Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
A század és a világ. A XX. század történelme
Marcello Flores,
a Sienai Egyetem bölcsészkarán működő összehasonlító
történelemtudomány professzora könyvének fő címében
találóan kapcsolja össze rövid gondolatjellel a ‘század’
és a ‘világ’ szavakat: Il secolo-mondo. Jelzi, ez a
térbeli és időbeli egység szétválaszthatatlan, a XX.
század végének már teljesen egybeforrt, egymást fedő
globális realitását – bár a globalizációról magáról
csak műve végén beszél részletesebben, de az említett tér-
és időbeli egység mint a választott vizsgálati metódus
elméleti-gondolati, globális megközelítése mindvégig
jellemzi a Bevezetés, a Prológus és az Epilógus által
mintegy zárt keretek közé ékelt hét rész összesen
negyvenöt fejezetét. A Prológussal és az Epilógussal együtt
– amelyek ugyan nem képeznek külön fejezetet – kilenc
részre osztott könyv a következő időbeli periodizációt
követi: Prológus: 1900; I. rész: 1900–1914; II. r.:
1914–1929; 111. r.: 1929–1945; IV. r.: 1945–1961; V. r.:
1961–1975; VI. r.: 1975–1989; VII. r.: 1989–2000;
Epilógus: 2001. szeptember 11.
Természetesen
mint ilyen nagy terjedelmű művek esetében mindig, most is az
általunk szubjektív módon kiválasztott történelmi
folyamatokra, eseményekre fogunk koncentrálni, így sajnos az
is természetes, hogy sok témát csak címszavakban fogunk tudni
megemlíteni cikkünk végén. Ami e folyamatokat és
eseményeket illeti, nos, itt nem a rengeteg dátum, személy,
egyedi esemény felvonultatása lesz vezérelvünk, hanem a
szerzőnek mindezekről megfogal-mazott véleménye,
állásfoglalása. Mindezek mellett szigorúan tartjuk majd
magunkat a könyv kronológiájához, eseménysorozatához.
Flores
pontos dátumot ad a XX. század kezdetének (bár megemlíti,
hogy már az akkori századfordulón is vita folyt akörül, 1900
vagy 1901 a XX. század első esztendeje!): 1900. május 31., a
kínai boxerlázadás kezdete, amelynek során
nyugat-európaiakat gyilkoltak le a lázadók, akiket 1900.
augusztus 14-én az először közösen fellépő európai, orosz
és japán katonai szövetség vert le. Ez a közös katonai
fellépés már a „XX. század egész történelmét jellemző
globalizációt”, valamint a Nyugat által elindított
modernizáció visszafordíthatatlan folyamatát is
szimbolizálta. Ezekre az esztendőkre esett Bécsben Sigmund
Freud Álomfejtés című könyvének megjelenése. Magáról a
pszichoanalízisről azt olvashatjuk, általa az egyén végre
elérte autonómiáját a modern világban, s egyben az emberi
tudat kutatása elé új célokat tűzött ki. A XIX. század
végi, ún. második ipari forradalom pedig gazdasági,
politikai, technikai, tudományos, demográfiai téren egyaránt
mélyreható változásokat hozott. Ezekkel viszont élesen
szemben állt az angol–búr háború, amely már akkor
megismertette az európaiakat a koncentrációs táborokkal
Afrika ezen részén. E táborokban kb. 28 ezren pusztultak el, s
a háborúban keveredtek a „hagyományos gyarmati” és az
„új, totális háború” elemei, amint azt az I.
világháborúban fogjuk a maguk kiforrott alakjában látni. A
Nyugat azonban meg volt győződve a békés haladás
beláthatatlan perspektíváiról, amit a fejlődő technikában
látott megtestesülni. Az igazság az, hogy ez a technikai
fejlődés főleg a haditechnikát segítette, az egész XX.
századra majd oly jellemző fegyverkezési versenyt, amely az
1900–1914 közötti időszakban – többek között – az
angolok és a németek közötti hajóépítési versenyt is
jelentette.
Hosszan
időzik a szerző egy fogalom tartalmának és gyakorlati
megjelenésének és főleg kudarcokba fulladt fejlődésének
elemzésénél: ez pedig az „occidentalismo”, ami magyarul
„nyugatiasságnak” felel meg, és amit az imperializmus szó
helyett használ. Területi-gyakorlati megjelenésében a
nyugatiasság azt jelentette, hogy a XX. század elején a Föld
területének kb. négyötöde nyugat-európai és
USA-ellenőrzés, míg kb. harmada Nagy-Britannia és
Oroszország uralma alatt állt. A második ipari forradalom és
a gyarmatosítás végső szakasza közötti időszakban a
nyugati hatalmak már csak „birodalmuk nagyságának
növelésével” törődtek, amely kiélezte közöttük a
gazdasági versenyt. Pszichológiai-tudati vonatkozásban a
fogalom egyben azt is jelentette, hogy a gyarmatbirodalmakat
kiépítő nyugat-európai államok egyre inkább érezték
erejüket, és hittek abban, hogy civilizációs missziót kell
teljesíteniük a világban, azaz objektív és szubjektív
megnyilvánulása is volt a nyugat-európai gyarmatosító
hatalmak akcióinak. A szerző szerint itt is globalizációs
folyamatról volt szó, ami megváltoztatta és új helyzetbe
hozta mind az uralkodó intézményeket, államokat, vezetőik
gondolkodásmódját, mind az ezen államok uralma alá hajtott
népek élet- és gondolkodásmódját, főleg pedig
megváltoztatta a „Másikról” addig kialakított képet,
képzeteket. A világ népei között ettől kezdve
megkülönböztettek már civilizáltakat (ide tartoztak Európa
és Észak-Amerika), éppen civilizálódókat (Ottomán
Birodalom, Japán, Oroszország) s civilizálandókat. A XX.
század folyamán a nyugatiasság magában foglalta a nyugati
„fejlett” nemzetek saját „erkölcsi sztenderdjei”
megváltozásának képességét és egyes, egyébként
visszautasított idegen civilizációk erkölcsi-világnézeti
aspektusainak elfogadására tett erőfeszítéseit is.
A
Nyugat „ereje” végül is roppan ellentmondásos, de könnyen
észrevehető szélsőségek között nyilvánult meg a XX.
század első évtizedében: egyrészt a tudományok és a
technika fejlődésében, a termelés rohamos növekedésében,
másrész viszont abban, hogy mindez eltérő módon nyilvánult
meg az egyes európai országokban, illetve az egyes rétegek,
osztályok között, különösen ami a vidéken élő,
többséget alkotó szegény néprétegeket illeti. Mindez
elkerülhetetlenül társadalmi feszültségekhez vezetett. A
középosztály pedig szinte állandó rettegésben élt attól
való félelmében, hogy lecsúszhat a proletariátus soraiba,
amely osztályhoz mindig is közelebb állt, mint az uralkodó,
vagyonos elit(ek)hez. Az egyre erősödő nacionalizáló
törekvések mellett erősödtek a politikai, vallási, etnikai
diszkriminációk, amelyek tömeges el- és kivándorlásokhoz
vezettek. Az Európán kívüli nagy nemzetek között
kiemelkedett a Nyugat által különlegesen kezelt Japán erős
ipari, katonai és vallási szervezettségével, India az angol
gyarmatosítás ellentmondásos megvalósulásának szakaszában
kialakuló helyi elitjével: ez igyekezett magáévá tenni a
nyugat-európai gondolkodásmódot és progresszívabb,
humánusabb jogrendszerét, amely éles ellentétben állt a
helyi erkölcsi szokásokkal. Az iszlám világ lakóinak nagy
része a XX. század elején olyan országokban élt, amelyek
valamelyik európai nagyhatalom uralma alatt álltak. Az iszlám
identitás megvalósítása elsősorban intellektuális rétegek
tevékenysége nyomán bontakozott ki. A XX. század első
évtizede az USA-ban a bevándorlások évtizede volt: mintegy 9
millió bevándorló érkezett, akiktől 1906-tól már az angol
nyelv, az amerikai történelem, az amerikai erkölcsi normák
ismeretét, valamint az USA alkotmányához való hűséget
követelték meg. Az USA egyébként – jegyzi meg a szerző –
sohasem akart gyarmatosító hatalommá válni, inkább egyrészt
saját külső piacait igyekezett bővíteni, másrészt
Közép-Amerika volt spanyol gyarmataira vetette ki hálóját.
Latin-Amerikában (ide értendő Mexikó, Közép-Amerika,
Nyugat-India és Dél-Amerika is) az európai, indián és
afrikai fajok keveredése az etnikai rétegződésben
sajátságos hierarchiát hozott létre a Spanyolországban és
Portugáliában születettek, ezek helyi leszármazottai valamint
a néger és indián lakosság között.
A modernizációs folyamatok és az azokat
kísérő társadalmi feszültségek gyakori és véres etnikai
és vallási pogromokban öltöttek testet pl. Orosz-országban
és az Ottomán Birodalomban. Az előbbiben a zsidókat
üldözték a szlavofil ideológia zászlaja alatt, az utóbbiban
az örményeket, akiket a kurdok és a törökök is támadtak,
többek között azért, hogy így is erősítsék a török
nacionalizmust.
1975–1989: az „új konzervativizmus”
és az „új iszlámizmus” kora (többek között!). Az
előbbi a balra eltolódott néhány nyugat-európai ország
(Anglia, Németország, Portugália, Olaszország) jellemzője
volt, ahol a terrorizmus egyre inkább behálózta a
társadalmat, a jóléti társadalom alappillérei is kezdtek
alaposan meginogni, ami viszont a lakosság körében
társadalmi-gazdasági biztonságot ígérő új kormányzati
módszerek iránti igényt támasztott. Így alakultak ki ezekben
az országokban a konzervatív, a megelőző „gazdasági
liberalizmust” hirdető kormányokkal szemben az
„ideológiailag agresszív” kormányok (ld. pl. Angliában
Thatcher asszonyt és kormányát!), amelyeknek sikerült
részben helyreállítani az állam tekintélyét. Az „új
iszlámizmus” a dekolonizáció után született, társadalmi
helyzetükkel elégedetlen muzulmán fiatalokat vonta be
ideológiai-vallási harcába, amelynek célja olyan „iszlám
modernitás” megteremtése volt, amely „képes a társadalmat
és az államot, a kultúrát és a vallást egyesíteni”, és
mindenesetre különbözik a nyugati típusú iszlámtól.
Sajnos, ez az „új iszlámizmus” szélsőséges formájában
fundamentalista irányt vett csakúgy, mint pl. a 80-as
években Izraelben az ultra-ortodox zsidóság, Indiában az
„igazi” hinduizmus, Sri Lankán és Indokínában az
újjászülető buddhizmus. Pozitív vonással gazdagodott a
kereszténység, amely az individualizmus és a kapitalizmus
elembertelenítő, negatív hatásai ellen is egyre gyakrabban
emelte-emeli föl szavát.
A XX. század végének legmarkánsabb, a
XXI. századot is nagy mértékben befolyásoló történelmi
eseménysorozata a berlini fal lebontása és a
kommunista-szocialista világrend megszűnése volt, amely
folyamatok Gorbacsov nevéhez fűződnek. Gorbacsov
személyiségével és tevékenységével kapcsolatban
felmerült, hogy míg saját hazájában alig kapott támogatást
politikájához, addig nemzetközi szinten lelkesedéssel
fogadták, s „presztízse évről évre nő.” A kommunizmus
megszűnése csak Romániában, a Ceausescu-házaspár
kivégzésével vett véres fordulatot. Széthullt a Szovjetunió
mint állam, a KGB-t feloszlatták, a Nyugat előtt úgy
látszott, eltűnt mindenféle – gazdasági, katonai,
politikai, ideológiai – akadály a világ feletti uralom
megszerzéséhez. Különösen érvényes ez az USA-ra, bár
Európa is elmondhatja magáról, most már nem „alárendelt,
hanem integráns része a Nyugatnak”. Az EU létrejöttével
és a majdan csatlakozó tagországok révén a világ első,
legnagyobb bruttó hazai ipari termelését magáénak mondó
világrésszé vált, megvalósítva az új pénz, az euró
paritását is a többi nemzeti valutához viszonyítva. S
megjelent a századforduló új világrendjét jelző, már-már
misztikussá vált új fogalom, a globalizáció, amelynek
jellemzőit így foglalja össze a szerző: „A piacok és a
technológiák, a gazdaságok és az államok nagyobb
integrációjának körvonalazására hasznos terminus.
Természetesen ez az új folyamat is ellentmondások és
kettősségek között megy végbe: egyrészt eltöröl bizonyos
tradíciókat, másokat »feltámaszt«; ellentétes
tendenciákat táplál, mint pl. centralizáció és
decentralizáció, helyi érdekszférák érvényesülése és
internacionalizáció, ... valamint egybefonja a kultúrát és a
technikát, politikát és gazdaságot, az egyes államok szabad
kezdeményezéseit bizonyos keretek közé szorítja; a
globalizációt valójában demokráciai deficit kíséri.”
A könyv utolsó dátuma az Epilógusban
található: 2001. szeptember 11-e, az USA-t ért
terrortámadás, amellyel kapcsolatban idézzük megint a szerző
véleményét: „A jövőre tartozik, hogy pontosan
meghatározza 2001. szeptember 11-e helyét a történelemben,
és ez a hely valószínűleg nem ugyanaz lesz, mint amit sok
kortársunk, érthető emóciók alapján kijelölt egy mind
spontán, mind türelmetlenül lereagált pillanatnyi
helyzetben.” Ugyancsak ebben az utolsó részben a szerző még
egyszer utoljára visszatér a „nyugatiassághoz”: kijelenti,
ennek egyik „erős pontja” abban rejlik, hogy „képes
haladni és állandó jelleggel önmagát meghaladni”,
másrészt viszont figyelmeztet bennünket arra – hányan
megtették már ezt a távoli és a közelmúltban, de minek?
–, hogy „a Nyugat által kreált életmodellt nem lehet
univerzálissá tenni, nemcsak gazdasági-anyagi, de
etikai-politikai vonatkozásban sem...”
És most említsünk meg egy-egy címszó
erejéig néhányat azon témák közül, amelyekkel terjedelmi
okok miatt nem tudtunk részletesebben foglalkozni, de amelyek
ugyanolyan szerves részei ennek a vaskos könyvnek, mint a
fentebb kicsit részletesebben tárgyalt kérdések. Tehát: a
XX. század első évtizedeinek technikai-tudományos
eredményei, azok felhasználási területei; a villanyáram
felhasználási területeinek megsokszorozódása; a Ford-autók
megjelenésének történelmi jelentősége; az egészségügy
fejlődése; az új, ma is működő, hatalmas gyógyszergyári
komplexumok létrejötte; az amerikai kontinens fejlődése;
Theodore Roosevelt politikája, az USA katonai beavatkozásai
Közép-Amerikában; Latin-Amerika országainak történelme; a
nagy birodalmak (cári Oroszország, Ottomán Birodalom)
hanyatlása; konfliktusok a Balkánon; mexikói forradalom; az
európai polgárháborúk 1914–1929 között; ugyanebben az
időszakban a paraszti világ helyzete Szovjet-Oroszországban,
Kínában, Indiában; tömegtársadalom az USA-ban; az
1929–1945 közötti időszakban az USA, Franciaország,
Németország, Anglia gazdasági világválságra adott
válaszai; a náci Németország és a sztálini Szovjetunió;
etiópiai háború és spanyol polgárháború; az 1945–1961
között újonnan létrejött államok (a független India, a
népi Kína); nacionalizmus és iszlám; konfliktusok a
„Harmadik világban”; 1961–1975 között a fiatalok által
létrehozott „ellenkultúra”; ázsiai társadalmi modellek
(Japán, Kína, India); a gyarmatok felszabadulása utáni
világpolitikai helyzet; a kommunikáció fejlődése, hatásai;
a „fogyasztás” jellemzői; Kohl, Reagan, Brezsnyev
politikája; a „harmadik ipari forradalom”; a munka és a
pénzügyek terén végbement forradalom; 1989–2000 között
lángban álló kontinensek (Afrika, Ázsia, Latin-Amerika)
stb...
Amint látjuk, témák, események,
személyek, fogalmak sokaságával találkozhatunk Flores
könyvében, amelyet mindvégig szilárd logikai
rendszerezettséget követő gondolatmenet, a kiadói politikát
most is követő példás tárgyilagosság, a szélsőséges
állásfoglalások teljes távoltartása jellemez, az egyes
témák súlyuknak megfelelő terjedelmet kapnak, nincs
mellébeszélés, a szerző ítéletei egyértelműek – ami
természetesen nem jelenti azt, hogy ellentmondást nem tűrők,
s az adott terjedelemhez képest nehezen lehetne olyan világ-
vagy Európa-történelmi jelentőségű eseményt felhozni,
amelyről valamilyen formában és mértékben ne emlékezne meg.
Az egyes fejezetek és a könyv végén
bibliográfiai adatokat, a könyv végén részletes név- és
tárgymutatót találunk.
Marcello Flores: Il secolo-mondo. Storia del Novecento (A világ-évszázad. A huszadik század történelme). Il Mulino, Bologna, 2002. 615 o.
Kun Tibor