Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
Arditi
del popolo – egv olasz antifasiszta fegyveres szervezet
története
A fasizmus olaszországi hatalomra jutásában – mint minden összefoglaló megállapítja – a döntő szerepet a király, III. Viktor Emánuel játszotta, aki 1922 októberében elutasította Facta miniszterelnök (később visszavont) javaslatát a rendkívüli állapot bevezetésére, amely a katonai rendteremtéssel lett volna azonos. Ehelyett kinevezte miniszterelnökké, s ezzel a végrehajtó hatalom birtokosává tette Mussolinit. Ám ugyanezek a munkák jelentős szerepet tulajdonítanak azoknak az 1920–1921-ben kialakult félkatonai erőszakszervezeteknek is, amelyek a fasiszta párt hatalomra jutása előtt a pártnak jelentős ütőerőt kölcsönöztek a forradalmasodott városi és falusi tömegekkel való, gyakran igen véres összeütközésekben. Ezek a fegyveres szervezetek (a „squadráknak”) a létrehozásában az oroszlánrész két fasiszta vezetőé, Italo Balbóé és Cesare Maria de Vecchi grófé volt. Azt viszont, hogy ezek katonai szempontból racionálisan szervezték meg a terrort, egy, a fasisztákhoz csatlakozott tábornok, Emilio de Bono közreműködésének köszönhették. Jelképüknek a különlegesen merész, akadályt és kíméletet nem ismerő harcost tekintették, ideológiájukban jelentős szerepe volt az erőszak és a halál kultuszának. A squadrák egyes csoportjai magukat az arditi („lángolók”, „lánglelkűek”) jelzővel határozták meg. Ennek előzménye, hogy a világháború menetében, az olaszok 1917-es caporettói veresége után bizonyos katonai egységeket, mint kitűnt „rohamcsapatokat”, ilyen jelzővel illettek. Mussolini már 1918 novemberében, a győzelem ünnepén Il Popolo d’Italia című lapjában így fordult hozzájuk: „Ti vagytok Olaszország csodálatraméltó ifjúságának a képviselői! A ti tőreitek villanása, gránátjaitok dörgése fog igazságot tenni az összes nyomorultak fölött, akik útjában állnak annak, hogy Itália nagyobb legyen!” Balbo utóbb publikált 1922-es naplójában így írt ezek háború végi hangulatáról: „Harcolni, küzdeni, azért, hogy visszatérjünk Giolitti hazájába, aki minden eszmét elárult? Nem! Jobb mindent tagadni, mindent lerombolni, hogy mindent az alapoktól építsünk újra.”
Az előfasizmus squadráiról szóló,
különböző minőségű irodalom bőségéhez képest sokáig
kell böngészni a könyvtárakban ahhoz, hogy valamicske
információt nyerjünk arról a másik, ugyancsak félkatonai
jellegű, fegyveres szervezetről, amely a népházakat, a
baloldali pártok helyiségeit, lapjaik szerkesztőségét
védelmezte a fasiszta terror ellen, és alkalomadtán a
frontális összecsapást is vállalta a squadristákkal. Ez a
szervezet önmagát a squadrista „arditi” ellentéteként
határozta meg („Arditi del popolo”), mintegy a népet
védelmező legbátrabb harcosok szervezeteként kívánt színre
lépni.
Luigi Balsamini, a róluk szóló
könyv szerzője viszonylag fiatal tudós (1967-ben született).
A Bolognai Egyetemen nyert tudományos fokozatot 2000-ben, az
Arditi del popolo történetét dokumentumok alapján feltáró
alapos értekezésével. Ezen alapul a könyv, bár stílusa arra
utal, hogy a szerző, nem csorbítva a jegyzetapparátust és az
értekezés tudományos „fegyverzetét”, a szélesebb
olvasóközönség számára stilisztikai változtatásokat
eszközölt rajta.
Balsamini talán az első, aki a korszakkal
foglalkozó minden fontosabb történészi munkán kívül szinte
az utolsó szálig végigböngészte nemcsak a bal- és a
szélsőjobboldal teljes, hihetetlenül szerteágazó korabeli
sajtóját (egészen olyan lapokig, amelyek egyetlen számig
jutottak csak el, ha az fontos), de a rendőrségi és
igazságügyi levéltárakat is, amelyek bőségesen foglalkoztak
a baloldali arditisták tevékenységével. A pártarchívumokban
is kutatott és több magánlevéltárat is átnézett (például
Angelo Tascáét).
Megtudjuk, hogy a szervezet megalakítását
1921 késő tavaszán Argo Secondari, az anarchista mozgalom
harcosa kezdeményezte. Első országos gyűlésükön, 1921.
június 27-én nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy
félreérthetetlenül elhatárolódjanak a fasiszta fegyveres
csoportoktól. Röviddel előbb ugyanis különböző csoportok
még együtt hozták létre a Nép Lánglelkűinek Országos
Szövetségét (Associazione Nazionale dei Arditi del Popolo).
Gabriele D’Annunzio legionistái is használták a nevet. Az
elhatárolódás azonban elkerülhetetlenné vált, mert a
fasiszta befolyás alatt álló squadrista arditók fegyveres
támadásokat indítottak a radikalizálódó tömegek
szervezetei, ezek központjai és a földfoglaló parasztok
csoportjai ellen. Secondari az alakuláskor így fogalmazott:
„Minthogy a fasiszták folytatják a népházaknak, a dolgozó
emberek szentélyeinek a fölégetését, minthogy gyilkoljak
munkás testvéreinket, minthogy folytatják a testvérgyilkos
háborút, Olaszország arditóinak semmi köze nem lehet
hozzájuk. A vér és a romok mély barázdája választja el a
fasisztákat és az Arditi harcosait.”
A kezdetben túlnyomórészt anarchista
színezetű csoportosulás, amely nyitó határozatában
szigorúan elhatárolta magát minden politikai párttól,
rövidesen szocialista, anarchista, kommunista, olykor néppárti
katolikus harcosok „frontista” szervezetévé lett,
egyértelmű fasizmusellenes programmal, amelyet illegális
livornói kongresszusuk hagyott jóvá. A szocialisták és a
tőlük nemrég különvált kommunisták kezdeti idegenkedése
alábbhagyott, maguk is támogatni kezdték az arditik
csoportjait. Így került a vezetésbe a szocialista Giuseppe
Mingrino, a kommunista Marco Rossi. A korszakra jellemző
rivalizálás a pártok szintjén megmaradt, az arditik soraiba
azonban erősen letompítva jutott el, mivel a fasisztákkal
állandósult közvetlen harci érintkezés kevés kétséget
hagyott az iránt, hol van a leküzdendő ellenség. Arról az
1921-es vitáról, hogy mi az Arditi del popolo harcosainak a
feladata, Antonio Gramsci, a kommunista párt későbbi vezetője
néhány év múlva így írt: „Követhetjük a fasizmust
saját terrénumára? Elfogadhatjuk a fasizmus elleni harcot
ugyanazokkal a fegyverekkel, amelyeket ő vet be? Mi azt mondtuk:
ez nemcsak lehetséges, hanem elkerülhetetlen is.” A
kommunisták közben remélték, hogy az arditiket személyes
tapasztalatuk idővel a III. Internacionálé irányába fogja
terelni. Ez a fasizmus hatalomra kerülése után csak részben
következett be; más irányokba is tájékozódtak az arditók
különböző csoportjai.
Balsamini földrajzilag is körülhatárolja
az Arditi del popolo tevékenységének fő körzeteit. Ebből
kiderül, hogy országos szervezetről van szó, bár az egyes
tartományok különböző körzeteiben nem egyenlő erővel
érződött a jelenlétük. Természetes, hogy az ipari körzetek
vonzókörében erősebbek és tevékenyebbek voltak. Ám nem ez
az egyetlen meghatározó tényező. Ahol a szocialisták vagy az
anarcho-szindikalisták korábbi szervezetei ennek az eszmei
előfeltételeit megteremtették, falusi körzetekben is
gyökeret vertek. A szerző az alábbi képet rajzolja: erősek
voltak Rómában és szélesebb vonzási körzetében,
általában Lazio tartományban; Umbriában a tartományi
székhelyen és a kohászat centrumában, Terniben; Toscanában
(különösen a nagyobb kikötőkben, Pisában és Livornóban);
Liguriában, Piemontéban és Marchéban (főleg annak északi
körzeteiben, Pesaróban és Anconában); Lombardiában
elsősorban Pavia körzetében. Ugyancsak mély gyökeret vertek
Emilia e Romagna tartományban. Az ország déli részén
jelenlétük leginkább Pugliában, az egyik nagy agrárproletár
körzetben volt erős, ahol a squadristák a legtöbb támadást
intézték a földfoglalók ellen; de voltak egységeik
Campaniában, Szicília keleti részein, kisebb mértékben
Abruzzi tartományban és Szardínián. Nem véletlen, hogy a
rendőrprefektúrák előírták szerveiknek az Arditi del popolo
tevékenységének tüzetes figyelemmel kísérését.
A szerző leírja a szervezet legjelentősebb
harci akcióit, közöttük Parma védelmét a fasiszta
squadristák támadása ellen, három hónappal a „marcia su
Roma” előtt. A „Parma öt napja” néven a
történelemkönyvekbe is bevonult összecsapás a fasiszták
több helyütt bevált törekvése nyomán bontakozott ki, hogy
az ország egyes körzeteit fegyveres rajtaütésekkel egymás
után kerítsék hatalmukba. 1922 augusztusában be akartak
nyomulni a városba. Ez nem sikerült, mire ostrom alá vették a
várost. Öt nap után azonban, szabályos barikádharcok után,
amelyeket a könyv pompás fényképfelvételekkel is
illusztrál, kénytelenek voltak visszavonni az erőiket. Az
Arditi del popolo itt a lakosság igen széles támogatását is
maga mögött tudhatta.
Külön is vizsgálja Balsamini az
anarchisták és a kommunisták részvételét az Arditi del
popolo harcaiban. Leírása nem személytelen, a szervezet több
jelentős vezetőjéről (többek közt Secondariról, és a
parmai kommunista parancsnokról, Guido Picelliről) alaposan
dokumentált portrékat rajzolt. Különösen érdekes az, amit
az Arditi 1922 októbere utáni tevékenységéről ír. (Ez
eddig úgyszólván nem jelent meg a historiográfiában.)
Megtudjuk például, hogy az arditisták, akik akkor már nem
harcolhattak fegyveresen, 1924-ben, az első fasiszta
választáson még szervezetten támogatták több antifasiszta
jelölt kampányát, akik nem voltak hajlandók fölvétetni
magukat a Mussolini kormány által állított Nagylistára
(„listone”). Volt, akit sikerült is bejuttatniuk (arra a
csekély időre, ameddig Mussolini még úgy-ahogy megtűrte vele
szembenálló szervezetek létezését és tevékenységét).
Mindenesetre ez tovább színezi az olasz politikai állapotoknak
– az 1925 előtti fasizmus szabad mozgását Massolini
számára idegesítően korlátozó – bonyolultságát.
Balsamini elgondolkodtató írást ad a
kezünkbe. Nemcsak a XX. századi történelem, hanem a
kibontakozó fasizmus és az ellene harcoló erők
sokszínűségét és bonyolultságát is fölvázolja.
Valószínűleg igaza van abban, hogy mindkettő motivációját
végeredményben ugyanarra a tényezőre, a világháború
hatalmas megrázkódtatására vezeti vissza. Egyben bemutatja a
fasizmus győzelmében semmiképp nem érdekelt erőknek a
bonyolult belső tagolódását, nem egyszer súlyos egymás
közti és saját soraikon belüli ellentéteit, a kommunista
pártot az első években vezető Amadeo Bordiga és némely
anarchista vezetők korlátolt állásfoglalásait.
Különös színárnyalat a könyvben, hogy
az Arditi soraiban született dalokat, verseket is közöl.
Ugyancsak bőven használja az Arditi különböző időben
megjelent, olykor egymással is rivalizáló saját lapjainak
(„L’Ardito del Popolo”, „L’Avanguardia sociale” stb.)
a cikkeit, kommentárjait.
Ami alig derül ki: keveset tudunk meg
arról, honnan származtak a szervezet anyagi forrásai. A
fasiszta squadrák idővel nagypénzű támogatókra tettek
szert. Az Arditi esetében a könyvben a nép körében
kezdeményezett gyűjtésekről olvashatunk. Bizonyára voltak
egyéb források is, hiszen a támogató pártok sem bővelkedtek
anyagiakban, és a tagság díjfizetései sem lehettek nagyok.
Némi magyarázattal szolgál, hogy bár a szervezet országos
jelenség volt, egyes osztagai zömmel saját lakóhelyükön
küzdöttek. Feltehetően saját lakásaikban éjszakáztak, az
sem kizárt, hogy (noha állandó harci egységekről volt szó)
a nyugodtabb időszakokban kenyérkereső munkát is végeztek.
A függelék pontos név- és (ami itt
különösen fontos) helységnévmutatót, valamint bő
bibliográfiát nyújt. Említésre érdemes a paperback
kiadvány kiváló borítója, amely az Arditi del popolo egyik
egységének a könyv cím- és hátlapját is beborító
fényképe. Hasznos kiegészítés az érdekes korabeli fotók
és a fakszimilék beiktatása. Az utolsó lapokon katalógust
olvashatunk a kiadó közel kilencven eddigi kiadványáról,
amelyek közös mozzanata, hogy a nép emlékezetét kívánják
ébren tartani elmúlt korszakok történéseiről.
Luigi Balsamini: Gli Arditi del popolo. Dalla guerra alla difesa del popolo contro le violenze fasciste. (Az Arditi del popolo. A háborútól a népnek a fasiszta erőszak elleni védelméig.) Galzerano editore, Salerno, 2002. Atti e memorie del popolo sorozat. 287 p.
Harsányi Iván