Klió 2003/2.
12. évfolyam
XIX. század
I.
Miklós külpolitikája
N. Sz. Kinjapina, jelen tanulmány szerzője, kiváló orosz történész, a neve nem ismeretlen az Oroszország története iránt érdeklődők előtt. Kutatási területe a XIX. századi orosz külpolitika, számos monográfiában és tanulmányban publikálta eredményeit, valamint több, a korszak diplomáciai iratait tartalmazó forráskiadvány megjelentetésében közreműködött. Ebben a munkájában I. Miklós uralkodása idején (1825–1855) az orosz külpolitikában követett elveket, megvalósításuk eredményeit/eredménytelenségeit veszi számba. Két fontos problémakört emel ki, az európai ügyek és a keleti kérdés kezelését vizsgálja meg az 1825 és 1855 közötti időszakban. Témaválasztásának aktualitását azzal indokolja, hogy bár az utóbbi időben szép számmal jelentek meg művek az uralkodóról, de azok egyike sem nyújt átfogó képet a külpolitikájáról. A szerzőket elsősorban Miklós személyiségének fejlődése és belpolitikája érdekli, a külpolitikai tevékenységét vázlatosan mutatják be, holott ismeretes, hogy I. Miklós a fivéréhez, I. Sándorhoz hasonlóan, merész diplomata volt. A szerző azt is hangsúlyozza, hogy a két uralkodó jelentősen különbözött, I. Miklós határozottabb volt, az orosz tradicionalizmus híve, nem örvendett nagy népszerűségnek, az értelmiség és a tisztek nem szerették. A hezitáló I. Sándor européer uralkodó volt, akiért liberális nézetei miatt rajongott a művelt értelmiség. Ezek a jellembeli és nézetbeli különbségek abban is megmutatkoztak, ahogyan az orosz bel- és külpolitikában felmerülő problémákat megoldották. I. Sándor tisztelte a külföldieket és nemigen kedvelte az oroszokat, I. Miklós viszont mindenért lelkesedett, ami orosz volt. I. Sándor uralkodásának időszakában az európai ügyek sajátos figyelmet követeltek meg, a felmerülő problémák és a megoldásra váró feladatok elvégzéséhez európai gondolkodású és műveltségű személyek kellettek, ami a cár diplomáciai testületének összetételében is tükröződött. I. Miklós elsősorban Oroszország nemzeti érdekeinek védelmét tartotta szem előtt, bár Nyugat-Európa ügyeinek rendezésétől sem zárkózott el. Viszont az abszolút monarchia híveként elvetette az alkotmányt, és ellenségesen viseltetett a liberális eszmékkel szemben, a Bécsi Kongresszus által megalkotott európai rend megőrzését fő feladatának tartotta.
Kinjapina I. Miklós érdemeként említi meg
azt, hogy az orosz uralkodók közül elsőként értette meg
Oroszország eurázsiai helyét, és igyekezett kihasználni az
abból fakadó előnyöket, az ázsiai államokkal a jó
kapcsolat kiépítésére törekedett. Az uralkodása első
éveiben ösztönözte az orosz gazdaság fejlesztését, hogy
lazítsa országa Európától való függését; belátta, hogy
a jobbágyfelszabadítás szükséges az orosz állam fejlődése
és stabilitása szempontjából, amit a jobbágykérdésben
uralkodása folyamán felállított 9 titkos bizottság is
igazol. A XIX. század 20-as, 30-as éveiben a birodalom
peremterületeit próbálta bevonni Oroszország
vérkeringésébe, ebből a szempontból a Kaukázust érintő
intézkedései voltak jelentősek. A szerző azt hangsúlyozza,
hogy I. Miklós a stabilizáció híve volt, ezért nem
törekedett az Orosz Birodalom területeinek öncélú
bővítésére. Az orosz kormányzat a belső problémák
megoldása mellett a nemzetközi helyzetben bekövetkezett
változásoknak is igyekezett megfelelni.
A 20-as és 30-as években a keleti
kérdésben, valamint az európai ügyekben jelentős
változások következtek be, bonyolultabb viszonyok alakultak
ki. A keleti kérdés problémaegyütteséből a Balkán és a
tengerszorosok sorsa az orosz külpolitikában központi helyet
foglalt el. A gyengülő Oszmán Birodalom saját erejével nem
tudta megtartani a különböző vallású, gazdasági és
kulturális fejlettségű népeket, a nemzeti és szeparatista
mozgalmak szétzilálták a birodalmat. Az 1821-ben kibontakozó
görög függetlenségi mozgalom egész Európa figyelmét
lekötötte, a nagyhatalmaknak, köztük Oroszországnak a
helyzet stabilizálására irányuló törekvései, diplomáciai
erőfeszítései kudarccal végződtek, és a 20-as évek
közepére egy soron következő orosz-török háború
valószínűsége egyre nyilvánvalóbbnak tűnt. I. Sándor 1825
őszén elfogadta az angoloknak egy bilaterális szerződés
megkötésére irányuló javaslatát. Nesselrode, az orosz
külügyminiszter is szorgalmazta ezt a szövetséget, mert
attól a küszöbön álló orosz-török háború idejére
Anglia részéről semlegességet remélt. I. Sándor váratlan
halála azonban széttörte a formálódó tervet, az új
uralkodó, I. Miklós pedig a rá jellemző határozottsággal
hozzákezdett a Porta elleni háború megvalósításához.
Kinjapina megjegyzi, hogy I. Miklóst nem ismerték Európában,
„zöldfülűnek” számított az orosz külpolitikában, de
hamarosan bebizonyította tehetségét. 1826 februárjában, az
uralkodó trónra lépése alkalmából Pétervárott
tartózkodó angol követtel, Wellingtonnal folytatott
tárgyalásokat a keleti kérdésről. A cár elutasította az
angolok azon javaslatát, hogy az orosz-török viszony
rendezésében közvetítő szerepet játszanak, viszont a
görög kérdésben kész volt velük együttműködni. Ennek
szellemében született meg a pétervári jegyzőkönyv (1826.
április 4.). A szerző szerint ez a megállapodás – amelynek
harmadik pontja az angolokkal együttműködve, de Oroszország
számára egyedül is lehetővé tette a görög ügyben a
törökök elleni fellépést – I. Miklós első külpolitikai
sikere volt. A jegyzőkönyv a későbbiekben is hatással volt a
keleti kérdésben követett elképzeléseire, hiszen a Török
Birodalmat érintő tervei megvalósításában mindvégig
fontosnak tartotta az együttműködést az angolokkal. A görög
ügy megoldásának újabb állomása a londoni konvenció
aláírása volt 1827. július 6-án, amely a pétervári
jegyzőkönyvben foglaltakat erősítette meg. Oroszország
növekvő aktivitása a keleti kérdésben Anglia és
Franciaország együttműködését hozta. Ez a megállapodás is
az orosz diplomácia jelentős sikerének számított, hiszen
egyik nagyhatalom sem léphetett fel Oroszország ellen egy
orosz-török háború esetén. Az orosz diplomáciai
sikersorozat része volt a törökökkel 1826. október 7-én
megkötött akkermani konvenció is. Kinjapina úgy értékeli,
hogy a navarinói ütközet (1827. október 20.) a keleti
kérdésben az orosz pozíció további erősödését
eredményezte, de a legnagyobb eredményt az orosz-perzsa
háború befejezése után (turkmancsaji béke, 1828. február)
söpörhették be az 1828–1829-es orosz–török háborút
lezáró drinápolyi békével (1829. szeptember 14.). Kinjapina
leszögezi, hogy I. Miklós reálisan értékelte a nemzetközi
helyzetet az orosz-török háború idején, nem gondolt a
Török Birodalom felosztására, és nem óhajtotta a
tengerszorosokat elfoglalni, megértette, hogy az
Nyugat-Európával nézeteltérésre és összeütközésre
vezetne, esetleg koalíció jönne ellene létre, amelyre
egyébként Ausztria a londoni konvenció aláírása óta
igencsak vágyott. Drinápoly után Oroszország arra
törekedett, hogy megőrizze a békét Törökországgal,
ezért sem volt aktív a szultán ellen lázadó keresztények
támogatásában. A szerző szerint I. Miklósnak a Portához
fűződő viszonya így ellentmondásosan alakult, az uralkodó
bár a Török Birodalom fennmaradása mellett állt ki, azonban
nem bízva annak stabilitásában, mindent megtett azért, hogy
„természetes széthullásakor” a felosztásához
szövetséges(ek)re leljen. A kormányzati politika ezen elve nem
volt új, azt I. Sándor uralkodása idején, 1802-ben
körvonalazta a keleti kérdéssel foglalkozó Speciális
Bizottság. I. Miklós tulajdonképpen ebben az értelemben I.
Sándor keleti kérdésben követett politikáját folytatta,
Törökországgal a békés megegyezés híve maradt. A
drinápolyi béke Oroszország sikeres külpolitikáját
konstatálta, az erősödő orosz befolyást Törökországban, a
Balkánon és a Kaukázusban. Az Orosz Birodalom növelhette
fekete-tengeri kereskedelmét, valamint a balkáni és a
kaukázusi népekkel gazdasági-kulturális kapcsolatait. A
szerző a béke érdemét emellett abban látja, hogy az lezárta
a kaukázusi népek Oroszországhoz csatolásának hosszú
folyamatát is.
Kinjapina a tanulmánya következő
részében I. Miklósnak a 30-as években az európai ügyek
megoldásában játszott szerepével foglalkozik. Kiemeli, hogy
az uralkodó mindig is arra törekedett, hogy a stabilitást és
a rendet megőrizze Oroszországban és Európában. A 30-as
években a bécsi rendszer, amely az európai egyensúly
fenntartását volt hivatott szolgálni, jelentősen
meggyengült. A megváltozott nemzetközi helyzetben I. Miklós a
sikeresen befejezett háborúi után aktívabban kapcsolódhatott
be az európai ügyek rendezésébe is. A júliusi francia
forradalom és annak hatása mozgósította a nagyhatalmakat.
Oroszország – Poroszországgal és Ausztriával ellentétben
– az azonnali beavatkozást sürgette, és ennek
nyomatékaként a nyugati határainál állomásozó haderejét
készenlétbe helyezte. Nyugat-Európát, a franciákat és a
belgákat az orosz intervenciótól az 1830. november 29-én
kirobbant lengyel felkelés mentette meg. Ettől kezdve
Oroszország a lengyel felkelés elfojtására koncentrált, és
így a belga kérdés gyakorlatilag a közreműködése nélkül
oldódott meg. 1830. december 20-án a nagyhatalmak a londoni
konferencián ismerték el a belga állam függetlenségét,
1831. január 20-án ugyanott az új állam semlegességéről
született döntés. A lengyel kérdés megoldása komoly
erőfeszítéseket igényelt, és eltávolította Oroszországot
Franciaországtól is. Így az Angliával kötendő szövetség
gondolata ismét előtérbe került az orosz külpolitikában,
és azt az újabb keleti válság idején sem vetették el. Az
1831 októberében elkezdődött egyiptomi-török háború
1832-re nemzetközi konfliktussá szélesedett, a török
szultán Oroszországtól remélt és kapott segítséget 1833
januárjában.
Kinjapina a tanulmányában alaposan elemzi
Oroszországnak az első egyiptomi válság feloldásában
játszott szerepét. Megállapítja, hogy a történeti
irodalomban eluralkodott nézet – mely szerint Oroszország
Törökország nyakába akaszkodott volna – nem helytálló,
kiigazításra szorul. A nyugati támasz nélkül maradt török
uralkodó, II. Mahmúd maga kérte az oroszok segítségét, amit
egyébként az egyiptomi hadsereg sikeres hadműveletei
kényszerítettek ki, az orosz diplomácia pedig ügyesen
használta ki a kínálkozó alkalmat. I. Miklós ismét
határozottan cselekedett a keleti kérdésben, amelynek
köszönhetően újabb sikert könyvelhetett el, az
unkiár-iszkeleszi orosz-török megállapodást (1833. július
8.). A szerző hangsúlyozza, hogy ez a defenzív szerződés is
török kezdeményezésre született meg, és annak titkos
záradéka biztosította az orosz hadihajók számára a
tengerszorosok szabad használatát. Ez a megállapodás tovább
növelte az orosz befolyást az Oszmán Birodalomban, amit
Szerbia esetében kamatoztatni is tudott. Az egyezményt
méltatva Kinjapina leszögezi, hogy Törökországgal a 30-as
években megkötött orosz megállapodások nem háború, hanem
a diplomáciai tárgyalások eredményei voltak, azok egyben I.
Miklós sikeres külpolitikájának mutatói, és arra is
bizonyítékul szolgálnak, hogy az orosz uralkodó nem
folytatott agresszív külpolitikát, ahogyan azt számos munka
szerzője állítja. Anglia és Franciaország eredmény
telenül tiltakozott, a megállapodás érvényben maradt. Ezt
követően az angolok hét éven át fáradoztak annak
felszámolásán.
Unkiár-Iszkelesz után Oroszország közel
került az elszigetelődéshez, I. Miklós ezt érzékelvén
Ausztria és Poroszország felé nyitott. A három keleti udvar
szövetségének (a Szent Szövetségnek) megerősítését
tulajdonképpen Ausztria kezdeményezte. Oroszországban
Nesselrode támogatta a régi porosz–orosz–osztrák
szövetség felújítását, és vele a cár is egyetértett. A
szövetség megerősítése a három uralkodó találkozójával
kezdődött volna, de porosz részről inkább a kétoldalú
megállapodásokat támogatták. Az 1833 augusztusában
Teplitzben és Terezienstadtban megtartott porosz-osztrák, majd
szeptemberben Schwedtében megszervezett orosz–porosz
egyeztetés után 1833. szeptember 18-án írták alá az
orosz–osztrák szerződéseket Münchengrätzben, és végül
október 18-án Berlinben került sor a három hatalom
szövetségének megerősítésére. A Berlinig megszervezett
találkozásokon felszínre kerültek az érdekellentétek is,
Poroszország és Ausztria a német egység kérdésében,
Ausztria és Oroszország a keleti kérdésben képviselt
más-más álláspontot, de valamennyien fontosnak tartották az
európai stabilitás érdekében a monarchiák összefogását.
Münchengrätz az orosz külpolitikában, a keleti kérdésben
és az európai ügyekben egyaránt fontos állomásnak
számított, mert a keleti udvarok összefogásának
megerősítése az európai stabilitást ugyanúgy szolgálta,
ahogyan az 1830-as forradalmak idején a be nem avatkozás
politikáját hirdető francia-angol szövetség gyengítését.
Az Orosz Birodalom a keleti kérdésben az unkiár-iszkeleszi
szerződés megszilárdítását kívánta elérni, az osztrák
szövetségben egy sikeresebb politika folytatásában bízott.
Az osztrák-orosz találkozón így központi helyet a Török
Birodalomhoz kapcsolódó problémakör foglalt el; mindkét
hatalom egyetértett annak fenntartásában.
Kinjapina a tanulmányában a münchengrätzi
konvenció negatívumaként emeli ki azt, hogy az abban foglaltak
alapján Oroszország a keleti kérdésben követett cselekvési
szabadságának feladására kényszerült, hiszen Ausztriával
minden problémás kérdésben egyeztetnie kellett. Ebben az
értelemben az unkiár-iszkeleszi megállapodáshoz képest az
visszalépést és az orosz tradícióktól való eltérést
jelentett. Hangsúlyozza, ez főleg azzal magyarázható, hogy a
30-as évekre bonyolultabbá váló nemzetközi helyzetben
Oroszország számára mindössze ez a lehetőség kínálkozott.
A szerződés pozitívumaként említi meg viszont azt, hogy
Oroszország Ausztriában hasznos szövetségesre talált, a
segítségével a keleti kérdésben hatékonyabban léphetett
fel, az érdekei kifejezésének nagyobb nyomatékot adhatott,
és az Európában erősödő forradalmi mozgalmak
felszámolásában is számíthatott rá. I. Miklós ezzel a
konvencióval megakadályozta azt is, hogy Palmerston orosz
ellenes szövetséget köthessen Ausztriával. A szerző úgy
vélekedik, hogy a lengyel kérdés rendezése mellett a
beavatkozási politika megerősítése – amely tulajdonképpen
az 1820-ban Troppauban megfogalmazott politika folytatását
jelentette – a berlini szerződés legfontosabb eredménye
volt, Oroszország 1849-ben erre hivatkozva avatkozhatott be a
magyar szabadságharcba is.
A következőkben Kinjapina azt vizsgálja,
hogy milyen hatása volt a konvenciónak az európai politikára.
Megállapítja, hogy az még jobban eltávolította Angliát
és Franciaországot a keleti udvarok szövetségétől, és
helyettük 1834-ben Spanyolországgal és Portugáliával
tömörítette őket ellenszövetségbe. Az 1830-as évek
közepétől e két szövetség őrködött a törékeny európai
egyensúlyon. Számukra az 1839-től kibontakozó újabb
közel-keleti válság jelentett nagy kihívást, hiszen a
második török-egyiptomi konfliktus rendezésében valamennyi
európai nagyhatalom érdekelt volt. I. Miklós a közel-keleti
status quo fenntartására törekedett, és az európai
nagyhatalmakkal egyetértésben a konfliktus békés megoldását
szorgalmazta. Ismét az angolokhoz közeledett, amely egyrészt
magyarázható azzal, hogy érzékelte Anglia gazdasági
súlyának nagy mértékű növekedését az Oszmán
Birodalomban, másrészt túl nagy jelentőséget tulajdonított
a francia-angol konfliktusnak és egyre inkább bízott abban,
hogy a franciák kizárásával tárgyalhat Törökország
jövőbeni sorsáról. Ennek érdekében hajlandó volt feladni
Unkiár-Iszkeleszben megszerzett privilégiumát, aláírta a
londoni konvenciót (1840. július 15.) és a
Dardanella-szerződést is (1841. július 13.). I. Miklós
1844-es londoni látogatásával a keleti kérdésben az
angol–orosz együttműködés további erősítését akarta
elérni. Az orosz uralkodó angol vezető politikusokkal
találkozott, és a megbeszéléseiken a Török Birodalom
jövője is szóba került. Kinjapina levéltári forrásokra
hivatkozva állítja, hogy az orosz cár a londoni tárgyalásain
nem vetette fel Törökország felosztásának konkrét tervét,
érzékelvén azt, hogy annak erőltetése eltávolítaná
Angliát Oroszországtól. Az uralkodó londoni látogatása
után az orosz külpolitika új törekvése Franciaország Anglia
mellőli eltávolítása lett.
Nesselrode – I. Miklós jóváhagyásával
– a memorandumában összegezte az uralkodó londoni
látogatásának eredményeit, amelyet 1844 szeptemberében az
angol kabinetnek személyesen át is nyújtott. Az angol
kormányzat nem küldött arra írásos választ, ennek ellenére
I. Miklós az 50-es évek elején a memorandum tartalmára
hivatkozva próbálta elérni az angoloknál Törökország
felosztását.
Kinjapina a következőkben Oroszországnak
az 1848–49-es forradalmak leverésében játszott szerepéről
szólva azt hangsúlyozza, hogy I. Miklós a rá jellemző
határozottsággal tett rendet Európában, a berlini
megállapodás szolgáltatott jogi alapot a cári intervencióra
Magyarországon. Az európai forradalmak leverése után az Orosz
Birodalom nagyhatalmi státusa tovább erősödött. A szerző
emellett azt is megemlíti, hogy I. Miklós jellemében is
jelentős változás következett be, elveszítette
realitásérzékét, annak helyét túlzott önbizalom vette át,
amely külpolitikai döntéseire is rávetült.
Tanulmánya befejező részében a szerző a
krími háborúhoz (1853–56) vezető diplomáciai
erőfeszítéseket, az angol és orosz diplomácia párbaját,
majd a jelentősebb hadieseményeket veszi számba. Kiemeli, hogy
az oroszok diplomáciai tárgyalásait a kezdetektől – de
elsősorban Menysikov konstantinápolyi rendkívüli
követjárását – balfogások kísérték, és I. Miklós sem
elemezte jól a helyzetet, úgy indított háborút a Porta
ellen, hogy nem ismerte fel az igazi ellenfelet. Hibás volt az a
kiindulópontja, amely londoni látogatásának a hatására az
50-es évek elején körvonalazódott, hogy Angliával a Török
Birodalom sorsát illetően meg tud állapodni. Helytelenül
ítélte meg az angol–orosz, az angol–francia viszony
alakulását; biztos volt abban, hogy a Porta elleni háborúja
győzelemmel ér véget. Azt fel sem tételezte, hogy a keleti
kérdésben „a szent helyek” ürügyén kikényszerített
háborúja Oroszország elleni háborúvá alakul át, és a
nyugati államok Törökországot védelmükbe veszik.
Összegzésében a szerző úgy fogalmaz,
hogy az orosz uralkodó csupán a háború alatt eszmélt rá
arra, milyen súlyos hibát vétett, és felelősnek érezte
magát a bekövetkezett események miatt. Oroszország
összeütközése az európai államokkal felszínre hozta
gazdasági gyengeségét, technikai elmaradottságát, a
hadserege avítt hadviselését, és a háború elvesztése a
nagyhatalmi pozíciójának elvesztését is eredményezte.
Kinjapina a nem régiben feltárt levéltári
források felhasználásával készült színvonalas, új
megállapításokat is tartalmazó tanulmánya mindenképpen I.
Miklós külpolitikájának árnyaltabb megítélését segíti
elő.
N. Sz. Kinjapina: Vnyesnyaja polityika Nyikolaja I. (I. Miklós külpolitikája), Novaja i Novejsaja Isztorija, 2001. 1. 192-210. p.; 2001. 2. 139-152. p.
Bodnár Erzsébet