Klió 2003/2.
12. évfolyam
Kora újkor
I.
Péter és a Balkán
A reformer cár külpolitikájában kezdettől komoly szerepet játszott a déli irányultság. 1687–88-ban egyfelől V. V. Golicin orosz diplomata tárgyalt a törökellenes Szent Ligával, másrészt III. Arsenije Crnojević szerb pátriárka fordult az oroszokhoz a keresztényeknek az oszmán iga alóli felszabadítása ügyében. Az orosz válasz a pogány uralom alatti összes pravoszláv alattvalóról való gondoskodást emelte ki, mintegy jelezve azt, hogy a fenti eszme korán megjelent a hivatalos megnyilatkozásokban. I. Péter 1695-ös és 1696-os azóvi hadjáratai abban különböztek a korábbi krími háborúktól, hogy Oroszország a tatárok megkerülésével akart kijutni a tengerre. A fiatal cár második kísérlete részeredményt hozott. Felépítették ugyan Taganrog erődjét, de a Kercsi-szoros török kézen maradt; így az oroszok előtt továbbra sem nyílt meg az Azovi-tenger. A „nagykövetség” (1697–98-ban) európai útja során írott cári levelek jól mutatják, hogy az uralkodó felismerte a Balkán jelentőségét, ami kifejeződött a megjelölt célokban: az oroszok jussanak tengeri kijárathoz, győzzék le a törököket, és szabadítsák fel a balkáni keresztényeket. Péternél – az ingatag szövetségesek miatt is – új elemként jelent meg a balkáni pravoszlávokkal való kapcsolat erősítése, amiben fontos szerepet játszott a vallási faktor, Délkelet- és részben Kelet-Európa ortodox hitű népeinek az iszlám uralom alóli felszabadítása. Miközben Oroszország a törököktől területi engedményekkel tengeri kijáratot próbált szerezni, diplomáciája egyre nagyobb figyelmet fordított a balkáni pravoszlávokra, különösen a szerbekre. A Moszkvába érkezett ortodox egyházi méltóságok a balkáni pravoszláv létesítmények segélyezését igyekeztek elérni. 1698-ban III. Arsenije Crnojević a „nagy követségnek” arról panaszkodott, hogy az osztrák egyházi és világi hatóságok megsértik az ott élő szerbek privilégiumait, és segítséget kért a Balkánról a Habsburg Birodalomba települt szerbeknek. Lescsilovszkaja tanulmányában más, hasonló kéréseket is megemlít.
A pravoszlávok Oszmán Birodalmon belüli
helyzete arra ösztönözte az orosz diplomáciát, hogy a
karlócai béketárgyalásokon fellépjen a balkáni népek
érdekében. P. B. Voznyicin orosz diplomata 1698–99-es
béketerve garantálta a felekezeti szabadságot, az
adómentességet, azt, hogy újakat a jövőben nem vezetnek be,
az oroszok birodalombeli szárazföldi és tengeri
kereskedelmének szabadságát és fordítva, Oroszországban a
törökökét. Ez volt a fentiek megoldására az első orosz
kísérlet a nemzetközi színtéren. Amikor Voznyicint
magánkihallgatáson fogadta Kaunitz alkancellár Bécsben, a
követ szót emelt a szerbség jelzett jogaiért és Djordje
Branković szerb despota háziőrizete megszüntetéséért,
amibe fokozatosan önállósuló „illír államterve” miatt
került. Kaunitz válaszlevelében azt fejtegette, hogy a szerbek
szabadságban élnek, Branković helyzetét pedig időszerűtlen
megváltoztatni. Voznyicin tehát nem ért el eredményt,
akciója inkább a szerb népnek adandó orosz segítség
kísérleteként értékelhető. Karlócán a törökök –
engedményekkel – Ausztriával és Velencével békét
kötöttek, Oroszországgal viszont – követelve az elfoglalt
terület visszaadását – csak két évre szóló
fegyverszünetet értek el.
A karlócai kongresszus után (1699.
jan.–febr.) Voznyicin Jeruzsálembe küldte Grigorije
sztarecet, hogy tárgyaljon Doszifej pátriárkával. A
jeruzsálemi egyházi vezetők törökországi megbízottaik
révén jól ismerték az ottani és a Földközi-tenger keleti
térségének helyzetét. Grigorije feladata volt az Oszmán
Birodalom esetleges háborús készülődésének és annak
kiderítése, hogy az oroszok ebben az esetben számíthatnak-e
az elnyomott pravoszláv népek segítségére. 1697-ben és
1698-ban két orosz diplomata utazott az Adriai-tenger
térségébe. G. G. Osztrovszkij fontos híreket gyűjtött a
tengerparti szlávoknak a velencei törökellenes harcokban való
részvételéről. 1698-ban P. A. Tolsztoj Dubrovniktól Kotorig
utazva ismerkedett meg a délszlávok életével és
küzdelmükkel az oszmán rendszer ellen. A peraszti
tengerészeti iskolában ezekben az években későbbi neves
orosz államférfiak (pl. B. I. Kurakin, D. M. Golicin és
mások) tanultak. A XVII. század végén került kapcsolatba
orosz személyiségekkel az adriai partvidékről származó
Szavva Lukić Vlagyiszlavić-Raguzinszkij, aki 1704-től udvari,
majd titkos tanácsosként már Moszkvában élt.
1700-ban az északi háború kapcsán I.
Péter figyelme a Baltikum felé fordult. Ebben a helyzetben a
cárnak fontos volt a törökökkel megkötendő béke. A Je. I.
Ukraincev által folytatott tárgyalások a konstantinápolyi
szerződéssel (30 évre szóló fegyverszünet, komoly orosz
engedményekkel) zárultak. Lényeges még kiemelni, hogy az
Orosz és az Oszmán Birodalom közti demarkációs vonal
kijelölése elhúzódott egészen 1705 végéig, miközben
fennállt a háború kiújulásának veszélye, és nőtt a
balkáni népek szabadságvágya. Az utóbbi fejeződik ki pl. P.
Bozsić szerb ezredes 1704. évi moszkvai tárgyalásaiban a
Követségi Hivatal vezetőjével, F. A. Golovinnal a szerbség
„orosz fennhatóság alá kerüléséről”. Moszkvának
azonban az északi háború kezdetén ebben a kérdésben nem
állt érdekében, hogy konfrontálódjon a Habsburgokkal.
1708-ban H. Tutrinović két levelet vitt magával Moszkvába az
osztrák uralom alatt élő szerbek nevében. Az egyik az új
pátriárka megválasztásáról, a másik (amit majd 1710-ben
megerősítettek) a Habsburg Birodalom szerb lakossága és
ezredesei tömeges katonai segítsége Oroszországnak történő
felajánlásáról szól. A jeruzsálemi pátriárkák jól
látták a balkáni népek lelkesedését, de a cári birodalmat
fenyegető török veszélyt is.
1710 novemberében Törökország hadat
üzent Oroszországnak. Ezt követően megjelent egy
„Vélekedés” az Oszmán Birodalom balkáni keresztény
alattvalóinak hadba hívásáról. 1711 márciusában I. Péter
hazájuk és hitük megvédésére felszólító levelet
intézett a délszlávokhoz. A szerb kultúra korabeli neves
alakja, Zaharije Orfelin szerint ezt Vlagyiszlavić-Raguzinszkij
kezdeményezte. A cár felhívását megismételte egy görög
nyelvű levélben és májusi kiáltványában, amit a dunai
fejedelemségek keresztény alattvalóihoz intézett.
Lescsilovszkaja megjegyzi, hogy a fenti dokumentumok tartalmát
az orosz politikai gondolkodás, valamint az orosz–délszláv
kapcsolatok hosszú fejlődése készítette elő.
Vezérmotívumuk az ortodox hitnek és egyháznak az iszlámmal
szembeni védelme volt. Az orosz–török küzdelem így a
vallásos önvédelemben nyert ideológiai megalapozást.
Vlagyiszlavić kezdeményezésére I. Péter levele eljutott
Danilo Petrović Njegoš montenegrói metropolitához, aki a
törökök elleni harcra pénzsegélyt kért a cártól. A dunai
román fejedelemségek vezetői (D. Cantemir és C. Brîncoveanu)
is készek voltak erőiket a Duna körzetébe összpontosítani.
Az ipeki (peći) pátriárka, Afanasije 1711 nyarán szintén
támogatásáról biztosította Pétert. Montenegróban valóban
komoly törökellenes akciók voltak. A cár pruti hadjárata
1711 júliusában azonban sikertelenül végződött, amit csak
1713-ban követett a törököktől nehezen kialkudott
drinápolyi béke. Noha az orosz–délszláv általános katonai
együttműködés reményei túlzottnak bizonyultak,
Lescsilovszkaja szerint mégis új pszichológiai légkör
alakult ki Délkelet-Európában, amit a folklórban pl. a
balkáni népek „orosz oltalmazása” és I. Péter kultusza
jellemzett. A lelki tényezőknek először jutott döntő szerep
– főleg a szerbek és a montenegróiak irányában – az
orosz külpolitikában.
1715-ben Oroszországba látogatott a
cetinjei metropolita, Danilo Petrović Njegoš. Montenegrói
részről komoly lépés történt a Velencétől Oroszország
felé történő orientálódásra. Péter 1715 júliusi
adománylevelében megköszönte a délszlávoknak a pruti
hadjáratkor nyújtott segítségét, a metropolita kérésének
megfelelően pedig egyházi könyveket, kegyszereket és pénzt
küldetett Cetinjébe. A tanulmány szerzője megállapítja,
hogy innentől datálható Montenegró rendszeres orosz
segélyezése. A XVIII. század második évtizedében az orosz
és a balkáni ortodox kapcsolatok, főleg az egyházi és a
kulturális szférában fejlődtek. 1718 és 1721 között pl. a
Habsburg-uralom alatt élő szerbek belgrádi metropolitája
titokban kérte a cár segítségét a templomok
helyreállítására és az egyházi oktatás előmozdítására.
Pétert általában is érdekelte a szlávok eredete és
története. 1711-ben a cár bécsi követe, Urbich a német
filozófushoz, Leibnizhez fordult a szlávok és az oroszok
származásának tisztázása érdekében. I. Péter korában
kezdődött el a délszlávok Oroszországba való
áttelepülési mozgalma. Kezdetben az áttelepülők
életkörülményeik javulását várták, majd előtérbe
került a vallási és a törökellenes motívum. 1702 és 1705
közötti kiáltványaival a cár délszláv tiszteket fogadott
orosz szolgálatba, akik pl. részt vettek a pruti hadjáratban,
Bráila elfoglalásában. M. H. Zmajević a Hangö-udde melletti
tengeri ütközetben való helytállásáért admirális lett. Az
1721. évi nystadti béke után Péter nagy figyelmet fordított
a Fekete-tenger környéki déli határszakasz védelmére.
1723-ban pl. felhívta az áttelepült szerbeket, hogy lépjenek
be az ukrajnai huszárezredekbe. A következő esztendőben az
ilyen jellegű egység 177 főből (szerbekből és a dunai
fejedelemségekből valók) állt.
I. Péter korában a balkáni regionális
külpolitika fókuszában a tengeri útvonalak álltak. A
hivatalos orosz–török viszony alakulásával párhuzamosan az
orosz diplomáciában először figyeltek fel a Porta elnyomott
keresztény népeivel (főleg a szerbekkel) való kapcsolatok
fejlesztésére. A XVIII. század elején a hatalmát növelő
Orosz Birodalom együttműködhetett a balkáni keresztényekkel
felszabadításukban és felemelkedésükben, új típusú
kapcsolataik pedig elősegítették nemzetközi súlyának
erősödését.
I. I. Lescsilovszkaja: Pjotr I i Balkani (I. Péter és a Balkán).Voproszi Isztorii. 2001/2. 46–57. o.
Kurunczi Jenő