Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
Fejezetek
az olasz sajtó és hírközlés történetéből
A Bolognai Egyetem bölcsészkara jelenkori történelem professzorának, Angelo Varninak a szerkesztésében és csaknem húsz szerző közreműködésével (ezek nevét az általuk írt fejezetek tárgyalásakor hozzuk majd) kaphatunk nem kimerítő, nem is kimondottan rendszerezett áttekintést az olasz egyesítés előtti és egyesítés utáni Itália sajtójának és hírközlésének történetéből.
Maris Luisa Betri az egyesítés
előtti Lombardia agrársajtóját elemzi. Rámutat a korabeli
gazdasági válság az agráriumot is érintette, a szükséges
modernizáció csak lassan indult meg. Ezt a modernizációs
folyamatot segítették a XIX. század húszas éveiben
Milánóban, Firenzében, Torinóban megjelent folyóiratok,
amelyekben a szakemberek ráirányították a figyelmet az olasz
mezőgazdaság speciális jellegére, az ennek megfelelő,
speciálisan olasz nemzeti megoldások keresésének
szükségességére. A negyvenes években az olasz gazdaság
fejlődésének a társadalomra gyakorolt hatását is elemezték
egyes lapok.
Edoardo Bressan is Lombardiát
választotta mint területi egységet, időpontnak a XIX. század
elejét, témának pedig a vallási közösségek sajtóját. A
XVIII. század végén jelent meg Milánóban az Amicizia (Barátság)
című lap, amely már sok tekintetben hozott újat a vallási
érzület területén: már nem a múlton nosztalgiázott, hanem
az új idők új témáit feszegette, úgymint a család, a
nevelés, a nő szerepe, a munka, a polgári élet, a politika. A
későbbiekben a lap szellemisége adott táptalajt a szociális
és egészségügyi ellátás fontosságának elismeréséhez és
megvalósításához. Az olasz vallási jellegű lapkiadás
nehezen indult meg; a milánói Le missioni cattoliche (Katolikus
missiók) nevű szervezet 1863–64-ben segítette a L’osservatore
cattolico című napilap megjelentetését.
Mario Da Passano és Franco Frau
egy, az olasz börtönöknek szentelt lapot, az Effemeride
carcerariát (Börtönújság) ismertetik; a lapot ún.
technikai folyóiratnak nevezték; 1865-ben jelent meg ezzel a
címmel, egy évvel később eredeti címét Rivista ufficiale
delle carcere del Regno d’Italia (Az Olasz Királyság
börtöneinek hivatalos folyóirata)-ra változtatta.
Olvasóközönsége a börtönökhöz kapcsolódó személyekből
szerveződött, témáit a börtönélethez kapcsolódó
elméletek, a börtönrendszerek és általában az olasz
börtönök adták, azaz valóban kimondottan szakmai-technikai
publikációról beszélhetünk. A megjelent cikkek szerzői
között ugyan voltak „külsősök” is, de legtöbben a
központi államigazgatási szerveknél dolgozók és
börtönigazgatók voltak.
Fiorenza Tarozzi a szabadidőt, a
szabadidő eltöltésének formáit és az ezekkel a
kérdésekkel foglalkozó újságokat elemzi. A XIX. században
tudvalevőleg szabadidővel szinte kizárólag a jómódú
társadalmi rétegek rendelkeztek, mely szabadidő-programok a
színházat, a sportot, a zenét, az olvasást jelentették, az
ezekkel kapcsolatos információk főleg a szalonokban, a
magánlevelezésekben keringtek, kivéve a színházat, amelynek
eseményeiről már megfelelő formájú és tartalmú
folyóiratok tájékoztattak; a legtöbb ilyen jellegű
folyóirat Bolognában jelent meg a XIX. század első felében.
Az utazás kimondottan az elit, az arisztokrácia számára
létezett: e szabadidő-formának is megvoltak a maga lapjai a
XIX. század második felében. 1840–1860 között megjelentek
az útikönyvek, a XIX. század fordulóján a Touring Club
Italiano kiadványai, amelyeket még a XX. század második
felében is kiadott ugyanez a cég. A képes újságok már a
felkapott üdülők reklámozásával is foglalkoztak.
Általánosabb, átfogóbb cikk került ki Assunta
Trova tollából a XIX. századi szardíniai sajtóról,
amelynek elterjedését a nagyfokú analfabétizmus gátolta. Az
1848-as évben a szardíniai sajtó hibájául rója fel a
szerző, hogy a tengerentúli dolgokat utánozta, illetve gyakran
ütött meg durva, közönséges, gyalázkodó, személyeskedő
hangnemet. Az 1832–52 között megjelent L’indicatore
sardo (Szárd útmutató) a hatályos törvényeken kívül
már tudományos, technikai információkat is közölt. 1848
körül az Il Nazionale (Nemzeti Lap) Mazzini politikai
nézeteinek védelmére is kelt. Antiklerikális lap volt –
többek között – az Il Popolo (A Nép). A XIX. század
második felétől már hosszabb életű lapok jelentek meg.
Ugyancsak Szardínia napilapjairól, de már a XX. században
megjelentekről ír Manlio Brigaglia. 1904 júniusától
jelentős politikai szerepet játszott a szigeten a L’Armonia
sarda (Szárd Harmónia). A L’unione sarda (Szárd
Unió) Szardínia I. világháborúig terjedő történelmét
kísérte végig, s meg kell róla jegyezni, hogy a cagliari
polgárság legvállalkozóbb csoportjai érdekeinek
szolgálatában állt. 1967-ben egy olasz nagyvállalat
tulajdonosa megvásárolta a La Nuova Sardegná-t és a
L’Unione sardá-t; ez egyrészt technológiai javulást
hozott az újságok minőségében, másrész ettől kezdve
politikailag haladóbb vonalat képviseltek.
A telefon mint individuális kommunikációs
eszköz Roberto Balzani cikkének témája. Elterjedését
az I. világháború utáni Olaszországban a telefonhálózat
országos kiépítéséhez szükséges óriási beruházási
költségek hiánya akadályozta. Általában Nyugaton a telefon
a személyes távközlés lehetőségét jelentette. A szerző
szomorkás megjegyzése: bár a „telefóniát” az olaszok
kísérletezték ki, mégis első tömeghasználata az USA-beli
középosztályokban valósult meg , otthon – Itáliában –
csak mintegy negyven évvel később kezdték használni: az
USA-beli tömegfogyasztás, illetve életszínvonal ennyivel
járt előtte az olasznak!
Ada Gigli Marchetti a Duce
„mikrofonját”, azaz szószólóját, Mario Appeliust mutatja
be. A II. világháború alatt a rádió – Olaszországban –
abban merült ki, hogy kellemes hangulatban tartsa a nemzeti
szellemet, és hatékonyan vegye fel a harcot az ellenséggel.
Appeliusban az olasz fasiszta vezetők egyetlen személyben
szerették volna a „hallgatók manipulálását”
megszervezni. 1941-ben kezdte ilyen irányú tevékenységét az
olasz rádióban; a rádióhullámokon hirdetett
állásfoglalása az volt, hogy a Jók csak az olaszok és a
németek, mindenki más – a Rossz! Mivel hamarosan egyre
többen bírálták – mind a fasiszta vezetés, mind a
katolikusok, mind maguk a hallgatók –, végül
eltávolították a rádiótól.
Gian Mario Anselmi és Simone Selva
az olasz napilapok irodalommal és művészetekkel foglalkozó 3.
Oldalának zűrös történetét ismertetik. E bizonyos,
kulturális 3. Oldal megjelenését megelőzte a XIX.
században általában a nyomtatott sajtó fejlődése és az
„irodalmárnak” mint olyannak a megjelenése, aki számára a
napilapoknak ez a bizonyos 3. Oldala nyújtott piaci
megjelenési lehetőséget; élettartama az utóbbi harminc
esztendőig nyúlt, túlélte a fasizmust, sőt, ekkor indult
útjára sok, a későbbiekben kibontakozott írói tehetség.
Sajnos, a XX. század hetvenes éveiben ez a 3. Oldal lassan
kezdett kiszorulni a napilapokból, hogy helyét információk
foglalják el, az írók, az irodalmárok (pl Moravia, Parise)
feladták – fel kellett adják! – ilyen irányú
együttműködésüket, és irodalom helyett ők is napi
politikával, riportírással kezdtek foglalkozni, majd hamarosan
megjelentek az újságíráshoz nem értő bedolgozók is.
Érdekes áttekintést ad Luciano Nigro
az utóbbi negyed század újságírói történelméről,
fejlődéséről. Elmeséli, hogy míg az 1970-es években a
technika kimerült a kézzel, tollal papírra írt, majd
telefonon leadott cikkekben, az írógépekben, addig az utóbbi
években jutottak csak el a modern technológiához, faxokhoz,
videoterminálokhoz. Az 1990-es években átmeneti, de súlyos
gazdasági válság után megnőtt a sajtóügynökségek száma,
ahová egyre több fiatal lépett be. A sikerlapok a La
Repubblica, II Corriere della Sera, La Stampa, L’Unitŕ. Az
igazi győztes azonban a televízió. Óriási előrelépést
jelentett a XX. század végén az internet, amely rengeteg adat
kezelését és elérését tette-teszi lehetővé.
Paolo Sorcinelli az 1950-es években
divatba jött képeslapokról (képes folyóiratokról) ír,
amelyek a „modern mesék” terjesztőivé váltak, elsősorban
hollywoodi riportjaikkal; előtérbe helyezték a fiatalokat, a
nőket, és új, a legszélesebb tömegek számára is elérhető
nyelvezetet alkottak meg.
Politikai hatalom és társadalmi változás
a televízió ürügyén: ez Alberto De Bernardi cikkének
a témája. Ő is leírja, ami ma már köztudott: hogyan
hajtotta uralma alá a televíziót lassan, de biztosan az olasz
kereszténydemokrácia, de azt is megtudjuk, hogyan alakította,
szintén a kereszténydemokrácia az „olasz
középosztályt”, az olasz „átlagpolgárt”. Ugyancsak a
televízió terjesztette minden eszközzel az amerikai
életmódot és életmintát, a fogyasztói társadalom
csábító képét, a szabad versenyen alapuló gazdaság
előnyeit – természetesen ezt is a kereszténydemokrácia
felügyelete alatt! Az előbb felsorolt értékeket terjesztő
televízió a falusi, szegényebb néprétegekben okozott súlyos
világnézeti és értékbeli válságot, hiszen ezek a rétegek
(főleg Délen) eladdig teljesen ellentétes emberi,
világnézeti értékeket követve éltek, s most szinte egyik
napról a másikra szembesülniük kellett az új, fogalmazzunk
röviden így, fogyasztói társadalom és a
kereszténydemokrácia képviselte értékekkel és érdekekkel.
Napilapok és internet: Fabio Gobbo
cikkének témája. Az internet megjelenésével a hírközlés
már három eszközzel rendelkezett: a nyomtatott sajtóval, a
földről sugárzó, a kábel- és műholdas
televízió-rendszerekkel, illetve a rádióval, és most már az
internettel. A reklámokból befolyó összegek gyorsan kezdték
túlszárnyalni a lapok eladásából származó bevételeket,
amely folyamat az internet megjelenésével tovább gyorsul,
sőt, megindult a napilapok eladott mennyiségének csökkenése
is, bár – jegyzi meg a szerző – legalább még egy
nemzedéken át fennmaradnak a napilapok és velük együtt az
újságírók és a szerkesztőségek.
Izgalmas, elgondolkodtató témához nyúl Giovanni
Grasso, amikor a mai politikai élet és az újságírás
meglehetősen összetett, kényes, zavaros kapcsolatait mutatja
be. Kiindulópontja: ma a hagyományos nagy pártokon belül
kialakult a „prezidencializmus” és a „perszonalizmus”
(ez utóbbi alatt most nem filozófiai irányzatot kell
érteni!); bizonyos vezetők az utóbbi időkben eddig soha nem
látott, tapasztalt befolyásra és hatalomra tettek szert. A
fejlett demokráciával rendelkező országok között
Olaszország csaknem egyedül áll azzal a helyzettel, hogy a
médiatulajdonosok a gazdaság és a termelés területén több
milliárdos üzletekben érdekeltek, amelyek mellett a kiadói
tevékenységből származó jövedelmek elenyészők.
Minőségileg megváltoztak az újságíróvá válás
feltételei: valamikor először nevet kellett valakinek az
illető szakmában szereznie ahhoz, hogy újságban írhasson, ma
az újságírás hozza meg a „szakmai” hírnevet! Más:
régen a laptudósító által leadott hírek alapján
szerkesztették a napilapot, ma először a lapigazgató
tájékoztatja beosztottjait, mit, milyen híreket vár el
tőlük, s az újságírók ezen „tájékoztató” alapján
igyekeznek a híreket beszerezni! Azután: valamikor a politikai
hírszerkesztők a legtapasztaltabb újságírók közül
kerültek ki, ma?... már a legfiatalabb, legtapasztalatlanabb
kezdők is írhatnak politikáról!
Hasonló lehangoló ismertetést ad a mai
újságírásról Romeo Bassoli is, amikor
összehasonlítja a húsz esztendővel ezelőtti és a mai
szerkesztői eljárásokat. Pl. csökkent a szakosodott
szerkesztők száma, így a szakmai tudás kizáródott az
újságírásból, aminek – többek között – az lett az
eredménye, hogy a hírek minden újságban azonosak, hiszen
csaknem ugyanazokból a forrásokból szerzik be őket,
egységesült a lapok nyelvezete, a hírek fontossági sorrendje.
Számunkra rémítő példaként hozza föl – bár név szerint
nem említi, de könnyen kitalálhatjuk, kiről beszél –
Berlusconit, akinek személyében egyesül egy politikai
pártvezér, egy multimediális birodalom vezetője, amely
birodalom a televízió-állomások felét, egy
kiadóvállalatot, számos hetilapot és – rokonsági körén
keresztül – országos terjesztésű napilapokat irányít!
Gianni Pilo a politikai hírközlésre
ad néhány példát Goebbelstől Reaganig. 1935-ben a német
náci párt megszerezte magának a mozit, azon belül Leni
Riefenstahl asszonyt, a zseniális rendezőt a saját
propagandacéljaira bel- és külföldön egyaránt. 1952-ben
Eisenhower is a média eszközeit használta föl
elnökválasztási kampányában. Az 1960-as Nixon–Kennedy
televíziós vita mindenki előtt nyilvánvalóvá tette, hogy a
televíziót a jövőben nem lehet mellőzni a politikai
csatározásokban. Kiválóan alkalmazta a médiát Reagan, aki
– mint volt sportriporter és filmszínész – igazán profi
módon szervezte meg nyilvános megjelenéseit, a szcenikus
beállításokat a televízió- és filmszereplések előtt és
során.
A könyv egyes fejezeteit részletes és
bőséges bibliográfiák egészítik ki, viszont, sajnos, a
végén nincs név- és tárgymutató, ami e kiadó esetében
meglepő figyelmetlenség!
Angelo Varni (szerk.): Storia della comunicazione in Italia; dalle Gazzette a Internet. (A hírközlés története Olaszországban: az újságoktól az internetig). Il Mulino, Bologna, 2002. 285 o.
Kun Tibor