözi.
Befejezés helyett címet viseli az utolsó,
10. előadás. Ez nem összegzés, hanem az adók és az egyéb
állami kötelezettségek elosztási rendszerét mutatja be a
paraszti és a városi népesség esetében.
A könyv többet ad annál, mint amit a címe
sugall, ezért nemcsak az orosz adózás iránt érdeklődők
forgathatják haszonnal.
Sz. A. Kozlov–Z. V. Dmitrijeva: Nalogi v Rossziji do XIX v. Kursz lekcij i matyerijali dlja szeminarszkih zanyjatyij (Adók Oroszországban a XIX. századig. Tananyag és szemelvények szemináriumi foglalkozásokhoz). 2. kiad. Szentpétervár, 2001. 288 o.
Sashalmi Endre