Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
Churchill
hidegháborúja – a személyes diplomácia kísérlete
Winston Churchill politikai pályafutása, amely 1899-től 1955-ig tartott, nagyon hosszú volt. Az igen tekintélyes, és még most is gyarapodó, róla szóló irodalom – amely szokás szerint az I. világháborúra és még inkább a II. világháborúra összpontosít – mérete rendkívüli. Nem kevésbé voltak azonban rendkívüliek (és vitathatók) erőfeszítései és előrelátása a hidegháború idején, a második miniszterelnöksége előtt és alatt, 1951-től 1955-ig. Mégis, az utóbbi időkig igen kevés tudományos munka készült Churchillről és a hidegháborúról.
Elhangzott persze, a
„vasfüggöny-beszéde” Fultonban, Missouriban 1946
márciusában, melyet általában a hidegháború egyik indító
dokumentumának tekintettek és akként magyaráztak – George
Kennan „Hosszú táviratával” és Foreign Affairs-beli
„X-cikkével” együtt; volt persze Truman-doktrína és
Marshall-terv is, és így tovább. Korai figyelmeztetés volt ez
Churchill részéről Sztálinnal és a kommunizmussal szemben,
épp úgy, ahogy korán figyelmeztetett Hitlerre és a
nemzetiszocializmusra is: oly churchilli volt mindez, oly
helyénvaló. A nagyjelentőségű beszédnek ilyen magyarázata,
mindent összevetve, nem helytelen, de nem eléggé árnyalt.
Átsiklik dolgok fölött, amelyek pedig lényegi különbséget
érzékeltetnek aközött, ahogyan Churchill és az amerikaiak
vélekedtek a hidegháborúról a kezdet kezdetétől fogva.
Még akkor, 1946 márciusában nemcsak Harry
Truman és Dean Acheson, de az amerikai sajtó nagy része,
baloldaliak és jobboldaliak egyaránt, köztük sokan magukat
később a legfagyosabb (vagy legtüzesebb) harcosoknak
nyilvánítók közül, szükségesnek találták, hogy távol
tartsák magukat Churchill keményhangú
„vasfüggöny-kiáltványá”-tól, de ezek a sajátos
árnyalatok hamarosan elhalványodtak. Ami viszont nem
halványult el, az egy alapvető különbség volt Churchillnek a
konfliktusra vonatkozó, és Washingtonnak ugyanarra vonatkozó
nézete között, egy olyan különbség, amely valóságos
szakadékká mélyült akkorra, amikor már Eisenhower és Dulles
kormányozták az amerikai állam óriási hajóját. Churchill
legfőbb témája és aggodalma Európa megosztottsága volt. Az
amerikai világszemlélet legfőbb témája és aggodalma,
1946-tól kezdődően négy évtizeden át, a nemzetközi
kommunizmus volt. Churchillnek legfontosabb gondja az erőszakos
orosz katonai jelenlét volt Európa közepén, amelynek a
kommunista kormányok felállítása a vasfüggönytől keletre
csupán a következménye volt, nem pedig az oka.
Churchill meg volt győződve – mint ahogy
korábban, még 1939 szeptemberében kijelentette –, hogy az
orosz „rejtély” (ha ugyan rejtély volt) kulcsa az „orosz
nemzeti érdek”, s ezt komolyan kell venni. Az orosz birodalom
fennhatóságának aránytalan kiterjesztése nyilvánvalóan
veszélyes volt a Nyugat számára; de veszélyes volt magára
Oroszországra nézve is, és ezt számításba kellett venni.
Így, eltérően sok későbbi amerikai szövetségesétől,
Churchill mindig inkább bízott egy újratárgyalás
lehetőségében Oroszország újonnan megszerzett
érdekszféráját illetően, mint egy ellene vívott keresztes
hadjáratban. Helyreigazítani Európa felosztását: ez volt
legfőbb ambíciója közéleti tevékenységének utolsó
napjáig, még „vasfüggöny-figyelmeztetése” után kilenc
évvel is. Ezzel szemben az amerikai politikának, s vele együtt
a NATO-nak, az volt a célja, hogy fenntartsa – valójában
megszilárdítsa – Európa megosztottságát. Ez a különbség
nem hangsúlybeli, hanem lényeget érintő különbség volt.
A nézeteltérés Churchill második miniszterelnöksége idején került felszínre. A hidegháború, és az azt fűtő néphangulat (ideértve a McCarthy-jelenséget) akkor volt a leglázasabb szakaszban. Mindeközben más irányba mutató fontos fejlemények gyülekeztek, amelyek ösztönzően hatottak Churchillre. Csupán hat héttel azután, hogy Churchill háborús szövetségese, Eisenhower lett az amerikai elnök, Sztálin hirtelen meghalt. Az új és gondterhelt moszkvai vezetés a bizonytalanság sok jelét mutatta. Reformokat jelentett be, és – története során először – meghirdette a Nyugattal való „együttélés” jelszavát. Felkelések törtek ki az orosz uralom alatt lévő területeken, például Kelet-Németországban 1953 júniusában. Végleges fegyvernyugvásra került sor Koreában. A felduzzadt orosz birodalom óvatos visszavonulási politikába kezdett Finnországban, Jugoszláviában, Mandzsúriában és Ausztriában; és 1955-ben, amikor Churchill végleg visszavonult, Moszkva hivatalosan elismerte a nyugat-német államot anélkül, hogy követelte volna, a nyugati hatalmak is ismerjék el Kelet-Németországot. Eisenhower és Dulles mind nyilvánosan, mind pedig magánemberként kijelentették, hogy ezek a lépések nem mások, mint kommunista trükkök; Eisenhower legalább egy alkalommal jelentette ki Churchillnek, hogy Oroszország „szajha”, és nem is változik meg.
Churchill nem így gondolta. Még 1950-ben
javasolta, hogy próbálják meg újratárgyalni Oroszországgal
a hidegháború körülményeit, mindenekelőtt Európa merev
felosztását. Megállapította, hogy: „a szovjet politika
központi tényezője a félelem ... Moszkva jobban fél a
barátságunktól, mint a gyűlöletünktől... Nyugat
növekvő ereje megfordítja ezt úgy, hogy jobban fognak félni
a gyűlöletünktől, mint a barátságunktól, és ez elvezeti
őket ahhoz, hogy keressék a barátságunkat”. Attól kezdve
megpróbálta befolyásolni a távozó Trumant és Achesont, majd
a helyükbe lépő Eisenhowert és Dullest, hogy próbáljanak
új hangon tárgyalni Moszkvával a csúcstalálkozón.
1953. május 11-én Churchill nagy beszédeinek talán utolsóját tartotta a parlamentben. Ebben a történelmi jelentőségű felszólalásában kétségbe vonta azon nyugati felfogás helyességét, amely elfogadta a status quo-t és Európa megosztottságát: „Nem hiszem el, hogy az a roppant jelentőségű kérdés, amit Oroszország biztonságának és Nyugat-Európa szabadságának és biztonságának összeegyeztetése jelent, megoldhatatlan lenne”. Eisenhower és Dulles gúnyos fölénnyel utasították vissza Churchillt. Valamivel később Washingtonban és Bermudában Churchill megpróbálta megnyerni őket egy utolsó churchilli kísérletnek, hogy találkozzanak az új orosz vezetőkkel (Malenkovval és Molotovval). Biztosította Eisenhowert és Dullest, hogy „nem akarja bármi áron megbékíteni a Szovjetuniót”, de kitart amellett, hogy „méltányolniuk kell, ami Oroszországban folyik, és a sok kedvező fejleményt, ami ott történik”. Mindez hiába volt. Lehangoltan írta Anthony Edennek (akkori külügyminiszterének): „úgy tűnt, mintha a Nyugat el lett volna szánva arra, hogy fenntartja, sőt meg is szilárdítja Európa megosztottságát... nem fogadhatjuk el Európa jelenlegi megosztottságát szentesített vagy állandó állapotnak”. Lazítani akart ezen a felosztáson, beleértve némi javítást a Kelettel folytatott kereskedelmen: „a barátságos átszivárgás nem jelenthet mást, csak jót”. Eisenhower úgy válaszolt, hogy élesíteni kell a kardokat „a küzdelemre, amelyet lehetetlen elkerülni”.
Mindent összevetve, volt egy szakasz a
hidegháború idején – pontosabban Sztálin 1952 márciusában
mondott, Németország egyesítését javasló beszéde és az
1955-ben, már Churchill nyugalomba vonulása után tartott genfi
csúcstalálkozó között –, amikor a hidegháború
enyhítése, beleértve annak legtöbb gondot okozó
feszültségeinek újratárgyalását, lehetséges, sőt
valószínű volt. Sajnálatos, hogy a történészek és
politológusok hada majdnem teljesen figyelmen kívül hagyta
ezt, legalábbis ez idáig. A hidegháború első
„revizionistái” – pontatlan kifejezés, mivel minden
történetírás természeténél fogva revizionista – az
1960-as évek opportunista ideológusai voltak, akik egyszerűen
rávetítették a vietnámi háborúval szemben érzett
ellenszenvüket a hidegháború kezdetére az 1945-48 közötti
években, azzal érvelve (gyakran tisztességtelenül), hogy a
konfliktus főleg az amerikaiaknak a Szovjetunió elleni
provokációiból keletkezett. Egy másfajta revizionizmus a
Szovjetunió összeomlása után jelentkezett, amikor
tekintélyes történészek a nyilvánvalót (vagy inkább azt,
ami nyilvánvalónak látszott) rövidlátó detektívek
lelkesedésével hajszolva kinyilatkoztatták, hogy „mi már
ismerjük” a történelmi igazságot: egyedül a kommunista
Oroszország volt a hidegháború kiindulópontja és forrása,
és mind annak a gondnak okozója, beleértve Európa
megosztását is, amelyet a hidegháború jelentett.
Mégis mindkét „iskola” teljesen
figyelmen kívül hagyta, vagy nem értette meg az 1952 és 1955
közötti időszak jelentőségét, és Churchill
előrejelzését – egészen mostanig, amikor kutatók, főként
német kutatók elkezdték rágni, nyelni és emészteni a
felhalmozódott bizonyítékokat, amelyeket elsősorban az orosz
források tártak fel. Ezek azt mutatják, hogy, legalábbis
1952-ben és 1953-ban, Németország felosztásának
újratárgyalását komolyan vitatták és fontolgatták
Moszkvában, még Sztálin életének utolsó tizenkét hónapja
alatt is; hogy az oroszok (Sztálin feltehetően, de szolgája,
Lavrentij Berija, a KGB főnöke bizonyosan) még azt is
fontolgatták, hogy elejtik a kelet-német kommunista államot
cserében egy egyesített és semleges Németországért,
amelyből kivonnák az orosz és amerikai katonaságot. (A
legmegrázóbb darabja a bizonyítékoknak az a brutális intés,
amellyel a németországi szovjet főbiztos, Vlagyimir Szemenov
támadt rá a megdöbbent kelet-német állami vezetőkre
Moszkvában, egy héttel az 1953. júniusi kelet-berlini
munkásfelkelés előtt: vezessenek be reformokat és
vigyázzanak - mondta, mert „néhány héten belül még
államuk sem lehet többé!”)
Természetes és várható volt, hogy e múltbeli események újra tanulmányozására német történészek különös gondot fordítanak majd. Klaus Larres, német születésű kutató ma professzor Belfastban. Nem olvas oroszul, de elolvasott mindent (nos, majdnem mindent) erről a korszakról; és súlyos nagy könyvének legérdekesebb része Németországgal foglalkozik 1953-ban és a körül. Időnként elismeri, ami sok esetben még most is majd kimondhatatlan német történészek között: hogy Konrad Adenauer kancellár úgy vélte, „az újraegyesítést fel kell áldoznunk ez idő szerint”. Adenauer bizalmatlansága Churchill iránt nyilvánvaló volt azokban az években; de Larres idézi azt is, hogy saját külügyminisztériuma véleményével ellentétben, Churchill „kétségbe vonta, hogy Németország tartósan fenntartott megosztottsága kívánatos lenne”. Könyve különösen jó és hasznos, amikor az 1953. júniusi kelet-német felkelés nemzetközi gyökereiről és visszahatásáról ír. Mégis vitatható, hogy a felkelés oka elsősorban „a szörnyű gazdasági helyzet és az életszínvonal rohamosan rosszabbodása volt (Kelet-Németországban)”. Churchill sokkal tisztábban látta a helyzetet: azt mondta, hogy egy önkényuralmi rendszer számára a legnagyobb válság akkor következik be, amikor érzi, hogy reformok bevezetésére kényszerül – olyan jelenség ez, amelyre a nagy Tocqueville már 1848-ban felfigyelt. Mindenesetre Larres súlyos kötete jelentősen gazdagítja a tudományt. És tömör is, hiszen a tartalomnak majdnem a fele hosszú jegyzetekből áll, melyet apró betűkkel szedtek 137 oldalon, és ehhez még csatlakozik egy közel 1500 tételből álló bibliográfia.
Vannak azonban problémák is. A Churchill
hidegháborúja sokkal inkább a hidegháborúról szól,
mint Churchillről. Egy olyan könyvet, amely Churchillről és
Németországról szól, és egy másikat Churchillről és
„Európáról” még ezután kell megírnia valakinek (az
előbbit főként azért, hogy megváltoztassa azt a sok esetben
elfogadott véleményt, különösen német történészek
között, hogy Churchill egész életében elkötelezett
németgyűlölő volt). Nem kellett volna Larresnek egy hosszú
fejezettel kezdenie a könyvét Churchill „személyes
diplomáciájáról” 1914 előttről, belevéve a német és
brit tengerészeti programokat – ez túlságosan terjengős
rész. Egy másik hiányosság, hogy Larres nem tárgyalja elég
körültekintően Churchill kapcsolatát Sztálinhoz és
Roosevelthez a II. világháború idején, holott a
hidegháború, később persze, jórészben ebből következett.
Vannak hibák is a könyvnek ebben a
részében. Larres azt írja, hogy amikor Churchill bizalmas
levelezése elkezdődött Roosevelttel 1939-ben, „túlságosan
hitt magában, hogysem aggódjék a felől, hogy semmibe veszi a
külügyminisztériumot, valamint a brit és amerikai
nagyköveteket a Roosevelttel bonyolított magas szintű
levelezésében”. Nem így volt: Churchill közölt és
megmutatott mindent Chamberlainnek és Halifaxnak. 1943-ban
Sztálin nem hozott „határozatot arra, hogy bátorítsák az
intenzív kapcsolatokat a stockholmi német nagykövetséggel”:
a kapcsolatok nem voltak intenzívek, és nem a nagykövetségen
(helyesebben nem a követségen keresztül) zajlottak.
Rooseveltet nem „befolyásolta erősen a külügyminisztere”,
és nem „kerülte” a találkozást Churchillel – a
teheráni csúcstalálkozót megelőzően találkoztak Kairóban.
Larres a Churchill és Sztálin között 1944 októberében
létrejött igen fontos Százalék-egyezséget (amikor egy
hozzávetőleges érdekszféra-megosztást vázoltak fel a
Balkánra és Görögországra vonatkozóan), és a britek
határozatát, hogy a Görögországgal és Törökországgal
kapcsolatos érdekeltségeket átadják az amerikaiaknak
1947-ben – felületesen tárgyalja. „1945 végén és 1946
elején – írja – még úgy tűnt, hogy Washington az
izolacionizmus politikáját részesíti előnyben.” Nem így
volt.
„A személyes diplomácia politikája”
– ez Larres könyvének alcíme. Az igaz, hogy Churchillnek
erős hajlama volt arra, hogy a dolgokat
„csúcstalálkozón” vitassa meg és intézze el (a
kifejezést ő alkalmazta először 1941-ben), és hogy a
külügyminisztérium, különösen 1951-től 1955-ig kritikával
illette az efféle megközelítést. De a „személyes
diplomácia” túlságosan általános kifejezés. Roosevelt,
Sztálin és de Gaulle (nem beszélve Napóleonról és
Bismarckról) mindannyian alkalmazták a személyes
diplomáciát, sok esetben sikeresen. Valójában az államok
kapcsolatában a magas szintű személyes megegyezések gyakran
eredményesebbek, mint az alacsonyabb szintű diplomáciai
tárgyalások, amelyek személytelenek, szabályozottak és
technikai jellegűek.
Larres túlságosan kritikus Churchillel
szemben. Megdorgálja őt a II. világháború idején
„grandiózus és ködös retorikája miatt... Az Egyesült
Államoknak sokkal fennköltebb víziói voltak”. Grandiózus,
talán; de ködös?! És nem volt a roosevelti Négy Szabadság,
vagy mondjuk az Egyesült Nemzetek szintén grandiózus? Mi
több, Larres alkalmanként ellentmond sajátmagának, néha
ugyanazon az oldalon: megjegyzést tesz „Churchill Európára
vonatkozó bizonytalankodásá”-ra, és néhány sorral lejjebb
„Churchill mélységes személyes meggyőződéséről”
magyaráz „Európa háború utáni körvonalait” illetően.
Churchill „követelte, kerüljék el, hogy Európa amerikai
uralom alá kerüljön a háború után”, de fő aggodalma az
volt, hogy a háború után az amerikaiak hazaviszik a
csapataikat Európából. Egyéb ellentmondásos
megállapítások is vannak ebben az egyébként értékes
kötetben.
Most fel kell vetnem az egyetlen komoly kérdést Larres tézisére vonatkozóan, amelyet a 123. oldalon állít, s azután újra meg újra megismétel: „A kulcs Churchill II. világháború után folytatott csúcstalálkozó-diplomáciájának megfelelő megértéséhez az, hogy fenn akarta tartani Britannia hatalmát és befolyását”. Nos, a háború alatt igen. A háború után már nem. „Miután még egyszer miniszterelnök lett” – írja Larres – „Churchill minden energiáját szinte kizárólag arra összpontosította, hogy fenntartsa Britannia nagyhatalmi státusát... megkísérelve, hogy enyhítse és talán még véget is vessen a hidegháborúnak egy, a Szovjetunióval rendezett, nem hivatalos angol-amerikai csúcskonferencián.” Churchill hangsúlya azonban az utóbbin volt, nem az előbbin. 1943 óta mindig tudta – és Teheránban be is ismerte –, hogy Britanniának többé már távolról sincs akkora hatalma, mint az Egyesült Államoknak és a Szovjetuniónak.
Churchill csökkenteni akarta a
hidegháborút a vasfüggöny legalább részben való
lebontása, Európa megosztottságának mérséklése által.
Alkalomadtán Larres megérti ezt: „Churchill végső célja a
hidegháború befejezése volt és ezzel ‘az egész Európa
egyesítése és szabadságának’ megteremtése”. Máshol
azonban Larres kijelenti, hogy Churchillt nem érdekelte Európa
végleges integrációja. Igaz, Churchill soha nem javasolta,
hogy Britanniának egy egyesült, vagy föderális, avagy
konföderális Európához kellene csatlakoznia. Mégis tudta,
hogy Európa sorsa és Britannia sorsa elválaszthatatlan
egymástól; az Európa elsődlegességéről szóló
kijelentései megtöltenének egy kisebb könyvet. Végül is ez
volt a legfontosabb különbség közte és az 1930-as évek
megbékítői között: az utóbbiak nem hajlottak rá, hogy
küzdjenek Hitler európai uralma ellen, ha a Birodalom
érintetlen marad, míg Churchill meg volt győződve, hogy az
ilyen brit politika nemcsak hogy erkölcstelen, hanem végzetes
is.
Gondoljunk csak Churchill Eden számára,
1942. október 22-én, még a sztálingrádi, El Alamein-i vagy
az észak-afrikai katonai fordulópontok előtt készített
feljegyzésére is: „ Be kell vallanom, hogy gondolataim
elsősorban Európában, Európa dicsőségének újraéledése
körül járnak, hiszen Európa a modern nemzetek és a
civilizáció szülőföldje. Mérhetetlen szerencsétlenség
volna, ha az orosz barbarizmus maga alá temetné Európa régi
államainak kultúráját és függetlenségét.” A háború
idején Churchillt nemigen érintették Rooseveltnek a képzelet
világában járó ötletei egy világkormányzatról; azt
bizonygatta, hogy Britanniának „legfőbb gondja” Európa
kell, hogy legyen. A háború után ő volt az első
szószólója egy szorosabb nyugat-európai uniónak, és
keresztapja az Európa Tanácsnak, amelyet Hágában alapítottak
meg egy kongresszuson 1948-ban.
1951 és 1955 között Churchill
elmulasztotta, hogy rést üssön Eisenhower és Dulles
ideológiai meggyőződésén. Ez legalább részben az ő
hibája volt. Túl sokat várt az Eisenhowerhez fűződő
háborús bajtársi kapcsolatától. Erős személyes hiúság
táplálta a meggyőződését, hogy ő tudna hatni az új orosz
vezetőkre, ha közvetlenül beszélne velük, és úgy
fejezhetné be történelmi pályafutását, mint egy építész,
aki fokozatosan lebontaná a hidegháború építményét.
Közben öregedett, fáradt volt és szélhűdés érte, híján
volt az önfegyelemnek és erélynek (már kevesebbet dolgozott,
mint azelőtt), és időnként közömbösen viselkedett saját
kormánya tagjainak ellentmondó tanácsaival szemben. Mindez
igaz -, és mégis, a történelmi feljegyzések (és nem csak a
hozzáférhető orosz dokumentumok és források bizonyítékai)
azt sejtetik, hogy talán egy nagy lehetőség ment veszendőbe
ötven évvel ezelőtt, amikor Churchill – mint oly sokszor az
élete folyamán – a saját előrelátása alapján akart
cselekedni, szembeúszva az árral is, és amikor neki volt
igaza, és nem az ellenfeleinek.
Itt Larres félreérti a közvélemény és a
néphangulat megnyilvánulásait. Nem igaz, hogy amerikai
politikusok 1953-ban „aggódtak a szovjet békekampány
népszerűsége miatt”. Ellenkezőleg: sokan közülük
meghunyászkodtak McCarthy előtt, és sokkal többen attól
rettegtek, hogy nem látszanak eléggé kommunistaellenesnek. Az
Egyesült Államok és Nyugat-Németország népességének
„nagy többsége” nem üdvözölte Churchill 1953-as
kezdeményezését; úgyszintén nem volt „radikális
változás az amerikai diplomáciában a kelet-berlini felkelés
után sem”.
Churchill jóval a lemondása előtt
megjósolta, hogy Nyugat-Németország csatlakozni fog a
NATO-hoz; még fontosabb, hogy az oroszok bele fognak egyezni az
Ausztriából való kölcsönös kivonulásba. Végül van még
egy megdöbbentő bizonyíték Churchill látnoki képességére,
amit Larres nem vett észre. 1953-ban Újév napján (figyelem,
Sztálin még élt ekkor!) Churchill azt mondta titkárának,
Jock Colville-nek, hogy ha ő, Colville „bibliai” életkort
él meg, „még bizonyosan látni fogja a kommunizmustól
megszabadult Kelet-Európát”. Ha Colville-nél a várható
hetven évvel számolunk, az eseménynek az 1980-as évekre
kellett bekövetkeznie. Pontosan ez történt, és éppen ekkor.
Bismarck azt mondta egyszer, hogy a legtöbb, amennyire egy
államférfi előre láthat, körülbelül öt év. Churchill
távolabbra látott ennél. Meg kell neki adnunk, ami őt illeti,
ahogyan Klaus Larres itt-ott meg is teszi; de kevesebb
vonakodással.
Larres, Klaus: Churchill’s Cold War: The Politics of Personal Diplomacy (Churchill hidegháborúja – a személyes diplomácia politikája). Yale University Press, 592 o.
John Lukacs
(The
New Republic, 2003. január 13.
Fordította:
Fodor Mihályné)